הדף היומי מסכת סנהדרין דף מג
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת סנהדרין דף מג
[מוזיקה] סנדר דף מג השו מתחיל בזרת השם חמ וחצי שורות האחרונות שדף הקודם רב פופה למדנו שביס הסקילה היה חוץ לג מחס והבנו ברייסה שזה נלמד משריפה הספורים השרופים שגם שם כתוב מחוץ למחנה ושם דורשים שהכוונה חוץ לגמ מחס וגמור מקור אחר רב פופר אמר מושה שהיה לוי אי חייב להיות כן היה מושבו במחנה לבה ואמ רחמנה במס של מקלל איצא אס המקלל אל מחוץ למחנה חוץ למחנה שלו דהיינו חוץ למחנה לבי אחר כך נאמר ויוציאו אס המקלל אל מחוץ למחנה עוד מחנה חוץ למחנה ישראל שואלת הגמור הי הפסוק השני מבושיה שכך עשו אבולה הכוונה לאותו חוץ למחנה שהקדוש ברוך הוא ציוה למשה דהיינו מחוץ למחנה נביא למח ישרל כך עשו בפועל אונה הגמור השי ב בסיום אותו פסוק כתוב ובני ישראל וו כש ציש מויש אז זה כולל את הכל גם מה שהקדוש ברוך הוא אמר ו להוציא מחוץ למחנה אז למה צריך להות כתוב מפורש ציאו ו שמ מינו להוציא לעוד מחנה נוסף שואלת הגמור לטו שאתה דורש מה שכתוב ציאו מה שכתוב שם גובן מבדר בצ כתוב שסו שצ שמס מושה אונ הגמור באמת זה מ לדרוש הו מתני וירגמו אסוי אובן לא כתוב וירגמו אלא אוסוי אוסוי ולא בסוסו כמו שנר במשנה הבא שהוא נסקל ערום אובן שמס באבן אח סוצו זה למעשה אפשר כבר לדרוש בצב את הדרשה של אוסוי הי גם שם כתוב גמו אוסוי שמש בסוסו אלא כיוון שהיה צריך לכתוב אובן שמספיק אבן אחת ולא צריך דווקא עוד אבנים כמו שכתוב במקו שש לכן כבר כתוב שוב אוסו וזה דרש כן בעצם הדרשה ששה לדרוש גם ציוי אומרת הגמ צך למכתב אובן במלל צך למכתב אונים שגם שם נאמר שסל ב אם הוא לא מת ע ידי אבן אחת לא מ לא נביא אחרת כדי להרוג אותו ישאר חי כומו הבונים שסל אותו בעוד אבנים עד שימות ויש מצוה דווקא מקורן הבי שת וח המונה או מביאים אבן אחת וזורקים עליו אחרי תחייתו מביס הסקילה ו רק אם לא מת מאבן אחת מביאים עוד אבנים שואלת הגמורה אז מה רב פופה אמר שמעצם הפסוקים רואים שהכוונה לחוץ לגמ מח נוס וו הי תנה של הבריזה שלמדנו בשיעור הקודם הוא הרי נה מקומר שנאמר מחוץ למחנה ונאמר בפורם הנשרף מחוץ למחנה ומזה הם דורשים ז רושו אז רב פופה חולק על התנה אונה הגמורה רב פופה אומר לך שכוונת התנה א לא או לאנ הפסוקים כמו שפרשו שנר גו לא צורך הלולי שהו כתובים פסוקים האלה הייתי לומד ר שו אבל כעת באמת לא צר הגזר שו אז לור חיים אומר שלפי זה לא יתכן שגזר שו כפשוט גירנה אות ששמה התקבלה מסינה זה מיותר לגמרי לכן הוא אומר שזה כן גז רושו זה רק השבנו מעצמנו את הפסוקים שכאן כתוב כך וכאן כתוב כך מין מה מוצאנו על זה אמרה ברייסה שיכלנו לדרוש ככה בעצם זה מיותר כיוון שיש לנו פסוקים מפורשים כמו שרב פופה אמר רב שמ מקור אחר וגם לשיטתו יש לבהר את ריס כמו שכעת ביארנו הוא אומר כך מושך ויוסיף כמו שאמרנו מחנ לבה וומ רחמו הקדוש ברוך הוא אומר לו אוצ אס מקלל אז אם הקדוש ברוך היה עוצר כאן אני מבין תוציא אותו במקומך דנו תוציא אותו למחנה ישראל חוץ למחנה לבי כשהוא ממשיך ואומר לו אל מיחוץ למחנה זאת אומרת עוד מחנה חוץ למחנה ישראל מה שנאמר צוס מקלל כמו שאמרנו ל זה לסי שואלת הגמור הסי בהדק סיבו בני ישראל אוסו שצי שמויש למה צריך להות כתוב במיוחד בצו סמ קלל הנהג מורה ההוא מבלי וכאן צריך לגרוס לסמיכה לתחי שכתוב לא כתוב בשי אז כתוב בני ישראל אוסו גם סמיכ ותחי סמיכ שמחו כל השמ דיהם לפני הסקילה ותחי במת לא כתוב כאן בכלל אזה נלמד מסיני שכתוב שם שכל מי שייעלה על הר סיני יור הי יור מכאן שאחד מהעדים בא ודוחה מפילו מגו בסקילה לורץ שבסקי הגבוה שתי קומות אז ממילא תחי הרי לא מוזכרת כאן אז אם היה כתוב רק ובני ישראל אוסו כשר ציבו לא הייתי יודע תחיה לכן צריך לכתוב הציו המקלל וגם אובן ואז מיותר בני ישראל אוסו ללמד גם מקומות אחרים על פרטים אחרים שכתובים מקומות אחרים שגם עשו תחיה אומר לרבו לרב השה לדידך שאתה דורש כל הצאה בעצמה מחוץ המח בעצמו כל הוצ סרופ מדש ב הרי אין יותר משלש מחס קש אכן קשה לשיטת רבשי מה למדנו איך עודמ וכולו אומר רב הונ רבונה מקדים ואומר דבר שפשוט אחר כך הוא מביא ספקות פשיט לי זה פשוט לי איך עוד אבן שנקל בו האבנים שצריכים לסקול ב את הסקל ואיך עוד ץ שניטל בו אחרי הסקילה ואיך עוד סף שנהרג בו זה שחייב סייף ואיך עוד סודר הצעיף שנחנק בוי זה שחייב חנק כול משל ציבור הציבור צריך לשלם את זה מתמה דמרי ליזיל וליס ליקטו נשי זה לא מסתבר שנאמר לזה שחי מיסה אתה תשלם מה הוא ימר אני ישלם כדי להרוג אותי ודאי שלא מסתבר רק מה בו רבונה סודר שראינו במשנה שמניף בוי כדי להציל אותו וסוס שרצו ממי משל כצד מדוא צריך לשלם את זה בצו כיון שתר מחייבת את בזן וצילו דו מדדו אז בזן הציבור צריכים לשלם זאת ו עוד ספק עוד אומר החי שומר רב חסד הצ ורג אז פני ההוצאה לפועל משסק שלבנו גרגיר לבונה בכוס של יין כדי שטורף די תוי אומר רשי ולא ידאג ויתמהמה בהריגתו כשאדם עם דעת שלמה אז כשהורגים אותו אז הוא מנסה לתפוס את החיות ככה הוא יהיה שיכור הוא ימות מהר שנמר תנו שיכו לעבד ויין למורי נפש וכתוב במדרש שלכן נוהגים לומר לחיים בשתיית יין שזה לחיים וזה לא השתיה הזו ששותים לפני שהורגים אדם וטען ינוש יקור שבירושלים ה נסון הם נידבו את היין הזה ואת הלבנו אז מה קורה הוא מסתפק לא יסנ ש קורס מי של מי האם הציבור משלם את זה א הוא עצמו אומרת הגמור הספק השני אוד מסתר של ציבור כ נסיב תנו לא כתוב כך תנו מדדו אבל הספק הראשון מי משלם את זה שעומד עם הסעודה ואת הסוס זה נשאר בספק בוא מני רבח ברונ מרב שס אומר איך ורים לתלמידים שיושבים בפני הדיונים יש ללמד אולו זוס על הנידון להריגה ונשתתקו שהוא אמר את זה הוא נהייה אילם מה הוא האם אנחנו אומרים יתכן שאם אולי היה נעשה אילם הייתי שומע את דבריו ועד היום היו משנים בדעתם אז ממילא כעת שאי אפשר לשמוע את דבריו אז צריך לסתור את הדין ולהביא דיינים אחרים דהיינו אותם דיינים הרי לא יעלה בדעתם לכאורה מה שהוא רצה לטאון כרי עד כעת לא העלה בדעתם אז אולי נצטרך להביא דיינים אחרים ש אלי הם יעלו את הסברה שהתלמיד הזה רצה להעלות מנפה חש ביוד הוא עשה תנועה עם היד כאילו שזה רוח מה שאתה אומר נשתתק כיוון שהוא השתתק אז מה הוא רעיל ואם אתה חושש לכך אז אף פעם לא תוכל להוציא להורג אפילו אך בסוף הל נמ איך אתה מוציא להורג אולי יש יזה אדם בסוף העולם שיש לו למד עליו זכות אומרת הגיבורה מה ההשוואה אוסום קומר כל זמן שלא שמעתי שיש למישהו למד על הזכות אני לא חושש אוח קומר התלמיד אמר יש לי וכעת הוא לא מסוגל לדבר האם אני צריך לחשוש או לא מ תושמע דומ רבי יסי בר חנינה איך חוד מ לתלמידים שזיכו דהיינו הוא הסביר את דבריו ושמענו שזו טענה נכונה אק הוא לא הצליח לשכנע את כולם נשארו חלק מהדיון מחייבים חלק מזכים ומיס אז סופרים למניין רס כאילו חי בק ונים אותו עם המזכים אז מה רואים שרב יסי אומר זיקו דווקא אם הוא אם הוא הסביר את מה שיש לו זקות אם לא הזיקו אם רק אמר שיש ליד הטענת זכות לא לא מתחשבים כלל וגומרים דינו על פי האחרים אז א נפשט את הבוהה אומרת הגמורה זיקו פשיט לי אומרת בוי לוך דהיינו זה עצמו הספק האם רבי יסי במת אמר דווקא זיקו אבל אם הוא רק אמר יש ללמד והוא מת או השתתק אז אני לא מתחשב בדבריו או שמה הוא אמר מה שקורה בדרך כלל שבדרך כלל הוא לא אומר זכות משתתק או שהוא מת אלומה הי הוא אומר את הכל ואחר כך קורה לפעמים קורה משהו אבל באמת גם אם הוא רק אמר יש לי ללמד עליו זכות והוא לא הספיק לומר כלום והשתתק או מת אני צריך לחשוש ולהביא דיינים אחרים אז נשאר בספק מה ראינו בהמשך המשנה אפילו הוא עצמו בדרך אומר שיש לי ללמד על עצמי זכות מחזירים אותו לבזן כך אפילו ארבע וחמש פועמים אבל כתוב במשנה שדווקא הם אלה שהולכים איתו מבינים שיש ממש בדבריו אז מחזירים אותו אפילו וכולו שואלת הגמ ואפילו פעם ראשנו ושני אז רק אם יש ממש בדורו מחזירים אותו ני פעם ראשנו ושני בן שיש ממש בדורו ב ש מחזיר מכא כים פעמיים החזרנו ותו לבזן זן אמרו דור בתים אומר פעם שלישית יש למד עלי זכות אם יש ממיש בדבורו מחזיר ואז בז נשמע האם יש ממש בדוב או לא אין ממיש בדבור אין מחזיר הבלים אותו לסקילה אז תראה דברי משנתנו אומר פה באמת גם משנ נו כך התכוונה תרגומ תתרגם מה שכתוב במשנה שדווקא אם ישמ מ מחזיר מפעם שניה ולוך אחרי פעמיים מפעם שלישיית אז צריך שיהיה ממש בדורו שואלת הגמור מנו ידי שלוחי בזן שהולכים לזול אותו הם תלמיד חכמים הם יודעים ישמה מיש אולו אומר הבה אחרי פעמיים שהוא ניסה ללמד ל עצמו זכות והובל אותו פעם שלישית אז מאז בפעם השלישית מסרין לי זוג דרבון הולכים איתו יחד שני תלמידי חכמים ואז אם בדרך הוא אומר עוד טענה אי כמש בדבור והם תלמידי חכם מבינים אן מחזירים אותו לבזן אילוי לוי שואלת הגמור אם בסוף נעשה כך ולמסר למיקור אז בפעם הראשונה שוא יוצא סוקל כבר נוליך איתו תמיד אח חומים וכבר בפעם הראשונה שהוא יאמר שיש לי ללמד עצמי זכות הם ישמעו אם ישש יחזיר אותו אם לא ילכו הלאה אונה הגמור פעמיים ראשונות לו אגב ד בויס כיוון שהוא מבוהל הולכים להרוג אותו כעת לא ימוצו כל דסלי הוא לא יכול להסביר כל מה שיש לו צריך להביא אותו לבזן ביישוב הדעת הוא יסביר את הטענה שלו אבל אחרי פעמיים שכבר בא לבזן וראו שאין מהשבת בורב אז פעם שלישית וילך אז באמת צריך שתמיד חם ילכו איתו וימרו אם יש טעם להחזירו בכלל או לא אומרת המישנה הלה מה אמרנו אם הוא אמר שיש לי זכות וצרים את צרים את ההילוך לסקילה ואז מחזירים אותו לבז מוצו לזוז פתרו ועם לב רואים שדבורים בתהילים יוצ סוקל וורז לפנו יוצא רז שמכריז איש פני בן פני צ סוקל שניס הפני ופני ידוב כל מי שד זוס ד לפני שוקלים אות בפועל אומר הב מספה בגור וצורך לקרוס גם צריך להכריז שעבר את הניס הזו בי פני ובש פניס ה ה א באותו זמן וז להז את הדים שואלת הגמור זפ ראינו במשנה לפון דווקא כשהוא הולך להסתכל מקור 40 יום קודם לא וכאן הגמור נפסקת זה הצנזור רשמית אבל נו כבר יש כאן התוספות של הצנזור יש בזד בעוד גרות יש בצד נקרא מה שכתוב הגמור בקשה לא מכריזים לפני בערב הפסח ו לישע צ ור פי ישרל ז כל מי שידע זו ד בערב הפסחים ש יום קודם אז בכח היו צריכים לעשות ז תלמדים הנוצר כך קר להס כשהם יצאו ריגו למתי אמר לה אז אמר להם מיס מני אקים אז בעצם דור בתיים רשי אומר כיון שה היה כור למלכו הו צריכים להשיב על כל רות אבל שלהם אומר ומוס ס אמור נוי וצד תמסור נוקי וצ צבו אמ [מוזיקה] בניז הקדוש ברוך הוא אומר מי שיהרוג את ודו הוא מכבל אותי בזה עד כאן השפת הצנזור וחוזרים לדברי הגמור שלפנינו מדפסים אומר רבי ש בלויי כז מד אחרי שהיצר הסית אותו לחתו זבחו ורגו מתגבר עלי וש בו ומתוודה עליו וס כאלו קבד הקדוש ברוך הוא בשני אולמים הזה לב תסב זו כבדוני לא כתוב כבד כבדוני שני נונ שני כיבודים בזה ואמל מזמן שדוד מב מ אבל מי ש המ זז רוח נש ו מ שדעתו שפ ש הקדוש ברוך ה שנמר ת א לא י לזמ אוסי שהגיעו 10 אמות לפני בסקילה בערך ארמ לזה שהולך להסתכל אסד שכן דרך כלוס מסכ מסד יש לוחו כמיס מכפרת עליו שכן מצינו בעוון לפני שכבשו את יריחו כשנכנסו לארץ ישראל אז ישוע צי ואסו אר חירם היא וכל ה שבושם למעשה אכון בן חרמי ומעל בחרם והוא לקח לעצמו חלק מהשלל ואז כלל ישראל נשו מתו 36 אנשים וכן התוודע שאמר ל ישע בני שמנו כובד להשם אקי ישראל ן תתוודה וי נושע וימר אומנו נכון אוי ווז וחוזי וגוי נראה בגימור שעל בות חרמים ומ שיפ לדו שנמר וישועה מחרת יעקור השם ביים הזה זאת אומרת בי זהור וור לאבו כי ברגע שתוודא אז תכפר לך עוונך ממשיכה המשנה זה שיוצא להרג נו יודע סד על כל עוונותיו הוא לא זוכר למשל אמר פ על כל עו רבי יוד אמר אם הוא יודע יוצא להרג שהוא מזומן שדים שעידו עליו הם שקרנים ומחשבת הרה הצליחו להוציאו ריגה עלכל חוץ בזה חתי אף פעם אומרו לחים לרב יהודי אם כן יו כל ודרכן גם א שחטו יאמרו כ מה זה עולה להם כסף לומר כך כדי לנס עצמו בריות ויוציאו לז על העדים ל הדיונים לכן לא מרשים לומר כזה נוסח אומרת כת הגמורה מה למדנו שאמר לונו ובונו זה לשון בכוש מה בער לו לישוע שהוא תוודא תו רבונו נו אינו אלא שו בכוש מה היה בשו שו הקדוש ברוך הוא לישוע חו ישראל שומל בח אמפ ש מו אומ הקדוש ברוך הוא דורני אני רכיל אני אספר לך ך אפל גיחה פג נופ ג ל אוון אומר ימר לו אכון ישוע בגוב עלי לגני בלי דים אני אתן לך דוגמה אטו ולאזור כון שני גדו דור אתם אם אני מפל עליכם גרול מי חטא אז מי יוצא אחד משניכם יוצא לך מכו נופל גורל זה חייב להיות אמיתי אז כמו כאן הכנסת את כולם בגורל אני יצאתי אחד היה אמור לצאת מי אומר שאני חטאתי אמר לו יהושע בקוש חו על תוצי זגרוס שסידר סרול שתחלק הנחלות בין השוטים בין כולם בגירו שנאמר בגירו יכול ורץ תן טודו לכן הוא ביקש לונו כי אם אולי היה מודה אז יצא לז על כל עניין הגוי רולס אומר רבנה שחוד שרד במי הוא שיחדו בשוך ה דברים הוא כאילו נתן לו להבין שהוא לא הולך להרג מה הוא אמר לו כלום נב כשמו אלדו תן לופ כשמר תן לודו אז הוא נתן לו להבין מה מבקשים ממך תתוודה הוא לא סיפר לו שיהרגו אותו אז מיד ין אוחוס ישע ומה אומנו אוחוס להשם אלוקי ישראל וחזו וחוזי סיסי אומר רבס רבי חנינה מלמד שמו על אוחן בשלוש הרומים שניים במי מושה אז רשי אומר במחו של כנען מלך כתוב ודר ישרל נדר חרמת ורם שערו עליהם את השלל בנו ווא אז כבר לקח מהשלל וכיוצא בזו עשה בעירות אחרות ולא התפרסמו הייה עוד חרמים הוא מל פעמיים י מוישה ואמ ישוע שנאמר מה אומר לו חוסי דנו במעל הזה וזוס וזוס וסיס כבר פעמיים חטאתי בחטא זה בעבר רבי חזב שימן חמיו חמישה חטאים הוא חטא חמישה פעמים הוא מל בחרם בי משה וי ישע שנאמר אווסי כעת ווז זה פעמיים הו וזוס וזז עוד פעמיים או סיסי אז זה חמישה חנן מפרט שארבעה פעמים שהיה ממושה זה מחמס הקנ מלך הרות שהזכרנו מחמס סיכו מחמס אוג מחמס מדיון שואלת הגמור הרי כאכון מעל בחרם ירוי אז מתו 36 אנשים ועדשת בחרמות הקודמים שהוא מעל מתנו ישראל אומר רב חז רב שימן לפי ש אונש הקדוש ברוך הוא לא מעניש את הצדיקים על חטא הרשים על הסורס על דברים שהברירה עשו בנסתר רק על העבות הידועות מענישים גם את הצדיקים עד שוברו ישרל אירדן אחרי שעברו את הירדן שאז הם שמעו וקיבלו עליהם את הברוס והקלו גריז ריבול נעשו ערבים זה בזה אז הם נשים גרוש בסיר אז במי אוון כבר אבו את הירדן אז נשו שמתו 36 אנשים אפילו שאוון מעל בסתר אבל לפני זה המעילות שהוא מעל במלחמות הקודמות אז לא נענשו כלל ישראל על דברים שבסתר שהרשעים עושים אומרת הגמורה היסוד שרבי יחנון קזה מחלי קסטים כתוב בפסוק אני סטורס לשם אלוקינו וגלוס לונו לבנינו עד ולום אני סטורס לשם אלוקינו ממה שמע שהקדוש ברוך הוא הוא צריך לבקש אלבון העבירה ולהפר מן העוברים אין עלינו הצדיקים שום עונש וגלוס אבל דברים שבנג שחבר שלי חוטא אז לאנו לבנינו עדולם כלר תלוי בצב כולנו עכשיו אומר רבי יהודה תקמה לא מנוקד יש ניקוד יש מסורת שיש נקודות מעל המילים על לונו ולבנינו ועל עין שבעד נקודת תמיד בא להוריד מלמד של אונש לסורס עד ש ירדן דרב יהודה זאת אומרת כך לולי הניקוד הייתי אומר כך הוא תמיד הניקוד הזה בא לומר שהמידה הזו שאנחנו פטורים נסטורס זה לא נהג אלא עד שברוס הירדן אז בעצם הה צריך לנקד את להשם אלוקינו לומר שכיום זה לא רק זה לא לשם אלוקינו אלא גם ה היסטורי זה עלינו כביכול למחוק לשם אלוקינו אבל להב ר אחרי לנקד על שם השם כאילו למחוק אותו לכן עקוד לנו לבנינו לומר שזה לא במקום צריך להיות למעלה דהיינו נדרוש כך הסטור לשם אלוקינו לאנו לבנינו גם אנחנו נענשים על הסטורי של הרשעים אבל אם היה כתוב רק כך הייתי אומר שגם לפני זה היה כך לכן הפסוק כן העביר את זה הלאה רק ניקד שלכאן ולכאן נדרש עד כעת מתי נאמר הפסוק הזה בסוף 40 שנה בסמוב עד כעת הסורס היו רק לשם אלוקינו וגנו המק לוך הניקוד בעין שבעד בא לומר שגם ניקוד שלנו נינו אומר לי להזיז את זה אחורה שמתה ואילך אל תאמר מלם דולם יהיה כך אלא מעכשיו מתחילה מידה אחרת שגם על הסורס נשים הצדיקים אז לכן בחרם שמעל אוון בימי יריכו כן נשו אז זה מתאים רב ד מתאים שיטת רבי יחנון אבל אומ לרב נחמיה אמר ר נחמ רבי יהודה כיונה ש הסטורי של אחרים לאולם בכלל יש כזה דבר אחרי רב סמוב כן אל כבר נאמר ניגונו עדולם עכשיו כך שנמר שגלו זה עדולם זה פשוט מ שלו אלומי בהכרח שע דולם עולה על הפטור של סטוריס ש סטוריס לשם אלקינו ולא עלינו זה יד אולם אז לא כמו שאתה דרשת אלא מה הניקוד בא לומר כשם שנור כ שבגל עד שר הנקודה מלמדת אותי שמה שכתוב גלו לונו עד כת לא היה כך עד כת לא נשו הצדיקים לחת הרשים גם לא על גלוס אלא מכ ולוך ייה כך זה הניקוד בלומה מכ לוך אז הסטור לשם אלקינו ניגוס לאנו לבנינו כי קיבלנו כת על עצמנו ערבות על חטאים של אחרים אז שואלת הגמור רבי יוד מתאים רבי יחן א לפי רחמיה שגם מ שעברו את הירדן לא נ ש הקדוש ברוך הוא את הצדיק ם הנסתרות של רשים אוון מת למה ישראל נענשו על חטא של אכון הרי סורסו אומרת הגמור ז הי נסתר משום יד אשבו אזלא היה נסתר דורשת הגמור את הפסוק שהבנו שהקדוש ברוך הוא אמר לו ישע חוטו ישראל לא דע מהחטא העם אלא חוטו ישראל אומר רבי יב בר זבדה אף על פי שחו רלו שם קדושתם עליהם אומר רבי יב הנודר שיש פתגם שאנשים אומרים ס דכ בן חלפה שיש חלפה רפדים בניהם צומח אדס שמ לא אומרים שהוא בן הסרפד אז הוא סרפד הוא הדס ואק קורים לו הדס רגם רוש כל זמן שוא ישרל אפילו שהוא בן הרשים תמיד שם קדוש ישראל אולוב עדכן דף
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה