הדף היומי מסכת סנהדרין דף קו
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת סנהדרין דף קו
[מוזיקה] סנדר דף קוב מתחילים בסיעתא דשמיא אמצע שורה 12 ירסכיני כתוב אחרי הברוכה שברך בילום ויש משול והסבו מי זה כיני זה אחד משמותיו של יסרו אומר לי בלעום ליסני לא בסיסו שגזר פרבן הידו ודאי שהיית איתנו כמו שעוד מעט נראה מי הישיב אצלו מי גרם לכך שתידים בניך לשבת בלשקסגוז שלצי פרוי אלון בלעום איו וסרי בלעום שיועץ שכל הבן הילד הורות השליחו נהרג הוא נהרג אחר כך על ידי פינחוסיפ ששוסק הוא שתק הוא לא התערב נידוים בייסורים וידוע הפירוש שאומרים כי איוב חשב לעצמו מה אני יכול להועיל אני יכול לצעוק אז דנו אותו באיסורים כמו שאדם עובר איסורם זה צועק גם אם זה לא עוזר לו קר גם שם היית צריך לצעוק ישרו שבורח ל רצה להיות בותה היצה זוכו בני בונוב ליש בלישקסגוזיס שנאמר ומשפספרים יושב בצטירוסים שימוסים סוכוסים הניב מחמסביוב הוקסיב ובני קיני חוסן מויש לומרת מורים אז קינים זה אלו שהם כתובים כאן בן יויש ויבד שישו בליקהסגוזיס כתוב שהוא אומר בילון ויס ואמר אוי מייח מסומו כל אומר רבי שם בלוקיש אוי מי שמחי עצמו בשם כל אומר רשי עושה עצמו אלוהה לשון אחר מי שמחיה עצמו כלומר אוי להם לאותם בני אדם שמחיין מעדנין עצמם בעולם הזה ופיקנו צבו משם נמס עצמו אומר רבי יוח בפירוש אחר או להומו שתמוצא בשור שהקדוש ברוך הוא פדיון לבנוב מסו שמשים הקדוש ברוך הוא פדיון לעצמו משנה גמול הצדיק אם לאסיד לווי אוה לאותה אומה שתהיה באותם הימים ש יעלה על דעתה לעקב את ישראל משל לכך מי מיטל כסוס בן לובי ללבי ובין אריה ללביה בשוש שנזקוק אם זה עם זה לעקבן שלזדקזה מסוכן הוא כלומר מי הוא שיכול לעקב את ישראל לקדוש ברוך הוא מכניסם כתוב שאומר וצים מיד כיטים אסים אומר הרשי זה ספינות גדולות אומר רב מה זה קיטים ליבון אספיר כך זה שם המקום והשו ונו אז מה זה הכפלות עדשו כת למקטל הרומים אומר רש"י אותם אומות שהביא הקדוש ברוך הוא בצים מתים להרוג את כל האומות עד אשור מכאן וילוך האומות מאשו וילך משבד שיבוד מניחים אותם אבל משתעבדים להם לעבודה כתוב שאומר הנני אוך לעמי כך אומר בילום לכו אומר לבולו כי יוצחה שיעשה אוזה לעמובעצם הוא נתן לו הרעצה להכשיל את כלל ישראל כמו שנראה לעולם באריכות אז עמכו לא מזה מבוא אלי אומר רבי ארב קענה קודם שמקללס עצמו כלשה באחיר אם הוא לא רוצה לומר על עצמו דבר לא טוב כך ביל אומר רשי לא רצה לטלוט שפלות זה בבלק שיהיה הוא צריך לבקש עצה איך יקשלו בישראל אלא בישראל תלה שיפלו כלומר שהם צריכים לצע שיכשלו בבני מיוב שלא תתקוף ידי מויב על ישראל זה מה שכתוב שיעשה זה למכו עוד פירוש מביא רש"י באמת בי לא אמר להפך רק הפסוק לא רצה לכתוב כלפי ישראל אז הפסוק הפך את העניין להפך אז מהת הייתה עצה אומר להם אמר רבי לבולוק אלוהים שלילו סונזימו והם ישעים לכלי פישטון כבר 40 שנה הם הולכים במדבר עם אותם בגדים הם הוצאים בגדים חדשים בואי ושיחצה עשו הן קלוים אוהלים כמו שעושים בשווקים והוישיבן זוינוסיס זקינה מבחוץ כי אם תהיה צעירה הם לא יקשו מחמת צניעות זקנה יקשו אליה והיא ילדה מבפנים ואם קראו לו כלי פשטון זה מה שהוא עשה זכו בפנים לטל בשוקרסנו יה מבקש כלי פשטון אתה לא רוצה לקנות אז הוא שואל אותה בכמה את מוכרת את זה אז כנו ארסל בשובה כמה שזה עולה ואז וילדו מרסל בפנים בפוחוס בוא תיכנס פנימה אני אמכור לך את זה בפחות וכך עושים 2 ושל פומים הוא קונה עוד פעם ועוד פעם אצל הצעירה ואחר כך אומר סלוי הרי את כבן ביס שבר לעצמך תשב תברו את כל התכשיטים שאתה רוצה וצרצורי של יין אמוי נימונח אצלו נודות יין מונחים שם ועדיין לא הנס הרז ליהודים לשתות יין של נוחים אומרו לו בשעה שהוא יושב הוא בוחר את הכלים רצו חושת קוס של יין כ ששוס בבו היה משתקר בורצרורה אומר לו השמי לי שמסתשמיש אוצר את הפסל אומר להביד לו זה ואז אז אני אסכים אמר לו לא לו יהודי אני אומר לו מהכפס לכו כלום שם חי לו פיור זה עבודתו של הפיור להגלות את האחורי ולהטריז והוא אינו יודע שאבוידוס בכך זהבדזורזו אז הוא כך עושה ואז היא אומרת לו ולא יויד אלו שני מנחת עד שתכפו בתור עצמו שרבו שנאמר אי בואו ועל פר וינוזרו הם מדרכם לבושס ויו שיקוצים כאהו מתוך תהבתם לזנות היו משוקצים שכפרו בקדוש ברוך הוא כתוב ויש וישראל בשיטים בשעה שהם חטו רב לזור אמר שיטים שמו רביישמר שנסעסקו בדברי שטוס גיל הריז בדזור כתוב ותקרנו לאום לזבחי הלן ותקרנו אומר רשמקר בגופם רב לזור אומר הרוויס פוגן אז המרשו מסביר שאם פוגעים באדם שהוא לבוש אז פוגעים בבגדיו לפני שפוגעים בגופו אבל בהם פגעו ישיר בהם כם היו ערומות רביישוער ותקרשנקרי שנעשו כולו כל ישראל שראו אותם בעלי קריון כיוון שהמנו את המחלוקה שרביזר בישע במשמעות של שיטים מביאים עוד מחלוקת סדומה מה לא ש רפידים שכתוב בתוירה רב ליזור אומר רפידים שמו רבי שע אומר שריפו עצמון מדברי תוירו שנאמר לא יפנו אובסלב בונים להטיב להם למה מריפ ידיים של טוירו מצפס אז קר גם כאן רפינים זה רפיו ידיים שרופו ידיים בא עליהם המולק כמו שמסופר שם אומר שנאמר וישב אינו אלו שנצר שנאמר וישב ישראל בשיטים ויאכלז וישב יעקב מגור בארץ קנון ויסבו אליהם והתגלגלה מחיר יוסף ונאמ ויש וישראל בארץ גוישן ויקרב ימי ישראל לאמוס ויש יהודה וסלבתחנוס ויקשם סטדזר המלך בהד כתוב הפסוק מלכ מדון אורגו על חללים וגמו ואז בלעום בן בוא אורגו בחורב נשאלת השאלה בלילאום מה בוסם מה הוא עושה במדיון איך הוא נקל למלחמת מדיון אומר רבי יוחנון שחליטו לסכר 24,000 שהפיל מישראל שנהרגו על ידי עצתו להכשר את כלל ישראל אז הוא הלך לטול שכר מבולוק ומזיקנ מדיון המפורשים מתקשים כי הרי דיברנו שזיקנ מדיון בסוף לא שכרו אותו אומר מזוותר ברטוי ומרב אנודם אמרין שיש פתגם שאנשים אומרים אומרים גם לעוזלו למבוא קרנה גמל הלך לבקש קרניים עודנדהבו לגזיזמני האוזניים שכבר יש לו חתכו ממנו אדם הולך לבקש דברים מוגזמים בסוף מה שיש לו גם הוא נחסר קר גם בילון הלך לבקש שכר ולא רק שלא קיבל שכר אלא הגו נהרג כתוב בישע והסבילום בן בעורר הכוסם אורגו בחורב נשאלת את השאלה קויסם נובי היה נובי מהשם אומר רבי יוחנן בתחילו באמת היה נוביס סוף שנתן לקלל את ישראל נטלהם ממנה הנבואה ונעשה קוסם אומר הפופה היינו דם ראי שזה פתגם שאנשים אומרים מזגונה ושילת תבוי היא הייתה אשת זגנים ושרים אייזון לגבר נגרה בסוף היא זינתה לאנשים בזויים למושכי חבל ספינה או נגר זה חרשים נגרים כתוב הורגו בני ישראל בחורב אל חלליהם חלליהם לא שרבים וגם חלליהם מיתתם המיס שיש לכלל ישראל למרב שקימו בו בבילום ארבע מיסויס בזקילו הרג וחנק רש"י מסביר שטלו אותו והציטו אש תחת הצלייבה וחתחו ראשו ונפל לתוך האש אז תליה זה חנק חטירת הראש זה הרג נפל לארץ זה סקילק שנפל לאור זה שריפה אומר ליהו מינה לרבי חנינה שאל מין הכופר לרבי חנינה מי שמיע לור וכי יש לך מידע בילום ברקמה בן כמה בילום היה במותו אומר לי מכתב לא כסיב לא כתוב בתויר אלא מידסיב כתוב בתהילים אנשי דומים ומירמו לא יחצו ימיהם והראיה אנשי דומים הוא גרם למותם של כלל ישראל 24,000 ומירמו היה בעל מירמו אז לא יגיע לחצי ימיו חצי ימיו שנו ב שנו חצי מ-735 אז ברטלוסי ותללהשנין היו ברטלוסי הוא היה בן 33 או בן 34 אומר רש"י שלפי רבי חנינה זה רבי חנינה חולק על רבי סמוי שאמר להיל בתחילת השיעור למדנו ששלושה יו בוץ בילו ויוסי על לפי רבי סימי בילום חי יותר מ-210 שנים כ היה בהצה ספר בן הילד השליחו וכל 210 שנים שה ישראל בגולס מצרים עד מלחמס מדיון חי בילום מקשים כבר על רש"י שזה לא היה בתחילת גולוס מצרים על קופוני לפחות היה בן 90 לא בן 34 או בן 33 אומר לי אמר לו אמין שפרקו אמרס אתה אומר נכון לדידי חוזלי פין קוסדי בילם ראיתי את פינקסו של בילום כתוב שם תולדות תולדותיו קסיב וכתוב שם בפנקס ברטלוסין ותללה שנין בן 33 בילום חגירה בילום החיגר כמו שלמדנו לאיל וילך שפי קדקות בשעה שהרג אותו פינכס ליסטואה שר הצבא אז שיא אומר שאפילו אם אחר הרג אותו כל המלחמה נקראת על שמו של פינחוס אומר לי מר ברייד דרבין אלברי אמר לבנו כך בכולו בכל המלוכים והדיוט שכתוב במשנה שאין להם חי לכלל מבוא לתפיש למדרש אל תרבה לדרוש לגנאי כבר מביא לומר שחוץ ממנו דקמודמשקחזק מה שאתה מוצא לגנא דרוישב וכעת עוברים לדויג שלמדנו שאין לו חייל כלל מבו אז קודם כל שואלת הגמרא כסי מקום אחד קוראים לו דויג וכסי מקום אחר קוראים לו דויג אומר רבי יחנון בתחיל שבקדוש ברוך הוא ודויג שמוצב לח שיוצו אומר שיצוזה לכן כתוב דוי סימן למות של רבי יצחק גבר ראש צדיק חיל וסיפה אומר רבי יצחק מהסבר הגבר חסד ל כל הים אומר לו הקדוש ברוך הוא לדגל גיבר בתורתו מה תיסא לברו למה אתה מספר לו שנור על דוד שהוא אתה אומר לשאול שהוא מרד בו וכולי והוא הלך לקבל מנוי ורקוינים לאי חסד כי לא תולך כל היום לא חכם אתה בתורה שכתוב עליה בתור אז חסד לשינו ואמר רבי יצחס לו ראשו אלוקים מה לכול לספרו מה לך ללמוד את תורתי אומר לקדוש ברוך הוא לדואג רושם מה לכול פרחוק מגיע לפרשה שהרגת אתספר מהשם לפי כל מה שלמדת זה רק בפיך לא בלב אומר רביס של דגל בסוף לחוץ ואמר רבי צקסי ירו צדיקים ויראו וא לא צחוקו בתחילו שהצדיקים ראו שדויג מצליח והוא אפילו שהוא חוטא אז ירו הם פיחדו שילמדו עמנו בסוף שמת בחצי עמה ושב גמולו בראשו יצחקו ווא אומר רבי יצחק מה חסיב בנושנו אומר דוד לפני הקדוש ברוך הוא ריב שלום יום דויג אומר לא אמר לקדוש ברוך הוא חיל בולה ויקנו יש לו הרבה תוירה שהוא ישכח את התוירה יקיא אותה אז נהרוג אותו אומלפו מבטנו ירשנו כל אל תמתין לו עד שתשתקח לתמהר ותשכיחנו ככה היה כמו שנראה ללון ואמר רבי יצחס גם כל איתו צחול נצח אומר הקדוש ברוך הוא לדוד סדלמדוס אני רוצה שיבוא לו בוא אומר לפתוצא נצח יחסוךש מארץ חיים שלו אומר הקדוש ברוך הוא מרושמ במדרש משמי שיאמרו בית המדרש ממרס משמו של דויג אומלפו דוד יחו סורחו מול שיחתוך אותו מסמדרש אז הוא אומר לו לבני רבונ לפחות יהיו ל בנים חכומים אז הוא מבקש דוד ושרשחו מרץ חיים שלו שורש שלו תקסח מארץ חיים שלא יהיה לו בנח חכומים ואומר רבי יצחק מהסיב סיפר אי שיקל איסיפרסמגדולים מה הכוונה אז מדובר בדויג איספר כל אוסי שבתירו היה בקי בחסרז וסיר של הפסוקים בתויר של האותיות החסות ביטרות שיקל ששויקל כלכל שבתו יודע לדרוש בקלחמו אספרסמגדולים שספר שלוש פסוקס במגדול הפיר באוויר אז פירוש ראשון ברשי זה האות ל המתג העליון יש כזה ו מעל ל שהוא כפוף לצד שמאל בעניין זה על ה-300 הלכות 300 הרבה פעמים בשה זה גוזמה לשנחין אומר רש"י בהלכה שנאמרה שחז"ל גזרו טום מעל ארץ העמים ומי שנכנס בתוך מגדל הפורר באוויר האם הוא טמא או לאישנחרינה אומר רש"י 300 הלכות נגמל פורר באוויר לעשות כישוף לעמיד בגדל באוויר כמו שלמדנו בסמחס שליש מוסלוז בניתס קישוין הם צריכים לדעת כל ההלכות כדי לדון את המחשפים שיש משנה באולס מגדלמת באוויר בתוכו כל שבתיכות בעניין זה אומר רבי ארב מאובה 400 שאלות בואו דואגל במגדל הפר באויר ולאשתו חדו תשובה אפילו לאחד מהם אומר רבוס למבוא ביה מכי חשבו אותי לשאול שאלות אומר רשי ולילמותרו רחמון לייבו צריך את הלב וד מסוף המלחוץ הרי רואים בשני דרב יהודה כולו תנויה בנזיקין בשנים שרב יהודה כל הגימורה שלהם בעיקר הם למדו סידנזיקין הם לא רבו לדרוש באסדורים אחרים ונקומסנינטו אנחנו לומדים הרבה באוקצין זה עניינים קשים של אוקצין של טומבתה וחבות רבי יהודה אלמשנה רש"י אומר שהוא לא מצא במסכת סוקצית זה מקום אחר בתארס אישו שכיבשס ירג בגדיירו העניין של אוקצין זה שפרי וירק שיש לו ענף יש לו עלה שיוצא ממנו אז הוא עצמו לא אמור לקבל טומ אבל הוא יד שאם טומ נוגעת בו אז זה מעביר טומל הפרי או להפך עם הפרי טמזה מוציא טום דברים אחרים אבל אם ישה כבשה ירג בחומץ או בציר אז כבר לא מקבל טום על ידי אוקצים כיוון שהיא כבשה זאת אז זה נשה רק למראה זה כבר היבט חשיבות ואמרה לו המשנה זיסים שקובשם בטרפיהם טוירים העלים שלהם טהורים כבר לא בסיעד להכניס טומר אז רב יהודה אמר כשהוא למד זאת אוסד רב שמואל כוחזיינוך אני רואה כאן את הקושיות של רב ושמואל בסוגיות שאני יודע הוא לא ידע את הטעם שהם טורים והנן אומר רובה אנחנו בזמנינו כמסנינם באוקצין מסיפת יש לנו 13 ישיבות שעוסקים כולם מסכת סוקצים יודעים אתה יפה ובכל זאת הם חסידים יותר גדולים מה רואים רב יהודה שוליף מסנה כשהייתה תענית על הצירת גשמים הוא רק שלף את הנעליים שלו להתענות ועושה מטרם יד הגיע הגשם צוחין אנחנו מתפללים וצוחים ולקדמש גרבון אלא הקדוש ברוך הוא לי בבו רוצה את הלב נכסים והשם יריבוב ואז הם יותר היו פנימיים יותר יותר עם הלב אז זה מה שהוא אומר גם על דואג ואחי טויפל אומר המשדויגלו סבר שמיטה הם לא היו יודעים הלכה לפרשה כתקנה בטעמה סקיף לומר זר מנדקסיב על מי שכתוב אלהם לא זכו לקבוע הלכה כמותם תכסיב סיד השם ליריו והם לא היו ירי שמיים אז הה להם סוד השם לקב הלכה אומר רבי אלו ששוכח תלמוד שנמוס באמוסו בלי תור בבלתגה רב שמטר לפני שומ שנצמתו כל זקו כל מי שש ממך לצמיס אחר הארץ מתרגמחוטין לשון חלוטין ראינו גם במצוירו ותנם במוסגר או מוכלט שתי סוגי מצורים אלא פרי או פרימ אז צמתו זה לשון נצטרע סימן שלושו וחצור אומר רבי יחן שלוש מלאך לדג שיקח תלמוד ואסור נשמי ואומר די זה דמי שולחי דוד רבי דחם תחומץ כל שני של דשלח אינו לא הגיעו לחצי של אדם רבי בתחיל קורדבו כ הגדול ממנו ולבסוף שדוד כ ידעו רקמו קור חברו ובסוף שדוד ידע יותר ממנו קור תלמידו מתחיל לקרוא רבוי דוד אומר עליו ואת אנוש כארכי אלופי זה רבו ומיודי בסוף קורא חברה שירדוב ביחד חבר נתקסים ברוגש בסוף קורא תלמידו דוב המלך אומר עליו גם מי שלמה שבוטחת בואי אויך מלומד תורתי הגדיל ליוקב עשה לי מערב לך מזתויר התורר זה כמו לחם שזה מזונה של הנשומה. עד כאן דף כובוב.
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה