הדף היומי מסכת סנהדרין דף צא
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת סנהדרין דף צא
[מוזיקה] סנדרין דף צ א מתחילים בסיעתא דשמיא סוף דף קודם ארבע שורות מלמטה סוף השורה מביאה הגמור שלו ופטר מלכס ופטרה המלכה שאלה את מו אומרו ידד שכו אני מאמינה ויודעת שהמתים עתידים לחיות דסי ויציצו מעיר כא ורץ עתידים ישרל לציץ ולפרוח מעיר ירושלים וכמו שאמרו בסו הקדוש ברוך הוא עושה להם מחילות מנהרות לצדיקים ממקום קבורתם לחן ים לירושלים אל מה שני מסתפקת כשדן אדומי בלבושן אמר אמרבי מאיר ל מחיו וחיתו שגרמו זורעים אותה רומה גרעין לבד הצו אצו מחת בקו לבושין עם כל השיבולת מסביב צדיקים שנגמור בלבושם בתכריכים הלח וקמה וקמה שיעמדו בלבושן אמר קיסר לרבן גמליאל אמריו דשך וחייה איך יתכן שהחיים שהש ודינו המתים יחיו אבו אפרה הרי הם נהפכים לעפר ואפר מכוחה יפה יכול לחיות אומרו ברתה אמרה בתו של הקיסר לרבן גמליאל שבקי עזוב אותו את אבא שלי ואנו מד אני אשיב לו היא אומרת לו כזה משל שני יוצרים יש בעירנו ודאי שאין שני יוצרים כאל תאר לעצמך שהיו שני יוצרים שני אומנים בירנו איך עוד יוצר כלים מן המים וךד יוצר מן התית איזה מן משובח אומר לו ודאי זה שיוצר מן המים אומר לו אמרו לא ממים צור הקדוש ברוך הוא מייצר ממים מטיפוס רוחו ש כמים הוא מוליד מנתית כל שקן שבידו ליצר דב רבי שמואל תונה שהשיב לו תשובה אחרת להבי כלמ מכלי זויס מה כלי זויס שמולן ברוח בסדום האומן שמייצר כלי זכוכית יש לו שפופרת מנפח עם הרוח שלו וכך הוא עושה את הכלי נשברו יש להם את הקונה אפשר שוב להתיך להמיס את הזכוכית ולעשות מהם כלי חדש רשי בצן שגמור חגיגה כתוב על דברי תויו ונוחים לאבדו ככלי זויס אין הכוונה שאין את הכונה אלא זה נשבר מהר לשעת ולא מתקיים פשר לחדש את זה למחזר את זה בוסו ודום האדם שברוח של הקדוש ברוך הוא חי הלחץ כם וכמה שאפשר לחדש אותו אפילו שהוא נעשה עפר אומר לי מרבי אמר אותו כופר לרבי אמימר ח ר כמ לך ב לכו נולי פטר גדים ארמונות יפים גדולים במו שין מים פ אן חומרי בניה הל ב ליו נופלו ז ב שים אמר ם המלך ם ש ם אחשוב שיש מים ואוף ע לחץ כמה וכמה אומר רשי וחינם הקדוש ברוך הוא יוצר את האדם מטי וקטן נו שעים בו ממש כל שקן שיכול לברו מן העפר הנ אומר רשי כל העולם כולו יצר מתו הוא אז ודאי שיכול ליצור זאת מעפר ומי התו ממי שהקדוש ברוך הוא יוצא ר יוצר מהעפר צי לביקו ורי ארבו יש כזה ארבר ר שאומר שקוראים לזה השקול שיש כזה דבר שהוא לא נולד אלא הוא יוצא מהאדמה שהיו עם חצי בוס חצי אדומ הוא מתחיל להיברא לצאת מן העפר אז חציו עדיין אדמה וחציו בשר למוחו איש רצ ונסכו בוסו שם אותו לזמן מרובה השרץ לא נברא לאלתר זמן מרובה שבוע שבועיים ותי סבור שן הקדוש ברוך הוא מחיי המיסים לפי שעה ליר ור שיום אבו אלו ילוז חוד אז יש מפרשים שחזון מה שאנחנו קוראים חלזונות אבל רשי אומר שהכוונה לחילון התולעת שיוצאת מן הים אחח ל70 שנה מדמה מייצרים את הילס אז בהתחלה רואים רק לזון אחד למ ידו קומי וסמ לוז אז רשי מביא ממורו שביצי חילזון משריצים כולם זאת אומרת שיש בידו לחיות לפי שעה במהירות מ הגמור אומרו מנה לגביה בן בסיסה כך קראו ליהודי הזה גביה בן בסיסה היה לו עקמומית בגבה היתה לו גיבנת כמו שעוד מעת נראה לח אוי לכם הרשעים כך אומר יהודים יס מחמת חיו איך ייתכן לחין מס אנחנו רואים שאלה שחיים מתים בסוף דמיס חין אז איך יעלה על דעתנו שהמתים חוזרים חיים אומר נלו לגי ב בסיס ל אתם ממינים רשעים ריס חין דלא יבו חי מה אלה שלא היו מעולם נוצרים נולדים דך אלה שכבר הפעם חיו לא קשק שחוזרים וחיים אומר לה אמר לו אמין חוב קורסלי הקים נני אקום כעת ויץ מסביר שהוא מתכוון לומר אם אני אקום בתחי הסמסים כמו שאתה אומר בת בוך אבעד בך ופש קמוס מך ואני אישר את המימות שיש לך בגבך אומר להמר לו גביו בן בסיסו סקן רופו מנטיקור אם תצליח לעשו סכר ארטו מביאה הגמור תונו רבון יש מגילה טייניס שם כתוב כל אותם ימים שנעשו בהם ניסים לישראל וקום אותם ליום טב יש ימים שאסור להתענות יש ימים שאסור גם להספיד אחד מהימים טובים שטועים שם זה 24 בניסן אסור להספיד מה היה הנס שקר אז הביאה הברייה ב24 בניסן חבד לניסן סטילו דמוס נתלו דהיינו הם הסתלקו משם עוררים בעלי חמס מיהוד ומירושלים שרצו ליטול חלק ביהוד וירושלים וכיוון שהיה נס באותו יום אז מימים טובים מה היה כשבאו בני אפריקה לודון ישראל לפני אלקסנדר ס מגדון שהוא כבש את כל העולם אומרו לו ארץ קנ שנו כסיב ארץ קנן לגבול סו כך כתוב שכלל ישראל הם קיבלו את ארץ קנן לגבול יסו ונן ודנו שה אנחנו נכדים של כנן אתם כלל ישראל ירשתם שלא קדין המשו מסביר אפילו שודאי שהם ידעו שכתוב בתיר שארץ כנן ניתנה לישראל הם טענו למה נטלו את הארץ מהנים כיוון שהם היו רשים כמו שכתוב בתר ר ציקי אותם אבל כעת שגם בני ישראל חטו והם גלו אז חוזר למקור אז אנחנו היורשים ש כנן אומלו גבי בן בסיס לחומים נולי רוס לך ווד לפני אלכסנדרס מגדון ואז אם ינצחו אמרו אד שבו ניצחתם בואו תתווכחו עם החומים ואם אני אנצח אוסום אמרו להם סמו שניצחתם אז אין לכם מה להפסיד נונו לרוז לר דומים אומר להם הוא אמר לבני אפריקה מיכון אתם מביאים רש הארץ שלכם אמרו לנרו אומר ן אניח א שנאמר ויאמר אור קנן עבד עבוד חוב כך כתוב אחרי המסה של חום זאת אומרת שאתם יורשים של קנן אז אתם אבודים לאכב של חום לשם ויפס אנחנו נכדים של שם אבד שקו כוסים עבד למי ונכסים למי וידרו שבתו אתם עבדים שלנו אמ אלקסנדר מלק החזירו לתשובה אמרו ו יתנו לנו זמן שלוש ימים נוסן להם זמן בקוצו מיד בורכו אז המשו מסביר שהם כבר לקחו בכוח שדות וקמים בארצ ישראל הם ברחו חזרה לאפריקה וניחום כשזר וקר כש ו ש שסו וישרא כלו לזרוע ולנטוע להם את כל השדות האלו אז זה היה בכד ניסן ללכן עשו אותו יום טוב שוב פעם אחזור בני מצרים דישראל לפני סנדון אומר לו ר כתוב בשם נוס סי בני מצר י שילום אז לקחתם בהשאלה כלי כסף כלי זהב לא החזרתם את זה נו לנו כסף זב שנרתם ממנו אמ ג בחמים נו ר ו לפני אלכסנד אם נחום ניצחתם אניצ ם נו תכם נומ אמר לצר נופר שמצרים אלכסנד ונונו זמ שש ים זמ ב מדה להיפ לאכול ושוב פנו ארץ ן שלו לכם לנו חלק בן אברם בר וגם בור אות ברחתם נו צתם שנאמר ת אברמס כל אשר ליצחק ולפני הפילגשים ינו בני קורו ושמואל אשר לאברם נוסן אברם מונוס אז מה אתם רוצים אף שסן אגין לבו חוב נתן כתב כתב צבא שלא איתו אחד בחלק חברו ושיגר זה מה על זה הוא סילק אתה תיקח את זה אתה תיקח את זה כלום יש לו זה על זה כלום אז גם אתם כך כל אשר לא נתן ליצחוק לפני שם הוא נתן רק מתוס מהעם מתוס אומר ברב מלמד שמום ש טומה אומר רשי כישוף ומעשה שדים המפורש מתקשים הר אסור לעשות דברי כישוף אז אחד הפירושים שנאמרו בזה המהרל אומר שאברם אבינו לימד אותם את ש סתומה כדי שיוכלו להתגונן מקופים של אחרים מביאה הגמור אומלי אנטונינוס שה קיסר רומי לרבי גוף ונשמו יכול תור צו בן הדין שהקדוש לד אותם כיצד גוש והרה שם שפרש ממני היכ בבר גו ש שפרשתי ממנו הריפ באר צמר אמר ל רבי ה למלך ב שכעת בקו יפות אין לו רגליים לגשת התנים סווא לא יכול לראות את התנים אמר יג לסו בור תנים יפות שבקו כת אני רואה בפרדס בואי והרכיב ונבי לאוכלם כך אומר החי גל הסומו אתה תרכיב אות על כתפך אני אומר לך כן ללכת ואני אקטוף את התנ וכל ביחד רוחב חיג גיסו וביו ואכלו ומ ב בל פרדס אומר ן בור אומר יג כלום יש לי רגליים ל אמר סו כלום יש לי עיניים ס הוא הבין מיד מה קרה כאן רח על גבי סו כמו שהם גנבו כך הוא המיד אותם שוב וד כחד אף הקדוש ברוך הוא משמו זורקו בגוף כחד שנאמר קר הקדוש ברוך הוא קורא לשמים מעול ולא אורץ לא דינמו קר השמים מל זו שו שב לתור גופו של האדם מהשמיים מלמעלה ו לא דימוי זה הגוף הוא יקרא גם אעל הגוף שבא מן ה אורץ לא דין אמוי וזכני המרשם אומר שזה מה שכתוב שרב ש ביחי אומר שיכול לפתור א כולם כולו מן הדין כי למעסה יש כאן שניים שוסו צריך את הנשמה ואת הגוף אז באמת בגימור שבש מח לוקס במקרה של שניים שוסו שזה לא יכול בלי זה אז חכמים מחייבים אז גם כאן מחייבו הרפש ביחי פותר גם באופן כזה שניים שעשו אז יכל פטס כללם כול למן הדין אומר אנטונינוס לרבי שאל אותו כזו שאלה מפני מה חמו השמש שיצו בבוקר במזרח ושס בערב במעריב אומר לי אמר לו רבי יב נ מוח רס לי אם זה היה לפר גם היית שואל למה היא זורחת ממרה ושוקעת במזרח אומר לי אוקה מנך מפני מה שכס במירב שתסובב את כל העולם עד שתחזור למקום זריחתה למזרח ושם היא תשקע אם באמת היה כך לא הייתי שואל ואל אותך את אותה שאלה כי כך נוהג העולם ממקום שיצא ש הוא נכנס בחזרה אומר לי כדן שלים לקונו שנאמר וצב שמים לחו משתחוים מיזה כונו הקדוש ברוך הוא השכינה במירי כיוון שמגעת ד מריב הולכת ומשתחווה לפני הקדוש ברוך הוא שברו ולכך שוקד נכנסת כפופה לפני הקדוש ברוך הוא אומר שאל אות טונוס הרי ד בן אדם שמשתווה מרחוק לפני המלך לא מתקרב כל כך אם כך בתס עד פלג דרקיע שתגיע עד אמצע רקיע לא תלך בתוך המים ריב ותיתן שלומה ות יולד שתמות שם כמה שעות ושם באמצע רקיע תשקע אנה לו רבי משום פולים ומשום אוברי דרוכים אם היה קורה כך ה מחשיך פתאום החמה באמצע הרקיע היא מהירה ביותר והפועלים לא יודעים הם היו נמצאים בשדה פתאום נהה להם חושך אויבר דרוכים לא ידעו מתי להזמין מלון להתארגן לשינה כאי אפשר ללכת כבר לכח שוקעת במרי ואז לאט לאט היא הולכת ו משתפלת אזור שהערב מתקרב אפשר להתארגן לבצ אז רשי אומר מש הכנ מש שהמלך פוקד הטיפה ובי לפני כמו שכתוב במו ומיד נזרקת בנש חיוס או משעת יציר אחי שהעובר נקר כולו בשר גידים ועצמות אומר ממר נוס אח של ב ב מלח ונו מסרס אזכר גם כאן אי הנשמה לא ניתנת ע שת צירה אך תתקיים הטיפה שלו סרי במ מכיוון שהי מרחת היא כבר לא נסת לובר א משס פקי אומר רבי ד דנוס וא צודק ומק מ שנ ש פק כ נשמע רוחי ואמר לרב ב מש צשצ שצא מ ממו או משעה שהוא נוצר אומר לא אמר לו רבי משע יצירה אומר לו אם כך שלובה יש צרורה אם כן במ יוצ הצרור צריך להשית אותו לצאת בכוח אלו מש יציא אז ניתן בו היצר אור אומר רבי הו צודק דוז דן אנטונינוס ומקו מס שנאמר לפסח חוס רבץ לפתח של מ אמו החת רובצת ינו הצרור מוכן ועומד שברגע שהולד נולד תן בו צרורה מביאה הגמור ריש לוקיש רומ ריש לוקיש הקשה סתירה בין שתי פסוקים כסי בנבואה לאוסי לובוי בום עיבר ופיסח אורו ויולד ירדו כולם יבואו העברים הפסחים איזה זו שבאור וזו שיולדת כבר זאת אומרת שאלה שיקומו לתחיה יקומו עם המום שלהם עיוורים פסחים וסיב וז יד קול פיסח הפיסח ירוץ כמו אייל וסור לשו אילן האילם ישיר שירים כי ניבקו במדבור מים כולים רובו אז מה שמע שכולם תרפו מומם או כיצד התרצו כך אומדים במומו מספים הם יעמדו אם מומם אומר המדרש כאם יקומו בלי המום אז אמו זה אנשים חדשים זה לא הם חר כך הם תרפו סתירה אחרת הו רומה כסיב בילה מובס ללא נצח ומוח שם אלוקים דימו מל קול פונים לעתיד לבוא כל אלה שיחיו בחרס המיסים שוב אינם מתים כסיב כנער בן מושו ימוס כתוב לפני זה לא י משום ודו יומים זאת אומרת לעתיד לבוא כשימות אדם בן 100 שנה יאמרו שהוא מת נר זאת אומרת שימותו רק יהיה להם אריכות ימים אונ הגמור קשי כאן בישראל ישראל בילוב לו נצח כם בנוים הם ימותו אחרי הרבה שנים שואלת הגמ נוכ בסם ו גוים לא אמרת הגמ כןב ועמדו זורים ורכם ו ורכם ומכם הם יעבדו בדות של היהודים רב חז רו הואש סטירה אחרת ס לונו לבו תתבייש ובשמו כמלח השם צס זאת אומרת שהאור שם יחלשו כמו השמש וגבור משיח ככיבוד הזל רחמו וכולי כ לבו סדו חופר לבנו מרוב הנוגע של הצדיקים תתבייש הלבוה וחמו אומרת הגמרא לשמואל דמה אין בלם הזה למס משיח אל שיב גו בלבד אבל לא יש שום שינוי בטבע רק הגויים לא השתעבדו ביהודים לא קש שניהם מדובר בלבו קם במח צדיקים שם יהיה שהלב תעיר כמו השמש והשמש תעיר שוס יומים ם במנ שכינה וחפרו מזי שכינה וק הגמור סתירה דומה על הסטירה שלוקי שקש ל ו קסיב אני אומיס חיה משמע כשם שאני אמית את אדם כך אני מחייהו ומת בעל מום הוא יעמוד חי במום הוקסי מחצתי ניר פה כשהוא מחייה מרפא את המחץ וא יהיה שלם אומר הקדוש ברוך הוא מה שני ממי מחי והודה מה שמוחי רפה הם יעמדו במום ואז מתרפים תו רבון הקדוש ברוך הוא אומר אני אומיס חיה יכל שאיין הכוונה שהוא יחיה מתים השתי מיסה באחד וחיים באחוות כדרך של נוג זה מת וזה נולד תמוד לאימה מוחצת ניר פה מה מחיצה ורפוא בחוד אדם בריא לא שייך לרפה אותו אלא מה מדובר במי שנמחץ אותו אני ארפה אף מיס וחיים באחו אז גם תחילת הפסוק אני אומיס חיה את אותו אדם שמתתי מכאן שוחי יש כא מקור ת רבי מאיר מ לתחי שנאמר כתוב אחי קר ים סוף אוז ישר מש בני ישראלר להשם ש לשון עב א יושר בעתיד זאת אומרת שמלבד שירים תהיה גם שירס וזב ישע מזבח לשם שנכנס שם הבנ את המזבח נו שם את הברו קלולס בונו נמ אבנ מכאן י שגם אח סמסים יבנו שוב מזבח ושוב יקבלו את כל המצו אלוו אומרת הגמור כ דרושים אז גם אוז אבנ ש שק מ גילו שלנ א אומרת הגמור שם זה אחרת מוסף כאילו בונו מה שכתוב לשון עתיד זה כי של רק רצה לבנות בכל זאת הפסוק אומר שכאילו שהוא בנה אפילו שבסוף הוא לא בנה אבל כאן בישע כתוב הריז ישע ובעצם כן בנה אז בכ שכוונה לרמז לתחי סמסים אומר רבי ישע בן לוי מני לתחי שנמר אשלו היל נמר אל מכא ואמ ר ש שזה ז גם ו שנמר אש שנ הנבים שצפו את הגא נוכ שגם הם אח k dfc kf
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה