הדף היומי מסכת סנהדרין דף מד
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת סנהדרין מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת סנהדרין דף מד
[מוזיקה] סנהדרין דף מד מתחילים בעזרת השם שורה שנייה מלמעלה סופר בספר יהושע פרק ז ש כשעם ישראל נכנסו מיהושע בן נ לכבוש את ארץ ישראל הם כבשו את ער יריחו ויהושע החרים את כל השלל הוא אמר והייתה העיר חרם היא וכל אשר בא להשם זאת אומרת הכל מוקדש כל השלל מוקדש להשם המשיכו להילחם על העיר הבאה העיר א ושם היייתה מפלה נפלו 36 יהודים לפ ני יושבי האיי זה היה דבר מאוד מאוד נורא לא היו רגילים שנלחמים ואנשים נופלים בקרב מעם ישראל זה היה דבר לא רגיל אז יהושע בן נן שואל את הקדוש ברוך הוא מה קרה אמר לו הקדוש ברוך הוא את המילים חטא ישראל כמו שנדרו את הפסוק בהרחבה אבל כדי ש קבל את המבט על הסיפור אז נתאר גם את שאר הפרטים שהיו בסיפור הזה יושע בןן שואל את הקדוש ברוך הוא מה היה החטא אז הוא אמר שמעלו בחרם אז הוא שאל מי זה שמעל בחרם אמר לו הקדוש ברוך הוא מה אני אספר לך רכילות תפיל גורלות תעשה גורל ואז יהושע עשה גורל על כל השבטים ועל כל משפחה מכל שבט ועל כל איש מבן המשפחה ואז הם אמרו דבר מאוד מאוד קשה אבל זה היה הנביאים זה היה על פי השם מי שילק וייפול עליו הגורל ישרף באש הוא וכל אשר לא והגורל יצא על אחן משבט יהודה וכן ודה שהוא נטל מן השלל הדרת שנער ו-2 שקלי כסף ולשון זהב ישראל רגמו אותו ואת כל רכושו כעת דורשת הגמרא את הפסוק שבו כתוב התשובה שהקדוש ברוך הוא השיב ליהושע למה נופלים יהודים בקרב על העיר א חטא ישראל וגם עברו את בריתי אשר ציוויתי אותם וגם לקחו מן החרם והם גנבו וגם כחשו וגם שמו בכליהם דורשת הגמרא מה שהקדוש ברוך הוא אומר ליהושע חטא והוא מוסיף את המילה ישראל אמר רבי אבא בר זבדה למה כתוב ישראל למה כתוב חטא העם אלא זה מלמד אותנו שישראל אף על פי שחטא כמו החן בכל זאת שם קדושתו עליו ישראל הוא אמר רבי אבא היינו דמרי אנשי היינו זה מה שאנשים רגילים לומר פתגם הדס שאומר בין קוצים אדס שמו הסה דק ביני חלפי אסה שמי וכך קוראים לו אדס אסה קרולי ממשיך הקדוש ברוך הוא ואומר חטא ישראל וגם עברו את בריתי אשר ציוויתי אותם גם לקחו מן החרם גם גנבו גם כחשו גם שמו בכליהם אמר רבי אילם שום רבי יהודה בר מספרטה מלמד שעבר אכן על חמישה ומשי תורה שנאמר בפסוק חמישה פעמים גם ואמר רבי אלא משום רבי יהודה בר מספרת אכן מושך באלתו היה כותב רשי משך את אור אמתו תמיד עד שהשתרבבה וכיסתה את ראש הגיד כדי שלא יראה מהול כתיב הכה כתוב על אכן וגם עברו את בריתי וכתיב התם לגבי ברית מילה את בריתי איפר שואלת הגמרא פשיטה שהוא היה מושך באורל אתו כי אתה אומר שהוא עבר על החמישה חומשי תורה וזה כלול בחמישה חומשי תורה לא למשוך באורל אתו מתרצת הגמרא מהו דתימא במצווה גופי לא פקר הוא לא פקר עד כדי כך להיות מיפר ברית כמש מלן שהוא כן הבכיר את עצמו גם על זה בהמשך הפסוקים כתוב מכיסה נבלה בישראל אמר רבי אבא בר זבדה מלמד שבעל אכן נערה מאורסה שהייתה אשת איש כתיב הכה על אכן וכי עשה נבלה וכתיב התם לגבי נערה מאורסה כי עשתה נבלה בישראל שואלת הגמרא פשיטה שהוא עשה את החטא הזה כי כתוב שהוא עבר על החמישה חומשי תורה זה כלול בחמישה חומשי תורה מתרצת הגמרא מה הוד תימה אני הייתי אומר כו להי לו פקר נפשי כל כך הרבה אולי היה מפקיר את נפשו שזה עבירה שהוא לא רק רע לשמיים הוא גם רע לבריות לבייש את המשפחה ולאסור אותה על בעלה ברגע שהיא היייתה באיסור עם מישהו אחר היא נאסרת על בעלה היינו סבורים שדבר כזה הוא לא היה עושה כמ שמלן שכן רבינ אמר לא עבר הכן על האיסור של נערה המאורסה אלא דיני כנערה המאורסה דנו אותו כמו שדנים אדם שנכשל בנערה מאורסה ד בסקילה אם היא נשואה אז זה מיתת בית דין אחרת אבל אם היא רק היייתה ארוסה והיא הייתה נערה אז העונש זה סקילה אמר לי גלותה לרב הונה ראש הגולה קרא את הפסוקים כאן והייתה לו שאלה מאוד גדולה הוא הלך לשאול את את רב הונה כתיב הפסוק אומר ויקח יהושע את אכן בן זרח ואת הכסף ואת העדרת וא לשון הזהב ואז כתוב שהוא לקח גם את בניו ואת בנותיו ואת שורו ואת חמורו ואת צונו ואת רולו ואת כל אשר לו וכתוב שקלו אותם אם הוא חטא למה אתה מעניש את בניו ובנותיו מה הם חטאו אמר לי אז רב רב הונה השיב לו ולעמך אם הוא חטא ישראל מה חטאו כתוב שמה ואת כל דכתיב כל ישראל אמו מה אתה רוצה להגיד לי ששכלו חס ושלום את כל ישראל מה פתאום אלא כולם התאספו כדי שיראו את העונש שאכן קיבל כדי לדותן שיראו את קלקולו ויזהרו בעצמם ולא יוסיפו למעול בחרם האחי נעמי גם בניו ובנותיו לא הנשו אותם אלא הם באו כדי לרדות כדי שהם ילמדו מוסר כתוב שם וישרפו אותם באש ושכלו אותם באבנים נשאלת השאלה בתר גם סקילה וגם שריפה אמר רבנה כסף זהב בגדים שזה דבר הראוי לשריפה אז יהושע בן נתל לשריפה שברים ובהמות שזה דבר הראוי לסקילה יהושע נתל לסקילה זה היה כנס כדי לרדות אחרים כתוב שם החן אמר מה הוא מעל מה הוא לקח ויראה בשלל הדרת שנר אחת טובה ו-200 שקלים כסף מה זה זה הדרת שנר רב אמר איצטלה דמילתא טלית שעשויה מצמר של כבש נקי בן יומו ושמואל אמר שרבל ד צריפה מעיל צבוע בצבע שעשוי ממין אדמה מסוים הפסוק מתאר איך יהושע לקח את כל ה שלל הזה וי צקום לפני השם אמר רב נחמן יהושע בא וחוות זרק את החפצים שהביאו מהאוהל של אחן לפני המקום לפני הקדוש ברוך הוא יכול אמר לפניו ריבונו של עולם על המעילה הזאת של החן תהרג רובה של הסנהדרין למה הענישו כאלה שלא חטאו דכתיב בזמן שישראל נלחמו באנשי האי ויקום מהם אנשי האי כ-36 איש ובברית תניה שלפי רבי יהודה באמת 36 איש ממש נהרגו שם דברי רבי יהודה אמר לו רבי נחמייה וכי 36 איש היו ועלו לא נאמר אלא כ-36 איש לא ממש 36 איש אלא זה היה יעיר בן מנשה שהיה שקול כנגד רובה של הסנהדרין של 71 רוב מ71 זה 36 ועל זה באמת יהושע בא וצעק לפני הקדוש ברוך הוא למה נהרג יאיר בן מנשה על העוון הזה שלחן אמר רב נחמן אמר בשם רב מה הי דכתיב הפסוק אומר תחנונים ידבר רש אני ועשיר יענה הזאת בעזות תחנונים מדבר רש זה משה כשמשה רבנו היה צריך לבקש רחמים על עם ישראל ה היה מבקש בלשון רכה והשיר יענה הזאת זה יהושע שדיבר בלשון עזה וחזקה מה התמה למה אתה דורש על יהושע שדיבר בלשון עזה אי למה משום דכתיב מה שעכשיו אמרנו ויצי קום לפני השם ואמר רב נחמן כעת בא יהושע כותן את השלל לפני המקום ואמר על הדבר הזה יענשו רובה תהרג רובה של הסנהדרין אז אתה רואה שהוא דיבר בצורה של אזות והרי גם אצל פנחס בן אלזר ראינו כך אתו פנחס לא אביד אחי והכתיב ויעמוד פנחס ויפלל ותעצר המגפה ואמר רבי אלעזר מה זה ויפלל תגיד ויתפלל למה זה לא מה שנאמר אלא ויפלל מלמד שפנחס עשה פלות היינו דין כמו ונתן בפלילים עם כונו עשה דין עם הקדוש ברוך הוא פנחס בא וחוט את זמרי ואת המדיינית שחטאו לפני המקום אמר לפניו ריבונו של עולם הם חטאו בסדר אבל על אלו יפלו הרי נהרגו שם במגפה 24 אל מישראל כתיב היו אמתים במגפה 24 4 אל וראינו שפנחס בן אלעזר הקדוש ברוך הוא משבח אותו ונתן לו שכר אז איך אתה אומר שזה נקרא הזות ואלא מנין רואים שיהושע דיבר אזות מהכא מצינו שהוא אמר למה העברת העביר את העם הזה את הירדן לתת אותו ביד האמורי רואים שהוא דיבר בלשון הזות את הלשון הזאת מצאנו גם אצל משה נמי מימר אמר למה הראות על העם הזה אז למה על משה לא נאמר שהוא דיבר אזת אלא מהיכן ראינו שיהושע דיבר בעזות שהוא אומר כתוב שמה ויאמר יהושע אה השם אלוקים למה העברת האביר את העם הזה את הירדן לתת אותנו ביד האמורי לאביד ולו העלנו ונשב בעבר הירדן הלוואי שהיינו כבר נשארים מעבר הירדן רואים שהוא דיבר בצורה של הזות הפסוק אומר ויאמר השם אל יהושע קום לך מה זה לך דריש רבי שילה אמר לי הקדוש ברוך הוא שלך קשה משלהם יש איזה פגם כביכול ביהושע בנ בעצמו אני אמרתי והיה בעברכם את הירדן תקימו את האבנים האלה היו צריכים להקים שמה אבנים מיד כשעוברים את הירדן ואתם העמדתם את זה בהר גריזים והר יבל שהם רחוקים 60 מיל מהירדן אתם הרחקתם 60 מיל זאת אומרת ש רבי שיל דרש שיהושע בןן נ עשה משהו שהוא לא היה צריך לעשות בתרד נפק אחרי שיצא רב שילה הוקים רב המור עלי ודרש רב העמיד איזה אדם ששמע דבריו רבים והוא דרש לא ייתכן לומר דבר כזה שיהושע בן נון עשה משהו שהקדוש ברוך הוא אמר לא לעשות כי הרי הפסוק אומר כאשר ציווה השם את משה עבדו כן ציווה משה את יהושע וכן עשה יהושע לא הסיר דבר מכל אשר ציווה השם את משה אם כן מה התלמוד לומר קום לך משמע שהיה פה איזה תביעה על יהושע גם כן אמר לי אמר הקדוש ברוך הוא ליהושע אתה גרמת להם לכתו כי לא לא היית צריך לאסור עליהם את ביזת יריחו לקחת את השלל של יריחו והינו דכמה אר לי באי זה מה שהקדוש ברוך הוא אומר ליהושע במלחמת האי ועשית לאי ולמלכה כאשר עשית ליריחו ולמלכה וכתוב שם רק שללה ובאמת תבוזו לכם אל תחרים יותר את השאר כתוב שם וי בהיות יהושע ביריחו וישא עיניו ויער והנה איש עומד לנגדו וחרבו שלופה בידו וילך יהושע אליו ויאמר לו הלנו אתה אתה באת לעזור לנו אם לצרינו או שאתה מ האוייבים שלנו ויאמר אז ההוא אמר לו לא כי אני שר צבא השם כעת באתי אתה באתי הפסוק אומר וייפול יהושע אל פניו ארצה וישתחו משתחווה אליו שואלת הגמרא מה הוא משתחווה אליו איך יבד אחי ואמר רבי יוחנן אסור לו לאדם שייתן שלום לחברו בלילה חיישינן ש משד הוא ואסור להזכיר שמו של הקדוש ברוך הוא שזה שלום על שד כל שכן לא משתחווים להם כ זה נראה שוא משתחווה לעבודה זרה איך אתה יודע שאתה בעצם לא משתחווה כאן לעבודה זרה מתרצת הגמרא שני התמ דקה אמרלי כאן הסיפור היה שונה כי המלאך אמר לו אני שר צבא השם כעת באתי ודרמה משקרי אולי הוא שיקר מי אמר שהוא באמת מלאך מתרצת הגמרא גמירי מקובל בידינו שהשדים לא מוציאים מפק שם שמיים לבטלה כיוון שהוא אמר אני שר צבא אבואה הוא אמר שם השם אז יהושע ידע שהוא ודאי לא משקר מה היייתה השליחות של אותו מלאך למה הוא הגיע הוא אומר ליהושע עשיתם שתי עבירות דבר ראשון אמש בערב האחרון הייתם צריכים להקריב קורבן תמיד ארי מקריבים את הכבש אחד בבוקר וכבס השני בן ה-40 כל יום צריכים להקרים קורבן תמיד ואתם ביטלתם את קורבן תמיד שבן ה-40 זה עבירה אחת ועבירה שנייה עכשיו בלילה אתם הרי לא לא נלחמים למה ביטלתם תלמוד תורה שאל יהושע עליזה מאין באת אמר לי אתה באתי מה שאתם צריכים כעת לעשות שזה כבר לילה אי אפשר להקריב עכשיו את המית שבן ה40 תלמדו תורה מיד יהושע נזהר ולא הוסיף להיות במצור בלילה אלא בלילה הוא הלך ועסק בתורה כמו שכתוב במלחמה על העיר השנייה אחרי הריחו על האי כתוב שם וילן יהושע בלילה הוא בתוך בתוך העמק הוא לא היה במצור אלא בתוך העמק ואמר רבי יוחנן מלמד שלן בעומקה של הלכה ממש התעמק בעומקה של הלכה ועסק בתורה בלילה אמר שמואל ברוניה משמי דרב הרי היה כאן שתי עבירות ועל איזה מהמהם בא המלאך על ביטול תורה רואים מכאן ש גדול תלמוד תורה יותר מהקרבה מידים שנאמר אתה בתי על מה הוא בא למחות על זה שהם לא למדו תורה ולא על זה שהם ביטלו את קורבן התמיד אמר לה הבאי לרב דימי ה יקרא הפסוק הזה במשלי בארץ ישראל במערבה במים מוק מטולי איך אתם מעמידים אותו הפסוק אומר אל תצא לריב מהר בפזיזות פן מה תעשה באחרית מה תעשה אם בסוף בכלים אותך ראך הוא יוכיח לך שכל הסיבה שאתה יוצא לריב איתו בכלל לא היייתה נכונה עוד אומר הפסוק ריבך ריב את ראך גם אם אתה רוצה לריב עם ראך תריב איתו על הדברים שקשורים אליו וסוד אחר אל תגל אל תגלה סודות אחרים שלא קשורים פה למריבה הזאת איך תרשו בארץ ישראל את הפסוק הזה על מה הם דרשו את זה אנה רב דימי דרשו את זה על הפסוק ביחזקאל בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא ליחזקאל לך אמור להם לישראל לירושלים לכן זה כתוב ב ששון נקבה אביך האמורי ואמך חיטית היינו אבותיהם של אברהם ושרה ואמותיהם הלכו בדרכי כנן דרכי האמורים והחתים וקדוש ברוך הוא בא לריב עם ם ישראל והוא אומר דברי דברים על אבותיהם עעל אברהם ושרה אמרה רוח פסקו אמ ש הכוונה למלאך גבריאל לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם אתה מוכיח את עם ישראל על דברים של אברהם ושרה אם יבואו אברהם ושרה ויעמדו לפניך האם אתה אומר להם בפניהם ומכלים ומבייש אותם המורי חיתי אם כן ריבך ריב את ראך אם יש לך דברים להוכיח את עם ישראל תוכיח אותם על דברים שלהם וסוד אחר אל תגל את הסוד של אברהם ושרה אל תגלה לבז אותם פן מה תעשה כשאברהם ושרה יבואו לפניך ויאמרו מה חתנו לך שאתה מבייש אותנו ככה ביארו את הפסוק שואלת הגמרא ומטל רשותה כולה הי האם יש למלאך גבריאל רשות כל כך גדולה להטיח דברים לפני הקדוש ברוך הוא אומרת הגמרא כן אן דמר רבי יוסי ברבי חנינא שלוש שמות יש לגבריאל יש לו שלוש שמות פיסקון אטמון סגרון פיסקון על שם שפוסק דברים כלפי מעלה אטמון שסותם עוונותיהם של ישראל סגרון כיוון שסוגר אם אין לו רשות לבקש רחמים כי גברה החימה בשמיים שוב ין מלאך אחר פותח בבקשה לאורר רחמים כי זה לא יועיל הפסוק אומר באיוב שהיו לו צרות קשות ייסורים גדולים חברים שלו אמרו לו הערוך שוך האם התפללת לא בצר לפני שבאה אליך הצרה אמר רבי אלעזר לעולם יקדים אדם תפילה לפני הצרה ש למלא אם לא קדים אברהם תפילה על עוון החן לפני הצרה לפני מלחמת האי בין בית אל ובין האי שם הוא התפלל על המלחמה של של העי על העוון של החן לא נשתייר אומרים את זה בלשון הפוכה מרשי ישראל כל אחד מבין שזה הכוונה בדיוק הפוך לא היה נשאר מהם שריד ו פלית כיוון שהייתה לנו זכותו של אברהם שכבר התפלל לכן אף על פי שאכן נחשל אז לא היה לא היייתה צררה כל כך גדולה רש לקיש אמר כל המאמץ עצמו בתפילה מלמטה אין לו מלאכים רעים שמצרים לו להשתין עליו מלמעלה רבי יוחנן אומר לעולם מבקש אדם רחמים שיהיו הכל היינו מלאכי השרת מאמצים את כוחו לבקש רחמים ואל יהיו לו צרים לא יהיו לו מסתנים מלמעלה וזה הפירוש הערוך שוכה כשאתה בא לערוך את תפילתך לא בצר התפלל קודם שלא יהיו כאלה צרים ש ישתנו מלמעלה במשנה אמרנו שיהושע אמר לאכן אחרי שהתברר שהוא חטא תודה ואחרי שאכן הודה מנין שקיפריה של הכן וכולי כתוב שם שרק היום ה הוא אחור כמו מים אחורים אבל יש לו חלק לעולם הבא תנו רבנן מנעין שיפר לו וידויו שאכן תוודה שנאמר ויאמר לו יהושע מה אחרת יאחר השם היום הזה השמע דווקא היום הזה אתה אחור ויהי אתה אחור לעולם הבא וכתיב ובני זרח אז כאן הוא מכונה אותו אחן זמרי וכותבים אותו יחד עם שאר האחים זמרי ואיתן ואימן וחלול ודרה והפסוק מוסיף כולם חמישה מה כולם חמישה כולן חמישה הן לעולם הבא כתיב זמרי בין בניו של זרח ולא לא כתוב כאן החן ובספר יהושע כתיב שחן היה בנו של זרח א יש ויכוח רב ושמואל אחד אומר השם האמיתי אכן שמו ולמה נקרא שמו זמרי שעשה מעשה זמרי שהוא חטא עם א עם אישה שאסורה עליו ונענשו ישראל על ידו כמו שנענשו על ידי זמרי אחד אמר זמרי שמו ולמה הוא מכונה למה נקרא שמו אכן מלשון נחש שיכן עוונותיהם של ישראל שגלגל על ישראל את פקידת עוונותיהם כמו נחש שמתגלגל ומקיף את הדבר כמו אחנא במשנה אמרנו שכך אומרים לכל אדם שיוצא למיתת בית דין שתוודא על כל עוונותיו ואם אינו יודע להתוודות על כל עונותיו אומרים לו שיאמר תאה מיתתי כפרה כל עוונותיי עכשיו אם אה העדים שידו נגדו הם זוממים אז רבי יהודה אומר אם יודע שהוא שהעדים שהעידו נגדו הם זוממים אז הוא אומר שהמיטה תהיה כפרה על כל עוונותיו חוץ עוון הזה אמרו לו חכמים אם כן כל אדם יאמר כן כדי לנקות את עצמו שואלת הגמרא מה אכפת לך ונקו עצמן אונה הגמרא כדי שלא להוציא לז על בתי דינן שנאמר שהם דנו שלא כדין ול העדים שיאמרו עליהם שהם העידו עידות שקר לכן שלא יאמר את זה אלא עד רבה שומר שיהיה כפרה על כל עוונותיו ועד כאן השיעור על דף מד
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה