הדף היומי מסכת סנהדרין דף צט
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת סנהדרין דף צט
[מוזיקה] סנדרין דף צדיק טס מתחילים בסיעתא דשמיא שורה שישית מלמעלה תניה כאן נראה כמה שיטות כמה זמן יהיה ימיס המשיח ומפורש מבואר שאחר כך יהיה אומב לא מתחי תניה רבי לזר אומר מוס המשיח ארבו שונו שנאמר ארבו שונו אוקט בדויר אז פשטס הפסוק עוסק לגבי מיס מדבור 40 שנה התגלגלו במידבור המיקר שכתוב אוקט בלשון עתיד ולא בלשון עבר אז דורשים אוקט לשון נקטי כמו בארמית נקטי זה לאחוז הקח את ישראל ואמלוך עליהם 40 שנה בדור קטן של 40 שנה שהוא משונה מדורות שלפניו מסתומ זה דורו של משיח ששינויים גדולים יהיו בדורו רבז בן עזרמר שבשונוים משכו ימות המשיח שנאמר והו בימה ונשכחס צורר שיבשונו שזה כי מי מלך איךוד איזהו מלך מיוחדות חשוב מה זה משיח זאת אומרת ששנותיו יהיו 70 שנה רבוש שלושודרויס אז ברמבם מבואר שהכוונה שיהיה משיח ואחר כך יהיה בנו תחתיו ואחר כך בן בנו שנאמר דוד מתפלל על שלמה בנוי ועל המשיח ראוכו עם שומש שמש רמז למשיח כמו כתוב לפני שמשוי ולפני יוריח דור דוירים על דובן דמ כיורח איקנו נוילון ראו חוים שומש זה עם המשיח ולפני יוריח עם ביס דוד דואיר דוירים דור זה אחד דורים זה שניים הביחד זה שלושה רבי ללא אומר אין לו מושיח לישראל כמו שהזכרנו בדף הקודם שכבר אוכלו במי חזקיה אל אומר רש"י הקדוש ברוך הוא ימלוך בעצמו ויגלים לבדו כל הנבוא שנמרו על משיח זה היה במי חזקיהו אומר רב יוסף שור לאמורה לרבי הלל אם כל הקדוש ברוך הוא שומר דברים שלא כן כי חזק עש בבית ראשון ואילו זכריה וזה לא זכר בדק שני בבית ראשון אלא זכר במרכיו ש מלכוס דריובש שהוא מסנ בבית שיני וכתוב בטריוסו הנה מלכיוולוך אמר גילי מיד בסורי בסירושלים כחיווך צדיק בנוש חמור לל עיר בנסונס זאת אומרת שזכר שב שלי מתמא על משיח זאת אומרת שזה לא היה חזקיה תנינו חבלז אומר המשיח שונו אוכה כתוב לגבי המן ונחב ויכילו כמה זמן היה המן 40 שנה וכסיבנו כיסנו שנו ימי השמחה היו באותו זמן זה 40 שנה רבי דיס 400 רבי 360 וחומשנו יהיו המשיח כמנין חמו כמו שנת חמה כנגד כל יום יהיה שנה שנאמר כי יוקום בליבי שנס גאולי בו כמו יום נוקום של מרגלים שהיה 40 יום כנגד זה שהם הלכו ברגולם כנגד כל יום הם היו שנה במידבו יושנו עם לשונו כך שנזגולי בו שנה ליום שנה ליום זאת אומרת כל יום ויום של שנה זו שנת החמה 365 יהיה שנה כנגד זה אז זה 365 שנה רש"י מביא גרסה נוספת 365 חמישהו על פשונו כי כתוב שנס גאול בו והשנה של הקדוש ברוך הוא זה 365 אל שנה כי אלף שנים באנוכו כי 100 שמאל כל יום זה אצלו 1000 שנים מה היום נוקום בליבי אומר רבי יוחנו מה זה בליבי לליבי גילסי לאיבור לא גילסי כמובן שזה רק דרך מוש אין לקדוש ברוך הוא איברים אבל הוצאתי דבר מפי שהיו איברי יכולים לשמוע הבליבי היה מון דבר השם אלוקי שמה לליבי גליסי למלאך השורס לא גילסי טוני אביב מוסר שבעלו שונו שנמסוכלו שבת ימי המשתה שבעת ימי שברכס יוסי סוליך אלקיך שבעת ימים ויומו של הקדוש ברוך הוא זה אל שונה זה 7 אל שנה אומר אביד אמר שמואל י מוס המשיח כמיום שנברום ועד אחשוב מיום בריאת עולם עד ימות המשיח כמה שנים עברו כך יהיה ימות המשיח מאז והלאה שנאמר כי מה השמיים על האורץ ואז הם יהיו על הארץ והם לא עמדו בארצם כל כך דהיינו הקדוש ברוך הוא מבטיח כאן שעם ישראל יהיו בארץ ישראל מכם מיום שנברא העולם ועד אז והרי כשנכנסו כלל ישראל ארץ ישראל עד שגלו בחום בישיני לא עברו מספיק שנים כי ישבו בארצם רק 1270 שנה ביום שני רואה למסתם לארץ כבר עברו 2490 שנה אז בהכרח שהכוונה שמויס המשיח יהיה כך כי מהשמיים מים על האורץ הם יהיו בארץ ישראל כמו הזמן שעבר מבריאה סוילום עד אז רב נחם הרי יצרוקו אמר כי מי נויח עד עכשיו כמה זמן שעבר מנוח עד שיגיע המשיח כמה שנים אברו כמה אלפים כך יו מיס המשיח שנאמר כי מי נויר זו לי אשר נשבעתי וכימי זה כמו כמי כמו מילה אחת כחשבון השנים שנמצא בידו לאותו זמן שנשבע השם עבור מי נוח או על הארץ כן נשבעתי כפי אותו חשבון נשבעתי מקצועיפוליך ומגורבוך שלא הכי את עולמי לאחר שבו משיח עד שיכל זה הזמן אומר רבי חיא ברב רבי יוחנון כל הנביאים כולו נסנבו את כל הטובות לישראל אלו למויס המשיח אבל לא למה בו עין לרעס אלוקים זה לא סרך יעשה למחק אלוהי אין קיץ לדבר ופלי גד שמואל זה חולק על דברי שמואל דומר שמואל אין בנו למזה למיס המשיח הבדל בעולם עולם כמנהגו נוהג אלא שיבוד מלכיוז בלבד שישראל יהיו משבדים לגויים אז בהכרח שכל מה שהנביאים התנבו זה בהכרח לא יודע מה בוא והוא אמר בחי ברמר ביחנון כל הנביאים כולם נשנע בו אלו לבלי תשובה הם יקבלו את כל הטובות האלו אבל צדיקים גמורים הם יקבלו הרבה יותר מזה עורה סולקים זונסכו ופליגד רבי רבי יח מחשיב יותר צדיקים גבורים הוא אומר להפך דמר רבי מוק שבלי צדיקים אינון או דשום גדול כוחם שבליצוב שם ביר יכול לעמוד מחיצו שנאמר שוים שולים לרוחק ולק קורב שקודם כל רוחק ועוד קורב אחר כך לקורב מה רוחק רוחק דמיקור מי שהתרחק מהקדוש ברוך הוא מחקה עכשיו בתשובה ומהקורק דמעיקור דאשתה מאז וכדיגומר ומה אומרים שקודם כל יותר חשוב ארוךק אז רואים שגדול כוחן שבלי תשובה ורבי יוחנן מרווי אמר לך לא הפסוק מתפרש כך לרוחוק כשהוא רוחק מעביר כל ימיו צדיגמור הוא קודם קורבוא אחר כך שהוא קור ומעביר ונסרח כמנו זה בעל תשובה ואומר הבחי ברבי רבי יחנון כל הנבים כול נסנע בו את כל הטובות אלא למה סיביתו לתמיד חוכם הוא לא יספרקט לתמיד חוכם הוא עושה בכספו בסחוריו ומתחלק עם הרווחים ולמה לתמיד חוכנחוסוב הוא יזכה בכל הטבות האלו אבול תלמידך עצמון עין לא ירסיקים זלסך מה יין לא ירועסו אומר רבי שע בליבי זה יין המשומר בענובוב משסיס רשלוק שמר זהדור בגן אולי בדן הגן הוא יוצד לאשכסגון מה במשנה מן השמיים וכולו אז גם אין חלק למבוא תרבו כתוב הפסוק דבר השם בוז ומצב הורסיקורס זהו מן השמיים דברך כדבר השם בוז זה פיקס נראה לאלון מה הכוונה דבר ברור כדבר השם בוזוזמ לפוטירו נראה עוד מעט מצוות סעיפה זהמפר בריז בוסור לא מעלה את עצמו ועליהם נאמר יקורס תיקורס איקורס בלילמה זה תיקורס לאמה בו מכאן מפסוק זמר בלזר מדוים המחללס קודושים את קודשי מזבח הוא מחלל אותם זה דבר השם בוזו הוא חלל אותם בטוב למשל ומבזמודוס זה חול המויד הוא מבזה את חול המועד זה גם נכלל בדבר השם בוזו והמפר בריסו של אבו אבינו זה נחל מל בסברי סעיפה מגלפונים בתו שלא יקלוכ זה דבר השם בוזו מלב פני חברים זה לא ברור זה כלו בפסוק יש לא גורסים זאת אף על פי שיש בוד תובים אין לו חלק לאמב כי כתוב היא קורס תיקורס תניך ידבר השם בוז זו אמר אין תורה מן השמיים אפילו אמר כל התור כולו מן השמיים חוץ מפוס שלא יאמר הקדוש ברוך הוא אלמו שם פי עצמו זהו כדבר השם בוזון ואפילו אמר כל הטיר כולו מן השמיים חוץ מדיגד דוג יש חוסר יסר או שומר חוץ מקלבוכו מר זה או חוץ מגזרשו וזו זהו כי דבר השם בו זה אפילו רק דבר השם רק דבר אחד אז למעיס גזרושוב רשי מסביר שהוא קיבל מרבו גזרשובה והוא לא מקבל אותה זה לא משמיים הוא אומר מה זה כלבוכו כלבוכו קצת קשה כי כלבוכו אפשר להפריך אז אמת יש שלא גורסים זה אלא חוץ מקלבו חיימר הוא כביכול אומר שאין כזו מידה בתורה של קלבו חימו תמדלו לאחרים זהו דבר השם בוזו הוא לא מחשב את התורה רבנו כל מי שמשגיח על המשנה זה שעושה כמו שאינקר יש מפרשים משנה כ לשון שינון הוא לא משנה את תלמודו רבי נויר אומר כל שאפשר לסג בתר ונוג זה דבר השם בוזו רבי שמואל זובדזור זה דבר השם בוזו מה עם השמו איך יש משמעות שלב דזורי תו דבר רבי שמואל כי דבר השם בוזו דבר לו שיוחיד מבזה דיבור שנאמר לו למויש מסיני אונוך השם אלוקו לא אחרים עלפונה וגמו זה דבר השם זה דיבור שדבר הקדוש ברוך הוא בעצמו לישראל רק את אלה שמופי הגבורה את שער הדיבר שמפי מוישה רבי שמקל דוד שזקצ רבי אמר כל משק שהוא לא חוזר עליהדס וכברס את בניה רב עקיבא אמר זמר בכל יום אומר רשי יהיה מסדר לימודך אף אף על פי שסדור בפיך כזמר זמר בכל יו יגרום לך שתה לעולם הבא בשמח ובשירים אומר צקבר עבודים ממה יקרו שנאמר נפש אומל כיוון שהוא עמל בתוירו אומל התירה אומלת לו כי אוכהפולפיו מני שהוא מסים דבריו בפיו תמיד כה שנמצא תמיד על החמור הוא אומלוק זה ותרוסמלסמוקח בו מבו פירוש שני של רשי לכל העניין הזה זמ בכל יו כמו שמי מי שעוסק תמיד בשירים אז הוא נעשה זמור זמור בכל יום כרגע מי שמשנן את תלמודו אז הנעשה סדור בפיומר רבי צקב מה יקרוא שנאמר נפש אומל אומל לא כי אוכף ולופ לשון כפייה הוא הכפיף וקפע את פיו לא לעסק בתויר אז הוא עומל בתור מוקם זה מה שהוא מבין מוקמחרים מבקשת מהקדוש ברוך הוא שגלה לו אתסוידת אומר רבי לזר כל לא נברו שנכדום לאומד אינו יודע אם למלפה נברו אם למל מלוכו כשמר כי אוקפי למלו ועדיין אני לא יודע אם למלו אם למסך סתם בתים ליום ספר הזה מפחו יוד כולו גופקנינו כל הגופים טרחנים למלו תיב לדזכדרוקדשר למי שזכה ויהמלו בתורכו בתורה עוד פירוש מביא רש"י דרופתקה זה כיס ארוך שמסימים בו מעות כל הגופים נרתיקים הם לקבב להכניס דברים אשרב למי שזכה נעשה נרתיק לתורה כתוב הפסוק נוף אישו חסר לב אומרשלו כי זה מתירו לפרוקים הוא לא לומד תמיד זה כמו שמי שאין לו אישה ובואל פעמים זו פעמים זו שנכנועים כספוס מתי תשמר בבית מתי תזכור את זמן שקד על ספוס מביא הגמור תון רבון כתוב הפסוק לפני הפסוק לדבר השם בוזו והנפש אשתעשה ביוד רומו כתוב שבהמשך וניכסו זה מנשה בן חזקיו שיוישה ודוירש בגודיס של דיפי הוא זלזל רחמון לסלם בתויר כאילו שיש דברים מיותרים בתוירה אומה וחיל משלכת לו והחוס לא יתונטים מה יש ללמוד מזה עוד פסוק וסמנסופיגש לאליפז מה זה מלמד אותנו וילך רובקצרחיטים ם צודודו בס ולגלג שמוש כתב זא צירך עוד מעט תראה זה מגע לפני בתוכיח ביתי אילרשתי אני אשתוק שאני סוב כמוך ו מפורש בקבול הפסוק בשעי אומר או מישוב בכב לישוב בחינם בלי שום הנאה הוא חוטה מה יש לו הנאה מלזלזל בתויר וכאבגולו חטו מהבוסגולו אמר בעשה יצרור בתחיל דומ לחוט של קובחו של הכביש בסוף דואלבסגולו כששומים ליצרורה הוא מתגבר והולך ווא נהיה עווה כמו חבלים נעסור לא כיוון שהבאנו את הפסוקים האלו מה באמת הפסק תראה מלמדת אותנו מי יעשה חוויס לאיתונטים מי הפירוש הוא כך תמנה באס מלוכים אבוי מאיפה רואים הפסוק הזה דכסיב אלוף לא יתון אלוף טמנו וכל אלוף מלכוס בלא תגי זה שר גדול רק הוא לא מאותר אז כיוון שטמנה חויס מלך ודאי שבא מלכי כמלוך זה בירושה בוא גיור רצה להתגייר בוס אצל אבר יצחק ויעקב ולא יקבלו אולכו סוף פיילגש לליפס בניסוב רצה לתחתן את הקישה הסכים להיות אפילו פילגש אומרו מוטב תשיפחו לאו מזו לבני אברו מצו שם יראי שמיים לתי גבירו מהחרס וזה הפסוק בא למל הפסוק השני שבנו שאתה פילגש לליפס בן סו שהיה מזר יצחוק נופק מנומולק יצא ממנה מולק דצערינו לישראל ממה דבחקו אולי היו צריכים לרחק אותה מתחת כמה פשכנ צריכים לגייר אותה זה מה שהתרב מלמד אותה בפסוקים האלו וילכו בקצרחיטים אומר ברבי צק מרז מלמד אותנו מכאן לצדיקים שם פה בגזל אחרי שקצרו כולם את השדות כולם מסכימים שיכנסו בשדותיהם אז הוא נכנס הוא חיפש דודים וימצוודים בסוד מי דודוים אומר יברוכי אומר רשי כמו התרגום יברוכי ולא יתפרש מים לוי אומר סיגלה רבי יונסו אמר סיבסו אוסביסקי זה מינים אחרים רש"י אומר סיגלה זה יקרי הסבים ומני בשמים ואמאות של אותן הסבים השורשים קרוסיגלה וסביסק זה גם ממים אומר רבי אלכסנדרי כל הויסג בתור לשמו מסים שולפמליה של מלו מהמלאכים פה של מטו בין ישראל שנמה או יחזק במועזי מה זה המעוז של הקדוש ברוך הוא זה התוירה יעשה שולים לי שולים יעשה לי פעמיים שולים למעלה ולמטה רב אמר משו עסק בתור לשמו כאילו בונו פלטרין ארמונות של מעלה ושל מטו שני פניוסים דבורי בפיכו מה זה דבורי זה התוירה בצל יוד כיסיסיכו לנטו שמיים וליס דורץ פלטר של מעלה פלטר של מטו אומרשלוק אמר אף מגין על כל כולו שנאמר מה כתוב בפסוק שבנו כתוב צל יודח כיסיסו הקדוש ברוך הוא מגן בצל ידו בזכות זה שהוא לומד לשמו ולמסג לצו אומר בן חברות מלכוסוף כי עשו את בן חברו שנ כתוב באברום וסורס הנפש אשר אוסו בחורון והתרגום שעבידו לא יריסה בכור וקוראים ל תעשיית הנפש רב ליזרב לוזור אומר כאילו אסון לדברי תוירו לאותו דבר המצווה שנאמר הושמרתם את דברי הבריס הזויס על ידי שמלדים אחרים והסיסם אויסום רוב אמר כאילו סו לעצמו כאילו ברא את עצמו שנסיס אוסום אל תקרם אומר רבי כל המאס חו גורם לו לעשות דבר מצווה דבר מצווה מה בכוסוף כאילו עצמו עשות על מצווה שמה הקדוש ברוך הוא אומר למשו מתכו אשר הקיס תיקר בדך הוא את הו כתוב כך מתח אל כל המאס מצווה מהכוסוף כי לא עד כאן דף צדיקטס [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה