הכל בראש
לפעמים בן אדם מרגיש שכל מה שהוא עושה זה לחינם. לפעמים אדם שואל את עצמו: אולי לא עשיתי טוב? אולי לא עשיתי מספיק? אולי אני בכלל לא בכיוון? זה נכון שטוב להתבונן על עצמנו ולחפש שיפור, אבל כל זה עלול בקלות להפוך לרגשות אשמה והלקאה עצמית. וכשהתורה מצווה עלינו לחזור בתשובה, לא לזה היא התכוונה. תשובה זה משהו אחר לגמרי, והרבה יותר פשוט.
ואטסאפ (קבוצה שקטה) https://chat.whatsapp.com/LVSpLGQ55gVHN6CjppmVTa
טיק טוק https://www.tiktok.com/@erezmoshedoron?lang=he-IL
אור פנימי ברסלב orpnimi.co.il
הכל בראש
יש לנו בחירה בהכל מזה יש לנו בחירה באיך לתפוס ואיך לפרש את המציאות שזה עיקר בחירה יש לנו גם בחירה כפשוטו לכאורה זה סותר את מה שאמרנו כי אמרנו שאני לא יכול לעשות כלום בלי הקדוש ברוך הוא אז באמת אם השם לא ישמור עיר שו שקד שומר השומר שומר אתה עושה את שלך אבל אתה צריך עזרה בשביל בשיל להצליח צריך עזרה אבל עיקר הבחירה שלנו זה בתפיסת המציאות איך אנחנו תופסים את עצמנו איך אנחנו תופסים את מה שעובר עלינו איך אנחנו תופסים את העולם וזה רבי נחמן מגלה לנו איך לתפוס את הכל זה עיקר הבחירה זה שורש הבחירה איך את הזוהר שכתוב קולה ומחשבה תבר כן נכון נכון שמה שמה נכנס הנחש שמה נכנס הנחש כשהנחש שיל את אדם וחווה אז הקדוש ברוך הוא אמר לאדם אם אתה רוצה לחסל אותו איפה עושים את זה בראש זה כתוב בתורה בראש אתה צריך לחסל אותו הוא נכנס לך לראש זה המחשבות שבראש זה הנחש תלמד לזהות אה זה הוא יאללה לך כיוון אחריש שאלה לא יודע צריך להתבונן ודאי תכנס הרב האדם לא לא יכול לדעת אם הוא עושה מספיק בהשתדלות כל זמן יכול להשים את עצמו לא עשי מספיק בסדר התפללתי אבל לא עשיתי מספיק אולי התעצלתי אולי התרשל י אולי היה לי נעים לוותר לעצמי כי זה יותר כיף אני לא יודע אף פעם אם עשיתי מספיק כמו שאני לא יודע אף פעם איפה אני עומד אז אני גם לא יודע אף פעם אם עשיתי לא רק מספיק המילה מספיק היא קצת מחשידה יש לאזה ריח של נחש אבל אם עשיתי מה ש מדויק לי או לא אני גם לא אדע למה שאני לא אדע כי עוד פעם אם אני אדע אז אין לי בחירה איפה הבחירה שלי איפה הבחירה שלי רבי נחמן אומר הבחירה של האדם תלוייה בזה שהוא אף פעם לא יודע איפה הוא עומד היצר הרע רוצה לקחת את זה לרגשות אשמה לא עשית טוב לא עשית מספיק לא עשית מאיפה יש לה את הוודאות שלא אני אין לי את הוודאות שכן אבל מאיפה יש את הוודאות שלא אה זה אתה הבנתי איך החלטת לי שלא עשיתי מספיק אולי לא עשיתי מספיק אולי אני לא יכול לדעת אז אף אחד לא יכול להכניס לי שלא אף אחד לא יכול להגיד לי שכן זה מה שאמרנו ברמבם אני אז איפה אני חצי חצי ההשלכה היחידה של השאלה הזאתי מה אני יכול לעשות עכשיו בצורה הכי חופשית במחשבה בדיבור ובמעשה מה שהיה היה מה אני יכול לעשות עכשיו להתעסק בעבר זה ודאי העצה של הנחש יש התעסקות עניינית בעבר זה נקרא חשבון נפש בוא נראה מה עשיתי מה אני לומד מזה איפה לתקן אבל התעסקות אובססיבית בעבר איזה היתי איך עשיתי אולי לא עשיתי טוב אולי לא עשיתי מספיק זה לא תכליתי אם זה לא תכליתי זה ודאי מהנחש אבל אולי זה אולי אולי אולי אולי כל היקום זה חלום של דינוזאור לא יודע אולי אי אפשר לגמור עם האולי ודאי אני נמצא בעולם הבחירה יש לי בחירה לפניי עומדת בחירה בכל רגע מחשבה דיבור ומעשה מה שהיה היה כשאני מסתכל אחורה על דברים שאני רוצה לתקן אני יכול לעשות חשבון נפש אבל מחשבה אובססיבית על מה שעשיתי אולי לא עשיתי טוב אולי לא עשיתי מספיק אני לא אין לי שום נגישות לתשובה הזאת בכלל כי אף אחד לא יבוא לי מלאך ויגיד לי א או רב או צדיק יגיד לי עשית מספיק או עשית לא מספיק למה כי הרמבם פוסק שאי אפשר להגיד את זה אי אפשר אם אומרים לבן אדם לא עשית מספיק אתה רשע עשית מספיק אתה צדיק הרמבם אומר אתה לא צדיק ולא רשע אז אז אין תשובה לשאלה הזאת התשובה היחידה היא מה ביכולתי לעשות עכשיו זה שחרור מרגשות השמ מה שהיה היה במה ששגיתי וזיהיתי ששגיתי אני מצטער זה מצוות התשובה אני מצטער מבקש סליחה אני אשתדל ואני אבקש עזרה שזה לא יקרה לי שוב החפץ חיים אומר העולם אומרים בני אדם אומרים שתשובה זה דוב אני אומר שתשובה זה מתתה יש הבדל מאוד גדול בין דוב למט תה דוב אף אחד לא פגש דוב בטווח אפס אבל כאילו מחבל תשובה זה מכבל תשובה זה אויב אם זה משהו שאני לא לעמוד בו כן זה אוייב רק זה חסר לי עכשיו בוא נעבור את זה החפץ חיים נותן דוגמה כל כך מתוקה מתתה יש לכלוך אתה לא עושה דרמה ווא התלכלך לי הב תקח מתתה תטתה מה אתה לא א אני מזיע לך תתקלח אני מזהה שטעיתי המצווה של התשובה זה אני מתבונן מודה מבקש סליחה ממשיך לה מבקש עזרה שזה לא יקרה שוב או מחפש עצה מהתורה מחכמי התורה איך להימנע מהדבר הזה לחפש הדרכה אבל להגיד אולי לא אולי לא עשיתי מספיק ו כמו שזה על העבר זה גם על העתיד בטוח אני אני לא יעשה מספיק זה בברור את דברי הנחש אני לא יודע אחרי 120 יפתיעו אותי לטובה בעזרת השם יש סיפור על על איזה תנא שהייתה לו כאילו הוא נפטר נדמה לי שזה הסיפור שהוא נפטר וראה כל מיני דברים בשמיים וראה אתמה לאן למה ה הולך לזכות אחר כך הוא חזר חזר לפה הי לו כאלו מוות קליני היה לו שהוא חזר לפה אז הוא אמר וואי אני ראיתי שם שמחכה לי שם עולמות ואז הוא ממשיך ואומר ואני אמרתי לריק יגעתי לשו כיליתי כוחי איזה יופי גם לא יש את המחשבות האלה אז הנה אנחנו מכירים את הפתגם כשהוא היה בחיים תנה ואני אמרתי הוא אמר לעצמו הוא לא ידע שיזה שדים לוחשים לו באוזן לריק יגעתי סתם פרש כל החיים שלי זה פרש לא עשיתי מה שצריך לעשות לא הייתי בכיוון לשו כיליתי כוחי לא עשיתי מה שאני צריך עם ההרגשה הזאת הסתובבתי כל הת לחינם הכל לחינם כל הכל לחינם מי אמר יש תורה עשיתי מה שכתוב בתורה כן לא מושלם ברור אני רוצה להשתפר כן אני עושה דרך כן נפלתי כן התחלתי שוב כן איפה הלא זה הרגשה רעה ומבאס את שבאה מהכלוב אין לזה כיסוי רגשות השמה זה לא זה לא ערורי תשובה ערורי תשובה זה מאוד פשוט אני מזהה שאני חלש באיזה תחום שמשהו לא לא קשורה אצלי ואני מבקש סליחה זה הכל לא אבל עשיתי את זה עוד פעם אז מה אז מה התורה אומר תשמע עשתה את זה עוד פעם א כבר אין לך תקנה זה לא כתוב בתורה עשיתי את זה אל פעמים אז מה עכשיו תורה אומרת תעשה תשובה לא אבל כבר עשיתי את זה אלף פעמים נו ומה זה קשור התורה אומרת כל פעם שאתה מזהה שחטאתי הית שגית תעצור תגיד סליחה תבקש עזרה תנסה להתייעץ לקבל הדרכה ומובטח לך שבסופו של דבר הקדוש ברוך הוא יעזור לך ואתה תצא מזה מובטח לך כך אוויר כי אם אתה גם תדע איך ומתי זה יקרה אז עוד פעם אתה אתה אלוהים זה לא הקטע שאתה תהיה אתה תדע בדיוק מה ק ורה ואיך זה ייפתר ומתי זה יפתר אלא אין לך שום עבודה העבודה זה האמונה שאתה מאמין שזה ככה אפילו שאתה לא רואה ולא מרגיש זה המעלה הכי גדולה שלנו שאנחנו פועלים מתוך אמונה זה התיקון של כל הדורות אנחנו פועלים מתוך אמונה וזה בחירה חופשית לגמרי רק החלטה אני מאמין בטוב מאמין בקדוש ברוך הוא מאמין בתורה ואני אחפש את הדרך שזה מגיע לי ללב ואני יכול להתקדם עם זה לא בשביל להקל ראש בחטאים ולהגיד הכל שטויות הכל בכיף הכל נהדר לא אלא בשביל שאני אוכל להתקדם וגם להתקדם בכיוון הנכון בכיוון שלי בקצב שלי בכלל כשמדברים על להשתנות להשתפר כדאי לדעת שיש שאדם בוחן את עצמו יש שתי קטגוריות של מבחן אחד אמת ושקר יש דברים שזה שקר יש דברים שזה אמת בתוך האמת יש גם שני חלקים זה מתאים לי או זה לא מתאים לי לא כל מה שכל הצדיקים עשו מתאים לי אני לא אומר שאדם יכול להגיד לא מתאים לי לעצמו ביום כיפור אתה התורה אומרת שאתה צריך לטום ביום כיפור אבל לא מתאים לי להתנהג כמו כל הצדיקים בכל הדורות לא מתאים לי לעשות מה שאחרים אומרים לי שאני צריך לעשות אולי לי זה לא מתאים ללמוד בסגנון הזה לעשות שבת באופן הזה להתפלל באופן הזה אני צריך למצוא את התן חלקנו בתורתך איפה חלק שלי בתורה
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה