הדף היומי מסכת סנהדרין דף קא
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת סנהדרין מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת סנהדרין דף קא
[מוזיקה] סנהדרין דף קא מתחילים בעזרת השם שורה חמישית מלמעלה תנו רבנן הקורא פסוק של שיר השירים ועושה אותו כמין זמר הוא לא אומר אותו עם הטעמים טעמי המקרא אלא הוא אומר את זה בצורה של שיר וכן הקורא פסוק מהפסוקים של התורה נביאים וכתובים בבית המשתאות בסעודות הרשות שלא קבוע להם זמן בלא זמנו קורא פסוק בדרך שחוק כדי לשמח את המסובים מביא רעה לעולם מפני שהתורה חוגרת שסק ועומדת לפני הקדוש ברוך הוא ואומרת לפניו ריבונו של עולם וני בניך בשמחות שלהם שמחות שמחות של רשות ככינור שמנגנים בו על עצים בזמן שהם שמחים לוקחים את הפסוקים של התורה פסוקים של הנביאים פסוקים של הכתובים והופכים אותם לאיזה שיר אמר לה הקדוש ברוך הוא ביתי בשעה שאוכלים ושותין במ התעסקו כדי שהסעד תהיה סעודת מצווה אמרה לפניו ריבונו של עולם הם רוצים לדבר דברי תורה אם בעלי מקרא הן יעסקו בתורה ובנביאים ובכתובים אם בעלי משנה הן יעסקו במשנה בהלכות ובאגדות ואם בעלי תלמוד הן יעסקו בהלכות פסח בפסח בהלכות חג השבועות בחג השבועות עצרת בעצרת בהלכות חג הסוכות בחג הסוכות הם לא צריכים להפוך את הפסוקים לשיר כלומר פסוקים לא בדרך של זמ אדרבא יש בזה מעלה בפרט העיד רבי שמעון בן אלעזר משום רבי שמעון בן חנניה כל הקורא פסוק בזמנו מאוד מעניין רשי מביא כגון שהוא יום טוב ונטל בידו ואומר עליו דברי אגדה ופסוקים מעניינו של יום מביא טובה לעולם שנאמר ודבר ביתו מה טוב המירה של דבר ששייך לעניינו של יום הוא דבר טוב במשנה רבי עקיבא אומר בין אלה שאין להם חלק לעולם הבא הלוחש על המכה ואומר כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני השם רופאך אמר רבי יוחנן אם הוא רק אומר את הפסוק הזה יש לו חלק לעולם הבא מתי אין לו חלק לעולם הבא במקרה שהוא קודם רוק בה במכה ואחר כך אומרת הפסוק הזה לפי שאין מזכירין שם שמיים על הרקק כי זה דרך ביזיון אבל אם הוא קודם מזכיר את הלחש ואחר כך רוק או שהוא בכלל לא רקק אז זה מותר איתמר רב אמר אפילו פסוק שאין בו הזכרת שם שמיים כמו נגע צרת כי תהיה באדם גם כן אסור להזכיר לשם רפואה אחרי שהוא רקק על המכה לפני כן ומי שעושה מי שכן עושה את זה היינו הוא רקק ואומר פסוק אין לו חלק לעולם הבא רבי חנינא אמר אפילו להזכיר פסוק שלא מוזכר בו חולי ולא מזכירים אותו לשם רפואה אלא הוא אומר פסוק סתם ויקרא אל משה כדי להנצל בזכות דברי התורה אם הוא קודם רקק ואחר כך אומר את הפסוק הזה זה גם כן אסור מביאה הגמרא תנו רבנן ברייתא בהלכות שבת חכמינו זכרונם לברכה אסרו לעשות ענייני רפואה בשבת במקום שאין סכנה בכל זאת חולה סכין עליו שמן וממש משין משפשפים בבני המאיים שלו בשבת אין בזה משום איסור רפואה משום עשיית ענייני רפואה וכן אחת המלאכות ש התורה וסרת לעשות בש שבת זה צעידה אסור לצות בעל חי בשבת בכל זאת לו חשין לחישת נחשים ועקרבים בשבת מותר ללחוש בשבת לחש בשביל להעמיד נחשים ועקרבים שלא יכלו להזיק אין בזה משום איסור צעידה ומעבירים כלי מתכת על גב העין בשבת כדי לקרר את העין אמר רבן שמעון בן גמליאל במת דברים אמורים שזה מותר בכלי שהוא מותר בטלטול ש הוא אינו מוקצה דבר הניטל אבל בכלי מוקצה שאינו ניטל אסור וכן דרכם היייתה שאם נאבדה להם הוידה הם היו שואלים את השדים היכן הייא נמצאת בשבת זה אסור אין שואלין בדבר שדים בשבת רבי יוסי אומר אף בכל אסור אמר רב הונה ככ ההלכה כמו רבי יוסי ואף רבי יוסי לא אמר שאסור אלא משום סכנה לפעמים הוא מכריח את שד לעשות דבר נגד רצונו והוא יכול להזיק לו כה דרב יצחק בר יוסף היה איתו סיפור שהוא שאל וכמעט הזיקו לו דבלה בארזה הוא נבלה בתוך עץ ארז ונעשה לו נס תוד ניסה פקע ארזה הארז פקע ופלט אותו פלטי מביאה הגמרא תנו רבנן ברייתא מה שאמרנו בבריתה הקודמת שכין ו משמשין בבני מאיים בשבת ובלבד שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול איך הוא ישנה מהדרך שהוא עושה בימות החול איכי עביד רבי חמה ורבי חנינא אמר הדרך בימות החול קודם למשמש ואחר כך לסוך בשמן ולכן בשבת הוא ישנה יסוך ואחר כך ממשמש רבי יוחנן אמר בשבת יסוך וממשש בבת אחת מביאה הגמרא תנו רבנן בריתה נוספת יש כאלה שדים ששואלים בהם על ידי שמן הם מכונים שרי שמן או שדים כאלה ששואלים בהם על ידי שפופרת של ביצה הם מכונים שרי ביצה מותר לשאול בהן אלא מה הסיבה שנמנעו מלשאול אותם מפני שהם משקרים הם מכזב לוחש על שמן שבכלי אותם שרגילים ללחוש לשדים דרכם ללחוש על שמן שבכלי ואין לו חשין על שמן שביד לפי כך כין משמן שביד מותר לסוך משמן שביד ולא חוששים שמה נעשה בו מעשה שדים ולא חוששים שיסתכל מזה ואן סכין משמן שבכלי כיוון שרגילים ללחוש על שמן שבכלי וחוששים שמה השמן הזה לחשו עליו בשביל השדים ומי שיסו מזה יכול להינזק באמת היה מעשה עם רב יצחק בר שמואל בר מרתא שהוא הזדמן לאיזה אכסניה קלל לאוש פיזה הביאו לו שמן בכלי הייתי לי מישך במנה שף הוך את השמן בפניו נפקן צמחי בהפי יצאו לו כאלה מן פיצוים הבבות בפניו נפק לשוק הוא יצא לשוק חזית תתה ראתה אותו אישה אחת שהייתה פגיעה בענייני לחשים אמרה היא אמרה זיק ד חמת זינח אני רואה את השד את הרוח של השד ששמו חמץ שאחזה בפניו עבדה למילת היא עשתה לו אזה רפואה ויצא הוא באמת התרפא אמר לי רבי אבא לרבא בר מרי יש פסוק כתיב הקדוש ברוך הוא מבטיח לעם ישראל אם נלך בדרך השם כל המחלה אשר שמתי במצרים לא עשים עליך אנחנו נישאר בריים אחר כך ממשיך הפסוק ואומר כיני השם רופאך שואל רבי אבא וכי מאחר שלא שם את המחלה רפואה למה אמר לי אז רבי בר מרי השיב לו החי אמר רבי יוחנן כך אמר רבי יוחנן מקרא זה מעצמו נדרש אתה דורש אותו מעצמו שנאמר ויאמר אם שמע תשמע לכל השם אלוקיך כל המחלה שר שמתי במצרים לא עשים עליך משמע מזה שאם אדם לא ישמע לכל השם אז זה יהיה הפוך שכן יהיה חלאים לכן אומר הפסוק כ אני השם רופאך אם תשמע לא אשים ואם לא תשמע אשים אף על פי כן כני השם רופאך אמר רבא ברחנא כשחלה רבי אליעזר נכנסו תלמידיו לבקר אותו אמר להם כעס גדול יש בעולם הכוונה היא הוא התכוון שהקדוש ברוך הוא כועס עליו חמה עזה יש בעולם שהקדוש ברוך הוא כאס עליו ו הכביד את החולי שלו התחילו התלמידים התחילו אין בוכין אחד מהתלמידים של רבי אליעזר רבי עקיבא הוא לא בכה הוא שחק רבי עקיבא משחק אמרו לו חבריו למה אתה משחק למה אתה שמח אמר להן וכי מפני מה אתם בוכים אמרו לו מפני מה אנחנו בוכים אפשר ספר תורה שרוי בצער ולא נבכה הרי רבי אליעזר משו לספר תורה והוא בצער איך אתה רוצה שאנחנו נישאר שמחים אמר להן לכך אני שחק כל זמן שאני רואה את רבי אליעזר שהכל הולך אצלו קשורה אין ינו מחמיץ ואין פשטנו לוקה ואין שמנו מבאיש ואין דוב שנו מתביש הכל אצלו טוב אמרתי שמה חס ושלום קיבל רבי את עולמו בחייו בעולם הזה מה נשאר לו לעולם הבא עכשיו שאני רואה את רבי בצער משמע שהוא לא קיבל את חרו חייו ה שכרו שמור לו לעולם הבא אני שמח שהוא יקבל שכר בעולם הבא אמר לו רבי אליעזר הרי אין ייסורים בלא עוון אדם לא חייב לקבל ייסורים בעולם הזה כדי להגיע לנחול חיי העולם הבא אלא אם כן יש לו עוונות והוא רוצה שיתקפו לו עוונותיו עקיבא כלום חיסה אותי מן התורה כולם אמר לו רבי עקיבא למדתן רבנו כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא ולכן חייבים לבוא ייסורים כדי שיתמכו וינקו עוונותיו בעולם הזה והוא יזכה לקבל את כל הטוב בעולם הבא תנו רבנן כשחלה רבי אליעזר נכנסו ארבעה זקנים לבקר אותו רבי טרפון ורבי יהושע ורבי אלעזר בן עזריה ורבי עקיבא נענה רבי טרפון ואמר לרבי אליעזר טוב אתה לישראל יותר מטיפה של גשמים שטיפה של גשמים אירק בעולם הזה ורבי מגן על ישראל מן הפורענות גם בעולם הזה וגם בעולם הבא שלא יענשו על עוונותיהם נענה רבי יהושע ואמר טוב אתה לישראל יותר מגלגל חמה שגלגל חמה מצוי רק בעולם הזה לעתיד לבוא יהיו מאורות חדשים ורבי מצוי בעולם הזה ובעולם הבא נענה רבי אלעזר בן עזריה ואמר טוב אתה לישראל יותר מאב ואם שאב ואם בעולם הזה ורבי בעולם הזה ובעולם הבא נענה רבי עקיבא ואמר הייסורים חביבים הם שהיי מכפרים על האדם אמר להם רבי אליעזר אני רוצה שתשיב אותי שמחוני ושמע דברי עקיבא תלמידי שאמר חביבי סורין ואז כשהו שיבו אותו אז רבי אליעזר אמר לרבי עקיבא אמר לו עקיבא זו מנין לך מנין שחיבים ייסורים אמר לו רבי עקיבא מקרא אני דורש יש לי ראייה מהפסוק חזקיה המלך היה לו בן מנשה הפסוק אומר על מנשה בן 12 שנה מנשה במלכו ו-55 שנה מלך בירושלים וגומר ויע שרה בעיני השם והרי חזקיה המלך הוא ותלמידיו כתבו את ספר משלי כמו שרשי מביא את הגמרא בב בטרה דף טו וכתיב גם אלה משלי שלמה אשר התיקו אנשי חזקיה מלך יהודה היו לו תלמידים וחזקיה מלך יהודה לכל העולם כולו לימד תורה ולמנה בנו לא לימד תורה איך יכול להיות ש שמנשה עשה את הרע בעיני השם אלא הוא לימד אותו תורה וטרח מאוד ומכל טורח שטרח בו ומכל עמל שעמל בו לא אלו למוב כמה שאבא שלו חזקיה המלך שהצליח ללמד תורה לכל עם ישראל כמה שהוא טרח ללמד את הבן שלו הוא לא הצליח מה ב סוף העלה את מנשה למוטב אל הייסורין שהביא לו הקדוש ברוך הוא שנאמר וידבר השם על מנשה ואלמו ולא הקשיבו ויבא השם עליהם את שרי הצבא שר למלך השור ויקדו את מנשה בכוכים וטבעת ששמים בלחיי החייה להליכה בעל קורחה ויאשרו בנחושתיים וילכו הוא בבלה וממש הצרו לו וכתיב וביצר לו חילה את פני השם אלוקיו ויקנה מאוד מלפני אלוקי אבותיו ויתפלל אליו ויעתר לו וישמע תחינתו וישיבה ירושלים למלכותו וידע מנשה כי השם הוא האלוקים רואים מכאן ה למדת שמכל התורה שחזקיהו המלך לימד את בנו מנשה הייסורים הם אלה שחזיר אותו לדרך הישר למדת ש חביבין ייסורים מביאה הגמרא תנו רבנן בריתה שלושה באו בעלילה אמרו דברים של ניצוח שאין עליהם תשובה אלו הן קין עשו ומנשה קין דכתיב אחרי שהוא הרג את הבל ויאמר קן אל השם גדול עווני מנסו מלשון 60 ריבו כך אמר קין לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם כלום גדול עווני יותר מחטא העגל שש ריבו עם ישראל שעתידין לחתו לפניך ואתה שולח להם הקדוש ברוך הוא קיבל את את בקשתו עשו גם כן בא בעלילה נכתב אחרי שיצחק בירך את יעקב עשו גם רצה לקבל ברכה ואז אמר יצחק כבר בירכתי את יעקב אמר עשו הברכה אחת היא לך אבי אין לך יותר ברכות והוא הצליח באמת הוא קיבל ברכות מנשה בא בעלילה לפני הקדוש ברוך הוא בתחילה כשהיו עליו ייסורים קרא לאלוהות הרבה ורק לבסוף קרא לאלוקי אבותיו ואז הוא אמר לקדוש ברוך הוא שאם הקדוש ברוך הוא לא יושיע אותו אז הוא יראה שכמו ששאר האלילים לא הילו כך גם וכולי זאת אומרת הוא אמר הקדוש ברוך הוא שהוא חייב לעזור לו כדי שתהיה הוכחה שהקדוש ברוך הוא היחיד מכל האלילים שרק הוא יכול לעזור ובאמת הקדוש ברוך הוא עזר ראינו במשנה אחד מאלה שאיין לו חלק לעולם הבא הב שעול אומר אף ההוגה את השם באותיותיו וכולי רשי כותב שזה שם בן 42 אותיות תנא ו בגבולין מה שכתוב שאיין חלק לעולם הבא מי שהוגה את השם באותיותיו הכוונה מחוץ לבית המקדש אבל בבית המקדש זה מותר ואפילו בבית המקדש זה דווקא אם הוא אומר את שם השם בלשון הקודש אבל בלשון לון הגה אם הוא הגה את השם בלשון לז אין לו חלק לעולם הבא במשנה ראינו רשימה של שלושה מלכים וארבעה אנשים רגילים מדיות שאיין להם חלק לעולם הבא הראשון ברשימה היה ירבם בן נבט הוא היה מלך ישראל המלך הראשון ממלכי ישראל אנחנו יודעים שמאז שהתחילה המלכות בעם ישראל היה שאול המלך אחר כך דוד המלך אחר כך שלמה בנו של דוד אחרי שלמה המלך המלכות בעם ישראל נחלקה לשניים בנו של שלמה המלך רחוב אם היה מלך יהודה ויורם בן נבט היה הראשון מלך ישראל על שאר השבטים אין לו חלק לעולם הבא מביאה הגמרא תנו רבנן ברייתא על שם מה הוא נקרא ירבם על שם שהוא השפיל ריבע הרביץ את עם ישראל כשההוא החטיא אותם בעבודה זרה דבר אחר למה הוא נקרא ירבם שעל ידי שהוא החטיא את עם ישראל בעבודה זרה הוא גרם שהם יריבו אלו עם אלו כשאחד עבד לעבודה זרה חברו מיכה בו והוא עשה מריבה בעם דבר אחר למה הוא נקרא ירובעם שעשה מריבה בין ישראל לאביהם שבשמיים משהו נקרא על שם אביו בן נבט לרמוז שהוא היה בן של אדם שניבט הביט על פי סימנים מה יקרה באחריתו והוא לא ראה כמו שצריך כמו שנראה בהמשך מה הוא ראה תנא הוא אביב של ירבם נבט הוא מיכא הוא שבע בן בכרי שלושת השמות האלה הם אותו אדם אביו של ירבם למה הוא נקרא לת על שם שהביט ניבט על פי סימנים את העתיד והוא לא ראה נכון למה הוא מכונה מיכה פה הגמרא מביאה דבר פלא פלאים שהוא עוד היה מאותם התינוק שנולדו בזמן שיעבוד מצרים והוא תמחמ בבניין רשי כאן כותב בזמן שעבוד מצרים נתנו הוא בבניין במקום לבינה והסיפור היה שפרעה גזר לקחת את התינוק של עם ישראל ולהניח אותם במקום לבינה ב בתים שהם בנו שם אמר לו משה להקדוש ברוך הוא אתה הראות על העם הזה שעכשיו אם אין להם לויינים משימים בניהם של ישראל בבניין אמר לו הקדוש ברוך הוא אתה לא מבין חשבונות שמיים הכל כאן לטובה קוצים הם מכלין רשעים גמורים כל אלה שמתים ששמים אותם לבנים בבניין הם רשעים גמורים מכלים אותם מעם ישראל כדי שישארו בעם ישראל רק הטובים ואם תרצה תנסה ו הוציא אחד מהן את מי הוא הוציא הלך והוציא את מיחא אותו מיחא באמת עשה הרבה מאוד דברים לא טובים ואחד מהדברים זה שיצא ממנו בן שהוא התחיל את העבודה זרה בעם ישראל שהביע לחורבן בית המקדש הראשון שבנו היה ירובעם והוא הביא עבודה זרה לעם ישראל על ידו נחלקה המלוכה והה את כל הצרות זה היה שם מיכא ומה שמו האמיתי שבע בן בכרי שמו מביאה הגמרא תנו רבנן שלושה בני אדם הביטו נבטו הם ראו סימנים נכונים רק הם לא אמרו את הסימנים כמו שהם הם לא הבינו את הסימנים נכון ו ואלו הן אביו של ירבם נבט וסבא של בת שבע אחיתופל שנחתו הייתה בת שבע אמא של שלמה המלך והצג פרעה אחוזים בכוכבים של פרעה מלך מצרים מה היה דבר שהביט נבט אביו של ירבם בנבט בחלום הוא ראה אש שיוצאת מאתו הוא הבין שהוא הולך לזכות למלכות הוא סבר אי הו מליך שהמלכות תבוא עליו עצמו שהוא בעצמו יהיה מלך ולכן הוא ניסה למרוד בדוד המלך ולא הי לא זה היה הרמז אלא הרמז היה לי רובם בנו דנפיק מיני שהוא יהיה מלך וכן אחיתופל ראה צרעת שזרחה ל על אמתו המהרל בפירוש השני מבאר שזה רמז למלכות כי הרי מצורה הוא נבדל מהעם הוא לא יכול להיות בתוך המחנה וגם המלך נבדל מהעם הוא סבר שזה בא לומר שאי הוא מלך שהוא עצמו אחיתופל ימלוך לכן הוא נהייה יועץ של אבשלום הוא חשב שהמלכה תעבור מדוד לאבשלום וזה בסוף התגלגל גם אליו ולא היא לא זה היה הרמ שבע בת בתו הו דנפק מנה שלמה שיצא ממנה שלמה המלך עליו היה הרמז של מלכות הגנני פרעה מה הם ראו ולא ראו טוב דמר רבי חמה ברבי חנינה מ דכתיב כשמשה רבנו נצטוה להוציא מים מהסלע בזמן שעם ישראל היו במדבר והוא עשה אחרת ממה שהוא נצטווה והוא נענש על ידי המים האלה שהוא לא יזכה להיכנס לארץ ישראל כתוב שמה הימה מי מריבה דורשים היימה הם המים שראו הצ תגני פרעה וטעו הם ראו על העתיד שמשיאן של ישראל במים הוא לוקה והם סיפרו לפרעה שמשיאן של ישראל עתיד ללקות במים ולכן פרעה אמר כל הבן הילו היורה תשליכו והן לא ידעו שמה שהם ראו זה משהו אחר מים אחרים שעל זקי ימי מריבה הוא לוקה מכל מקום הראשון ברשימה של אלה שאין להם חלק לעולם הבא זה רובם ומלל מד מנען שאין לו חלק לעולם הבא והוא לא יבוא לשם כתיב כתוב על רובם ויהי בדבר הזה לחטאת בית ירבם להכחיד ולהשמיד מעל פני האדמה למה זה כתוב לשון כפולה כדי ללמד להכחיד שלא ישאר לו זכר בעולם הזה ולהשמיד הכוונה שלא יהיה לו חלק לעולם הבא אמר רבי יוחנן מפני מה זכה לרובם למלכות הרי לא היה לו זכות אבות מפני שהוכיח את שלמה בענייני שמיים כמו שהגמרא תספר בהמשך ומפני מה נענש שהוא איבד את חלקו בעולם הזה ובעולם הבא מפני שהוכיחו ברבים כדי לבשו שנאמר וזה הדבר אשר הרים יד במלך בדבר הזה מרד ירובעם בשלמה המלך כשהוא הוכיח אותו ואמר לו שלמה בנה סגר את אחת הפרצות בחומת ירושלים את המילו וכן סגר את פרץ את הפתחים שבחו ירושלים שהיו בימי אביב עיר דוד אביו מה זה מה בעצם הפסוק הזה בא לומר ירבם אמר לשלמה דוד אביך פרץ פרצות בחומה כדי שיעלו ישראל לרגל יהיו עוד פתחים לעלות לרגל ואתה גדרת אותם כדי להעמיד שם גובי מכס לגבות מאנשים מיסים כדי לעשות הנגריה לשלם לבת פרעה הרי שלמה המלך התחתן עם בת פרעה וזה דבר שהוא לא הגון שגובים מכס עולי רגלים ומה וזה הדבר אשר הרים מיד במלך היינו שהוא התנהג בזלזול לפני המלך אמר רב נחמן שחלת תפיליו בפניו חולצים תפילין לפני אדם גדול לפני מלך או לפני רב צריך להטות את עצמו ולחלוץ אותם בצד פני כבודו של אותו שחייבים בכבודו וכיוון שהוא לא עשה את זה אז א זה נחשב שהוא הרים יד במלך שהוא לא נהג מספיק כבוד במלך עד כאן דף קוף א'
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה