הדף היומי מסכת עבודה זרה דף יח
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת עבודה זרה דף יח
[מוזיקה] עבודה זרה דף יח מתחילים בעזרת השם יז עמוד ב שורה שלישית מלמטה מספרת הגמרא על אחד מעשרה ארוגי מלכות רבי חנינא בן טרדיון הביאו אותו אתיוואו לרבי חנינא בן טרדיון הדיינים של העבודה זרה אמרו לי המיקה עסקת באורייתא למה עסקת בתורה יצא חוק של המלכות שאסור לעסוק בתורה. אמר להואשיב להם רבי חנינא מאוד פשוט עסקתי בתורה כאשר ציווני השם אלוקיי. מיד גזרו עליו לשרפה ועל אשתו להריגה ועל בתו לשב קובה אוהל של זונות. מה הטעם העונש שגזרו עליו לשרפה? הרי ברור לנו שאם הקדוש ברוך הוא מעניש אז ודאי יש פה איזה חטא אין מיטה בלא עוון גם מסת הרוגי מלכות שידוע מרבי שמשון מאוסטרופולי שהם באו לכפר על עוון מכירת יוסף על ידי עשרת השבטים שיש כאן דברים מאוד מאוד תמירים ונעלמים כמו שידוע במדרש אלה לא אזקרה שזה באמת יש הרבה הרבה סודות ודברים נעלמים בכל ההריגה של אותם מסר הרוגי מלכות. בכל אופן, מה היה איזה דבר שהיה עליו להיתפס שעל זה נגזר דינו לשרפה? שהיה הוגה את השם באותיותיו. היה משתמש בשם של 42 אותיות ומזכיר אותו בכוונה ועושה בו כפי שלבו חפץ בדברי חול. כך מבאר התפארת ישראל בביאור דברי רש"י. נראה כמו ענייני קבלה מעשית. עוד דבר דומה לזה. שואלת הגמרא ואיך בביד אחי? איך באמת רבי חנינא בן טרדיון עשה כזה דבר הרי ישנין נותנן אלו שאין להם חלק לעולם הבא אז כתוב האומר אין תורה מן השמיים ואומר אין תחיית המתים מן התורה רבא שאול מוסיף ואומר אף ההוגה את השם באותיותיו אז איך יתכן שרבי חנין בן תדיון עשה דבר כזה ואם הוא עשה דבר כזה אז כתוב שאין חלק על העולם הבא למי שעושה דבר כזה אונה הגמרא הוא לא ממש נכשל בדבר הגס של עוגת את השם באותיותיו שאלה אין להם חלק לעולם הבא אלא הוא רק להתלמד עשה את זה עבד כדתניה כמו שנינו בריתה לפסוק לא תלמד לעשות כמו הדברים האראים שעושים הגויים אבל אתה למד להבין מעשיהם כמה הם מקולקלים ולאורות לבניך לא לעשות כמותם אותו דבר גם כאן להתלמד מותר שואלת הגמרא אלא מה היא תמה היענש אם רבי חנינא בן טרדיון בעצם עשה דבר שמותר לעשות למה הוא נאנש שגזרו את דינו בשריפה משום הוגע את השם שם בפרסיה דאבי גם אם הוא היה עושה כן להתלמד היה צריך לחוש לכבוד הרב היינו הקדוש ברוך הוא ולעשות את זה בצנאה זה שהוא עשה את זה בפרסיה על זה הוא נאנש ולמה גזרו על אשתו להריגה דלא מכבי בפשטות מברים שהיא לא מחטה בו כשהיה הוגע את השם באותיותיו מכאן אמרו כל מי שיש בידו למחוט ואינו מוכה נאנש עליו על אותו עוון כאילו בעצמו עשה למה גזרו על ביתו יושב באוהל קובה של זונות ואמר רבי יוחנן פעם אחת הייתה ביתו של רבי חניה בן טרדיון מעלכת לפני גדולי רומי והם אלה המלוכלכים האלה עם המוח המלוכלך שלהם אמרו כמה נעות פסיעותיה של נערה זו של ריבה זו מיד היא דקדקה יותר בפסיעותיה מכיוון שהיה במעשיה משום שהיא גרמה לאנשים יצר הרע לכן נגזר עליה העונש הזה שהיא תשב בכזה מקום והינו יודע מה רבי שמעון בן לקיש מה נכתיב הפסוק אומר עוון הכיוי יסוביני מה הפירוש עבירות שאדם דש בעקביו כמו כאן שזה העוון היה זה שהיא דקדקה בפסיעותיה ללכת בצורה יותר נאה בעולם הזה שהיא עושה את זה בשביל להכשיל מסובין לו מסובבין אותו ליום הדין בשעה שיצאו שלושתן הוא לשרפה אשתו להריגה וביתו לקובה של זונות צדקו עליהם את הדין הוא אמר עצור תמים פועלו וגומר ואשתו אמרה כל אמונה ואין עבל בתרו אמרה גדול העצה היינו שעצותיו של הקדוש ברוך הוא גדולות ורבלי על אליה מעשיו רבים מלהשיג אותם אשר אינך ריבונו של עולם פקוחות על כל דרכי איש וגומר מה פירוש דרכי דרכיו שמה היה העוון שלה שהיא הלכה בדרכיה בצורה לא טובה שהכשילה על ידי דקדוק פסיותיה אמר הרבי כמה גדולים צדיקים הללו שנזדמנו להן שלוש מקראות של צידוק הדין בשעת צידוק הדין בדיוק הם זכרו את הפסוקים האלה והזכירו אותם מביאה הגמרא ברייתא בעניין עונשו של רבי חנינא בן טרדיון שבו אנחנו עוסקים תנו רבנן כשחלה רבי יוסי בן קיסמה הלך רבי חנינא בן טרדיון לבקר אותו אמר לו רבי יוסי חנינא אחי אם היא אתה יודע שהומה זו מלכות רומי מן השמיים המליחו אותה שהחריבה את ביתו ושרפה את היכלו והרגה את חסידיו ואבדה את טוביו ועדיין היא קיימת אז רואים אם כן שאין על עם ישראל השגחה ניסית כמו שהייתה עלינו לפני שמלכות רומי התחילה למלוך על עם ישראל ואני שמעתי עליך שאתה ככה מתגרה בהם יושב עוסק בתורה ומקיל קהילות ברבים וספר תורה מונח לך בחיקך אף על פי שהם גזרו לא לעשות כן איך אתה סומך על הנס ומביא את את כל הקהל לידי סכנה אמר לו רבי חנינא מן השמיים ירחמו שאף עלינו תהיה השגחה ניסית אמר לו רבי יוסי אני אומר לך דברים של טעם למה עכשיו אי אפשר לסמוך על הנס ואתה אומר לי מן השמיים ירחמו טמע אני אם לא ישרפו אותך ואת ספר התורה בהש אמר לו רבי חנינא רבי מה אני לחיי העולם הבא אמר לו רבי יוסי כלום איזה מעשה מיוחד בא לידיך. אני רוצה לשמוע איך היית נוהג במקרה מסוים שבא לידיך. אמר לו רבי חנינא, כאן רש"י מבאר את המאמר הזה בצורה הזאת. מאות שלי של פורים ששמרתי לסעודת פורים נתחלפו לי במאות של צדקה. חשבתי שהם מאות של צדקה וחילקתי אותם לעניים ובכל זאת לא חזרתי ונפרעתי מהקופה של צדקה. אמר לו רבי יוסי, בוודאי שיש לך חלק בעולם הבא. אם כן מחלקי מחלקך יהי חלקי ומגורלך יהי גורלי כיוון שאתה בטרן בממונך ודאי שיש לך חלק מיוחד בעולם הבא אמרו חכמים לא היו ימים מועטים עד שנפטר רבי יוסי בן קיסמה והלכו כל גדולי רומי לקוברו והספידו אותו הספד גדול שהרי אמרנו שרבי יוסי בן קיסמה הוא כן התחשב בגזרות של רומי בחזרתן מצאו לרבי חנינא בן טרדיון שרבי יוס מקיס אמר לו איך איך אתה מתגרה באומה הזאת? איך אתה סומך על הנס? מצאו אותו שהיה יושב ועוסק בתורה ומקיל קהילות ברבים וספר תורה מונח לו בחיקו. הביאו וקרחו בספר תורה שהיה קורה בו והקיפו אותו בחבילי זמורות והציטו בהן את האור בו ובספר תורה ובזמורות והביאו ספוגין של צמר ושרו אותם במים הרשעים האלה והניחו אותם על ליבו כדי שלא תצא נשמתו במהירה שיהיה לו ייסורים. אמרה לוה בתו אבא זו שכרה של התורה שעסקת בה שכך עלתה לך הראך בכך אמר לה למלא אני נשרפתי לבדי היה הדבר קשה לי עכשיו שאני נשרף וספר תורה עם מי אם כן עיקר גזירת השריפה לא הייתה עליי אלא על הספר תורה הרי אי אפשר לחלות כליון גמור אלא על ידי השריפה אם כן אל תצטערי כי מי ש מי שמבקש אלבונה של ספר תורה הוא יבקש אלבוני אמרו לו תלמידיו רבי מה אתה רואה אמר אמר להם רבי חנינא, גבילין נשרפין ואותיות פורחות. אמרו לו, אף אתה פתח פיך ותיכנס בך האש כדי שהוא ימות יותר מהר ולא לא יסבול מהייסורים. אמר להן, מותב שיתלנה מי שנתנה לחבל הוא בעצמו. הוא לא רצה לזרז את מיטתו אפילו שהיה לו הרבה צער. אמר לו הממונה עליו שמכונה כאן קלצטונירי רבי אם אני מרבה בשלהבת עשה את האש יותר גדולה כדי שיהיה פחות ייסורים ונוטל את הספוגין של צמר מהליבך אתה מביאני לחיי העולם הבא אמר לו רבי חנינא כן הנה אמר לו היא שווה לי אז רבי חנינה נשבע לו מיד רבבה של הטל ספוגין של צמל ליבו ויצא נשמתו יותר במהרה פו קפץ ונפל לתוך ההוא יצאה בת קול ואמרה רבי חניננה בן טרדיון וקלצתונירי מזומנינ לחיי העולם הבא. מסיימת הבריתה בחר רבי ואמר יש קונה עולמו בשעה אחת כמו אותו ממונה יש קונה עולמו בכמה שנים. אם כן השלמנו לספר על הנושא של הריגתו שריפתו של רבי חנינאה בן טרדיון. כעת עוברת הגמרא לבאר מה היה עם ביתו של רבי חנינאה בן טרדיון שנגזר עליה הגזירה המגונה הזאת שהיא תהיה בקובה של זונות. מספרת הגמרא הייתה לה אחות ברוריה שהיא גם כן הייתה בת של רבי חנינה בן טרדיון והיא הייתה אשתו של רבי מאיר בעל הנס דביטאו דרבי מאיר בר דרבי חניה דרבי חניננה בן טרדיון והי גם היא הייתה בת של רבי חנינאנה בן טרדיון אחות של אותה שנגזר עליה הגזירה הזאת אמרה לו ברוריה אמרה לבעלה הרב רבי מאיר בעל הנס זילה במילתד היא הטווחת היא בקובה של זונות זה ביזיון בשבילי שאחותי יושבת בכזה מקום שקל תר כבדין ועזל רבי מאיר לקח חצי שיעה של דנרי זהב והלך להוציא את גיסתו משם אמר היא לא התאבד באיסורה מתאבד ניסה אם לא נעשה על ידי איסור היא תזכה שיעשה לה נס ו תינצל משם והיא עבדה איסור האם היא כן נכשלה לא יתאבד לה ניסה אז לא יצא לא יהיה לה נס עכשיו צריך לבדוק אם היא באמת שמרה על עצמה במסירות נפש או שהיא נכשלה כי אם היא שמרה על עצמה נוכל לעשות לה נס ולהציל ציל אותה אזל נקת נפשי כחד פרשה הלך והתחפש להיראות כמו אחד מהפרשים אחד מהחיילים שם של הרומאים אמר לה אשמיעיני היינו ישאי לי לדבר עבירה אמרה לי אז היא השיבה לו התחמקה ממנו דישתנענה דרך נשים לי כותב רשי אמר לה יש לו זמן מטרחנה מרתך זאת אומרת הוא ימתין אמרה לא נפישין טובה דשפירן מיני יש פה כאלה יותר טובות ממני. התחמכם ממנו שילך אליהן. אמר רבי מאיר עכשיו הוא ראה את ה את השמירה שלה, את הצניעות שלה. אמר שמ מינה לא עבדה איסורה. היא לא עשתה איסור כל זמן שהיא כאן. כנראה כל דעת היא אמרה לא אחי. כל מי שמגיע היא אומרת לו מתחמקת ממנו כך. אם כה אם היא כל כך צנועה ודאי שיעשה נס. יעשה לה נס. אז היה לגבי שומר דידה. הלך לשומר שהיה עליה. אמר לי הבניה לי תמסור לי אותה. אמר לי אני מפחד ואני לא יכול לשחרר כאן אנשים מסתפינה ממלכותה אני פוחד מהמלכות אמר להשקול תר כבדידין קח את כל חצי סעדרי זהב פלגה פלח בחצי מהם תפייס את המלך בכל זמן שעלילה לך שנתת לה לברוח ופלגה לבך וחצי מזה יהיה בשבילך אמר לי וכישלמי מהבית כשהיסתיים הכסף מה אני אעשה אמר לי את המשפט הידוע שהוא מאוד מאוד מסוגל לכל הישועות לתת צדקה ולומר את המשפט הזה הימה תאמר אלקדמאיר עני אלוקיו של של רבי מאיר שהוא יעזור לי הוא יענה לי בצרתי וכך תנצל הוא מץצלת אמר לי אז השומר אמר לרבי מאיר ומי אמר דהכי איקה מי אמר שבאמת יש בסגולה הזאת ישועה איך הוא יכול להכניס את עצמו לסכנה על שמח להאמין לסגולה הזאת אמר לי אשתחזית עכשיו אתה תראה שזה שהדבר הזה יכול לעזור הו הן הוא קלבי בי דבוקה אך אינשי היו שם כלבים שהיו אוכלים בני אדם שקל קלה שדהבה השומר לקח פיסת רגבים וזרק עליהם אבוקעתו למיכלי באו לאכול את השומר אז השומר הזה אמר אלקדמירני ובאמת הכלבים עזבו אותו שקועה ויהב עליי באמת השומר ראה שהסגולה עובדת הוא נתן את גיסתו של רבי מאיר לרבי מאיר שיוכל להציא אותה מהמקום הנורא הזה לסוף השתמה מילטא נודע הדבר לבית המלך שהשומר שחרר את אותה בת הטיועה עסקוה לזקיפה הביאו את השומר העמידו אותו לפני עמוד התליה אמר לקדמירני אמר שהקדוש ברוך הוא אלוקיו של רבי מאיר יעזור לי אחת באמת הורידו אותו בעל קורחם אמרו לי אז אנשי המלכות אמרו לשומר מהי היי למה אנחנו לא מצליחים לטלט אותך מה קורה אמר לו אז הוא סיפר להם את כל הסיפור אחי אב המעשה זה היה הסיפור עם רבי מאיר התו חקקו לדמותי דרבי מאיר אפיתחה דרומי חקקו את דמותו של רבי מאיר על פתח השער של רומי המרי הם אמרו כלדך זה לפרצוף העדין ליתיי כל מי שרואה את הפרצוף הזה שיביא אותו שיכלו לממשלה יום אחד האחזיו היא יום אחד ראו את רבי מאיר ראה הבטרי רצו אחריו לתפוס את רבי מאיר ראת מכמה היו אז הוא ברח מהם על הוא ברח ונכנס לבית זונות כדי שיחשבו שטאו וזה לא רבי מאיר כי הרי הם ידעו שרבי מאיר לא עשה דבר כזה איקע דאמרי יש אומרים בישולי עובדי כוכבים חזה הוא ראה שם בבית זונות א בישול משהו שהתבשל על ידי עובדי כוכבים תמש בה ומתק בה הוא כאילו הרא להם כאילו הוא טועם מהתבשיל שבישלו עובדי כוכבים שהוא אסור ואז הם יבינו שזה כנראה לא רבי מאיר כי הוא לא יעשה כזה דבר כי הרי אסור לעשות דבר כזה אבל באמת הוא לא טעם הוא הכניס אצבע אחת לתוך התבשיל ואז הוא הכניס לפתעצבע אחרת ואקדמרי יש אומרים אתה אליהו בא אליהו ידמי להו הוא היה ידמה להם כמו קרחתי והוא קרח חיבק אותו אמרי אז הם אמרו ודאי שזה לא רבי מאיר חס ושלום מרבי מאיר הבה לא הבה אביב אחי הוא לא היה עושה דבר כזה אז הם הבינו כנראה שזה לא הוא קם רבי מאיר הרק אתה הוא ברח ובא לבבל איגדמרי יש כאלה אומרים שהסיפור היה ממעשה הזה שהוא ברח ואקדמרי יש אומרים שהסיפור שהוא ברח לבבל היה ממעשה דברוריה אשתו שרשי מביא את הסיפור שפעם אחת לגלגל שאמרו חכמים נשים דעתן קלה הן עליהם ואמר לה חייך סופך להודות לדבריהם וציווה לאחד מתלמידיו לנסותה לדבר עבירה והפציר בימים רבים עד שנתרצט וכשנודה להחנקה עצמה וברח רבי מאיר לבבל מחמת בושה מביאה הגמרא תנו רבנן ברייתא ההולך למקום שגורמים לשור לנגח בני אדם זה נקרא הצדיינין או ל מקום שהחיילים צרים עושים עצור על עיר ובינתיים הם עושים סחוק וליצנות שזה נקרא קרקום וראה שם את הנחשים היינו את אלה שמנחשים ומכשפים ואת החברין אלה שלושי לחישות א מיני ליצנות שנקראים בוקיון ומוקיון ומוליון וליון בלורין וסלגורין שזה מיני ליצנים הרי זה מי שהולך למקום כזה זה נקרא שהוא הולך למושב לעצים ועליהם הכתוב אומר אשרי האיש תחילת ספר תהילים אשרי האיש אשר לא הלך בהצת רשעים ובהמשך כתוב משב ליצים לא ישב כי אם בתורת השם חפצו זאת אומרת יש סמיכות בין תורת השם חפצו למושב ליצים לא ישב דורש את הבריתה היושב במושב ליצים אין חפצו בתורת השם אה למדת שדברים הללו מבין את האדם לידי ביטול תורה שואלת הגמרא על דברי ברייתה אורמיניה אני אקשה לך סתירה מברייתה אחרת הולכין להצטדיינין מותר מותר לבן אדם ללכת לאותו מקום שגורמים לשור לנגוח בן אדם מפני שאם הוא רואה שרוצים לקחת יהודי שהשור יהרוג אותו הוא צועק ומתחנן שיצילו ולא יקחו אותו מפני שצובח הוא מציל וכן לחרקום מותר מותר ללכת לכזה מקום שהחיילים צרים לעשות מצור על עיר ובינתיים הם עושים דברי אה ליצנות מותר מפני יישוב מדינה. למה? כי הוא יכול על ידי זה לבקש מהם להציל את עם ישראל הגרים בעיר הזאת כדי שלא יצאו על העיר ולא יזיקו לעם ישראל. ובלבד שלא ישתף עם העובדי כוכבים ולא יחזק אותם לעשות את המצור שלא יתחשב עמהם. אם נתחשב עמהם אסור. קשיה יש סתירה בין דין ההצטדיינין שאמרנו פה שמותר על ההצטדינים שראינו בברייתה הקודמת שאסור. וכשי קשה גם לגבי קרקום שכאן כתוב שמותר הקרקום שמקודם אמרנו שאסור בשלמה זה אפשר לתרץ קרקום הקרקום זה לא סותר לא קשיה כאן מדובר במתחשב עם ההן שהוא מחזק את העובדי כוכבים ועושה איתם את המצור זה אסור וכאן ושהן מתחשבים מהן שהוא לא משתתף איתם במצור אלא הוא רק בא להתחנן אליהם שלא יזיקו ליהודים אז מותר אלא הצטדיינינה הצטדיינין קשיה תנאי התשובה תשובה היא שזה שנוי בוויכוח בין תנאים דתניה ברייתה אחת אין הולכין להצטדיינין משומשב לציב ורואים שיש כאן דעה שחולקת רבי נתן מתיר מפני שני דברים אחד מפני שצובח אם הוא רואה שרוצים לקחת יהודי להרוג אותו על ידי השברים והוא מציל אותו ואחד מפני שאם בסוף יהרג שם יהודי יהיה לפחות מישהו שיעיד שהבן אדם הזה נהרג ואשתו תהיה אלמנה ותהיה מותרת עם מישהו אחר מעיד עידות אישה לעשייה מביאה הגמרא תנו רבנן ברייתא אין אין הולכים לטרייטיאות ולקרקסייה, שזה מיני אולמות טרקלינינים שמתאספים בהם לדון ו א כל דבריהם שמתאספים כדי לעשות צחוק וליצנות. למה? מפני שמזבלין שם זיבול לעבודת כוכבים, דנים שם בצורכי עבודת כוכבים להתנדב לעבודת כוכבים. אומרים את זה בלשון של גנאי כמו זיבול. דברי רבי מאיר. חכמים אומרים מקום שמזבלין אסור. למה? מפני חשד שיחשודו אותו לעבודת כוכבים. אבל אם זה השיפה כזאת של ליצנות, מקום שאין מזבלין שם, אסור רק מפני מושב ליצים. מה היא ביניי ומה ההבדל בין חכמים לרבי מאיר? והרי גם רבי מאיר בסופו של דבר עוסר בכולם. רק מה? אם שמה יש כאלה שעושים דנים בצורכי עבודת כוכבים להתנדב לעבודת כוכבים אז אסור בגלל זה. ואם לא אסור בגלל ליצנות. אבל גם רבי מאיר מודה שבכל מקרה אסור. עונה הגמרא ההבדל הוא אמר רבי חנינא מסורה נשא ונתן היא כביניו אם מכר להם שם בזה ההבדל רבי מאיר סובר שוודאי הם מזבלים לעבודת כוכבים וצריך לחשוב שהם קנו ממנו לצורך עבודת כוכבים ואם כן דמי המקח נאסרו משום דמי עבודה זרה לפי רבנן לא חוששים בכלל לנושא הזה של שבאים פה לעניין להתרים לעבודה זרה אלא רק משום חשד או משום ליצנות לכן אם הוא נסע ונתן שם עמהם הכסף מותר דרש רבי שמעון בן פזי מה דכתיב הפסוק אומר בס בתחילת ספר תהילים אשרי האיש אשר לא הלך בהצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד משב לצים לא ישב וכי מאחר שלא הלך הוא אפילו לא עבר שם בלי להתעכב במקומות שבהם מתייעצים וסוחקים איכן עמד אין לו אפשרות שהוא יעמוד ויתעכב הוא אפילו לא עבר שם ומאחר שלא עמד היכן ישב אין לו אפשרות לשבת מאחר שלא ישב היכן לץ כיוון שדברים האלה מושכים לליצנות והוא נזהר מהם אז איך תגיע לו המידה של ליצנות שהוא יהיה בעצמו לת אלא לומר לך שאם הלך ועבר בדרכם סופו לעמוד בלי להתעכב קצת ואם עמד סופו להישב שם עמהם ואם ישב סופו ללוץ בעצמו ולהיות מהליצנים האלה בעצמו כי הדברים האלה מושכים את הלב ואם לץ עליו הכתוב אומר אם חכמת חכמת לך אם אתה חכם בחוכמת התורה לך יהיה בזה תועלת ואם אם לעצתה לבדך תיסא הבן אדם לעצמו ישא את הנזק על הליצנות ואמר רבי אלעזר כל המתלוצץ לו עלינו ייסורים באין עליו שנאמר ואתה אל תתלוטצו פן יחזקו מוסריכם פן יתחזקו הייסורים שמוכנים להם אמר להו רבא לרבנן אני מבקש ממכם מתותה בינה מן היכו דלא תתלוצצו אל תתעסקו עם ליצנות כדי שלא יבואו עליכם ייסורים דליתו עלייכו ייסורין אמר רב קטינה כל המתלוצץ מזונותיו מתמעתין שנאמר הקדוש ברוך הוא שידו פתוחה לפרנס בשפע את כולם משך את ידו מהליצנים אתלטצים אמר רבי שמעון בן לקיש כל המתלוטץ נופל בגיהנום שנאמר זה יהיר לץ שמו אדם שהוא בגאווה אז סופו להיות לץ עושה בעברת זדון מה הכוונה עברה אין עברה אלא גיהנום שנאמר לגבי היום הדין שבו נידונים עובדי כוכבים בגיהנום יום עבר היום ההוא אמר רבי יושיה כל המתייהר כל המתגה נופל בגיהנום שנאמר ז יהיר גבותן ל שמו עושה בעברת זדון וכמו שאמרנו אין אברה אלא גיהנום שנאמר יום אברה היום ההוא אמר רבי תנחום ברח חניילי כל המתלוצץ גורם קיליון כליה לעולם שנאמר ואתה כעת אל תתלוצצו שלא יבואו לליצנות פן יחזקו מוסריכם פן התחזקו הייסורים שמוכנים להם כי כלה ונחרצה שמעתי הנביא אומר שהוא שמע מאת השם שיבוא כליום וקריטה על כל הארץ אז שיקבלו את הנבואה הזאת ולא יעשו ממנה ליצנות אמר רבי אלעזר קשה הליצנות שתחילתה ייסורים למתלוצץ וסופו כליה לאחרים דרש רבי שמעון בן פזי אשרי האיש אשר לא הלך בהצת רשעים וכולי לא הלך לתריאות ולקרקיסיאות כל מיני טרקלינים שמתאספים לסחוק וליצנות של עובדי כוכבים ובדרך חטאים לא עמד זה שלא עמד במקום של צעידת חיות על ידי כלבים שעושים את מעשיהם בזה לשם סחוק ושמחה זה שלא עמד בכזה מקום שנקרא כניגיון ובמשב לצים לא ישב שלא ישב בתחבולות שהיו עושים מלחמה לשם סחוק בתחבולות שמה יאמר אדם הועיל ולא הלכתי לתריאות ולקרקסי ולא עמדתי בקניגיון אלך ואתגרה בשינה זאת אומרת בסדר אז אני לא אעשה ליצנות וכל הדברים האלה שהזכרנו אבל אני אביא על עצמי שינה גם אם אני לא זקוק לשינה הזאת תלמוד לומר ובתורתו יהגי יומם ולילה עד כאן דף שותח
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה