הדף היומי מסכת סנהדרין דף צ
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת סנהדרין דף צ
[מוזיקה] סנהדרין דף צ מתחיל בסיעת דשמיא 5 חצי שורות האחרונות שדף הקודם מביאה הגמור תונו רבון שתי מחלוקות ב רשים מלחמים מחלקת רשונה נוי שהדיח התבה בשם הקדוש ברוך הוא לעבוד זורה ננש בסקילה רבי שמעון אמר בחנק מדייר דחס מי שהדיח את בני העיר לעבוד עבד זורה ובני העיר עבדו עבד זור אז הם נשים בסיף וכל ממונם נשרף אב מדיחים הם נשים בכילה רבי שמעון בחנק מה המקורות שםב גמור נובי שר בסכין אד אד ממסי כתוב כ בנו דו וכתוב במיסי פשוט דיות כי ביק די להלום בכילה כמו שלמדנו ל אקם בכילה רבי שמעון מסקס בנו שח כתוב ומוס כל ממר תם אינו חנק גזרו שדרשו דדו זה לא קיבל מרבו דוד צק השניה גדודו אוס או מנו שדח לשיטתם שניהם בסי אז גם מדיד בסי רבי שמעון גומר אדו אדו מנוי בירדס הוא כן קיבל מרבו זש מסיני לדון הדודו ועכשיו יש לו שתי אופציות יכול לדון מנוי יכול לדון מ לו כך למה וגמ מיסיס אנ הגמ דו מסס רבים ממיס רבים גם בעיר הדח זה גם בנובי הוא מסית את הרבים דו מסס רבים ארדס ויד שואלת הגמ אדרב דון ה דחס וב מדובר בהדן הד מנובי רבי שמעון ינה לך כ שדח אין לג מזה הוא איבד את חשיבות נביות אז הוא כמו ה לכן מסתבר ללמוד משם כי בשני מדובר במיסבים הגמ מתי חלקו רב ש וחומים אומר רב חז מחק שחמ ורב ש בנובי שהדיח האם הוא בסקיל או בחנק מדובר באחד מהשניים בקר הגוף זור וקר את כל הגוף אומר צח הקבור תבות אין יותר מצווה לא לעבוד זור מותר לעבו זור או וקיו מקצו מקצ זור למשל הוא אומר היום מותר לבוז מחר שוב יהיה אסור בזה אומרים חום סכילה כי הרי כתוב שם בפרשה של דוכ בנובי ששם ה מלמדים את הזר שו מדובר שם בזור כתוב שוא אומר לחו נבדו וגם כתוב שם ביטל מקס רחמון נומה כתוב יומס דסור ג דיו מן הדרך רחמון נומה הקדוש ברוך הוא אומר מן הדרך אפילו מקצ הדרך משמע המדובר דווקא בזור דלמ בעניו ארגוף דש מצו הוא אומר מצווה אחרת לעקור אותה זה למדים מפסוק אחר בפרשה אחרת החנו ושו זה לדע בדוב בשמי מה שלא שומע ממני אז זה אי אפשר ללמוד שם גזר שובכ זה בפרשה אחרת דברי הכל בחנק שם כתוב ומינויו וכל מיס אמורת סתם חנק הו אופן אחר וקיו מקצ וביטל מקצ שר מצ דברה קלפו דווקא אם הוא עוקר לגמרי מיצה מסוימת אבל אם הוא אמר מצה מסוימת לעקור אותה מקצת אז הוא פטור לגמרי כרי שם כתוב אשז לדבר דובו בשמי דובו שולם ולא יחצ דובו עד כאן שיטת רב חיזי מוסי רבנו נונ מקשה מבריס בספרי שמה ברייסה דורשת כתוב בנובי המדיח להדיח החו מן הדרך הציבו השם אלקיך לו לכס בו לו לכס בו מיותר ללכ זו מצווה ססי הקדוש ברוך הוא אמר ללכת לעשות לא להימנע מלעשות ונובי אומר אל תעשה זאת או בו זו מצווה לסס למדים בו מאשר חוטו בו שכתוב בחט שמה דובר בל ססה אומרת הג נו יסל כדיו שמדובר דווקא בזור בפסוק זה של הדיחו בזור משכח לו איזו מצס יש שהקדוש ברוך הוא אמר לעשות והוא בא לעקור זאת תרגם רב חיז צתם יש מצווה ניצתו ז מצוה לאבד את אבזור אז באי ולומדת מהפסוק לו לכס שגם אם הנובי וקר רק מצווה זו אז זה נובי שהדיח שזה תלוי מחליקת חשים וחומים האם עונשו בסקי או בחנק אבל רב אמנונה עצמו לא קיבל את התירוץ הזה הוא היה ו כלומר שלו לכס מדובר רק בצם לכן מפרש אחרת רב אמנו את המחלק רב אמנו אומר מחלוק באוקר הגוף הוקר לגמרי מצווה בין בזורה בין בשר מצוו וגם וקיו מצס וביט מקצ זורה בכל אופנים אלו נחלקו רשים וחומים ה מסוס סקי בחנק רחמון אמר מן הדרך אפילו מצס הדרך ורשי מסביר כך נכון שהתיר מרבה גם שר מצוו כרי כתוב לו לכס לו לכס זה גם שר מצוות מצו ס לא שייך כל כך בד אזורי אבל מ מהיכן למדים שגם מקסס הדרך מאמינים מן הדרך מן הדרך זה עולה על תחילת הפרשה שם כתוב שוא אומר לכו אך אלוהים אחרים אז נכון שרבינו לולז בו גם שר מצוות אבל מן הדרך זה מדובר רק על אבוד זורים אז בעבוד זורה בין מעוקר לגמרי מצווה זורה בין מעוקר רק מקצ אבל בשאר מצוות שאותם ריבנו מלו לכס אז דווקא מעוקר לגמרי אבל קיו מקצ וביט מקצ ר מצו דבר קלפטר אפילו מחנק זאת אומרת שאם הוא מתנבא לבטל מקצה אחרת מצווה אחרת לא עבד זור במקצת אז הוא לא כלול לא בנובי שהדיח וגם לא בנובי שקר כי בנובי שהדיח דיברנו לא מדובר בעקירת מקצ שר מצו גם בנובי שקר אז דיברנו כתוב דובו ולא חצי דובו אז ממילא מה שכתוב שנוי שקר אז הוא חייב מיסה אז זה לא מדובר באקיר כל המצווה כי זרי כלול בפרשה ששם למדנו סכי ו חנק ממילא גם גם קיום מקצת יט גם לא קלול בזה אומר רשי לשיטתו כל הפרשה של נובי שקר מדברת לא בקירת מצוות למשל מה שצדקו מקנו שלמדנו לאל בדף פטס שהוא אמר שהקדוש ברוך הוא אמר שנעשה לו שיעשה קרני ברזל ולתקוף את הרום אבל לא בקרת מצווה ויק את הגמור בריסה ונראה כדעת מי הברס יכולה להתפרש כשתי הדות רבן הסנד מר משמע כל מצווה שהיא חב משמע לכולל או שהוא מתנבא לק מצס לטל מצס אז רב שי פ איתו ממה שמע רשפ משמע ש מחייבים ממשיכה היס וזורה אפילו רבדו למ בטלו דנו כיו מקצו בטל מצס מחר אסור לעבוד דברק לחב משמע שאין מקב של חומים אז הברי כפשוטה לא מתאימה לא עם רב חסדה ולא עם רב אמנונה אז צריך לפרש אותה מביאה הגמור שתי דרכים הב סוב לו כרב חסדה ומתרץ לו את הברי כרב חז רוב סוב לו כרב אמנונה ומתרץ לו כרב אמנונה הב קרב חזר קרב חיז מפרש ככ את הברי המנ ד מ דברי הק בחנק דבר ה חמה חנק לק מקצ ל מקצ רבי שמן פרבו כי בפרשה של חנק כתוב דוו דו שולים אבל אם כך למה כתוב רב שמ פה איתו שכתוב פטו אומר רשי שהביסה בא ללמד אותנו דרך אגב עוד עניין הרי מה הרשע של היס המנקד חיב וזה לכול עלמה אבל לא כתוב איזה מיסה אבל הריס ממשיכה ואומרת לק מצס קצס רבי שמן פוטר לפי רב שימן אין נובי שמדיח שחיב סכילה אז בהכרח מה הכונה רב שימן פוטר פותר מחנק המזה אני מבין שמה שכתוב בתחילת הבריה חייב הכוונה לחנק ה תחילת הבריה משמע לדברי הכוהל אז מכאן דרך אגב למדנו שגם לפי חומים נובי שוקר מצווה בחנק ו בסקילה כמו שרב חסדה אמר שדוקא אם הוא בא לעור את הזור בן הקיר לגמרי בין הקיר מקצ סברים חכמים שכילה אבל אם הוא בא לעקור מצווה אחרת אז בחנק המיסה מסיימת הוא באזורי אפילו אמר הבדו בטלו חיב אז לא שאין מחלוק איזו מס רק אין מחלוק שחייב אמר דסמר דסלה לפי חכם בסקילה לפי רבש הם בחנק זו שיטה נונ נונ מפרש כך המנ ב בזור בש מצו חיב מה הוא חייב מר כדס כדס לפי סיר שחנק אם הוא בא לק מקצ ל מקצ בשער מצוו רבי שמן פר ווא הדין לרבו ולמה נקטו רב שמן רבוס אפילו מחנק שרב שסובר חנק פו י שים חומים כי זה הכל מה שחיו זה רק בקרס הכל לא בקיום מק מקצ ש מצו ובור אפילו בטלו מבטל רק מצס חחב מסס לן חנק מביה הגמ אמ רבב אמ רבחן בול בקל מצנו אדם שמחזק לנוי לדי לפי תשו למשל א הכרמל בויכוח עם נביא הבל שהוא התיר שחי חוץ בסמ שהיה קיים הוא אמר לשחוט בחוץ שמו חוץ מזורה שאפילו מים מלוחם באמצע הרקיע הוא מעמיד את השמש וזה סימן שהקדוש ברוך הוא אמר לו לעבוד זור אל תשמ תני רב הגיע ל שזור לפי כנוס ממש שאפילו מד באמצע רקיע אל תשמ הפסוק אומר נו פס הקדוש ברוך הוא נתן כוח כביכול לנובי לעצור את השמש כדי להעמיד בניסיון שאולי תשמע לו לעבוד זור הקדוש ברוך הוא אומר אל תשמע לו אפילו שנותן לך אוופס כך אומר רבי עס גלילי תניה אומר רבי עקיבא חז ושלם שהקדוש ברוך הוא מהמתח צ לא ייתכן שהוא יצליח לעצור את השמש כדי לומר לעבוד בזור אלו מה הכוונה ספס כגון חנני בן הזו שמתחיל נומס בסוף נובי שקר הת מתכווננת ככה ונוס לך מפס בדו נוי אמס הוא יתן לך אות על נבואת אמת שלו אחרי זה הוא ירשיע ויאמר לך לעבוד זורי תסמוך עליי הוא אומר לך הרי אני מוחזק באוס שנתתי לך כבר אז זה הת אומרת אל תשמע לו מה ראינו במשנה וז ממי בס כון גם הם מתחייבים חנק ולא שריפה כמו שהם זממו לה מנמי אומר רברי תניב סי כשז מסס לאכי ש כתוב כשז מסס המילה כ מיותרת לפי שכל המזוו שבת גסים המומסים זן ובן צם בדרך כלל הדים זים מתחייבים בעונש שם רצו שיענישו את הנידון כמו כן בול אריס אז כמו שהיא נשת גם הוא ננש בסקון אזרי וא ב ב כמו שלמדנו כתוב אי ה מחלל לו הוא ננש בחנק אלא אם כן נורס אז בסקילה ז ממין אין יד אם לא יוגשו לבול שהם חיבו אותו חנק אז הם התחייבו חנק אם לא הוקשו שהם רצו לחיב את השריפה אז הם התחייבו רייפה כסס לאכי לאוי ס אז זה ברור שהפסוק לא בא למהט שם העידו על אישה שחלה שבת למשל וחיו את הסקילה זמו שלא יקבלו את אל הפסוק בא לומר שכשיש בידות חיוב לאיש ולאישה ואין דינם שווה כמו מקרה שלנו שהאיש מתחייב בחנק ואישה בשריפה לאויב לא הוקשו שמתחייבים במיס שמ זממו לו אדרון לוך אילון הנכ נוקי ונתחיל בסיעתא דשמיא פרק יא פרק האחרון פרק חלק הפרק הזה הוא פרק שכולו הגדת ורשי מסביר שעד כעת למדנו ארבע מיסס ופירש את כל ארבע מיסס וכעת נפר כאלו שאפילו אין להם חלק לאבו מי שנדו מוש בו יש לו חלק אז קודם כל פותחים בטוב כל ישראל יש להם חלק לעולם הב בדרך כלל שנ כולם צדיקים לאלם רשו ורץ לעולם לעולם הבאש אורץ ניצ מת ספ ואלו שנפרט כעת שאין להם חלק לאבו אבל דווקא כתוב בירושלמי ששו אם הם שב בו איל בפני התשובה אז מי הם אמר אי חייס מתו אז רשי מפרש שכופר במדרשים שנראה בגימור שדרשו רמזים בתורה שיש תחי הסמסים ואפילו ימוד מאמין שחו המיסים אלא הוא טוען שזה לא רמוז בתוי אז הוא קופר כיוון שהוא וקר את המקור שלחי סמס מתוו מה לנו לאמונתו כי מכן ידע שכן אלו גומרו אבל בבאר שבע הוא טמא על רשי שאם הוא מאמין בתחי הסמס עלפי המסורת הכוו מאמין לרמזים בתוי אז ה לא עד כדי כך שלא יכ ק בו והוא מוסיף שהדברים האלה לחורה לא יצו מפה של רשי אלא איזה תלמי תויה הכניס ת בגליון וזה השתרבב לתוך פירוש רשי ממשיכים מי יוד לכלבו מי שומר ואין ת השמים חמון צלן הר לא נתנה מהקדוש ברוך הוא פיקוס נראה בגימור רב קיבק בספור החצ ראה בגור ומר כסגולה לחש בדרך בזיון כל המחל שמתי מצרים לאשם פב השם משל שם הגז גם הוא אי חקו מש שש מלכים ס אנשים רגילים אין להם חקב שש מלכים ירבם אח ומנשה הגימור תביא את כל מה שיש לדון מסביבם רבי יהודה אמר מנש יש לחלק לבו שנאמר אחרי שוא הלך גלות מלכה שוא הגלה אותה לובל וספ לילוב תפל הקדוש ברוך הוא וישמע חיסוי וישבו ירושלים למלכו אז הוא שב אומר כתוב למלווי ושבב שחב בילום ודוג יטופל וגזי נראה בגמ שגמור דבר ראשון שרינו במש שמי שקופ בתחי סמסים אין לו חלקו כל כך לאמ הואו בתחי סמסים לפי כח בתיים שכל מדס של הקדוש ברוך הוא מידו כנגד מידו אז במשנה ראינו שאין לו חלק לבו אבל אומר הרמה זה עניין אחד אובו זה העולם שאחרי תחי הסמסים ומי שלא יקום בתחי הסמסים הוא לא יהיה ב הקדוש ברוך הוא כנגד מידו שנאמר תנב אשו אחי הרעב הגדול ויאמר אשו שמו דבר השם גוי כסמו יהיה כזה שפע סאו סול חר בשקל וסוסים סירים בשקל בשער שמסי וליש אשר למלך נישן ודוש אלוקים וימר איך ייתכן הנה השם אויס הרוב בשמיים אפילו שיעשה רובות בשמיים וירד משם סירים וסול ה הדובר הזה כ כזה שפע יהיה ומר אמר נוי א בני שכך יי משום ך כי זלזלת ומנת ס ן הוא לא זכה לראות ולאכול מזה ומס בש הוא ראה את הנבוא מתקיימת ווא לא זכה להנות מזה בדבר שהוא כפר בו נידון שהוא לא הצליח לאכול והוא נרמס ברגלי הבאים לקנות שואלת הגמור מי אומ שזה מדו כנגד מדו הקיל אותו משום כ כ אפלו כינו מבו אנ הגמ סו ימה בשר סכ שר כיוון שהוא זלזל על זה שאמר שלא ייתכן שזה מה שיהיה בשער שומרון לכן הוא מת והוא מת באמתו ידו הוא לא האמין בזה אז הוא לא זכה באמת להנות ממה שהוא זלזל בזה אומרת הגמר כ מני לתחי נראה הרבה מקורות זה המקור הראשון שנאמר כתוב הקדוש ברוך הוא אומר ללב אתה מקבלים צריכים להפריש מזה רומס מל הונים אז כתוב ת ממנו רומס השם רן הכון קים אומר רשי ו דווקא אבל הוא החי כל כך כנס לא ישראל שר אז מה שייך לתת לא א מלמ ש ישאל מכא רבי שמל ו ממ שנו שכתוב כ לא בא ללמד זאת אלא למר לך לאר תתן זאת לכן כרן מה ורץ ח רק להם תתן אמר שכ שנמר רושלים לא מנס הונ לים למן יחזקו ב השם זו המטרה כל המחזק בתס השם יש למנס ם אימ ורץ כלו סנו לפרי מהרי סופק דרזל סופק אי זיכל פירוש ראשון ברשי כש נוטל בהמה מן ההדר אנחנו לא יודעים דעתו לדורס לאוכלו מיד קודם שתסריט ולמלא תאוותו לאחר זמן וכ תסריח עוד פירוש מביא רשי שערי דרכו לדרוס ולרמוז בהמה ברגליו ואכלה כשהיא דרוסה מנוולת לפעמים נותן ל את ה בכורו ואינה מנובלת אף כון המץ אנחנו ותים לו תרומה בידו לא יודעים איך הוא יאכל אותה סו ס ר כי יתכן שכל ז בתומה שנאמר ומס לו כשאוכלים ו בגוף כתוב ד רב אז אסי אבוי נשמו המטעין עליו הרבה עבירות שנאמר ושמו בס קושם וכתוב בטרגו מה הכוונה בכק וכלים בתו הקודשים מקורח כתוב שהקדוש ברוך ה אמ למשה רבנו וגם היסו הגש ס רץ קנן לחם נמר ם נו שהבטיח לאברם צק שיתן להם את רץ ישראל נתן זאת להם נתן ז בניהם מכאן לחימ הם עתידים לחיות עתיד הקדוש ברוך הוא להת להם את ארץ ישראל גמור כמה ויכוחים שהיו בין הצדוקים בין המינים בין הגויים לככ מי ישראל לעניין של תחי סמסים והסימן לכך צדק גם גשם קום סימן אז העניין הראשון שלו צריך לתקן כמו הסימן דוקין ארבן גמליאל מני שהקדוש ברוך הוא מחי מסים אומלה מן התוו כמו שכבר נראה אומן הנבים מן הכוב ולא קיבלו ממנו מה הוא אמר להם מן התוו דכס וימר השם אל מוישה אנחו שכם אבסו אתה מת וקום תחייה לעתיד לבוא אומו לוי דזה זו זה הולך כך רש פסיק קזה זו אחרי אחר אורץ זה מהפסוקים שאין להם מחרי אומר רשי איך לפסק כן לא קיבלו זת מן הנבים אז הוא הביא להם דסו המ שר ו ס אפילו הנפ חיו ה אז רואים ש סמסים אז הם דחו ודיל ממיסים שך יחזקאל הפסוק הזה מי התנבא אותו ישיה הוא קדם ליחזקאל והוא התנבא שעתיד יחזק לחיות מיסים כמו שנראה ללום רוחת צשס אבל לא לבו אז הוא הביא מן כובים כסי כוב אולך לדודי למישורים דוב סיס שינים דו שפתיים זה נעות ומת נודדות השפתיים ששי נופ זאת אומרת שהם יחיו הם יכלו לדבר אז ה אומר אזם שפ נות בתוך הקבר הם לא חיים ויוצאים לאויר העולם רבחן מ שזה ש אז הם לא קיבלו את שלושת המקורות האלו עד שאמ מכזה כתוב על הדו אשר נשב השם כם ם לחם לא נמר א ם מכא מ וישק המם הקדוש ברוך הוא אומר ואתם מדק השם אלקיכם חיים כולכם ה הי מיותר כהיום מהיים כולכם כיומן אף לבו כולכם כיומן עוד יקוח של רבי ישע בן חנני מנין שהקדוש ברוך הוא מחי מסים ועוד שאלה מנין שד יודע את העתידות אמרלו תר את שתי הדברים אני יודע ממיק הזה שנאמר ר השם משה אזה ז קם שמש רבנו יקום זה זו הקדוש ברוך הוא יודע מה שעתיד להיות אז אמרו לו ד וזה וזנו זה לא הולך על מושה אמר בסדר לפחות לפחות חצי אתם יכולים ללמוד פסוק הזה יודע השאלה השניה שלכם שקדוש ברוך הוא וד אקום וגו את החץ השני מזה יודעים שיודע מה שעושה ליס תני אומר רב לז יסי בדוב זה זיפתי ספרי כוסים צריך לתקן זיפתי אני הוכחתי שן ממש בדבריהם שמרים אין תחיה סמס התרו אמרתי לן זיפת תסכם הם שינו בכל המקומות שכתוב בת רמזים בתחי סמסם שינו שם שמה שהבאנו ססום תקנו ללום אבל הוא אמר להם ולא ליסם יות לכם כלום שר אי אבל הרי כתוב שמי שעובד הזור הורקור הנפש ה אבונו בו אז הקורס קורס אני מבין בלזה אבונו בו לאמס מתי אבונו בו ו לאב אומרת שיש סים אז מזה הוא הכיח להם אומר לרב פופל הב רו את שתי הדברים גלמה זה גל מקורס תורס קורס בלזה קורס למה בנגור אם היה אמר להם כך אז הי להם פתחון בור ור ככ אנשים מדברים לכן הוא הביא להם מבוב הגמ שנחלקו בזה תים כתים כתוב ור תור בזור בזה תור קי אומר לרבי שמ זור השם מגד כסו רבי שמואל לשיטתו שהוא סובר שמגד זור אז כתוב שו ל יש אז האמת זה לא קושי רבקי כמו שרשי מצ שג השם אומר לשיטת י קשה אזה אז יש כ הם אומרים ד שואת הגמ בקי תמד מתי ורס אבוי נוב רתי שרת בזמ שא י [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה