הלכות יום הכיפורים תשפ"ג
מאת- הרב ישי אחיטוב רב הישוב קידר
ערב יום הכיפורים
א. ערב יום הכיפורים מיועד לעשיית תשובה ולכפרה, ועל כן ינצל כל אדם את היום הזה היטב ולא יעסוק בדברים בטלים (מאמר מרדכי פרק מד הלכה א) וכל העושה מלאכה בערב יום הכיפורים אינו רואה סימן ברכה מאותה מלאכה לעולם (כה"ח סימן תרד אות כ)
ב. מצוה גדולה להרבות באכילה ובסעודות בערב יום הכיפורים (שו"ע סימן תרד סעיף א) ואמרו חז"ל שכל מי שאוכל ושותה בערב יום הכיפורים מעלה עליו הקב"ה כאילו התענה גם ט' בתשרי וגם י' בתשרי (מסכת ראש השנה דף ט') והסיבה לכך היא שאנחנו מראים שאנו שמחים שהקדוש ברוך הוא עומד למחול לנו על כל עוונותינו (בית יוסף סימן תרד)
ג. ענין גדול לאכול דגים בערב יום הכיפורים, אך יש לאוכלם דוקא בבוקר ולא אחר כך (בן איש חי וילך הלכה א וכה"ח שם אות ג) ולפי המקובלים יש ענין לאכול ביום זה שש סעודות ומי שעושה כך ברוך יהיה (בא"ח שם) ולפחות יעשה שתי סעודות על לחם (כה"ח שם אות ב) ומותר לקחת גלולות בערב יום כיפור הנקראות "קל צום" על מנת להקל על הצום (מאמר מרדכי פרק מד הלכה כ)
ד. נהגו הגברים לטבול בערב יום הכיפורים לטהרה ואין לברך על הטבילה (שו"ע תרו סעיף ד) ומותר לכתחילה לטבול בבריכה ביתית שמכילה 340 ליטר (שו"ת תורה לשמה סימן שעה וכה"ח סימן פח אות ה) וטובלים החל מהשעה 11:30 (כה"ח תרו אות נב)
ה. יש נוהגים ללקות ארבע מלקות קודם הטבילה (כה"ח סימן תרז אות מא) אך אין חיוב לנהוג במנהג זה, ואף רבינו האר"י ז"ל לא תמיד נהג ללקות בערב יום הכיפורים (כה"ח שם אות מ-מא) ולוקים מלקות קלות כי זה זכר למלקות כדי לשוב בתשובה ואין להכות בכח ח"ו (אור לציון ד פרק י הלכה ג)
ו. המנהג לעשות התרת נדרים גם בערב יום הכיפורים (מאמר מרדכי פרק מד הלכה ז)
כפרות ופיוס אנשים
ז. נהגו לעשות כפרות בערב יום הכיפורים (שו"ע סימן תרה וכה"ח שם ובא"ח וילך הלכה ב) כיום רבים נהגו לעשות זאת בכסף ולא בתרנגולים (עיין כה"ח שם אות כב)
ח. מסובבים את הכסף סביב ראש של כל אחד מבני הבית, ואם אינו נמצא בבית יסובבו סביב אחד מחפציו (מאמר מרדכי פרק מב הלכה ט) ואומרים "זה חליפתך תמורתך כפרתך, זה הכסף ילך לצדקה ואתה תיכנס לחיים טובים ולשלום (כה"ח שם אות ח ובא"ח וילך הלכה ב)
ט. מי שנתן פדיון כפרות באשראי או מזומן קודם ערב יום הכיפורים, יקח כסף אחר ויסובב סביב בני הבית וישאיר הכסף אצלו, כי הכסף שנתן הוא תמורת הכסף שסובב סביב ראשי בני הבית
י. עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חבירו (שו"ע סימן תרח סעיף א) ועל כן כל אחד חייב לבקש מחילה מאביו ואמו בערב יום הכיפורים כי ודאי שלא כיבדם כראוי, ונכון ללכת אליהם ולנשק את ידיהם [ואם אי אפשר בערב יוה"כ, לפחות בעשרת ימי תשובה יעשה כן] (בא"ח וילך הלכה ו) וכמו כן יבקש מחילה מכל אדם שפגע בו: בעל מאשתו ואשה מבעלה, אח או אחות, חברים, שכנים, מכרים, רבנים, בנים וכיוצא בזה, ועל ידי כך הקב"ה לא נותן לשטן לקטרג על בני ישראל ביום הכיפורים (כה"ח שם אות טו)
תפילת מנחה וסעודה מפסקת
יא. מתפללים מנחה מוקדם לפני סעודה מפסקת, והסיבה לכך היא שיתכן ומחמת פחד יום הכיפורים אדם יחנק בסעודתו ח"ו או שיאכל ישתה יין ולא יוכל להתוודות כראוי (שו"ע סימן תרז וכה"ח שם אות ב) ואומרים וידוי של יום הכיפורים בסוף תפילת שמונה עשרה (שם) וגם נשים חייבות להתוודות ביום הכיפורים לפחות פעם אחת (כה"ח שם אות ד) ומי שמתוודה בכל ליבו בכוונה שלמה מבטל את מחשבות השונאים שלו ממנו (שם אות ג)
יב. בסעודה מפסקת יש לאכול מאכלים קלים כגון עוף וכדומה כדי שלא יכבידו עליו בתפילה (שו"ע סימן תרח סעיף ד) ויש להפסיק את האכילה בשעה 18:00 (שו"ע סימן תרח סעיף א) ויש לשים מפה לבנה על השולחן כמו כל שבת (בא"ח וילך הלכה יז וכה"ח שם אות ח)
יג. האשה מדליקה נרות ומברכת מיד לאחר ההדלקה "להדליק נר של יום הכיפורים" וגם ברכת "שהחיינו" (שו"ע סימן תרי סעיף ב וכה"ח שם אות ז.ט,יב)
עינויי יום הכיפורים
יד. ביום הכיפורים אסור לעשות מלאכה כמו בשבת, כמו כן אסור לאכול ולשתות, אסור לסוך שמן, אסור להתרחץ, אסור לנעול נעלי עור ואסור תשמיש המיטה (שו"ע סימן תריא סעיף א,ב) והדברים הנ"ל אסורים בין ביום בין בלילה
טו. האיסור לאכול הוא אפילו פירור אחד, ואיסור השתיה הוא אפילו טיפה אחת (שו"ע סימן תריב סעיף ה) ולכן אסור לצחצח שיניים ביום כיפור (שו"ע תריג סעיף ד וכה"ח שם אות כב, לא) ואפילו לא במי פה (עיין שו"ע תריב סעיף ט וכה"ח שם אות מו)
טז. אסור להתיז שמן על הגוף ביום הכיפורים (שו"ע סימן תריד סעיף א)
יז. אסור לרחוץ ביום הכיפורים אפילו אצבע אחת (שו"ע סימן תריג סעיף א) אך אם התלכלכו הידים מותר לרחוץ אותם במים כיון שזו רחיצה שלא נהנים ממנה (שם)
יח. נטילת ידים בבוקר/אחרי שירותים נוטלים רק את האצבעות ולא את כף וגב היד ומברכים על נטילת ידים/אשר יצר (שו"ע שם סעיף ב-ג) ומי שרגיל כל השנה לשטוף ידים בסבון אחרי שירותים, ואם לא יעשה כן זה יפריע לו מאד רשאי לעשות כן גם ביום כיפור (כה"ח שם אות ב)
יט. מלבד נטילת ידים- אין לרחוץ את הפנים ביום כיפור (שו"ע שם סעיף ד וכה"ח אות יט)
כ. מותר לנעול נעלים שאין בהם עור ביום הכיפורים (שו"ע תריד סעיף ב) וכיון שאסור לנעול מנעלי עור- לא מברכים בברכות השחר ברכת "שעשה לי כל צרכי" (בא"ח וישב הלכה ט וכה"ח סימן מו אות יז)
כא. מנהג הבעל עם האשה כמו בימי הריחוק (שו"ע סימן תרטו סעיף א וכה"ח אות ד) אבל ביום לצורך גדול ניתן להקל (בא"ח וילך אות טו)
ילדים וחולים
כב. ילדים מתחת לגיל 9 אסור להם לצום כלל ביום כיפור, ואפילו אם הם רוצים אין לתת להם ויש להם לאכול כרגיל (שו"ע תרטז סעיף א,ב וכה"ח אות כג) ומגיל 9 מחנכים אותם לשעות- אם הם רגילים לאכול בשעה 9 בבוקר יתנו להם לאכול בשעה 10 וכן על זה הדרך (שם)
כג. ילדה מגיל 11 וילד מגיל 12 צריכים לצום את יום כיפור אלא אם כן הם חלשים מאד (שו"ע שם וכה"ח אות יז) וילד בריא וחזק יכול לצום גם בגיל 11 (שם ובא"ח וילך הלכה יב)
כד. נהגו שילדים קטנים לא מתרחצים ביום כיפור (כה"ח שם אות ג) וכן ילדים מגיל 3 ומעלה לא ינעלו נעלי עור (מאמר מרדכי פרק מה הלכה נה)
כה. ראוי שלא להביא לילדים אוכל שיקחו לבית הכנסת מפני שזה מצער את האנשים שצמים (כה"ח שם אות ט)
כו. חולה או זקן תשוש, מעוברת או אשה שעברה הפלה יש להתייעץ עם רופא ולאחר מכן לשאול רב לגבי הצום- אם צריכים לצום או שיאכלו כרגיל או יאכלו לשיעורים
תפילות יום הכיפורים
כז. מתעטפים בטלית לפני השקיעה בליל יום כיפור ומברכים עליה, וכל תפילות יום הכיפורים מתפללים עם טלית (כה"ח סימן תריט אות ב)
כח. ביום הכיפורים אומרים "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" בקול רם ואין לאומרו בלחש משום שאנו דומים ביום הכיפורים למלאכי השרת (שו"ע תריט סעיף ב)
כט. צריך להשתדל להתפלל את כל תפילות יום הכיפורים בבכיה [ולפחות בקול בכי] ובחרטה על המעשים הרעים, ולשוב בתשובה שלמה לפני הקדוש ברוך הוא ויקבל סליחתנו (בא"ח וילך הלכה יח)
ל. בתפילת מוסף אומרים את סדר עבודת כהן גדול בבית המקדש ביום הכיפורים, ועל כן משתחווים ממש על הרצפה, וכיון שאסור להשתחוות על הרצפה ממש יש להביא מהבית סדין או שמיכה ולפרוס אותה על הרצפה ועליה להשתחוות (כה"ח סימן תרכא אות כט)
לא. במוצאי יום כיפור עושים הבדלה (משעה 19:03) ללא בשמים, ומברכים רק על נר שהודלק מערב יום הכיפורים או נר שהדליקו אותו מנר אחר (שו"ע תרכד וכה"ח אות יז)
ויהי רצון שתתקבל תשובתנו ויחתמנו ה' לחיים טובים ולשלום
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה