הדף היומי מסכת סנהדרין דף קט
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת סנהדרין דף קט
[מוזיקה] סנדרין דף קטס מתחילים סיעתא דשמיא שתי שורות בסוף הדף הקודם סוף השורה נחום הזכרנו את הנס שהיה לאברום בש"ס המלחומה על ארבעת המלוכים מביאה הגמורה נחום איש גמזו אבררוגיל דכלה בסלכלי כל דבר שקרה לו אומר גם זו לתובבו לכן קראו לו נחום איש גם זו יו אחד יום אחד בואו ישראל שדור את דירון קיסר רצו לשלוח מתנה לקיסר אמר בעדימה נשדר עם מי נשלח זאת נשדר בעדנחו משגם זו דמלומד בניסימו כמות דיורה הוא הגיע למלון בוא למסדר למלך הוא רצה ללום במלון אמר לי בעלי המלון מה יקבדך מה יש לך איתך אומלו כו מביל קרגה לקיסר אני מוביל דורון קרג בדרך כלל מס לקיסר קומו בלילה הם הבינו שיש שם אוצר גדול הם קבו בלילה שרינו לסיפטה הם התירו את הארגזים ושוק לו כל דוגבה לקחו את כל מה שהכינו שם דורון לקיסר ומלינו אפרה במקום זה מילו זאת עפר הוא לא ידע הוא קם בבוקר הוא לוקח את הארגז מביא זאת למלך כמותלאוסם פותחים זאת אשתה ככה אפרה מוצאים שיש שם עפר אומר אמר המלך הכוכיח בידה היהודים עושים מן יצחוק הפקו למקטלי הוציאו להריגה אומר גם זו לתובבו אוסה ליו הגיע ליונבי וידמלוק אחד מניו ונדמה כאחד משרי המלך אומר לו דילמה אפרי אולי עפר זה מאפרד אברום אבינו תבשו דאפרה שה זורק אפר אבו חרב וה נהפך לחרבות גילה הוא זרק קש אבו גירה לחיצים בודוק ואשכחו אומם בדקו וכך היה אמר זה היה מחוז דוקויח למרבשה המלך אף פעם לא הצליח לרבוש אותו שודו מהו אף רעלי וכובשו על ידי הפרזה הלו לבגנזה הכניסו את גנחו משגם זו לבית האוצרות של המלך אמרש קיל דניכלוך תיקח מה שאתה רוצה מלסיפת זו מילה את הארגז דזהב כי עוד הרוסיה כשהוא חזר אז הוא ישוב לם באותו מלון אומרו לי דיורי אותם בני המלון מה ימטיס לבמלכה מה הבאת למלך אומלו מה דשק לאמורתסו מה שלקחתי מכאן זה מה שהבאתי לשם אז הם ראו שהעפר שלהם הוא עפר חשוב שקלינו הם לקחו מלא עפר משלהם והגיבור בטייניס מביאה את המעשה הזה ושם כתוב שהם הרסו את כל הבית כדי ליטול הרבה עפר אמתוסם הביאו למלך ואז בדקו ראו שסתם עפר קטילו נרדורה והרגו אותם מר במשנה דורפלוגה אין להם חילה כלל מבו וכולו נשאלת השלם מה יובוד מה הם עשו בטר כתוב רק שהם אמרו אוב נבנו לנו ומגד שבשמיים ונסלם פנופוצץ פני כל האורץ מה היה החט שהם חטו אמר דבי רבי שילה בישיבתו של רב שילה אמרו שנפרש לפי המרשו שדור הפלוגה הם ביקשו למרוד בקדוש ברוך הוא אבל הם לא האמינו רחמון אל אצלם בשבוע שהקדוש ברוך הוא נשבע שהוא יותר לא יביא מבול אז הם חששו שיביא עליו עליהם מבול לכן הם אמרו מה הכוח של הקדוש ברוך הוא להביא עלינו מבול נבנה מגדול ונעלה לרוקיע שם יש את כל מי המבול ונקוסה בקרדומוס בגרזנים כדי שיזובו מימוב וכל המים יזובו ולא יכל להביא עלינבול כך פירשו דבי רבי שילה מכחו עלו במרוץ ישראל גיחו על פירוזה אם כן אם המטרה הייתה כדי לעלות לרקיע למה כתוב שהם הלכו לבקעה ליבנו אחד בטורש שלנו את המגדל על אחד ההרים שזה גבוה לכתחילה אלו אומר רבי ירמיר ברלוזו הם לא התכוונו בכלל להגיע לרקיע הם רצו לגור במקום יחד מקום גבוה ומה הייתה המטרה נחלקו לשולש קיטוס כל אחת מהכיתותה להם מטרה אחרת אך חסמרס נבני שבשום במגדל שאז אפילו יבוא מבול אז מרוב גובו של המגדל המבול לא יזיק לנו ואחסמרס נעלה ונבו דבודס כחובים וכיוון שנהיה באחדות ולא יהיה חמס בינינו כמו שלמדנו שמהדור המבול עיקר מה שנחתם גזר דינם על החומוס אז לא יביא עלינמבול ואחסמרס נלה לראש המגדל ונסה מלחומו כנגד הקדוש ברוך הוא ומה היה זו שמרס נלב ונישבשו מפיץ השם שם פזרם בכל העולם וזו שם ארץ נעל ונעסם לחומו נעשו כוייפים ורוחוס שבלי גוף וצורה ושידים שיש להם צורת אדם אוכלים ושותים כבני אדם ולילין שיש להם צורת אדם אלא שיש להם כנפיים וזו שמרסנעל בןדבדזורה עליהם נאמר כישום בולל השם ספס כל האורץ ובלבל לשונם כדי שלא יבין אחד את חברו ולא יכלו לעבוד עבדזורים תעני רבנו סמו כולם כל בני המגדל שם דרפלוג לשםז זור נזכבנו כסיב אוכל נסלנו שם וכסיב בשם אלוהים אחרים לאזכירו מה לא מדובר בבדזורה אף כאן בדזורה אומר רבי יוחנון מגדול מה קרה איתו שליש העליון נשרף שליש התחתון נבלא נבלא משוקע בקרקע שליש האמצעי קיים אומר הרב אוויר מגדול משקח כמו האווירה של עיר מי שעומד סביב למגדל ורואה את אוויר המגדל הוא רואה את הגובה שלו אז הוא שוכח את תלמודו כך נגזר על אותו מקום מקום שישכח ולכן גם הם עצמם שכחו את לשונם אומר רב יוסף בובל ובורסיב שני הרים אלו סימן רע לתוירו שמם סימן שיקח כי מי שעומד שם משכח את הלימוד כי הם עומדים באוויר המגדל מהי בורסיף למה קוראים לזה בורסיף אומר רבסי זה נותריקון בואר שפה בור שנתרוקן ממיו כלומר משקח אדם כל מה שלומד שפה זה כמו השופט היין שמוריק מכלי לכלי וראשי מוסיף למה נקראת בובל כי שום בולל לפי שבלבל הקדוש ברוך הוא את לשונם לכך היא משקחת מה ראינו בהמשך המשנה אן שסדוים אין לו חלק לא למרב בו וכולו תו רבוננו א שזדוים אין לו חלק לא מבו שנאמר ואנ שזדוים רועים וחטואים להשם אויד רועים בו למזה וחטואים לאמה בו אומר רב יהודה הוא מפרש אחרת רואים בגופון שטופים בזימיו וחטון במומנום שהם גנבו וחמסו כמו שנראה ללון רואים בגופון דכסיב יוסף הצדיק אומר לאישספויטיפה ויכאס אורו דו הזוז וחוטוסי אז רואים שרועים כתוב רו מדובר בזנוס וחטו בממונדסיב אם לא תרצה להלוות מחשה שמהשמית את השמת ויו בכור חט אז רואים שחטא זה בממון להשם כתוב זו ברכס השם הם היו מברכים את השם לא שנסגנור כמובן מאויד שמסקבנים וחוטים בכוונה הם חוטים ולא בשוג ומסניטוני בריס למדנו להפך רואים בממונום וחטוים בגופון במסכא ללבות לפני השמיטה וחטו בגופסמרקים להשם זויר כס השם מוזכוסדומים מרגו אנשים שנאמר וגם דום נוקי שופח מנשה ארמוד אז רואים שמיד נאמר על שביחוס דומים תו רבו אזו אלו בשביל תובו שישפיע עלים הקדוש ברוך הוא ומה כסיב בהם מה נאמר עליהם באיוב שלפני שנאפחה זדום ארץ ממ ממנו ייצי לוחם הייתה עם שפע של לחם ותחתיהו במקום זה נפח כמו יש מקוים שלפני הפיכת זדום היה ספיר אבונו אבנה היו ספיר ואפרויזוב לאפר של היה זהב נוסי ולא ידוי אוית בדרכה לא עברו גנבים ולא זפטו אין איוזפת את זדום אין מרגלים לא ידריכו בני שוחץ לא דרכו בה חיות רעות לא יעודו אולוב שוכל לא באו לשם אריות אומר אמרו אנשי סדוםך שארץ ממנו יצא לו הארץ שלנו ואף לא מלנו רדרוכים לא צריכים שיביאו לנו כלום ומה שאין בוא מלינו רק עוברי דרכים אלא לחסרנו מממונינו ביו ונשקח טוירס רגל מארצינו נשקח את העניין הזה שמכניסים אורחים שנאמר פורץ נחל מעים גור הקדוש ברוך הוא פרץ נחל של אש גורו זה מהשמיים ששם משם ניגרים ועל מה על מי הוא הביא את זה הנשקוחי מנירוגל שהם ישכיחו את האוכרגולים דלו הם נשמדו נדלדלו מאין ישנועו הם נעו לדרונו הקופונים רואים שמה שהביא להם זאת זה כיוון שהיה להם הרבה טובה דורשובמדסיבדונו תאוססו הכוונה תבקשו תרמיות וטוענות על איש תרוצחו כולכם איך תרצחו אנשים ככ גרחיו מלמד שיו אנשי סדום נומנה בבעלי ממון אמרו אדם שהוא עשיר ומשיב אצל קירט ואז הולכים בצד השני ודיחס הקיר ואז הוא מתבן ונוסמו דור אשר חוסר בחושר בתים יומום חיטמו לומדו אויר הם סותמים וחותמים כאילו לא ידעו אור ועל פי זה הם יודעים מה הכוונה מלמד שנוסמניהם אנשי סדום בבעלי מומן רצו לדעת איך חן המתמונים שלהם הוא מפקידם אצלו אפרסמון אפרסמון יש לו ריח מאוד שנודף החוצה ואז בעלי ממון איפה מניחים את האפרסמון זה הדבר יקר שמן אפרסמון הוא מניחו ישראל ביזגנוזם צורר וחותם המפקיד והוא מכניס זאת בבית גנזיו זה חיתמו שחותמים זאת לערב בואים אנשי מריכנו ככן הם מריחים את האפרסמון ועל פי הריח הם יודעים איכן זה מונח ואז הם יודעים איך כל האוצרות שלהם שנאמר יושובו לערב יהיה בוקולה וישבו עיר ו כתוב שזד אורים יולינו מבלי לבוש הם גזלו את הלבושים העניים שיעלונו ערומים ואין כסוס בקורו בלי כסוד בקרה חמור יסמנהוגו הם גזלו חמוריסנהגו בו ירבלו שיר עלמונו הם העלילו על אלמנה שהיא חייבת כסף ושכנו את השור שלה גבולס השיגו הם השיגו גבול ריהם בשדות עידר גוזלו ויירו הם גזלו עדר ויראו אותם בשדות הגזולות והאורחים שהגיעו לשם הם מתו מאכזריות ו לקבורסיוול ועל גודיש איש כוד הם יערו לקבור אותו כמו אני ואביון טלק של קבע שעשוי כגדיש דורש רבי יוסי בציפוירי בבית המדרש את הדרשה שהבאנו מקודם על חוסר ברחושר בוטים את הפטנט שם עשו עם אפרסמון אנשים שמעו זאת ויה שמה אנשים גנבים הם עשו כך חדרינאי לילה באותו לילה נחטרו לסמו מחתרת בציפורה 300 זה הרבה פעמים בשס לשון גוזמה על ידי רחפרסמון שהם הפקידו אצל השירים והם חטרו בלילה למצוא את האוצרות שלהם אוסו אלה שנגנב עם האוצרות וקומצר ליציירות את רבי יס מה עשית אומרו ליעבס אורך לגם ונתת דרך לגנבים אומר לו מביידן דוסוגם וכי ידעתי שיגיעו גנבים לשיעור אז שמביא גרסה אחרת מוידן דגן ואתון וכי ידעתי שקם בציפור אתם גנבים מספרת הגמור כיוון שאמרנו שציפורי רבי יסר מביאים שהוא היה דר בציפור זה היה מקומו כי קונו נפש לרבי יוסי כשרבי יוסי נפטר אז היה סימן משמיים של צער שפה מרזב ולציפורי דומה מהמרזבים של ציפורי זהב דם אמרה אומרת הגמורה אן שסדוים חוזרים אליהם הם אמרו דיסלך תוירה מי שיש לו שור אחד מר אחד יומה הוא צריך לראות את כל בהמות העיר יום אחד תורנות דלסלי שאין נושו לירמה הוא צטרך לראות שני ימים כל פעם ההוא יס מברע מלסה היה תום בן אלמנה אובו לתירה למרה נתנו ל את כל השברים לראות אוזל שקלין לקח את כל השברים וקטלין הוא הרג אותם ואז אומר לו לבעלי השברים דיס לתויר מי שיש לו שור אחד נשקול חד משכה שיקח אור אחד של הנבלה דלסתור מי שאין לו בכלל יש כל טריים משכה הוא יקח שניים אומרו לי מהי מה ההגיון אומלו סוף דינחיל דינה מה תחיל דינה כשהשברים חיים אתם אומרים אחד להתחלק בעורות עוד תקנה תקנו בסדום דעובר במבר מי שעובר במעבורת ישים גשר או מעבורת שלהם היה להם מים מזים נסב חד זו יש להם זוז אחד דלא יובא במבור אלא בא דרך אחרת נסב טרי להפך מההגיון הוא לא משתמש במעבורת יש להם שניים עוד הם אמרו הם נהגו דלי דורדליבנה מי שהיה לו שורת לבנים הוא גיבל לבנים עושה אותם עושה כל אחד ואחד שוקל חוד כל אחד הגיע נתן לבנה אחת וה הולך לבקש מה קורה אומר לי אנו חודדשק לקחתי רק אחד אבל עוד אחד ועוד אחד הוא נשאר בלי כלום אותו דבר ד ושודת טומ שמחה מי שמפזר ושותו לפניו שומים או בצלים לייבש אותם אז אוסו כל חד וחד שוק לחודה כל אחד הגיע לקח שום אחד בצל אחד וכל אחד אמר לו אומר לי אנו חודדשקלה מה חיסרתי לך לקחתי רק שום אחד אבל למיסה כולם לקחו ונמצא כרח מכאן ומכאן מספרת הגמורה ארבע דיוני אויו בזדוים וקראו להם לחת שקרואה שקרן ושקרו רואה גדול השקרנים זייפה זייפן ומץ לדין למטה דין והם היו פוסקים כך דמוכצ דחברי מפללי מי שהיקה את אשת חברו והפילה את הבלת שלה אמרלי אז הם פסקו פסק של זום יה וניעלי תיתן את האישה לזה שהכה את אשתך דנהברלוך הוא ישכב איתה עד שתהיה מעוברת בחזרה תקבל את העובר עוד הם פסקו דפוסיק ללאודנדר חמור דחברי מי שחתך את האוזן של חמור חברו אומרו לי אמרו לבעל החמור אובני תן לו את החמור שהוא יחזיק את החמור שתמש בו בינתיים עדקטחה עד שתצמח לו אוזן חדשה דפודל לחבר מי שפצע את חברו אמרלי אז הם אמרו לה נפצע לה לאגרה תשלם שכר לזה שפצע אותך לשוק על דומה שהוא הוציא לך דם חסכת ללכת לרופא שיכ קיז לחדם בזמנם זה הייתה רפואה ידועה כוזנדם עוד הם תיקנו הדיינים האלה דעובה במבור מי שעובר במעבורת יוב ארבוזוזה דובה במים מי שמתאמץ ועובר ברגליים בתוך המים יוף תם משלם כפול שמונה זוזים למיס הרשש מקשה שלי למדנו דובה במבורה נותן רק זוז אחד אז הוא אומר שתי פירושים או שם זה היה לבני אירם וכאן זה לאורחים כמו שנראה בהמשך המעשה עם הכובש שהוא צריך לשלם ארבע או שהדענים האלה העלו את המחיר מה היה אז אם נחודה אוסה הוא כובסי הגיע כובס בעיר אחרת איקלה לאוסם הוא נקלה לסדום והוא נכנס אמרו לו איך נכנסת נכנסת דרך הנהר אומרו לי אב ארבע זו תשלם ארבע זוזים אומר לו לא השתמשתי במעבורת תנו במיה ורברתי ברגליי במים אמרו לי אם כן אבתניה דעבוס במשלם שמונה לא יוא רצה לשלם פודיו פצו אותו אוסלק לקמי דדיונה אומר לי אב לאגר לשוק לרדומה תסלם את זה שפצע אותך על זה שהוא הקיז ז לך דם ותבנה זוז במים ועוד שמונה זוזים שעברת במים אליעזר בד אברום ישר מוסום הוא נקל לסדום פדיו יפצאו אותו עושה לקמי דיונה הוא הגע לפני הדין לטבוע את זה שחבל בו אומר להפך אבא הגר לשוק על אורדומה אז מה הוא עשה אליעזר שוקל גלולה הוא לקח מקל יש מפרשים אבן פיו לדינה והוא היקע את הדיין אומר מי הי שואל אות הדיין מה אתה רוצה ממני אומר לי עכשיו הקסתי לך דם ואתה חייב לי כסף אגר דנוף הכלי מנוך הכסף שאתה חייב לי אבנליללי אתה תשלם את זה שפצע אותי וזוז דידי והכסף שלי כדי קיים יקים ישאר אצלי רש"י אומר גרסה אחרת ולוואי כדי כויק הדיין אמר אני מתחרט זה שפסקתי לך אם לא הייתי פוסק לך לא היית פוצע אותי עוד היה בסדום אבילהו פורייסה הייתה להם מיטה לבו מגנה לאורך עם כל אורח שהגיע השכיבו על המיטה הזאת האורח כי מעריך אם האורח היה ארוך יותר מהמיטה גיזלה קיצרו את רגליו בסכין כגוץ אם היה נמוך מדי מה תחיל מתחו את שהתפרקו אליעזר דברו מקללוסם אומר לי קום גונפוריה קום שכב על המיטה הוא ידע מה מה הולכים לעשות לו אומר לו נידרנדר נדרתי נדר מאבלות מנידמס מיום שמתה עמי לא הגנינפ לא שוכב על מיטה וכך הוא ניצל מביאה גמור כ במשר מלו עניה כשהגיע אני לבקש אוכל בסדום יעבו לכל אחד ואחד דינור כל אחד נתן לו דינר נדבים גדולים וכוסמע לי כל אחד כתב את שמו על הדינר כדי שיכיר זאת וריפטל וממתל אבל סיכמו כולם ביניהם לא נותנים לו לחם דינרים אי אפשר לאכול אז מה קרה הוא מת מרב כמה מיס כל אחד ואחד שוקל דידי כל אחד בא ולקח בחזרה את הדינר שלו אוכסים יתנו ביניהם כך אנשי סדום כל מן דמזמין גבר לבילולה כל מי שמזמין אדם לסעודה להילולה לחגיגה לשעל הרגלימה יפשיטו את בגדי אותו ההי שזמינו אילולה הייתה שם הילולה היא כלליזרדברום לאסם ולא יהבו לנא נתנו לו לחם כי בוא למסד הוא רצה לסעוד והגע לחגיגה אוס ליזר ויוסי לסף דקולח וישב בסוף השורה של כולם ניגשו אליו אנשי סדום למן זמנו לאכ מי הזמין אותך לסעודה אומר ללאוד יוסי זה שיושב לידו אן זמנתו מתי הזמנת אותי אומר זה שיושב לידו דיל משמבדנו הזמינתי אולי ישמעו אנשי המקום שאני הזמנתי אותו ויאמינו לו ומשהך לאמון דיגברי ויפשיטו את הבגדים של אותו אדם כך אומר על עצמו שוק גלי מאוד יוסף לגבי זה שעשב לידו נטל את גלימתו ורואת לבורא והוא רץ החוצה וכך אליעזר התקדם ושוב שאלו אותו מי הזמין אותך אומר זה שיושב לידי וכןבד לכולו ככה עשה אחד אחד הוא התקדם עד ככול עד שכולם ברחו את כל הסעודה נשארה לאליעזר ואוכל לסעודוס אכל את כל הסעודה מספר את הגמורה אביה ההי רביסה הייתה נערה בסדום שהיא הייתה צדיקה בסדום דבסקו מפק ריפט להני בחצוה כשהייתה יוצאת לישוב מים הייתה הייתה מרביעה בתוך קדה לחם הייתה נותנת זאת לאני לאכול אי גלו מילסה אנשי סדום גילו את הדבר לקחו אותה והניש אותה בעונש מזעזע שהופיעו דובשה סחו את כל גופה בדבש והוקמו והמיד אותה על אי גרשור על גג חומת העיר עושה זיבור הגיעו דבורות ואכלו ואכלו אותה נו דכסי ויאמר השם זעקס זדרו כירובו ואמר רב יהודה הרב מה זה כירובו עלסקי ריבו עלסקי הנערה מה ראינו במשנה מרגלים אינום חיל כלב שנאמר וימוסנו ציורציפוסזה גפו לאבו הדס קיר אין חלק שחסל אורץ בלזה הכל בבקלזר לו עלש מסח מלם כן יעלו תרבו הדסך אין להם חלק בו שנכסלם אורץ בלזה הכל למב דברי רבי עקיבא בסרו אמר להפך הרי כבדה מזבקשס אדם מאבד עבדה הוא בסוף מוצא אותה הוא רוצה אותה שנאמר דוד המלך אומר כך על בני קוירך תעיסי כסא אויבד בקשבדכו הם טעו כסא אויבד ואתה ברחמיך רבים בקשבדך ותביבהם למבו למה כי מצוות חולי שכוכתי כי הם קימו את כל מצוותיך כמו שכתוב כי כלו הידו כולם גדוישים טוען רבי יהודה בסעיר עם קר ביקש עליהם דוביד בוודאי שתפילת דוביד התקבלה ולכן יש להם חי לכל המבו עד כאן דף קטס [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה