הדף היומי מסכת סנהדרין דף ע
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת סנהדרין דף ע
[מוזיקה] סנדר דף ה מתחילים בסיעתא דשמיה במשנה ממוחה בן ס מר מי שיכל תרטימר בוסו נראה בגמ כמה זה תרטימר ואשת חצי לוג יין האיטלקי אומר רשי יין איטלקי הוא טוב ומעולה וזה ממשיך אותו שישת אוד ויכל וד וכך עד שוא יגיע לזה שגמר לו הכסף לס מסיס אבל אומר שי ביין אחר הוא לא חיה בחצי לוג מה השמע שיש שיעור אחר ליין אחר האוכ לנר מתקשה למה לא בירו לנו את השיעור רבי וסי אמר מונה בוסר ולג יין אז כמו שנראה בגימורי הוא מכפיל את שתיהם עכשיו כך כמו שנראה בהמשך הוא חייב דווקא אם הוא גנב כסף משל אביו הוא קנה בזה בשר ויין בכל זאת אפילו כשהוא גנה משל אביב באופנים הבאים הוא פטור אוחל חבור מצווה הוא אכל את הבשר בסעודת מצווה או אוכל בעיבור החודש הוא אכל זאת בסעודה שנגבו לבור החודש הוא עושים סעודות כמו שנראה בגור או שהוא אכל מס שני בירושלים הוא קנ עם כסף שש שוא גנב מאבי וא קנה בשר ויין וכ ז בירושלים קו ורמוס כל בשר מזה ויש כאן עוד גרסה אול ד לא נבדו רמ כותב שזה טעות הגרסה הזו כי לא שר בבשר תבל או מיס רישן שלא נבדה מחוץ לירושלים לא ייתכן שמדובר על היין קר כתוב אוכל אבל פרס ייקל המשנה מבאר שהכוונה לבשר שבישל אותו עם תבל או עם היס רשן שרומס מיסה שזה גם תבל או עם היס שני מחוץ לירושלים ויש טעם תבל בבשר וטעם כעיקר אז נמצא שהוא אכל בשר ועבר על יסור תבל או אוכל דובר שהוא מצווה נראה בגמ מה הכוונה לרבות כאן דובר שהוא או אוכל כל מכל אב לאוכל בוסו שוסו כל משקה ו שוסו יין אינו נסה בןר ומרה עד שיכל בוסו וישת יין ולא מצווה ולאר שנאמר זולל וסויה וזה הכוונה לבוש ויין ואף על פי שאין רע ל הדוב כי יתכן שגם מאכלים אחרים הוא נקרא זול משקות אחרים הוא נקרא סוב אבל זידו שנאמר של המלך מזהיר אל תהי בסו יין בזו בומ אזז דב רואים שעל זה צריך יותר להזהיר כזה מושך אז מסתבר שגם כאן זה העניין אלמיסה יש לנו זאת מלוך למוש בסיני רק יש זכ בפסוק של שלמה אומרת הגמור אומר רבי זר תרתי מרזה אין יודע מה הוא כמה זה אלו מת שקוף על רבי יוסי ביין שתק אומר חצי לג והוא אומר לג אז מסתבר שנמצא כופל אף בבוו אז אם הוא אומר מונה אז שתי תר תימר ונמצא תר תימר חצי מונה אומר רב חונו בר מולד כך קראו לאביו אומר רבונה אנוח שיק בו בזול ויכל יין בזול ואשתה כסיב זולל וסויה הזולל הכוונה לזלול אבל סמכת יש לשון זול ור שי מסביר שהסבר היא שאם הוא צריך לקנות ביוקר אז הוא לא יוכל להמשך כמה כסף יכול לגנוב אבל אם יש לו בזול אז זה ממשיך אותו עוד אומר ואמר הבחו בר מויל דמ רבונה אינו חי שיאכל בוסו חי ואיש תיין חי אז כמו שהגמר מיט הבאר בבוו הכוונה שמבושל ולא מבושל זוי מידת גנב למהר חי זה לא מושך זה לא טעים בשול לגמרי אז זה לא מסתבר כי הוא גנב עושה בסטר אין לו שעות לבשל לגמרי אז דווקא שזה חצי בישול כזה וכמו כן יין חי הו משובח אבל הכוונה לא יין חי לגמרי שזה לא טעים וגם יין מזו כדרכו זה לא מושך אלא מזוג ולא מזוג כמו שכבר נראה בקשה הגמור מה אתה אומר חי ור ורב יסף דמר ר אול בו חי ושו יין חי אינו נעשה בס אומר רבנ יין חי שמר אבונה מוזג ומוזג הוא לא הכניס ב הרבה מים אפילו שרוב האנשים שותים כך הרמ מסביר רוב אנשים שותים באופן שיש שליש יין ושני שליש מים זה לא מושך כל כך כאן הכוונה דווקא שהוא שתה כשיש חצי יין וחצי מים מה שרבי ורב יוסף דיברו זה ביין חי לגמרי זה לא מושך בוסו חי שרב הונה אמר זה בושל ו בושל כבוס כיוו כמו בשר שקבעו אותו בגול מקבל קבייה דך לגמרי שגנבים אוכלים בכזה אופן רב ורב יוסף דמר טרו אוכל בוסו מליח בזמנם לאו פריש דרים אז איך שמרו את הבשר מלכו אותו אז אם זה בשר ששמרו אותו עם מלח או ושוו יין מגיטו יין שכעת כתו אותו עדיין לא יין אין נה בס זה לא חשוב וזה לא מושך הגמ משנ במסכת ניס ערב תבו יכל אודום בסודה מסקס שני תבשיל אלא רק תבשיל אחד ו יכל בוסו ולא ישת יין בר אבל בו מליח זה לא נחשב בשר וש מגי זה לא נחשב יין מליח עד כמהו כמה הישא במלח ווא יחשב כבוס מליח אומר רבי חנינה ברובן שלומים אם לא עבר עליו זמן החיל שלומים הוא לא ש במלח שני ימים ולילה אחד הוא עדיין לא נקרא מליח הוא עדיין משמח את הלב כמו שכתוב זבחו של כלתו שום ושמחתו אז זה בר שמח רק אם הוא כבר שע שני לילה אחד אז הוא נחש כבוס מניח שמותר לאכול אותו בסעודה מפסק ויין מגיד קו כל זמן שהוא וסס אומר רשי שהוא נושך בגרון מחמד שהוא מחמיץ והו ני יין תוסס אין בו משום גילוי יין מגולה חוששים שהנחש הטיל בו ארס אבל אם הוא תוסס אז הנחש לא ניגש אליו ואם בשש גילו וקיסוס שלוש יומים המרת הגמור אוכ בס מ מתי הוא נקרא מוח מתי נקרא י מגיטו אומרת הגמור אוסו מסוד מפסק משום שמח לכן כזמן שו כשלים נ מיז בשמח אבל לא משו משוו ובכל שהוא לא ממשיך אם כבר עבר עלי אפילו לילה אחד במלך כבר מפיק תמו ולא חשוב וכבר אי אפשר לחייב בסר מויר אם הוא היה לילה אחד במלח ויין עד 40 יומים ה עדיין נחשב כיין מגיטו רק אחרי 40 יום יש לו חשיבות יין לחייב בסר מביאה הגמור אומר ח בר יין בלם אלו לנחם מבלים ולשלם שכר לשים הם מתענים בו בעולם הזה ומקבלים בו שכר מצווה שעשו בעולם הזה ואז הם נרדים לם הבוא שנאמר תנו שיכו ו עובד זה רשע שהוא נטרד ועובד מהעולם מיין למורי נפש לאבלים לפקח את צערם אומר רבי יצחק מסיל תר יין כסדום אל תתן עיניך למשך אחריו מה הכוונה אלתר ין שמד פניהם שרשים בלם הזה אבל דע לך שהסוף הוא בכלל זה הו מלב פניהם מה מתבישים שם רב אמר אל תר יין כדו אל תר יין אל תמשך אחרי יין שחרי סודם סופו ירג עליו רב קהן נרו מסתירה כסי בכל מקום מזכירים את היין אז כתוב תירוש אז כתוב בלי ו אפשר לקרוא זאת תירוש לשון רש קרינן אבל יש לנו בכבול לקרוא ז כאילו עם ו חולום איך מיישבים זאת יש כך ויש כך זוכו אם הוא שותה ראוי נעשה רוש זה עם ו לא זוכו אבל אם הוא שוה שלא קרנס ראש הוא נהיה אני רוב ורו מסתירה דומה סי שמח לב נוש אז כתוב בלי נקוד אפשר לקרוא כסיב ישמח לשון שומם שמשמ ונטל חוכמת ליבו אקרי ימח לא שמח זוכו אם הוא יודע להיזהר בעצמו לא לשות יותר מדי משמחו מפקח את הלב וכמו שדיברנו נעסה רוש על ידי זה לא יזוכו שותה יותר מדי משמו והנו דמה רו חם חמרה יין ורינה מני פסמים פקחין סוני פקח הוא ידע לשתות יין במידה הראויה אומר רב אמרו יד רבי שמן ברב אומר רבי חנינה ממה דסיו למי אוי למי אבוי אבוי זה לשון צעקה כמו אוי למי מדיונים למי מריבות למי שיח למי צער למי פצוים חינם שהוא רע ומקבל פצעים למי חכליל איים שהעיניים שלו מתנפחות מהיין למי כל אלה למאחרים ליים האחרים לשתות יין לבים לחקר ממסך הם חוקרים היכן יש יין טוב שמוסך שמורה בבשמים כי וסה רב דימי כשרב דימי הגיע ממר יסראל לבוא ולומר אמר במעצ סרל אמרו א יקרו הפסוק הזה מ ד דורש מרישה לספ מדרש מי שדורש מראשו לסופו דורש נכון וגם מסיפא לריש מפשר גם לדרוש להפך אפשר לדרוש מרישה לסיפא למי כוללה למי קורא כל הבעיות האלו למי שמאחר על היין אפשר גם לדרוש להפך מי צריך לשתות יין למי שיש לו אוי ואבוי ושיח דנו אבלים למי שיש מדנים ופצעים חינם זה רשע שחם הבריות למי שיש ך כלילות עיניים רוב שמנו ושיטתו הם צריכים לשתות יין דורש אויבר גלילו אובר מהגליל 13 ובן נאמר ביין כתוב בנוח 13 פעמים ו ו וי וב י סמוכים זה לזה לשום ו ו ויכ יש אדמו וית קורם ויש בן היין ושקר וגל בס וי ח קנסר סבב ויגד לשני בחוץ ויקח שם ויפס וויסס אומרים שכאן ו יפס לא דורשים זאת כי זה הי זה חלק מהמילה של יפס של השם שלו אשים לו ויוס על שכם שניהם ויילך חניס ויחסו סבם ופניהם גויו וצנח מנו וידע בנו הכון כתוב בהמשך ימר אור וקנון אבל זה כבר לא דורשים כי זה אומר רשי זה רק דורשים את אבו י לפני שנודע לנוח מה נגרם לו בכבוד זה שהוא שתה יין אז רואים ש ו מי ששותה יין מדה הרבה הבנו את הפסוק וישו לבני הכן לא כתוב בתר מה הוא עשה לו חום אז נחלקו בזה רשמל חד אמר סרסו סרס את אביו נוח חד אומר רוב הוא בעל אותו מדומר סרסו איך רואים זא מת שקיבי הוא קילל אותו בזה שהוא לא יכול להוליד בן רביעי הי לשם חום ויוס כעת הוא סרס אותו כ לא יכול להוליד לכן לא יח קילו ברביעי הוא קילל את הבן הרביעי שלו קושו מצרים ופ וכן הוא אמר אורון וס מבי מהמדרש למה באמת הוא לא קילל אותו עצמו כי הקדוש ברוך הוא כבר בירך אותו כתוב ויבק אנו זבו אז חום היה מבורך מהקדוש ברוך הוא וקלו מוק ברוכו לכן הוא כלל את בנו למה הוא קלל את הרביעי כיוון שהוא גרם לו שהוא לא כל וליד בן רביד גמר וי וש ס י חירב סו סו שכם בן חמו וגוי בדינו שהוא בעל אותה אז כ גם כאן הכוונה אמר הגמ בס ממבר כמו שהסברנו אלד רב משנ רבי את שתי המילים הבאות צריך למחוק למה הוא קילל דווקא את הבן הרביעי אונה הגמור או והו אבוי זה שסובר שחום רבה אותו אז הוא מודה שאחר כך הוא גם סירס אותו כי למדים זאת מויר ויר שהוא רבה אותו ומכך שהוא קילל את בנו הרביעי למדים גם שאחר כך הוא גם סירס אותו כתוב ויכ לאיך איש או הדומו ת קורם למה מוזכר איש הדומו כי הקדוש ברוך הוא הוכיח אותו למה לא למדת מאיש האדמה אומר רב חסדה אומר וק ואמר לוו אמר רבי זקא אומר הקדוש ברוך הוא לנוח נוח דש שה נקרא איש הדומ נבר מהאדמה ש גורם ח ץד לו יין אז למה אתה שוב נכשלת ביין כמדומה זה מתאים השיטה נחלקו בים ניה רמ מנו ג שאין צרות אוין אז מסתבר שעל ידי הגפן כנסה מי רבי יהודי שיתי ודע לקר את המילים הראשונות שלו אבא ואמא עד שם טעם דוגון אז כיוון שקוראים לזה דוורו אז זה חיטים חנ מקשים הרי חיטו לא נקראת עץ הא נמוכה אז החכמ מביא שכתוב במדרג ר כך היתה לפני חדש שיטה השלישית רח שבדקנו שנמרח ספרו לינוש מביא הקדוש ברוך הוא בזמ באותו סכין שו כבפ ז בכנס כמו צש בצ החורבן הד שרפה סי שב השלישי בנ בש ם סבס מקשים ואין עניין זה לזה כלל כרי שם ודרש לא תיקן את קלקולו על ידי עלי התאנה הוא רק כיסה את גופו אז לכן תס מפרשים באופן אחר ן שום מביאה הגמור כתוב בפסוק דברי למואל מלך מסו אשר הסרתו אמו למול מלך הכוונה שלמה המלך למוכל משם חכמתו לקדוש ברוך הוא ומס אשר רתו אמו פרשת תוכחה שאמו בת שבע הוכיחה אותו אומר רבחי מלמד שפסל העמוד לותו כי איסור זהש מ כמו שנראה בעזרת השם בדף הבא זה מלקוס אומר ב ומרבה בסעודתו אז היא הוכיחה אותו ואמר לו כתוב הפסוק שם ברי וברני ונדור כוונה כך מהי שד המלך ר שמשים אותך כ כשג להיות רש כאביך לא לו ז זה הכוונה מה ברי למה תגרום לרנן אחריך שת ולא בן אביך ממשיכה ואומרת ומה בר ביטני מ גרמו לכך שתהיה בעל צורה בעל כוח מה היה כל הנוש שביו סס שו פני המלך עד הלידה ואני דחקתי ונכנסתי כדי שיהיה לי בן מזור ולבון אומר רשי שתשמש ובד זרז שדש האחרים של הבור ת ש וצד לבון ומזורז אז אני גרמתי בתני גרמה שתראה כך ומה ברדור כל נוש ש יהלי בן אוגון למלכו אז אני אקיים מצווה זו וזו ואני דרתי ואמרתי יהי לי בן זורז גן לביוס אז אני אקיים כך וכך מה כתוב שם היא אומרת לו למלכים למול למלכים ש למלכים ארצ מלכים שש לזים לרזים לא מתאים לומר משין תקו שזם כולם באו להתיעץ איתו משוש ואשתו אומב צח מ שחז ש ס שם כתוב כש נדלי כ מיש אני יותר טיפש מיש מנוח ס יכ נוח איש הדומו שהוא שתה יין וביסוד ודשן שהוא נכשל ביין ואני שתיתי יותר מה ודרשן מתאים לפי ש מר שעץ הדס היה גפן מה ראינו במשנה אוכל בחבור מצווה אז הוא לא ננש אומר רביב אינו חי בסר שכל בחבור שכולו ריקן אומר רשי אנשים ריקים הם יגילו בכך א אם יש בחבור אדם מגון מחי גבנה לאלא נמשך אחרי זה ולא נסע בסר כמובן הכוונה בחבור שלו בורצו מצה אק אמרת הגמ לא צריך ש שני הדברים ק זה ה הראשוני וס הוא אוכלסו שכולם אנשים ריקים לא ממשיך מה רנו אוכל ביבור החודש אז רשי אומר כמו שנראה לאלון שעולים לי נקבצים לפחות ור אז סיפה כדי לברר אם לעיין בעיבור החודש או כ כמו שנראה הם עלו ויבור כבר מה שקרה קרה עולים במוצש נו אופציה אחרת מתי ראש חודש אלא לפ לפרסום הדבר עולים לעשות סעודה שהחודש הקודם היה מעובר בן 30 יום שואלת הגמור לממר דוסו יין מסקו מעלים לשם לי בוש ויין לאכול בפס דוגון וקטניס בלבד פס גן לא פורז ודוחן לא בשר ויין אומרת הגמר מה ש משנתנו אף אגב פס וקטניס וו אסיק שם דברים שלא אוכלים בדרך כלל בושר ויין ואוכל כד במצווה קוסיק הוא מצטרף לסעודה הזו שנעשית למצווה של פרסום יבור החודש לא ממשיך אבל הראשונים מתקשים הר אמר לו דווקא שאוכל בחבורה של ריקים אז המאיר מבאר ודאי ש בסעודת עיבור החודש ישבו חומים אבל היה שם בצד חבורה אחרת של ריקים והוא ישב איתם וד רבון הזכרנו את העניין הזה אז ה מביאים את ה בור החודש לסעודה הז ודם ד קטניס ו א ור יום היבור זה יום 30 שאיתו החודש מתעבר ובור הכוונה במוצאי 30 ד שבר את החודש ב א בלי משג בלי אנג שמות זזו חי שם עוללים לסעודה הזו החריפו החריפו זה לשון הקדימו וולו החריפו ופוקו ככלי שמו בכו אנשה דהיינו כשאתם נכנסים לסעודה הסעודה העיקר הסעודה בלילה אבל תקדימו תעלו קצת לפני זה שירו אותכם עולים אבל כל הסעודה תעשו בלילה אז שומים זאת כי הכל שקט אז זה יהיה פרסום אז מה מהזה מה שהביס אומרת ה לו ביום בלי שעיקר הסעודה תהיה בלילה ומה ש ש בריסה אינו בלילה ביו שעלייה תהיה סמוך ללילה כשעוד יום וגם הקדימו ופוקו אל תאחרו לרדת יכנס היום כי אז לא יראו אלא תרדו מיד בבוקר אז כולם יבינו שישבתם כל הלילה ואז יהיה פרסום סה רשי אומר שהסוד הו מסעו מתנו של דבר בלילה הו המרה מקשה שהרי כבר סיכמנו אין מסע ומתן זה כבר אחרי המסע ומתן אז דור חק דברי רשי מה רן במשנה אוכל ש בירושלים אז רשי מדגיש אם הוא גנב בשר ויין אפילו שלחון לו כי אמרנו שהוא צריך לקנות צריך לגנוב כסף אלא מה הוא גנב כסף שש וקנ זה בשר ויין למה מת הוא פטור ככלי כיוון שהוא אכל זאת בדרך מצוותו כי נאמר שמה צריך לקנות בכסף בו קצו ין ושחו לא ימשיך זה לא ימשוך אותו לאו ך משנה מדקדק לא כתוב כיוון שהוא עושה מצווה כי באמת המצווה לאכול מ זה רק על הביים אלא כיוון שהוא אוכל זאת דרך מצותו אז זה לא ימשוך אותו מה ראנו בהמשך אוכ סושקו ורמוס אז הוא פטור וכמו שנראה עוד מעט למדים זאת מכך שכתוב אננו שומע בקולינו בקל הקדוש ברוך הוא שומע אבל אם לא שומע בכל הקדוש ברוך הוא שאוכל דבור אסורים הוא לא נעשה מביאה הגמור אומר וב אוכל בושר עוף אי נעשה בסר מר כי זה לא חשוב דווקא בשר בקר זה מושך שואלת הגמ נן אוכל לוס ריפו שקוצים ורוסים אינס אינסה בס מר וסתם שקוצים זה עופות עופות מים כתוב בם שקצים רמוס זה שרצים מה שמע דוק זה כי זה דבר שאסור אוהרין אם הוא אכל ופות תהורים נסר אומרת הגמורה כתנ מסני צריך להשמיע לנו פטור על שקוצים להשלים שאם הוא אכל טרת מרבו בוקור אבל חסר לו כזי אז אם הוא השלים זאת עם עופות תורים אז כן רוב דיבר רק אם הוא אכל את כל השיעור מעופות אבל אם הוא השלים זאת בזי מעופות מאים אז הוא פטור כולו שומע בכולל של מוקים מה ראינו בהמשך אוחל דוב שהוא מצווה ודבר אויר דבר מצווה תנחו מאוולים אז רשי מסביר מה ששנינו חבור אס מצוו הייתי אומר דווקא מצווה דריסה קונים שאוכלים קודשים או קורבן פסח שאוכלים ביחד בחבורה לכן צריכה המשנה להשמיע לנו אפילו תקנת דרבון הסעודה שאוכלים סעודה סברו זה גם סעודת מצווה שהיא לא מושך עלמני מקשים כבר הוזכר במשנה לפני סעודת דיבור החודש גם סוד מרבון התפר ישראל מתרץ אמנם סודת יבור השו מרבון אבל המצווה שעסקו בד של קידוש החודש לכן היו צריכים לומר תנחו מבינים שעצם המצווה של תנחומים זה גם רק מרבון דברב אפילו שעבר רק דרבון הוא אכל בסבו שתקנו חומים הוא לא נהיה ב הוא עושה אר באכילתו הוא לא אוקרו שאבי ואמו אומרים איננו שמ בקולינו זה מיו בקולינו ו בכו שלקו מי שלא שמע בכולל של מוקו שוכל מסורס הוא לא נכל לפרשה זו מה ראינו אוכל כל מאכל כל בו שס כל מויין וכול לא נס אומרת הגמור אוכל כלל ב כיס דלה נה מיובשת מהמקום כילו שאפילו שהיא משקרת היא לא מושכת כמו בש ש י דבש ו ש משקרים אבל הם לא כלולים בענין הזה ני לגבי כון אכל דו עס דש ל ונכנס למקדש לבד חב משום שוין אבל אנ ב שכל בו ממש וש ין אל כל מ כל ב פ ד שנאמר אלת מביאים את הפסוק שכתוב אחר כך כיס ז ורש קרים טל בשמו מי שסובב זולל סופו להיות ני מבקש לימודו ולא מוציא קים טל בשמו שינה מי שמתגרה הוא יושן הרבה הוא מתעצל לעבוד אז הוא לבוש קרים אבל דורשת הגמור מזש במ קרים ומשח לימודו ווא נזכר רק לסרוגין שנאמר הוא קרים תלביש נומו אם נומו אז הוא קרים תלביש da fen
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה