הדף היומי מסכת סנהדרין דף קיג
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת סנהדרין מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת סנהדרין דף קיג
[מוזיקה] ההתרגשות היא גדולה אנחנו זוכים היום ללמוד את הדף האחרון במסכת סנהדרין דף קיג מתחילים בעזרת השם שורה 21 מלמעלה וישבה יהושע בעת ההי לאמור נכנסו לארץ ישראל העיר הראשונה שכבשו הייתה עיר יריכו ויהושע נשבע ארור האיש לפני השם אשר יקום הוא בנה את העיר הזאת את יריכו החריבו את העיר והוא קילל את מי שיחזור ויבנה אותה בבנו בכורו שימות ייסדנה בזמן שהוא ייסד את העיר הבן הבכור שלו לא ימות זה שיבנה ובצעירו בנו הצעיר ימות אחרי ששארה רבנים מתו כשיציב דלתיה זאת אומרת יהושע נשבע שמי שיבנה את העיר יריכו שהוא יתחיל לבנות ימות בנו הראשון ובזמן הבנייה במהלך הבנייה ימות שאר בניו שכשהוא יסיים את הבנייה ויציב את לתות העיר ימות בנו האחרון בנו הצעיר תניה לא ירחו על שם עיר אחרת אתה לא יכול לבנות את העיר ולקרוא לשם אחר אחר ולא יר אחרת השם ריכו גם לבנות עיר אחרת ולתת לה את השם יריכו גם זה לו נכתיב כתוב בימיו של אחאיוב בנה חיאל בית האלי את יריכו ובאמת כך היה הקללה של יהושע התקיימה באווירם בנו בכורו של חיאל יסדה ובסגוב בנו צעירו הציב דלתיה ובידי הגמרא היה מקובל שחייל בית האלי לא בנה את יריכו עצמה אלא בנה עיר אחרת וקרא את שמ יריכו והתקיימה קיללתו של יהושע תניה ברייתא באווירם בכורו רשע הגמרא מבינה שהכוונה של הברייתא שאבירם עצמו היה רשע כשהוא מת בזמן שהחייל התחיל לבנות את יריכו עדיין לא היה לו ללמוד שזה הערה מחמת שהוא בנה את יריכו יכול להיות שאבירם מת מחמת רשעו אבל כשמת סגוב צעירו היה לו ללמוד שזה מחמד קלילת יהושע שקילל לא לבנות את יריכו שואלת הגמרא למה אתה אומר אבירם בכורו רשע אבירם וסגוב מה יבוד למה קוראים להם רשע אונה הגמרא אחי כה אמר כוונה רשע לחייל באמת לא לבנו באווירם בכורו היה לו ללמוד לאותו חי אל הרשע ובסגוב צעירו אחרי שראה שמת אוירם חורו היה אמור להפסיק לבנות כדי שלא ימות סגוב צעיר הבן הצעיר שלו עכשיו מבארת הגמרא את הפסוק ממש שנאמר באווירם בכורו ייסדנה איני יודע שסגוב הוא בנו הצעיר צעירו מה תן לומר סגוב צעירו הרי ברור שהבן הצעיר שלו שלו הוא סגוב כי הרי הבן הבכור שלו זה אבירם אלא מלמד שחייל בית האלי היה מקבר והולך את כל בניו לא רק את אוירם וסגוב מאבירם עד סגוב לכן כתוב שהוא היה צעירו שכשהוא מתו כל בניו מספרת הגמרא אך אב אוהבו של חי אליה שהוא שביני אהבה כשמתו בניו כשמת בית כשמת בנו האחרון אז באו לנחם את חיא אל בית האלי התא הגיע גם אחאב איו כיוון שהוא היה אוהבו בו של חיאל ובא נביא אליהו למשאל בשלם הבית בא לשאול בשלום בית האווה לצלח בית האלי ישב שם אחאב היה שם אליהו ואכאב ישב ואמר יתיב וכאמר שמה כשיהושע קילל את מי שבנה את יריכו הכוונה שלו הייתה לקלל שאין לקרות לא את שם יריכו על שם עיר אחרת ולא לא עיר אחרת על שם יריכו כך הוא קילל אכילת ומכיוון שחייל בית האלי בנה עיר אחרת וקרא את שמ ירכו לכן מתו בניו אמר לאליהו נכון אין כן אמר לי הזכב עכשיו שאל פה דבר שיכול להיות ממש הטרסה הוא שואל את אליהו אשת כעת לבד אתה דמשה הקללות של משה רבינו לא קמיקימה לא התקיימו דכתיב משה רבינו אומר אומר ב פרשת עקב אם שרתם ועבדתם אלוהים אחרים וגומר וכתיב וחרף השם בכם ועצר את השמיים ולא יהיה מטר וגומר וההוא גברה אומר רחב על עצמו עוקים לעבודת כוכבים על כל תלם ותלם הוא העמיד עבודה זרה על כל שורה וארוגה על כל מקום גבוה ובכל זאת הקללה של משה רבנו לא התקיימה אף על פי שעובדים אלוהים אחרים עדיין לא עצר את השמיים ולא יהיה מטר לא שויק מיטר למיזל מסגדלי כל כך הרבה גשם יורד עד שמרוב שהאדמה היא בוצית אי אפשר ללכת לעבוד עבודת כוכבים מרוב גשם איך ייתכן שלבטת הקללה דיהושע תלמידו של משה רבינו תלמידי מיקאימה איך יכול להיות שזה מה שגרם שמתו בניו של חיא אלא בית האלי אם הקללה של משה רבנו לא התקימה איך התקימה הקללה של תלמידו לא יהושע אלא ודאי רצה אחאב לטלוט את זה במקרה זה שמתו בניו לא בגלל שהוא בנה עיר וקרא את שמע יריכו מיד ויאמר אליהו התשבי מתושבי גלעד חי השם אלוקי ישראל אם יהיה תלו מטר וגומר זאת אומרת הוא באמת לקח את מפתח הגשמים ומנה את ירידת הגשם בא רחמי הוא ביקש רחמים והבו להקלידה דמיטרא נתנו לו את מפתח הגשמים וקם ועזל הוא קם והלך והתחבה כדי שלא יבואו ויאנישו אותו על מה שהוא מונע את הגשם בהמשך כתוב וידבר השם אליו לאמור לך מזה מהמקום שבו אתה נמצא ופנית לך קידמה לצד מזרח ונסתרת בנחל קריט ומען יהיה לך אוכל העורבים מביאים לו לחם ובשר בבוקר וגומר מהיכן הביאו לו לחם ובשר אמר רב יהודה אמר בשם רב מבית המטבחיים דכאב של אחאב בהמשך כתוב ויקץ ימים שלא יורד גשם ויבש הנחל כי לא היה גשם בארץ כיוון שראה הקדוש ברוך הוא שיש צר בעולם על ידי שאין מטר כיוון דכזדיקצר בעלמה כתיב ויבר השם אליו אליהו לאמור קום לך צרפתא זה עיר צרפת לא במדינת צרפת שאנחנו מכירים אשר לצידון וישבת שם הנה ציוויתי שם אישה אלמנה לכלכלך שתיתן לך פרנסה וכלכלה מה שנקרא וכתיב ויהי אחר הדברים האלה חלה בין האישה בעלת הבית ויהי יכול להיות חזק מאוד עד אשר לא נותרה בו נשמה אז אליהו רצה להחיות את אותו בן בא רחמי הוא ביקש רחמים למטען להקליד עד תחיית המתים שהקדוש ברוך הוא יתן לו את המפתח של תחיית המתים והוא יוכל להחיות את הילד המרלה אמרו לו משמיים שלוש מפתחות מאוצרותיו של הקדוש ברוך הוא לא נמסרו ביחד לשליח מפתח של לידה חיה ושל גשמים ושל תחיית המתים המפתח של גשמיים נמצא בידך כי יצרת את הגשמים אם אני אתן לך את המפתח של תחיית המתים יאמרו שתי מפתחות מצויות ביד התלמיד ורק מפתח אחת נמצאת בידי הקדוש ברוך הוא הרב הייתה ה תחזיר את המפתח של הגשמים ואז שקיל הי תקבל את המפתח של תחיית המתים תכתיב לך אראה אלך אב ואתנה מטר הקדוש ברוך הוא ציווה שישיב את המפתח של המטר והגשמים יחזרו לרדת דרש אחד מהתלמידים ידי חכמים שבגליל ההוא גלילה לפני רב חיסדה כמ דרב חיסדה משל דאליהו המשל שעוצרות הגשמים ננעלו על ידי אליהו ולא נפתחו על ידי אליהו כי הרי כתוב לכראה אל אחיו ואתנ מטר הקדוש ברוך הוא יתן מטר לא כתוב ואתה תיתן מטר למה הדבר דומה לגברה דתרכי לגלי אדם שננהל השער שלו ואבד למפתחי נעבדו מפתחותיו ככה עשה אליהו הוא נעל את שערי המתר ובסוף הוא איבד את המפתח של הגשמים כי מי זה שבסוף פתח את המפתח את ה את הפתח של המטר הקדוש ברוך הוא אבל הוא כביכול איבד את המפתח מביאה הגמרא דרשה שדרש רבי יוסי בעיר ציפורי על אליהו הנביא אומר לו בכינוי חיבה אבא אליהו כפדן היה כי הוא כעס על אחאב ונשבע שלא ירדו גשמים מספרת הגמרא אבל רגיל למיתי גבי אליהו הנביא היה רגיל לבוא לבית מדרשו של רבי יוסי בכל יום יקסי מני התלת יומי ולא אחרי שהוא אמר שאליהו הנביא כפדן נמנע אליהו מלבוא אליו שלושה ימים כי אתה אחרי שלושה ימים שאליהו בא הוא שאל אותו למה לא באת אמר לי ימי לא את אמר אמר לי השיב לו אליהו מפני שכבדן קרית לי אמר לי אמר לו רבי רבי יוסי אתה רואה שכמו שאמרתי הדקמן דקקפיד מר הרי לפנינו רואים שאתה מקפיד הקפדת עליי על מה שאמרתי ולא באת שלושה ימים המשנה מביאה את הפסוק שנאמר על עיר הנידחת שנידחו רוב יושבי העיר ועבדו עבודה זרה שהורגים את אלה שעבדו עבודה זרה במיטת חרב מיטת סייף ואת ממונם שורפים ולא משאירים שום דבר לא יק בידך מאומה מן החרם למן ישוב השם אחרון פה אומרת המשנה אתה רואה מכאן שרק אם לא ידבק בידך מאומה אז ישוב השם אחרון הפה כל זמן שהרשעים בעולם חרון אף בעולם וכולי מן רשעים שכשהם בעולם יש חרון אמר רבי יוסף אלה שגונבים מהחרם של ירנידחת אבל אם לא ידבק בידך מאומה מן החרם אז אין רשעים בעולם אז אין חרון אף בעולם מי שרוצה להשאיר גמרא בשביל לעשות סיום מסכת אפשר להשאיר מי הברייתה הבאה תנו רבנן רשע בא לעולם חרון כעס בא לעולם שנאמר פסוק אומר בבור רשע בא גם בוז ועם קלון חרפה הרשש מביא שקלון זה מדבר על האחרון על חום של מלשון קליה שקולים את הקליות באש כאשר רשע עבד מן העולם טובה באה לעולם שנאמר ובעבוד רשעים רינה צדיק נפטר מן העולם ראה בעל העולם שנאמר הצדיק עבד ואין איש שם על לב ואנשי חסד נאספים באין מבין כי מפני הרעה נאסף הצדיק מברים שדווקא אם לא מתבוננים אז זה גורם שחלילה תבוא רעה אבל אם מתבוננים ומנסים לתקן את המעשים אז מונעים מהרעה שלא תבוא צדיק בא לעולם טובה בא לעולם שנאמר על נח כשהוא נולד זה ינחמנו ממעשינו מצבון ידינו אדרן הלך כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא וסליק על המסכת סנהדרין מזל טוב לכל המסיימים [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה