הדף היומי מסכת סנהדרין דף מו
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת סנהדרין מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת סנהדרין דף מו
[מוזיקה] סנהדרין דף מו מתחילים בעזרת השם דף מ עמוד ב במשנה שני אחים תאומים דומים אחד לשני אחד מהם הלך וגדל עד שהתמנה להיות מלך השני הלך והדרדר עד שהפך להיות ליסטים גנב והמלך נאלץ להעניש אותו ובאותה מדינה היה נהוג שמענישים אדם שהוא ליסטים שהוא גניו שמלס את הבריות שהורגים אותו טולים אותו על העץ אומר רבי מאיר כל הרואה את אותו אח תלוי לא כל כך מכיר את הליסטים הזה זה לא היה אדם כל כך ידוע מה הה בסך הכל מפורסם באדם גנב אנשים רואים את הליסטים בטוחים שזה המלך את המלך הם מכירים והם הרי דומים כל הרואה אותו תלוי את אותו אח תאום ליסטים אומר המלך תלוי כי הרי אותו אח היה דומה למלך ציווה המלך והורידו הו אומר רבי מאיר אותו דבר אומרת התורה וכי יהיה באיש חטא משפט מוות מהפסוק הבא מוכח שמדברים פה על אדם כזה שסקווידוויד צריך גם לטלטול פסוק הבא אומרת התורה לא תלין נבלתו על העץ אל תשאיר אותו תלוי לילה על העץ כי קבוא תקברנו ביום ההוא למה כי קיללת אלוקים תלוי בפשטות כי קיללת אלוקים זאת אומרת הבן אדם הזה על מה הוא נהרג על מה טלו אותו כי הוא קילל כביכול שם השם אז אנשים רואים אותו תלוי אז מתעניינים על מה תלו אותו ואז מספרים שהוא קילל את השם מה שנקרא בירך השם בלשון הפוכה על זה שהוא בירך את השם אז א הוא בירך ואז כל הזמן מדברים על זה עוד פעם ועוד פעם עוד פעם ועוד פעם כי לילת אלוקים תלוי זה רק מזכיר את ה ביזיון שאותו אדם ביזה את הקדוש ברוך הוא לכן צריך מהר להוריד אותו מעל גבי העץ כאן אנחנו בעצם למדים שהפסוק הזה מדבר על אדם שהוא מת בסקילה בגלל שהוא מה שנקרא בירך את השם ואחרי שהוא נסקל גם תלו אותו אבל אומר רבי מאיר יש כאן עוד רמז כי קיללת אלוקים תלוי כשיש יהודי שנברא בצלם אלוקים הוא תלוי על העץ הרי עם ישראל כביכול דומים לקדוש ברוך הוא וכשיהיו זה נראה כאילו כביכול אנשים יכולים לטעות אף על פי שאותו יהודי במשל הוא כמו הליסטים אנשים עלולים לטעות שבעצם מי שתלוי כאן קשה אפילו לומר את הדבר על דל השפתיים אז אולי נמשיך עם המשל אנשים עלולים לטעות שהמלך בעצם הוא זה שתלוי לכן זה גנאי למלך וצריכים להוריד את אותו אדם ולא להשאיר את נבלתו ללון לילה על אותו עץ שבו תלו אותו המשנה שלנו דנה באותו פסוק שמדבר כי קיללת אלוקים תלוי כמו שכבר אמרנו שבפשטות הכוונה למדים מכאן שהנטל שתלו אותו היה בעוון שהוא מה שנקרא בירך את השם יש ויכוח האם ללמוד כל ה נסקל נטלין שהרי מה מיטת בית דין שהמיטו את מי שמברך את השם בסקילה ואתה רואה שתולים אותו אז לפי דברי רבי אליעזר לומדים ל שנברא בצלם אלוקים הוא תלוי על העץ הרי עם ישראל כביכול דומים יכול אנשים יכולים לטעות אף על פי שאותו יהודי במשל הוא כמו הליסטים אנשים עלולים לטעות בעצם מי שתלוי כאן קשה אפילו לומר את הדבר על דל השפתיים אז אולי אנשים עלולים לטעות שהמלך בעצם הוא זה שתלוי לכן זה גנאי למלך וצריכים להוריד את אותו אדם ולא להשאיר את נבלתו ללון לילה על אותו עת שבו תלו אותו המשנה שלנו דנה באותו פסוק כי קיללת אלוקים תלוי כמו שכבר אמרנו שבפשטות מכאן שהנטל שתלו אותו היה בעוון שהוא מה שנקרא בירך את השם יש ויכוח האם ללמוד כל הנסקלין שהרי המיטו את מי ש בסקילה ואתה רואה שתולים י רבי אליעזר לומדים ל שנברא הוא תלוי על העץ הרי עם ישראל כביכול דומים כביכול אנשים יכולים להתאהב בן צרויה ויאמר הוא אומר לו ארבע מילים לא כי פה אמות זה זה הכל ואז מספר הפסוק וישב בניהו את המלך דבר לאמור הוא השיב לו מה שאמר מה שאמר יואב בן צרויה כה דיבר יואב וכה אנני משמע שיש כאן דיבורים שאמר יואב ודברים שהוא ענה בפסוק בסך הכל כתוב שהוא אמר ארבע מילים לא כי פה המות איזה דיבורים הוא אמר מה הוא ענה זה נשמע שיש כאן איזה אריכות מסוימת שהוא אמר אלא דורשת הגמרא שבאמת היה ביניהם דין ו דברים המר לי כשבנה ובן יעדה בא להוציא את יאב מאוהל השם אז יואב א אומר לו זי לי מלי לך תאמר לשלמה המלך שכבר הוא כבר קיבל עונש לא צריך להרוג אותו כי כשהוא הרג את אבנר בן נר דוד המלך קילל אותו חמש קללות בניהו בצוואה שדוד המלך מצווה את בנו ממשיך דרכו שלמה המלך הוא אומר לו דברי מוסר ושמרת את משמרת השם אלוקיך ואז תצליח ואז הוא אומר לו אני מבקש ממך על יואב בן צרויה הוא הרג שני שרי צבות ישראל תונר בנר והמסה בין יתר הוא חייב מיתה לכן עשה כחכמתך ולא תורד צבטו בשלום שאול כותב רשי אל תניחו למות מיתת עצמו וליפול בגיהנום אחרי שדוד המלך נפטר שלמה קיים את הצבא שולח את בניה ובן יידה להרוג את יואב יואב שמע שרוצים להרוג אותו הלך אל אוהל השם והחזיק בקרנות המזבח הגיע אליו בניהו ויאמר אליו כה אמר המלך צא ויאמר הוא אמר ארבע מילים יואב בן צרויה לא כי פה אמות ז כשבני היהו השיב את המלך דבר לאמור מה אמר יואב בן צרויה אז הוא מפרט כאן כו דיבר יואב וכונני משמע שהיה כאן ריבוי דברים והוא ענה לו כורה בסך הכל הוא אמר לא כי אבות מה היה דין הדברים שהיה ביניהם אומרת הגמרא אמר לי יואב בן צרויה טען לבניהו זי למלי לך תאמר לשלמה המלך ששלח אותך טרטל תעביד בגבר שני העונשים אל תעשה לי איקטלי אם אתה הורג את יואב בן צרויה כבול לטו דלת אבוך אתהה תהיה חייב לקבל עליך את החמש קללות שאב שלך קילל אותי כ שהרגתי את אבנר בני זה היה במקום להרוג אותי ואם לא אם אתה לא מקבל עליך את הקללות שאביך קילל אותי שוקי תשאיר לי לחיות דליק בלת דוך אז ישארו על יואב הקללות שדוד המלך קילל אותו אתה לא יכול גם להשאיר עליו את הקללות וגם להמיט אותו והי אומר לו המלך אמר המלך בניה ובין וידה עשה כאשר דיבר ופגע בו וקברו זאת אומרת בעצם שלמה המלך כאן אמר שהוא מקבל על עצמו את הקללות של יואב בן צרויה כי כעת אחרי שהוא נענש בזה שהוא ימות נמצא ש הקללות שקיללו אותו הם קללת חינם כי כבר ממתים אותו וקללת חינם חוזרת למקלל זה דבר שצריך טוב להשריש בתוך הלב כדי שהחיים יהיו טובים יותר אדם שמקלל את השני לא רק שהוא לא עושה רע לשני אלא הוא עושה רע עצמו כי אם הקללה שלו הי קללת חינם היא חוזרת עליו שהשם ישמרנו הבן אדם המקלל הוא בעצמו הקללה עוברת אליו אמר רבי יהודה אמר בשם רב באמת כל הקללות שקילל דוד את יואהב ברגע ששלמה קיבל עליו את הקללות הם באמת נתקיימו בזרועו מה הם החמש קללות שדוד המלך קילל את יואב אחרי שהוא הרג את אבנר בן נר על כרת מבית יואב דבר ראשון זו דבר שני מצורה ודבר שלישי שלא יכלו ללכת יצטרכו להחזיק איזה מקה להישען עליו מחזיק בפלך דבר רביעי ונופל בחרב ודבר חמישי חסר לחם היכן מצאנו שכל חמשת הקללות התקיימו בזרעו של דוד ראינו ה זו מרחוב אם בנו של שלמה מזרעו של דוד תכתיב והמלך רחוב אם שמלאך מצורה וזיהו שגם הוא היה מלך מלכי בית דוד מזר של דוד המלך דכתיב ו בחזקתו גבה ליבו עד להשחית הוא החליט שלא מספיק לו כתר מלכות הוא רוצה גם להשתמש כאילו הוא כהן וימל בהשם אלוקיו ויבוא אליך ל השם להקטיר על מזבח הקטורת שזה אסור רק כהנים מותר להם והוא לא היה כהן וכתיב והצרת זרחה במצחו רואים שבאמת הוא היה מצורע מזרעו של דוד איפה ראינו ש מזרוע דוד היה מחזיק בפלך מאסה דכתיב על אסא שגם הו היה מלך מלכי בדוד מז רו של דוד רק ת זקנתו חלה את רגליו ואמר רבי יהודה אמר בשם רב שאחזו חולי פודגרה ברגליו ולכן הוא לא היה יכול ללכת הוא היה חייב להחזיק במקל אמר לם ארזו רברי דרב נחמן לרב נחמן הי חדמי מה מרגישים בחולי הזה אמר לי ההרגשה היא כמו מחת שדקר בבשר החי שואלת הגמרא מני ידע מנין ידע רב נחמן את ההרגשה בחולי הזה משיבה הגמרא שלוש שלושה תשובות שלוש תשובות תשובה ראשונה הי בתמה תהי לוטה ולא תהי לתה נוח לך להיות מן המקוללים ולא מן המקללים לפי שסוף קללת חינם לשוב אל המקלל דבר שחשוב מאוד מאוד לזכור אותו לא לקלל אנשים אחרים לא בגלל שזה לא יפה ולא בגלל שאסור לציר אחרים זה גם נכון אלא כדי שבן אדם בעצמו לא יספוג בסוף את הקללה שהוא בעצמו קילל מספרת הגמרא התיו לי יואב בסוף הרי המלך שלמה לא הסכים להניח ליואב להישאר שם ולהחזיק בקנות המזבח והביאו אותו אל שלמה המלך דיני שלמה דן אותו אמר לי הוא אומר לו מה הייתה מקטל לאבנר למה הרגת את אבנר בנר אמר לי אז השיב לו יואב כיוון שאבנר הרג את אח שלי הסאל ואני הייתי גואל אדם דסאל והי אני באתי וקרת בבשר החי א ידה רב נחמן את ההרגשה פורים ההוא כי לפי דעת הסדר של עבודת יום הכיפורים למה זה מעכב לא בגלל שהראשון חשוב או חמור יותר אלא משום חומרת בעלמה רק בגלל חומרת היום יום הכיפורים לכן אסור לשנות מהסדר שלו אבל אין לסדר משמעות עצמית ולא מנו ל הדברים של הסדר יש משמעות עצמית כמו ארבע מיטות בית דין שהראשונה חמורה יותר שבעה סממנים זה שהוא מנוי קודם במשנה זה גורם לו לקדם ולכבס את את הכתם של הדם רבונה בריד רב יהושע אמר אף סדר העבודות של הקרבת קורבן התמיד מעקב ד קטן במשנה בתמיד על סדר התמיד זהו סדר תמיד ורב פפה ידך שמנה גם דברים שהסדר בם אינו מחמת החשיבות של הראשונים למה הוא לא מנה גם את סדר התמיד כי הוא יאמר ההוא סדר קורבן התמיד אינו מעכב את דין הקורבן אלא זה רק למצוה לכתחילה בעלמה לכן הוא לא מנע את זה הוא רק מנע את אלה שזה מעכב חלצה נעלו וירקה לפניו הרוק שיוצא מפיה צריך להיות רוק הנראה לעיני הדיינין כי כתוב ירקה לעיני הזקנים היינו שזה יהיה נראה לעיניהם ולאחר מכן וענתה ואמרה ככה יעשה לאיש אשר לא יבנה את בית אחי וגומר ונקרא שמו בישראל בית חלוץ הנעל וגומר ואמר רבי יהודה סדר מצוות חליצה כך הוא היא קורא מאין יבמי והוא קורא ללא חפצתי חולץ את נעלו ורוק בפניו וקורא ככה יעשה זה דברי המשנה ובגמרא אינן בקשנו על דברי רב יהודה מה כמש מלן ועל דברי המשנה אמר רבי זה בסדר מצוות חליצה כך הוא הקורן יבמי וקור לא חפצתי וחולצת נעלו ורוקדת בפניו וקורה ככה יעשה פינן בקשנו על רב יהודה מה קמ שמלן מה הוא מחדש מתניתין בדיוק זה מה שהמשנה אומרת אבה תירוצו הק משמן מה שהוא אמר הוא חידש פה מילה אחת מצוות חליצה היינו המצווה מן המובחר שזה יהיה הסדר והי הפיך ואם הפך את הסדר טלן בה זה לא מעכב תנ אחי באמת כך כתוב הברייה בין שהקדים חליצה לרקה או רקיקה לחליצה מה שעשה עשוי וזה לא מעכב ומקרה נוסף שאנחנו אומרים שהסדר לא מעכב לאפוקי מעד אתנן כהן גדול משמש בבית המקדש לבוש בשמונה בגדים שמונה כלים ודיות בארבעה ומה העם הארבעה של הכהן הידיות בכוונת שזה הבגד כמו חולצה ארוכה במכנסיים במצנפת כזה כובע וכן ועל דברי המשנה אמר רב יהודה ליצה כך הוא הי קורם הן יבמי וקורא לא חפצתי וחולץ את נעלו ורוקדת בפניו וקורה ככה יעשה וא בקשנו על רב יהודה מה מ שמלן מה הוא מחדש מתניתין בדיוק זה מה שהמשנה אומרת המלן מה שהוא אמר הוא חידש פה מילה אחת מצוותת חליצה היינו המצווה מן המובחר שזה יעשה סדר והי הפיך ואם הפך את הסדר טלן בה זה לא מעכב תני נמי אחי באמת כך כתוב הברייתא בן שהקדים חליצה לרקה או רקיקה לחליצה מה שעשה עשוי וזה לא מעכב ומקרה נוסף שאנחנו אומרים שהסדר לא מעכב לפוקי מעד אתנן כהן גדול גדול משמש בבית המקדש לבוש בשמונה בגדים שמונה כלים והידיות בארבעה ומה הם הארבעה של הכהן הידיות בכוונת שזה הבגד כמו חולצה ארוכה במכנסיים במצנפת כזה כובע אמר רב יהודה ליצה כך הוא וקורא לא חפצתי וחולת את נעלו ורוקדת בפני בקשנו ל רב יהודה מה הק שמלן מה הוא מחדש מתנית בדיוק זה מה שהמשנה אומרת שמלן מה שהוא אמר הוא חידש פה מילה אחת הינו המצווה סדר והיי הפיך ואם הפך את הסדר טלן בה זה לא מעקב תני נמי אחי באמת כך כתוב הברייתא בן שהקדים חליצה מה שעשה עשוי וזה לא מעכב ו שאנחנו אומרים שהסדר לא מעכב פוק מעד אתנן כהן גדול משמש בבית המקדש לבוש בשמונה בגדים שמונה כלים והידיות בארבע ומה הם הארבעה של הכהן הדיות בכותונת שזה הבגד ארוכה במכנסיים כזה כובע אמר רב יהודה ליצה כך הוא וקור לא חפצתי וכנ בקשנו על רב יהודה מה הקמש מלן מה הוא מחדש מתניתין בדיוק זה מה שמשנה אומרת [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה