הדף היומי מסכת עבודה זרה דף ב
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת עבודה זרה דף ב
[מוזיקה] בחדבת התורה ובשמחה של מצווה נפתח ונעסוק במסכת עבודה זרה כשמע המסכת עוסקת בענייני עבודה זרה יש כאן הרבה דברי אגדה מאוד מעניינים והרבה דברים שנוגעים להלכה ולמעשה עד זמנינו בענייני כשרות וכדומה אומרת המשנה שלושה ימים לפני יום העידם יום חגם של עובדי עבודה זרה אסור לעשות איתם דברים שיגרמו להם שמחה ועל ידי זה הם ילכו ויודו לעבודה זרה שלהם לפני אידהן הרמב"ם מבאר שזה הכוונה הבליהם ימי אבליהם ימי מועדיהם של עובדי כוכבים שלושה ימים אסור לשת ולתת עמהם לקנות ולמכור להם להשאילן ולשאול מהן להלוותן בלא ריבית וללוות מהן לפורען חוב שישראל חייב להם וליפרה מהן חוב שהם חייבים לישראל כדי שלא יגרם להם רווח והנאה וילכו וודו לעבודת כוכבים על שזימנה להם את הרווח הזה רבי יהודה אומר גובים מהם את החובות מפראים מהן מפני שמיצר הוא לא זה גורם לו צער ולכן זה מותר אמרו לו חכמים אף על פי שהעובד כוכבים מיצר הוא עכשיו מכל מקום שמח ולאחר זמן למוחרת כיוון שכבר נפרע מחובו ולכן זה אסור תחילת המסכת אמרנו לפניהן של עובדי כוכבים עדהן הכוונה יום חגם עדן הן במשנה אצלנו כתוב עם א' בהתחלה מביאה הגמרא שיש ויכוח רב ושמואל אחד תעני הוא שונה באמת עם א' בהתחלה ידיהן ואחד תענה השני שונה עם עתחלה עידהן מן דתנה ידהן לא משתבש ומן דתנה עידהן לא משתבש זה שאומר עם א' בהתחלה וזה שאומר עם ע זה נוסח לא משובש אלא זה באמת מסתבר כמן דתנה איידה עם א' לא משתבש דכתיב בשירת הזינו על עובדי עבודת כוכבים כי קרוב רוב יום עדם היינו קרוב היום שהקדוש ברוך הוא יביא עליהם שבר ומן דת עדהן עם עין גם כן זה לא נוסח משובש לא משתבש דכתיב על כל הגויים שנקבצו יתנו אתה ויצדקו וכי העבודת כוכבים שהם עבדו להם יבואו עליהם ויעידו לטובתם ויצדיקו אותם אז רואים אם כן שעל העבודת כוכבים נאמר עדיהם שואלת הגמרא ומן דתני איידהן עם א' מה טעם לא תנ עדן עם עין למה הוא לא אמר את הנוסח עם עין אמר לך תבר עדיף עדיף לי לומר על הימי חגותיהם של העובדי כוכבים שיהיה שבר היינו אם ישברו ומה דתנה דין עם עיין מה התמה לא תנדין למה הוא לא אומר שהנוסח הנכון הוא יותר עם א' אמר לך מן כגרים לאותו רמה באמת תגרום שיבוא עליהם השבר אדיהם ממין העדות שהעידו בעצמם זמן ביום הדין שעבדו לעבודת כוכבים בעולם הזה זה יביא להם את השבר אלכך עידות עדיפה לכן עדיף לשון עידיהם מלשון עידות שואלת הגמרא על זה שסובר שגורסים עידן מה הן שלא כתוב יתנו עידן והצדקו נשאלת השאלה ואי יתנו עידיהם ויצדקו בעובדי עבודת כוכבים כתיב הבישראל כתיב זה נאמר על עם ישראל דאמר רבי יהושע בן לוי כל המצוות שישראל עושים בעולם הזה באות ומעידות להם לזכות אותם בעולם הבא שנאמר יתנו עידיהם ויצדקו אלה ישראל ישמעו ויאמרו אמת אלו עובדי כוכבים שאחרי שהמצוות יבואו בעצמם להעיד על עם ישראל לזכות אותם לעולם הבא העובדי כוכבים יאמרו ש באמת ישראל ראויים לקבל קבל גמול אלא אמר רב הונה ברב יהושע מן דתנא עדהן עם ען הראיה שלו מהכך מכאן הפסוק אומר יוצרי פסל האומנים שעושים את הפסל כולם טוו מעשיהם טהו והפסילים שהם חמודים להם בל יועילו אין בהם תועלת ואידיהם הימה העבודת כוכבים תבוא בעצמה להעיד לעתיד לבוא על עובדיה לחייב אותם מביאה הגמרא דרש רבי חנינא בר פפא ואם תאמר היא תאמה דרש את זה רבי שמלאי לעתיד לבוא מביא הקדוש ברוך הוא ספר תורה ומניחו בחיקו ואומר כל מי שעסק בתורה בעולם הזה יבוא ויתעול שכרו מיד מתקבצין ובאין מי כל העובדי כוכבים באים בערבוביה כל האומות מעורבבים לא באים כל אומה ואומה בפני עצמה שנאמר כל הגויים נקבצו יחדיו וגומר אמר להם הקדוש ברוך הוא אל תיכנסו לפניי בריבוביה אלא תיכנס כל אומהאה ואומה וחכמיה סופריה בפני עצמם שנאמר ויאספו לאומים מה זה לאומים אין לאומ אל המלכות שנאמר אצל יעקב ועשו ולאום מלאום יאמץ והתרגום מתרגם מלכו ממלכו שואלת הגמרא למה שלא יכנסו כל האומות בערבוביה ומעיק ערבוב יקמי הקדוש ברוך הוא וכי שייך ערבוב לפניו אלא נכון אצל הקדוש ברוך הוא לא שייך ערבוב למה בכל זאת הקדוש ברוך הוא אומר שכל אומה תבוא בפני עצמה כדי שהם יוכלו לשמוע ולהשיב כי איכי דלארבבנו בעדדי דלישומי דאמר להו כדי שהם עצמם לא יתבלבלו ויסתמו טענותיהם אמר להם שיכנסו כל אומה בפני עצמה ויכלו לשמוע מה הקדוש ברוך הוא טוען להם ויכלו להשיב על דבריו של הקדוש ברוך הוא ממשיכה הגמרא אחרי שהקדוש הקדוש ברוך הוא אומר שכל אומה תיכנס בפני עצמה מיד נכנסה לפניו איזה מלכות תחילה מלכות רומי תחילה מה היעמה למה היא נכנסת תחילה משום דחשיבה היא החשובה שבמלכויות ומנלן דחשיבה מנין שמלכות רומי היא החשובה שבין המלכויות תכתיב כתוב בנביא על חיה רביעית שדניאל ראה בחלומו שאותה חיה מרמזת על המלכות הרביעית שתהיה בארץ ישראל שהיא תהיה משונה מאוד מכל המלכויות כתוב עליה ותיחול כל ארעה היא תחריב את כל הארץ ותדושיני היא תדוש ותדקיני היא תדוש תשחק עדק את כל הארץ ואמר רבי יוחנן המלכות הרביעית הזאת היא רומי הרשעה החייבת ששמעה טבעה יצא בכל העולם וכיוון שהיא הכי חשובה היא נכנסת ראשונה ומנהלן דמנן דחשיב לרשע מנן שהחשוב נכנס תחילה כדי רב חיסדה ד אמר רב חיסדה מלך וציבור שעומדים לדין מלך נכנס תחילה לדין אצל הקדוש ברוך הוא שנאמר בתפילת שלמה המלך בחנוכת בית המקדש לעשות משפט עבדו היינו משפט בשביל שלמה המלך שהוא מלך ואחר כך הוא משפט עמו ישראל וגומר וטעמה מי מה טעם הדבר שהמלך נכנס ראשון שני סיבות סיבה ראשונה היא בית מה לעבור אחרה למיתב מלכה מהברי זה לא דרך ארץ שהמלך יעמוד בחוץ באתימה סיבה שנייה שיכנס לפני ששומעים את כל העוונות של כולם מכמי דלייפוש חרון אף לפני שיתרבה אחרון אף של הקדוש ברוך הוא אם יכנס לציבור תחילה יש לחשוש שיתחייבו בית דין ויתרבה חרון האף ואז יפראו מהמלך על העוונות של הציבור ממשיכה הגמרא ומספרת סיפור שיהיה בעתיד אמר להם הקדוש ברוך הוא לאומות במי עסקתם אלו דברים עסקתם בכל הדורות שעל ידי זה התרבה לכם הזכויות הרומים אומרים לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם הרבה שווקים תיקננו הרבה מרחצאות עשינו הרבה כסף וזהב הרבינו וכולם לא עשינו אלא בשביל ישראל כדי שיתעסקו בתורה זאת אומרת באמת בפועל הדברים האלה עזרו לעם ישראל לעסוק בתורה אמר להם הקדוש ברוך שותים שבעולם אתם לא משקרים אתם אומרים אמת אבל אתם שותים שבעולם מצד הכוונה שהייתה לכם לא הייתה לכם דעת נכונה כשעשיתם את זה כל מה שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם הכוונה הייתה כוונה לא בשביל שעם ישראל יעסקו בתורה אלא בשביל עצמכם איזה שותים הייתם למה לא עשיתם את זה בשביל עם ישראל שעסקו בתורה אז הייתם מקבלים על זה שכר תיקנתם שווקים בשביל עצמכם אבל רוצים לגנותם בגנות הגדולה ביותר יותר להושיב בהם אפילו זונות מרחצאות לעדן בהן את עצמכם כסף וזהב שהרבאתם מה אתם הרבתם כסף וזהב תודה רבה אני אתרך את הכסף והזהב שלכם שלי הוא שנאמר אומר הקדוש ברוך הוא לי הכסף ולי הזהב נושם צווקות אני יכול לבד להשפיע שפע עצום של כסף וזהב לאלה שעוסקים בתורה אני לא צריך את מלכות רומייה חייבת שזה יעבור דרכם כלום יש בכם מגיד זאת האם יש בכם אדם שעוסק בזאת התורה שנאמר מי בכם יגיד זאת ואין זאת אלא תורה שנאמר וזאת התורה שסם משה מיד יצאו רומי בפחי נפש בדעבו נפש מי באים אחריהם אחרי שיצאת מלכות רומי ונכנסה מלכות פרס אחריה מה הייתה אמה למה מלכות פרס באה אחרי מלכות רומי דהה חשיבה בטרה היא חשובה במעלה אחרי רומי ומנהלן שהיא חשובה אחריה דכתיב בהמשך החלום של דניאל והנה הרו חיה אחרת חיבה אחרי שנייה לה תנינה דמיה לדוב היא דומה לדוב ותעני רב יוסף החיה שדניאל ראה שהיא נראית כמו דוב השנייה במעלתה למלכות רומי אלו הפרסיים שאוכלים ושותים כדוב ושמנים מסורבלים בשר כדוב ומגדלין שיער כדוב ואין להם מנוחה כדוב אז הם נכנסים מלכות פרס אמר להם הקדוש ברוך הוא במה יסקתם אומרים לפניו ריבונו של עולם הרבה גשרים גישרנו הרבה כרחים כבשנו הרבה מלחמות עשינו וכולם לא עשינו אלא בשביל ישראל כדי שיתעסקו בתורה אמר להם הקדוש ברוך הוא כל מה שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם תיקנתם גשרים כדי שמי שיעבור שם תוכלו ליטול מהם אכס כבשתם כרחים כדי לעשות בהם עבודת המלך הנגריה שמוטלת על יושבי הכרחים מלחמות זה לא אתם עשיתם כל המלחמות שנראה שאומות העולם עושים אומר הקדוש ברוך הוא אני עשיתי שנאמר השם איש מלחמה כלום יש בכם מגיד דברי תורה שנקראת זאת שנאמר מי בכם יגיד זאת ואין זאת אלא תורה שנאמר וזאת התורה אשר שם משה מיד יצאו מלפניו בפחי נפש שואלת הגמרא וכי מאחר דחזית מלכות פרס מלכות פרס ראתה למלכות רומי דלא מאניה ולא מידי שלא אילב ולא כלום מה שהם טענו שהם עשו דברים שזה היה בשביל שישראל יעסקו בתורה מה הייתה בשביל מה הם נכנסו האמרי מלכות פרס אמרו הנו מלכות רומי הרשעה החייבת סתרי בית המקדש הם החריבו את בית המקדש וענן קורש ומלכות פרס בנינן אנחנו אנחנו בנינו את בית המקדש השני אז לכן הם קיבלו עוז וכוח הם לא קיבלו אלא יקבלו יותר נכון עוז וכוח לבוא ליטון את עונותיהם ממשיכה הגמרא וכן ינה הקדוש ברוך הוא לכל אומה ואומה שתבוא ותאמר שיש בידיהם זכויות לעולם הבא שואלת הגמרא וכי מאחר דחזו לקמאי דלא מעניה ולא מידי כיוון שהם ראו את מלכות רומי ומלכות פרס שלא לא הילו טענותיהם ולא כלום מה הייתם לי למה ששאר האומות יבואו ויתנו את טענותיהם כי הם יהיו סבורים סברי אך מלכות רומי ופרס השתעבדו בישראל ואנחנו לא שיבדנו בישראל אז אולי טענות שלנו כן יועילו מביאה הגמרא כאן דבר מאוד פלא מה ישנה הני דחשיבי ומה ישנה הני דלא חשיבה להו למה רומי ופרס הם הכי חשובים לעתיד וב מלכות בבל ומלכות יוון שגם הם השתעבדו בישראל והיו חשובים הם אינם חשובים אומרת הגמרא דבר פלא פלאים משום דאנח אגב הדברים האלה אם אדם יאמר דברים כאלה עכשיו על עוד 1000 שנה על עוד 2000 שנה אדם שאין לו רוח הקודש ולא רוח השם דיבר בפיו לא יכול לומר דברים כאלה אבל הגמרא שנכתבה לפני כל כך הרבה שנים כותבת דבר שהיום אנחנו נוכחים לראות עד כמה הדברים האלה נכונים משום והנך משחי במלכותי עד דעתי משיכה מלכותם של רומי מלכות אדום ומלכותם של פרס תימשך עד ביאת המשיח ומירה בעמנו אמן ועד כאן דף [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה