הדרך לחטא מתחילה בכוונות טובות
קין והבל: מחלוקת לשם שמים?
וַֽיְהִ֖י מִקֵּ֣ץ יָמִ֑ים וַיָּבֵ֨א קַ֜יִן מִפְּרִ֧י הָֽאֲדָמָ֛ה מִנְחָ֖ה לַֽיקֹוָֽק: וְהֶ֨בֶל הֵבִ֥יא גַם־ה֛וּא מִבְּכֹר֥וֹת צֹאנ֖וֹ וּמֵֽחֶלְבֵהֶ֑ן וַיִּ֣שַׁע יְקֹוָ֔ק אֶל־הֶ֖בֶל וְאֶל־מִנְחָתֽוֹ:
וְאֶל־קַ֥יִן וְאֶל־מִנְחָת֖וֹ לֹ֣א שָׁעָ֑ה וַיִּ֤חַר לְקַ֙יִן֙ מְאֹ֔ד וַֽיִּפְּל֖וּ פָּנָֽיו:
וַיֹּ֥אמֶר יְקֹוָ֖ק אֶל־קָ֑יִן לָ֚מָּה חָ֣רָה לָ֔ךְ וְלָ֖מָּה נָפְל֥וּ פָנֶֽיךָ:
הֲל֤וֹא אִם־תֵּיטִיב֙ שְׂאֵ֔ת וְאִם֙ לֹ֣א תֵיטִ֔יב לַפֶּ֖תַח חַטָּ֣את רֹבֵ֑ץ וְאֵלֶ֙יךָ֙ תְּשׁ֣וּקָת֔וֹ וְאַתָּ֖ה תִּמְשָׁל־בּֽוֹ:
וַיֹּ֥אמֶר קַ֖יִן אֶל־הֶ֣בֶל אָחִ֑יו וַֽיְהִי֙ בִּהְיוֹתָ֣ם בַּשָּׂדֶ֔ה וַיָּ֥קָם קַ֛יִן אֶל־הֶ֥בֶל אָחִ֖יו וַיַּהַרְגֵֽהוּ:[i]
הרצח הראשון התחיל "לשם שמים". קין והבל היו אנשים בדרגה רוחנית גבוהה שהתחרו ביניהם על קרבת אלוקים. שניהם הביאו קרבן לבורא העולם.
יתרה מזאת, קין, היה הראשון שהביא קרבן לה' . למרות שקרבנו לא התקבל לפני ה', זכה לקבל נבואה מאת ה' , מי מאתנו זכה לשמוע את דברי ה' ?! קין זכה לכך.
קין קנא באחיו על שקרבנו התקבל לפני ה' לעומת קרבנו שלו שנדחה. קנאה זו כשלעצמה היא חיובית וצריכה הייתה להוביל את קין לנסות שוב ושוב להתקרב לאלוקים ולהביא קרבן יותר משובח, כדברי חז"ל: " קנאת סופרים תרבה חכמה"[1]
אכן כך אמר ה' לקין, שהוא יכול לתקן את טעותו.
אבל כאשר קין נתן ליצרו הרע להתגבר ולהשתלט על יצרו הטוב, הפכה הקנאה לאובססיה מטורפת שהובילה אותו לרצח בדם קר של אחיו.
על מה רבו קין והבל? במדרש [ii] מובאות מספר דעות, אחת מהן טוענת
שהמריבה הייתה על הנושא: "בחלקו של מי יבנה המקדש".
כאן חז"ל מחדשים לנו, שישנה מציאות שאדם יכול להידרדר לרצח בכוונה תחילה, כשהמניע הראשוני נבע מכוונה טובה לבנות את בית המקדש, מהרצון להתקרב לבורא העולם.
סכנה גדולה יותר רובצת לפתחו של אדם כאשר כוונותיו טובות ובשל כך הוא לא שם לב ומאפשר ליצרו הרע להשתלט עליהן, ובכך הופך יצר הרע מאורח לבעל הבית, ממושפע למשפיע.
מו"ר הגרא"א שפירא זצ"ל היה רגיל לומר, באירוניה, על מחלוקות שאנשים טוענים שהן "לשם שמים" – את הפסוק: "השמים כיסאי". [iii] שפעמים רבות, מחלוקת, שהאדם חושב שהיא לשם שמים, יכולה להתדרדר למחלוקת לשם "הכיסא" ויש להיזהר ממנה יותר ממחלוקת גלויה שהיא לשם הכבוד או השררה.
הדרך למימוש עבודת ה' אינה יכולה לבוא על חשבון אדם אחר, כבודו או רכושו, כי אז הופכת הכוונה הטובה לחטא. אין להיסחף לתחרות או מחלוקת אישית שיכולה משיכה חיובית וטהורה, לעבודת ה', להפוך לחטא נוראי של רצח.
הדברים מקבלים משמעות מיוחדת כאשר אנו דנים בקיום מצוות בציבור, מצוות לימוד תורה או מצוות תפילה, בתקופת הקורונה. כאשר אנו מרגישים שכוונותינו טובה, לשם שמים, עלינו להיזהר שבעתיים שעבודת ה' שלנו לא תגרום נזק לאחרים, או חלילה גרוע מכך. נזכור שהרצח הראשון התחיל מרצון אמיתי לעבודת ה'. על האדם ללכת בעקבות כוונותיו הטובות, ללכת בעקבות הנשמה הטבעית שלו שנמשכת לטוב ולרצון לקרבת אלוקים, בקדושה וטהרה, ללא פגיעה באחרים
[1] בבא בתרא דף כא עמוד א.
3. בראשית רבה כב ז:
על מה היו מדיינים? אמרו בואו ונחלוק את העולם. אחד נטל הקרקעות ואחד נטל את המטלטלין, דין אמר: ארעא דאת קאים עליה דידי! (=זה אמר: הארץ שעליה אתה נמצא, שלי היא!) ודין אמר: מה דאת לביש דידי! (=וזה אמר: בגדיך שלי הם!) דין אמר: חלוץ! ודין אמר: פרח! (=זה אמר: פשוט את בגדיך! וזה אמר: רחף באויר!) מתוך כך: 'ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו'. רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי אמר: שניהם נטלו את הקרקעות, ושניהן נטלו את המטלטלין, ועל מה היו מדיינין? אלא זה אומר: בתחומי בית המקדש נבנה, וזה אומר: בתחומי בית המקדש נבנה...יהודה בר אמי אמר: על חוה הראשונה היו מדיינין, אמר רבי איבו: חוה הראשונה חזרה לעפרה ועל מה היו מדיינין? אמר רבי הונא: תאומה יתירה נולדה עם הבל, זה אומר: אני נוטלה שאני בכור, וזה אומר: אני נוטלה שנולדה עמי, ומתוך כך: 'ויקם קין'.
[iii] ישעיהו פרק סו פסוק א
כֹּ֚ה אָמַ֣ר יְקֹוָ֔ק הַשָּׁמַ֣יִם כִּסְאִ֔י וְהָאָ֖רֶץ הֲדֹ֣ם רַגְלָ֑י אֵי־זֶ֥ה בַ֙יִת֙ אֲשֶׁ֣ר תִּבְנוּ־לִ֔י וְאֵי־זֶ֥ה מָק֖וֹם מְנוּחָתִֽי:
[i] בראשית פרק ד פסוקים ג – ח
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה