הדף היומי מסכת סנהדרין דף קיא
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת סנהדרין מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת סנהדרין דף קיא
[מוזיקה] סנהדרין דף קיא מתחילים בעזרת השם תחילת העמוד מי אמן אחרי ברכה אנחנו משיבים ועונים אמן כשאדם עונה אמן הוא מקבל על עבון מלכות שמיים ולכן רבי מאיר בסוף הדף הקודם אומר שכשתינוק אומר אמן כבר הוא זוכה ש נפתחים בפניו שערי גן עדן הוא זוכה לחיי העולם הבא מה יאמן איך רואים במילה הזאת שהמשמעות שאדם מקבל עליו מלכות שמיים אמר רבי חנינא כי זה ראשי תיבות אל מלך נאמן הקדוש ברוך הוא הוא המלך אנחנו מקבלים את מלכותו אנחנו מאמינים בו הנביא ישעיה אומר דבר שאפשר להבין אותו כדבר דבר נורא מאוד השאול הגיהנום לכן הרחיבה שעול נפשה ופהרה פיה היא באה לבלוע מישהו את מי שתי מילים לבלי חוק למי היא פערה את פיה למי הרחיבה את נפשה לאחד שהוא בלי חוק אמר יש לקיש זה יכול להיות שמדובר כאן אפילו בצדיק שקיים את כל המצוות חוץ ממצווה אחת ובלי חוק אחד חוק אחד הוא לא קיים מי שמשאר אפילו חוק אחד עליו אומר הפסוק שהגיהנום חיבה נפשה ופערה פיה אמר לו רבי יוחנן לא ניחה למראה יהודה אמרת להו הכי לא נוח בפני הקדוש ברוך הוא הבורא והמנהיג של כל העולמות לא נוח לו או שאתה אומר דבר כזה אלא לאחד שהוא בלי אפילו חוק אחד עליו הרחיב השאול נפשה ופה פיה אבל אם אדם יש לו חוק אחד אפילו לא למד אדם אלא חוק אחד הוא כבר ניצל מהגיהנום הפסוק אומר על לעתיד לבוא והיה בכל הארץ נעום השם שני שליש יקרטו וימותו פי שניים בא יקרטו ויקבעו ורק שליש אחד ישאר השלישי תיוותר בה אמר איש לקיש על מי הפסוק מתכוון השלישית הכוונה הרי העולם התחיל מחדש אחרי המבול כי הרי במבול כל האנושות ממחקה היחידים שנשארו זה נח ובניו אז בעצם העולם התחיל מנוח מי השלישי של נח שם אז השלישית הכוונה השלישי של השלישי מי הבן השלישי של שם הרפחשד אז אומר רש לקיש שליש מהבן השלישי של שם שליש מבני בניו של הרפחשד ישארו וחלק מעם ישראל יכול להיות שלא ישארו כי הרי הרפחשד הוא הסבא של כל עם ישראל בעצם הוא סבא של טרח אביו של אברהם יצחק ויעקב אביו של אברהם אבינו וכולי אז בעצם אומר ריש לקיש שרק שליש מבני בניו של הפרשה ישארו זאת אומרת שיכול להותח מעם ישראל לא ישארו לעתיד לבוא אמר לרבי יוחנן לא ניחה למר יהודה אמרת להורחי לא נוח לבורא והמנהיג של כל העולמות מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא לא נוח לו שאתה אומר דבר כזה שיכול להיות שחלק מבניו יקרטו אלא הכוונה אפילו שלישי של נח היינו הרפחשד שהוא הבן השלישי של נוח כולו ישאר עם ישראל ודאי כולם ישארו וגם חלק מאומות העולם יזכו להישאר הנביא אומר אומר הקדוש ברוך הוא כי אנוכי בעלתי בכם אני מלכתי עליכם ולעתיד לבוא לקחתי אתכם אחד מעיר ושניים ממשפחה זה באמת דברים מבהילים מאוד מה העיר שלמה כולם אפילו קשה לומר על ד שפתיים מה יקרה להם ורק אחד מהעיר יישאר זה דברים נוראיים אמר יש לכיש מה אפשר לעשות כך כתוב דברים כיכתבן זה מה שיהיה אמר לי רבי יוחנן לא ניחלי למר יהודה אמרת להו הכי לא נוח לקדוש ברוך הוא שתאמר ככה אלא אחד מעיר הכוונה מספיק שיהיה אחד צדיק בעיר שלמה מזכה את כל העיר כולה ושניים ממשפחה יש שני צדיקים במשפחה השלמה מזכין את כל המשפחה כולה כך גם היה הסיפור יטיב רב קהנה כמי דרב ויטיב וכאמר רב קהנה ישב לפני רב והוא אמר כמו רש לקיש דברים כי כתבן ישאר אחד מעיר שניים ממשפחה לא יותר אמר לירב לא ניחלי למרדמרת להוכחי לא נוח ל אדון כל הנשמות הבורא והמנהיג לא נוח לו שאתה אומר דבר כזה אלא אחד מעיר מזכה את כל העיר שניים ממשפחה מזכין את כל המשפחה כאן מספרת הגמרא סיפור שמלמד מאוד הרבה על הדרך לזכות לקטרה של תורה הגמרא מספרת שרב ראה את רב כהנה חזיי דאבה כחפרישי הוא חופף את ראשו מעדן את עצמו בזמן שהוא היה יכול ללמוד תורה באותו זמן ורק אחר כך סליק וטיב כמי דרב אחר כך הוא בא לשבת ללמוד תורה לפני רב אז רב נתן לו תוכחת מוסר אמר לי לא הפסוק אומר ולא תמצא בארץ החיים אז רב קהנה הבין שהוא אומר הוא מקלל אותו שהוא לא ימצא והוא לא יבוא לעולם הבא שנקרא ארץ החיים אמר לי שאל את רב למה הרב מקלל אותי מה זאת אומרת מילה את קליית לי אמר לי אז רב אמר לו קודם כל לא קילתי לא קיללתי אותך אלא פשוט אמרתי לך מה שכתוב בפסוק קראמינה ודורשים את המשמעות לא תימצא התורה בארץ החיים היינו במי שמהדן מחיה את עצמו עליה היינו שבשביל שהתורה תימצא בנו אנחנו צריכים לעמול ולהתייגע ולמנוע מעצמנו הנאות ותענוגים ורק אז נזכה לקטרה של תורה כמובן כל אחד לפי מדרגתו תניה רבי סימאי אומר נאמר בפסוק ארבע לשונות של גאולה כנגד אותם לשונות אנחנו שותים ארבע כוסות בליל הסדר ארבע כוסות יין והוצאתי והצלתי וגעלתי ולקחתי הלשון הרביעית ולקחתי אומר הקדוש ברוך הוא ולקחתי אתכם לי לעם אני אוציא אתכם ממצרים בפסוק הבא נאמר לשון חמישי כנגד הלשון הזה יש נוהגים למזוג חמישי כוסו של אליהו אומר הקדוש ברוך הוא והבאתי אתכם אל הארץ פסוק אחד מדבר ולקחתי אתכם שהקדוש ברוך הוא יוציא אותם ממצרים פסוק הבא מדבר על כניסתם לארץ ישראל מקיש יציאתן ממצרים לביאתן לארץ אבל הפעם הדרשה היא דרשה עצובה וכואבת ממצרים יצאו 600 איש 60 ריבו כולם מתו כמעט אנשי דור המדבר מתו באותם 40 שנה שהיו במדבר בגלל חטא המרגלים חוץ משניים זולתי כלב בן יפונה ויהושע בן נ הם היו היחידים מתוך 600,000 איש יוצא מצרים שזכו להיכנס לארץ מה ביטן לארץ רק שניים מתוך 60 ריבו זכו להיכנס אף ביציאתן ממצרים דורש רבי סימאי זה ש000 יצאו זה מעט שבמעט ממי שהיו במצרים מתוך כל 600,000 יצאו רק שניים זה הצטבר בסוף שיצאו 600,000 יצא ממצרים שניים מ60 ריבו מה עם השאר הם מתו מתי במכת חושך בשלושת הימים שהייתה אפלה מוחלטת אז מתו כל אלה ונשארו רק 60 ריבו אמר רבה דבר נורא מאוד שנוגע לזמן הקלטת השיעור וכן לימות המשיח פחד פחד פחדים בכלל לומר את הדברים האלה אבל זה הפירוש וחייבים לומר את זה אומר רבה קודש הקודשים רבה מלאך השם צווקות גדולים צדיקים יתר ממלאכי השרת רבה מלאך השם אומר באמות המשיח יהיה אותו דבר מתוך 600,000 איש יזכו רק שני שניים להיות בימות המשיח ומה יהיה עם השר עדיף שלא לומר שנאמר ואנתה שמה מלשון עניות כנסת ישראל תהיה בעניות שמה כמו ימי נאוריה וכיום על אותם ארץ מצרים כמו שהיה אז שמכל 600,000 יצאו רק שניים ככה גם יהיה לאמות המשיח אז אנחנו כבר ממש ממש חייבים למצוא עצה איך אנחנו נזכה להיות מאותם שניים כמה צדיקים אנחנו צריכים להיות בשביל זה אומר הראש אחד מגדולי הראשונים הוא יסוד ההלכה הרי בנו רבי יעקב בעל הטורים הוא חיבר את הטור שעליו חיבר אחר כך מרן השולחן ערוך את השולחן ערוך אומר רבנו הראש בפירושו על התורה פרשת בוא יש לי שאלה הוא שואל יש שניים שהוא הוא הראש נותן להם את התואר רשעים שזכו לצאת ממצרים איך ייתכן הרי כל הרשעים מתו באותם שלושת ימי אפלה בזמן מכת חושך אז איך זכו אותם שניים דתן ואבירם איך הם הם זכו לצאת אומר הראש דבר שחייבים לזכור אותו בפרט אלה שרוצים לזכות להיות בימות המשיח אומר נכון הם היו רשעים אבל הם לא נתייאשו מן הגאולה הם האמינו בגאולה אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח ואף על פי שתמאמע עם כל זה אחה לו בכל יום שיבוא ואז אני אזכה להיות בין אלה שיהיו בימות המשיח מביאה הגמרא תניה אמר רבי אלעזר ברבי יוסי אנחנו מכירים את הסיפור של יציאת מצרים מהפסוקים מהמדרשים אבל מספר רבי אלעזר אני שמעתי סיפור יציאת מצרים מהמצרים מאיזה זקן מצרי פעם אחת נכנסתי לעיר אלכסנדריה של מצרים מצאתי שם זקן אחד ואמר לי בוא והראה לך מה עשו אבותיי לאבותיך חלק מהם טבעו בים חלק מהם הרגו בחרב חלק מהם מעכו כשבנו אותם בתוך הבניין במקום לבנים זה דבר שלראות את זה זה אי אפשר אי אפשר לראות דבר כזה בפרט משה רבנו שכל כך אהב את עם ישראל והכל כך נאמן לעם ישראל ועל דבר זה משה רבינו ראה שנעשים דברים כאלה נוראים לעם ישראל הוא התראם על הקדוש ברוך הוא ועל זה נאנש משה רבינו שנאמר ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך אומר משה רבינו לקדוש ברוך הוא שלחת אותי להוציא את עם ישראל ממצרים אמרתי לפרעה מה מה שאמרת לי להגיד לו מאז שאמרתי לו את זה לא רק שהוא לא מוציא אותם אלא הרא לעם הזה הוא רק מחביד עליהם את העול יותר אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה אנחנו צריכים באמת לדעת מדובר פה במראות נוראים שמשה רבינו ראה מה שמסופר כאן מה שעשו לעם ישראל אבל אומר הקדוש ברוך הוא למשה חבל חבל על דעבדין ולא משתכחין הפסד גדול יש על החסידים שעבדו ואיני יכול למצוא חסידים אחרים כמותם אתה אינך כמו אברהם יצחק ויעקב הם לא הרהרו אחרי מידותיי הרי כמה פעמים נגליתי על אברהם יצחק ויעקב והבתחתי להם מבטחות בשם כל שקאי זה שם של אמונה שצריך להאמין זה לא גילוי כנראה גדול יותר והם לא יררו אח על מידותיי ולא אמרו לי מה שמך הם לא ביקשו לקבל שם יותר שיש בו כנראה יותר גילוי על מידותיו של הקדוש ברוך הוא אמרתי לאברהם קום יתהלך בארץ לאורכה ולרוכבה כי לך אתננה היא תהיה לך ולבניך מה הוא ביקש סך הכל מקום לקבור את שרה הארץ פה היא כולה שלי הקדוש ברוך הוא הבטיח לי מה אני עכשיו צריך להתחנן לאנשים שיתנו לי מקום בכל זאת ביקש מקום לגבור את שרה ולא מצא עד שקנה את מערת המכפלה מאפרון ב-400 שק כסף הרבה הרבה הרבה מעבר לסכום שהמקום היה שווה במושגים של זמנם ווא לא ירמידותיי הוא לא שאל ריבונו של עולם רגע מה קורה כאן הפתחת לי משהו אחד בסוף קורה משהו בדיוק הפוך הוא לא שאל שאלות אמרתי ליצחק גור בארץ הזאת ויהיה עמך ואברכך טוב נו הקדוש ברוך הוא איתי הוא מברך אותי אז מים ודאי יהיה לי זה הדבר הבסיסי ביותר ביקשו עבדיו מים לשתות ולא מצאו עד שעשו מריבה עם רואה גרר שנאמר וירבו רואה גררים רואה יצחק לאמור לנו המים לכם המים מה אתם מדברים מלך העולם נתן לי את הכל בירך אותי איתי לא במקום שיצחק יבוא בטענות קיבל את הכל באמונה פשוטה לא ירר אחריי מילותיי לכן אמרתי ליעקב הארץ אשר אתה שוכב עליה הקדוש ברוך הוא קיפל את כל ארץ ישראל מתחתיו לך אתננה ולזרך ואז מה הוא ביקש סך הכל מקום לנתוע או הולו ולא מצא עד שקנה במקסית באיזה מטבע היקר ולא ירר אחר מידותיי ולא אמרו לי מה שמך ואתה אמרת לי מה שמך בתחילה ועכשיו אתה מערר אחר מידותיי ואומר לי וה לא הצלת את עמך כעת תראה אתה תראה אשר יעשה לפרעה רק לא אשר עשה לפרעה אתה תראה כעת רק במלחמת פרעה אתה רואה ואם אתה רואה את הנפלאות שאני אעשה להם בכניסתם לארץ ישראל במלחמת 31 המלכים זה הדברים הקשים שמשה רבנו ראה ולכן הוא יראהר אחרי מידותיו של הקדוש ברוך הוא והוא נהנש על זה עוד מצאנו במשה רבנו אחרי יציאת מצרים משה רבנו עולה לקבל את התורה כשהוא יורד מגלה את הדבר הקשה שעם ישראל נכשלו בעבודה זרה ועשו את העגל והרועה הנאמן לא מוותר ומבקש מהקדוש ברוך הוא שימחל לעם ישראל על אותו עוון ואז הקדוש ברוך הוא מגלה לו את 13 המידות מידות הרחמים פסוק אומר וימהר משה ויקוד ארצה וישתחו מה הוא ראה מה ראה משה שהוא מהר קד והשתחווה עשה כידה והשתחוויה שתי דעות דעה ראשונה רבי חנינא בן גמלה הוא אומר שהשתחווה הייתה ההודעה כי הוא ראה מידה של רחמים שמביאה תועלת גדולה מאוד מידת רך הפיים רע שהקדוש ברוך הוא מעריךה פה רבנן אומרים אדרבה הוא התפלל התחנן כי מידת אמת ראה אמת אולי על פי האמת התחייבו עונשים לא טובים והקדוש ברוך הוא יצטרך על פי מידתו להתנהג איתם א עם האמת לכן הוא התפלל והתחנן לקדוש ברוך הוא שרחם על עם ישראל לא ידע אותם לפי מעשיהם מביאה הגמרא תניה ברייתא כמו המנדה אמר רבי חננה בן גמלה ערך הפים רעה דתניה כשעלה משה למרום בקבלת התורה מצאו להקדוש ברוך הוא שיושב וכותב את מידת ערך הפיים אמר לפניו ריבונו של עולם ערך הפיים כנראה לצדיקים אם הם חוטים אתה מעריך להם אף עד שיחזור בתשובה אמר לו הקדוש ברוך הוא אף לרשעים אני מעריך אף אמר לי משה לקדוש ברוך הוא רשעים אנחנו יודעים שכשהקדוש ברוך הוא מעריך אף לרשעים זה גורם שאלות קשות מאוד על האמונה איך יכול להיות רשע שווה וטוב לו אם הקדוש ברוך הוא לא היה מעריך אף לרשעים על כל רשע שהם עשו היה מעניש אותה מיד אז הייתה אמונה מאוד מאוד פשוטה אבל הקדוש ברוך הוא אומר לו כן גם לרשעים אני מעריך אף אתה רואה רשעים שטוב להם כן אני מעריך להם אף ממתין שיחזרו בתשובה אמר לי אז משה רבנו אמר לקדוש ברוך הוא למה אתה עושה את זה רשעים יובדו אמר לה הקדוש ברוך הוא אשתחזית כעת כעת אתה תראה מהידמי בא אליך מה שאתה תצטרך אתה רואה שאני מעריך אף גם לרשעים אתה תצטרך את זה כשחטוי ישראל אמר לו הקדוש ברוך הוא אתה רוצה שאני אסלח להם לא כך אמרת לי אתה אמרת לי לךפיים רק לצדיקים אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם ולא ככה אתה אמרת לי שאתה מעריך הפ אף אף לרשעים היינו דכתיב זה מה שכתוב שמשה רבנו אומר ואתה כעת גדל כוח השם כאשר אתה דיברת לאמור השם השם ערך הפיים שאתה מעריך הפיים גם לרשעים מספרת הגמרא על רב חגה הוא עלה במדרגות אבל סליק ואזיל בדרגה של בית מדרשו דבי רב בר שילה שם אלה הוא ינוקדאמה הוא שמע איזה בחור צעיר או איזה ילד שהוא אומר את הפסוק בתהילים שנאמר על ידי משה רבנו מי מזמור צדיק בתהילים שפותח תפילה למשה משה יש כמה מזמורים שנאמרו על ידי משה רבנו אחד מהפסוקים שם עדותיך נאמנו מאוד לביתך אהבה קודש השם לאורך ימים הפסוק הזה נאמר על ידי משה רבנו וסמיך לי כי הרי כמה מזמורים קודם כתוב תפילה למשה וגומר אמר רבי חגה כשהוא שמע את הפסוק שמ מינה מהפסוק הזה אנחנו לומדים שאת מידת דרך הפיים ראה משה והשתחוו והשתחווה כזה מה שהוא אומר לקדוש ברוך הוא עידותיך נאמנו מאוד לביתך אהבה קודש אתה יודע מה השם לאורך ימים היינו אריכות הפיים שלך זה באמת דבר שהועיל בשביל להציל את עם ישראל אמר רבי אלעזר מר בשם רבי חנינא עתיד הקדוש ברוך הוא להיות הטרה לתת מכבודו על ראשיהם כהתרה בראש כל צדיק וצדיק תכף נראה מה ההגדרה של צדיק מה צריך בשביל איזה מעלה צריך להיות בשביל הטרה הזאת שנאמר ביום ההוא יהיה השם צווקות לאתרת צבי ולצפירת תפערה לשאר עמו וגומר והגמרא מבארת ודורשת מה היא לאתר צבי ולצפירת תפערה להוסי רצונו צבי זה מלשון רצון ומצפים לישועתו צפירת מלשון ציפיה צפירת תפרה יכול שיהיה הקדוש ברוך הוא הטרה לכל העושים רצונו אפילו אלה שמתגעים ומחשיבים את עצמם תלמוד לומר לשאר עמוי שמשים עצמו כמו שיריים שאינם חשובים בהמשך כתוב ולרוח משפט ליושב על המשפט ולגבורה משוו מלחמה שערה אז יש כאן עוד כמה דברים כדי לזכות לאותה הטרה לרוח משפט זה הרודה בועט ביצרו וחוזר בתשובה מהעבירה שהוא עבר וליושב על המשפט זה אדן דין אמת לאמיתה למיתו ולגבורה זה המתגבר ביצרו שלא רק שהוא לא עושה עבירה אלא הוא עוד עושה מצווה משיב מלחמה זה שנושא ונותן במלחמתה של תורה שערה האלו שמשקימין ומעריבין בבתי כנסיות ובתי מדרשות אמרה מידת הדין לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם מה נשתנו הצדיקים האלו שיש בהם את המידות האלו משאר הצדיקים האלו שאין בהם את המידות האלה הרי כולם צדיקים אמר הקדוש ברוך הוא וגם אלה צדיקים שאין בהם את המידות האלה אף על פי שיש בהם מעשים טובים ביין שגו הייתה להם שגגה בגלל היין ובשיכר טעו וגומר ולכן פקו פליליה אין פוקה אלא גיהנום שנאמר לגבי אביגאל שבגשה מדוד שלא יהרוג את בעלה שמרד בו בהר הכרמל ולא תהיה זאת לך לפוקה ולמכשול היינו שלא תיפול בגיהנום אם תהרוג אותו שלא כדין ואין פלילה אלא דיינין שנאמר ונתן בפלילים היינו אותם הצדיקים יהיו נידונים בגיהנום פקו פליליה למה כי הם שגו בגלל יין וטעו בגלל השיכר אבל הצדיקים שהם א עשו רצונו של הקדוש ברוך הוא ציפו לישועתו בענווה ו רדו את יצרם דנו דין אמת לאמיתה התגברו על יצרם ונשאו נתנו במלחמת של תורה השקימו והריבו בתי כנסיות ובתי מדרשות הם יזכו שהקדוש ברוך הוא יתן מכבודו על ראשיהם כהתרה הקדוש ברוך הוא עתיד להיות הטרה בראש כל אותם צדיקים עד כאן השיעור על דף קיא لا
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה