הדף היומי מסכת סנהדרין דף קי
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת סנהדרין מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת סנהדרין דף קי
[מוזיקה] סנהדרין דף קי מתחילים בעזרת השם דף קט עמוד ב שורה 12 מלמטה הדת קורח ראינו במשנה שהדת קורח שבאו לחלוק על הנהגתו של משה רבנו כמו שמסופר בהרחבה בפרשת קורח אין להם חלק לעולם הבא לפי דעת רבי עקיבא אנחנו נקרא לפי הנוסח של הגרה תנו רבנן הדת כורח אין להם חלק לעולם הבא שנאמר ותכס עליהם הארץ ויעבדו מתוך הקהל ותכס עליהם הארץ בעולם הזה ויעבדו מתוך הקהל אפילו לעולם הבא דברי רבי עקיבא רבי יהודה בן בתירא אומר ויעבדו הם עבדה הריין כבדה מתבקשת שנאמר טעיתי כסה עובד בקש עבדך כי מצוותיך לא שכחתי הקדוש ברוך הוא ברחמיו הרבים מבקש אחריהם והוא יביא אותם לעולם הבא הפרשה שם מתחילה ויקח קורח אמר רש לקיש שלקח קורח מכח רע לעצמו שהתחיל בקטטה למה הוא נקרא קורח שנעשה כורך בישראל נחסר מישראל נבלו חלקם באדמה בין יצהר מלשון צהריים שאז החום בתוקפו בין שהרתיח עליו את כל העולם כ צהריים בין כהת הכוונה לשון חלש כהה בין שייקה החליש כוח שיני מולידו מפני שאבותיו התביישו במעשיו הרעים בין לוי בין שנעשה לוויה בגיהנום ומי היה אביב של לוי יעקב אבינו אז למה לא כתוב בן יעקב ולחשוב נם מבן יעקב ואז היינו דורשים בן שהפציע עם עקבות את עצמו לגיהנום אמר רב שמואל ברב יצחק יעקב ביקש רחמים על עצמו שלא יהיה נמנע עמהם כדי שלא יזכר שמו על המחלוקת של שנאמר על שמעון ולוי לוי זה היה הסבא של קורח בסודם אל תבוא נפשי בקהלם אל תחד כבודי בסודם אל תבוא נפשי אלו המרגלים שלא התייחסו אחרי יעקב אבינו ובקהלם אל תחד כבודי ז זה אלה ש נקהלו על משה ול אהרון הדעת קורח דתן שעבר על דת כל אבירם שאיבר עצמו חיזק את לבבו מעשות תשובה שאלה גם כן הצטרפו שם עם מדת קורח וכן און בן פלת גם כן כתוב עליו בתחילת הפרשה שהוא הצטרף שהוא אבל בסוף חזר בתשובה ישב באנינות ועשה תשובה על שנמנע עמה בתחילה בעצתם הראה בין פלט בין שנעשו לו דברים מופלאים פלאות שהוא ניצל צתם של אנשי קורח בן ראובן עום בן פלט בן ראובן בן שראה והבין הוא ראה שאשתו צודקת כמו שהגמרא תספר בהמשך והוא הבין שאנשי כורח אינם נוהגים כהוגן והוא פרש מהמהם אמר רב מה הסיפור עם עום בן פלט אשתו הצילה אותו אמרה לי מהי נפקא לח מינה מה יצא לך מזה מכל המחלוקת בין קורח למשה רבנו אם מר רבא אם משה רבנו הרב אט תלמידה אתה בכל מקרה התלמיד ואם מר רבא וגם אם כורח יה הרב אט תלמיד אתה בכל מקרה תשאר תלמיד מה אכפת לך מי מביניהם מנצח אמר לה מה יהוד אני באמת חוזר בי לא רוצה להצטרף לעדת קורח אבל מה אני יכול לעשות הייתי עמהם בעצתם אב בעצה ונשבעתי להם שאם יקראו לי אני אבוא איתם ישתו אילי בעדו אז אשתו אמרה לו אמרה לי ידנה אני יודעת אומנם הם טעו אבל הם קדושים דכולה קנישה קדיש תנינו הם צנועים וקדושים אם הם יראו אישה לא צנועה הם יברחו נכתב כי כל העדה כולם קדושים הם אמרו על עצמם אמרה לי טוב אתה תשב דענה מציל נ לך אני אציל אותך השקיטי חמרה השקטה אותו יין והרביתי הרבתה אותו עד שהוא השתכר וגנית גבי נתנה לו לישון בתוך האוהל עוול בבה ישבה בפתח האוהל סטרטה למזיה סתרה את שערותיה כל דעתה כל מי שבא לקרוא לעון בן פלת חז חזי הוא ראה אותה ככה פרועת ראש הדר הוא ברח משם הד אחי והחי בין כך ובין כך יבל אולהו כבר נבלו כל אנשי כורח באדמה והום בן פלד בינתיים ישן וניצל מה היה הסיפור עם אשתו של קורח בעצמה היא אדרבי החתי אותו התד קורח אמרה לי חז קבד משה תראה מה משה רבנו עושה איוב המלכה הוא נעשה מלך לשלחו שו יק נרבה את אחיו ומנה לכהן גדול אהרון הכהן לבני אחוי בניו של אהרון הכהן שנו סגני קנה עשה אותם סגני כהונה איתיה תרומה אם אדם מפריש תרומה שניתנת לכהן אמר תב לכהן צריך להביא את זה לכהנים או אהרון או בניו איתו מעשר אם מביאים מעשה ראשון דשקיל תו תון שאתם לוקחים כי הרי כורח היה לוי ומעשה ראשון ניתן לוים אמר אב הוא חד עשר לכהן אז הוא מבקש שעירית מהמעשה ראשון יתנו תרומת מעשר לכהן כ ככ ההלכה שנותנים עשירית מהמעשה תרומת מעשר לכהן ועוד דג ז לכו למזח הו ראית מה זה קח את הלוים מתוך בני ישראל ותיירת אותם והעבירו תער על כל בשרם כל הלויים התגלו תראה מה הוא עשה ממכם מתלל לכו הוא משחק בכם כי קופתה כמו גללים אתם לא חשובים בעיניו הוא משחק איתכם איין היאב במזח הו נתן עיניו בשיערות כדי שתתבייש עליכם אמר לה קורח היו נמי כאוד הוא בעצמו התגלח הוא גם לוי אמרה לאשתו כיוון דקולו רבות דידי כיוון שכל הגדולה שלו הכל נעשה כפי ציוויו אמר אי הו נמי תמות נפשיים פלישתים נוח לו לבזות את עצמו עמכם כדי שתשמעו לו לבזות אתכם כמו ששמשון אמר שבשביל להציל את עם ישראל הוא היה צריך להרוג את הפלישתים ווא היה מוכן אפילו למות איתם העיקר להציל את עם ישראל אבל היא השתמשה עם המטבע הז ש היה מוכן אפילו להתבזות בעצמו העיקר לבזות אותכם שבזו עוד יותר ועוד יש לי עוד טענה על משה רבנו תראה מה זה דמר לכו אבדתו תכלת תעשו פתיל תכלת בארבע הקפות של הבגד סל דעתך אם מעלה בדעתך תכלת חשיב מצווה תכלת היא חשובה ולכן יש מצווה לתל חוט תכלת הפיק גמד תכלת תביא ליטות שכולם וקסינו לכולו מתבח שכל הישיבה שלך היו לבושים בטלית שכולה תכלת ואז לא תצטרכו לשים ציצית היינו דכתיב חוכמות נשים בנתה ביתה זו אשתו שלום בן פלת שהצילה אותו וולת בידיה תר סנה זו אשתו של קורח שעל ידי דברי הרעים גרמו לו להאבד התורה מספרת על הדת קורח ויקומו לפני משה ואנשים מבני ישראל 50 ו2 הם היו מיוחדים שבעדה קריאי מועד שהיו יודעים להעבר שנים היו יודעים איזה שנה תהיה של 12 חודש ואיזה של 13 חודש הם היו כאלה שידעו גם לעבר חודשים לקבוע חודשים לדעת איזה חודש יהיה של 29 יום ואיזה של 30 יום שזה דבר שהיום אומנם אנחנו משתמשים בלוח כבוע לשנים קדימה אבל בזמן שהיה סנהדרין היו צריכים לשבת על זה ולדון כמו שראינו בדף יב יג אנשי שם שהיה להם שם בכל העולם הם כולם באו נקהלו על משה ועל אהרון וישמע משה וייפול על פניו מה שמועה שמה אמר רבי שמואל בר נחמני אמר בשם רבי יונתן שחשדו הוא מאשת איש שנאמר ויקנאו למשה במחנה אמר שמואל בר יצחק מלמד שכל אחד ואחד מישראל אתרה באשתו שלא תתיח עם משה רבנו כינה את אשתו ממשה שהרי אדם שחושד שאשתו מתייחדת עם אדם זר אז בתחילת מסכת צותה כתוב שהדבר הראשון שהוא עושה כדי לבדוק אותה אם היא טהורה שדבר הראשון מזהיר אותה לא להתיחד יותר עם אותו פלוני אם היא חוזרת ומייחד איתו אז באים ונותנים לה לשתות מהמים המרים אבל כאן עם ישראל חשדו במשה רבנו מאשת איש עד כדי שהם קינאו לנשותיהם ממנו וזה מה שכתוב ויקנאו למשה במחנה ומשה רבנו יצא מחוץ למחנה כדי שלא יחשדו אותו יותר שנאמר ומשה יקח את האוהל ונתן לו מחוץ למחנה ויקום משה ויילך לדתן ואבירם מה הוא צריך ללכת אליהם שימשיך ישאר אצלו אמר אש לקיש מכאן שמשה מזה שמשה מחל על כבודו ובעצמו הלך לבטל את המחלוקת לומדים שאין מחזיקים במחלוקת דמר רב כל המחזיק במחלוקת עובר בלב שנאמר ולא יהיה כקורח וכעדתו רב השי אמר כל המחזיק במחלוקת ראוי צטרה בצרת כתיב ח בכורח ועדתו כאשר דיבר השם ביד משה לא וכתיב התם לגבי כש הקדוש ברוך הוא בא לשלוח את משה רבנו אל עם ישראל כתיב התם ויאמר השם לו העוד הו נה ידך בחיקך תכניס את היד לחיקך וכשהוא הוציא אותה והנה ידו מצורעת כשלק ואז הוא שוב פעם החזיר את ידו ואז היא חזרה להיות כבשר אז רואים מכאן על כל פנים שהיד הכוונה אה צרת מי ש שמחזיק מחלוקת ראוי להיות מצורה המחלוקת מגונה מאוד אמר רבי יוסי כל החולק למשל על מלכות בית דוד ראוי לה הכישו נחש כתיב כה ויזבח אדוניהו שבא לחלוק המלכות בי דוד צון ובקר ומרי עם אבן הזוחלת מה זה זוחלת כתיב הת ממ חמת זוחלי עפר ארץ נחשים זאת אומרת שהוא היה ראוי שנחש יקיש אותו אמר רב חסדה כל החולק על ישיבתו של רבו שהוא הולך פותח בית כנסת לבד ודורש בלי לקבל רשות רבו חולק על השכינה שנאמר על כורח ועדתו שחלקו על משה רבנו אשר יצו על משה ועל אהרון בעדת כורח בעצות על השם כאילו חלקו על השכינה אמר רבי חמא ברבי חנינא כל העושה מריבה עם רבו כי עושה מריבה עם השכינה שנאמר על מי מריבה אימה מי מריבה אשר רבו בני ישראל את השם אף על פי ששם המריבה היייתה עם משה לגבי הוצאת מים מהס שעם ישראל רבו על משה רבנו כמו שהפסוק אומר זה נחשב שהם רבו על השם אמר רבי חנינה בר פפא כל המתאם על רבו שהוא אומר שרבו נוהג איתו באכזריות ושלוק עוגן כאילו מתרעם על השכינה שנאמר לא עלינו תלונתכם שאנחנו כאילו מתנהגים אתיכם שלוק האוגן כי על השם הנו רואים מכאן שזה כאילו שהוא מתראים על השם אמר רבי אבאו כל המער אחר רבו הוא בודה עליו דברים לא הגונים כאילו מערר אחר השכינה שנאמר וידבר העם באלוקים ובמשה כשמדברים על משה זה כאילו מדברים על הקדוש ברוך הוא כביכול הפסוק אומר במגילת קהלת אושר שמור לבעליו לרעתו אמר רש לקיש זה אושרו של קורח שבגלל שהוא היה עשיר הוא התגאה ונתרן מן העולם ואת כל היקום אשר ברגליהם האדמה בלאה למה הממון נקרא יקום אמר רבי אלעזר זה ממונו של אדם שמעמיד על רגליו ואמר רבי לוי משוי של 300 פרדות לבנות היו המפתחות של בית גנזיו של קורח וכל המפתחות והמנעולים היו מאור כולו הקלידי וקלפי ד גלידה ואף על פי שמשקל של ור פחות משל ברזל היו תאונות מהם 300 פרידות אמר רבי חמה ברבי חנינא שלוש מטמוניות של אוצרות את מין יוסף במצרים אחת נתגלתה לקורח ואחת נתגלתה לאנטוניו סרוס ואחת גנוזה לצדיקים לעתיד לבוא ואמר רבי יוחנן קורח לא היה מן הבלויים שנבלו באדמה שכל הדת כורח הרי נבלו ולא מאלה שהיו מן השרופים שנשרפו אלא הוא מת במגפה לא מן ה בלואים דכתיב את כל האדם אשר לקורח נבו ולא כורח בעצמו ולא מן השרופים דכתיב בחל האש את 502 איש מקטיר הקטורת שנשרפו היינו רק ה-250 איש ולא קורח אבל הוא מת במגפה במנית התנא קורח מן השרופים ומן הבלויים נשמתו נשרפה וגופו נשאר קיים ואחר כך התגלגל עד מקום הבלויים ונבל מן הבלים דכתיב ותבלה אותם ואת קורח מן השרופים דכתיב ואש יצא מעת השם ותאכל את 50 ו200 איש מקריבי הקטורת וכור אחריה ביחד עם ה-250 איש מקריבי הקטורת הוא היה בעדו אמר רב מי דכתיב הפסוק אומר שמש ירח עמד זבולה לאור חציך יהלכו מלמד שעלו שמש וירח לם אחד מהרקיע שנקרא זבול בזמן מחלקתו של קורח ואמרו לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם תראה באים כאן לחלוק על משה רבנו אתה חייב לעשות כאן דין לטובתו אם אתה עושה דין לבן אמרם נצא להעיר את העולם ואם לאו לא נצא אבל הקדוש ברוך הוא רצה שהם ייצאו עד שזרק בהם הקדוש ברוך הוא חיצים ואמר להם בושה וח אתם מקנאים לכבודו של משה רבנו הרי בכל יום ויום האומות העולם עובדים לשמש והירח משתחוים להם ואתם בכל זאת מאיירים בכבודי לא מחיתם בכבוד בשר ודם מחיתם והיום אין השמש והירח יוצאים עד שיורים בהם חיצים וחניתות שייצאו הקדוש ברוך הוא גזר עליהם אותה שעה להעניש אותם שהם יצטרכו שיראו בהם חיצים וחניתות כדי שיצאו להעיר העדנה לא נפקי עד דמו להוא דרש רבא מהי דכתיב הפסוק אומר ואם בריאה בר השם ו פצתה האדמה את פיה וטבלה את הדת קורח אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא אם בריאה גיהנום שכבר נברא מוטב ואם לאו יברא השם מה זאת אומרת שבראו דבר חדש שלא היה תחת השמש למה אי למה למברי ממש ון כול חדש תחת השמש אלא ודאי שיש גיהנום רק שמשה רבינו אמר אם הגיהנום קרוב הפתח שלו קרוב כאן למקומם של אנשי דת קורח מוטב ועמלו יברא השם הכוונה לקרו פתח שהתקרב הפתח למקום שעומדים בני קורח פסוק אומר הובני קורח לא מתו תנא משום רבינו אמרו מקום נתבצר להם נהיה גבוה להם בגיהנום מקום וישבו עליו ואמרו שירה אמר רבא ברחנא זמנ חדה וזיל באורך פעם אחת הלכתי בדרך אמר לי ההו טיה איזה סוכר ישמעאלי ת ואח ולך בלואי קורח אני אראה לך היכן בלואים קורח באדמה זיל חזה תרי ביזי הוא הלך הראה לי שני בקעים דו כנפי קטרה מנ היו היה יוצא מהמהם עשן שקל גבבה דמרא לקח איזה פיסת צמר עמ שי במייה הוא הרטיב את זה במים השרה את זה ממש במים וטו ברי שומח הוא העמיד את זה בראש הרומח ואח לפיטם הוא העביר את זה שם ליד העשן כרך זה ממש נשרף אף על פי ש היה ספוג במים אמר לי אז זוכר ישמעאלי אמר לי הצאת מה שמעית תסק את ותשמע ושמעתי דאבו קאמרי החי היו אומרים משה ותורתו אמת ועל עצמם אין בדים הם שקרנים אמר לי אותו סוכר ישמעאלי דע לך כל תלתין יומין כל ראש חודש מעדר להו גיהנום מחזיר אותם הגיהנום לכאן כמו שמחזירים בשר בתוך הקדירה בתוך הקלחת כדי שיתבשל מכל הצדדים ואמרי אחם כך אומרים משה ותורתו אמת ואנחנו בדים דור המדבר אמרנו במשנה שאין להם חלק לעולם הבא וכולי תנו רבנן דור המדבר אין להם חלק לעולם הבא שנאמר במדבר הזה יתמו ושם ימותו יתמו בעולם הזה ושם ימותו בעולם הבא ואמר נאמר בפסוק על דור המדבר הקדוש ברוך הוא נשבע אש נשבעתי באפים יבוא מנוחתי שכעסתי נשבעתי שהם לא יבואו לעולם הבא דברי רבי עקיבא רבי אליעזר אומר באין הן לעולם הבא שנאמר אספו לי חסידיי קורטי בריתי עלי זבח איזה דור קרטו ברית עם השם עם קורבנות זה היה דור המדבר אלא מה אני מקיים אשר נשבעתי באפי הקדוש ברוך הוא נשבע מתוך כעס באפי נשבעתי וכעת אני מתיר את השבועה חוזרני בי רבי יהוושע בן כורחה אומר דור המדבר אין להם חלק לעולם הבא לא נאמר פסוק זה אלא כנגד הדורות הבאים יספו לי חסידי אלו הצדיקים שבכל דור ודור קורטי בריתי אלו חנניה מישאל ועזריה ש מסרו עצמם לתוך כבשן האש ולא הסכימו להשתחוות לצלם שעמיד נבוכדנצר עליז וחלו רבי עקיבא וחבריו שמסרו עצמן לשחיטה על דברי רבי שמעון בן מנסיה אומר דור המדבר באים הם לעולם הבא שנאמר אלה שהקדוש ברוך הוא פדע אותם ממצרים דור המדבר פדויי השם ישובו ובאו ציון ברינה אמר רבא ברבר חן אמר בשם רבי יוחנן תראה מה זה רבי עקיבא דורש על דור המדבר שאין להם חלק לעולם הבא שוקי רבי עקיבא לחסידות הוא עזב את חסידותו שהוא תמיד דואג תמיד דורש במידת חסידות בשבחם של ישראל שיש להם חלק העולם הבא איך כאן הוא היה הוא לא דרש פסוק שהוא היה יכול לדרוש עוד פסוק שנאמר הלוך וקראת באוזני ירושלים לאמור זכרתי לחסד נעורייך את החסד שעשיתי אי בימי נעורייך כי בזמן שבחרתי אותך לי לעם כי מצאת חן בעיני אהבת כלולותיך אהבהה שהיה לי אליך בזמן שהיית במעמד הר סיני כקלה בזמן חופתה אני זוכר איך לכתך אחריי במדבר איך האמנת בי והלכת אחריי במדבר במקום שאי אפשר לזרוע כלום בארץ לא זרועה ושמחת עליי שאני אתן לך מה לאכול אנחנו כולנו זוכים בזכות הזאת שהקדוש ברוך הוא עוזר לנו ומה אנחנו אחרים הדורות הבאים באים בזכותם של דור המבול לעולם הבא הם דור המדבר עצמם לא כל שכן שיבואו לעולם הבא אומרת המשנה עשרת השבטים שהוגלו מארץ ישראל על ידי נכרי ושר מלכים אינן עתידין לחזור ממקום גלותם לימות המשיח שנאמר בתוכחה בפרשת כי תבוא על זיבת התורה העונש הוא וישליכם אל ארץ אחרת כיום הזה מה היום הולך ואינו חוזר אף הם הולכים ואינם חוזרים דברי רבי עקיבא רבי אליעזר אומר כיום הזה מה היום בבוקר זה לא שיא האור מה אפעיל יש את אפלה ומאיר בצהריים אף עשרת השבטים שהפלה להן בזמן שגלו ככה תדע להעיר להם כשיחזרו מהגלות ויבואו בימות המשיח אומרת הגמרא תנו רבנן עשרת השבטים אין להם חלק לעולם הבא שנאמר וית שם השם מעל אדמתם באף ובחמה ובקצב גדול וישליכם אל ארץ אחרת ויישם השם מעל אדמתם בעולם הזה וישלחם אל ארץ אחרת לעולם הבא דברי רבי עקיבא רבי שמעון בן יהודה איש כפרק אומר משום רבי שמעון אם מעשיהם יהיו רעים כמו היום הזה אינן חוזרים לעולם הבא ואם הם יחזרו בתשובה אם לאו חוזרים רבי אומר באים הם לעולם הבא שנאמר ביום ההוא התקע בשופר גדול ובאו העובדים בארץ אשור היינו עשרת השבטים אמר רב ברכן אמר בשם רבי יוחנן תראה רבי עקיבא אומר שעשרת השבטים אין להם חלק לעולם הבא שבקה רבי עקיבא לחסידות הוא עזב את חסידותו שהיה רגיל לדרוש בזכותם של ישראל הוא היה יכול לדרוש ממה שנאמר הלוך וקראת את הדברים האלה צפונה אלה שגלו על ידי מלך השור לצפון שהשור זה בצפון ואמרת שובה משובה ישראל נאום השם לא הפיל פני בכם לא השכן את כעסי בכם כי חסיד אני נאום השם לא תור לא ישמור את האיבה לעולם למה כתוב שובה משובה לשון כפולה שהם עתידים לחזור לעתיד רבי עקיבא בדור המדבר ובעשרת השבטים ה אומר שאין להם חלק לעולם הבא ובזה אומר רבי יוחנן שהוא עזב את חסידותו הוא תמיד היה רגיל לדרוש לזכותם של ישראל מהי חסידות הכן הוא דורש בזכותם של ישראל ד תניה קטנים בנים של רשעים בישראל שלא חטאו אין להם חלק לעולם הבא שנאמר כי הנה היום בא בואר קטנו והיה כל זדים וכל עשי רשעה ישרפו בקלות כמו קש וליט אותם היום הבא אמר השם צבקות אשר לא יעזוב להם מה שורש וענף שורש הכוונה שבניהם ימותו ביותם נפלים בעולם הזה וענף לעולם הבא לא ישאר מהם זיכרון דברי רבן גמליאל בא רבי עקיבא בחסידות ודורש לזכותם של ישראל הוא אומר קטנים של רשעים של ישראל באים הם לעולם הבא שנאמר שומר פתים מה זה פתיים שכן בכרכי הים קוראן לינוקא פתייה קוראים לו פתיה הקדוש ברוך הוא שומר על הקטנים על הילדים אפילו שההורים שלהם רשעים ואומר כתוב על נבוכדנצר שהוא ראה בחלום שאומרים גודו אילנה דיינו לחתוך את האילן היינו את נבוכדנצר ובלוי היינו תשחטו אותו ברם עיקר שור שורשו הי בהר השוקו את עיקר השורשים היינו את זרעו תשאירו אתה רואה שאפילו בניו ש נבוכדנצר נאמר עליהם שהם לא נענשים בעוון אבותם ולמה אני מקיים לא יעזוב להם שורש וענף זהלא הכוונה שלא ישאר להם בנים בעולם הזה ובעולם הבא אלא הם עצמם לא שלא יניח להם הקדוש ברוך הוא לא מצווה חמורה ולא שיעורי מצווה ישלם להם על הכל בעולם הזה כדי לורדה מהעולם הבא דבר אחר שהוא לא ישיירה זו הנשמה וענף זה הגוף אבל הקטנים הבנים שלהם יש להם חלק ל עולם הבא זה דווקא של ישראל אבל קטנים בני רשעים של עובדי כוכבים גם רבי עקיבא מודד דברי הכל אין באים לעולם הבא נפק לי לומדים את זה מזה שכתוב עליהם תאבד כל זכר למו תמר קטן ממתי בא לעולם הבא מאיזה גיל יש בזה כמה דעות רבי חיא ורבי שמעון בר רבי זה שתי הדעות הראשונות אחד אמר משעה שנולד ואחד אמר משעה שדיבר משעה שסיפר מהד אמר משעה שנולד שנאמר מתי יבואו לעולם הבא ויגידו צדק לעם נולד מאז שהם נולדו כי עשה מהד אמ משעה שדיבר שסיפר דכתיב זרע עבדנו יסופר להשם לדור זרע מספר יעבוד את השם לדור ודור גם לעתיד לבוא תמר רינה אמר עוד קודם משעה שהתחילה היצירה משעה שזרה דכתיב זר עבדנו רב נחמן בר יצחק אמר רק משעה שנימול בברית מילה דכתיב אפילו שאדם אומר על עצמו שהוא עני ואין לו זכויות אני עני בכל זאת אני אזכה לחיי העולם הבא כמו אותם הצדיקים שנאמר עליהם שהם נקבעו ויקבע ויאסף אלמיו וגובה מנוער ממתי מאז שנשאתי עליי את ברית מילה שנעשה על ידי אימך על ידי אימתו של הקדוש ברוך הוא שמתו מתגלגלת עליי אופניים מלשון דבר שמתגלגל אפונה תנא משום רבי מאיר משעה שיאמר הקטן אמן שבז מקבל לבול מלכות שמיים אז הוא בן הוא בא לעולם הבא שנאמר פתחו ש שערים ויבוא גוי צדיק מי יכול לבוא דרך אותם שערים לעולם הבא שומר אמונים אל תקרא שומר אמונים אלא שאומר אמן על ידי שהוא עונה אמן הוא זוכה שיפתחו לו שערי גן עדן ועד כאן דף קי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה