הדף היומי מסכת סנהדרין דף קח
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת סנהדרין מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת סנהדרין דף קח
[מוזיקה] סנהדרין דף קח מתחילים בעזרת השם דף קז עמוד ב במשנה דור המבול אין להם חלק לעולם הבא ולעתיד לבוא אינם עומדים בדין שנאמר בפרשת נח הקדוש ברוך הוא אמר על אותו דור לא ידון רוחי באדם לעולם עולם היינו הם לא יעמדו בדין וגם לא יהיה להם רוח לחיות עם הצדיקים לעולם הבא אחרי דור המבול היה דור הפלגה שבנו מגדל ואמרו נעשה לנו שם הם כפרו בקדוש ברוך הוא אותו דור אין להם חלק לעולם הבא שנאמר ויפץ השם אותם משם על פני כל הארץ וכתיב ומשם הפיצם ויפץ השם אותם בעולם הזה ומשם הפיצם השם לעולם הבא אנשי סדום שהקדוש ברוך הוא הפך אין להם חלק לעולם הבא שנאמר ואנשי סדום רעים וחטאים להשם מאוד רעים בעולם הזה וחטאים שלא יזכו לעולם הבא אבל אנשי סדום עומדים בדין לעתיד לבוא הם יהיו נידונים לקבל עונש על מעשיהם רבי נחמיה אומר אלו ואלו אנשי דור המבול ואנשי סדום אינן עומדין בדין שנאמר על כן לא יקומו רשעים במשפט וחטאים בעדת צדיקים מי הם הרשעים על כן לא יקומו רשעים במשפט זה דור המבול שנאמר עליהם כי רבה ראת האדם חטאים בעדת צדיקים על מי נאמר חטאים על אנשי סדום שנאמר רעים וחטאים אלו אנשי סדום אמרו לו חכמים אנשי סדום אמנם אינם עומדים בעדת צדיקים אבל הם עומדים לעולם הבא ויהיו נידונים להיות בעדת רשעים אנשי דור המדבר שיצאו ממצרים אין להם חלק לעולם הבא ואינם עומדים בדין שנאמר במדבר הזה יתמו ושם ימותו דברי רבי עקיבא רבי אליעזר אומר עליהם הוא אומר שיש להם חלק עלעולם הבאפו לי חסידי קורטי בריתי עליי זבח הדת קורח שבאו לחלוק על משה רבינו אינה עתידה לעלות מהאדמה ולחיות לעתיד לבוא ולא יעמדו בדין שנאמר שהדת כוח באו לחלוק על משה רבנו והם נבלאו בתוך האדמה כתוב ותכס עליהם הארץ בעולם הזה זה ויעובדו מתוך הקהל לעולם הבא דברי רבי עקיבא רבי אליעזר אומר עליהם הוא אומר השם מימית ומחיה מוריד שאול ויעל היינו שיש להם כן חלק לעולם הבא מביאה הגמרא תנו רבנן דור המבול אין להם חלק לעולם הבא שנאמר וימח את כל היקום אשר על פני אדמה וימח את כל היקום בעולם הזה וימחו מן הארץ לעולם הבא דברי רבי עקיבא רבי יהודה בן בתרה אומר דור המבול לא חיים לעולם הבא ולא נידונין שנאמר לא ידון רוחי באדם לעולם לא יקומו לדין ולא תהיה בהם רוח לחיות לעתיד כמו שראינו במשנה דבר אחר כך דורשים מהפסוק הזה שלא יחיו לעתיד לא ידון רוחי שלא תהיה נשמתן חוזרת לנרתיקה לנדנה רבי מנחם בר יוסף אומר אנשי דואה מבול לחיו ויהיו נדונים לעולם הבא אלא שדינם יהיה קשה משאר הרשעים שאפילו בשעה שהקדוש ברוך הוא מחזיר נשמות לפג גרים מתים שלעולם הבא יהיה תחיית המתים נשמתם של אנשי דור המבול קשה להם לגופם בגיהנום מפני שנשמתם תעשה אש ותשרוף את גופם שנאמר טהרו חשש טהרו הכוונה מלשון הריון חשש הכוונה מוץ שהוא דבר שקל להידלק תלדו קשוא גם כן קל לבור רוחכם אש תוכלכם נשמתכם תעשה אש ותכל תאכל את גופם שפך את דבר קל להידלק והנשמה שלהם תהיה כמו אש שתבאיר את גופם תנו רבנן דור המבול שנכשלו וחטאו לא נתגעו אלא בשביל רוב טובה שהשפיע עליהם הקדוש ברוך הוא ומה כתיב בהם שבתיהם שלום מפחד מזיקים לא היו שולטים בהם ולא שבת אלוה אלוקה עליהם לא באו עליהם פורנויות מהשם וכתיב שורו איבר את הנקבה ולא יפסד זרעו לא יגעיל תפלט פרתו ולא תשקל פרתו תוליד ולא תפיל את ולדה וכתיב ישחו קצון הביליהם הם היו שולחים את עולליהם לבדם בלי שומר כמו צאון שאין מי שמגדל אותו ואין מי ששומר עליו ככה שלחו את הילדים שלהם בלי שום שמירה לא היו צריכים שמירה וילדיהן אין ירקדון יכלו בקטנותם לרקד כדרך הנערים וכתיב יסאו בטוף וכינור וישמחו לכל עוגיו היו נוסעים ומרימים כל זמר בטוף וכינור והיו שמחים כשהיו שומים כל עוגיו כמו מי שמתענג ומתעדן וכתיב יבלו ימיהם בטוב ושנתיהם בנאימים הזכינו ימיהם בטובה וכתיב וברגע שעול כשבא הזמנם לרדת לקבר יא אחד הוא ירדו מיד בלי ייסורים והוא רוב הטובה שהייתה להם גרמה שאמרו לקל אסור ממנו ודעת דרכיך לא חפצנו חלילה מה שקיי כי נעבדנו ומה הנועיל כי נפגע בו איזה תועלת תבוא לנו אם נתפלל אליו אמרו אנשי דור המבול כלום צריכים אנו לא לטובתו אלא לטיפה של גשמים שיוריד גשם בשביל מה אנחנו צריכים את הגשם יש לנו נערות ומעיינות שאנו מסתפקים מהם אמר הקדוש ברוך הוא בטובה שהשפעתי להן בנערות ובמעיינות שנתתי להם בה מכאיסין אותי ובא אני דן אותם שנאמר ואני אנני מביא את המבול מים רבי יוסי אומר דור המבול לא נתגעו אלא בשביל גלגל העין שדומה למים זה דומה כמו מעיין כזה שזה לך שבסביב זה יבש כמו מעיין של מים היינו שהם לא נזהרו להשגיח לא להביט על נשים אחרות שאסורות עליהם שנאמר ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו לפי כך דן אותן במים שדומה לגלגל העין המעיינות שנובעים ממקום קטן המוקף יבשה דומים לעין שנאמר ונבכאו כל מעינות תאום רבה והרובות השמיים נפתחו מעיינות זה מלשון עין אמר רבי יוחנן דור המבול ברבה קלקלו וברבה נידונו מה פירוש ברבה קלקלו שנאמר ויער השם כי רבה ראת אדם וברבה נידון הוא שנאמר כל מעיינות תהום רבה אמר רבי יוחנן היו מעיינות רותחים עם מים מאוד רותחים ואחרי המבול המעיינות האלה בטלו מרתיחתם בטלו המעיינות הרותחים אבל שלושה מעיינות נשתיירו בהם בלואה דגדר וחמי טבריה ואיניה רבתי דבירם המעיין הגדול של בירם הפסוק אומר על דור המבול כי השחיט כל בשר את דרכו על הארץ אמר רבי יוחנן מלמד שדור המבול הרביעו בהמה על חיה וחיה על בהמה והכל על האדם ואדם עלה הכל מה רבבאבר קנה וכל החיות והבהמות חזרו אחרי המבול להזדווג ימינם חוץ מעוף שנקרא תושלמי שעד עד היום הוא מזדווג לשאינו מינו פסוק אומר ויאמר השם לנח קץ כל בשר בא לפניי מה קרה כי מלא הארץ חמס מפניהם גזל אמר רבי יוחנן בוא וראה כמה גדול כוח של החמס של הגזל שהרי דור המבול עברו על הכל כל העבירות לא נחתם עליהם גזר דינם לאבד אותם במבול עד שפשטו ידיהם בגזל שנאמר כי מלא הארץ חמס מפניהם ועניינים משחיטם את הארץ וכתיב ביחזקאל גם על החמס כמה הוא חמור הוא קם למטה רשע תכף הגמרא תבאר לא מהם ולא מהמונם ולא מהם ולא נוע בהם אמר רבי אלעזר מה הפירוש מלמד שהחמס זקף את עצמו כמקל ועמד לפני הקדוש ברוך הוא ואמר לפניו ריבונו של עולם לא מהם ולא מהמונם אין תועלת ולא מהימיהם משאם ממונם אין תועלת ולא נוע בהם אין בהם מי שנוה מלשון תנועה נוה ונותן לב אחרי השם אבל דורשים את זה גם מלשון ולא נוח בהם היינו אף על נוח נחתם גזר הדין בעוון דורו שנאמר ולא נוח בהם גם על נוח נגזר הגזירה של דור המבול תנ דבי רבי ישמעאל אף על נוח נכתח גזר הדין בעוון דורו אלא שמצא חן בעני השם שנאמר ניחמתי כי עשיתים ונח אז כאילו כתוב שגם על נוח זה נאמר אחרי זה כתוב ונוח מצאן בעיני השם כיוון שהוא מצאכם בעני השם הוא זכה להינצל החרדים ספר החרדים מביא איזה דבר איזה מצווה יש בכוחה שאדם ימצא חן בעיני השם זה מרומז בשם נוח שאדם נוח שהוא טוב לשמיים טוב לבריות אז זה גורם שאל לנסיאותכם בעיני השם הפסוק אומר וינחם השם כי עשה את האדם בארץ וינחם יש לה מילה שתי משמעויות או מלשון נחמה שאדם מתנחם או מלשון שהוא חוזר בו מתנחם על מעשריו כי הרב דמי אמר וינחם מלשון נחמה אמר הקדוש ברוך הוא הוא מתנחם יפה עשיתי ש שהוא המיט את כולם שתיקנתי להם קברות בארץ מים משמש עם לשון נחמה כתיבה ככה וינחם השם וכתיב הטם שיוסף אמר לאחיו שמכרו אותו למצרים ובסוף הם הצטערו על זה ואומר אל תצטערו בזכות זה שהבאתם אותי לכאן אה הצלחתי ל לעשות מהפכה שכולם יהיה להם פרנסה ואנשים לא ימותו ברעב ואז הוא אומר להם אל תיראו אנוכי אכלל אתכם ואתפכם וינחם אותם וידבר עליבם רואים ש לשון נחמה ויקדמר יש אומרים שזה מלשון חרטה שהקדוש ברוך הוא התחרט ואמר לא יפה עשיתי שתיקנתי להם קברות בארץ שמים הייתי ממתין להם הם היו חוזרים בתשובה היכן מצאנו נחמה שזה הכוונה שהוא חוזר בו כתיב וינחם כתיב הטם שנענה הקדוש ברוך הוא למשה שביקש למחול על חטא העגל והקדוש ברוך הוא חזר בו ממה שהוא רצה להשמיד את עם ישראל וינחם השם על הרעה שדיבר לעשות לאמו שהוא יתחרט אז גם כאן הוא התחרט תחילת הפרשה פרשת נח אלה תולדות תולדות נחנו איש צדיק תמים היה בדורותיו אמר רבי יוחנן מה פירוש בדורותיו מה עם דורות אחרים רק בדורותיו הוא היה צדיק ולא בדורות אחרים רש לקישמר אפילו שהוא היה בדורותיו שאנשים עשו את כל המעשים הרעים הוא היה צדיק וכל שכן אם הוא היה בדורות אחרים של צדיקים היה יותר צדיק היה מתחזק על ידם יותר בעבודת השם אמר רבי חנינא משל רבי יוחנן למה הדבר דומה לחבית של יין שהייתה מונחת במרתף של חומץ כאשר היא מונחת בין החומץ במקומה ניכר שיש כאן ריח יין וריכה נודף אבל כשהיא מונחת שלא במקומה אין ריחה נודף זה לא בולט שהריח של היין יותר טוב אמר רבי יהושע משל דרש לקיש למה הדבר דומה לצלוחית של בוסם שריכוון נודף שנקרא פלייתון שהייתה מונחת במקום התינופת שאפילו בוסם הריח מתקלקל שם ואף על פי כן במקומה הריכה נודף וכל שכן שריכה היה נודף היא הייתה מונחת במקום הבוסם פסוק אומר שהקדוש ברוך הוא מחק את כל היקום וימח את כל היקום של פני האדמה בדור המבול למה את כל היקום למה גם את הבהמה אם אדם חטא בהמה מה חטאה טענה משום רב יהושע בן קורחה משל לאדם שעשה חופה לבנו והתקין מכל מיני סעודה לימים לא עלינו מת בנו עמד בפיזר את חופתו אמר אותו אדם כלום עשיתי את כל הסעודה אלא בשביל נישואי בני עכשיו שמת בנו חופה למה לי אף הקדוש ברוך הוא אמר כלום בראתי בהמה וחיה אלא בשביל האדם לשמש אותו עכשיו שאדם חוטא בהמה וחיה למה לי לכן הוא השחיט גם אותם פסוק אומר מכל אשר ביבשה מכל אשר בחרבה מתו ממעטים דווקא אלה שביבשה ולא דגים שבים דרש רבי יוסי דמין קיסרי פסוק באיוב שזה מרמז על דור המבול מידכתיב קלו על פני מים תקולה על חלקתם בארץ לא יפנה דרך קרמים כך אומר הפסוק באיוב דורש רבי יוסי מלמד שהיה נח הצדיק מוכיח בהם ואומר להם עשו תשובה ואם לו הקדוש ברוך הוא מביא עליכם את מי המבול ומציף מקפה את נבלתכם על פני המים כמו נודות כמו זיקין וזה מה שנאמר בתחילת הפסוק באיוב קל הוא על פני המים ומה הפירוש בהמשך תקולה על חלקתם בארץ הוא ממשיך ואומר להם אל תהפכו להיות דוגמה שאנשים יקחו ממכם לתמיד מה קורה לאלה שלא שומעים בכל השם שם ולא עוד אלא שלוקחים מהם קללה לכל באי עולם שנאמר תקולה על חלקתם בארץ ומה הכוונה בסוף הפסוק לא פני דרך קרמים אמרו לו אנשי דורמבול למה הקדוש ברוך הוא לא מביא מיד את המבול מי מעכב אמר להם יש את מתושלח הצדיק שצריך להמתין הקדוש ברוך הוא לא רוצה שהוא ימות במבול ברידה אחת יש לו להוציא מכם מתוושח הצדיק הוא ממתין שהוא ימות לפני המבול לא רוצה שהוא יענש ביחד עם אנשי דור המבול אמרו לו אנשי דור המבול אם כן יש עוד זמן לא נפנה דרך הקרמים נמשיך ללכת בדרך הקרמים אף על פי שהם היא לא דרך סלולה יש שם קוצים וברקנים הם ימשיכו ללכת בדרכם הרעה דרש רבא מידכתיב פסוק נוסף באיוב לפיד בוז להשטות שענן נכון למועדי רגל זה מלמד על דור המבול מלמד שהיה נוח הצדיק מוכיח אותם ואמר להם דברים שהם קשים כלפידים וזה מרומז במילה לפיד והם היו מבזין אותו זה מלשון בוז אמרו לו זקן תיבת נוח זו למה אתה בונה אותם אמר להם הקדוש ברוך הוא מביא עליכם את המבול אמרו לה מבול של מה עם מבול של אש יש לנו דבר אחר ועלית שמה חיה שהאש אינה שולטת בה והיא מבול של מים הוא מביא עלינו אם מן הארץ הוא מביא יש לנו מה שמרומז במילה לאשטות יש לנו הששיות של ברזל שאנו מכסים מכפין בהם את הארץ ואם מן השמיים הוא מביא יש לנו דבר ועקב שמו ואמרלה יש אומרים היקש שמו שזה סופג את המים אמר להם נכון למועדי רגל מה פירוש הוא מביא את המבול מבין עקבי רגליכם אתם לא יכולים לעצור אותו רש"י בפירוש השני כותב מבין עקווה רגליכם מן הרגל יוצאים ממש מים אם היה רוצה ואי אפשר לכפות רגליכם בהששיות שנאמר נכון למועדי רגל או רגל תניה מימי המבול היו קשים רותחים ואבים כמו שכבת זרע שנאמר נכון למועדי שמרומז ברגל אמר רב חיזדה ברותחין שכבת זרע קלקלו בעבירה אנשי דורה מבול ובמים רותחין נידונו מנין שהמים היו רותחים הרי כתוב שם כתיב הך שאחרי המבול וישוכו המים היינו נחו מרתיחתם וכמו שכתיב אתם אצל אחשוורוש אחרי שהוא טלה את המן וחמת המלך שכח נחה מרתיחתה כתוב בתחילת המבול ויהי לשבעת הימים היינו אחרי שבעת הימים ומה המבול היו על הארץ מה טיבם של שבעת הימים הרי כבר יסתיימו 120 שנה שהקדוש ברוך הוא אמר שאחריהם יהיה המבול למה הוא המתין עוד שבעת ימים אמר רב אלו ימי אבלות של מתושלח שהוא מת לפני המבול אבל היו צריכים להמתין שבעת ימי אבלות למדתך שש פדן של צדיקים מעכבין את הפורנות לבוא דבר אחר לשבעת הימים הפירוש הוא ששינה עליהם הקדוש ברוך ברוך הוא את סדר בראשית סדר שבעת ימי בראשית שהייתה חמה יוצאת הפוך מכל יום כל יום החמה יוצאת ממזרח שמש עד מבואו ושם היא יצא ממערב ושוקעת במזרח דבר אחר אחרי שבעת ימים באמת שקבע להם הקדוש ברוך הוא קודם כל זמן גדול של 120 שנה עד המבול ואחר כך שלא חזרו בתשובה קבע להם עוד זמן קטן של שבעה ימים אולי הם יחזרו בתשובה דבר אחר לשבעת הימים שבאותם שבעה ימים התימן הקדוש ברוך הוא מעין העולם הבא כדי שידעו מה טובה מנאו מהם ואולי אם היו אז חוזרים בתשובה היו חוזרים בתשובה בדרך הטובה מתוך טובה כתוב שהקדוש ברוך הוא מצווה את נוח להכניס אל התיבה מכל החי מכל הבהמה הטהורה שבעה ומכל הבהמה אשר איננה טהורה שניים אבל כתוב שם תיקח לך שבעה שבעה איש ואשתו מה שייך אצל בהמות אשתו אישות לבהמה מטלה אמר רבי שמואל בן נחמני אמר רבי יונתן היינו אלה שלא קלקלו עם מינים אחרים מאותם שלא נאבדה בהם עבירה מנה ידע מנין ידע נוח איזה בהמה לא עשתה עבירה לא נעשתה בעבירה אמר רב חסדה שהבירן לפני התיבה כל בהמה שהתיבה הייתה קולטת אותו בידוע שלא נאבדה בהם עבירה וכל שאיין תיבה קולטת אותו בידוע שנאבדה בה עבירה רבי אבא אמר אלה שהיו באים מאותם הבאים מאליהם נוח הכניס את התיבה כי אלה שבאו מאליהם הם אלה שלא נעשתה בהם עבירה הקדוש ברוך הוא מצווה את נוח עשה לך תיבת עצי גופר מה היא גופר אמר רב אדה המרה דבי רבי שילה שזה עץ שהיה נקרא בזמנה מבליגה המרה לאש אומרים שזה היה נקרא גולמיש צוהר תעשה לתיבה אמר רבי יוחנן הכוונה אבנים טובות ומרגליות שמהירות אמר לו הקדוש ברוך הוא לנוח כבע בתיבה אבנים טובות ומרגליות כדי שיהיו מהירות לכם כצהריים לעשות את הגג בשיפוע לא לעשות גג שטוח ולמה תחלינה מלמעלה שלמעלה יהיה רק רוחב של המדי כדי שהגג יהיה משופע ובאחי ודקימה כי זה יגרום שהמים יזרמו ללמטה מהגג ולא ישארו להכפיד על הגג ולשבור את התיבה כתוב שיש שלוש קומות בתיבה תחתיים שניים ושלישיים תעשיה מה עשו בשלושת הקומות תנא המדורים התחתיים שימשו לזבל האמצעים לבהמה והעליונים שימשו לאדם כשהמבול הסתיים אז נוח רצה לדעת אם המים התמעטו אז הוא ניסה לשלוח את העורב כדי שיבדוק אם המים התמעטו והעורב לא הסכים לצאת ושלח את העורב והעורב לא הסכים לצאת אמר רש לקיש תשובה ניצחת תשיבו עורב לנוח אמר לו הקדוש ברוך הוא "רבך שונני ואתה שונתני רבך שונני כי מן הטהורים הוא ציווה להביא שבעה ומן הטמאים מוציוה להביא שניים זאת אומרת מההעורבים הוא ציוה רק להביא שניים ואני רואה שגם אתסנית למה כי יש כאן בעלי חיים שיש מהם שבעה למה אתה לוקח מהעורב שיש ממנו רק שניים אתה מניח ממין שבעה ושולח ממין שניים מה תעשה אם פוגע בי שר חמה או שר צינה לא נמצא העולם חסר בריאה אחת או שמה לאשתי אתה צריך אמר לו נוח רשע מה אתה מדבר ומותר לי נאסר לי כי הרי הם נאסרו בתשמיש ונאסר לי לא כל שכן ומנל דנאסרו כי כשנכנסו לתיבה דכתיב שהם נכנסו בפסוק יש הפרדה ובאת לתיבה אתה ובניך ואחר כך כתוב אשתך אונשי בניך איתך וכשיצאו מהתיבה כתיב צא מן התיבה אתה ואשתך ובניך אונשי בניך איתך היו זוגות ואמר רבי יוחנן מכאן רואים שרק בציתם מן התיבה הם מותרו להיות איש ואשתו שעד אז נאסרו בתשמיש המיטה תנו רבנן שלושה שימשו בטבע וכל אותם שלושה לקו הכלב והעורב וחם הכלב נאנש שהוא נקשר בשלשלת כדי שלא יזיק העורב נאנש שהוא רק זרע לפי הנקבה חם לקע בצבע אורו שהוא יצא ממנו קוש שהוא כהה כתוב אחרי שהעורב לא רצה לצאת לבדוק אם המים הם התמעטו נח שלח את היונה מאיתו לראות הקלו המים אמר רבי ירמיה ממה שנאמר וישלח את היונה מאיתו ו בשליחות של העורב לא נאמר מאיתו מכאן לומדים שדירתן של עופות טהורים עם הצדיקים הם מכירים הצדיקים והנאה להם לדור עמם והנה עלי זית הרף בפיה למה נצרכה היונה להעלה זית הרי היה לה מזונות מיד נוח בטבע למה היא מביאה אית עליזית שהיא מצאה מחוץ לטבע אמר רבי אלעזר אמרה יונה לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם היו מזונותיי מרורים כזית ומסורים בידיך על יהיו מתוקים מדבש כדבש ומסורים ביד בשר ודם ביד נוח מה השמ דהי טרף לשנה דמזונה ומנין שהיא אמרה זי טרף שהיא לא אכפתה שהטרף המזון שלה יהיה כמו זית מרן יודעים שטרף הכוונה מזון כתיב הטריפני לחם חוקי כשיצאו מהתיבה בסוף המבול כתוב למשפחותיהם יצאו מן התיבה אמר רבי יוחנן למשפחותיהם ולא הם הכוונה שכולם היו קבוצות קבוצות כמו משפחה משפחה כך גם הבעלי חיים כל בעל חי היה בפני עצמו והיה לו אוכל בפני עצמו ולא שהם אכלו ביחד כולם ולא שהם היו כולם ביחד וכך גם כשהם יצאו מהתיבה למשפחותיהם יצאו מספרת הגמרא שיחה מעניינת שהייתה בין שם בנו של נח לבין אליעזר עבד אברהם אמר רב חנה ברבי ביזנה אמר לי אליעזרב אתד אברהם לשם הגדול רבא כתיב פסוק אומר למשפחותיהם יצאו מן התיבה ולומדים מזה שהבעלי חיים היו כולם בנפרד והיו צריכים לתת לכל אחד מזון בפני עצמו אתו ניכןו ניכן הייתם איך הסתדרתם להביא לכל אחד את מזונו אמר לי אמר לו שם אתה שואל שאלה טובה באמת זה לא היה קל צער גדול היה לנו בתיבה בריאה שדרכה לאכילה ביום איך נוע ביום שדרכה לאכילה בלילה נוע בלילה הזיקית איי זיקיתא אבא ידע אבא מה אכלה אבא נוח לא ידע מה להכיל אותה יום אחד הוא חתך רימון הויטי וקפלי רימונה ובדיוק הייתה שם תולעת נפל תולעת מן נפלה תולעת מהרימון ואז היה לה זיקית מה לאכול גם וילך ידע אבא שהיא רוצה תולאים אז הוא הכין לה תולאים אב גביל לה חיזרה הוא היה מגבל סובין בתוך המים וממתין שיהיה תולעים כמ מטלה אכלה וכשזה מטלה הוא נותן לה לאכול איך אכל האריה בדרך כלל הוא הרי דורס בהמות וחיות ואוכל אבל הקדוש ברוך הוא עשה שהיה לו חום חזק אישה הייתה לו וזינתי זה מה שהזן אותו מה זאת אומרת מה אם יש לבעל חי חום אז זה כמו מזון בשבילו כן ואמר רב אין לך חום קל שלא תהיך אמימותו יכולה לזון את הגוף שימות שישה ימים בלא מאכל והוא לא ימות לא בציר משיטה ואין חכום קשה שיכול לזון את הגוף יותר מ-12 ימים בלא מאכל במשתה לאטפי מטריסר זן האישתא החום מזין עוד סיפר שם לאליעזר היה עוף ששמו היה אורשינה אשכחיני אבא אבא מצא אותו דגני בספנה דתיבות דתיבותה הוא שוכן בחדר הספון ומתוקן לו בתיבה אמר לה שאל אותו לא בית מזוני אתה לא רוצה מזון אמר לי אז העוף אמר לנוח חזיתיך דהבת טרידה ראיתי שאתה טרוד אמינה לא הצערך אמרתי אני לא אצער אותך אז נוח בירך את העוף הזה אמר לי יהירה דלא ימות יהי רצון שהוא לא ימות לעולם שנאמר ואומר ואמר אם כיני אגב וכחול כמו העוף שנקרא חול שהוא אורשינה הרבה ימים זאת אומרת כיוון כיוון שהוא קיבל ברכה שהוא לא ימות אז הוא מעריך ימים אז זה הסיפורים שסיפר שם לאליעזר אמר רב חנא בר לוואי אמר שם הגדול לאליעזר אני רוצה שאתה תספר לי התקופה של אברהם אבינו אמר שם רבא שם הגדול אליעזר כי אתו עלייך מלכי מזרח ומהרב בזמן המלחמה עם ארבעת המלכים בשביל להציל את לוט באו עליכם מלכי מזרח ומהרב להילחם בכם איך ניצחתם אותם אמר לי אז ישיב לו אליעזר הייתי הקדוש ברוך הוא לאברהם הקדוש ברוך הוא הביא את אברהם וטבי ממיני הושיב אותו מימינו ואבשדינן אפרא היינו זורקים על האויבים עפר ואבו חרבי זה נהפך לחרבות גילי היינו זורקים קש ואבגירי זה הפך לחיצים שנאמר בתהילים מזמור לדוד נאום השם לאדוני אומר אליעזר הקדוש ברוך הוא אמר לאברהם אדוני שב לי ימיני עד השית עד שאני שאני אתן את אויבך אדום לרגליך כמו כיסא נמוך שמניחים עליו את הרגליים כתיב מי האיר ממזרח מי האיר את אברהם אבינו להביא אותו מערם נהרים שנמצא במזרח צדק יקראהו לרגלו הצדק שהיה שהיה עושה היה לרגלו בכל אשר הלך יתן הקדוש ברוך הוא לפניו את ארבעת המלכים וציבותיהם את הגויים ומלכים את המלכים הוא רדה לפניו ירד ואיך הוא ניצח אותם יתן דן כעפר חרבו העפר הפך להיות חרב כקש נידף כשתו את הקש הוא עשה לקשת ובזו הוא ניצח את כל אויביו עד כאן דף קח T
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה