הדף היומי מסכת סנהדרין דף סח
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת סנהדרין דף סח
[מוזיקה] סנהדרין דף סמ מתחיל בסיעתא דשמיא כמה מילים האחרונות בסוף העמוד הקודם ראינו במשנה אומר רבי עקיבא וכולו ומוסר משם רבי ישע לגבי לכיתת קישוים על ידי כישוף שאם הוא עושה זאת במעשה אז הוא חייב אם הוא רק אוחז את העיניים אז הוא פתור טמע גמור והו עניין זה רבי עקיבא מרבי ישע גומר לו וניה כמה בריס נראה שהוא קיבל זאת רב ליזר אז נביא את כל הברייה ואחר כך נחזור לקושיה לתירוץ ראינו בברייס כך כשכל לא רבי אליעזר נכנסו רבי עקיב ורחבי רוב לוקרו הוא רב אליעזר יושב בכייף שלוי קינוף אומר רשי זה ארבעה עמודים וכילה כמין יריה פרוסה עליהם היו עושים זא סביב למיטה כמו שמובא במסכת סוקה והין ישים בטרקלין שלו הם ישבו בחדר החיצוני הם לא ידעו אם אפשר להיכנס אליו כת או לא וסם ערב שעה בויו התקרבה שבת ונכנס אורנוס בנו של רב אליזר לחלוץ תפילו של אביו הוא סבר ששב לב זמן תפיל אז אסור לצאת עם תפילין כשהוא לבוש בהם ורשו ורבים מדרס מותר כזה דרך מלבוש ביום חול זהרי תכשיט בשבילו זה מלבוש בשילו אבל חזל גזרו שלא יצאו עם זה לרש ורבים ויתרה מכך הם גזרו גם שלא להניח בבית שמה צלבים ג בובב ווצ בזיפ אומר לם אמר אורנוס לחבריו של אביו כמדומני שדית שלה בו טרפו הוא קרוב למות כי אם דעתו הייתה מיושבת היה מניח לי לחלוץ את תפיליו כששמע זאת רב לז אמלן ד טוי של בני הורקנוס ודס אימו טרפו אך מניחין איסור סקי וסקין ביסור שבוס הוא מתעסק בחצת התפילין שלי שכל הענין ז רק שבוס אפיל אני אצ כך וסבים זרק דרבנו כמו שסיכמנו במקום להתעסק עם זה שהתעסק ביסור דרס להדליק את הנר להמי את החמין אם הוא לא יעשה זאת כת כנס שבת כ ש חח שדת מישב סולוב נכנסו וישבו לפנו ריחו קר במוס היה אסור להכנס בד אוסוב כי נידו אותו כמו שמב מסכ בצי במלק של תנור של אחנו הוא לא רצה לקבל את דעת הרוב ודו אותו אומר להם לא בוסם אומרו לבנו אמר םכל השנים עד כת דש לבום אמרו לנו פני אומר היד רמה ולא מפני כן א לפי שברכו נידו אותו לכן יכלו ללמוד אצלו אלא שרוצ אז הם התחמקו שלה להם זמן אומר לינו הרי הבין את האמת תמי אני אם ימוסו מעצמון אני אתפלא אם כל אלה אתם תמותו מיטה על מיטתם תהיה לכם מיס משו אומר ל רב אקיבה שלי מהוא מה ת מיטתו של רבי קיב אומר ישלחו כוש משלן אומר רשי שלי פסח כולם לו ששת הית לומד אצלי תו הלומד תו הרב ואכן כידוע סרקו את סורו במסריק של ברזל לפני שהוא נפטר מן העולם נוטל רב לזר שזו חליב אומר אוי וכם שתי זרס שכי שתי ספרי תוו שנגלו מסביר רשי גוללים ספר וירו והכתב מכוסה כך תתעלם ותתכס וו שבליבי קשבות לפי ש שמשו ממני אז כל התויות תישאר נעלמה ארב וירו למדתי וארב תויו לימדתי אב בכל זאת אפילו שלמדתי הרבה ולמדתי הרבה ארב תו למדתי ול חסרתי מרבו יסי אפילו ככלב המלקק מן הים אז רשי מסביר ברור כשאדם לומד מאדם אחרי חוכמה הוא לא מחסר את חוכמתו שלזה שהוא מלמד אותו אלא הכוונה היא שאם הולמד ממנו הרבה והוא עולה עליו בחוכמה זה כאילו מחסר אותו וא אומר לא חיסרתי מהם אפילו שלמדתי מהם הרבה לפי שחכמת היייתה גדולה אין תלמודי עולה לחסרים לקבל מהם חוכמ כאן צריך לתקן ברשי אפילו מעט כמו כל שמלקה קצת מים הים אפילו את זה לא חיסרתי מהם לא למדתי מהם מספיק רק קצת למדתי מהם וכמו כן אר בתו למדתי ולא חסרוני תלמידי אלו כמכחול בשפי פרס הם לא קיבלו מחוכמת לחסר את יתרון חוכמתי מהמהם אלא כמו שמסר ה בשפופרת בטיבול אחד מטבלים את מכחול בשפופרת כמה זה לוקח משם קצת ולא יד יד ר מסביר מהקמה ו יד לא דיין שלא יכלו להגיע לסוף דעתי אלא אפילו לשאול לא שאלו אותי אז בלכ מגים ר שוא אמר ש ב בהלכות מיני כשפים ש ידיהם מתמלא כל השד קישוים וד ש ב חוץ ק יוסף רבי עקיבא פעם אחת שאל אותי בעניין זה מה היה פעם אח אני והוא אני ורבי עקיבא מלכנו בדרך אומר לי רבי למדני בנס כישון איך עובד הכישוף הזה אמרתי ד אמר לח של כישוף סמ לכל הסוד כישון אומר לי רבי [מוזיקה] ןממ צוו למוק מחוד אז אז הוא למד ממני את העניין הזה עכשיו אחרי שהוא גמר להתלונן שלא למדו ממנו ואכל מה שהוא סיפר אז הם רצו לשאול אותו לפני מותו שתי שאלות שתי שאלות אלו כמו שרשי מביא זה מלקס בין רבי לזר לבין חכמים רצו לדעת האם הוא חזר בו אומרו לו השאלה הראשונה מתיחסת לגבי כלי אור שהוא ממולה ותופרים זאת אז לד חומים כיוון שכלי אור לא מקבל טומה אלא אם כן יש לו ביס קיבול כי כלי אור הוא קש לשק וכמו ששק יש לו ביס קיבול כה גם כלי אור מקבל טו מרק אם יש לו ביס קיבול אז טוענים חומים כיוון שהעור הזה נכון שהוא מקבל בתוכו אבל הוא מקבל בתוכו לעולם הוא מתמלא ולא מוציאים ומחזירים כמו בשק אז ה לא נקרא קיבול הוא לא מקבל תומה רב ליזר סובר הוא מקבל תומה כי גם בהס כיבו שעשוי למלות שמי כיבו לכן למשל כדור שממלאים אור באיזשהו צמר וכדומה שיהיה כדור אז הכדור הזה מקבל טום לפי רב לזו עוד נחלקו בכדור וכדומה שנקראו ורואים את החלל שלהם אז חחים מודעים שזה מקבל טומה כי יש לו בס קיבול הם נחלקו מה קורה לגבי טבילת הכלי אחרי שהוא נטמע חוים אומרים צריך לרוקן את מה שבתוכו כדי לטבול אותו כי זה חוצץ רב אליעזר אומר זה כלי אחד וזה לא חוצץ אז הם רצו לדעת לפני שהוא נפטר האם הוא חזר בו אז שאלו אותו כדור דהיינו כדור מחופה אור מלאים בתוכו צמר של עיל בדוחק זה כדור כדור משחק וכדומה ו איימוס המוס זה דפוס שעליו עושים מנעל אז אנחנו אומר רשי עושים זאת בדפוס של עץ הם עשו זאת של אור כאין מנעל ממולו מתוכו שיער ופיו טפור והקמע של אור שממו בתוכו ותולים אותו בצב לנוי וצרו מרגו סופרין את המרגלית באור טולים זאת בצב בעמ לרפוא ומשקל קטנו משקולת נוקי קטנה עושים אותה מאופרת וכדי שלא תשפשף וחסר מהמשקל שלה אז מכפים אותה באור משקולת גדולה לא צריך לחפות אותה מהוא האם חזרת בך ואתה מודה לך חומים שכיוון שזה קיבול ולום זה לא ישמ קיבול זה לא מקבל תומ שלא חזרת בך אומר להם לא חזרתי בי אין טמים אפילו שהם שלמים וומה נוגעת בחוץ ותהרוס אומר שהין גם בזה נשארתי בדעתי שאפשר לטבול אותם כמו שהם נקראו ונטמעו ולא אומרים שמילו חציצה דל יקח חומים עוד שאלה שאלו אותו מינוול שלגבי אמוס מהו הרצען הוא יצר מנעל אב עדיין לא הסיר אותו מהאוס מהדפוס שעליו הוא מונח שעליו יצרו אותו חכים מסברים כיוון שהוא כבר לא מחוסר מלוכ שצריכה אומן גם הדיות גם אדם רגיל יכול לסלק אותו מעל הדפוס אז הוא כבר מקבל טומק יש עלי כ שם כלי רב לזר טוען כיוון שהוא עדיין לא הוסר מהמו עדיין לא נגמור מלאכתו ולא מקבל תומ האם חזרת בך לא אומר להם לא חזרתי בי הוא טורר ובשעה שהוא אמר את המילים האלה וצו נשמו בהרה בודו המירה בעודו אומר טוהר אומד רבי ישעל רג לו ואומר הוטר הנדר הואר הנדר הותר הנידוי שנדו אותו וכעת מותר להתעסק בקבורתו למוצ שבס אמרנו זה היה בערב שבת לא הספיקו לקבור אותו לפני שבת מוצאי שבת הייתה הלווייתו פו גבו רבי עקיבה וראה שגורס בין קסור ללוד נשו את מיטתו מכסור ללוד בדרך פגש בו פגש רב קיבה הוא ראה שהוא מת הוא כשראה שהוא מת הויוק בסורו עד שדמו שויס לא אורץ אז תוסס מתפלים הי כתוב בפוסי שרת לו נפש לסינו אסור לשרוט את הגוף על מת אומר טויס סולא עשה זאת על המת הוא עשה זאת על ה תוירה שנאבדה כמו שהוא כבר מסיים באספת שלו פו סכל רב עקיבא בשור ומה היו עושים שורה סבבות המיטה להספד אז הוא אמר כך ובי ובי רכב ישרל פושו ארב מוס יש לי יש לי הרבה כסף לפרוט ואין לי שולחו רוסון כלומר הרבה שאלות יש לי לשאול ואין לי למי לשאול עד כאן הבריה כעת לקושיה על מרב לזר גומרו רבי עקיבה את העניין של כישוף של קישוים במשנתנו אומר זאת בשם רבי ישוע אונה הגמור גומרו למ מרב לזר סוברו הוא לא הבין זאת עוד אחר כך גומרו מרבי ישע שוב ואז ברנלי כ במשנתנו אומר ז בשם רבי ישע שואל הגמ ל המעשה שהב בי איך עשה זא רב לזר שעשה מעשה ב קישו של כישוף חבנ הגבור סנו רצה ללמד את רבי עקיבה כדי לדעת מתי לחייב מכשב איך עובד הכישוף וזה מותר לעשות מה כתוב הפסוק ל אבל ן אדרון לוך ב מיסס ונתחיל בסיעתא דשמיה פרק שמיני פרק בן סר ומירה למעשה פרק זה ממשיך לפרט את הסקול שלמד דף נג אחד הסקול שלמדנו שם זה בסמ רק לזה כיוון ש הלכותיו מרובות התייחד פרק מיוחד כתוב בתוי שבן סויר ומירה שהוא זולל וסוייה הוא גנב מאביב כסף ואקנה בשר ויין וא שתה כמו שנראה את כל הפרטים בפרק הזה אז הוא נשכל אומרת המשנה בן ב מאיזה גיל משובי שתי סס אחרי שהוא כבר בן 13 אבל לפני זה הוא לא ננש כמו שנראה ועד שי קב זקון שה הזקן שלו מוקף שיער סביב כולו עכשיו כך רבי הקודש הוא היה לו לשון זו עד שה זוקו מטען קודם ורבי מפרש התחתון ולא עליון אין הכנה לזקן ממש אלא לשיער שבאותו מקום אלא שדיברו חום קיו לכן קראו לזה זקון מה המקור שנאמר כי יהיה לאיש בן אז קודם כל דבר צדדי בן ולא יבס בבס לא נוהגת פרשה זו בן ולא איש קוטן פוטר שלבו כלל מצוו דהיינו בדרך כלל שכתוב בן הכוונה שעדיין לא הביא שתי שערות אבל זה לא יתכן כי קוטן פוטו שלא בול כלל מצוו אלא הכוונה מי שכבר הביא שתי שערות מצד שני כתוב בן דהינו בן שסמוך לגבורת של איש וזה נראה בגימור נלמד מכך שכתוב כ לאיש בן כמו שבוא בגמ אומרת הגמ ן מנון פ בג מצו ן ושש את ה ד ש פרשה הזו ליבק מפטר שאתה מצריך פסוק לפתור אותו אנמור נן או אוטו בן סמר על חט נרג על החטא שהוא חטא מגיע לו מיסה שאתה צריך שיהיה בשין הרי מה הוא חטא סך הכל הוא אכל טרבוס שוח לוג יין אלא על שם ספו נרג כמו שגמור תפרש בסוף הפרק ו שראה שמביא שיודו לסוף דטו שיגמר הכסף של אביו והוא כבר תרגל לזלול ולשבור אז הוא ילך ולסתם את הבריות ווא יהרוג אנשים אמרו ימוס זק ומוס חב אם כ קבל ש רג אפילו ק כזה הרי לא עונש זה כדי שימות זכאי וד בן ולא איש קט משמה כתוב בן ולא איש זה כן אומר ארדק וחיה לאיש בן בן הסמוך לגבור של איש שהוא בן שהוא כבר איש הוא נמצא סמוך גבורתו עד שוא גע לגבורת שזה כש קבזו התחתו זה התאריך למעסה בפשט הפסוק נקרא כ איש כשיהיה לאבא בן סררו מוירה אבל כמו שנראה רב הכריח שהכוונה כי יהיה לאיש בן שהבן הזה הוא כבר בע לכלל איש אבל הוא רק סמוך לגוס של איש אם הוא כבר הגיע לגוס של איש דהיינו כבר הקפ הזקן כבר לא מה ראינו ועד שיקיף זוק תחת וכולו ריי שנה בריסה שמפרשת את המשנה מה הכוונה יק ז תחת עד שיקיף הורו כי יוסר אב כבדי הגיע מרצו לבוב אומה לפרש את הברי שמה ש שנה יקיף הורום בוא להשמיע שזה הקוף הזקן התחתון שראינו במשנה הקוף הגיד שכל הגיד מוקף סביבו בשערות ולא הקוף אז ביצים הכיש של ביצים לא צריך להיות מוקף בשערות זה בגיל יותר מאוחר אומר רב חסדה רב חיז סבר שכון יכול להוליד בן אז ה אומר כותן שליד אין בנו נסה בס מוה לעולם גם אחרי שאביו גדל כמובן שנאמר כיה לאיש בן איש בן ולא לבן בן אם כשהוא היה בן כשהיה כטן אז נולד לו בן אז הבן הזה לא יכול לעולם להיות בן סר מוירה תמ גמור הי מבו הרב יהודה מרב הרב יהודה פירש שהמילה איש לא עולה על האבא אלא ה עולה על הבן סר מוירה שהבן עצמו יהיה איש דהיינו שהוא כבר יהיה בן יג אז איך אתה מפרש כעת שזה עולה על האבא אונה הגבור אם כן לדרשו של רב לי מקרו כיה בן לאיש אז אז ממה שמע שהבן יגיע לכלל איש מה יהיה לאיש בן שמע מנו לקרב חסדה לאיש בן משמע שעל האיש לאבא יהיה בן וזה בא למט שדווקא אם הוא איש ונולד לו בן אבל אם הוא היה בן בשעה שנולד לו הבן הוא היה קוטן בין זה לעולם לא יהיה בן סר מוירה שואלת הגבור אם כך ואם מכול אמר כל הפסוק לאכ דוסה דרשתו של רב חסד למ את בנו של קוטן אבל קוטן עצמו חייב כ כתוב בן מני שוא צריך להיות סמוך לגבו של איש אונה הגמורה אם כן שלאיש עולה רק על אבא אז למה צריך את הל נ מקרו וכי בן איש רמירה שאז מה שמע בנו של איש ולא בנו של כטן מה כתוב חיה לאיש בן למה הוא הקדים את האיש ואז הוא צרח להוסיף ל שמע מי נותרת כי כעת משמע כך ומה שמע כך משמע כי ייה בן לאיש כשיגיע גבורתו של איש ומה שמע גם שהאיש הוא וליד בן אבל אם הוא בן שליד בן בו לא נוהגת הפרשה אומרת הגמורה מה שרב חסדה נקט בפשיטות שקטן יכול להוליד הוא פלי גד רבה דמר רבי קטן אינו מוליד הוא לא יכול להוליד שנאמר כתוב שאדם גוזל מחברו או כל ממון של חברו שהוא קופר בו וחברות טובע אותו והוא נשבע על שקר שהוא לא חייב לו אחר כך וסדו סחוס שרוס מודה שהוא נשבע לשקר ושי ושושו צריך להשיב את הרושם את הקרן וצריך להוסיף חומ וצריך להביע שם גלוס אז כתוב שנאמר ואם אין לו איש גויל אם אין לו יורש דהיינו זה שנשבעת ל השקר שאתה לא חייב לו כבר מת אתה לא יכול להשיב לו את הכסף וגם אין לו יורש להשיב ליורש את הכסף אז אור שמושב יהיה לה השם והקדוש ברוך הוא נתן זאת לכוהנים נשאלת השאלה וכי יש לך ודם בישראל שאין לו גויל לכל אדם בישראל יש יורש אם אין לו בנים יש לו אבא יש לו אחים יש לו דודים יש לו דודים עד יעקב אבינו הכור קורב קודם אלא בגזל הגר מדבר הוא גזל גר והוא נשבע לו שהוא לא חייב לו ואחר כך מת הגר ואין לו יורשים ואומר החמון איש לא כתוב ם אין לאי גויל כתוב ואם אין לו איש גויל מה המילה איש בעל לומר לי אלא כיוון שכתוב ואם אין לו איש גויל זאת אומרת שייתכן שיש לו יורש ייתכן שאין לו יורש איך זה יתכן שיש ליגר יורש הרי כקן שנו ילד אם יש לו ילד אז התיר אומרת ואם אתה אתה צריך לבדוק אם יש לו ילדים או לא אם הוא איש איש אם הוא כבר גוד לגר וצך רזרו לום יש לו געל ממלו כי יתכן שיש לו ילדים אחרי שהוא התגייר ובנים הלה יורשים אותו אז אל תיתן את הקרן לכון תיתן אזא ליורשים שלו אבל אם הוא לא איש הוא קוטן הוא גר קוטן שגזל ממנו וס מעריכים כאן בריחות גר קוטן שיש לו כסף איך יתכן כל הדברים האלו אז יתו צריך לחזור לו כול בוודאות לדעת ידוע שאין לו גוילי אתה לא צריך לבדוק אם יש לו ילדים או לא ותיתן את הכסף לכהן כי ברור שאין לו ילדים אז המקור טוען רבי שקטן אינוליד איס הבי מקשה לרבי כתוב לגבי שיחו חופו שיחו חרפו זה מחליק רב עקיבא רבי שמואל האם ז חץ ש שיחו חץ בסכ שהתקשה לב עברי או שיפו נניס שתק דברי אז כתוב שם ואיש כשק וישו שכז וגוי אז אי לוקה והוא מביא קורבן השם שיפוח רופו אז אי לא היה כתוב רק איש אומר את הברס אין לו איש אם הוא גודל בן ת שמחו שרוי לביה מני שקיימת בפרשה זו תמיש ו המיותרת בא לומר לי שגם קוטן בן ת שב יוסף ביה קיים את פרשה זו לפי הרמבם הכוונה שהיא לוקה וגם הוא מביא קורבן כשהוא יגדיל אבל יש חולקים שהוא לא חייב קורבן כבר עשה את המעשה בודו קוטן אלא העניין הוא רק תלקה הפוני מה כתוב כאן ואיש קישק וישו שיכ זרע וו מרבלי גם כנו ז אומרת שגם קטן יש לו זרע שמזיע ויולד אומר נלו רב יש לו זרע ואנו מליד כתבו של הבי שליש דומה כמו תבואה שלא צמחה שליש גדולה יש כאן גרעינים הם אתה זורע אותם לא צמח כלום כר גם בזה שהוא עדיין לא בן יג ושס וג עוד מק שיש לו זרע די חזקו בשו של חזק שנו יס כתוב הפסוק פ משפטים יוזד איש על רו להורגו במו מ מזבחי לומוס למה הפסוק נקת לו שני וזד ולא כישי איש רוצים לומר שהוא עשה במזיד אפשר לנקות ירשיע אלא דרך אגב לימד אותך הפסוק עוד דבר איש מזיד הו מבשל ו מזריע הזרע שלו מבושל שיכול להוליד ואן קוטן מזד מזריע יש לו זרע והוא מבושל אמרר משד מזד ו כסף כב הפסוק ויזד קוב נוזי שבישל תבשיל עד כן דף סס
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה