הדף היומי מסכת סנהדרין דף קח
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת סנהדרין דף קח
[מוזיקה] סנדר דף קח מתחילים בסיעתא דשמיא במשנה שבסוף הדף הקודם דירבול אין להם חילבו ואין דין בדין לאסידוב שנאמר לא יודום כך כתוב אחרי המבול לאי דין הם לא יעמדו בדין ולא רוח אין להם רוח להיות עם הצדיקים שיש להם חיל כלל המבוא דוירה פלוגה שבנו את המגדול בבובל אין להם חי לכלל המבוא שנאמר ויופ פץ השם אוסו משום על פני חול האורץ ויופץ השם אוסום בזה ומשום הפיץ השם לא יודע מה בו אנשי סדוים אין להם חלק לא יודע מה בו שנאמר ואנסדוים רואים וחטואים להשם מאויד רואים בעולם הזה וחטוים לאלם הבו אבל אומדים דין בדין אפילו שהם נאנשו כאן הם עתידים להענה שוב לאוסלובי אבנכם אילו ואילו גם שדרמב וגם שסדוים אין או דין בדין אז הוא חולק על תנקם לגבי אנשי סדום לגבי דור המבול שניהם סוברים שהם לא עומדים בדין אבל הוא אומר שגם אנשי סדוים לא עומדים בדין שנאמר על כן לא יקומו רשוים במשפוט וחטוים בעדה הצדיקים על כן לא יקומו רשעים במשפות זה דרמבול שכתוב בהם כי רבורסודום היו רשוים וחטוים בעדה צדיקים שדוים שנאמר בהם רואים וחטוים אומרו לחכומים אינו דדס צדיקין אבל דסרשוים שחיים ונידונים מרגלים אין להם חיל כלבו שנאמר וימוסו אנושי מוציא די בסור צרו במגיפו לפני השם וימוסו בוא למזה במגיפו לא למה בו המרשום מסביר שאם הכוונה שהם מתו במגפה אז היה צריך להיות כתוב וימוסו במגיפו אנושים אם זה כל מה שהפסוק בא לומר וזה שאת הרחיק במגיפו לסוף הפסוק זה בא ללמד אותי עוד דבר שהם גם מנוגפים בלב דורמיד בו עדין הרשעים שהיו היו שם אין להם חילה כוללמבור ואין אומים דין בדין שנאמר במדבור הזה טעמו ושום יומוסו יש כאן כפלות טעמו ימוסו דבר בקיבה רבזור לא יש להם כן חלק עליהם אומר איספולי חסידור בריסליזח נראה בגמור את הלימוד הדסיר שנבלה באדמה אינו סידלס משום שנבותך סלם אורץ בואזה הכלבו דברי רבי עקיבאזור אם כן יעלו עלי ממר השם ממחיה מיריד שיועל הם בסוף יעלו מביא הגמור רבנו מבול אין להם חלקב שנמ וכס היקום אשר על פני דומו ואחס כל היקום בלם הזה וימוכו מן האורץ לאלב דבר רבי עקיבא חין ולא שמרו רוח דבר רוח ידון לשון נדן לשון נרתיק ששמוז לנדקים רבי נחביסמר אפילו בשור שהקדוש ברוך הוא מרשו לפגור עם ביסים נשמו סם כושלם בגיהנים הנשמה שלהם היא עצמה שורפת את גופם שנאמר טהרו לשון הריון חשש תבן דק תלדוקש רוחכם אישתוכלכם הגוף שלכם יהיה כמו טבע וקש ורוחכם זה הנשומה היא תאכל ותשרוף את גופכם תו רבו דרמה בו לנסגו אלא בשביל תיבו שישפיע עלים הקדוש ברוך הוא ומה קציב בם כתוב באיוב בוטיהם שול מפוחד היה להם שלום מפחד לא היה להם מזיקים ולא ישיבת אלוהה ליהם לא הגע להם שום פורנות מהקדוש ברוך הוא הוקסים מה כתוב אחר כך שוירוי איבר את הנקיב ולא יגיל לא נפלט תפל את פרוסואי תוליד בזמן ולא יתשע כה לא תפיל הוקסי ושלחו בצון אביליהם את תולליהם הם שלחו אותם לשדות בלי פחד וילדיהם ירקידון במשחק לא פחדו כן שען שלהם מזיקים הוקסיב אחר כך איסו בסויפינו וישמחו לכו לוגוב הוקסיב מתקנים כאן יכלו ימיהם בתוביב ושניהם בנימים או הפסוק יכלו ימיהם ושנויסום בנימים הוקסיב וברגע רגע שהגיע שס מסוסום שואל חטו יורדים לשאול בלי ייסורים והיא התיבה שהייתה להם גורמו שאומרו לוקה לקדוש ברוך הוא מה שכתוב שם סור ממנו ודעז רוכך לאחופוצנו מה שקי איזה תועלת יש לנו כיבדנו ומה נויל כיניב גבו שנתפלל אליו מה התכוונו אומרו כלום צריך מונו ל הקדוש ברוך הוא אלו לטיפוש שקשומים צריך גשם צריך מים לא צריך יש לנו נהורסמקן אומר הקדוש ברוך הוא בטוב שהשפעתי לאן במים בכיסנו ובניד שנסמל מים רבי יסד רמבנסגו אל בשביל גלגל העין שדו מלמים הם ראו את טובתם שלמה היו גובהים עניהם מנעפים אחרי נם שנמיקחו להם נושים מכל שבחור גם נשים אסורות לפיכור דונוסן במים שדו מלגלגל עין מעיינות שנובים מקום קטן כמו עין שנאמר נבקו כל מעיון רבו השמיים פתוח אומר רבי חדרב ברבו קלקלו ברבונו ברבו כלכלו שנשם כירבוד וברונו שנ כלו אומר שלו נשמה אותם מינות שלמב שהיו חמים כמו שנראה ללום קלק דינו בלו דגדר מקום גד יש מעיין חם שקוראים לזה בלוע חם בטוריה ואיני רבוידברום יש מעיין גדול שהוא יש לו מים רותחים כתוב כשיש כל בוסד כל אורז בדרמבול אומר רבי יוחנן מלמד שרבי דרמב על חיו וחל בהמה והקול על הודם והודם על הכה אומר רבי אבברקנה וכולם אחרי המבול חוזרו להזדבוג עם מיניהם חוץ מתושלם מי זה עוף שעדיין אוחז בתרבות רעה שמזדבוג עם הכל וימר השם לנוח קיץ כל בוסב בוא לפני אמר רבי יחנון בוא ראודל ככו של חומוס של גניבה שרדמבו על הכל על כל העבירות שתבו בני נוח ולאנכתם עליהם גזר דינום עד שפושת ידיהם בגזל שנאמר כמול לאורץ חומוס מפניהם לכן ונמשכיס האורץ הוקסיב חומוס קום למט רשע לאמהם ולא מהמו ולא מהם הם ולאנו בהם אומר רבי לוזו מלמד שזו כף עצמו כמקל החומס קום למטה החמס קם למטה רשע הוא זקף את עצמו את המקל ואמר כמקל ואומר לפני הקדוש ברוך הוא ואומר לפונו ובוא נשואלם לאם ולא מהמוננום ולא מהם הים ולא ינו בוהם אין תהלת לא בהם לא בהמונם לא במסאם רשי אומר מהם הם זה אשתראיה זה מהות שלהם יש אומרים ממונם ואף על נויח נכתם גזר דין והרמ כותב בעוון דורו כעולם נידון אחרי רובו שנאמר ולאנוי הבוהם ה וח זה מתחלף תו דבר רבי שמואל אף על נויח נכתר גזר הדין אלא שמות צוכה בן בן השם לכן ניצל שנמה ניחמתי כיעסיסים ונוח מוצכים ביני השם אז דורשים סמוכים ניחמתי כסיסים וגם ונויח אבל ונוח מוצכים בן השם כתוב וינוכ השם כיסו סודם באורץ נחלוקם רואים איך לפרש את המילה וינוחם כיסר עבדים יומה אומקדוש ברוך הוא יופי אוסיסי שאני מביא את המבול שתיקנתי לו כבורס באורץ שאיבדתי דרך רשעים כזה מה עם משפ שוינוכם כך מתפרש כסיבוכם וינוחם השם וכסיבוסום וינחם יויספתך וידע דברלייבום שהם נהגו נכון כרנום זה הנהגה נכונה וכדמר וינוחם ללשון חרטה לא יופסיסי שתיקנתי להם כבורסבורת שגזרתי את המבול כי אם אני לא מבול יתכן שיחזרו בתשובה כסיב אוכנום הוא כסיבום אחרי מיסגל וינוכ השם על הרע שדי בלסל התחרט כתוב פסוק אל תסנוח נוח איש צדיק טומי מ בדוריסוב אומר רבי יחנון בדירסוב הכוונה ולא בדורס אחרים בדורות אחרים הוא נחשב כצדיק בין צדיקים אחרים שלו כשישמ בדסוף כאלה רשו היה צדיק כל שכן בדורס אחרים אז הוא היה צדיק יותר גדול אומר רבי חני מושבי לחוביס של יין שישמו נחס במרטף של חוימץ במקומו בן החומץ ריחו נוידב שלי במקומו בין האחרים אין ריחו נוידב זה לא בולט אומר רבי ש לרשלוק לצלכי של פליות בוסם שרחו דף זה לא אפרסמון זה בוסם אחר שמונחה זה מוקמתנופס במקורנוף ודאי שיש לזה ריח טוב וימחזקו היקום אשר פני אדומו נשאלת השאלה אם עודומחותו בהם ממכותו שגם היא נרגה גם שהרביאו אותם אבל הם הרבי אותם הבהמה עצמה לא חטא תו שם רבי שע בן קורחו מושדחופנו וסכי מכל מיני סעודה ליום בנוי לפני שהספיקו להנות מהסעודה אומדו בלילבלו פיזרסופס אומר כלום סיס בשביל בני אשוב שמסופלמלי אף הקדוש ברוך הוא אמר כלום בורסי ביו אל בשבילום אחשו שודם חיו לא מולי כתוב מכל שבכור רובו מיסו דווקא ביבשה ולא ידוג מי שב כי הם באמת לא שינו את הזיווג שלהם אז הם חיו דורש רבי יוסיד בן כיסור מדסיב קלו על פני מים תקולן חלקוסם בורץ מלמד שנוח הצדיק חי בהם את דורו להם עליהם עשו תשובה ואם לב הקדוש ברוך הוא מביא עליכם סמבול ומקפ נבלסכם ומציף את נבלתכם על המים כזיקים כנדות קלו על פני מים שנקל על פני מים ולא יודע שלא יקחים מהם כלול חבילם כולם יקלו בעתיד כמו דרמבל שנאמר תקול חלקוסם באורץ כתוב בהמשך לא יפנה דרך קורמים ולמ שהיו מפנים דרך קורמים היו עסוקים שעש ש דיבר עליהם בפינוי דרך קרמים אומר ליומי מעקב אם יש לו כוח לקדוש ברוך הוא לעשות כן שיעשה זאת אומר להם פרידה אחס שיש לי לא יצי מכם מסושלח הצדיק צריך קודם למות שלא יהיה נידון עמכם אז אמרו אם כן לא נפן את דרך קרומים לא נשו את דרך ולא נפנה את דרך הקרמים אלא כל שעה נלך בהם כלומר אם כן לא נלך דרך כבושה ולא נחזור מסורינו לחזור בתשוב אלקלקל שורה דרכים משובשים בקוצים ברכנים כן שבילי קרמים תורה השורדס כתוב בב לפיד בוז לאשטוס שענון השון שטונות אלה שחושים מחשבות כשהם שענן נוכון למדרוגל הם מוכנים למעוד ברגליהם מלמד שנוח הצדיק אומרים עליהם דבורים שהם קושים כלפידים זה לפיד ואז בוז אומרז בונה אומר להם הקדוש ברוך הואבול אומרו מהבול של מה אם שליש יש לנו דבר אחר שיגן עלינו והליס ישמו זה כזה דבר שאין האש שלא ית בזה נתכסה בזה ואם של מים ומיבי אם מן האורץ ומיבי מוציא מים הארץ יש לנו השושי אוסגושים של ברזל שאנו מחפים בנסורת שהמים לא יוכלו לעלות ואם אל השמיים הוא מביא יש לנו דובו ואוקף שמו ואמר לו אי כשמו שאפשר להניח זאת וזה מגן על מים אומר להם ומיבי י מבין עק ורגליכם אומר רשב בשכבת זרע שלכם יכול למחוט אתכם לי שנחרינה מבניק רגליכם מן הרגל יוצאים ממש מים אם היה רוצה אי אפשר לכפות רגליכם בששיות שנאמר נוכון למוידה תמעדו על ידי רוגל תניה ממהבול קושם כשיכרע אז זה לא מתאים הפירוש הראשון שזה ממש שירזרע זה היה מים הקרוטחים וסמיכים כמו שירזר שאינם נוכל למה דרוגל אומר רב חיזד ברוחין קילקלו באיר של שכבזר שזה רותח וברכים רותחים כסיב אחרי המעבול שוקמוס ס מגיל הססתה וחמס המלך שוכוכו נח מריתחו שלפני כתוב חמוס ברוויים אז קר גם שוויקמים שנחו המים מרתיחתם זאת אומרת שבשעה שירדו הם היו רותחים כתוב ויל שבעסיומים ומבול אוי על האורץ מה טיבום של שיבס היומים כמה פירושים פירוש ראשון אמרב אלו ימי ואלו שמשח משהלך מת היו צריכים להמתין שבעת ימי לוותו ורק אחר כך הגיע מבול ללמד חושפידו של צדיקים ספרונוסלו דברח לשיבה ששינה עליהם הקדוש ברוך שסו בימול השמש יוצ ממיר שכס במזרז שהוא שינה את סדר שבע ברשיס לא אחר שקובל הקדוש ברוך הוא זמן גודל בתחילה הוא אמר יום 120 שונו נתן להם 120 שנה לחזור בתשובה לא חזרו אחר כך זמן ק נתן להם עוד שבעה ימים לחזור בתשובה שהם לא שבו אז המבול היה על האורץ דברך לשבע סיומים לפני שהם מתו שיטעימו מאין למבו שיגיע אחרי שבעת ימי הקדוש ברוך הוא 7000 שנה שנה כדי שיעידו מה תוימו מהם שידעו מה הם הפסידו בזה שהם הפסידו אותו מהבו כתוב מכל הבהמה תוירו אומר לקדוש ברוך הוא תיקח לכו שיבו שיבו איש ואישטווי נשאלת השאלה אישוס לבמה מיסלו הרי נקבה אחת נשכבת לכמה זכרים אין זה אישות אומר רב שמר בן נחמיר רבי יונס מוסם של הנבד בן אבירה שהזדקקו רק לבן זוגם ולא באים מלכי וכדומה כמו שראינו לייל מנו יודע מי הם הקשרות לכך אומר רב חיזה שהבירו לפני הטב כל שטב כל טוסוי הם הצליחו להיכנס ביודע שוה וכל שנת כלוס ביודע שנבד באוירה אבל בוא אמר מנב מל הקדוש ברוך הוא שלח את אלה שלא עשו בהם שהם באו מלם הקדוש ברוך הוא אומר לו עשה לחטיבס גפר מה גויפר אומר דמר ברבי שילה זו מבליגו זה עץ שמסוים שקוראים לו מבליגו אמר לו זה עץ שקוראים לו גולמיש צעס לתב אומר רבי חנון אומר הקדוש ברוך הוא לנוח בו עוון מרג כדי שמיר כצה ואח חלנו מלמעלו הגג שיהיה יותר ויותר צער עד שלמעלה יהיה רק עמו דברך דקים וככה התוכל לעמוד שהמים ירדו במדרון תחתים שניים ושלישים תעשה אותו תחתים קומה תחתונה לזבל אמצב אליונים לאודום כתוב לךב והוא הלך יוצא וא לא רצה לצאת אומרשלוקישובניצחשיב לנוח אומר לרבקדוש ברוך הוא סנניסני רב חוסנט אמר להכניס שיב מטמים רק שניים ואטוסניס שאתו מניח ממין שיבו ושוליך החוצה ממין שניים אם פה הגיע ביסר חרמו ושורף אותי אוסר צינו מקפיא אותי לא נמצא לם חוסר ביחס מי הפרט אשתי או שם אתה שולח אותי כי לאשתי אתה צורך אתה צריך אותה אתה רוצה להיות איתה אומר לו אמר לו נוח רושה במטר לי נסר לי אפילו באשתי אני אסור בשעת המבול בנסר לי לא יקול שכן אבל למה יש העורב טען לו טענה נכונה ומדנס בתש משמית דחסיב ובוסלתבו את ובונכו אזרים ואז שתכו בונך כשיצו צם לטבו ואשתו ובנכונשבנך מכאן אמרו שנסר בתש משמיתו כי רואים שרק ביציאה יצאו גברים נשים בכניסה גברים לחוד נשים לחוד תו רבוננו שלושה מכל הבריות שימשו בתיבה וכולם לא כם ננשו על כך כלב ועירב וחום בנו של נויח כלב נקשר הוא נהנה שתמיד כושרים אותו אוירב רוק הוא נהנה שדרך השימוש שלו שרויקק זרע מפיב לפיה של נקי וכך כך מפרש רש"י חום לוק בעירוי שיצא ממנו קוש שהוא עורו לקוי שהוא שחור כתוב שנוח ויש לך חסיונו מאיתו לירו סקה למים בואיר לא כתוב מאיתוי אומר רבי ירמיה מכאן שדירוסון שלאיפו הסתיר עם הצדיקים היו איתו בקומה העליונה אומר רש"י כלומר הנההה הוא שדרים אצלם שמכירים העופות התהורים בצדיקים כמו שראים במקומות אחרים גם כתוב שהיא חזרה והנה או לזיס טורוף בפיו בפיה היא ביקשה טורף מזון אומר רבי לוזר אומר בקדוש ברוך בוא נשול לו יהיו מזו מר כזסמסורים בטחו יהיו מסוקים כדשמסור בוסדום שאני קם בתיבה וזקוקה לחסדיו של נוח מהשמד טורף לשנזו תחסיבני לחם חוקי כתוב למשפחס הם יוצו מנתיבו זאת אומרת כל אחד יצא בפני עצמו למשפחוסום ולא יהיהם היו שם כל אחד אוכל באבוס מסוים כל אחד במדור מסוים ולא כולם ביחד אומר רב חונה ברבי ביזנ אומר לי אליעזר שאל אליעזר עבד אברם לשם רבה לשם הגדול שם בנו הגדול שנוח כסי למשפחיס יוצא אתיכנבנו איפה הייתם כלומר איך יכלתם להכין ענייניהם לעשות לכל בריאה ובריאה את חפצה אמר לי באמת זה היה מאוד קשה צער גודל אונה בתיבו ביריו שדרכו להכילו ביוים הכלנו ביוים שדרכו להכילו בלילו החלנו בלילו איזיקיסה הייתה זיקית שם בריאה להבי יודעה במה אוכלו אבי נוח לאדם אוכלת יומים אחד ויוסף יום אחד ויש וקופו לרימון הוא חתך רימון נופל תולעת מינו נפלה תולעת מהרימון אוכלו אז היאית הלכה ואכלת אותו תולעת אז הוא הבין שזה המאכל שלה מכאן ו לך בגובל או חיזרה הוא גיבל סובין והוא המטין עד שזה יטליע כמעט לערוך לו את התולאים אריה את האריה אולי היו צריכים לתת לו מזונות איש תזינסה אכזתו חמה היה לו חום וזה זן אותו ואז גם האריה לא יכל להזיק לאחרים דום הרב לא יבוצר משיטה ולא יתפי מטריסר זינשתה אין לך חכמה קלה שלא יתךמותו יכולה לזונו את החולה ששת ימים שלא ימות בלא מאכל ואין לך חכמה שוכלה לזון יותר מ-12 ימים בלי מאכל משתי כלשהו יש גורסים שיתירכו חודשים ולטוף מטריסר 12 חודשים אז זה כל ימי המבול אמר רשמור לא הנה עיר לי אומרת הגמרא אור שינה כך מספר שם לאליעזר יש עוף ושמו חול בלשון המקרא הוא לא מת לעולם אז העוף הזה אשכחי נה באבי ראה אותו דגונה בסיפ טבוסה הוא שכר בחדר הספון שמתוקן לו בתיבה הוא לא מבקש אוכל אומר לי אומר לו נוח לו בואיס מזון אתה לא רוצה אוכל אומר לי אזנה לנוחזיר דדה וסטרידה ראיתי שאתה טרוד אמין להצער אוכל אני לא אצייר אותך אומלא בסכר זה יהירה ויהי רצון של דלא תומוס לא תמות לעולם שנה מה כתוב ביובו אומר אם כיני אגבו וכחול ארב יומים אז אורשינשקוראים לו חול הוא יש לו ריבוי ימים אומר רב חונה בלי ליווי אומר שם רוב רב לאליעזר עכשיו השם הגדול שואל את אליעזר כיסליךומלכי מזרחומי אתוניךתו יצאת מחום מאתה ואברום אבינו כנגד 14 מלוכים כדי להציל את לו איך הצלחתם אומר לי איס הקדוש ברוך הוא לאברום ויש וממנו הושיב אותו ממינו שדיין אפרה זרקנו עפר ואבו חר וזה נהיה לחרבות גילה זרקנו קש והגיר זה נהיה לחיצים שנאמר מזמור לדוד נאום השם לדויני אז רש שאומר את הפסוק הזה הוא כתב אליעזר אז נעום השם לאדויני מי הוא אדוני אברהם אבינו שיב לימיני הדושי סיבך הדוים לרגלו וכסיב מאיר ממזרוך צדק יקורו לרגלוי השם עורר את אברום לעזוב את מזרח איר מולדתו הרם נהרים ללכת למערב איתן לפו גוים מלוכים יתן כאופו חרב כקש נידוף קשטו עד כאן דף קח [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה