הדף היומי מסכת סנהדרין דף נ
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת סנהדרין דף נ
[מוזיקה] סנהדרין דף נ השור מתח בסיעתא דשמיה שלוש שורות האחרונות של הדף הקודם סקילה ריפ וכולו הגמור כעת פרש מה הטעם של חומים שהם קבעו שקילה היא המיסה הכי חמורה אחרי השריפה אחרי ההרג וחנק המיסה הכי קלה אומרת הגמורה סקיל חמור משריפה שכנינו לגדף ולוב זורי רואים שלוס החמורות האלו ם ור תנז חו מהח בו שכך אני מוכיח שאם בותל הדו בסי זאת אומרת ש הכי חמורה שפד ששם בקך ה ש ש ובי מחלל לכן בוש סורף ומה הכוונה ש מחללת את אביה אז רש מביא הגמור לאלון שאם נהגו ב עד היום קודש נהגים בו חול אומרים אורו שזו יולד אור שזו גידל הסיפה יותר חמורה מסכי אולי אונה גמור רבון נסו יצ ריפה ולא ירוו בס כהן הי יצא מכלל בנו ישראל דווקא כש נסו שבת ישראל ש מזנה בוד סו היא בחנק בסק בשריפה אבל רוסו שבב ישראל היא מזינת בסקילה בנרו מורוסו בסקו לא יצא מהכלל וגם היא דונת בסקילה והגרסה לפנינו ומי דק רחמון רוסו בסקילה מכך שתר מוציאה בסקון רוסו מכלל נסו שתהיה בסקילה ולא בשריפה שמ מנוכי לחמור משריפה כי בהכרח הרוס שמנו יותר חמורה מנסו כי מחללת את ביץ אביה ורואים שמס ישראל נסו היא בחנק שימיס הכי קלה וארוסה בסקילה בכל זאת ב בסקון אתה רואה שאם היא רוסו בסקילה רק אם נסו בשריפה זאת אומרת שקילה חמורה יותר משריפה כך מתפרש לפי הגרסה שלפנינו אבל רשי אומר שהגרסה הזו קשה כי הרי אם דקדק לא נמצא איזשהו פסוק שמוכיח שלפי חומים נסו רק היא יצאה מכלל בסיסו שניונת בשריפה ולא רוסו אלא בגלל שחכמים סוברים שהשכיל חמורה יותר משריפה הם טוענים לא ייתכן שבס קוין כשהי רוסו היא יותר קלה מבס ישראל שבס ישראל בסקילה והיא בשריפה אלא בהכרח שמה שהתירה אומרת שבס כהן שמנו היא בשריפה התירה מדברת רק ברוסו אז איך מתחיל הגלגל להתגלגל מי ובר באמת שקילו חמורה יותר לכן אומר שחסר כאן העיקר חסר כאן והגימור מתכוונת לומר בעיקר שבהכרח שסי חמורה יותר כמו שנראה לאלון כי פשו ביקר עודף כיוון שרואים שקילה ניתנה לעבירות הכי חמורות מגדף זור אז בהכרח שסי ימיס הכי חמורה מה טענת דר בי חמור בסקון וחומרת שמחלל בוביו בכל זאת כמו שנראה לון פ בק מה שהגור כא אומרת כסבון רוסו זה רק לישב כי אם באמת אנחנו אומרים שכילה חמורה יותר אם כך איך כתוב בתר שבכו שמנו אז היא נשת ביפה פשט משמ בין הרוס בין איך יתכן שרוס נקל עלי כיון שה בקון כלר בי חמורה ביף שפחה מסכי על זה אומרת הגמור לא בהכרח לפי חומים כיוון שהם באמת סוברים שקילה חמורה יותר בהכרח שהפסוק שמחייב בסקו בשריפה מדבר רק בנסו ולא בארוסו ממילא אומר רשי שהמילים ומדבק עד חמורו המשפט הזה מיותר ואו שהריחו סדורים או שלא גורסים אותו אז סיכמנו שכי לחמורה משריפה ממשיכה הגמור סכי לחמור מסייף שכנתנו לגדף ולאזורי ומה חומר כדורן שפש בעיקר דרס חומו שנית שיר נידח שעבדו זורי ומ חומר רואים שטר מחמירה שכמ צריך לשרוף את כל ממונם אז אם כך מוכח שסב זה המיסה החמורה אמרתו איזה כוח מרובה איזה עוון חמור יותר כוח המדיח זה שמדיח לעבוד אזור או כוח הנידח זה שהוא שמע בכל המדיח אבו כוח המדיח כ הוא גרם לכל המעשה ותני מדיר דז בסקילה כמו שנראה לאלון את המקור לכך ומכך שהמדיח י דף שמ מנו סכילה חמורה ממשיכים סכילה חמור מחנק שכת מגדר שת לו כתוב ס סתם נראה לון שכל ממור סתם אחק ו ש נאמר ו נאמר הש אז מקשים אז מהכ מכך שחנק חמור יותר הרי אדרב רואים שקילה ניתנה למקמו בגלל שמוקים ועוד מכני שוק שיהיה חמו מכבד אמוק מעצמו ועוד קושיה מקשים טויס לכן מסבירים טוס שושית הגמור שלא שיהיה חנק חמור מסכי אלא שיהיה חנק באותה חומרה כסילה שכנו הקש כבוד הובי ואמו לכבוד המוק ובכבוד או אנחנו ררים חנק בכבוד הקדוש ברוך הוא זמבור השם אחנו רים סכילה השניה יהיו באותה דרגת חומרה אונה הגמור מדק רחמונס בשר מק נסו בסרן מחנק לכילה שמ מינו סכילה חמור כמו שהזכרנו הרוס ש מזנה היא חמורה יותר מנסו אומר רשי כי הוסו שרעה לשמיים לבריס ולעצמו שפוגם את כבודה ומשפחתה יש יותר בושה אשר נסו ש מזנה שכ נפגמה על ידי בעלה מכך שהת אומר וסוף נו יופה זה היינו חנק ובכלל הפסוק הזה גם רוסו בכל זאת התיר אומרת לא אני מוציא לך רוסו מקחל הרוסה לא תהיה בחנק היא תהיה בסקילה שמא מינו ש סכילה חמורה ורשי מקשה למה צריך את כל מה שהערכנו כעת ברגע שמצינו שכי חמורה משריפה כמו שפתחנו וללון כבר נראה שלדים שריף חמורה מסייף ממילא יודעים שכי לחמורה מסייף ממילא גם מחנק שנראה לעלון שסף חמור ממנו אונה רשי כי כבר נראה כל מה שאנחנו יודעים שריף חמורה מסף זהר מגז רשו לסקילה לכן צריך להעמיד שכילה חמורה יותר מסייף אז סיכמנו שכילה חמורה מכולם כעת עוברים למיסה השנייה בחומרתה ריפ רימור מף איך מכים זאת שנול שזוכרת הגמר אומרת הגמ ב שכתוב בונ כ נמר במרמה בסיסי חמור מף כמו שלמדנו שרואים בדיח ודחי חמור ממשיכים ור מ שנו שסו שמבי שנו חמור כתוב שב שנו ככ תן לרי במקום סכילה אלו מי אז נשאר שהקופים נסו שבב ישרל בחנק אזב קון היא בשריפה אז רואים שריפה חמורה יותר מחנק רשי מוסיף שהיה אפשר ללמוד מהגז רשו ושל היויו כמו שלמדנו לגבי סף אבל עדיף לעשוי מגופו הוכחה מגוף הדבר ממשיכים סף חומו מחנק שכני לא שר דחס ומחומר שב ש וכול בקודם בעיק עבדו אבזור ואם התר מחייבת אותם סף זאת אומרת שסף חמו יותר מחנק עד כאן ביארנו שיטס חכמים רבי שמעון ראינו במשנה שהוא מסדר אחרת שריפה סקילה חנק הרג מה הטעם שלו שריפה חמור מי שנו שז ח ש נגמ רבי שמעון עמי הוא דורש כתוב בכן סתם ר א ב ממלה זה עצמו מוכיח לי ש מסי כמו שהזכרנו ו אומרת ו בסי ב שמ חמור לא יתכן ש מקילה על ב כהן ממשיכים ר חמור מנו כן ש שמלת אתג פ שחמור ממשיכים דח שמרו זה כח מכח המדיח אח הנידח ח המדיח ורב שמ לשיטתו שהוא סובר שמדי אירז בחנק הוא לומד מפסוק כמו שנראה פנוק ומכך שמדיח בחנק דוכים בסף אז רואים שחנק חמור מסף כבר למדנו שרי חמורה מחנק ומה חנק שחמ מף רי חמור ממנו סף הקל לאק ש ש חמורה ממנו יחמור מחנק ממשיכים שכנו לגדור וור שד שו ש וכול מחמ בחנק לסי שמ מנו סי חמור ממשיכים סכי חמור מס שגד וכולו דרח שוד אומרו יזה קח מרוב קח המדיח א קחני ח המדיח וקלח ומה חק שח מסקי לחמו ממנו סק קל שקן והרי לפי רבי שימן המדיח הוא בחנק ואם רואים שהמדיח בחנק נידר בסייף אז בהכרח שחנק חמור יותר ואם כבר הוכחנו שחנק שחמור מסף לחמור ממנו הסף הקל ודאי שהכי לחמורה ממנו כן חומו מסף שקנית לממו רבי שמ בחק ואם רואים שהמדיח בחנק ודים בסף אז רואים שחנק חמור מסף מביג מרג אומר רשי סדור הה הדבר הזה ב מש בריס לוקח קיבלו שמו מרב מה הוא קיבל נרו אמורוסו בכן שינסו בסקילה כי חכם סוברים שרוס לא יצא לרפה כי לא יתכן שנקל על בס כון כי הם סוברים שסי חמורה יותר רבי שמן ביפה הס שריפה חמורה יותר הפסוק אומר סתם בסקון כל בסקון בכלל בין הרוס ביןו זס מביו הרוס ב ישראל שזנתה אביה היא מתחייבת בשתי מיסס סקילה משום הרוס רוסו שמנוע מי שרק ייה בכילה וכיוון שזנתה עם אביה אז כל בת גם פנו שמנה עם אביה היא ביפה כמו שנראה לאלון אז היא מתחייבת בשתי מיסס אז לפי שסי חמורה בסקילה רבי שמן ביפה ריפה יותר חמורה שואלת הגמ מהמה מה משמיענו רבין אנ הגמ לרבו רואים שבכ ו ירוס לרבי שמע ו אורו אז לא יתכן שהתירה תקל על בסקון בהכרח אם כך שמה שהתירה אומרת שבס כון שמנו בסרי מדברת רק בנסו רבי שמ ריפ חמור לכן הת מדברת גם בארוסו נפק מנה מדיבר רבי יחנון שוא אומר שלפי חכו סכי לחמור יותר ולכן הרוס בסקו בסקילה לפי רב שמ סיפה חמור יותר לכן הוא מעמיד בשריפה למי שנסחף שתי מיסס בזן עשה שתי עבירות או עבירה אחת שחיב שתי מיסס נידים בחמור וזה גם החלק השני שרבי יוחן אמר שברגע שהרסו בס סרול זנת עם אביה שמתחת בשתי מיסס אז ה דונת בחמור יותו לפי חכו בסקי לפי רב שימן בשריפה אומרת הגמורה הזכרנו שרב שימן לשיטתו שחס רוסו חסו בסקון שזנתה בשריפה מה רבי שמן אכן שמענו שכך שיטתו תניה רבי שמן אמר שני קלולס נמרו בבז קוין כלל אחד ברוסו וכלל אחד בנסו דהיינו הס הפסוק אומר בשיש מויס יומס אנונו אפס משמע גם בסקון מה כתוב שם מוסמה שזה חנק וגם כשהתירס יצא מכלל פסוק זה לסקילה גם בס כהן במשמע אז קודם כל אומרת הגמור בבס כהן אמרו שתי הקללות ולא בבס ישראל הפסוק מדברים באופן כללי אומרת הגמרה אי מאף בבס כהן זאת אומרת שתי הכללים שהתירה אומרת הכלל שרוס בסקילה והכלל שנסו בחנק גם בסקון היייתה בשתי הכללים האלה הפסוק בא ומוציא לך בסקון לידו בשריפה כתוב סתם אז מה השמע בין הרוס בין אסו וצ נסו בסכום מכלל נסו בס ישרל הוא מוציא אותם מחנק לשריפה וגם ורוסו מוציא מכלל רוסו ארוס בס כון מוציא אותה מכלל ארוס בס ישראל שהי בסקי לשריפה ומכך אתה למד מה כשצ נסו מנסו להחמיר כי לכול חמורה יותר מחנק אף כשצ הכוסס זאת אומרת שריפה חמורה יותר מסכי זה התר אומרת הוסו נסו שמנה בסקילה בזכ תהה בשריפה זה מוכיח לי שריפה חמורה יותר דין נוסף מסיים רב שימן ז מסו בסקון בכלל ז נס בס ישראל אדים שהעידו על בסקון נשואה שינסו והם זממו שהיא תשרף ונגמר הדין על פיהם ואחר כך הזמו אותה הזמו אותה דים אחרים ואמרו אמו נעייס מקום אחר באותו זמן שאתם דעים שראיתם את הזנות הזו אז הם בכלל ז נסו ב ישראל כשם שז בישראלית נענשים בחנק כי זה מה שמ זממו לחייב אותם קר גם זמ בסקו הם בחנק ולא בשריפה למה כמו שנראה לאלון רשי מביא כתוב סויו היא מחלל המילה היא מיותרת היא ולא יבויה לו הבול הוא לא מתחייב בשריפה הוא מתחייב כאילו שב בס ישרל וגם הזו ממים כאילו שבס ישרל הם מתחייבים רק בחנק וכמו כן וזה מרוס בס קוים בכלל זה מרוס בס ישראל אם זה ממול להרוג הרוס בס ישראל מה הם זמו שיהרגו אותה בסקי לב לא בשריפה כרגע הםם העידו על רוס בס קון אז נכון שהם רצו לחייב אות השריפה אבל הם מתחייבים בסקיל ולא בשריפה לפי רב שימן שריפה חמורה יותר אז אומרים עליהם מקילים כתוב היא והם לא נענשים במיסה שמ זממו עליה אלא במיס שזו על הבול ם נשים רק בסקי לא ביפה עד כאן דף נ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה