הדף היומי מסכת סנהדרין דף קה
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת סנהדרין מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת סנהדרין דף קה
[מוזיקה] סנהדרין דף קה מתחילים בעזרת השם קד עמוד ב שורה שלישית מלמטה דורשי רשומות היו אומרים על מה שראינו בתחילת הפרק כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא ויש שבעה יוצאים מן הכלל שלושה מלכים ירובם אחאב ולפי דה אחת מנשה ועוד ארבעה שאינם מלכים בלעם דואג אחי טופל וגיחזי אותם שדרשו פסוקים דורשי רשומות היו אומרים אמנם בלעם שהיה גוי אין לו חלק לעולם הבא אבל שאר המנועים ברשימה במשנה כולן באין לעולם הבא שנאמר בתהילים אומר הקדוש ברוך הוא אתם אומרים על אחאב שאין לו חלק לעולם הבא לי אחאב שמת ברמות גלעד אתם אומרים שמנשה אין לו חלק לעולם הבא לי מנשה על יורבם שבא משבט אפרים אתם אומרים שאין לו חלק לעולם הבא אפרים האוז ראשי ומה עם הכי טופל שבא משבט יהודה הוא מחוקקי מנן אני יודע שהחיטופל בא משבט יהודה כי הרי דוד המלך שאנחנו יודעים שהוא משבט יהודה אומר עליו אלופי ומודעי היינו קרובי זאת אומרת דוד שבא ממואב מעיד עליו שהוא משבט יהודה איך אמרתם על גייחזי שאין לו חלק לעולם הבא סיר רחצי זה מרמז על גייחזי ששר ונהיה מצורע בגלל ענייני רחיצה שהגיע נעמן שר הצבא של ארם אל אלישע אחרי שאותו נעמן נהיה מצורה ואלישע אמר לו לרחוץ בירדן והתרפא מצרעתו וככה היה אלישה לא רצה לקבל ממנו תשלום ממון וגיחזי הלך לקבל כסף ממנו ועל זה א נגזר על גיחזי שהוא יהיה מצורע הוא שר על ענייני רחיצה אתם אומרים שאין לו חלק לעולם הבא ודאי שיש לו אומר הקדוש ברוך הוא ומה עם דואג האדומי על אדום משליך נעלי אני אנעל אותו בגן עדן ומה יאמר דוד המלך שני אלה ששנו אותו דואג ואחיטופל יש להם חלק לעולם הבא הרי אותו דוד המלך הוא זה שניצח את גוליית הפלישתי מה מה יעשה הקדוש ברוך הוא כדי לפייס את דוד המלך שהוא מביא את השונאים שלו דואג והחיטופל לעולם הבא אומר הקדוש ברוך הוא זה עליי להכיר טובה על דוד המלך ש שכבש את גוליית הפלישתי אני אעשה אותם חברים ורעים את רואהיי את דואג ואחי טופל יחד עם דוד והגמרא כעת הולכת ומפרשת כמו שאמרנו לי גלעד זה אחאב שנפל ונהרג באמות גלעד מנשה כמשמעו מנשה המלך אפרים מאוז ראשי זה רובם שבא משבט אפרים דקעתי מאפרים יהודה מחוקקי זה אחי טופל שבא משבט יהודה דקעתי מודה מי אמר לך שאחי טופל בא משבט יהודה דוד המלך שבא ממואב מעיד עליו אתה אנוש כערכי אלופי ומיודעי היינו קרובי ואם הוא קרוב של דוד היינו שהוא גם כן משבט יהודה סיר רחצי זה מרמז על גיחזי ששר ונהיה מצורע לקה על עסקי רכי חיצה כמו שסיפרנו שנעמן שר צבע הרם רחץ בירדן על פי הוראתו של הנביא אלישע ואלישע לא רצה לקבל ממנו שום א טובת הנאה ובכל זאת הלך גיחזי וקיבל ועל זה הוא נהיה מצורע מדברים פה על גיחזי אומר הקדוש ברוך הוא שיש לו כן חלק לעולם הבא ומה לגבי דואג האדומי על אדום האדומי השליך נעלי זה דואג האדומי שאני אנעל אותו בגן עדן ינעל אותו בגן עדן יכול להיות שכוונה מלשון ינעיל אותו במנהלים אבל זה קצת קשה להבין מה יש כאן משמעות במנהלים בגן עדן יש מבארים שרשי מבאר ינעיל אותו מלשון נעילה ינעל אותו שהוא לא יכול לצאת מגן עדן ישאר שם ומה המפרשים על ההמשך עליי פלשתועהי דורשים שאמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם אם יבוא דוד שהרג את גוליית הפלישתי והוריש את בניך בשביל בניך את המקום שלו את גת והוא יצק איך אתה נותן לדואג והחייתוף שהיו שונאים אותו אתה נותן להם חלק לעולם הבא מה אתה עושה לו כדי לפייס אותו אומר להן הקדוש ברוך הוא נכון עליי פלשת תרועיי אני צריך לעשות אותם ראים לעשותם ראין זה לזה הנביא ירמיהו אומר מדוע מש0 לשון תשובה מדוע שובבה העם הזה ירושלים משובה ניצחת וגומר איזה תשובה עם ישראל השיבו לירמיהו הנביא אמר רב תשובה ניצחת השיבה כנסת ישראל עם ישראל השיבו לירמיהו הנביא אמר להם הנביא לעם ישראל חיזרו בתשובה שהרי אבותיכם שחטאו איכן הם הם הרי מתו אז תחזרו אתם בתשובה כדי שאתם תחיו אמרו לו מה זאת אומרת מה יש אדם שנשאר בחיים לנצח ונביאיכם שלא חטאו הם לא מתו היכן הם ודאי שהם מתו כל אחד שמגיע זמנו אז הוא הולך לבית עולמו שנאמר על התשובה הזאת שהשיבו עם ישראל על טענתו של ירמיהו כתוב פסוק בזכריה כאילו הנביא אומר לעם ישראל אבותיכם היה הם הם הרי מתו ועם ישראל עונים בחזרה והנביאים על עולם יחיו חזרו ועודו עם ישראל לדברי הנביאים שנאמר בפסוק הבא אך דבריי וחוקיי אשר ציוויתים אשר ציוויתי אתודי הנביאים אז כתוב שם בהמשך כאשר ויאמרו כאשר זמם השם צווקות לעשות לנו כדרכ דרכינו וכמעלנו כן עשה איתנו זאת אומרת הם מודו באמת ומבארים שיש הבדל גדול בין הדרך איך מתו הנביאים שהיה כדרכם כדרך העולם לבין המיתות המשונות שנהרגו כל אלה שחטאו זאת אומרת זה היה נראה כמו תשובה ניצחת אבל מתברר שהתשובה הזאת היא תשובה לא נכונה מביאה הגמרא שמואל אמר דרשה אחרת על הפסוק הזה באו עשרה בני אדם וישבו לפני הנביא אמר להם הנביא חזרו בתשובה אמרו לו מה יעזור שנחזור בתשובה הקדוש ברוך הוא יקבל אותנו בחזרה אליו עבד שמחרורה בו ואישה שגרשה בעלה כלום יש לזה על זה כלום הרי הקדוש ברוך הוא מכר אותנו ללבוכת דצר גירש אותנו ממנו מה יש אם אנחנו נחזור בתשובה זה יעזור אמר לו הקדוש ברוך הוא לנביא לך אמור להן לישראל איפה איפה הגט שגירשתי אותכם איזה ספר קריטות עמכם אשר שלכתיה למי איפה יש פה שטר שמכרתי אותכם למישהו אחר או מי מנושי אשר מכרתי אתכם לו אין בעוונותיכם נמכרתם ובפיישכם שולחה עמכם בלי שום גט בלי שום שטר זה רק בגלל הפשעים אז באופן זמני עם ישראל לא נמצאים על אדמתם אבל ברגע שתחזרו בתשובה הכל יתבטל אתם תחזרו חזרה תחת כנפיו של הקדוש ברוך הוא היינו ד אמר יש להקי מדכתיב הקדוש ברוך הוא קורא לנבוכד נצר עבדי דוד עבדי נבוכד נצר עבדי מה אתה משווה את דוד לנבוכת נצר אלא למה קוראים לנבוכת נצר עבד גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה עולם שתידין ישראל אומר כן מכרת אותנו לנבוכד נצר איך נחזור אליך עכשיו לפי כך הקדים הקדוש ברוך הוא וקרא לנבוכד נצר עבדו כדי לענות להם עבד נבוכד נצר הוא העבד שלי נאמר שהוא קנה אותכם קנה נכסים העבד למי הוא שייך לקדוש ברוך הוא ואם כן גם הנכסים למי לקדוש ברוך הוא אתם נשארים עדיין תחת רשות עוד מאמר שעם ישראל נשארו ברשותו של הקדוש ברוך הוא הנביא אומר והעולה על רוחכם מה שאתם סבורים היו לא תהיה אשר אתם אומרים נהיה כגויים כמשפחות הארצות לעבוד עבודה זרה לשרט עץ ואבן ככה אתם חושבים העולה לרוחכם אני אומר לכם היו לא תהיה חינינאום השם אלוקים אם לא ביד חזקה ובזרועה נטויה ובחימה שפוכה אמלוך עליכם אמר רב נחמן תודה רבה ריבונו של עולם כל כיה ריתך הקדוש ברוך הוא אומר יד חזקה זרוע נטויה חימה שפוכה אבל בסוף הכל כדאי כל כעיריתך לרתח רחמנא שהשם ישמרנו כן עלן אבל בסוף ולפרוקינן הקדוש ברוך הוא מבטיח שהוא יגל אותנו וימלוך עלינו בין אם נרצה ובין אם זה יהיה בעל קוררכנו דינו דברים נוסף בין עם ישראל לבין הנביא ישעיה הוא אומר ויסרו למשפט אלוקיו יורנו אמר רבאברחנה דורשים את הפסוק אמר להן נביא לישראל חיזרו בתשובה פשוט אמרו אמרו לו זה לא פשוט בכלל לא פשוט אין לנו יכולים היצר הרע שולט בנו אמר להם הנביא יסרו יצרכם שאדם קצת ימעט בהנאות מיותרות ועל ידי זה הנשמה תתחזק וכך תוכלו לשלוט ולגבור על יצריכם כך אפשר לבראר אמרו ללא ישראל הקדוש ברוך הוא שברא את היצר הוא יכול לקפוץ אותו אלוקיו יורנו אבל אנחנו לא יכולים צודקים אז מה באמת העצה אומרת הגמרא מסכת קידושין מסכת סוכה כל יום יצרו של אדם מתגבר עליו מתחדש עליו ומלא הקדוש ברוך הוא עוזרו אינו יכול לו שנאמר אלוקים לא יעזבנו בידו אז מה באמת העצה עצה ראשונה אומר הקדוש ברוך הוא בניי בראתי את היצר בראתי לו תורת טבלין לו על ידי על ידי התורה אם אתם עוסקים בתורה אין אתם הם נמסרים בידו ועצה שנייה על ידי תפילה על ידי שמבקשים מהקדוש ברוך הוא שיעזור אה האור החיים הקדוש מוסיף עוד אפשרות בתחילת פרשת כי תצא על ידי שאדם יוצא למלחמה מובטח לו שהוא באמת ינצח את היצר במשנה דיברנו על ארבעה שהם אינם מלכים שאין להם חלק לעולם הבא אדיוטות מי הם אותם ארבעה אז אמרנו בלעם ודואג ואחיטופ וגיחזי אז נתחיל עם בלעם למה הוא נקרא בשם הזה בלא עם אין לו חלק עם העם לעולם הבא דבר אחר בילם שבילה בלבל את העם עם ישראל על ידי העצה שהוא נתן לבלק להחזיא אותם בן באור כך נאמר על בלעם שבעל בהמתו על באירו טענה אביו של בלעם הוא באור הוא כושן רשעתיים הוא לבן הארמי באור שבא על בעיר על בהימה כושן רשעתיים דעבד כי הוא עשה שתי רשעיות בישראל פעמיים פעם אחת בימי יעקב שרדף אחריו וביקש לעקור את הכל להרוג אותו ואת כל עם ישראל ואחת פעם שנייה בימי שפות השופטים אחר מיטת יהושע ישראל השתעבדו תחתיו ומה שמו לבן הארמי שמו כתיב הפסוק אומר על בלאם שהיה בן באור ובמקום אחר כתיב בנו של בלאעם באור אז מי פה האבא ומי פה הבן אמר רבי יוחנן האבא הוא באור והבן הוא בלעם אבל יש דבר אחד שבלעם הוא אביו של של אביו של באור אביו בנו הוא לא בנביאות באור אביו של בלעם היה בנו בנביאות כי בלעם היה יותר גדול בנבואה מאביו זאת אומרת כשרוצים לומר על בן אדם שהוא יותר ממישהו הוא אומר שהוא אב לו אז יש דבר מסוים שהוא יותר מאביו לכן הוא נקרא כמו אביו של אביו באור בעניין מה בעניין הנבואה דואקת הגמרא רגע בלם הוא הרי גוי אז אתה אומר שאין לו חלק לעולם הבא משמע שגויים אחרים יש להם כן בלעם דלא מדעתיני אתוכי גויים אחרים יש להם חלק לעולם הבא מתנית כמו מי נשאה המשנה כמו רבי יהושע היא דתניה רבי אליעזר אומר הפסוק אומר בתהילים ישובו רשעים לשאולה כל גויים שכיכי אלוקים ישובו רשעים לשעולה אלו פושי ישראל כל גויים שכחי אלוקים אלו פושי עובדי כוכבים שכל הגויים אין להם חלק חלק לעולם הבא דברי רבי אליעזר אמר לו רבי יהושע וכי נאמר ישובו רשעים לשאולה בכל גויים שאז היה משמע שכל הגויים לא יבואו לעולם הבא ולא נאמר אלא כל גויים שככי אלוקים אלא ישובו רשעים לשאולמה אינינו כל גויים שכחי אלוקים הגויים שהם שכחים מהאלוקים כמו בלעם ואלה שכמותו הם לא יבואו לעולם הבא אבל שאר הגויים יבואו לעולם הבא מביאה הגמרא ואף אותו רשע בלעם נתן סימן בעצמו שאין לו חלק לעולם הבא שאמר תמות נפשי מות ישרים אם תמות נפשי מות ישרים אנו אם הוא ימות כדרך כל אדם על מיתתו מיטת עצמו תהיי אחרי כמוהו זה הוכיח שיש לו חלק לעולם הבא ואם לאו אם הוא יהרג כמו שככה היה שהוא נהרג במלחמה זה מוכיח אינני הולך מישהו ילך לגיהנום כעת הגמרא דורשת את כל הנושא של בלעם עם ישראל יצאו ממצרים כל אומה שנלחמה בהם הם הביסו אותה והעם מואב פחדו מאוד מעם ישראל המלך של מואב היה בלק הוא בירר מה כוחם של האומה הזאת והוא גילה שכוכם בפיהם עם ישראל הכוח שלנו זה על ידי תפילות על ידי תורה עיקר הכוח זה בפה אז הוא ידע שיש את בלעם שגם הוא יש לו כוח לקלל בפיו הוא חשב שעל ידי בלעם הוא יוכל לנצח את עם ישראל אז שם כתוב שהוא שלח שליחים אל בלעם כתוב שהשליחים היו לא רק מואבים אלא גם מדיינים וילכו זקני מואב וזקני מדיין הרי יש כאן דבר פלא מי שמכיר את ה את הקשר שהיה בין מדיין למואהב מתפלא מאוד איך הם הולכים בכלל ביחד הם הרי שונים אחד את השני היא שינאת תאומית תנאמין ומואב לא יהיה להם שלום מעולם אז איך כאן הם הולכים ביחד משל לשני כלבים שהיו בעדר והיו צהובין זה לזה היינו כועסים אחד על השני מאוד תמיד היה ביניהם מריבות בא זאב עלי אחד מהם אז מצד אחד הכלב השני אמור לשמוח סוף סוף מישהו פה מטפל בשונא הגדול שלו אבל הכלב בכל זאת אף על פי שהוא כלב בכל זאת כנראה קצת שכל יש לו קצת אינסטינקט אמר הכלב האחד לעצמו אם איני עוזרו לשני היום הזב הורג אותו ולמחר הוא יחזור וירעב אותו זאב בעליו על השני הלכו שניהם השלימו אחד עם השני וביחד הרגו את הזהב אותו דבר גם כאן ידע ידעו המדיינים שהם הם לא יעזרו למואב מחר יבואו אליהם אז הם באו לעבוד יחד לנצח את עם ישראל לנסות לנצח את עם ישראל אמר רב פעפה היינו דעמם ראין שזה מה שאנשים רעילים אמר יש כזה פתגם חתול ועכבר זה מראה על אנשים שלא מסתדרים קרקושתא ושונראה החולדה כנראה שכוונה לעכבר והחתול עשו משתה יחד עבדו אילולה מטר דביש גדה מהחלב של בעל המזל הרע אף על פי שהם בדרך כלל במריבה הם משלימים ביניהם כדי לעשות רע לאחר אותו דבר מדיין ומואב עשו שלום ביניהם מפחד שהם פחדו מעם ישראל אחרי שבאו זקני מדיין ומואב לבלעם כתוב וישבו שרי מואב רק הם ישבו עם בלם ומה הם שרי מדיין לאכן הם הלכו לאן הזול הרי כשבאו הם באו ביחד תרצת הגמרא כיוון דה אמר להו כיוון שבלעם אמר להם לינו פה הלילה והשב אותי אתכם דבר אני אגיד לכם אם הקדוש ברוך הוא נותן לי רשות לקלל את הבנים שלו או לא אמרו המדיינים כלום יש אב ששונא את בנו וכי ייתכן שהקדוש ברוך הוא יתן רשות לבלעם לקלל ברגע שהוא הולך לשאול את הקדוש ברוך הוא אנחנו צריכים לקפל את החבילות וללכת הביתה ודאי שהוא לא יתן לו אז לכן הם מיד קמו והלכו נשארו רק שרי מואב אמר רב נחמן לחוצפה יש כוח אפילו כלפי שמיים כביכול זה מועיל מעני מעיקר בהתחלה כשבלאם שאל את הקדוש ברוך הוא אם ללכת עם השליחים של בלק כתיב הקדוש ברוך הוא אמר לו לא תלך עמהם ולבסוף כשהשלוחים של בלק באו פעם שנייה הוא התחצף ואמר שישארו איתו בלילה כתיב הקדוש ברוך הוא אומר לו קום לך איתם כיוון שהוא התחצף אז זה הועיל אמר רב ששת חוצפה יש הכוח של מלכות בלי כתר בלא תגעי נכתיב דוד המלך אומר ואאנוכי היום רך ומשוח מלך משכו אותו להיות מלך והאנשים האלה בני צרויה קשים ממני וגומר כיוון שמתחצפו אליו הבנים של צרויה הוא אומר אני כעת לא יותר גדול מהם רק במה שאני מלך בזה שיש לי כתר כי החוצפה זה מלכות בלי כתר אמר רבי יוחנן בלעם חיגר ברגלו אחת היה יכל ללכת רק ברגל אחת שנאמר וילך שפי שפוף חיגר ברגלו אחת שמשון הגיבור שהיה מהשופטים בתגובת השופטים היה חיגר בשתי רגליו שנאמר שפיפון שפוף בשפיפה כפולה שהיה חיגר בשתי רגליו עלי דרך עלי אורח הנושך עקבי סוס בלעם היה עיוור בעין אחת צומה באחת מעיניו ה היה שנאמר שטום העין רק עין עין אחת שלו הייתה פתוחה שהוא יכל לראות בה אבל העין השנייה שלו הוא היה עיוור הכסמים שעשה הבלאם הוא היה כוסם באמתו היה מנין יודעים את זה כתיבה כתוב על בלעם שהוא אומר על עצמו נאום בלעם נופל וגלוי עיניים הוא כותב על עצמו שהוא נופל וכתיב התם כתוב לגבי המן והמן נופל על המיטה וגומר בפרק דרבי אליעזר פרק נ כתוב שכש אחשוורוש כעס מאוד על המן במשתה השני עם אסתר מה עשה מיכאל המלאך הגביע להמן מעל אסתר כאילו רצה לבוא עליה ככה הלשון שם אז רואים שזה שייך כאן לעניין הזה אותו דבר גם הקסמים של בלעם באו מאותו מקום יתמר מרזוטרה אמר כוסם באמתו היה כמו שאמר רבי יוחנן מר בראי דרבינה אמר שבעל אתונו מנדה אמר כוסם בעמתו היה כדאמרן כמו שבנו מקודם מנד אמר בעל אתונו היה המקור לזה כתיב אח כתוב לגבי בלעם נופל וגלוי עיניים וכתיב הטם כתוב לגבי סיסרה בין רגליה קרה נפל שכב וגומר כותב רשי כמו ששם זה הכוונה בהילה אף קריאה אצלנו הכוונה שבעל בהמתו הפסוק אומר על בלעם ויודע דעת עליון הוא יודע את דעת הקדוש ברוך הוא איך ייתכן הרי אפילו לא ידע את דעת בהמתו אשת דעת בהמתו לא אידע הוא לא ידע מה היא הולכת להשיב לו כי הרי היא נצחה אותו דעת עליון אבידה קודם כל מברת הגמרא מה היא דעת בהמתו היכן ראינו שהוא לא ידע דעת בהמתו דאמרי שרי בלק שאלו את בילם למה אתה רוחב עלון אתה צריך להזדרז תרחב על סוס מה הייתם לורח סוסיה אמר להוא אז הוא השיב להם והאתון שומעת שתי להוברטיבה הסוס הקבוע שלי השארתי במראה אז האתון הקדוש ברוך הוא פתח את פי האתון אמרה לי אלא אנוכי אתונך תמיד אתה משתמש ורוכב עם האתון לא עם סוס אז הוא השיב לטאינה בעלמה לשת משאות לא לרכיבה אז האתון אמרה אשר רחבת עליי לא לטאינה למשאות אז הוא אמר כן לפעמים הקראי בעלמה כשלא מזדמן לי סוס אז היא אמרה לו מה פתאום באופן קבוע מודך עד היום הזה ולא עוד שאני עושה לך מעשה אישות בלילה כתיבך לגבי האתוון נעז כן הזכנתי בכתיבתם לגבי דוד ותי לו סוכנת ושכבה בחיקך אז אם ככה רואים שזה הכוונה למעשה אישות אלא מה אם הוא לא ידע דעת באמת כי הרי ניצחה אותו מה הכוונה שהוא אומר שהוא יודע דעת עליון שהיה יודע לכוון את אותה שעה שהקדוש ברוך הוא כועס בה והוא יודע לכוון מתי זה זמן דין כדי לקלל ומידת הדין הייתה מקיימת את אותם הקללות זה הכוונה ויודע דעת עליון וזה מה שאומר הנביא לעם ישראל היינו דכאמר נביא לישראל המי זכורנה תזכור את את החסד שהקדוש ברוך הוא עשה איתך עשה איתנו מה יעץ בלק מלך מואב ומה ענה אותו בלם בן באומן השיטים עד הגלגל הם חשבו על רעיון מעולה איך לנצח את עם ישראל על ידי כוח הפה על ידי כוח הקללה תזכרו את זה למען דעת צדקות השם מה היא למען דעת צדקות השם אמר להן הקדוש ברוך הוא לעם ישראל דאוונה כמה צדקות עשיתי עמכם שלא כעסתי כל אותן הימים בימי בילם הרשע ולא יכל לקלל אתכם שהיא למלא כעסתי כל אותן הימים שבילם ציפה לקלל אתכם לא נשתייר מכם לא נשתייר משונהם של ישראל שריד ופלית כי הקלות היו מתקיימות היינו דכאמר לי בילם לבלק מה אני יכול לעשות איך אני אקלל מהקוב לא כבוק מה אזום לא זעם השם מלמד שכל אותם הימים שהוא ניסה לקלל את עם ישראל לא זם השם פסוק אומר כל זם בכל יום וכמה זמן זעמו רגע שנאמר כי רגע באפו חיים ברצונו וגומר איבית תימה המקור שהוא כועס רגע פסוק אומר לך מי בוא בחדרך וסגור דלתך בעדיך יש בזמנים שמידת הדין מתוחה בוא בחדרי תורה בבתי כנסיות בתי מדרשות חבי כמעט רגע עד יעבור זם זאת אומרת שהזה הוא רגע מה תרתך מתי הקדוש ברוך הוא כועס באחד מרגעי השלוש השעות הראשונות של היום בתלת שיקמהא ואפשר לראות את זה יש סימן בקרבולת של התרנגול כי חיברה קרבלתא דתרנגולה שהקרבולת של התרנגולת יותר נכון א מלבינה זה אומר שזה אותו רגע שואלת הגמרא זה לא דבר שקורה פעם אחת ביום כל שעת ושתמ חיו הקרבת של התרגות של התרנגולת הרבה פעמים לבנה אונה הגמרא כל שטא ושטאבי סוריק סומקי כל פעם כשהיא לבנה במהלך היום יש בה חוטים אדומים אבל יש רגע אחד שאז הכעס של הקדוש ברוך הוא בבאי שתא לת בסוריקסומקי באותו זמן הקרבולת לבנה ואין בה חוטים אדומים מספרת הגמרא היה אחד שרצה לקלל בזמן הזה והוא לקח תרנגולת כדי לדעת מתי הכעס של הקדוש ברוך הוא הסיפור היה עם זה צדוקי ההוא מינה דאבה בשבוטי דרבי יהושע בן לבי היה שכן שלו דבק מצאר לי הוא היה מצא אותו עם הרבה שאלות על פסוקים יום אחד הוא החליט לקלל את אותו שכן נק תרנגולתא לקח תרנגולת ועסר לי בקריי הושיב אותו למרגלות מיתתו והטיב אמר הוא אמר לעצמו כמעט ההושה תעילת תהיה כשגיע הזמן אני אראה על הקרבולת שיש עכשיו מידת הדין מתוכה אקלל את השכן הזה כמעט ההושה אתה נמנם באותו רגע הוא התנמנם בדיוק רבי יהושע בן לוי והוא לא היה יכול לקלל אמר אם הקדוש ברוך הוא גרם שאני ארדם בדיוק בזמן הזה כנראה הקדוש ברוך הוא לא רוצה שאני אקלל שמע מןיו אורחה כתיב גם אנוש עונש לצדיק לא טוב לא טוב לצדיק להעניש את הבריות ואפילו את המינים והכופרים אין לקלל כך אפילו במין אלוהי בא אלמר האחי מביאה הגמרא מה הדבר שגורם כעס לקדוש ברוך תנשמי דרבי מאיר שנו בשמו שהחמה זורחת והמלכים מניחים את כטריהם על ראשיהם ומשתחווים לחמה לשמש מיד הקדוש ברוך הוא כועס כשבילם רצה לצאת לקלל את עם ישראל כתוב ויקום בילם בבוקר והוא עצמו ויכבוש אתונו תנ משום רבי שמעון בן אלעזר כמו שהאהבה מקלקלת שורה של גדולה האהבה גורמת לאדם שיתם מהנהגה רגילה כמו שראינו אצל אברהם אבינו דכתיב והשקם אברהם בבוקר והוא עצמו חבש את חמורו מתוך שהוא אהב את הקדוש ברוך הוא הלך בעצמו וחבש את החמור כדי להקות את יצחק כמו שהוא נצטווה מהקדוש ברוך הוא אותו דבר גם לגבי בלאם אנחנו רואים שהשנאה שהוא שנה את עם ישראל השנאה מבטלת את השורה של גדולה מבילם שנאמר ויקום בילם בבוקר והוא עצמו יחבוש אתונו אמר רב יהודה אמר בשם רב לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצווה אפילו שלא לא לשמע שמתוך שלא לשמע בא לשמע גם אם הוא עוסק בתורה במצוות שלא לשמע לא הכוונה כמובן לקנת אחרים לצער אחרים על ידי תורתו כי אדם שלומד בצורה הזאת חטא יחשב לו אלא הכוונה שהוא לומד תורה מתוך כוונה לקבל מזה טובת הנאה הוא עושה מצוות כדי לקבל טובת הנאה אם הוא לא מסוגל להתעלות לדרגה גבוהה יותר לעשות לשמע יעסוק בתורה ובמצווה אפילו שלא לשמע וגם על זה הוא יקבל שכר שבשכר 42 קורבנות שהקריב בלק הוא זכה קיבל שכר אף על פי שהוא הקריב את הקורבנות האלה כדי לקבל רשות לקלל את הבנים של הקדוש ברוך הוא לא הקריב אותם לשם שמיים בכל זאת הוא זכה ויצא ממנו רות המביה אמר רבי יוסי ברונה רות בתו של אגלון בן בנו של בלק מלך מואב הייתה אתה רואה מכאן שאף על פי שהכוונה שלו הכוונות שלו לא היו לשם שמיים בכל זאת הוא קיבל שכר על הקורבנות האלה שיצא ממנו רות שהייתה סבתא של כל מלכי בית דוד דוד המלך שלמה וכן הלאה הנפש החיים כותב הכוונה צריכה להיות שהשלמע זה כדי לבוא בסוף לידי לשמע ועל ידי זה הוא באמת יזכה שיהיו זמנים שהתורה שלו תהיה ממש לשמע אמר לרבא לרבא ברמרי כתיב העבדים של דוד אמרו ברכו את דוד יעב אלוקים את שם שלמה משמך ויגדל את כיסו מכיסך שואל רבא את רבאמרי אורח ארה לממרה ללמלכה אחי זה דרך ארץ לומר לדוד המלך שהבן שלו יהיה יותר ממנו כיסאו יהיה יותר מכיסא דוד אז הגמרא מביאה על זה שני הסברים הסבר ראשון דעה ראשונה אמר לי אז לפי דעת רבא ברמרי נכון באמת זה לא דרך ארץ לומר דבר כזה אלא מאין כאמרי לי התכוונו לומר שהשם של שלמה יהיה מאין השם שלך השם הכיסא של שלמה יהיה מאין הכיסא שלך דהילותי מאחם לא תאמר כן מה תאמר על הברכה של דבורה נביאה ליהל שבזכותה היה נס עם המלחמה של צבא סיסרה שם כתוב בשירה שירת דבורה תבורך מנשים יאל אשת חבר הכני מנשים באוהל תבורך יותר מנשים באוהל מה נינו מי הן אותן נשים שנאמר עליהם בפסוק לשון אוהל ארבע אמהות שרה רבקה רחל ולאה וכי דרך ארץ אומר דבר כזה אורח ארה למימר אחי לומר שהיהל תהיה מבורכת יותר מהאמהות אלא מה תאמר מאין כאמר מאין ברכותיהם של האמהות החינם היא אותו דבר גם לגבי שלמה מאין הברכות והמלכות של דוד כאמר זה דברי רבי רמי רבא ברמרי ופליגה דרבי יוסי ברחוני דמר רבי יוסי ברחוני שעדר הרבא לברך את האבא שיהיה לו בן יותר ממנו זה ברכה טובה מאוד אדם שמח שהבן יהיה יותר ממנו שהתלמיד יהיה יותר ממנו בכל אדם מתקנא במעלותיהם חוץ מבנו ותלמידו בנו מנין שאינו מקנה משלמה שאמרו לו שהוא יהיה יותר ממנו ותלמידו אם תרצה היא בא את אמה אפשר לומר שזה הכוונה על אלישע שביקש מרבו אליהו הנביא והיאנה פי שניים ברוחך אליי ואליהו לא התקנה בו ויבא את האמה שמצינו שהקדוש ברוך הוא אמר למשה שיסמוך את ידו על יהושע וישמוך לא רק את ידו אלא את שתי ידיו עליו ויצווהו רואים שהוא לא קינע בו בהצלחתו לגבי בילם כתוב וישם דבר לפי בילם ואז הוא אמר את הברכות רבי אלעזר אומר הקדוש ברוך הוא מסר אותו בידי מלאך שיוחד אותו בפיב שלא יקלל אלא יברך רבי יונתן אמר שהוא נתן בפיו חקה שלא תיתן לו לקלל אלא רק לברך אמר רבי יוחנן מברכתו של אותו בלעם הרשע שהוא בירך את עם ישראל אתה למד היה בליבו לקלל אותם הוא ביקש לקלל אותם ולומר שלא יהיו להם בתי כנסיות ובתי מדרשות והקללה התהפכה לברכה והוא אמר מה טוב הוא עליך יעקב בתי כנסיות ובתי מדרשות הוא ביקש לקלל אותם שלא תשרה שכינה עליהם והקללה שלו התהפכה לברכה שהוא אמר משכנותיך הקדוש ברוך הוא ישר את שכינתו על עם ישראל הוא ביקש שלא תה מלכותן נמשכת והקללה התהפכה לברכה כמו שנאמר כנכלים ניטיו שהיו כנראה שהפירוש הוא ש היו ממליכים את המלכים על וסמוך לנחל שתימשך מלכותם כמו שהמים נמשכים בנחל הוא ביקש לקלל אותם שלא יהיה להם זיתים וקרמים והקללה התפכה לברכה כגנות עליי נהר שכן יהיה פגינות של זיתים וקרמים הוא ביקש לקלל אותם שלא יהיה להם מצוות לא יהיה ריחן נודף על ידי המצוות והקללה עלי התפכה לברכה שנאמר כבסמים שנקראים אהלים כוהלים נטה השם הוא ביקש לקלל אותם ולומר שלא יהיו להם מלכים בעלי קומה והקללה התהפכה לברכה שהוא אמר כרזים מלא מים בקש לקלל אותם שלא יהיה להם מלך בן מלך והתהפכה קללה ברכה שאמר יזל מים מדוליו היינו שהבן יהיה מאביו הוא התכוון לקלל ולומר שלא תהיה מלכותן שולטת באומות והתהפכה כללתו לברכה והוא אמר וזרעו במים רבים שזה יהיה בהרבה אומות שהם ישלטו הוא ביקש תקלל אותם שלא תהיה תקיפה אזה מלכותן והקללה התהפכה לברכה וירום מהג מלכו שהמלכות שלהם תהיה תקיפה יותר מהגג מלך עמלק הוא ביקש לקלל אותם ולומר שלא תהיה אימת מלכותן נתונה והוא בירך ואמר תנשא מלכותו זאת אומרת הוא בירך בירך בירך אפילו שהכוונה הייתה לקלל בסוף הוא בירך אמר רב אבא בר קהנה מכל הברכות של בילם כמעט כולם חזרו והתהפכו לברכה חוץ מבתי כנסיות ומבתי מדרשות שהברכה נשארה שנאמר "ופוך השם אלוקיך לך את הקללה לברכה קללה אחת כי אהבך השם אלוקיך קללה ולא קללות." אמר רבי ישמואל בר נחמן אמר בשם רבי יונתן מה דכתיב טובים וישרים נאמנים פצעים שפוצע אוהב הם טובים ומתהפכות נאתרות הנשיקות של השונא טובה הקללה זה נראה כמו פצעים של אוהב קללה שקילל אחי השילוני שהוא קילל את ישראל יותר טובה מהברכה שברחם בלעם הרשע אחי שלא נקלל את ישראל בקנה שנאמר ויכעשם את ישראל כאשר ינוקנה במים וגומר אבל יש כאן ברכה מה קנה זה עומד במקום מים ואם קוצצים את הקנה גזעו מחליף גודל קנה חדש שורשיו מרובין ואפילו עם כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין בדזות אותו ממקומו אלא הוא הולך ובאן וכיוון שדומ הרוחות עומד הקנה במקומו ואינו נופל אבל בלם הרשע ברכן אבל הברכות התהפכו הוא בירך אותם שהם יהיו כמו ארז מה ארז זה אינו עומד במקום מים ושורשיו מועטים ואם אם קוצצים אותו אינו חוזר וצומח אין גזו מחליף ואפילו עם כל הרוחות שבעולם אמנם כשהם באות ונושבות בו רוב הרוחות אינן מזיזות אותו ממקומו כיוון שבא נשבה בו רוח דרומית מיד היא עוקרתו והופחתו על פניו אז אם כן רואים מכאן שאין בזה מעלה אבל קנה יש בו את המעלות כמו שפירטנו מקודם ולא עוד אלא שבקנה יש מעלה רוחנית זכה הקנה ליטול ממנו קולמוס לכתוב ממנו ספרי תורה נביאים וכתובים ועד כאן דף קה
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה