הדף היומי מסכת עבודה זרה דף יז
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת עבודה זרה דף יז
עובד זורה דף יז השור מתחיל בעזרת השם שש שורות האחרונות של הדף הקודם טונו רבונון הזכרנו במשנה שאסור לבנות לגויים גרדום מביאה הגימור אתון רבונ כשנתפס רבי אליעזר למינוס אפיקרוסים תפסו אותו וקפו אותו לעבודזורה הוא לא הסכים האלו לגרדו לידו אומר לו אוסג השופט זוכן שכמו יס בדורים תלמולו כך הוא התבטר רחמון נצלן על דברי טוירו אומר לו אמר לו רבי אליעזר נמון אולי דיון עכשיו הייתה טעות הבנה כאן כוסגמו לבואמר כלומר שהוא אומר לו אתה צודק דברים בטלים הם והוא לא יאמר אלא כנגד עובשמיים הוא התכוון לומר נאמד על הדיין האמת שבאמת דנני ליתן לי צרה שפשעתי לקוני אומר לו אוי האגמון לפי טעותו אויל והמנתני אני הולךו במ שדנתי עליך דימויס זה הייתה שם ירתו והוא נשבע בה פה טורתו כשבוא לביס נכנסו תלמידו צלו ננחמוי הוא היה בצער הוא לא ידע איזוירו עבר שעל כך הוא נהנה שכמעט הרגו אותו ולא קיבל או לובתנן חומין אומר לו רבי עקיבא ורבי תרשני לאדוורמה שלמדתני אומר לו יור אומר לי רבי שמו מינוס בו להיותחו ואנחו שמעת דבר ממין וישר הדבר בעיניך ואולפסתו אומר להקייב זכרת פעמלך בשוק העליון של ציפור מן אחד ויקב איש כפסח ישמו אומר לי כוסכם זג אסור להקריב קורבן מתנן זו מה שהיא קיבלה בסכרה מה הואסמסכיס לכהן גודל כהן גודל כמו שכתוב בתחילת מסכיו שבע סיומים כד הכיפורים מפריש ישראל כספרין אז שם הוא עושה כל צרכיו צריך לבנות לו שם שירותים אז אם יש סנה זו קיבלה בסכרה אבנים וכאלה דברים מותר לבנות מזה את השירותים לכהן גודל ולא אמרתי לו כלום לא עניתי לו כסו לדבר עם מין אומר לי כך לימדני כך לימד אותי רבי כתוב פסוק במיכו כי מאסנן זוינו כיבוצו ועד אסנן זוינו יושובו מה קבלת הפסוק מוקם התינויפס בואו הטנן הזה בא ממוקם תינופס למוקנופס יליך מתאים לעשות עם זה שירותים ונני דובו אומר רב לזר נהניתימה הפירוש הזה על ידי זה נתפסתי למינוס ועוברתם מה שכוסו בתוירו כתוב במשלי ארחק מאו להוודך זו מינוס ואל תקרא לפסח ביסו זו הראשוס זה השולטנות המלכות שנותנים עיניהם בעלי ממון להורגן כדי ליטול ממונם ויקדמר ארחק מאול דרכך זו מינוס ורושוס לתקבל פסח ביסוז זוינו וכמו צריך להתרחק כפתח זינו אומחזדה ארבעס אומרת הגמור רונון שהם ודאי לא מפרשים כמו אותו מן היסנזנו הפסוק במי חושבנו מדרש מביאה הגמור כרב חיז רב חיזדה כל זינו שנזכרס היא נבז בעיני כל בסוף חרס צריכה לזכור שזנוה שנאמר ובסיתך אסנון ואסנן לאנך ותהי להפך תצטרכי לנהוג הפוך שאת תצטרכי לתת את נן אז כך מתפרש גם הפסוק במיכו כי מסנן זוכיבוצו היא כיבצה כסף כי אתנן וסנז ישובו הכסף הזה ישוב לכאלו שהיא צריכה לזכור אותם אומרת הגמורה מה שרב חיזדה אמר שצריך להתרחק מבס זו זינו ארבעו בלי גד רבי פדוס דמר רבי פדוס לא טירו לו קריבה של גילוי הרעז בלבד שנאמר אישי של כל שר בסרס קרבו לגל ממש קרבה מספרת הגמור אולקוסק שהיה חוזר מהישיבה מנשקלו לאכסה מנשק את אחיותיו הבידיו על זרותיהם ואמר לו הביחדיו על החזה שלהם רש"י מביא דרך בני אדם כשיוצאים בית הכנסת מיד הוא נושק לאביו ולאמו ולגדול ממנו ברכובה בזרוע או בפס ידיו בכף היד משום כבוד ובייבץ מסביר שאחיותיו שלולה הם גידלו אותו כמו בן לכן הוא נהג כך אותם אומרת הגמור פליגדידי הוא לעצמו בהנהגתו זו הוא חולק על ממר שלו דומרולה קריב בעל מאוסריס משום לך ליך אמרין נזירה סחור סחור לקרסיקר ואומרים לנוזיר אסור לך לשתות יין לכל ענבים אל תעבור מקרב תלך מסביב אז ודאי שלפי הממרה שלו אסור לנשק לחיותיו אז למה באמת הוא עצמו יקל בזה אומר טויספס כמו שאמרו מסכ סקובס אומר הם דומים עליי כמו קישור כמו קורה הוא היה בטוח שלא יביא אותו לעירורים רק לסתם אדם הוא אומר שאפילו קרב בעל מאוסו במגמור כתוב במשלי לוקו זוגה שתי ונו ה הב הם מרוקל שתי בונוס שצקס מגהן רוב ייסורים ואם רוס בוזה הובי הובה תביאו תביאו ומענינו מם שתי הבנות מינוס שהיא צועקת תביאו תקרו בדזורה ואורוש שצועקת אבי ממון ומתנות וארנונה ומיסים למלך היא כדמר אומר רב חיזדמרוקווה כולל גיהם צועקו עם ארס הובילו לי שתי בו נוז שצקס בלזה הובי הוה כמו שאמרנו שזה מינוס ורושו שהם צעקות תמיד לבי כתוב הפסוק כל בו לא ישובון ולא ישיגו אורכוס חיים נשאלת השאלה וכי מעך שלא ישובו איךון ישיגו ברור שלא ישיגו אומרת הגמרא אך הקומה ואם יושבו לא ישיגו אורכוס חיים אז רשי אומר כל המשתמדים בדזור הוסיף על צזור אחר שנהבגו הם תחברו הם יקשרו במינוס אינום שובים לא ישובון ואם שווין ממר עם לומוס מתוקצורו וכפייסרום וזוגזירס מלך עליהם לומוס אז המרשו מסביר מינוס מי שהיה מורגל בזה אז כמעט בטוח שאפילו שהוא שב בתשובה הוא ימשר בחזרה ולרחן מרחמים עליו משמיים ואחרי שהוא שב בתשובה באמת ממיתים אותו שלא יוכל לחזור ללחתו אומרת הגיבור לממר בכל הפרש ממינוס מיס הוא מת והיידשוי לקמיד רב חיזדה הגיעה האישה לפני רב חיזדה ואומרו קלו שבקלוס העבירה הקטנה שלי אוסו בני הקותון מבני הגודל הולדתי את בני הקטן מבני הגדול אומר רש"י בני הגדול בא על אליה והולידה ממנו בני הקטן היא באה לקבל דין שוב בתשובה ואומר לו רב חיזדה תורכו לו בזבדסה תכינו לו הצידה על הדרך דהיינו תכריחים כי הולכת למות כי שב בתשובה כת ולא מסו עכשיו כך מדקומ שבקלוססו זו עבירה קטנה מכלל דמינוס נמה ובו והיא לא מת על בסוף אז רואים שלא כל מי ששב בתשובה ממינוס מת אומרת הגמורה הודל אודרבושפיר היא לא חזרה בתשובה באמת בטוב ומשומך אלוה מיסו היא כדאמרי שהקושיה הייתה אחרת מה אתה אומר מי ששא בתשובה ממינוס אין אז הוא מת מיד באיר מהר סלוי והדעס קמי לרב חיסדה והוא אמר לו רב חיזדה זבידו לו זבדס כי שבא בתשובה ויסו זאת אומרת שגם מי ששבע מצובה מהירה של הרייס גם היא מתה מיד אונה הגמורה מדקומרו קלו שבקלוס מכלל שהיו לה עבירות יותר חמורות דמינוס נמה ולכן היא מתה כי שבתשובה ממינוס שואלת הגמורה מעביר אלוהי מי ששבשובה מהרייס לא מת מיד ואותה אומרו לו רבי אלוזו בן דורדיה בתחילה לא קראו לו רבי זה על שם סיפ כמו שנראה שלו הניח זוינו אחזלום שלא יבולו פעם שומע אלוז שמע שיש זחזקרו חיה מדינות הרחוקות אוס כיס דינורים בסורו על כיס דינורים וברו כדי להגיע אליה שיבו בשרגל בש תחילת התשמיש הפו יצא רוח אומרו אמר זו כשם שפזק לתוך הגוף כך לאזור בן דורד אין מקבל בתשובה אז הוא תפס את עצמו אולר ויוש בין שני אורים וגבס אומר הורים וגבוז בקשול רחמים שקבלו את תשובתי אומרו לו מבקשים נבקש על עצמנו שנאמר כי הורים יומושו וגבויסתמותנו מה הכוונה שהם דיברו אומר תוסס לא השיבו לו כך אלא היה אומר בליבו שכך יוכלו להשיב הנה המסר של הורים היה משיב כן אומר המשיך אלוזו ואמר שמיים ואורץ בקשולר רחמים אומרו שמבקשים הולך נבקש על עצמנו שנמר כי שמיים כראש נמלוכו ואורץ כבגד טבלה אומר חמו לבקש לרחם השמש וירח אומר לו מבקשים הולך נבקש על עצמנו שנאמר אומר מבקשים על עצמנו שנאמר ונוקו כל צבשמים אומר אלו הניח רוש בן ברכו וגעו בבשובה שלמה עד שיוצו נשמוסו יוצס בס ואומרו לאזו בן דורד מזו לך שואלת הגמור באר זה הייתה שלו בהרייס ומיס מתוך בתוך תשובתו אונה הגמורה אוסם נמ כן דבקבטובה כיוון שהיה כל כך הדוקיס כמינוס דמיה אז כשם שמי ששא בתשובה ממינוס אמרנו כיוון שכמעט בטוח שהוא יחזור לזה כי זה מושך אותו לכן הוא מת כדי שיעמוד זכאי אז גם כאן שהיה כל כך הדוק לכן הוא מת מיד בוחור רבי ואומר יש כהינו בכמה שונים של אבוידס השם של ייסורים ויש כהן לומשוע אחס של תשובה הוא קנה את עולמו בעולם הבו והוא אמר רבי לא ידע שמקבלנו שקרנו רבי כרביס אמרה רבי אלוזו בן דורדה ימזו מולכי מבו מה הכוונה אז הבן איש חי בספרו בן ודו מסביר שרבי אותיות ריב הוא עשה ריב עם יצרו אבל יש מפרשים שהיה רבי שהוא לימד את כלל ישראל שאפשר לחזור בתשובה משועיל תאכטיס רבי חניננה ורבי יונס מספר את הגמורה אבו כעז ברוכה הלכו בדרך מותו לאןרי שבילה הם הגיעו לפיצול של שתי שבילים אחד פוצ זה לשון פתוח כמו פוצולפיים הפיסח כוכבים שולחים בשביל הזה מגיעים לפתח של הבדזור אחד השביל השני פוצפחדביזנוס אז היה ויכוח ביניהם מאיזה שביל כדאי ללכת אומל אחד לחברים זה לפסחובים דנוכסרי כמו שמובא מסכת סנדרין שאנס הגדול שחטו את היצר של אבדזורה אז לא ניכשל בוא נעבור בדזורה אבל לא נלך דרך פסח ביזוינו כי שם אנחנו עלולים להיכשל אומר דוך אדרבה ניזפסדזנוס ונקפליצרי נתגבר על צרינו ונקבל ונקבל שכר וכך הם עשו כי מותוסם כשהגיעו לפתח של בסנו חזידו לזונו הסכנ מקמיו הם נכנם הנכנסו לתוך הקובה של מתוך האוהל שלהם אחרי שהם עברו עומר לאחד לחברו מנו לוכו אתה הצאת שנלך מכאן איך שמחת על זה שננצל מיצר הורי אומר לי כתוב פסוק במשלה מזימו תשמרו לכו טבונו תנצרקו תנצרק לשון שמירה תנסור אותך אומר לרבנו לרוב מזימו מה נקרא מזימושמור לכוכסיב בו זימו ומתרגמנצסיטין כתוב בארייס זימוי אז כתוב בתרגום איצס חיטין היא אז מסביר רשי זימו זה עצה הקטרגום מוסיף חיטין כי שם מדובר באמת בחז הפסוק מתכוון זימו הצעת חיטין זאת אומרת שזימה זה לשון עצה והריכסיב עלו אז זה הכוונה מזימו התורה תשמרוכו אבל יוכ זמו מבול מה זה המ אומרת הגמרא אוכמה ככה אמר להם רוב כנראה מדבר זימו מזימו מהזנות תשמור לךירו תנצרקו אז זה סוף הפסוק תבונן תנצרקו מזימו תשמור עליכו התרה תשמור עליך מזימ מכל דבוריו וירו חטא אז הוא אומר לחברו אנחנו הולכים הלוך ודבר בדברי טוירו אז הייתי בטוח שנצל מהחטא הבאנו לאלתבריסה שרב לזר נדפס עדמים מביאה הגמורה עוד תנועים שנתפסו אותו רבונון כשנתפסו רבי אלוזר בן פרטה ורבי חנינה בן טרדיון שהיה מעשור הרוגמלכוס אומר לי רבי לוזר בן פרט לרבי חנינ בן טרדיון אשרך שנתפסת על דברך על לימוד תורה או לי שנתפסתי על חמיש דבורים חמישה עלילות הם מעלילים עליי אומר לו רבי חנינא אשרי שנתפסת על חמיש דברים ואתו ניצול אתה תנצל או לי שנדפסתי על דבור וני ניצול שאת למה באמת אני לא ניצו ואתה תנצל שאת עוסקתו בתור בגמסודים לכן ניצלת מהמיסה ואני לא עסקת בתור בלבד וכדבו דומבו כל בתור בלבד דמה כמ שאין לאלוקה להגן עליו שנאמר ויום רבים לשר ללא אלוי אמס וגמו מה ללא אלוקי אמס שכל בתור בלבד דומ כי מי שאין לו אלוקה איך רואים זאת אז טוס מסבירים הניסו קם וגוימה כתוב בהמשך ללא תוירו זאת אומרת שבתחלת הפסוק מדובר עם תוירו רק ללא קיימס למה באמת כי רק כי זה רק תוירו בלי גמיל חסודים שואל את הגמור בגמלס חסודים לא יוס רבי חנינ לא עסק ואותניה הבזר בקבית אודו מאוסוב לארנקי של צדוקה אלא אם כן ממונול תלמיד חוכם קרבי חנירדון זאת אומרת שהיה גבאי של צדקה אומרת הגמורה לא אמנו יהודה ומהימון הוא היה נאמן מעבד לא עובד הוא בעצמו באמת לא עשה צדקה בקשה הגימורה הוא לא עשה צדקה וניה אומר לו נראה בדף הבא שאמר לרבי יויסמו מויס של פורים נסחלפו לי במוייס של זדוקה וחילקתי לענים אז רשי מפרש בשתי פירושים בדף הבא מפרש רק את הפירוש השני הפירוש הראשון שרשי מפרש רק כאן שאני גוויתי היה גבת צדקה הוא גבה בני העיר לחלק לעניים לסודס פורים וזה העני צריך להשתמש דווקא לצורכי סעודת פורים אבל הוא חשב שזה סתם צדקה והוא חילק זאת לענים אז הוא פרע משלו מאות אחרות לפורים פירוש שני אומר רש"י מוי של פורים אני הכנתי לעצמי כסף לסעודת פורים זה התחלף לי עם כסף של צדקה דהיינו חשבתי שזה צדקה וחילקתי את זאת לאים אבל לא לקחתי בחזרה כסף לעצמי לפורים ממואר נקש על זדוקה אלא ויטרתי על אז כן עשה צדקה עונה הגמורה מעבדובד הוא עשה צדקה כדי בואל לא יובד כמו שראוי לו לעשות הוא לא עשה אומר רבנו יוחנל כמו שהיה ראוי לאדם עשיר כמותו לעשות לא עשה מביאה כת הגמורת חמיש העלילות שהלילו על רבי לוזו הסיו הרומים לרבי לוזו בן פרטה אומרו שתי עלילות ראשונות מתימת טוניס מתמ גונבת מדוע אתה לומד תויראה גזרנו לא ללמוד תוירה ומדוע אתה גנב וליסתים כך העידו עליך זה שתי העלילות הראשונות אומר להוא יש פתגן כזה איסייפה לא יספרה ואיספר לאסיפר אם חרב לא ספר ואם ספר לא חרב לא ייתכן שאדם הוא גם גנב וגם לומד תורה זאת אומרת שמי שהעיד שאני גם לומד תורה וגם גנב אז באחד ממושקרן ומדהו לסונ מלשה אז כשם שבאחד הוא משקר גם בשדבר השני הוא משקר שואלים אותו אם כך ומתה מקור לכו רבי זו העלילה שלישית כי הם מסרו את הסמיכה כמו שלמדנו ליל אז הוא אומר אני לא רבי של טוירה רבון של טרסימני אני רבון של גרדים של אורגים אני מלמד להרוג בגדים כך בוא נראה איסו לתרי כיבורה הביאו לו שתי פקעיות חבילות של צמר אומרו לי אייד שסי ואי דערווה איזה של שסי ואיזה של ערב שסי זה חוטים דקים יותר שזה לאורך הבגד וביניהם מכניסים לרוחב את חוטי הערב שמביאים יותר הוא באמת לא ידע אבל ישרחיש לניסה התרחש לו נס אסי זיבוריסה הגיע דבורה נקבה אוסיב על דשעסייבית ישבה על הפקט של השסי וסוי זיבורה הגיע זכר ויוסי ולדה ערבה על חוטי הערב והוא הבין שיש כאן נס רמז משמיים הרי חוטי השסי הם מקבלים את הערב ביניהם זה כמו נקבה שמקבלת זוכו אז הוא הבין שהדבורה הנקבה התיישבה לה שסי אומר לו אדשסי דערה טויספס אומרים שלא מסתבר שניכר בין זכה לנקבה בכל מינים קטנים אז מביא פירוש שזה שני מינים לאחד קוראים זיבוריסה לאחד קוראים זיבורי אז בעצם זה לא זכה ונקבה אבל כיוון שיש לה שם של נקבה אז הוא הבין את הרמז מציין כמו שיש בחולין תרנגול ותרנגול תדאג בלילה רביעית אומרו לי ומית אלו אוסיס לבי אבידון למה אתה לא מגיע לבית שאוכלים ושותים לכבוד אבדזורה ומזבלים זיבול בדזור כמו שנראה בדף הבא מפקחים על כל העסקים מה היא צריכה או מתנדבים שם אומלו זוכנויס ומסייר אנישמ תרמסוני ברגליכם יש שמה צפיפות אומרו וא דנקוסו וסרמוס כמה זקנים שמעת שנרמסו שם ישרחישניסה והגיעו החדשות ההוא יומה איומסחצוה שהיום נרמז שם זקן אז הלילה הזו גם נפלה הלילה חמישית אומית מקוש שבקס אבדך לחירוס היה לך הבד קנני ושחררת אותו וזה גם הייתה גזירה לא להתנהג בדס יהודי שהוא שחרר זאת על פי כללי היהדות אומר להו לא דבורום קום אחד מניסודבי קם אחד מחשוב רואים מי להיד שהוא כן שחרר עבד אוסליו הגיע לנובי איד מלי כחד מחשוב מכוסה הוא נדמה ליד זה שהלך לעיד כאילו שלנובי אחד מחשובי המלכות אומלא אומר לו לא כדאי לך מדסרחיש לניסה בכולו אתה רואה שבמקרים הקודמים התרחש לו נס בהונם משרחש לניסה גם על זה יהיה לו נס והוא גברי אומר לה אומר לו אמר מלשון נסתר בישו צדק הרבה אתה תצא כאן רשע והוא ינצל על ידי נס מה אתה צריך זאת ולא יאש גרבי הוא לא שמע לדברי ליהו קום לממלו הוא קם להעיד אבל אקסיגרתה הייתה כתובה איגרת דקסיב מחשוב דמלכוס לשדור בקיסו חשובי רומי רצו לשלח זאת לקיסר על הסכם והחליטו שהוא יהיה שליח זה שרצה לעיד ושודרו על ידי דהו גברה עכשיו שלא יחזור ויעיד אוסלו בעל יונובי פסק זרק אותו למרחק 400 פרס 400 פרסאות כדי שלא ישוב לביתו וכך אבה אוזה לא הלך ולא יוסף ולא חזר וכך ניצל רבי לוזר בן פרטה עד כאן דף יז an
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה