הדף היומי מסכת עבודה זרה דף ג
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת עבודה זרה דף ג
[מוזיקה] עבודה זרה דף ג מתחילים בעזרת השם דף ב עמוד ב שורה 12 מלמטה במילים אומרים לפניו מספרת הגמרא סיפור שלא היה סיפור שעתיד להיות כמו שראינו בדף ב' עמוד א' דרשה שדרש רב פפה או רבי שמלאי לעתיד לבוא הקדוש ברוך הוא מביא ספר תורה בחיקו ואומר כל מי שעסק בתורה יקבל שכר אומות העולם ינסו לטעון שהם עסקו בתורה כי כל מה שהם עשו היה בשביל שישראל יוכלו לעסוק בתורה הקדוש ברוך הוא לא מקבל את הטענות שלהם כמו שראינו במהלך דף ב' אומרים אומות העולם לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם נכון הצלחת להוכיח שאנחנו לא עסקנו בתורה ולא סייענו בידי עם ישראל לעסוק בתורה אבל גם לא קיבלנו את התורה כלום נתת לנו את התורה ולא קיבלנו אותה אם היית נותן לנו את התורה היינו מקבלים אותה שואלת הגמרא איך הם יכולים לומר שהקדוש ברוך הוא לא בא לתת להם את התורה מי מצי למימר האחי והכתיב הרי הפסוק אומר ויאמר השם מסיני בא וזרח משעיר הקדוש ברוך הוא הגיע מסיני אל עם ישראל הוא הגיע משעיר למא לעם ישראל את התורה הופיע מהר פה וכתיב אלוקי מתימן יבוא וגומר מהר פרן סלה נשאלת השאלה מה היא באי בשעיר מה הקדוש ברוך ברוך הוא רצה ועשה בשעיר ומה היא באי בפרן ומה מה הוא ביקש בפרן אמר רבי יוחנן מלמד שהחזירה הקדוש ברוך הוא לתורה על כל אומה ולשון אם רצו לקבל את התורה ולא קיבלוה עד שבא אצל עם ישראל וקיבלו את התורה אז איך הם אומרים שאם היו נותנים להם את התורה הם היו מקבלים אלא אך ימרי כך אומרים האומות לפני הקדוש ברוך הוא כלום קיבלנו את התורה ולא קיימנו אותה אומרת אומרת הגמרא ועלדת טור טהון התשובה הזאת היא מקטרגת עליהם כי הקדוש ברוך הוא הטען למה לא קיבלתם את התורה המי לא קיבלתוה אלא כך אומרים לפניו ריבונו של עולם למה כשבאת לשאול אותנו אם אנחנו רוצים את התורה ואמרנו לך שאנחנו לא רוצים הלכת וכשעם ישראל הבאת להם את התורה קפית עליהם והכרחת אותם לקבל את התורה כלום קפית עלינו הר כגיגית ולא קיבלנו כמו שעשית לישראל בשעת ת מתן תורה דכתיב והתייצבו בתחתית ההר מה מתחת ההר אמר ואמר רב דימי ברחמה כן מלמד שקפה הקדוש ברוך הוא את ההר כגיגית על ישראל ואמר להם אם אתם מקבלים את התורה מוטב וימם לו שם תהיה קבורתכם זאת אומרת הקדוש ברוך הוא קפה עלינו לקבל את התורה אבל על אומות העולם הוא לא קפה אז אם כן הם טוענים לכן לא קיבלנו וכי קפית עליהם את ה וכי קפית ת עלינו אומרים האומות את התורה ולא קיבלנו מיד אומר להם הקדוש ברוך הוא לאומות נכון תרייג מצוות לא הבאתי לכם אבל שבע מצוות כן הראשונות ישמיעונו שנאמר ראשונות ישמיעונו שבע מצוות בני נוח שקיבלתם על עצמכם היכן קיימתם אומרת הגמרא אולי הם באמת קיימו ומנלן דלא קיימו תעני רב יוסף עמד וימודד ארץ הקדוש ברוך הוא אמר מדד את הארץ ואז הוא ראה משהו ויתר גויים מה היא ראה ראה את שבע מצוות שקיבלו עליהן בני נח ולא קיימו אותם כיוון שלא קיימו אותם עמד והתירן להם שהם לא צריכים לקיים את השבע מצוות שואלת הגמרא מה הם הסתכרו על זה שהם לא קיימו את התגורי אתגור אם כן מצינו חוטב ונזכר אמר מר ברידר אבינה זה שהתירו להם את השבע מצוות זה לא לטובתם אלא לומר שאף על פי שמקיימין אותן את המצוות בני נח מקבלין עליהם שכר שואלת הגמרא וכי הם אם הם מקיימים הם לא מקבלים שכר והראשנינו ברייתא תניה היה רבי מאיר אומר מנין שאפילו עובד כוכבים ועוסק בתורה שהוא נחשב ככהן גדול תלמוד לומר אשר יעשה אותם האדם וחי בהם לא כתוב אשר יעשה אותם כהנים לביים או ישראלים לא נאמר אלא האדם הלמדת שאפילו עובד כוכבים ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול אלא אלא מה הפירוש שהקדוש ברוך הוא התיר להם את שבע מצוות בני נוח לומר לך שאין מקבלין עליהם על השב מצוות שלהם שכר כמצווה ועושה אלא כמי שאינו מצווה ועושה אמר רבי חנינא גדול המצווה ועושה יותר ממי שאינו מצווה ועושה כי הוא דואג לבטל את יצרו ולקיים את מצוות בורו אלא כך אומרים העובדי כוכבים לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם נכון באמת את השם המצוות שקיבלנו לא קיימנו אז אנחנו לא יכולים לבוא וטענות למה לא הבאת לנו וקפית עלינו את שאר המצוות אבל יש לנו טענה על עם ישראל שהם קיבלו את התורה היכן קימו אותה אמר להם הקדוש ברוך הוא אני מעיד בהם שהם קיימו את התורה כולה אומרים האומות לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם כלום יש אב שמעיד על בנו דכתיב ואתה בעצמך אומר שהם בנים שלך בני בכורי ישראל אמר להם הקדוש ברוך הוא נכון הם באמת הבנים שלי אני אחפש עדים אחרים השמיים והארץ יעידו בהם שקימו את התורה כולה אומרים לפניו האומות ריבונו של עולם מה אתה רוצה שהשמיים וארץ יגידו שלא קיימו הם נוגעים בעידותם שנאמר אם לא בריתי ומם ולילה חוקות שמיים וארץ לא שמתי אם לא שמקיימים את התורה אז שהתורה היא נוהגת ביום ובלילה לכן היא נקראת בריתי יומם ולילה אם לא זה יהיו חוקות והנהגות השמיים והארץ בטלים כאילו לא שמתי אותם ואמר רבי שמעון בן לקיש למה בכל הימים בימי בראשית כתוב יום אחד יום שני יום שלישי לא כתוב יום השני יום השלישי וביום השישי כתוב ויהי ערב ויה בוקר יום השישי מלמד שיתנה הקדוש ברוך הוא תנאי עם מעשה בראשית בעת שהוא ברא את העולם ואמר יש דבר שאני הולך לתת בשישי בסיוון שזה התורה אם ישראל מקבלים את תורתי מוטב ואם לו אני מחזיר אתכם לטוב ובואו אמר חזקיה באמת העולם פחד מאוד אולי ישראל לא יקבלו את התורה מה דכתיב משמיים השמעת את התורה שהיא דין בהתחלה ארץ יראה ובסוף שקתה אם יראה למה בסוף שקתה ואם שקתה למה בהתחלה היא יראה אלא בתחילה לפני שהתורה ניתנה והתקבלה על ידי עם ישראל יראה ארץ יראה אולי ישראל לא יקבלו את התורה ותחזור העולם לטוב ובהו ובסוף כשקיבלו עם ישראל את התורה ואמרו נעשה ונשמע שקעת אז אם כן נמצא שהשמיים והארץ נוגעים בעידותם כי אם אומרים שלא מקיימים את התורה אז אין להם בעצמם קיום אמר להם הקדוש ברוך הוא לאומות מכם יבואו ויעידו בהן בישראל שקיימו את התורה כולה אין כמו אומות העולם בעצמם שיכולים להעיד על עם ישראל איך הם קיימו את התורה יבוא נמרוד ויעיד באברהם שלא עבד עבודת כוכבים ולכן הוא השליך אותו לכבשן האש יבוא לבן ויעיד ביעקב שלא נחשד על הגזל ולא נטל מביתו בציתו דברים שאינם שלו תבוא אשת פוטפרה ותעיד ביוסף שלו נחשד על העבירה יבוא נבוכד נצר ויעיד בחנניה משאל ועזריה שלו ישתחוו לצלם שתן דרטה לכבוד המלך יבוא דר יבש ויעיד בדניאל שלא ביטל את התפילה יבוא בלדד השוכי וצופר הנעמתי ואליפז התימני חבריו של איוב ויעידו בהם בישראל שקיימו את כל התורה כולה שנאמר יתנו אתהם ויצדקו היינו האומות הם עצמם יעידו על עם ישראל שקימו את התורה אמרו לפניו ריבונו של עולם אתה יודע מה נכון באמת אנחנו את השב המצוות שנתת לנו לא קיימנו ולכן לא יכולנו לקבל את שאר המצוות לא כפית עלינו את האר כגיגית שנקיים את נקבל את שער התורה עם ישראל כן קיימו את התורה אנחנו לא צריכים שאתה תבוא ותעיד אתה אבא שלהם שמיים וארץ לא יכולים להעיד כי הם באמת כל הקיום שלהם תלוי בזה אז הם נוגעים בדבר אנחנו יכולים להעיד על זה בסדר גמור ריבונו של עולם אתה יודע מה אף פעם אין יאוש תן לנו עכשיו מראש ונעשנה אמר להן הקדוש ברוך הוא שותים שבעולם מי שטרך בעשיית המצוות בערב שבת היינו בעולם הזה יאכל בעולם הבא שנחשב שבת ומי שלא טרח בעולם הזה שנקרא ערב שבת מאיכן יאכל בשבת אבל נראה איזה דבר גדול זה שאדם אסור לו אף פעם להתייאש אפילו כאן כבר נמצאים בעולם הבא אומר להם הקדוש ברוך הוא אף על פי כן מצווה קלה יש לי וסוכה שמע לכו ועשו אותה שואלת הגמרא איך באמת אפשר לתת להם עכשיו מצווה כבר כבר זה עולם הבא וממצית אמרת אחי והרי אמר רבי יהושע בן לוי מה דכתיב אשר אנוכי מצוה היום היום לעשותם רק בעולם הזה אפשר לקיים את המצוות ולא למחר בעולם הבא לעשותם היום לעשותם ורק לעשותם ולא היום לקבל שכר איפה השכר של כל אלה שמקיימים מצוות היום זה רק לעשותם למחר לקבל שכרה אז אם כן איך באמת אפשר לתת מצווה לעולם הבא אלא שאין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניה בעלילה עם בריותיו בשביל לא לבוא בעלילה עם בריותיו הוא אומר טוב אני אתן לכם עכשיו מצווה קלה מה עיקרי לי מצווה קלה למה מצוות סוכה נקראת מצווה קלה משום זה בא מפסולת גורן ויקב אמנם יש מהדרים במצוות שעושים סוכה ברוב פאר ועדר והכל אבל מעיקר דין מצוות סוכה מביאים את זה מפסולת מה שנשאר מהשדה עושים סכך וזה נחשב סוכה הסכך לא צריך להיות מדבר יקר לת ב חיסרון כיס מיד כל אחד ואחד נוטל לוקח קצת פסולת גורם ויקב קצת א סכך והולך ועושה סוכה בראש גגו ואז הקדוש ברוך הוא מקדיר ר עליהם חמה בתקופת תמוז מוציא עליהם את השמש באמצע שיא הקיץ וכל אחד ואחד מבאת בסוכתו ויוצא מרוב החום שנאמר על לעתיד לבוא מה יהיה עם אומות העולם למה רגשו גויים וכולי כתוב שם ננתקה ננתק את המוסרות מוסירות את החבלים שבדרך כלל הדרך לקשור בזה את הדפנות של הסוכה ונשליך ממנו אבותיינו מו שזה הכוונה ענפי אבות נשליך את הסכר שואלת הגמרא האם זה הוגן שהקדוש ברוך הוא מקדיר עליהם חמה בתקופת המוז והרי אמרת שאין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניה ועלילה עם בריותיו אז למה באמת הוא נותן להם את המצווה בזמן שכל כך קשה לקיים אותה וכי עם ישראל קימו את המצווה הזאת בתקופה שכל כך קשה לקיים אותה אונה הגמרא כן משום דישראל נמי גם עם ישראל זמני יש פעמים ישנם שנים דמשו תקופת תמוז שנמשכת תקופת תמוז עד חג הסוכות ואף על פי שאבא אבי לאוצערה אף על פי שזה זמן חום וישראל מצטערים בכל זאת הם יושבים בסוכה שואלת הגמרא והרי אמר רבא המצטער בישיבתו בסוכה פטור מן הסוכה אז אם כן גם ישראל אינם יושבים בסוכה כשהחום גובר אונה הגמרא ני דפטור זאת אומרת רואים כאן שגם שהאדם נמדד כשהוא פטור מקיום מצווה איך הוא מתנהג אז יוצאים מהסוכה כי אי אפשר לשבת בסוכה עם הנחה איך אני לא יכול לקיים מצוות סוכה אבל לבעות בסוכה ממטי הם בועטים שהם נאלצים לצאת מהסוכה זה לא אז כיוון שבא אפשרות הזאת שהקדוש ברוך הוא נתן לאומות העולם לקיים מצווה וליטול שכר גם את האפשרות הזאת הם הפסידו מיד הקדוש ברוך הוא יושב ומשחק עליהן על הגויים שנאמר יושב בשמיים יצחק וגומר אמר רבי יצחק אין סחוק לפני הקדוש ברוך הוא אלא אותו היום בלבד איקדמתני יש כאלה ששונים להדבי יצחק על העניין הבא דתניה רבי יוסי אומר לעתיד לבוא באין עובדי כוכבים ומתגיירים שואלת הגמרא מה מתגיירים מי מקבל אותם מי מקבלין על מיניו והתניה שנינו ברייתא גרים יכולים להתגייר רק בזמן הזה שעם ישראל הם בעניות ודחקות אבל לעתיד לבוא אין מקבלים גרים לימות המשיח כי אז ישראל יהיו בטובה גדולה וכשאדם מתגייר זה לא מוכיח שהוא מתגייר בשביל שהוא רוצה להיות חלק מהעם של השם אלא הוא רוצה להיות חלק מטובתם שתהיה להם אז כיוצא בו מאותה סיבה גם לא קיבלו בית דין גרים לא בימי דוד המלך ולא בימי שלמה המלך כי אז ישראל היו בכבוד ובטובה אז איך יקבלו איך הם יתגיירו לעתיד לבוא הרי לא מקבלים גרות גרים לימות המש משיח אלא הם מתגיירים ולא מקבלים אותם נעשו גירים גרורים ומניחים תפילין בראשיהם ותפילין בזרועותיהם מטילים ציצית בבגדיהם מזודה בפיתחיהם כיוון שה גויים רואים את מלחמת גוג ומגוג שתהיה לעתיד לבוא אז אותם מהאומות שמנסים להתגייר אומרים להם על מה באתם אומרים לו נגד השם ונגד משיכו על השם ועל משיכו שנאמר למה רגשו גויים ולאומים יהגו יחשבו ריק וגומר על השם ועל משיכו הקדוש ברוך הוא יושב ומשחק עליהם שנאמר יושב בשמיים יצחק וגומר אמר רבי יצחק אין לו להקדוש ברוך הוא סחוק אלא אותו היום בלבד שואלת הגמרא איני כי זה נכון שאין לפני הקדוש ברוך הוא סחוק אלא באותו יום או ביום ש כל הגויים אה אה יראו שהם לא יכולים לקיים גם מצווה אחת או באותו היום שיבואו גוג ומגוג להילחם על השם ועל משיכו רק אז יש צחוק והרי אמר רב יהודה אמר בשם רב 12 שעות אה היום היינו יש יום ויש לילה היום זה 12 שעות שלוש שעות הראשונות הקדוש ברוך הוא יושב ועוסק בתורה שלוש שעות שניות יושב ודן את כל העולם כולו כיוון שרואה שנתח חייב העולם קליה עומד מכיסא הדין יושב על כיסא רחמים בשלוש שעות השלישיות יושב וזן את כל העולם כולו כותב לכל ברורי העולם מהיכן תזדמן פרנסתם מי מין חיה גדולה הנקראת קרני רמין ועד המין הקטן הנקרא ביצי כינים ובשלוש שעות האחרונות הרביעיות יושב ומשחק עם לבייתן שנאמר לביטן זה יצרת לשחק בו אז אם כן רואים מכאן שהקדוש ברוך הוא משחק בכל יום למה אתה אומר שרק באותו היום אמר רב נחמן בר יצחק עם בריותיו משחק הקדוש ברוך הוא בכל יום ועל עבירות שעושים בריותיו אינו משחק אלא אותו היום בלבד על העבירות מדברים פה של גוג ומגוג או של אלה שלא קיימו עליהם אפילו לא קיימו עליהם אפילו מצווה אחת אמר לי רב אחה לרב נחמן בר יצחק מיום שחרב בית המקדש אין סחוק להקדוש ברוך הוא ומנלן היכן רואים את זה בפסוק דלק הסחוק אילימה אם נאמר מדכתיב על אותו יום של חורב בית המקדש ויקרא השם אלוקים צווקות ביום ההוא לבכי ולמספד ולקורחה וגומר שתולשים את השערות מרוב צער דילמה אולי זה רק היה באותו היום ההוא יומה וטו לא מאז זה אלא תאמר דכתיב במשכחיך ירושלים תשכח ימיני תדבק לשוני לחיקים לא הזכר שהקדוש ברוך הוא זוכר דילמה אולי שכךה ודלקה אין שכךה אבל גם צחוק יש סחוק מי היקה אלא מה הפסוק אומר החשטתי מעולם החריש את אפק וגומר שהקדוש ברוך הוא מתאפק ואין סחוק לפניו שואלת הגמרא אם מאז שנחרב בית המקדש אין לקדוש ברוך הוא סחוק חוק אם כן באותם שלוש שעות רביעיות שבהם הקדוש ברוך הוא היה משחק עם הלבייתן מאז החורבן מה יבי מה הוא עושה באותם שלוש שעות אומרת הגמרא הוא יושב ומלמד תינוקות של בית רבן תורה שנאמר את מי הקדוש ברוך הוא יורה דעה ואת מי הוא יבין שמועה את אלה שהם גמולי מחלב עתיקי משדיים למי הקדוש ברוך הוא ילמד תורה יורה דעה ולמי יבין שמואה לתינוקות שמתו כשהם קטנים ומולה מחלב והמסולקים משדי אמה מתיקי משדיים שואלת הגמרא ולפני חורבן בית המקדש מעיקר המן הבאה מי גמר לו מי היה מלמד את אותם מתינוקות תורה איטימה אם תרצה אפשר לומר ששר העולם המלאך מתתרטרון הוא היה מלמד אותם היא באתימה אם תרצה אפשר לומר שהקדוש ברוך הוא עשה את שני הדברים א ואביד גם לימד תורה את אותם תינוקות וגם משחק עם הלבייתם אם כן דיברנו על אותם 12 שעות של היום מה הקדוש ברוך הוא עושה בהם שואלת הגמרא הוא ב-12 השעות של הלילה לילה מהביד מה עושה הקדוש ברוך הוא אימה אם תרצה אפשר לומר מאין הסדר של היום יממה איביתמה אם תרצה אפשר לומר רוכב על כרוב ענן קל שלו ושט ב-18,000 עולמות שנאמר רכב אלוקים ריבותיים אלפי שנען אל תקראי שנען אלא שאינן דהיינו מתוך ריבוטיים 2,000 חסרים דהיינו כל ריבו זה 10,000 ריבותיים זה 20,000 20,000 פחות 2,000 היינו 18,000 אה עולמות והיא בית אם תרצה אפשר לומר בלילה הקדוש ברוך הוא יושב ושומע שירה מפי אחיות הקודש שנאמר לידי דוד המלך יומם יצווה השם חסדו שהוא מפרנס את העולם דן ומלמד תורה בלילה שירו עמי רש"י כותב דבר מבהיל אמרנו שהקדוש ברוך הוא שומע שירה מפי חיות הקודש כותב רש"י בלילה נוהג שירו עם מי למטה עכשיו דוד לא היה מנמנם אלא כמו שינת הסוס בכל הלילה מתעסק בשירות תושבחות ובתורה והקדוש ברוך הוא כביכול שירו עם מי עם דוד המלך אמר רבי לוי כל הפוסק מלעסוק בדברי תורה ועוסק בדברי שיחה מאכילין לו גחלי רטמים שנאמר הכוטפין מלוח המפסיקים מדברים לכלוכיים ועיקריים שזה דברי תורה עליי שיח כדי לסוח שיחה בטלה ושורש רטמים לחמם מאכילים לו גחלי רטמים אמר איש לקיש כל העוסק בתורה בלילה הקדוש ברוך הוא נותן את חינו בעיני הבריות מושך עליו חוט של חסד ביום שנאמר יומם יצווה השם חסדות אתה יודע למה יש לו חט כן וחסד בעיני הבריות ובלילה שירו אעמי כיוון שהוא עסק בתורה בלילה מה טעם יומה מצווה השם חסדו משום בלילה שירו עמי יקדה אמרי יש אומרים שמה רש לקיש כל העוסק בתורה בעולם הזה הדומה ללילה הקדוש ברוך הוא מושך עליו חוט של חסד בעולם הבא הדומה ליום שנאמר יומה מצווה השם חסדות אתה יודע למה וגומר כיוון שבילה בעולם הזה שדומה ללילה שירו עמי הוא עסק בתורה לכן הוא זוכה בעולם הבא לחוט של חסד עד כאן דף [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה