הדף היומי מסכת עבודה זרה דף יח
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת עבודה זרה דף יח
[מוזיקה] עובד זורה דף יחס מתחיל בסיעתא דשמיא שלוש שורות האחרונות של הדף הקודם הזכרנו בשיעור הקודם את רבי חניה בן טרדיון שהיה מעשור הרוגמלכוס מביא הגמורה מה היה עשיו הביאו ברומי ל רבי חניה בן רדיון אומרו לי אמסביר ריסה מדוע אתה עוסק בתורה גזרנו לא לעסוק בתורה אומר לו אני עושה זאת כאשר ציוני השם אלקיי מיד גזרו לסריפה ועל אשתו ועל ביטוי גזרו ליש בקובה באוהל של ז למה נשו משמיים השם בוסי סוב אומר רש"י דורשו ב42 אותיות שם מביז ועושה בו מה שהוא חפץ טוייסס אומרים רוב העולם מפרשים לא כמו רש"י אלא השם היהיה שצריך לקרוא זאת אדנה הוא קרא זאת יקופק שואלת הגמור ויכו ודוכה ותנן אלו שאין להם חלק כלל מבוא אומר או שהוא אומר אבגס השם אונהגמור לאסלדובד כדתני הציל מדלס אבל אותו לא להובס והתפרס ישראל מתקשה שלפי רשי שמדובר בשם של מביזיאס שייך להתלמד ללמד לטויספס מה זה שייך ווא נשאר בקושיה וטויס מציינים שטויספס לא שרשי לא גרס את המשך הגימורה אלא מתי מאנש אלא רש"י עצמו מסביר שלמה באמת הוא נאנש כקדוש ברוך הוא מדקדק עם הצדיקים כחוט השרה ואפילו להתלמד יש לחוש לכבוד הרב לכבוד הקדוש ברוך הוא הפסוק לסילמדס יש להמיד רק לדברים אחרים כמו נטיאת קישויים מסכת סנהדרין שמותר ללמוד את דברי הכישוף כדי לדעת לדום המכשפים דמות צורת לבנה שרבון גמליאל עשה כדי לבדוק את העדים שמעידים על החידוש של הראש חודש חידוש הלבנה אפילו שאסור לעשות צורות של גרמי השמיים אבל לא שם להשתמש בשם אבל אצלנו מגמור הגרסה היא למתי מאנש משום אויגס השם בפרס ידאו נכון שהוא עשה זאת אסל ולא כמו שאמרנו בתחילה רש"י פירש על פי אב מינה שהוא עשה בזה משהו חפץ א בכל זאת גם ללמד ולהתלמד לא עושים זאת בפרסיה ועלשתו להריגה למה הנן שם משם בו מכאן אמרו כל מי שיש בלזרוקס למה דלמי אומר פסו של ריבו של ילדה זו מיד דגדק בפסו לפס פסיות עוד יותר נאות כתוב כל כבוד בסמלך פנימו והנו דומר שישמסיב אבן הקבו ביני שדום דוש בקב בילם מה זה מסו מסובבים אותו ליו הדין אז מה הכוונה עוד דוש בקיבוב פירוש ראשון ברשי מה שראינו כאן דקדוק פסיות זה שהיא דקדקה את פסיותיה אפילו כזה עוון מביא אותו מסו בלם ידים לשנחרינה כאלה עבירות שאדם דורסון ברגליו שאין חשובי בעיניו כלום עבירות קלות שנראות לאדם כעבירות קלות בשוש יוצו שלוש טון לעונש ציתקו עליהם מסדין הוא רבי חנינמר את הפסוק צור תומים פול בגוימון שמרו ביטרו את הפסוק דצלי אשר כל דרכי וגמו כל דרכי אפילו דקדוק פסיות של בני אדם אומר רבי כמה גדולים צדיקים הללו שנזדמנו להם שולש מקרוס של צידוק הדין שמתאימים בשעס צידוק הדין תו רבונו כשכלו רבי יויסי בן קיסמו הולך רבי חניה לבן טרדיונקי אומר לו חנינוכי איזו רומי מן השמיים לכו כת אתה רואה שהם מצליחים שהחריבוז ביס וסורפוס ואוג חסידו ויבדוסטובו ועדיין קיימס אני שומעת חושתו יוישב סגוירו והם הרי גזרו על כך ונראה שמשמיים רוצים שיגזרו כ אתה רואה שהם מצליחים אתה כן עוסק בתוירו מה קלקילוס ברבים בספר תוירו מוסיף הבחמ בחיקו אומר לו אמר לו רבי חנינה מן השמיים ירחמו אני סומך על הנס אומר לו אני אומ לכות דבורים של טעם שהכריב ההזב בסוג חסיל ועדיין קיימת אומרת שרוצים כך מהשמיים ואז תוים מן השמיים ירחמו תומי אני לא ישרפו אוסחו וסיפות באיש אומר לו שואל רבי חנינ את רבי יוסי רבי מה אני לך אולב בו כל ה בטוח שהוא מתנהג נכון אומר לכלום מהיסה בו להיותחו ואני אשמע איך נהגת אומר לו עם מה שהזכרנו בדף הקודם מויס של פורים נסחפולי מוי של צדוקה וחילקתם לנים אז כם מפרש רשי רק פירוש אחד הפירוש השני דלא שהוא הכין לעצמו כסף לסעודת פורים וזה התחלף לו הוא חילק זאת לעניים והוא לא ביקש זאת בחזרה הוא אומר לו אם כן אם כך היית ותרן ממרכך מחלקו יה חלקי מגורלכו יהי גרו לי הלוואי שיהיה לי חלק איתך אומרו לא יום מותים עד שנפטר רבי יוסי בן קיסמר היה חולה והוא נפטר והוא הרי הצדיק את הגזרות של רוימי אז והולכו כל גדול לרומי לקוברי והספידו אספת גודל ובחזרו שם הלוויה מצאו לרבי חנינאה בן טרדו בקלפיק הביאו הם וקרוחו בסיפתרו והקיפו בחילמוס עצים והציסו בןור את האש והביאו ספוין של צמר ושרום במים והניחו מלליבוי כדי שלא יתייצמו יהיה לו ייסורים אומרו לביטו שרבי חנינבו ארך בכך מתאים שנראה אותך כך כלומר זו סחורו של טוירו אומר לומו לי אני נשרפתי לבד היה דווק שלי עכשיו שאני נשרף מ נשרף מי שמבקה של בונו שלספת של בוני אומרו לתלמיד רבי מה אתה רואה אומר לו אין גיל גבילי נשרפיןס למה שאלו אותו אומר טויספס שהנראה ביניהם שאלו לראות שום דבר תמ דבר מוזר אוכים או דבר הנ בשביל שש מן כלספורס ולא דימה אמרו לתלמידים הפתו פסח פיכו ותיכונס בכש ותמות מהרה אומר להם מוטב שיטלנו מי שנוסנו את נשמתי ולכבלו בעצמו אסור לי למהר את מיתתי אומר לו הקלצתונירי הממונה שהיה שם רבי אם אני מרבה בבשלבס ונוטל ספוגין של צמר מהליפחו וכך תחסוך את היסורן את מביא לך אומל ישובלי שב מיד ה בשלבס ונות של צמרלי יוצמו במרו אפמונה כפנוף יוצ רבי חני בן וקצת מזומך בכ רבי יש כן בשחז כמו קלצטוני ויש כ בכמה שונים מספרת הגמ ברור דויסו דרבי מאיר אשתו של רבי מאיר בריתה בתו דרבי חניה מתרדיונב אומרו לו היא אמרה לו ברור לרבי מאיר זילבי מילס זה זלזול בי זה בושה בשבילי דיסחס בקוזנוס אחותי יושבת שמה אמר רב מאיר כך הוא עשה כך שוקל טרקבדדינר ואוזל הוא לקח בידו שלוש קו של דינרים טרקב זה טרי וקו זה חצי שעה שעה זה שש קו של דינרי זהב והוא הלך אומר אמר לעצמו כך אם לא ישב ביסור אם עדיין לא עברה ייסורים שם בביסנו יש ניסה יהיה נס שאני אוכל להוציא אותה משם היא עובדו איסור לאישבד ניסה אז הוא רצה לדעת אם באמת היא לא חטה כדי לדעת האם יש סיכוי לנס אוזל נוקת נפשי הוא התקין ענייני לבושו הוא התחפש כחד פרו שכמו פרש רומאי הוא נכנס לשם אומר לו השמיעיני לי אני רוצה לחתו איתך אומרו לי דשתננו דרך נשים לי אומר לו אמרתך למרתך אני אמתין אומר לאי נפי שטובשפיר מנו יש כאן הרבה יותר יפות ממני אומר אז הבין שמ מנו לא יאובד יסורה כל דוס כל מי שבא אומר לו אוכי מתחמקת ממנו אז הוא הבין ש יהיה כן נס אוז לגבי רבי שדידו הלך לשומר אומר לוי אובני לו תביא לי את הבחורה הזו אומר לי מסתפיני מלכוס אני מפחד מהמלכוס גזרו שהיא תשב כאן אומר לאיש כולל תרבדנרה קח את שלושת הקווים של הדינרים פלגפלך בחצי תעבוד את השלטון כל פעם שיעלילו עליך תכניס להם קצת כסף או פלגל ולא חצי יהיה לך הוא רצה לכתחילה בלי נס אומר לי וכישלמה כשיכלו הדינרים מה הבד מה נעשה אז אומר א תאמר אלוקו דמירני ומסלס ותנצל אומר לי ממה דוכיקה מי אומר שהתפילה הזאת תציל אותי אומר לי אומר לי אמר לו רמי אשתחזיז כ תראה אבו אמנו קלבה היו שם כלבים בו כוח לי שהיו אוכלים אנשים שוק על כולה הוא לקח פיסת רגב רגבים שודב הוא זרג בהם לגרות אותם בקוסלבי באו לאכול אותו אז יש מפרשים שהכוונה שהשומר עשה זאת יש מפרשים שרב מאיר עשה זאת אומר אלוקות קודמרני שובקו הכלבים עזבו אותו אז הוא רואה שזה באמת מועיל ויולי אז הוא מסר לו את הנערה לסוף אשתם מיסמלכה נודע למלכות שהוא שחרר אותה עשיו הביאו את השומר כנראה שהכסף נגמר לו לשחד עסקו לזקיפה העלו אותו לתליה אומר לו קודמי רני אכסו הורידו אותו לא הצליחו לטלוט אותו אומרו לי מי היי למה אנחנו לא מצליחים לטלוט אותך אמר לו אוחב ומיס סיפר להם את כל המעשה הוא תאר להם איך רב מאיר נראה אוסו חוקקו לדמו דרב מאיר הפיס חקקו את דמותו של רב מאיר בפתח הורי מאמר ואמרו כל דחוזל פרצוף דין מי שרואה את הפרצוף הזה ליסה שיביא אותו יומחד חוזיוי ראו אותו הרומים את רמר רואה את הבשרי רואה מקמיו רצו אחריו אז ברח מהם וכדי להראות שהוא לא רמיר אז עשה אחד משלושת הדברים יש כאן שלוש גרסאות גרסה אחת או לביזוינויס הוא נכנס לבית זונות היא כדאמר בישול דכו חוזה זה היה שם תבשיל של גויים תומש באו הוא טבל אחת מאצבעותיו ברוטב והוא מוסג בו והוא מצץ את האצבע השנייה אבל הם חשבו שהוא אוכל מהתבשיל הזה היא כדמר אוסה ליוו אידמלו כזונו הוא היה מחופס כמו קרחת והוא חיבק את רמיר כאילו שהוא רגיל אצלה אמרי אז הם אמרו לפי כל הגרסות חס ושולה מי רב מאיר העבלה ובדוכה אין סיכוי שזה רבי מאיר גדול היהודים אבל הוא פחד קום הוא קם או רק הוא ברח עושה לבובל בובל לא הייתה תחת מלכות רומי איקדמר מיסה מחמת מעשה זה היה צריך לברוח וא קדמר דברוריה מה היה המעשה עם ברור מביא רש"י שפעם אחת לגלגה על מה שאומרו חומים נושים שם דיתו קרלסם אז הוא רצה להראות לה אמר לה חייך סיפך לאס לדבריהם אז הוא ביקש לחתמידיו שינסה אותה לדבר הויר לזנות ויפציר בימים רבים עד שהתרצתה ואז אז הוא אמר לה שהוא שליח של רב מאיר כדי להוכיח לה שאנו שמדה קלוס אז היא התביישה והיא חנקה עצמה אז היה בושות לרב מאיר גם היה צריך לברוח לבובל ראינו במשנה שאסור לבנות לגויים מצטדיון תו רבונון אוילך להצטדינין המקום שמנגיחים שור עם אדם או לקרקום זה מצור שעושים סביב עיר ועושים שם סחוק ולצנות וראש ומסנחושים מנחשים מחשפים וסך הבורים לוכשי נחשים בוקמו בלגן כל מיני סוגי לצנות הריזה מושבצ מי שהולך לשם אשר איש אשר לא יולך בגמו כ בסירס השם חפצ או למדתו מהסמיכות לכים בסירס שדבור מלול מביא מסוד מדביטל טוירו כי מי שהולך לשם לא יכול להיות בתור שם חפצים בקשה גימורה ורומיני או לכים לצטדי לנמותו מפני שצויח ומציל אם הוא רואה שמגיחים שם שור בודי הוא צועק ומתחנן מציל אותו ולקר קומו לייש מדינה יש ודים שגרים באותה עיר שעושים סיבה מצור ויכול להתחנן שאותם יוציאו ישחררו אותם ובלבד שלא יסחה שבמוהם לחזק את הגויים לעשות איתם את המצור אם נסחה שמוסו א יש כאן סתירה קשדין צדיין קש קרקום הקרקום מישלמקרקום הקרקום לקשי כמה שכתוב בבריסה הקודמת שאסור ללכת לשם במסחר שמואים כאן בשם מסח שמ כמו שמפורש בבריסה אלו הצדיקש עונה הגמורת תנועים זו מחלוקסים באמת אז אין קושיה מסתירה של ברי זה שתי שונים אין לכין לצדי מפני מושבליצים הברגורס שדומים בנוס פני שני דבורים שציבו מציל ואני שמיד אדוס אישו אם הוא רואה חברו ישראל נהרק שם יכול להעיד באשתו שהיא מותרת לשו הקופונים אז רואים שרבנוס מתיר חכו מוסרים אז זה המחלוקת בשת בריסס לאיל תו רבוננו אינו לכים לטרטרויס לקרקיס מי שמזב למשום זיבולסקובים מזב ללשון סבלני אישי עניין של חניה חיבור ואספה יושבים מסדרים שמצורכי בדזור להתנדב לה דבר רב מיון חורים מוק שמזבין שם לבדזור אוסו ללכת שם מפנישדס כחובים שלחשדותו שהולר גם לסדר שם ענייני בדזורי ומקם שהם מזב שמוס ללכת לשם ונמושב לעצים שואלת הגמרא מה בניו מה ההבדל למיסה בין רמר לחכמים גם רמסר ללכת בכל אופן שהוא ככ כולם כל הטרטירוז וקרקיסויז בחזקה זיבולה בדזור וגם חכוים ללכת לכל מקום אז מה זה משנה למה אומר רבי חנני מסורי נוסו ונוסני כבניו אם הוא הלך לשם ולמשל הוא מכר שם לגויים איזשהו חפץ והוא קיבל כסף לפי רמר שהוא אומר שוודאי שמזבלים שם לבדזורה אז צריך לחשוב שהכסף הזה שהוא קיבל זה כסף של דמי עבדזורה שקנו דברזור ואסור להנות מזה לפי חכום זה רק עניין של חשד זה לא ברור שוב שדמי עבדזורה אז בדיעבד אם הוא הלך והוא שכר שם הוא יכול לההנות מהכסף דורש רב ש פזדקסיב אשרי אישה שלא יולך בצס רשוים ובדרך חטוים לא יומד ובמושב ליצים לא יושב נשאלת השאלה וחמך שלא לא יהולך איךמד מה זה בדרך הטו לא יומד לכתחילה לא על בצס רשוים ומהחל שלא יומד איך יושב מושבליצים ומאח שלא יושב איכון לוץ זה יש לא יש שלא גורסים את השאלה האחרונה כי אמת לא כתוב הפסוק שהוא לוץ אלו לאמלוך שאם הולך משמע סתם העברה בעלמה סיפוי לעמוד לעמוד להתעכב ביניהם ואם עומד סיפוי לישב אז רש מסביר אשרי שלא יולך ומתוכך שלא יולח לא יומד ומתוויך שלא לא יומד לא יושב כי אם הוא כן ילך זה מה שיהיה בסוף ואם יושב סיפו לא לוצאו בעצמו ואם לא צלוכוסמים חכמתו חוכמת לוך החוכמה הייתה לך ולצתו לבד חוטיסו מה שיקרה מלצנו שלך אומר רב אליעזר אומר רב לוז כל המסלץ איסור שנמר ואלצוכם היסורים שלכם אומר רובנו במטוס בבקשה מבקש ממכםצב עליכם סורים כלסמת שנאמר משחצים הקדוש ברוך הוא שהוא פותח ידו לזון את הכל הוא מושך את היד הזו מהצים אומר רב שקש בגנים שנמז יוצמו אוס בעברז ונברגה שנמדין יובר שאזים הרשוים לגנים אומר רביע כל המסר בגנים שנמ שמתגה למוס בעבר לג שנאמר ההוא אומר רבי חני יש גורסים רבי תנחום ברחני כל גלם שנאמר ועו אל תסלצו פני יחזקוכם כי ונחר שומעתי סיום הפסוק על כל אור ארץ מביא כליה אומר רבי אליעזר רבי לוזו כושו עלצונוס שתחילוס סוריכם וסיפליו בסוף כיחולו ונחרוצו וכולו על כל האורץ תורה שרב שמפזי אשר יולך הכוונה למה הוא לא הלך לתריריס ולקרקיסו יש לו דכחובי רש"י אומר פלטין הארמונות שלהם כל דבריהם שנספים לסחוק וללצון ובדרך הטוים ליומד מה הכוונה זה שלא יאומד בכינגיון שם צדים חייל די כלבים לכל מעשיהם לשם סחוק ושמחה ובמוישב ליצים ליושב מי זה שלא יושב בתרבול יש מקום שעושים תרבולות כוסמויות שהם היו עם הרודה מספיק לא ללכת לשם אוי ולא הלכתי לתרוס לקרקס למדתי בקניגון אלסגר בשנה יכול לישון כל היום תמוד לא מה כתוב בפסוק הבא ובוסג זה מה שצריך לעשות עד כאן דף יחס [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה