הדף היומי מסכת שבועות דף ו
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת שבועות דף ו
[מוזיקה] שבועדבור מתחילים בסיעתא דשמיא אמצע שורה שישית מלמעלה ואיכה בשיעור הקודם סיכמנו שרבי עקיבא סובר שצירוף מרוסנגים זה דווקא זו למעלה מזו לפי סדר הלבנונית היכן רואים שכך שיתס בקיבה זה הגמור מברר כעת ואיכמינה לרבי עקיבא זו למעלה מזו אם תאמר מאוד אתניה אומר רבי יוסי שואל יהושע בנוי של רבי עקיבא מרבי עקיבא אז רש"י אומר שיהיה זה רבי יהושע בן קורחו שמוזכר בכל הש"ס בן קורחו רבי עקיבא היה כרח לכן קוראים לו כך אז הוא שאל את אביו מפני מה אומרו מרוסני גויים שניים שאין הרבו הוא מיד הסביר לו את שאלתו אומר לו אומר לו במלב יומרו הוא ניסה לברר אצלו מה אתה מתכוון איך היו צריכים לומר אז הוא מסביר ליומרו מקרום ביצו ולמעל אותומי ברגע שאמר אמרנו שיש רק ארבע מראות לובן שהם יקרו ביצה ויותר לבן מזה שהם טמאים פחות מזה זה בויק אז יאמרו כל מראה לובן שהוא מקרו למעל אותו מה היה לפרט את ארבעתם ממשותיהם הרי קמל מסכס פסוכים לא לו משנודם לתלמידו דרך קצורו אומר לוי שנו אותם דווקא בשמותיהם לא ימר שמצטרפים זה עם זה שכסדר ששנו אותם קר דרך צירופום אבל אנחנו עדיין לא יודעים מה הסדר ששנו אותם שלפי סדר זה מצטרפים כל אחד עם זה שמעליו אז נלמד מהמשך הדברים אומר לו ימר לו בנו עדיין ויואמרו מקרום ביצו ולמעלו תומי ומצטרפין זה עם זה אז כבר נראה איך רואים מכאן מה הסדר שהוא הבין אומר לו ענה לו רבי עקיבא פרטו את שמותם לא מלוך כל כהן שאינו בו כי בו ובשמוסן אינו רואנגוים כתוב בתור מי מחליט על הנ נגע אם מותר אותם כהן הכהן צריך להיות בקי ארבעת המרות ובשמותיהם לכן שנו אותם כך עכשיו מדק את הגמורה מה אומר לו שיאמרו מקרום ביצו למלו תומר מצטרף עם זה עם זה ואילו מסכולו למלו לאמר מד לא יאמר לי שמ מנו דשמיע לי לרבי עקיב שמע מאביו דאומר כולו לבעדיס מצטרפן דהיינו כך אם רבי עקיבא היה סובר כדס חכומים שהזכרנו משנה בני גויים שיש בהרס והטולדש זה סידו איכול ויש סאיס שזה כצמר לובון והטולדה שלה זה קרום ביצו אז היה צריך לומר לאביו שהמיש הייתה צריכה לומר מקרום ביצו ולמה לא טומאה ומסידו איך ולמה לא טומאה ואז הייתי מבין שכל אחד יש לו טולדה בפני עצמו קרום ביצה זה טולדה של סאיז וסידיכו זה טולדה של בהרס וכל אחד מצטרף עם אביו היינו מבינים מעצמנו שסידו איירחול זה תולדה של בהרקום ביצר זה טולדה של סאיס כרע הלבן יותר אז הטולדה הלבנה יותר היא תולדה שלו למיסורים שהוא לא אומר לו כך בנו רבי יהושע אלא הוא אומר לו שיכתבו רק מקרום ביצו למלות אומר מצטרף עם זה עם זה ואז אני אבין מעצמי הרי ידוע לנו שיש ארבע מרויסני גויים שהם טמאים השניים הראשונים הכי לבנים זה שתי העובס שכתובים בתוירה זה בארץ וסיס קצמר לובון וקשל מזה סידכל וקרום ביצ שניהם טולדס שכתוב ספחס לגביס ומעצמי אני אבין איך הצירוף שלהם מצטרף עם זה עם זה אז כשלג מצטרף עם קצמלובון שזה אחד אחרי השני אלה שתיים מפורשים בתויר וצמר לובן מצטרף עם סידו איכול כי זה טולדה שלו וזה הכי קרוב אליו וגםסיס שזה קצם לוב מצטרף עם קורביצו כי זה הבטולד שלו אז אם הוא לא אם הוא אמר כך אנחנו אומרים שכך שיטתו אומרת הגמורה מי אומר ודילמה באמת סיס ותלדוסו בהרז ותולדוסו באמת הוא אמר לו בנו שיאמרו מקרום ביצו למעלה תומה ומסי די חול למעלה לא תומה מצטרף עם זה עם זה הקטן קיצר הוא לא הלך לפרט כמו רוח אז הוא קיצר את דברי רבי יהושע אז זה נוכחה שכך דעס רבי קיבוה אולי במצובר כמו חכומים אלו מדרבי חני רבי חני מושבק לסדר הציר למד לערבס של חולוב איך עודנוף לו לטוכ שתי טיפים של דם יש לו טיפה אדמומית ואנוף לו לטווי ארבע טיפים של דם יש קצת יותר אדמומית ואנוף לו שמונה והרבי יש כאן שתי גרסאות אופטיפין 16 טריפין שקולסן אלא שזה למעלה מזה וזה למעלה מזה זה אז רואים שלפי רבי עקיבא הסדר זה לפי סדר הלבנונית ולא עובס וטולדס אומרת הגמורה אמרודשמס לרבי עקיבא בפוס כאן הרי מדובר בתערובת של הדמומית המשל הוא שנפלו לזה טיפות של דם זה כתוב בתויר שיש מרג נגע צורס מיוחד נגע לו בונה דם דום זה נחשב פוס כ מעורב ועל זה יש למשלים האלו שיש פוס של בהרס שזה הכי בהיר זה דומה לחלף שפוט שתי טיפס דם וכך הבא אחריו זה קצמר זה כמו שנפלו תוכו ארבע טיפים של דם ובא אחריו סידו איכול זה שמונה טיפות של דם אחר כך הכי נמוך ביניהם זה 12 או 16 טיפין זה לא בן של קרום ביצו אבל בכל לוק משם סליים כשזה לבן לגמרי מי שמעת שכך סבר רבי עקיבא את הסדר אולי הוא סבר כמו חכומים וכי תממה תאמר כדשמסל בפוס שכך סדר אוכשמס לבחולוק כ הסברה אומרת שאותו דבר הסדר של הלבנונית רק בפוס כאילו עם טיפות של דם ובחולוק זה לגמרי לבן הבאמת הסדר הוא כשלג כצמר כסיד כקרום ולא כדאסחומים שזה אבות טולד וטולדה אבל בפוסור גופי משמסלי וכי בפוס שמעת שככה סדר והותנן צריך לתקן זו משנה מסכת שנגועים רבק עקיב הדם דם שבוזה ושבו זה בשניים הראשונים אומרת נראה מי הם כין עמו זוג במים זה המשל לכך רש"י אומר סימם פתיחת עודם שבהם ניכרת במקום אחד גורס המרשו כגון טיפה דם בחלב אז מרשו מסביר שרשי מזכיר את המשל שרבי חנין אמר ומר יהיה לא אדום ולא לבן אלא כיין המזוג וסביבותיו לבן רק במקום שזה פטור דהיינו במקום כביכול שנפלה טיפה דם שם יש לזה קצת אדמונית מסביב זה לבן לגמרי אלו של בהרס אזו כשלג יותר לבן משל סיד ושל סיד דיימנו קצת פחות אז מה רואים שמה שכתוב לפני זה שבוזה ושבו זה השניים הראשונים אחר כך מפרש של בהרס ושל סיד אז רואים שסיד רמיש רבקה זה כמו לחומים בהרס ואחר כך של סיד אפילו שיש ביניהם של צמר שצמ צמר יותר לבן המפרטים א וטולדה ואם מיס של צמר אחרי שלג כמו לדעס רבי עקיבא ש רציתי לומר שלפי סדר הלבנונית כמו שהבאנו שרב חנינא אומר של צמר דיומנו בלי ולא של סי דיומנו אומרת הגמורה אמרי אינו חנמה כטענתך נכון לומר בדברי רבקה והותנה כמו שראינו בבריס רבנו חולק מה שראינו במשנה בדס רבקי הוא אומר לא ישמר רב קיבה של סידיומן ממנו אלא של צמדיו עמנו זאת אומרת שבאמת בפוס כמו שרבי חנינא אמר זו למה לא מזו שהסדר הוא שלג ואחר כך צמר ואחר כך סיד ואחר כך קורביצו המסתבר שגם בכל לוק כך הוא הסדר אז זה המקור שכך דעס רבי קי עכשיו לעצם העניין כולם סוברים שסדר הלבנונית זה בהר זה הכי לבנה אומנו דבהרס אזי שהיא הזק השלג אומר יום מקום אם בהרס לבונו היא האם מיותר היא לבונו ואין החרס לבונו כמותה תונו רבונו בהרס עמוקו וכינו מרומר אומוק מנויר אז לא ממש שיש עומק אלא זה מראה מראה כאילו עמוק כי מה רחם עמוק מנצה הטבע הוא שמסתכלים על מקום שהוא לבן וסביבו לא לבן אז המקום הלבן נראה יותר עמוק כמו השמש שנראה מקומה עמוק יותר מאשר הצל מסביב סאיס שכתוב בתוירה אין סל גוביה וכנוכל להורים הרומים ועל כל הגבויסניס דהיינו כלפי בהרס זה ניסע זה כאילו יותר גבוה כי זה פחות עמוק כי הוא פחות לבן אז הוא לא כל כך בולט ממהשסביבו לא כל כך שונה אז הוא נראה יותר גבוה כלפי הבהרז שנראות יותר עמוקה ספחה שכתוב בתויראה אם ספחס לו תפילו טולדה וכינו ואומר ספ פוכינינו תאסוף אותי אומרת הגמור איך כתוב בפסוק לסאיס ולספחס ולבורס אז כמו שסיכמנו באמת לפי רבי עקיבא לסיס ולספחס לסיס יש עוד שתי טולדס אמרנו כסידו איכל וכרום ביצו אבל לפי חכמים שיש טולדס וטולדבה בהרס אשכחון תפילו לסיס כתוב בתור לספחס תפילו להרס מנפי חכמים אומר רב זהיר זהראשו נמרו לבונו בסיס ונמרו לבונו בבררס מה לבנו אמור בסיס יש לו תפילו אף לבור בהרס יש לו תפילו זו דרך אחת מסני למדנו איתי לכוסוב לספחס בין סיס לבהרס כתוב לשאיס ולספחס ולהורס כתוב בין שניהם לא ימלוך כשם שתפילו לשאס כך יש תפילו לבורס מה למדנו סאס זה לבן כצמר לובון מה היא צמר לובון אומר רבי אמר אמר רב עשה צמר נוקי בן יומוי ביום מולדו שמחבנים בווי למילס מחבני זה כמו שכתוב רחל יוצס קבונו זה כזה כפתור כזה לולאה שסוגרים אותה סוגרים את החלוק אז רש"י מסביר כשכבש נולד אז הם מנקה אותו היא מלקקת אותו והצמר נקי ביותר מי שרוצה שישאר בכזה לבנונית אז הוא עושה לה כבש מעט אור הם מכבנו עליו הוא קשר זאת עם כפתורים עם לולאות כאלה שלא יתפרד הצמר הזה מחוסה כל הימים הם משתמשים בו למיילס לבגדים חשובים אז זה הלבנונית של צמר לובון שזה הפירוש של סאי זה הלבנונית של סאיס אומר רבי חנינה אמרנו שלפי חכומים סדר המראות זה לא לפי סדר הלבנונית אלא אב וטולדה אב וטולדה ושתי האבות הם הכי אבנים אומר רבי חנינה מושל דרבוננו למעדובמה לתרי מלכה שני מלכים לתרי הפרכה שני מושלים שהם תחת המלכים מלכו שזה למעלה ממלקו שזה בארס היא המלך של הסיד וזה למעלה מעשה שהיא שהוא מלכו של הקרום אז לכן הבהרז והשאס הם מצטרפים כיוון שהם שניהם קרובים בלבנו איתם זה כמו שני מלכים שמצטרפים זה עם זה והפרוש זה למעלה פרחו שזה המושל של מלך זה למעלה מושל של המלך שפחות ממנו הסיד הוא יותר לבן מקרום אז אני מבין שסיד ובעצם למטיס כולו מלך הוא רק מושל אומרת הגמורה אי אם אתה אומר כך זה כמו לרבי קיבה זה למעלה מזה וזה למעלה מזהו אתה אומר שני המלכים מצטרפים ושני הטולדס מצטרפים זה לפי סדר הלבנונית זה לא ותולדה אלו צריך לומר את המשל כך מהקול של זה למעלה מפרחד דנפשי ומלקו של זה למעלה מפרכנפשי כל הפרקוס הולך אחרי מלכו קר גם כל טולד מצטרפת לאביה ולכן לכן עליו שצמר לבן הוא יבן יותר מסיד אז זה דומה למלך והיפקוס כל אחד הולך עם שלו ולכן השלג הוא הולך עם העסיד ולא עם הצמר הלבן כי לא הולך מלך עם מלך הולך כל מלך עם המושל שתחתיו משל אחר עבדבר רב אומר כגון מלכה ולקפטה רופי לש גלוסה מלכה ולקפטה זה שני מלכים מלקה הוא חשוב יותר ואחר כך יש רופילה זה ההפרקו של מקושל רש גלוסה זה הפרקו של הקפטה זה היה מנהיג היהודים בבבל שואל את הגמורה שוב איזה למעלה לא מזהו פירטת לפי סדר החשיבות זה מתאים לפי רבי עקיבא שכשמלכים ארבעתו הם הולכים לפי הסדר הזה הולך המלכה ואחר כך על קפטה והמלקה זה המשל בהרס ל קפטה זה המשליס רופילה זה כסידש גלוסה זה כקרום ביצו זה מתאים לפי רבקווה אלו כגן מלקופ פילה ועל קפט יש גלוסה כשמלכים שניים שניים אז כל היפקוס הולך אחרי מלכו אז נכון שאל קפטה יותר חשוב מרופילה אבל המלך הולך עם הרופילה לקפט הולך עם הרשגלוסה כרגע הבהרס מצטרפס לטולדשלה והסיס מצטרפס לתול דשלה משלישי רוב אמר כגון שובורמל כמלך פרס וקיסו מלך רומי וכל אחד יש לו הפרקוס אז כל אחד מצטרף עם ההפרקוס שלו אז אחד מהם המשליס השני משל בהרס אומר לרב פופל רובה הי מניודף מי יותר חשוב מלך פרס או קיסר מלך רומי דהיינו מי הנמשל בהרס מי הנמשל סיס אומר לי אומר רוב לרב פופה בחורשהי יקוחלי אתה האיש הזה אומר על רב פופה אתה מותמן ביערים אתה לא נמצא כאן בעולם אתה לא יודע מה קורה כאן אתה מסתפק מיותר חשוב פוק חזיית טימנסגבל מדה החוצה ותראה מטבע של מי יותר הולכת בעולם ודאי שמלך יותר חשוב תחסיף כתוב בדוניאל וסיחול כל ארו תאכל את כל הארץ וסדושינה היא תרמוס וסדקינה והיא תדוק לעפר אומר רבי ירחנון זו רועי מחי חייבס על רואים מי החייבס הרשעו התרגום של רשו זה חייבס מדובר בפסוק הזה שטבעויותצ לאילמקולי ולמת רב פופקן שאל מסביר רש"י כוא שמע שרוב מקדים את שוב מלכה אז הוא שאל אותו, מה אני לא מבין? אתה מקדים אותו את אומרת שהוא יותר חשוב הוא באמת יותר חשוב כי הרב פה באמת ידע שהוא לא יותר חשוב ולמה באמת רוב הקדים ואמר כגון שוב מלכה וכאיסה הוא לא פירט לפי סדר חשיבות כיוון שהוא היה תחת שוב מלכה אז הוא פיחד ממנו כמו שרשי מציים סכרס חגיגה שבני שוב מלקה בני הבית הם עסרו את רובה לכן הוא אמר כך אז לכן זיתה את רב פופה אז רב פופה שאל אותו אה ברור ודאי שקיסר מלך היא חשוב יותר והוא הוא הוא הנמשל בארץ נמשלת אליו שוב מלקה העשיס נמשל לשוב מלכה רבינו אומר מושחר לחומים כגון גלימה דעמר גלימה מצמר ושחקי ותלית ישנה של צמר זדין דקיסני סדין חדש של כל כיסני של פשתן ושחקי אז מה הנמשל כאן ודאי שהלוונונית של סדין חדש של פשתן זה יותר מאשר גלימת סמר שחוקה. בכל זאת אפילו שזה לבן יותר וזה קרוב יותר אנחנו אומרים הגלימה היא משתלבת עם גלימה ישנה ולא עם שדין מפשתן והשדדים מפשתן משתלב עם סדים מפשתן ישן קר גם הבהרס היא גבוהה הרבה מן הסיד שהיא תולדתו זה כמו כאן הטלית החדשה של צמר והטלית השחוקה בכל זאת הם הולכים ביחד והסיס היא גדולה יותר לבנה מהקרום גם בשתי דרגות כי יש ביניהם את הלבנונית של סיד א בכל זאת סדין של פשתן חדש הוא משתלב עם סדין פשתן ישן עד כאן דעבוב [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה