הדף היומי מסכת עבודה זרה דף ד
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת עבודה זרה דף ד
[מוזיקה] עבודה זרה דף דחילים בעזרת השם דף ג עמוד ב שורה שמינית מלמטה אמר רב יהודה אמר בשם שמואל מה דכתיב הפסוק אומר בכבקוק ותעשה אדם כדגי הים כרמס לא מושל בו למה נמשלו בני אדם כדגי הים לומר לך מה דגים שביים כיוון שעולין ליב ב מיד מתים אף בני אדם כיוון שפורשים מדברי תורה ומן המצוות מיד מתים דבר אחר למה מדמים בני אדם לדגים מה דגים שביים כיוון שקדרה להן חמה השמש זורחת עליהם בכוח מיד הם מתים כך בני אדם כיוון שקדרה עליהם חמה מיד מתים על מתי זה נאמר אי ביתמה בעולם הזה ואי ביתמה לעולם הבא אם תרצה תאומר שזה מדובר בעולם הזה היא בהתמה בעולם הזה כמו דברי רבי חנינ דמ רבי חנינא נכון הכל כל החולאים והמחובים שבאים על האדם בידי שמיים נגזרו על ידי הקדוש ברוך הוא חוץ מצינים פחים חולי שבא על ידי צינה על ידי קור וכלי שבא על ידי חום פעמים באים עליו מחמת פשייה אם אינו נזהר בהם הוא עלול לחלוט אף על פי שלא לא גזרו את זה עליו משמיים שנאמר במשלי צינים פחים צינה וחום בדרך יקש אם הוא מתעקש להימנע מלהישמר כי שומר נפשו ירחק מהם הוא יכול להישמר זה לפי הפירוש שהחמה קודרת בעולם הזה מתים מחמה בעולם הזה והיא באתימה אם תרצה אפשר לומר שהם ימותו מהחמה לעולם הבא כמו דברי רבי שמעון בן לקיש דמר רבי שמעון בן לקיש אין גיהנום לעתיד לבוא אלא לאחר תחיית המתים הקדוש ברוך הוא מוציא חמה מן ארתיקה ומקדיר גורם לה לזרוח בכוח גדול הרשעים נידונים בה והצדיקים מתרפים בה רשעים נידונים באותה חמד הכתיב במלאכי כי הנה היום בא בוער כתנור והיו כל זידים וחולסי רשעה קשנשרף במהירות ולהטם השמש היום הבא אמר השם צווקות אשר לא יעזוב להם שורש וענף לא שורש בעולם הזה ולא ענף לעולם הבא אבל הצדיקים לעומת זאת מתרפין באותה חמד כתיב פסוק הבא שם וזרכה לכם יראה אישי שמש צדקה ומרפה בכנפיה וגומר ולא עוד אלא שהם מתעדנין ומתענגים באותה חמה שנאמר בהמשך הפסוק ויצתם ופשתם שהם ישמינו כמו עגלי מרבק שנכנסים לדיר להתפתם אז זה הסבר אחד למה נמשלו בני אדם לדגי הים דבר אחר מה הדגים שבים כל הגדול מחברו בולע את חברו הקטן ממנו אף בני אדם היא למלא מוראה של מלכות כל הגדול וחזק מחברו היה בולע את חברו יינו דתנן זה מה ששנינו בפרקי אבות רבי חנינס גן הכהנים אומר ומה מתפלל בשלמה של מלכות שהמלכות תהיה בשלום שיהיה באמת חוזק של מלכות של שלטון שלמלא מוראה של מלכות איש את ראהו חיים בלאהו מביאה הגמרא חיננה בר פפה הביא סתירה בין פסוקים רמי באיוב כתיב שקאי הקדוש ברוך הוא לא מצנוו מהמעשים שלו לא מצאנו סגי כוח שהוא רב כוח ולעומת זאת יש שני פסוקים שכתיב בתהילים גדול אדונינו ורב כוח שכל כוחו ניכר וכתיב בשירת הים בספר שמות אם מנחה השם נהדרי אדיר בכוח שכוחו של הקדוש ברוך הוא גלוי וניכר לכל כשזה שלא סותר בפסוק באיוב כאן מדובר בשעת הדין שהקדוש ברוך הוא דן את ישראל הוא לא ניכר בכל כוחו כי אם הקדוש ברוך הוא יגלה את כל כוחו וידת הדין יתחייבו כולם כליה לומד זאת כאן בשני הפסוקים האחרונים מדובר בשעת מלחמה שהקדוש ברוך הוא מציל את עם ישראל מידי אויביהם כוחו ניכר וגלוי לכל כדי להציל את עם ישראל מיד אויביהם מביאה הגמרא חמה ברבי חנינא הביא סתירה בפסוקים רמ כתיב פסוק אחד כתוב לגבי הקדוש ברוך הוא בספר ישעיה חימה אין לי היינו שאין כעס כביכול לפניו בספר נחום כתיב מצד שני נוקם השם ובעל חימה מתרצת הגמרא שני תירוצים תירוץ ראשון לא קשה זה לא סותר כי בפסוק הראשון כאן מדובר ביחס לעם ישראל שהקדוש ברוך הוא גם אם הוא מעניש אותם הוא לא נוהג איתם בחימה והפסוק השני כם מדובר ביחס לעובדי כוכבים שהקדוש ברוך הוא כן מעניש אותם בחימה תירוץ שני רב חיננה בר פפה אמר שני הפסוקים מתייחסים לעם ישראל הפסוק הראשון אומר אף על פי שהיה ראוי לקדוש ברוך הוא לדון אותם את עם ישראל בחימה בכל זאת חימה אין לי כשכבר נשבעתי שאני לא אקצוף על עם ישראל ממשיך הפסוק מי יתנני כמו הימים שעברו שלא נשבעתי שבועה הזו שאז אם יחתאו יהיה כמו צבא שפוסע בקרם והוא לא מניח שום דבר באותו קרם חוץ מקוצים וחורבן שמיר ושיט וגומר אבל כיוון שהקדוש ברוך הוא נשבע אז הקדוש ברוך הוא באמת לא יכול לנהג עם עם ישראל בכעס אמרנו בדף ג' שהקדוש ברוך הוא אינו בא בטרוניה עם בריותיו והיינו דאמר אלכסנדרי מה דכתי והפסוק אומר בזכריה והיה ביום ההוא הבקש הבקש להשמיד את כל הגויים הבאים אל ירושלים מה פירוש הבקש ממי הקדוש ברוך הוא צריך לבקש רשות אלא כך אמר הקדוש ברוך הוא הבקש להם לאומות העולם זכויות בספרי זכרון מעשיהם בניגני שלהם אם יש להם זכות אפד אותם ואם לאו אשמיד אותם אני לא אדון אותם במידת הרחמים אלא רק במידת הדין רואים שהקדוש ברוך הוא מבקש לעובדי כוכבים זכויות כי הוא אינו בא בטרוניה על ברויותיו כי הוא רוצה להצדיק אותם בדין מה שאמרנו שהקדוש ברוך הוא דן את העובדי כוכבים כפי מעשיהם ולא במידת הרחמים היינו דאמר רבה מי דכתיב הפסוק אומר באיוב אך לא באי לא כדי להשחיט ישלח יד אם בפידו לאין שועה מה הכוונה אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל אך לא באי ישלח יד כשאני דן את ישראל אין אני דן אותם כעובדי כוכבים לא באי ישלח יד בעובדי כוכבים כתיב ביחזקאל מלשון אי אבה אבה חטא חטאה לכן אבה חורבן אני אשים אותם ושממה וגומר לא באותו דרך אני אשים את עם ישראל אלא כמו המשך הפסוק בפידו לאן שועה אני נפרע מהן כפיד של תרנגולת כמו ניכור תרנגולת שמנקרת מעט מעט ככה גם כשהקדוש הקדוש ברוך הוא מעניש את עם ישראל הוא עושה את זה מעט מעט שעובדי כוכבים נוטלים מהם את ממונם אבל הוא עושה את זה קצת קצת וכל זה כדי לפדות את עם ישראל מעוונותיהם כדי שיזכו לעולם הבא דבר אחר מה הפירוש אם בפידו לאין שועה אפילו אין ישראל עושים מצווה לפניי כי אם מעט כמו ניכור פיד של תרנגולים שנמנקרים בהשפעה להם אין שועה אני מצרפן לחשבון גדול שנאמר אם בפידו לאן שועה אני נותן להם פדיון דבר אחר שועה זה מלשון ישועה בסכר שישראל משוין לפניי בתפילה אני מושיע אותן מצרותיהם מה שאמרנו שהקדוש ברוך הוא נפרא מעם ישראל מעט מעט היינו דאמר רבי אבא מה דכתיב הפסוק אומר בהושע ואנוכי אפדם אני באתי לפדות אותם והמה דיברו עלי כזבים אני אמרתי אמרתי אומר הקדוש ברוך הוא אני אפנה אותם בממונם שיטלו מהם בעולם הזה כדי שיזכו לעולם הבא והם הדיברו על הקזבים כאילו אני עושה את כל זה לרעתם יינו דמר רב פפא בשם רבה משמי דרבה מה דכתיב בהושע ואני שרתי חיזקתי זרועותם ואלי יחשבו רע אמר הקדוש ברוך הוא אני אמרתי הייסר את עם ישראל בייסורים בעולם הזה כדי שיחזקו זרועותם ויקבלו חלק יפה לעולם הבא והם סבורים אלא יחשבו שאני עושה את זה לרעתם משתבח לו רבי אבאו למיני ברב ספרא רבי אבאו היה משבח בפני המינים שלא מאמינים בתורת ישראל הוא היה משבח את רב ספר בפניהם דאדם גדול הוא לכן הם פתרו אותו ממיסים של 13 שנים שבקו מיכס דתלי שנין יום אחד הם מצאו אותו השכחו המרו אמרו לו כתוב על עם ישראל בספר אמוס רק אתכם אהבתי ידעתי מכל משפחות האדמה על כן אפקוד עליכם את כל עוונותיכם מן דאיטלי סיסיה מי שיש לו זעם ברחמי באוהבו מסיק לי ומעלה אותו ודאי שלא אז למה הקדוש ברוך הוא פוקד על ישראל שאותם כל כך הוא אוהב את עוונותיהם רב ספר שתק השתיק ולא ענה להם לא אמר לו ולא מידי רמולי סודרה בצברי אז המנים הטילו סודר בצברו וכמצעולי התחילו לצייר אותו חטא רבי אבאו אשכחינו רבי אבאו שהוא שיבח את רב ספר בפני אותם מינים ראה איך שהם עושים את זה אמר לו הוא שאל אותם למה אתם מצערים אותו אמ הם צעריתו לי אמרו לי אז הם השיבו לו וליו אמרת לן דאדם גדול הוא לא אמרת לנו שהוא אדם גדול ולא לא ידע ממרלן פירוש הדסוקה הוא לא יכול להשיב לנו על פסוק כזה פשוט עליו אתה אומר שהוא אדם גדול אמר להוא אמר להם רבי אבאו הי מרד אמרי לכו מה שאני אמרתי לכם שהוא אדם גדול הכוונה בדברי התנאים אבל בפסוקים קראם יעמרי לכו וכי אמרתי לכם שבזה הוא אדם גדול אמרו לי אז אותם האמינים אמרו לרבי הבאו מה ישנה תון דידית למה אתה רבי אבאו כן יודע את פירוש הפסוקים ורב ספרא לא יודע אמר להורזנה להם רבי אבאו הוא הנן דשכיחינן גבי גביכון אנחנו שאנחנו מצויים אצלכם אצל המינים שהיו מאמינים רק בתורה שבכתב רב מינן הנפשינו מעינינן כי כל פעם היו שואלים אותם שאלות בפסוקים והיו צריכים להתאמץ ולמצוא תשובות כדי להשיב להם אז הם ידעו את כל הדברים האלה כי הם עסקו בזה אלה שמתעסקים עם האמינים שמביאים ראיות מפסוקים נגד תורת ישראל תורה שבעל פה וכל המסורות של עם ישראל אלה שעוסקים בזה בקיעים בזה אבל הוא רב אה ספרא לא מתעסק עם העניינים האלה הנה הוא לא מעיני תלמידי חכמים כמו רב ספר לא מצויים עם המינים כל כך הרבה לכן הם לא נותנים את דעתם לאיים בפסוקים אמרו לי אז המינים אמרו לרבי אבאו בסדר אבל אתה כן עוסק איתנו ומצוי ועונה לנו על שאלות אתה כן בקי בפסוקים תענה לנו אתה למלן את אמר להוא אז הוא השיב להם מה אתם שואלים הקדוש ברוך הוא אוהב רק את עם ישראל מכולם ולכן הוא פוקד עליהם את עוונותיהם הם שואל לכם משל למה הדבר דומה לאדם שנושא משני בני אדם שני אנשים חייבים לו כסף אחד אוהבו ואחד שונאו אוהבו אז הוא עושה לו בתשלומים נוחים נפרע ממנו מעט מעט ואילו שונאו נפרעם ממנו את כל החוב בבת אחת אבל בגלל שהקדוש ברוך הוא אוהב את עם ישראל הוא נפרע מהם בעולם הזה מעט מעט כדי שיזכו לעולם הבא אבל עובדי כוכבים הוא לא נפרע מהם בעולם הזה כדי שלא יהיה להם חלק בעולם הבא אמר רבי אבא בר קנה פסוק אומר בספר בראשית מדכתיב שאברהם אבינו מרצה את הקדוש ברוך הוא על הרשעים של סדום שלא יעניש אותם כי אולי יש שם צדיקים חלילה לך לעשות כדבר הזה להמיד צדיק עם רשע אמר אברהם לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם מה זה חלילה חולין הוא לך חילול הוא לך לעשות כדבר הזה להעמיד צדיק עם רשע שואלת הגמרא וכי הקדוש ברוך הוא לא מעניש צדיק עם רשע והכתיב ביחזקאל ויכרטי ממך צדיק ורשע אונה הגמרא הצדיק של הפסוק הזה שמכריטים עם הרשע זה בצדיק שאינו גמור ואז אין חילול השם אם הוא נאנש ביחד עם הרשע אבל בצדיק גמור מה אתה אומר שלא מענישים אותו ביחד עם הרשע והכתיב ביחזקאל שהקדוש ברוך הוא ציווה להרוג זקן בחור בתול ת נשים וממקדשי תחלו מאלה המקודשים לקדוש ברוך הוא יתחילו המשחיטים ותני רב יוסף אל תקראי ממקדשי היינו בית מקדש אלא ממקודשיי אלו בני אדם שהקימו את התורה מא' והת מתחילה ועד סוף צדיקים גמורים אתה רואה שהנישו אותם ביחד עם הרשעים אונה הגמרא שם הייתה סיבה אתם נעמי כיוון שהיה בידם של הצדיקים למחוט במעשה הרשעים והם אפילו לא ניסו למחוט לא מיכו לכן לכן הם לא נחשבים צדיקים גמורים אלא הבו להו כצדיקים שאינן גמורים מביאה הגמרא רב פפא הביא סתירה בפסוקים רמי בתהילים כתיב וכל זם בכל יום זאת אומרת הקדוש ברוך הוא זם ואנחנו בכל זאת עומדים איך זה יכול להיות הרי כתיב בן נחום לפני זעמו מי יעמוד שאי אפשר לעמוד בפני זעמו אונה הגמרא זה לא סותר לא קשיה מה שכתוב שאי אפשר לעמוד בפני זעמו של הקדוש ברוך הוא כאן באדם יחיד ובפסוק הראשון שהקדוש ברוך הוא זם ובכל זאת אנחנו עומדים כך מדובר בציבור מביאה הגמרא תנו רבנן כתוב בתהילים כל זועם בכל יום יש כעס כביכול כל יום של הקדוש ברוך הוא וכמה נמשך זעמו למשך רגע וכמה הוא רגע אחד מחמש ריבו כל ריבו זה 10,000 אחד מ-10,000 ו3848 בשעה זוהי רגע אפשר לומר לפי זה שזה הסיבה ש א הקיץ נקרא ימות החמה מלשון חימה כי הרי הלילה קצר והיום ארוך נמצא שכל שעה ארוך יותר נמצא שכל רגע ארוך יותר קרי ברגע שהשעה גדולה יותר אז היא מתחלקת וכל חלק הוא יותר ארוך ואין כל בריאה יכולה לכוון מתי חל אותו רגע שהקדוש ברוך הוא כועס ביום חוץ מבילם הרשע נכתיב ב שהתורה אומרת עליו ויודע דעת עליון ידע דעת הקדוש ברוך הוא כביכול איך ייתכן אפשר דעת בהמתו לא ידע בלעם לא ידע לענות לענות תשובה לבהמה שלו לאתון שלו דעת עליון מי ידע מה הוא יודע דעת הקדוש ברוך הוא היכן מצאנו שהוא לא ידע דעת בהמתו מה היא דעת בהמתו לאב הידע סיפור היה שמלך מואב שלח אליו שיבוא לקלל את עם ישראל אז הוא הגיע והוא היה רחוב על האתון בעידנה דחזול דאבה רחיב וחמרי שרי מואב ראו אותו שהוא רוכב על חמור על הטון שזה זול זה לא מתאים לאדם כל כך נכבד לרחוב על הטון צריך לרחוב על סוס אמרו לי שאלו אותו באמת מה היתם לא רחבת הסוסיה למה אתה לא רכב על סוס אז בלם אמר לו כן זה לא משהו קבוע זה זמני אבל עכשיו אני לא יכול לרחוב על על הסוס הקבוע שאני רוחב עליו כי ברטיבה השדה אלי שלחתי אותו לראות בעשבים מלאכים ברח הוא מיד מספר ספר הפסוק איך הקדוש ברוך הוא פתח את פי האתון ותאומר האתון לבילם איך אתה משקר כאן במצח נחושה שאתה רגיל לרחוב על גבי סוס אביר כדרך החשובים אלו האנוכי אתונך תמיד אתה משתמש עם התון אמר לה אז בלעם הפסיק אותה ואמר לה אני לא משתמש בך בשביל לרחוב עלייך אלא לנסיעת מסעות תאינה בעלמה אמרה לו האתון אנוכי אתונך אשר רחבת עליי לא נסעת עליי מסעות אמר לה בילם כן באופן מקרי הקראי בעלמה לא באופן קבוע אמרה לי מה מאותך ועד היום הזה זה נקרא מקרה אצלך תמיד אתה רוכב עליי לא שבאופן קבוע אתה רוכב על גבי סוס ורק באופן הראי אתה רוכב עליי ולא עוד אלא שאני עושה לך רכיבות ביום אבל דבר הרבה יותר נבזה אישות בלילה איך אנחנו יודעים כתיב ההסכן הזכנתי לעשות לך כו האם הייתי רגילה לעשות לך כמו שאני עושה לך עכשיו שהיא עשתה לו כל מיני א הפריע לו כל כמה פעמים בנסיעה אז כתוב כאן לשון אז כן הזכנתי וכתיבתם לגבי הנערה בתולה שביקשו בשביל דוד המלך להתזיקנותו ותהי לו סוכנת מחממת מהדמיון של הלשון לומדים שכשהיא אמרה אז כן אני הזכנתי התכוונה שהוא עשה במעשה אישות אבל רואים מכאן שהיא ענתה את התשובה האחרונה שעליה לא היה לי לביל מה לענות אם כן דעת בהמתו הוא לא ידע אז איך אתה אומר שהוא ידע דעת עליון ודאי שלא אלא מה יודע דעת עליון שהיה יודע לקלקל היה יודע לכוון אותה שעה שהקדוש ברוך הוא כועס בה וכל קללה שהיה מקלל באותה שעה הייתה מתקיימת והיינו דכאמר להומיך הנביא לעם ישראל עמי זכור נמיעץ בלק מלך מואב להביא את בלעם שיקל אותכם ומענה אותו בלעם בן באור מן השיטים עד הגלגל תזכ תזכרו עם ישראל את כל הסיפור שהיה שם למן דעת צדקות השם מה הכוונה למען דעת צדקות השם אמר רבי אלעזר אמר להן הקדוש ברוך הוא לישראל אמי ראו כמה צדקות עשיתי עמכם שלא כעסתי עליכם כל אותן ימים שבלאם היה יושב ומחכה לקלל אותכם לקלל אותכם הוא חיכה לרגע של הכעס ולא כעסתי באותם ימים והוא לא יכל לקלל אם כעסתי עליכם לא נשתייר הוא אומר מלשעון הפוכה מעובדי כוכבים מסוניהם של ישראל כלום שריד ופלית הקללות היו יכולות להתקיים וינו דקה אמר לי זה מה שאנחנו רואים גם בפסוק שבלאם אומר לבלק מה עקוב איך אתה רוצה שאני יקלל אותם לא כבוק כל הקדוש ברוך הוא לא מקלל אותם ומה האזום איך אני יעשה עליהם כעס לא זה השם הקדוש ברוך הוא לא כועס על עם ישראל וכמה נמשך זמן זעמו של הקדוש ברוך הוא רגע כמה הוא רגע אמר המימר ויש אומרים תאמה שאמר את זה רבינה כמו משך הזמן שלוקח לומר את המילה רגע כממרי מנדרגע אבריתי מנין שכעשו של הקדוש ברוך הוא נמשך רגע דכתאיב בתהילים כי רגע באפו כעסו של הקדוש ברוך הוא נמשך רגע אבל ברצונו יחיה חיים ארוכים חיים ברצונו ויבא אתמה אם תרצה אפשר להביא מקור מהנביא ישעיה תסתרי חבי כמעט רגע עד שיעבור זמנו זמן הזם של הקדוש ברוך הוא שאינו או אינו נמשך אליו רגע מתי הקדוש ברוך הוא כועס מתי רתח אמר הבעיה באחד הרגעים של שלוש השעות הראשונות של היום בתלת שי קמיתא אפשר לראות את זה כי באותו זמן מלבינה הקרבולת של התרנגול שהדמומיות של הקרבולת נחלשת והיא נוטה ללבן כי חיוק קרבלתא לתרנגולתא שואלת הגמרא רוב שעות היום הקרבולת של תרנגול לבנה והיא לא במלא אדמומיותה כל שעת ושעת המכבר רכיבה הרע זה לא קורה ק רגע אחד אונה הגמרא רוב שות היום גם כשהגרבולת לא אדומה יש בה חוטים אדומים כל שעת האתבה איתבי בסורי קיסומה ההיא שעתה אותה שעה שהקדוש ברוך הוא כועס זה לגמרי א לבן לת ביסורי סומקי אין שם את החוטים האדומים אלא היא כולם על בינה מספרת הגמרא על רבי יהושע בן לוי שהיה לו שכן מין היינו כזה שלא לא מאמין בתורת ישראל והוא מביא ראיות מפסוקים נגד המסאורת של עם ישראל אז היה היה לו שכן שהיה מצאר אותו בפסוקים בקראי יום אחד נק תרנגולה יום אחד החליט רבי יהושע בן לוי לקחת תרנגול אוקמין קרסה בן קרי דארסה העמיד אותו בין רגלי המיטה וין יין בקרבולת סבר רבי יהושע בן לוי כשהיגיע אותו זמן כמעט היא שעתה שהקרב בולת שהתרנגולת תהיה לגמרי לבן אז הוא יקלל את אותו שכן והבטחה והקללה תתקיים כמעט האישה נמנם בדיוק כשהגיע אותה שעה רבי יהושע בן לוי נרדם והוא לא יכל לראות את הסימן הזה אמר שמ מינה רואים מכאן שהקדוש ברוך הוא לא רוצה שאני יקלל אפילו אדם כזה לבור אחרה למעבד האחי זה לא דרך ארץ כך לעשות ורחמיו על כל מעשיו כתיב הקדוש ברוך הוא מרחם על כל מעשיו וגם אותו מין הוא בכלל בכלל מעשיו של הקדוש ברוך הוא שמרחם עליו וכתיב במשלי דבר שטוב לדעת אותו גם אנוש לצדיק לא טוב לא ראוי לצדיק להעניש אדם אחר או שאדם אחר יענש מסיבתו לכן לא ראוי לקלל אפילו את המינים מביאה הגמרא תנא משמי דרבי מאיר בשעה שהמלכים מניחים כטריהם בראשיהם ומשתחווים לחמה לשמש מיד כועס הקדוש ברוך הוא וזהו אותו רגע שהוא כועס בכל יום אמר רב יוסף יחיד שמתפלל בראש השנה אז תפילת שחרית הוא יכול להתפלל מיד בנץ החמה אבל שלא יתפלל מוסף בשלוש שעות הראשונות של היום של ראש השנה לא ליצינישצלוטה דמוספי בתלת ש קמתיתא דיומה ביום הקמה דרי שעת ביחיד שלא יתפלל ביחידות תפילת מוסף של יום הראשון של ראש השנה בשלוש שעות הראשונות של היום היינו עד סוף זמן קריאת שמע דילמה כיוון דמפקיד דינה שמה כיוון שבאותן שעות הקדוש ברוך הוא פוקד את דינו דילמה מעיני בעובדי אולי יעיינו במעשיו ודחפו לי מדחי ויתחו את תפילתו שואלת הגמרא אם כן שאין ראוי להתפלל מוסף של יום ראשון שלראש שנה בשלוש שעות הראשונות דציבור נמי גם ציבור לא לא התפללו אז מוסף למה רב יוסף מזהיר רק יחיד שלא תפלל מוסף ביום ראשון של השנה ושלוש שעות הראשונות של היום אונה הגמרא בציבור לא חוששים לזה כי דציבור נפיש זכותי זכות הציבור כל כך מרובה אפילו בשעת כעס של הקדוש ברוך הוא לא דוכה את תפילתם שואלת הגמרא אם השלוש שעות הראשונות התפילה של היחיד עלולה לידחות אז גם תפילת שחרית שלא התפלל דצף חננה מילא למה רק על מוסף רב יוסף הזהיר אונה הגמרא כיוון שיש יש מן הסתם ציבור שבהזמן הזה מתפללים תפילת שחרית כ הציבור הד קמצלו לא קמדחי תפילתו של היחיד אינדחת כמו שיש מושג שאדם מתפלל בציבור יש מושג שאדם מתפלל בשעה שהציבור מתפללים כאן אנחנו רואים עוד חידוש שאפילו אם הוא לא מכוון את דעתו להתפלל בשעה שהציבור מתפללים מצם זה שיש באותו זמן ציבור שמתפללים את אותה תפילה שהוא מתפלל כבר יש איזשהו כוח שהתפילה שלו לא תדחה אמרנו ש בשלוש שעות הראשונות של היום הקדוש ברוך הוא דן את הברועים ולכן שיחיד ביום ראשון שלוש שנה לא התפלל מוסף בשלוש שעות הראשונות האלה שואלת את השאלה והרי בדף ג אמרת שהסדר יום של הקדוש ברוך הוא הוא כזה שלוש השעות הראשונות הקדוש ברוך הוא יושב ועוסק בתורה שלוש שעות שניות הוא דן את ברוריו אז הרי באותו באותו זמן הקדוש ברוך הוא עוסק בתורה הוא לא דן את ברוריו למה אי אפשר להתפלל ביחיד תפילת נוסף מתרצת הגמרא שני תירוצים תירוץ ראשון באמת ההיפוך צריך להפוך את המאמר בדף ג ולומר שבאמת בשלוש שעות הראשונות הקדוש ברוך הוא דן את את ברואיו ורק בשלוש השעות השניות הוא עוסק בתורה בהתם האם תרצה להשאיר את המאמר כמו שהוא לעולם לא טיפוח באמת אפשר לומר שלא צריך להפוך את המאמר הקודם ובאמת יש פה דבר מעניין באותם שלוש שעות שהקדוש ברוך הוא עוסק בתורה דכתיב בה כתוב עליה אמת דכתיב אמת קנה ואל תמכור זה נאמר במשלי על התורה לכן באותו זמן שהקדוש ברוך הוא עוסק בתורה אין הקדוש ברוך הוא עושה לפנים משורת הדין לכן אם הוא התפלל ביחיד אז תפילתו עלולה לידחות אבל בשלוש השעות השניות שהקדוש ברוך הוא עושה בהם דין על דין לא כתיב בי אמת לכן בזמן של הדין הקדוש ברוך הוא עושה לפנים משורת הדין ולכן אפשר להתפלל בשלוש שעות השניות ביחיד ואין חשש שתפילתו תדחם מביאה הגמרא מאמר של רבי יהושע בן לוי שכבר הבאנו אותו בדף ג' והגמרא כבר מביאה עוד שלושה מאמרים של רבי יהושע בן לוי ויש סימן לזכור את כל ארבעת המאמרים יום מעיד טורף בעגל כל מילה זה סימן למאמר אחר לסיום אנחנו נראה את המאמר הראשון ושלושת המאמרים הנוספים בעזרת השם נראה בתחילת השיעור על דף ה גופה אמר רבי יהושע בן לוי מדכתיב אומר אומר הפסוק שצריך לקיים את המצוות אשר אנוכי מצווך למה התורה מוסיפה היום לעשותם כדי ללמד אותנו היום בעולם הזה אפשר לעשות את המצוות ולא בעולם הבא למחר אי אפשר לעשות את המצוות דבר שני העולם הזה נברא היום לעשות העולם הבא נברא כדי לקבל שכרן ולא היום ליטול שכרן היום עושים את המצוות בעולם הבא הקדוש ברוך הוא יזכה אותנו שנזכה ונחיה ונראה ונרש טובה וברכה לשני ימות המשיח ולחיי עולם הבא עד כאן דף ד
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה