הדף היומי מסכת עבודה זרה דף יב
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת עבודה זרה דף יב
[מוזיקה] עבודה זורה דף יב מתחילים בסיעתא דשמיא במשנה שבסוף הדף הקודם אומרת המשנה עיר שיש בו אבוידס כוחובים מסביר רשי וזה כלל לכל הדפים הבאים גם היכן שכתוב כזה לשון אין הכוונה סתם שיש עבודזור באותה עיר אלא הכוונה שיש חוגה יש יום עד ביום זה לעבודזורשב בעיר חוץ לא מותר מותר לשת ולתת עם אלה שיושבים מחוץ לעיר לא חוששים שהן נמשכין אחרי אותם ודזורה כך מנהג אצלם זו עובדת שלו וזה עובדת שלו ויום עד של אלו אינו ביום עד של אלו כמו כן להפך או יוחוץ או לא אבודס קויחובים יש מחוץ לעיר יש אנשים כפר שם מאוד סמוך עוד מעט נראה ושם עובדים עבדזור ויש שם יום עד תו יכול למותר בתוך העיר מותר לשת ולתת עם בני העיר לא חוששים שבני העיר עובדים לאותה עיראה אומרת כעת המשנה מה הוא לילך לשום האם מותר להיכנס לעיר ביום העד של עבודהזורה כמובן הוא לא נכנס לעבוד עבודהזורה הוא נכנס למשל לדבר עם אחד ממני העיר תלוי בזמן שהדרך מיוחדת לאיסמוקים אין דרך שיוצאת באותה עיר לעיר אחרת והדרך שכבושה מכאן לאותה עיר מיוחדת רק לאותה עירו ללכת לשעה מפני חשד שנראה כמהלך לעובדה ואמו יכול להלך בו למקם אחר דרך המסלול הזה עולר גם לעיר אחרת מותר כרואה אתה ויאמר שהוא הולך למקום אחר אומרת הגמורה עכדומו חוץ לו אז ראה שב סביר כמה יהיה רחוק אותו שוק שחוץ על מן העיר ויהיה מותר לשת ולתת עם יושביו כשיש חוג בעיר בפשטס אולי על דברי המשנה שראינו במשנה שאם יש חוג בעיר אז חוץ לא מותר אבל זה תלוי באמת בשלושת הדרכים שנראה עוד מעט הקופונים כך שגימורה מבררת אומר רב שם בן לוקש משום רבי חנינה כגון אתלוזה של אזה תלוזה זה שוק של בהמה כמו איטליז הייתה עיר של פלישטים שקראו לה עזה ושם הייתה אבו דזורה היה חוץ ישוב סמוך לעיר מאוד ששם היה התליז אפילו שזה מאוד סמוך מותר לקנות שם ויקדמר בוא מני רב שיר בלא כיישמ רבי חנינה תלו זה שלה זה שה כל כך סמוכה לעיר מה הוא האם גם בזה התירה המשנה או לא כך מפרש רשי אבל הוא אומר נראה לא לפי שלושת הדרכים זה הולך על המשנה אומר לי אמר לו רבי חנינה לא הולכת לצור מימך לא היית אף פעם בעיר צור זו עיר שגרים שם יהודים וגויים גם יחד וריסה אם היית שם מסתומר ראית ישראל בבית כחובים ששופסו שתי גדי רויס שפיטת גדרה זה הנחת הגדרה על האש על הקירה על גה בקירו האחס ולא יחושם חכומים אפילו שיש כאן היתר ואיסור סמוכים זה לזה אז קר גם כאן אפילו באיטליזה של עזה שהיא כל כך קרובה לעזה בכל זאת גם כשיש חוגה בעזה מותר לקנות שם באתליז ולא חששום כ מברר את הגמורה מי לא יחושם חחומים איזה חשש יתחם בשתי גדרות שלא חששו שמשם אתה למד לעניינינו אז נראה כאן שלוש דרכים ויש נפקמינס גדולות ללו בין שלושת הדרכים הדרך הראשונה אומר הבעיה משום בוסונבי ללא חששו דהיינו לאמרינן דילמה דרפלחי אולי במהלך הבישול היהודי יסובב את ראשו לאחוריו ושוד אוקחים נבי לבגניירו הגוי יתול נבי למשלו ויזרוק זאת לתוך הגדרה של היהודים זאת אומרת שלא חוששים לאיסור דיריסה של נביאה כי לא מחזיקים איסור מספק דכבוסו כןמה לא יחושו להם חכומים לאיסור דיריסה דהיינו משום דמי אבוי דעסק חובים מותר לי לקנות ולמכור שם בהתליז של עזה ואפילו כשאני מוכר להם בהמה ייתכן שהכסף שמשלמים לי זה כסף שמשלמים כדי לקנות את הבהמה לבדזורה אז זה כסף שלב דזורה ואסור מדיריסה להנות מהכסף הזה להתבגות חמור מן החירם זה איסור דיריסה לא חוששים כשם ששם לא חוששים לבוסה שיזרוק הגוי לסיר של היהודי קר גם כאן כיוון שאני לא מתעסק בעזה עצמה לבית לי שסמוך לה אני לא מחזיק את הכסף הזה בדמי אבידזורי כל שכן אם אני יודע שזה כסף מחוץ לעזה אז לספק יסו דרבונון שם האדם שאני סוחר איתו הוא שייך לבני עזה וכעת זה יומים אידוי ודאי לא חוששים זה רק סדרבונו ודאי לא חוששים זו דרך אחת דרך שנייה רוב ואומר לא אי אפשר ללמוד משם שלא חוששים לאיסור דיריסה כי שם אין חשש של דיריסה מה אתה אומר יש חשש של בוסון מיכת תיסה למה שהגוי יהיה לו אינטרס להכניס לביסיר של היהודי איזו הנאה יש לו מכך ולא רק זה מפחד שאם היהודי יתפוס אותו יטבע אותו לדין אבל כאן באמת אם יש חשש שהכסף הזה זה כסף שיעדו אותו לקורבן עבודהזורי וההוא כעת קונה אצלי בהמה לצורך חברו שעובד עבדזורה בעזה ואני מקבל ממנו כסף של עבדזור וזה יסודי רייסה באמת צריך לחשוש אלו מילושלם חכומים משום בישולי אויבד כרחובים זה לא חוששים שם לא חוששים שהיהודי יניח את את הסיר והוא יסמוך על הגוי שהוא ידליק את האש וזה אסור משום בישול יעקום דכבסו חנמה לא יחושו להם חכומים ממש משומעים אידום דהיינו באופן שיש חשש באמת שהכסף שמשלם לי זה כסף שמיועד לאבדזורה ויש בו איסור של להבגות חמון על החירים אסור לי לסחור איתו כי זה חשש שיסודי רייסה משם נלמד רק שלא חוששים לסוף כיסוד רבונון אז זה אני יכול ללמוד משם שהכן שברור לי שהוא משלם לי לבהמה מכסף מהקופה שלו לא הוא גרל מחוץ לאזה אין כאן כסף לבדזורי יש כאן רק חשש אולי הגוי הזה הוא נמשך אחרי תושבי העיר עזה וזה יומידוי ואסור לסחור ביום אידום זה יסוד הרבונון שלמדנו בתחילת המסכת לזה לא חששו דרך שלישית רבי ברור לומר ביום אידם עצמם של בני עזה לא התיר רבי חניננה לשת ולתת עם בני תלוזה והוא לא מתייחס באמת להיתר של המשנה ההיתר של המשנה זה רק באופן חוץ לו דהיינו לא כל כך סמוך כמו התליז של עזה יותר רחוק אז מותר לסחור איתם גם ביום העד כמו שמבואר במשנה רק כאן הוא רצה ללמוד היתר לא לסחור ביום העד עצמו אלא לפני עדיהם אז זה מה שרב ברור לא אומר בשתי גדרות מה אתה אומר שאפשר ללמוד משם שלא חוששים לי סוד הרבונון לא איזה חשש בישולקום אין כזה חשש כי הישראל ברגע שהוא רק מחטא הוא רק קצת מגדיל את האש כבר אין איסור של בישול יעקום אלו מי יש כאן חשש אחר לחושולהם חכומים משום צינוירה יש חשש עשירים מונחים אחד ליד השני אולי הטיז קצת מהרוטב של הנבלה של שאר הייסורים של הגוי לתוך הגדרה של היהודי אבל זה איסור קל אחד זה לא שכיח שתיים גם אם זה יקרה זה בטל ברוב ראה שלשיטתו בחולין הוא סובר שמדוה גם בתרו של מי משנו מינוי זה בטל ברוב רק מדרבונו צריך שישים אמדו יש לי כאן ספק ספייקה זה לא שכיח וגם אם זה יקרה זה בטל ברוב אז לא חששו דכבוסו כןמה לא יחושו להם חכומים לאיסור קל משום לפני עידיהם ביום העד עצמו אסור לסחור שם אבל בשלושת ימים הקודמים לעד שאסור לסחור בעזה זה עצמה חוץ לעזה אפילו שכל כך סמוכה התירוטבו מסביר מה ההקש אז הוא מסביר לפני עדם זה גם ספק ספייקים מי אומר שזה שהוא סוכר איתו הוא שייך לעבודזורה של העיר עזה הרי מחוץ לעיר וגם אם ייתכן שהוא כן עובד לו את האבודזורה מי אומר שהוא ילך וודע לאבודזורה כשאני זוכר איתו בשלושת ימים לפני אז זה דומה כמו שאמרנו כאן חשש צינו רשקספיקה מי אומר בכלל שיטיז וגם אם יתיז בטל ברוב אז זה סיכום להביא למדים ממה שלא חששו חכמים לשתי סירים של גוי ושל יהודי שלא חוששים לאיסור דיריסה מספק של נביאה ולכן גם כאן לא חוששים גם כשיש חשש של דמי אברזור שזה איסור דיריסה מותר גם בהתלי של אדה שסמוך לעיר לפי רוב ולמדים רק שלא חוששים ליסוד הרבו שבישו ליעקום אז אם ברור שזה כסף שלו ולא של אבודזורה אז לא חוששים לי סוד הרבונון אפילו ביום העד עצמו לא חוששים שהוא שייך לחגאות של עזה לפי רב ברולה למדים רק שלאיסור קל לא חוששים לאיסור צינוירה גם כאן לא חוששים לאיסור הקל ששלוש ימים לפני עידיהם ביום העד עצמו אז בכזו קרבה לעיר כן חוששים מרן בהמשך המשתמה הוא ללילך לשום וכולו מי הגמורה ברייסה שמרחיבה את העניין נראה כאן שתי שיטות תודה רבונון עיר שיש בו אבוז ככובים אז רש"י מדגיש כמו שאמר בתחילת השיעור בכל מקום שכתוב כזו לשון במשנה בבריסה הכוונה שהיום עובדים לעבודזור יש חוגה לעיר שלהם בעיר זו אסור ליכונס לתוויכו משום חשיאמרו שהולך לעבוד עבוד זורה זה היום החוגש שלהם ולא אם תוויכו לעיר אחרס מסביר הרשש אפילו שהוא לא הולך להתמאמע הוא רק עובר דרך העיר לעיר אחרת דברי רבי מאיר זאת אומרת שרבי מאיר עוסר אפילו לעבור מהעיר הזו אפילו שהיא מוליכה לעיר אחרת חכמים כמו שראינו במשנה כל זמן שהדרך מיוחדת רק לא סמוקם רק לא תאיר רוסו אין הדרך מיוחדת לאיסמוק אפשר ללכת לעיר אחרת דרכה מותר ממשיכה אמרסה עוד ייסורים משומר סין יושב לא יקוץ נדחב לו קוץ ברגלו והוא עומד בפני עבוד כחובים לא יש לא יתכופה ויתלן את הקוץ מרגלו ת שנראה כמשחל כחובים ואם אינו נראה אומרת נראה מה הכוונה מותו כמו כן נספזרו לו סו נשפחו לו הכסף נשפח לו על הקרקע בפניס כחובים לא ישכה לא יתכופה ויתלה וירים אותם מפני שנראה כמשנה חבל כחובים אם אינו נראה עוד מעט נראה מה הכוונה מותו דין שלישי דומה מהיון המוישך לפני עבוד כחובים יש כאן מעיין הוא רוצה לשתות מזה לא ישכת לי שנראה כמשח ולבוד כחובים אם נראה מותר דין נוסף פרצוף מקלח מים ורשי גורז בי קרוחים אומר רשי דרך יושבי קרחים להתנהד בגדולה ושם יש כזה זה דבר שעושים בפניזורי כזה פסל פרצוף של אדם וכזאת מזרקה של מים מהפה שלו מכניסים סילון צינור מאחוריהם ויוציא דרך פיהם לא יניח פיב על פיהם וישתה מפני שנראה כמנשק לעבודסקובים אגב בלי קשר שלב דזור כיוצבוי לא יניח פיב על סילון צינור שמחובר לקרקע ואשתה מפני הסכונה שיכול לבלוע לוקה כמו שנראה עוד מעט עד כאן הברייסה מברת את הגמורה מה אינוניה שלמדנו שאז מותר בשלושת המקרים שהבאנו לד מסח זה אף אחד לא רואה אותו שהוא מתכופף ואומר רב יהודה מרב היסוד הידוע כל מוקם שעוס רוחו מדבר שמותר מפני מריסן כי מי שרואה אותו יכול לחשוט בדבר עבירה אפילו בחדרי חדורים בחדר פנימי שאף אחד לא ראה אותו גם אסור אלו אימה ממנוני כמשח ולבס כחובים כפונה לאחוריו או לצידו מותר אז זה שייך באמת באופן שהוא רוצה א להוציא את הקוץ אז הוא נוטה לצד אחר באופן שהוא יתפזרו למותיו יכול ללכת מאחורה להתכופף לצד השני או לצד ואז סוף את המאות וכמו כן לשתות בפרצופות זה לא שייך לכן שם לא כתוב את ההיתר הזה אומרת הגמורה למה בריסתה צריכה לפרט את כל הייסורים הוא צריכים דונקויץ הייתי אומר שם אסור משום דאפשר למיזל קמי יכול להתקדם קצת יעבור אמר בדזור ושם הוא משקלה ויוציא את הקוץ אבל מוז לא יהיה אפשר כאן זה התפזר אין מקום אחר לאסוף זאת אם אלוהי אולי נתיר לו מצד שני ויתונמוז דמומ הפסד ממון אסרו אבל כדצערים אלוהים לכן צריך להיות כתוב שתיהם תונה נתרתה משום דלקסקונה אבל מהדקסקונה לפעמים יתכן סקונה שהוא מאוד צמ יכול למות מצמה דשוסמיס אי כן תיר לו להתכופה ולשתות צריכה וכאן יש מחלוקת גדולה ברישונים יש מפרשים כפשוט שאפילו בכש חשש סכנה מיידית שעלו למות בצמה צריך למסור נפש גם על כזה חשד של עבודה זורק עבודה זורק זה אחת משלוש תעבור רשיורגל יבוא אבל אח הראשונים אחרים מבררים שאם באמת יש חשש ברור שהוא ימות מצבידזור שצריך למסור עבור הנפש או באמת רק מתכופף לשתות לא מתכוון לעבוד אבדזור רק הכוונה שהיא תיתכן סכנה רחוקה לכן הייתי חושב שנתיר לו לא התיר לו הבת אם יש סכנה מיידית מותר ורתבו מוסיף לכאורה היה מספיק לכתוב רק את הדין הזה שאסור להתקופף ולשתות אפילו שיש כאן חשש של צמ שזה עלול למות מזה כל שכן מעות וקוץ אומר הרטבו אם היה כתוב רק חלק זה בברייסה הייתי אומר שמדובר דווקא באופן שברור שאין שום חשש סכנה רק מחמד שכבר יש לי את שתי הדוגמאות הקודמות אז הדין השלישי הזה מיותר זה האיתור מלמד אותי שוודאי מדובר גם באופן שיש חשש של מיסה בצמם וכמו שאמרנו שתי שיטות או חשש רחוק או אפילו חשש ממשי עכשיו שואלת הגמורה הדין הרביעי פרצופו סלומני הרי כבר שנינו שגם מעיין שיש חשש שהוא ימות מצמה אסור אז מה צריך את הדין של פרצופויס אונה הגמורה באמת זה מיותר רק משום דקובי למיסנה רוצים להביא סמוך לזה כיויצבוי לא יניח פיבג באסילון בכל מקרה וישתם בני הסכונה אז זה רצו להקדים דין שלבזורי לפני זה אבל לא יכלו לכתוב את הדין הזה אחרי הדין של המעיין כי זה לא דומה במעיין לא שנינו הנחת פה רק לשחוט ולשתות וכשהוא שוכב הוא שותה מהמעיין יכול למלות מים בשתי ידיו ולבדוק שאין שמה לוקה לכן הביאו את הדין הזה שאסור לשתות מסילון ממזרקה שלבזורה בדומה לזה מכל מזרקה שיוצא צינור מהקרקע אסור לשתות מפני הסכונה מי סקונה אלוקו הוא בבלא לוקה כזו תולעת שיש במים טויס מביא מאורך שהוא גרס ארקה לא הלוקו הוא מפרש תולעת קטנה ומציאה במים והיא כמו שהוא מביא כמריכות היא מתרחבת כמו חבית והיא מתגדל במאב וקריסות צבא תו רבונו לאשתו דומים לא מנוריס ולא מן הגמים לאי בפיב לא ישירות מהפה ישר מהמעיין ולא י בי יחס אם הוא מלא מים ביד אחת אז העלול כל רגע להישפך אז הוא לא יכול לבדוק הוא מהר וזורק לתוך פיב ואז ייתכן שהוא יבלאל לוקה האם הוא מלא בשתי ידיים יכול לבדוק אז מותר ואם שוסו בפיבו בידה אחת דומי בן רוישוי הוא השם במיתתו אם הוא מת באמת מחמת הלוקה הוא יענש על כך מפני הסכון מיסקונסקון הסלוקו מסייע לי לרבי חנינה הבריס הזו דומ רבי חנינא בליה נימו נימו זה הלוקאי כמו חוט כמו נימה כמו שערה של מים מותר לאורחם לוי חמי בשבס מותר לחמם לו מים חמים בשבת כדי שקונס נפושס כמו שכתוב בבריסה דומי ברוישוי אז מותר לחמם לו זו הרפואה שהוא שותה מיד מים חמים המים האלה הורגים את התולעת בתוך ה בתוך כרסו ומיסה באכות שבו לנימה של מים ויתר בניכם יהיה לאכם לא יחמ בשבס הוסיפה הגמורה עד אוכה ואוכה עד שהמים מתחממים מה היה הסוג אלציל אותו בינתיים אומר רבונברי שעל לי גמחלה שיעשקו אותו חומץ שלא ימות עד שיגמור לחמם את המים ואז הוא יהה את המים החמים והיא תמות לגמרי אומר רבי דברובידין הין דבול זיבור מי שבלה צירעה מחיה לא יחי הוא כבר לא יכול לחיות הצירה תהרוג אותה מבפנים מי הוא לשקה רביעי דחה לשמגז ישקו אותו רביעית של חומץ חזק אפשר דחי פוט אולי זה יועי לו לקצת זמן לחיות עדקדביס הוא יוכל להספיק לכתוב צבאה תו רבונו לאישמים בלילו אפילו מכלי שאין חשש עלוקה יש חשש של שט כמו ש נראה משוסו דומי ברוש מפני הסכונה מה סקונה סקונס שורירי הרשי אומר סמברים שכתוב בתור בעזדוים התרגום שורירי זה שט שממונה על מכת סנוורים עיורון ואם צורכו צמא בלילה מה תקנתה היא קחנה בדם יש איתו אדם נוסף ליטריה שיקיצנו משנתו ולימר לו צחינמי אני צמא ואז זה יכול לשתות ברגע שהשט שומע שיש כאן עוד מישהו מפחד ולילוי אם הוא לבד ניקרקש בנחת מהחצבה יקשקש בכיסוי הקד על הקדז זה ידמה לשאל כאילו שיש כאן עוד אדם ויאמר גם את הלחש וני מאו לנשה יאמר לעצמו את הלחש הזה פלני יהיה בר פלניסה יאמר את שמו ואת שם אמו כמובן אומרו לו אמך עמך אמרה לך הזדהר משברירה ואז אומרת השם של השד שברירה הוא ממעט והולך אות וזה מבריח את השד הזדה משברירה ברירה ריירה יראה רי בכס חיברה בכוסות לבנים וזה הלחה שמבריח את השד כאן דף יביז [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה