הדף היומי מסכת עבודה זרה דף יז
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת עבודה זרה דף יז
עבודה זרה דף יז מתחילים בעזרת השם דף טז עמוד ב שורה שישית מלמטה תנו רבנן מספר את הברייתא כשנדפס רבי אליעזר באו לקפוט אותו למינות לעבוד עבודת כוכבים העלו אותו לגרדום לדון אותו במיטה אם הוא לא ישמע עליהם לבוא ולעבוד עבוד עבודה זרה אמר לו אותו הגמון שדן אותו זקן שכמותך יעסוק הוא התכוון על התורה יעסוק בדברים בטלים הללו אמר לרבי אליעזר נאמן עליי הדיין כסבור אותו עגמון שעליו הוא אומר האגמון היה בטוח שהדיין שרבי אליעזר התכוון עליו זה אותו עגמון שהוא מסכים עם מה שאותו הגמון אומר ובאמת רבי אליעזר לא אמר אלא כנגד אביו שבשמיים נאמן עליי דיין האמת שדן אותי כן ליתן לי צרה זו כי פשטתי לו דהיינו הוא הצדיק עליו את הדין אמר לו האגמון שהאגמון היה סבור שהוא מסכים עם דבריו הועיל והאמנתני עליך קיבלת את דבריי שמה שאמרתי על התורה שלכם הוא נשבע בשם עבודת כוכבים ששמע דימוס פטור אתה ופתר אותו לביתו. כשבא רבי אליעזר לביתו, נכנסו תלמידיו אצלו לנחם אותו. הוא היה מאוד מתאבל כי הוא לא היה יודע למה הרא לו הדבר הזה. הוא חיפש לחזור בתשובה למה הקדוש ברוך הוא גזר עליו את הצער הזה ולא קיבל עליו תנחומים. אמר לו רבי עקיבא רבי, "תרשני לומר דבר אחד ממה שלימדת אותי. ממה שלמדתני." אמר לו אמור, אמר לו רבי עקיבא, רבי שם הדבר כפירה דבר מינות בא לידיך וניחה הדבר היה ישר בעיניך ועליו נדפסת. אמר לו רבי אליעזר, עקיבא הזכרתני, פעם אחת הייתי מהלך בשוק העליון של ציפורי ומצאתי אדם אחד מתלמידי ישו הנוצרי ויעקב איש כפרסניה שמו. אמר לי כתוב בתורתכם לא תביא את השכר שקיבלה אתנן בית השם אלוקיך שאל אותו כופר מהוא לעשות אימנו בית הכיסא בלשקת פרדרין שבית המקדש שם היה כהן גדול שבעת ימים לפני יום הכיפורים ולא אמרתי לו כלום אמר לי אותו אחד כך לימדני ישו הנוצרי מהפסוק שנאמר על שמרון הפסוק אומר בנביא במיכה כי מאתנן קיבצה את כל האון הזה ועד אתנן ישובו לטמיון כמו שאר הממון הזה אז פירש אותו נוצרי ממקום התינופת ממקום הערבה באו ולמקום התינופת ילכו לבית הכיסא. אז זה מה שאמרו לו בשם א הישו הנוצרי והנהני הדבר כנראה הוא קיבל שזה באמת מסתבר ועל ידי זה נתפסתי למינות ועברתי על מה שכתוב בתורה הרחק מעליה דרכך זו מינות ואל תקרא ל פתח ביתה זו הרשות השלטון כי הם נותנים עיניהם בבעלי ממון להרוג אותם וליטול את ממונם קדם אמרה שמפרשים את הפסוק באופן הרחק אחר אחר הרחק מעליה דרכיך זו מינות והרשות אל תקרא בל פתח ביתה וכמה צריך להתרחק אמר רב חיזדה ארבע אמות חוזרת הגמרא על הדרשה של אותו תלמיד אותו כופר ורבנן שלא סוברים כמו דבריו הי מת מאתנן מה דרשבי כדי רב חיזדה דמר רב חיזדה כל שנזכרת נזכרת לזנות לבסוף היא נתבזת כל כך שהיא צריכה לזכור אחרים בשביל הדברים המתואבים שלה שנאמר ובתיתך את נן ואת נן לא ניתן לך ותהי להפך משער הזונות מה שאמר רב חיזדה שלא מתקרבים שיעור ארבע אמות לפתח של זנות ופליגה דרבי פדת דמר רבי פדת לא עשרה תורה אלא קריבה של גילוי עריות ממש בלבד שנאמר איש איש של כל שאר בשרו לא תקרבו לגלות ערבה אבל אין איסור להתקרב ארבע באמות של פתח אותו אותם המקומות מספרת הגמרא אולה כי אבהתם מבירה הוא היה חוזר מבית המדרש אבל מנשק לאולה חטי אב ידיו הוא היה מנשק לאחיותיו על זרועותיהן ואמרלה יש אומרים הבחדיו היינו החזה כדרך בני אדם שיוצאים מבית הכנסת ומנשקים לאבי ואמו ולגדול ממנו משום כבוד זה היה הסיפור עם אולה ופליגדידי על ידידי בעצם דבריו סותרים עצמו דאמר אולה אפילו קרבה בעלמה אסור שום קרבה בעולם משום לך לך אמרין לנזירה אומרים לנזיר שאסור לו לשתות יין תתרחק מהין תתרחק מהקרם אפילו סחור סחור לקרמה אפילו מסביב לקרם לא תקרב אז אותו דבר גם עריות אפילו סתם להתקרב אסור אפילו בלי קירוב בשר פסוק אומר במשלי לאלוקה מין תולעת שמוצת דם וזה מרמז על הגיהנום שתי בנות אב הבארת הגמרא מהיא הבמר מרקבה כל שתי בנות שצועקות מחמת רוב ייסורם מהגיהנום על זה שהיו אומרות בעולם הזה הוי ומן נינו מי אין שתי בנות מינות אנשי כפירה צועקים בעולם הזה שיביאו תקרובת לעבודת כוכבים והראש אנשי השלטון שצועקים להביא ממון ודורונות וארנונה ומעס למלך ועל זה הם יצעקו בגיהנום היא כדמרי יש אומרים על הפסוק הזה אמר רב חיזדה אמר בשם כווה כל גיהנום צועקת ואומרת הביאו לי את אותן שתי בנות אמינות והרשות שהיו צועקות ואומרות בעולם הזה תקרוב את עבודת כוכבים והבה ממון דורונות וארנונה ומס למלך שזה הכוונה לרשות פסוק אומר על עובדי עבודה זרה כל באיה כל אלה שהשתמדו לעבודה זרה ונדבקו בה לא ישבו הם לא חוזרים בתשובה ולא ישיגו אורכות חיים וכי מאחר שלא שוו היכן ישיגו אורכות חיים אלא אחיקה אמר לא ישובו ואם כן שבו אם ישובו לא ישיגו אורחות חיים בעולם הזה הם ממהרים למות מתוך צרה אומר המרשה כדי שלא יחזרו לסורם אחר כך לחזור להיות עובדי עבודה זרה דיקת הגמרא למרה דכל הפורש ממינות מה מי שחוזר בתשובה מעבודה זרה הוא מת והוא לא מעריך ימים כדי שלא יחזור חזרה לקפור וההיא היא דעתי לקמי דרב חיסדה איזה אישה באה לפני רב חיסדה ורצתה תיקון תשובה אמרה לי שהיא עברה עבירה מבין העבירות שלה שהיא קלה שבקלות מה העבירה הקלה שבקלות שהיא עשתה בנה קטן מבנה הגדול היינו שבנה הקטן נולד לה מבנה הגדול גילוי עריות אמר לה רב חיסדה, תרכו לה בזוודתא שיכינו לה תכריחים כי היא אומנת למות ובסוף היא לא מתה כאמרה שהגילוי עריות היא קלה שבקלות עשתה מכלל שמה העבירה החמורה שבחמורות שלה דמינות נמי אביהבה שהיה בה גם כפירה ולכאורה מזה היא גם חזרה בתשובה אז אם כן היא הייתה צריכה מיד למות אז איך יכול להיות שהיא לא מתה אחר כך אונה הגמרא כי לא באמת חזרה בתשובה כמו שצריך ההוא דלוה רבשפיר במשומך היא לכן היא לא מתה קדמר יש אומרים מהפסוק ולא ישיגו אורחות חיים שאם עושה אם חוזר בתשובה אדם שהיה כופר אז הוא מת לפני שהוא חוזר חזרה לסורו דווקא ממינות אין אם הוא חוזר בתשובה ממינות אז הוא מיד מת אבל אם הוא חוזר בתשובה מעבירה אחרת שהוא היה דבוק בהם עושה תשובה הוא לא מת ועל זה שואלת הגמרא מאותו סיפור היד דעתי לקמד רב חיזדה ואמרה ואמר לה רב חיזדה זווידו לה זודת ולפי הלשון הזה זה הוא אמר שהכינו לה תכריכים והיא כן מתה אף על פי שהיא עברה על גילוי עריות ולא על שפיכות דמים אז אתה רואה שגם בגילוי עריות מתים מיד שחוזרים בתשובה ולא כדי שלא יחזרו לסורם מתרצת הגמרא מדק אמרה כלה שבקלות על גילוי עריות מכלל דמינותנם יבא ופה לפי הלשן הזה היא כן חזרה בתשובה כמו שצריך על ג על העניין של כפירה והיא חזרה בתשובה כמו שצריך לכן הקדוש ברוך הוא הזיקה אותה שהיא תצא מהעולם הזה נקייה ולא תחזור לסורה שואלת הגמרא ומי שחוזר בתשובה על עבירה של גילוי עריות הוא לא מת מיד כדי שלא יחזור לסורו אחרי שהוא חזר בתשובה והתניה ראינו ברייתא אמרו עליו על רבי אלעזר בן דורדיה שלא הניח אחת בעולם שלא בא עליה פעם אחת שמע שיש אחת בכרחי הים והייתה נוטלת כיס דינרים בסכרה נטל כיס דינרים והלך ועבר עליה שבעה נערות בשעת הרגל דבר ראינו בהתחלה הפי פיך רוח ואמרה כשם שהפיכה זו אינה חוזרת למקומה כך אלעזר בן דורדיה אין מקבלים אותו בתשובה הדברים האלה חלחלו בליבו הלך וישב בין שני הרים וגבעות אמר הרים וגבעות תבקשו על הרחמים אמרו לו עד שאנחנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר כי ההרים פעמים ימושו והגבעות תמותנה ברעש הארץ אנחנו צריכים לבקש רחמים שהשם ישאיר אותנו ככה א יציבים אמר שמיים וארץ בקשו על הרחמים אמרו לו עד שאנ מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר כי שמיים כיעשן נשחטו נמלכו והארץ כבגד תבלה אנחנו צריכים לבקש אנחנו נישאר כימים אמר רחמה ולבנה בקשו עלי רחמים אמרו לו עד שאנחנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר ונתביישה חפרה הלבנה ובאושה החמה אנחנו צריכים לבקש שלא נתבייש אמר כוכבים ומזלות בקשו עלי רחמים אמרו לו עד שמבקשים רחמים עליך נבקש על עצמנו שנאמר ונמחו נמקו כל צבא השמיים אמר אם כן אין הדבר תלוי אלא בי הניח ראשו בין ברכיו וגאה בבחיית שיצא נשמתו ככה הוא חזר בתשובה משום עבורה והקדוש ברוך הוא זיכה אותו שהוא מיד מת יצתה בת ק ואמרה רבי אלעזר רבי רבי אלעזר בן דורדיה מזומן לחיי העולם הבא והכה בעבירה של הריות דבוק ומת בתשובה אז איך אתה אומר לפי הלשון השני שרק אלה ששווים ממינות הקדוש ברוך הוא לוקח את נשמתם שלא יחזרו לסורם אבל מעבירה עבירה אחרת לא אונה הגמרא התם מעבירה של עריות נמי ראוי היה לו למות למה כיוון דביק בתובה כיוון שהיה דבוק כל כך חזק בעבירות של האריות כמינו דמיה זה גם כן כמו מינות שאי אפשר לשוב בלאומיתה בחר רבי ואמר יש קונה עולמו בכמה שנים ויש קונה עולמו בשעה אחת ואמר רבי לא דיין לבעלי תשובה שמקבלין אותן אלא תראה מה קראו לו רבי אלעזר בן דורדיה איך הוא קנה את התואר הזה רק מזה שהוא חזר בתשובה בכל ליבו שקוראים אותן רבי מספרת הגמרא על רבי חנינא ורבי יונתן הלכו בדרך אבוקה זה באורך מתו לאן טרי שבילי הם באו למקום בוא נפרחדה הדרך לשני שבילים אחד פצי הפיתחה דעבודת כוכבים דרך אחת פתוחה לעבודה זרה מקום של עבודה זרה ואחד הדרך השנייה פצה היא פתוחה על פתח הפיתחה דביזונות לא ידעו באיזה פתח באיזה דרך לעבור אמר לאחד אחד לחברי אז אחד אמר לחברו נזיל הפתחת עבודת כוכבים מה ללכת בדרך שיש את הפתח לעבודת כוכבים ונכיס יצראי הוא כבר נשחט היצר שלעבודת כוכבים על ידי אנשי כנסת הגדולה כמו שמסובר במסכת סנהדרין דף סד ולא נעבור בדרך שפתוח לבית זונות שלא ישלנות בנו יצר הרע של עריות אמר להידך אמר לו חברו נזלפיתך דבי זונות ונכפי ליצרי נלך אותו דרך שפתוח לבית זונות ונתגבר על יצרינו ונקבל שכר נקבל אגרה כמעט תם כשהגיעו לשם חזינו לזונות התקנו מכיו הם נכנסו מפניהם התביישו מהם אמר לי אמר לו חברו מנה לך הם מנין שמחת על עצמך לעבור דרך קם ולא פחדת מיצר הרע אמר לי אמר לו מהפסוק שנאמר על מי שעוסק בתורה מזימה תשמור עליך תבונה תנצרקע תשמור עליך מבארת הגמרא את הפסוק אמרו לרבנן לרבא מה היא מזימה תשמור עליך רגילות להשתמש עם המילה הזימה בתור עבירה רע אבל האמת שהתרגום של המילה זימה הכוונה עצה זה יכול להיות עצה טובה גם כן אם התורה דכתיב זימה ומתרגמינן לגבי עבירה הצת חטאין אבל אפשר לומר שזה גם עצה טובה וכתיב כתוב על התורה הפלי עצה שהתורה גם נקראת עצה הגדיל תושיה אז אם כן אולי נאמר מזימה תשמור עליך הכוונה שהתורה שומרת מן החטא מזימה מהתורה אתה תישמר היא אחי אם כן לא לא צריך לכתוב מי זימה אלא זימה התורה תשמור עליך מי בא אליי אלא אחי כה אמר מדבר זימה ממחשבת זנות ומכל דבר רע תשמור עליך מהיא תבונה התורה היא תנצרקע התבונה היא מרמזת על התורה שהיא תנצור ותשמור את האדם וזה התשובה שהשיב זה לחברו שהועיל ואנו הולכים ומדברים בדברי תורה ממילא אנחנו שמורים מן הזימה מספרת הגמרא סיפור שנאמר בברייתנו רבנן כשנדפסו רבי אלעזר בן פרטא ורבי חנינא בן טרדיון שבאו לקחת אותם אם הם אה היו מוכנים לכפירה או שהם נשארים באמונתם אמר לרבי אלעזר בן פרטא לרבי חנינא בן טרדיון אשריך שנתפסת רק עלילה אחת על דבר אחד ואתה יכול בקלות להינצל אוי לי שנתפסתי על חמישה דברים, חמישה עלילות. אמר לרבי חנינא, אשריך שנתפסת על חמישה דברים ובכל זאת אתה ניצול. אוי לי שנתפסתי על דבר אחד ואיני ניצול. למה אתה כן ואני לא? שאתה עסקת בתורה וגם בגמילות חסדים ואני לא עסקתי אלא בתורה בלבד. וכדי רבונה דמר רב הונה כל העוסק בתורה בלבד בלאג ממילות חסדים דומק מי שאין לו אלוקה שיגן עליו שאין לו שמירה מן הפורנות שנאמר על דורו של אשא מלך יהודה וימים רבים לישראל ללא אלוקי אמת וללא תורה וגומר מה היא ללא אלוקי אמת שנאמר בתחילת הפסוק לומר שכל העוסק בתורה בלבד בלי דמילות חסדים דומה כמי שאין לו אלוקה שיגן עליו שואלת הגמרא איך אתה אומר שרבי חנינא לא עשה עסק בגמילות חסדים הוא לא עסק והתניה רבי אלעזר בן אליעזר בן יעקב אומר לא יתן אדם מאותיו לאר נקי של צדקה לקופה של צדקה אלא אם כן ממונה עליו תלמיד חכם כי רבי ח רבי חננה בן טרדיון רואים שהוא היה גבאי צדקה ודאי מסתבר שהוא נתן משלו גם כן אונה הגמרא אימנה אימנוע הוא דאב מאמן מאבד לא עבד הוא היה ממונה על הקופה של הצדקה כי הוא היה אדם נאמן אבל הוא לא היה נותן מכספו שואלת הגמרא ותניה ברייתא אמר לו רבי חנינא בן טרדיון, רבי יוסי בן קיסמה. אני רוצה לספר לך שהיה פעם שגוויתי מבני העיר מאות של פורים לחלק לעניים לצורך סעודת פורים ונתחלפו לי במאות של צדקה. סבור ראיתי שהכסף של שאספתי בשביל פורים זה סתם של צדקה וחילקתיים לעניים שלא לצורך סעודת פורים. ולכן לקחתי מהכסף שלי מאות לעניים לצורך סעודת פורים אז רואים אם כן שהוא לקח מהכסף שלו לתת צדקה אונה הגמרא נכון הוא עשה צדקה מעבד עבד אבל כדי באלי לא עבד הוא לא עשה מספיק כמו שהיה ראוי לאדם עשיר כמותו ממשיכה הגמרא ומספרת את העלילות שהלילו עליהם הטיוו לרבי אלעזר בן פרט בן פרטא לפני הדיינים אמרו מה הייתה מה למה למדת התורה ולימדת תורה תנית ומה הייתה מה גנבת אמר להם אמר לו אם אני גנב היא סייפה לא ספרה אז זה לא יכול להיות שאני עוסק בתורה ואם אתם אומרים שעסקתי בתורה ספר לא סייפה אז לא יכול להיות שאני גנב כי דרך בני ישראל שלא מצוי גם גנב וגם אדם לומד תורה מדהלתאנ מילתא כשם ששניהם ביחד אין בי גם דבר אחד מהם אין בי מי שאמר לכם את זה שיקר שאלו אותו ומה הייתה כמה קראו לך רבי? למה קוראים לך רבי אם אתה לא לומד? אז הוא ענה להם רבן של טרסים אני של אורגים הייתו ליתרי קיבורי הביאו לו שני שלילי חוטי מתווה בוא נראה שאתה יכול להרוג בגד אמרו לי אי דשתטיה איזה הוא של שטי ואי דארבע איזה הוא של ערב מה עושים לאורך של החוט ואיזה לרוחב איזה משחילים לרוחב של כל החוטי שטי התרחיש לניסן נעשה לו נס בת צרעה נקבה אתיה זיבורתאיבה על דשיטה היא ישבה על חוט השטי ואתה זיבורה באת ציראה זכר וטיב על דערבה הוא ישב על החוט של ערב והבין שנעשה לו נס שהנקבה רומזת על השטי שעליו הורגים את הערב כמו נקבה מקבלת את הזכר והזכר על הערב אמר להוא אז רבי אלעזר ידע את התשובה אמר להם אייד שטיבי דר ואמר להם בדיוק איזה חוט של שטי ואיזה חוט של של ערב אמרו ליומה תמה לא עתית לביידן למה אתה לא באת לבית שושים בו סעודות לכבוד עבודה זרה ועוסקים בנייני עבודה זרה אמר להוא אמר להם רבי רבי אלעזר זקן הייתי ומתייר אני שמה תרמסוני ברגלכם אמרו לו ועד הידנה קמה סביטרמוס וכיד אתה נרמז שם איזה זקן שאתה חושש לזה התרחש ניסה ובדיוק אותו יום ההוא יומה קרה נס והרמס חד סבא באמת רמסו שמה איזה זקן אחד שאלו אותו ומה איתמה כשווקת אבדך לחירות למה הוצאת עבדך לחירות והם גזרו שלא יוציאו עבד לחירות אמר להולא היו דברים מעולם קם אחד מהם מניו להעיד עליו שהוא כן שחרר לעשו דבי בא אליהו הנביא אתה אליהו ידמה לי כחד מחשיבים דמלכותה נדמה כמו נדמה כמו אחד מחשובי המלכות אמר לאליהו לאותו אחד שרצה להעיד נגד רבי אלעזר מלהתרחיש לניסה בכולהו בהנם מתרכיש לניסה הרי קרא לו ניסים על כל הטענות שאמרו עד עכשיו עליו אז הדבר הזה גם יהיה לו נס והוא יצא זכאי והוא גברא בישוטיו דקאחו אם תעיד כנגדו הוא יצא זכאי על ידי הנס ואתה תחשב כרשע לא כדאי לך להעיד נגדו לא ולא השגח ביותו עד לא השגיח באליהו הנביא קם לממרלהו הוא בא להעיד עליו מספרת הגמרא באותו זמן אבכתיבה איגרתא כתבו איגרת דבקתיב מחשיב דמלכות לשדור הלבי קיסר רצו חשובי רומי לשלוח לקיסר על עניין מהעסקים שלהם ושדרוה על ידי דהו גברה שלחו את ההיגרת על ידי אותו אחד בדרך אתה אליהו בא אליהו הנביא פתקי זרק אותו 400 פרסאות כדי שהוא לא י לא יוכל לחזור לביתו אזל ולאטה הוא הלך ולא חזר הוא לא היה יכול להעיד על רבי אלעזר בן פרטא ולכן רבי אלעזר בן פרטא באמת יצא זכאי עד כאן דף יז Дай
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה