הדף היומי מסכת עבודה זרה דף ה
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת עבודה זרה דף ה
[מוזיקה] עבודה זרה דף ה תחילים בעזרת השם דף ד עמוד ב שורה תשיעית מלמטה אמר רבי יהושע בן לוי כל המצוות שישראל עושים בעולם הזה באות ומעידות אותם לעולם הבא המצוות עצמם מעידות לטובת עם ישראל בעולם הבא שנאמר בישעיה יתנו דיהם ויצדקו וישמעו ויאמרו אמת מה פירוש יתנו עידיהם ויצדקו אלה ישראל שיתנו את עידיהם מי הם העדים של עם ישראל המצוות שהם מקיימים והצדקו על ידי זה הם יצאו צודקים צדיקים בדין בהמשך הפסוק ישמעו ויאמרו אמת אלו עובדי כוכבים שכשהם ישמעו שישראל קימו את המצוות שמעו את העדות מפי המצוות עצמם אמרו אמת באמת ראויים ישראל להצטדק ואמר רבי יהושע בן לוי כל מצוות שישראל עושין בעולם הזה באות ומכות טורפות אותם לעובדי כוכבים לעולם הבא על פניהם שנאמר בספר דברים ושמרתם ועשיתם את המצוות כי היי חוכמתכם ובינתכם לעיני העמים נגד האמים לא נאמר אלא לעיני העמים וזה מלמד שאותם מצוות באות ומכות טורפות לעובדי כוכבים לעיניהם היינו על פניהם לעולם הבא ואמר רבי יהושע בן לוי לא עשו ישראל את העגל אלא ליתם פטחון פה לבעלי תשובה טבע שלי לשון מאוד יפה כלומר גיבורים ושליטים ביצרם היו ולא היו ראויים להתגבר יצרם עליהם שהם יקשלו ועבדו עבודה זרה בחטא העגל אלא גזירת מלך הייתה לשלוט בם כדי ליתן פטחון פה לבעלי תשובה שאם יאמר החוטא לא אשוב שלא יקבלני אומרים לו צאוו למד ממעשה העגל שכפרו בקדוש ברוך הוא ונתקבלו בתשובה שנאמר לגבי עם ישראל במעמד הר סיני לפני חטא העגל מי יתן והיה לבבם זה להם להירה אותי ולשמור את מצוותיי כל הימים וגומר באותה שעה רואים מכאן שהיו ישראל גיבורים וירי השם כמו שהקדוש ברוך הוא אומר היה צריך להיות לבבם זה להם להירא אותה להירא את הקדוש ברוך הוא ולשמור את מצוותיו כל הימים רק מה הקדוש ברוך הוא רצה ליתן פתחום פה לבעלי תשובה והיינו ד אמר רבי יוחנן משמו רבי שמעון בן יוחאי לא דוד היה ראוי להיקשל באותו מעשה עם בת שבע ולא ישראל היו ראויין להיקשל באותו מעשה של חטא את העגל לא דוד היה ראוי לאותו מעשה עם בת שבע דכתיב אומר דוד המלך על עצמו בספר תהילים וליבי חלל בקרבי יצר הרע חלל בקרבי ואין לו כוח לשלוט בקרבי כידוע שהמעוז של יצר הרע זה החלל השמאלי שבלב ושם לא היה שום כוח ליצר הרע כי דוד המלך הצליח לאחוף ולהשליט את היצר הטוב בכל ליבו ולא ישראל היו ראויים לאותו מעשה של חטא העגל דכתיב לגבי עם ישראל כשהיו במעמד הר סיני מיתן והיה לבבם זה להם להירא אותי כל הימים אלא למה הם כן עשו את אותו עוון את אותו חטא לומר לך שאם חטא יחיד אומרים לו קלח אצל יחיד לך אצל דוד המלך שעשה תשובה על חטאו ונתכפר לו גם אתה תעשה תשובה ואם חטאו ציבור אומרים להם לכו אצל ציבור אחר אצל עם ישראל שעשו תשובה על חטא העגל ונתכפר להם גם אתם תלכו ותעשו תשובה וצריכה התורה הייתה צריכה לכתוב את שני המקרים את החטא וקבלת התשובה של דוד המלך והחטא של עם ישראל בחטא העגל וקבלתם בתשובה דישמיעינן יחיד אם התורה הייתה משמיעה לנו שיחיד יכול לחזור בתשובה היינו יכולים לומר הסיבה למה אפשר לחזור בתשובה והתשובה מתקבלת שום דלא מפרסם חטאי חטאו לא מפורסם ואין בזה חילול השם אבל ציבור שחטאו זה מפרסם חטאיו החטא שלהם יותר מפורסם ויש בזה חילול השם אם לא הייתי אומר שהתשובה שלהם לא מתקבלת וישמונן ציבור אם היו משמיעים לנו את התשובת הציבור הייתי אומר שדווקא תשובה כזאת מתקבלת משום דנפי שרחמיו רחמי שמיים על הרבים מרובים אבל יחיד זה לא עלמה זכותי אין זכותו חזקה כל כך אימה הייתי אומר שהתשובה שלו לא מתקבלת צריך לכן צריך לומר שגם יחיד גם ציבור התשובה שלהם מתקבלות מתקבלת והיינו דרבי שמואל בר נחמן שמר בשם רבי יונתן מה היא לכתיב פסוק אומר בספר שמואל נאום דוד בן ישי ונאום הגבר הוא קם עול נאום דוד בן ישי שהוא הקים אולה הוכיח את ה תועלתה של התשובה ואמר רבי שמואל בר נחמני אמר בשם רבי יונתן כל העושה מצווה אחת בעולם הזה המצווה מקדמת אותו והולכת לפניו לעולם הבא שנאמר והלך לפניך צדקך כבוד השם יאספך וכל העובר עבירה אחת בעולם הזה ולא חוזר בתשובה העבירה מלפפת אותו עוטפת אותו ומסכן מוליכה אותו ליום הדין שנאמר ילפתו אורכות דרכם יעלו בתו ויבדו הרשעים יהיו עטופים בעבירות שעשו בדרכם הרעה וכך יעלו לגיהנום ויבדו אבל ברגע שאדם חוזר בתשובה ומתוודה שחטא אבע ופשה וקבל על עצמו קם לאבא להיות יהודי כשר ולחזור בתשובה אז הוא זוכה שהעבירה כבר לא קשורה אליו יותר נשאר רק עם המצוות שהוא קיים מוסיפה הגמרא רבי אלעזר אומר שעד שאדם חוזר בתשובה העבירה קשורה בו כמו כלב אינה נפרדת ממנו גם בעולם הבא שנאמר יוסף הצדיק שהתגבר כהרי לא להיקשל עם אשת פוטיפר ולא שמע אליה לשכב אצלה להיות אמה למה צריך למשון לשון כפולה כי הוא לא הסכים לשכב אצלה בעולם הזה כדי להיות עמה בעולם הבא ולהתגנות לנצח אמר אש לקיש בואו ונחזיק טובה לאבותינו שחטו בחטא העגל שלמלא הן לא חטאו אנו לא באנו לעולם משום שלאחר מתן תורה הם היו כמו מהלכים ולא הולידו בנים שנאמר בתהילים אחרי קבלת התורה אני אמרתי ממש מלאכים אלוקים אתם ובני עליון כולכם אבל ממשיך הפסוק הבא ברגע שחיבלתם קלקלתם מעשיכם בחטא העגל אכן כאדם תמותון וגומר שואלת הגמרא רגע מה אתה בא לומר למרדי לא חטאו לא אבו מולדו אתה בעצם בא ואומר כאן שאם לא היו חוטאים עם ישראל בעגל אחרי קבלת התורה הם היו נשארים מלאכים ולא היו מביאים יותר ילדים והכתיב הקדוש ברוך הוא מצווה את נח ובניו ואתם פרו ורבו מוכרח שהכוונה של הקדוש ברוך הוא הייתה שיולידו בנים תראת הגמרא אם הם לא חטאו בעגל מצוות בריאה ורבייה הייתה נוהגת עד מעמד הר סיני ומאותה שעה הם היו מפסיקים להוליד שואלת הגמרא מה הרי במעמד הר סיני לפני שחטאו בעגל נם הכתיב שהקדוש ברוך הוא אומר למשה אחרי קבלת התורה לכם מור לעם ישראל שובו לכם לאולכם היינו שיחזרו להיות עם נשותיהם רואים מכאן אם כן שהם כן היו צריכים לחזור ולהביא ילדים רצת הגמרא יכול להיות שהפסוק מתייחס לשמחת עונה אבל עדיין לא חייב להיות שהיה להם ילדים שואלת הגמרא והכתיב אחרי מתן תורה מי יתן ויה לבבם זה להם להירא אותי ואז כתוב בהמשך למה ניטב להם ולבניהם וגומר לעולם שמע שגם קודם חטא העגל היו ראויים שיהיו להם בנים אומרת הגמרא מי אמר אולי הבנים שכבר היו להם לאותן בנים העומדים על הר סיני שואלת הגמרא והרי אמר ריש לקיש מה דכתיב הפסוק אומר בראשית זה ספר תולדות אדם וגומר נשאלת השאלה לאדם הראשון היה איזה ספר וכי ספר היה לו לאדם הראשון אלא מלמד שהראה לו הקדוש ברוך ברוך הוא לאדם הראשון דור דור ודורשי התורה שלו דור דור וחכמי התורה שלו דור דור ופרנסי הציבור שלו כיוון שהיא הגיעה לדורו של רבי עקיבא מצד אחד אדם הראשון שמח בתורתו של רבי עקיבא מצד שני נתעצב במיתתו של רבי עקיבא שמת במיטה משונה שהיה מעשרה ארוי מלכות אמר אדם הראשון ולי מה יקרו ראך הכל מה נסגבו ממני דרכך וגומר אז רואים שכבר מתחילה ידוע היה שיולדו דורות רבים אחר מתן תורה רבי עקיבא היה כמובן הרבה הרבה הרבה אחרי מתן תורה איך ייתכן לומר שלמלא כתוב בעגל לא היו מולידים זה קושיה אחת אתה רואה שכבר לפני מתן תורה היה ידוע שוד עתיד להיות רבי עקיבא כמה וכמה דורות אחר כך ועוד הרי אמר רבי יוסי אין משיח בן דוד בא במרה עד שיכלו נשמות שבמקום במדור בשמיים שקראוי גוף שנמצאות בו כל הנשמות העתידות להיוולד שנאמר בישעיה כי לא לעולם מריב ולא לנצח הקצוף הכעס כי רוח מלפניי יעטוף ונשמות אני עשיתי זאת אומרת אומר הקדוש ברוך הוא על זמן הגאולה לא לעולם מריב מלאחר את זמן הגאולה ולא לנצח אני אכאס אקצוף מלגול אתכם כי הרוחות והנשמות בגוף שלפניי הם המאחרים את הגאולה כיוון שצריכים הם להיוולד כי רוח מלפני יעוב זאת אומרת כשאדם מביא ילדים הוא מזרז את הגאולה כי הקדוש ברוך הוא אומר הרוחות והנשמות שבגוף שלפניי הם המאחרים את הגאולה כי הם צריכים להיוולד יעטוף זה מלשון איחור הם הרוח מלפניי הוא מאחר הוא יעטוף הוא מאחר את הגאולה נשמות אני עשיתי והם צריכים כולם להיוולד אז אם כן רואים מכאן שכדי שהמשיח יבוא צריכים להיוולד אותם הנשמות אז איך אתה אומר דבר כזה שאחרי קבלת התורה היה אמור להיות שלא יביאו יותר דורות נוספים אלא לכם תרצת הגמרא לא תימה אל תאמר שרשקיש התכוון שלמלא חטו אבותינו בעגל אנו לא באנו לעולם ולכן אנחנו צריכים להחזיק להם טובה אלא תאמר שהיינו נחשבים כמי שלא באנו לעולם משום שהם היו חיים לעולם כמו מלאכים ובעודם חיים אין לנו נחשבים כלום ביחס אליהם הם היו נשארים בחיים וכשאנחנו היינו מגיעים לעולם היו רואים אותם והיו רואים אותנו אנחנו היינו נחשבים כמו ככלום ביחס לאותו דור גבוה ומרומם שואלת הגמרא למרה מה אתה בא לומר כאן די לא חטו לא אבו מהת אם היו אחרי קבלת התורה לא חוטים בעגל מה אתה רוצה להגיד שהם היו נשארים עד היום ואז היינו לעומתם כלום והכתיב פרשת יבמות בתורה בתורה עצמה שקיבלנו מקבלת התורה כתוב מה יקרה אם אדם נפטר בלי שיש לו זרע בעולם אז אשתו צריכה להתחתן עם אח שלו ואם אח שלו לא רוצה אז הוא מוציא אותה בחליצה וכולי אז אתה רואה שכן מדברים על הנושאים של א הסתלקות האדם מן העולם וכן כתוב פרשת נחלות מה קורה אחרי שאדם מסתלק לבית עולמו מי זוכה בירושה שלו חייב להיות אם כן שידעו מראש גם בזמן קבלת התורה שעתידים להסתלק מן העולם תראת הגמרא לא יכול להיות שבזמן קפלת התורה אם לא היו חוטים בעגל אלה שקיבלו את התורה היו נשארים לחיות לנצח פרשיות האלה נכתבו על תנאי שאם יכתאו בעגל הן יו נוהגות שואלת הגמרא ומקטי ויקראי על תנאי וכי התורה כותבת פסוקים על תנאי אומרת הגמרא כן הנה ואחי אמר רבי שמעון בן לקיש אומר רבי שמעון בן לקיש מה לכתיב מהפירוש של הפסוק בבריאת העולם כל יום מימי בראשית שבהם נברא העולם כתוב ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד אחר כך יום שני לא כתוב יום השני אחר כך יום שלישי יום רביעי יום חמישי ואז ביום שישי לא כתוב יום שישי אלא יום הר שישי וי ערב וי בוקר יום השישי למה מלמד שיתנה הקדוש ברוך הוא עם מעשה בראשית ואמר אם מקבלים ישראל את התורה ביום השישי בסיוון מוטב אז אני אשאיר את העולם העולם עומד על תנאי כל העולם הוא על תנאי ואם לאו אם הם לא יקבלו את התורה אז אם כן אין לי שום חפץ בעולם הזה בשביל בשביל התורה בראתי אותו אחזיר אתכם לטו ובהו אז אם כן רואים מכאן שהעולם כולו ובכלל זה התורה נבראו על תנאי אז ואם כן יכול גם להיות שהפרשת יבמות ופרשת נחלות נכתבו על תנאי שעם ישראל כתבו בעגל כעת מביאה הגמרא דעה שחולקת על מה שאמר רש לקיש וכאן בברייתה כתוב מפורש שגם אחרי קבלת התורה היה אמור להיות שעם ישראל הלכו כדרך כל הארץ אחר אריכות ימים ושנים טובות הסתלקו מן העולם כמו שכתוב בברייתא מיתי ועל הפסוק שנאמר אחר מתן תורה שאומר הקדוש ברוך הוא מי יתן והיה ל לבב ם זה להם להירה אותי לשמור את כל מצוותיי כל הימים מה ניתב להם ולבניהם לעולם מה הטובה שמובטחת לעם ישראל אם הם יקימו את המצוות בעולם הזה לבטל מהם את מלאך המוות אי אפשר לפי שכבר נגזרה גזרה על כל בני אדם שימותו אחרי שאכל אדם הראשון מעץ הדעת ה לא קיבלו ישראל את התורה אלא כדי שלא תהה שום ומה ולשון שולטת בהן שנאמר למה ניטב להם ולבניהם לעולם אם כן רואים כאן ברייתה מפורשת שגם מיד אחרי קבלת התורה תוכנית הייתה שעדיין יהיה מלאך המוות וזה לא כמו דברי רש לקיש אלא באמת יש כאן שתי דעות ורש לקיש הודעמר כה טענה כמו דברי רבי יוסי דתניה רבי יוסי אומר לא קיבלו ישראל את התורה אלא כדי שלא יהיה מלאך המוות שולט בהן שנאמר בתהילים אחרי קבלת התורה אומר הקדוש ברוך הוא אני אמרתי כמו מלאכים אלוקים אתם ובני עליון כולכם אבל קלקלתם את מעשיכם חיבלתם מעשיכם בחטא העגל לכן כאדם תמותון אז אם כן רואים מכאן שרבי יוסי סובר בדיוק כמו שאמר רש לקיש רש לקיש סובר כמותו שאחרי קבלת התורה היה אמור להיות שישארו מקבלי התורה לדורות עולם לנצח רק בגלל את העגל נגזרה מיתה שואלת הגמרא על דברי רבי יוסינם יכתיב למה טב להם לבניהם לעולם משמע טובה הוא דהביה רק טובה מובטחת להם משמירת התורה המיטה אבל כל פנים תשלוט בהם מיטה זה אייקה אמר לך רבי יוסי כיוון דלק המיתה זה שהתבטלה מהם גזירת המיטה אין לך טובה גדולה מזו זה הכוונה למענית להם שלא יהיה מיטה זה מה שהיה אמור להיות עכשיו שואלת הגמרא על תנקמה נעם יכתיב אכן כאדם תמותון משמע שרק בגלל שהם חטאו אני אמרתי אלוקים אתם ובני עליון כולכם אבל מה לעשות כיוון שקלקלו אכן כי אדם תמות משמע שלפני חטא העגל היה אמור להיות שלא ימותו אונה הגמרא מה פירוש שלא ימותו מהאה עניות ואמר מה הארבעה אפילו שהם חיים חייהם אינם חיים הם חשובים כמו מתים ואלו הן עני או עיוור סומה או מצורה או מי שאין לו בנים מנין שאני חשיב חשוב כמת נכתיב משה רבינו ברח ממצרים בצעירותו אחרי שהוא ראה את דתן ואבירם מקים ודי ו הוא הוכיח אותם והם באו להלשין עליו כדי שיהיהו אותו היה צריך לברוח משה רבנו היה צריך לברוח הוא ברח למדיין ושמה הוא זכה לקבל את אשתו ציפורה שם בביתו של יתרו וכולי ואז כשהקדוש ברוך הוא אומר למשה רבנו אתה יכול לחזור כבר למצרים למה כי כבר מתו כל האנשים מבקשים את נפשך ומה נינו מי באמת אלה שרצו להרוג את משה רבנו דתן ואבירם ומי מתו מי אבו הם הרי היו באותה שעה כמו שרואים אותם כמה וכמה פעמים במהלך ה סיפורים שהיו אחר כך שהיו איתם דברים אלא למה הקדוש ברוך הוא בעצמו אומר שהם מתו שכיוון שירדו מנכסיהם והיו עניים הם חשובים כמתים כי כבר לא הייתה להם השפעה על פרעה ולא היו יכולים יותר להזיק למשה רבינו אז רואים שאני חשוב כמת סומה חשוב כמת נכתיב במגילה תיכה במחשקים הושיבני כמיתה עולם זאת אומרת אדם שנתון בחשכה הוא חשוב כמת מצורע חשוב כמת דכתיב לגבי מרים הנביאה שקיבלה נגד צרת כתוב עליה על נתהי כמת רואים שמצורע הוא כמת ומי שאין לו בנים נחשב כמת תכתיב אומרת רחל ליעקב אבינו הבאה לי בנים ואם לא ואם עין מת האנוח י רואה מכאן שמי שאין לו בנים חשוב כמת הבאנו בפסוק שאחרי קבלת התורה אומר הקדוש ברוך הוא ומבקש הקדוש ברוך הוא לישראל ששמעו את המצוות כדי שהוא יוכל להטיב להם מי יתן לבבם זה להם להירא אותי למען יטב להם ולבניהם לעולם מביאה הגמרא תנו רבנן ברייתא שמביאה דבר דומה לזה אומרת התורה אם בחוקותיי תלכו מה פירוש אם אין אם אלא לשון תחנונים הקדוש ברוך הוא מתחנן אלינו תקיימו את המצוות אני רוצה להטיב לכם לכן הוא אומר בתהילים לו הלוואי אמי שומע לי וגומר כמעט אויבה מכניע ואומר אומר לו הלוואי הקשבת למצוותיי ו כנר שלומך וגומר והיא ככל זרך וצצא מאך וגומר הקדוש ברוך הוא מתחנן שנקיים את מצוותיו כדי שיוכל להטיב לנו מביאה הגמרא תנו רבנן על הפסוק שהבאנו קודם מי יתן והיה לבבם זה להם להירא אותי לשמור את כל מצוותיי כל הימים הקדוש ברוך הוא אומר אני מאוד רוצה הלוואי שלבכם עם ישראל אחרי כב כולת התורה יהיה הלב שלכם להירה אותי ולשמור את כל מצוותיי כל הימים אמר להם משה לישראל הקדוש ברוך הוא אמר לכם את הרצון הגדול הזה שיש לו אתם כפויי טובה בני כפויי טובה למה בשעה שהקדוש ברוך הוא אמר להם אמר הקדוש ברוך הוא לישראל מי יתן והיה לבבם זה להם להיראות אותי היה להם לומר ריבונו של עולם תן לנו אתה לב להירא אותך למה הם לא ביקשו את הבקשה הזאת כי הם לא הם לא רצו שהקדוש ברוך הוא יתן בליבם ליראה אותו ו לשמור את מצוותיו ואז הם יצטרכו להכיר לו טובה על זה ועוד מצאנו שהם היו כפויי טובה דכתיב גבי הלחם מן השמיים שהם אכלו במדבר מן הם אמרו ונפשנו קצה בלחם הקלוקל למה הוא נקרא קלוקל זה מעלה שיש לה מן כותב רשי קל הוא המן הוא היה מאכל מאוד קל ומפני שהיה נבלא בכל עבריהם ואינן יוצאין לחוץ קראו כלל כיוון שהם לא היו מוציאים אותו הוא לא היה יוצא ורגנו על כך הם באו בטענה על זה ואף על פי שהיא הייתה להם טובה גדולה שהרי כתוב במסכת ברכות כשהן נפנין אין נפנין הם לא יכולים ללכת לצידהן של המחנה לצד המחנה ולא לפני המחנה הרי כשעם ישראל במדבר אם היו כולם איש על מחנה ואיש על דגלו אז היו צריכים כל פעם לצאת מחוץ למחנה לא היו יכולים ללכת לצד המחנה ולא לפני המחנה לא צריכים ללכת עד מאחורי המחנה ומי שנמצא ממש בדגלים הקדמיים היה צריך ללכת מרחק של שלוש פרסאות שזה היה אורך מחנה ישראל וכיוון שלא צריכים לטרוח זה היה טובה בשבילהם כי לא צריכים להיפנות בכל זאת הם כפרו בטובתו של הקדוש ברוך הוא שנתן להם את המאכל הנפלא הזה של המן כי הם היו כפוי טובה בני כפויי טובה תכתיב לגבי אדם הראשון שאחרי שהוא אכל מעץ הדעת הקדוש ברוך הוא שואל אותו למה עברת על מה שציוויתי אותך לא לאכול מהפירות של עץ הדעת היה אומר האדם אדם האישה השנה טעתה עמדי היא נתנה לי מן העץ ואוכל וכאן הוא כפר בטובתו של הקדוש ברוך הוא שנתן לו את האישה וכאילו בגלל הטובה שעשה הקדוש ברוך הוא איתו הוא נכשל בחץ הדעת הוא כפר בטובתו של הקדוש ברוך הוא לכן אמר להם משה לעם ישראל שהם כפוי טובה בני כפוי טובה אבל הדבר הראשון שראינו בו שהם היו כפויי טובה כפויי טובה שהקדוש ברוך הוא אומר מי יתן והיה לבבבה זה להם להירה אותי כל הימים צריכים לומר אתה תיתן שיהיה לבבנו להירא אותך כל הימים אז אומר להם אומר להם משה רבנו אתם כפויי טובה אבל כשמשה רבינו אמר להם את זה הוא לא רמז להם לישראל לתוכחה הזו שמנו צריכים לבקש מהקדוש ברוך הוא שאתה תיתן לנו לב להירא אותך הוא לא הוכיח אותם את זה אלא לאחר 40 שנה כשהוא דיבר אליהם דברי תוכחה בערבות מואב שנאמר והולך אתכם 40 שנה במדבר ובאותה פרשה כתיב אחרי שכבר היו 40 שנה במדבר ולא נתן השם לכם לב לדעת לא נתן לכם לב שתדעו לשאול מה הוא מבקש ממכם זאת אומרת כאן הוא רמז להם הייתם צריכים לשאול ולבקש מהקדוש ברוך הוא אתה אומר מי יתן והיה לבבם זה להם להירא אותי כל הימים אתה תיתן תן לנו את היראת שמיים הזאת זה הרי המתנה הנפלאה ביותר שאתה יכול לתת לנו אמר רבא למה רק אחרי 40 שנה משה רבנו רמז להם את הרמז הזה שמ מינה רואים מדברי הברייתא לוקאי איניש הדעתי דרבי עד 40 שנין אין אדם עומד על דעת רבו עד 40 שנה כי אפילו משה רבנו כביכול לא עמד על דעת הקדוש ברוך הוא עד 40 שנה שזה מה שהיה צריך שכדוש ברוך הוא אמר מי יתן והיה לבבם זה להם להירא אותי כל הימים הם היו צריכים לומר אתה תיתן רק אחרי 40 שנה הוא עמד על דעת רבו והוכיח את עם ישראל למה הם לא אמרו את זה מביאה הגמרא אמר רבי יוחנן משום חכם בשם רבי בנה מה דכתיב אומר הפסוק בישעיה אשרכם זורעה על כל מים בפשטות שאתם זורעים ובכל מקום אתם מוצאים מים להשקות את הזרעים והזרעים צומכים אתם משלחים את רגל השור כדי לדוש את התבואה להפריד בין הגרעינים לבין הקליפות ואתם שולחים גם את רגלי החמור שיבוא וטען על גבו את המסע של התבואה אחרי שהיא גדלה אשריכם אבל יש כאן רמז אשריהם ישראל שהם זורעים על כל מים הכוונה בזמן שהם עוסקים בתורה או בגמילות חסדים שאזמשלי רגל השור והחמור שיצרם הרם אסור בידם ואין הם מסורים ביד יצרם ואיך רואים את זה ממה שנאמר אשרכם זורע על כל מים כי הרי אין זריעה אלא צדקה שנאמר זראו לכם לצדקה קיצרו לפי חסד ואין מים אל התורה שנאמר אוי כל צמלך לכו לתורה השני שלה למים אז אם כן רואים מכאן שזורעי על כל מים הכוונה אלה שעוסקים בתורה ובגמנות חסדים ובזכות זה משלכי רגל השור והחמור מבאר רש"י משלחים ומשליכים רגלי יצר הרע הבא על האדם מעליהם עוד מביאה הגמרא על המילים משלכי רגל השור והחמור תנא שנו בבית מדרשו של אליהו דבי אליהו יש לכ כונה לאליהו הנביא לעולם ישים אדם עצמו על דברי תורה כשור לעול יקבל על עצמו אול תורה וכחמור למסאו לשת עליו את המסע של התורה ועד כאן השיעור על דף Ok
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה