הדף היומי מסכת סנהדרין דף לב
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת סנהדרין דף לב
[מוזיקה] נהדר דף לב בסיעתא דשמיה מתחילים פרק רביעי במשנה הראשונה של המסכת למדנו דיני ממנס דנים אותם שלושה דיינים די פשס 23 דיונים במשנה שלפנינו נראה את כל ההבדלים בדי ממנס לדי פשס אבל קודם כל פותחת המשנה בדבר שאין הבדל בינם אךד ממנס ךד נפש דרישה בחקירה צריך לדרוש ולחקור את האדים ללון נראה דריש קירס שנאמר משפט אחוד אלכם ו שטס מסבירים בתחילת המסכת כתוב לפני זה מה כבה י שלמנו שזה ממונות ומה דומוס שזה פשס ועל שניהם כתוב משפט אךד אלכם ובדין נפש הרי נאמר בעיר דחס ודורשת וחקרו אז גם בדיני מומנ צריך לדרוש ולחקור את העדים מה יש כן הבדלים בין דין ממנס לדין פשס וויסס מסבירים שאפילו שנאמר משפטיך ודי לכם אבל רוב הדברים שנראה עכשיו דברים שתלוי בזכות וחובה זה לא שאר בדין הומנס כי אין כאן חובה זכות לזה וחובה לזה כל דבר רק בדפ ששייך חובה להמיט אותו וזכות לא להמיט אותו אז יש עשרה הבדלים ההבדל הראשון שראינו כבר דין מומנ בשלוש דיונים ודין נפש בשלש וכמו שכבר דרשנו בפסוק בפרק הראשון דין מומנ הבדל שני פוסין פותחים את המשא ומטע של הדין הדינים ביניהם בין לכוס בין לחובו באיזה נקודה שהם רוצים נקודה לזכות נקודה לחובה אבדין נפוס פוסין לכוס ואם פוסין לחובו כמו שנראה בגימורים עוד הבדל דינ הומנס מתן עלפ על פי אחוד בין לזוז בין לחובו כשיש מחלוקת בין הדיינים אז מכריעים על פי רוב של אחד בין זכו בין לחובו שניים אומרים זכאי אחד אומר חייב זכאי שניים אומרים חייב אחד אומר זכאי אז הוא חייב ודין הנפש מה תין על פי החוד זכו 12 מזכים מחייבים זכי אבל ועל פי שניים לחובו אין מתאים אחרי הרוב לחייב אלא אם כן יש שניים מחייבים יותר מאשר המזכים כמו שכבר דרשנו בדף בא לאסי אחרי רבים לרוס וכמו שראינו אז בדרך כלל ב-23 אז לא יתכן אלא אם כן יהיו שלושה יותר 13 מחייבים כנגד רה מזק אבל זה הלימוד שראינו שם יחרב לר זה רק לדין נפש לא לדין ממנס כמו שרשי מביא כתוב סת משפט אבו בריבו אל תטה על פי הטיה מדוייקת של אחד אבל כמו שנראה ללון בגימור או הי על פי החוד אבל אתמ משפט ש רסקל צריך להמיט את האדם זה לא ר שצרך להמיט את שורו שגם צריך בסנ הדרן של 23 אז כן אפשר על פי אחד יותר ממילא כל דינ ממנס קל שקן שבהם גם מספיק אחד יותר עוד הבדל דינ ממינס מחזירין בין לכוס בין לחובו פסקו את הדין אחר כך יודעים שטעו אז מחזירים את הדין בין לכוס בין לחובו דין פשס מחזיר לכוס אם חיבו אדם מיסו אחר כך רואים שזה טעות מחזירים לזכות לא להמיט אותו ואין מחזירים לחובו זיקו אותו אפילו רואים שזו טעות לא מחזירים לחובו נראה בגימור את המקור עוד הבדל דינמוס מלמדין זוז וחויבו גם תלמידים שיושבים לפני הדיונים שלא תמנו לדיונים יכולים להציע נקודות זכות נקודות חובה דינ פשס אק מלמדים זוס גם התלמידים הין אק מלמדים חובו רק הדיינים עוד הבדל דינמוס המלמד חובו דיין שהתחילה בבי ראיות לחובה מלמד זוס יכול לחזור בו ולזכות לומר נקודות זכות ומלמד זוס מלמד חויבו אותו דבר להפך אבל ד פשס המלמד חויבו מלמד זוס אבל המלמד זוס או לזו וללמד חויבו אומר רשי סברי כי צריך והצילו לנסות להציל את הנדבה ממיסה גבור לא מביא רשי מהמידה הזא בשטן שלא יחזור שמתוך שאתה אומר לו שלא לחזור הוא מחזר אחר ראיות לעמיד ברע שהוא זיכה אותו בשם המצא ראיות נכונות אבל בשעת גמר דין שכבר חזר על כל צדדים ונראה לו שאין דבריו נכונים אז ודאי שחוזר מלמ את חויבו עוד הבדל דינ ממנס דונ ביום המשא ומתן של הדין ביום לא בלילה אבל וגו ארים פסק דין יכול להיות גם בלילה אם רצו אפשר בלילה גם לגמור דין רבי גמור את המקור דינ פשס דונ ביים וגו ביים גם הגמר דין צריך להיות דווקא ביום עוד הבדל ד הומנס גו ביים בין זוס בו באותו יום רוצים לפסוק אפשר דנפש גרב בים לכוס ביום שדנו הם רואים שאפשר לזכות אותו מיד פוסקים זק והוא יוצא הביתה אבל אם רואים שצריך לפסוק לחובו אז לא פוסקים באותו יום וביו שלחוב לחובו מלינים את הדין שמה בלילה ימצאו לו זכות לפי כוך אין דו בערב שב ולא י בערב יום די פשס כ הרי אם יהיה זכי נכון שאפשר היום לזכות אותו אבל יהיה חייב אי אפשר מחרת לחייב אותו כין מסז בז שבס ולעשותו עד יום ראשון זה הדין ולכן לא דנים ד פשס לא בערב שבס ולא בערב יום טוב עוד הבדל דינ ממנס וכמו כן הומס והרס אדם שבא לשאול האם זה טהור האם זה נטמע או לא מתחילים מן הגודל שואלים תחילה לגודל של בדיונים מה דעתך אחר כך עוברים לקטנים יותר דינ נפש מתחיל מן הצעד מהקטנים נדרים כמ שנראה ללון הם היו יושבים בחצי גול אז החכם היה באמצע וכל הגדול מחברו קרוב אליו והקטנים היו בקצוות לכן זה נקרא מן הצד למה אומר רשי שמה חייבנו הגודל ולא ירצו לחלוק על דבריו כמו שדרש בתחילת המסכת כתוב ל יסע נעל ריב וכתוב בלי י אפשר לקרוא זאת לא יסע נעל רב על דבריו של גודל לכן מתחילים כותן עוד הבדל הלים דנס אפילו אדם שלא מיוחס אפילו ממזר אבל לשים לא פשס אלו קונים לבים וישראלים המסים לונ מיוחסים שנותיהם ראויות לנסה לקונים רק הם דנים דין נפש אומרת הגמור מה ראינו דין ראשון במשנה שדי מומנ גם הם צריכים דריש וקיר נשאלת השאלה דיונס מ דריש ח ורינו למדנו בבריה שטר שזמנו וסוב באחד בניסן בשמיטה בשנ שמיט בחד בניסן לבה זה מחברו כסף לון נראה למה בריס קתה שמיטה מה החידוש בשמיטה ולמס הרשמית משמטת את החובות אז רשי אומר שלוש אופציות או שהיה משכון המשו מוסיף שהמכון לא ניתן משס לבוא כ לא נראה שהחידוש הוא שאפילו שהחוב הזה היה ראוי לאש שמת למדובר שאחר כך הוא קיבל ממנו משכון ואז שיש משכון בידוע שמיטה לא משמטת או שהוא כתב פרוזבול או שהגיע זמנו לגבות לפני ראש השונה של שמיס שמית משמטת בצופה הוא בא לגבות לפני לפני שהחוב נשמט ובו העדים וא אמרו אך אתם מעידים על שטר זה יש כאן שני עדים שחתומים שבא' ניסן הם מעידים על חוב במקום זה וזה בי פלני באותו יום ב' ניסן אמוס פ מקום לחלוטין אומרת הבריה שטר כושר ועידו קשרן הם לא נפסלים הם לא מוזמ חיישינן שמו חרו וכוסו אנחנו אומרים יתכן שהלווה הייתה ב' הדר וב' הדר הם ראו זאת באותו מקום שכתבו בשטר ואמרו להם תכתבו שטר והם כרו מלכתוב את השטר עד א' ניסן אז הם כתבו זאת בא' ניסן במקום באמת שהמים אומרים שהם היו בא ניסן רק הם לא כתבו את שם המקום שבו נכתב השטר אלא את שם המקום שבו יראו את ההלוואה למיס ר שמביא הגמור בגיטין שכן צריכים לכתוב את המקום שבו נכתב השטר זה רק אצ טויב שלא יביאו די זומה אבל השטר הכשר גם כך ככה ראינו בברייס וסל כדית בעינן דריש קיירה מה המטרה של דרישה וחקירה למצוא איזה סתירה בין העדים ולפסול אותם וכאן אתה אומר שאפילו שאני מוצא סתירה שהם כותבים א' ניסא מקום זה ועדים אחרים אומרים לי שב ניסע הו מקום אחר אני מיישב זאת איך חיישני שם חרו וקובו אלומ לא לא צריך דריש חקי אני מיישב גם בדרכים קשות אומרת הגמורה תמיך שאתה מקשה קושיה הזו מבריס למה הלכת לברייס יק של וכ מס ניסן משנה יותר חזקה היא גם מצוייה בפי כול כולם יודעים את המשניות מה המשנה משנה מסכת שביס שטור חוי מוקדון הם יכתבו לפני המבלה דיינו המילו היה בא' ניסן וכתבו א' הדר פסולים כי הרי הם כתבו א' דר ומאז הנכסים משועבדים ואם הלוי וימכור נכסים מא' ד עד א' ניסן יבוא עם השטר הזה ויוציאו את הנכסים האלה מלכוס אם לא ימצאו אצל הלוי וכסף ושלא כדין כי באמת הלוואה הייתה בא' ניסן אל השטר הזה פסול ואי אפשר לגבות ממנו גם לא נכסים שנמכרו מא' ניסן ואילך כנסו אותו ואמרו חורים המה קורה שכתוב בשטר א' ניסן באים מדים ואומרים אתם יודעים ההלואה לא הייתה בא' ניסן הייתה ב' אדר כשרין כי זה למעל יוסה הוא מכל את השיבו שמי א' אדה עד א' ניסן הוא לא יוכל לגבות רק בנכסים שקראו מא' ניסן ויילך אז מה רואים שלא צריך דריש וחקירה כי אם צריך דריש וחקירה איך אתה מתרץ אתה אומר שזה כשר לחורה זה מזוייף כי אם העדים מעידים שהלוואה נעשתה באל הדר אתה רואה שכתוב א' ניסן אז זה מזוייף אתה לא אומר ככ אתה מתרץ את זה אומר רשי אולי באמת אני מכשיר ז כיון שיש לידים שרות ההלואה בא לפדר אבל אז רק מיל ועל פה אי אפשר לטרוף מלקוחות עכשו אומרים קשרים שאפשר לטרוף מלקוחות מ ניס עידי השטר ת אומרת שהשטר כשר אז למה לא הקש את המשנה הזו ר אומרת הגמ למה הקשת בריס ולא מהמשנה עדינו בריסה קושיה יותר חזקה למה ה אפילו א בניס בש אנשים לא כל כך שכיח שהם מלוים בשמיטה הם חוששים שהחוב שמת דלק למימר אין לומ דינו קשה לומר שם חרו וקובו הלוואי התה עוד לפני הם כותבים שת מאוחר א' ניס בשמיטה לימר לשורי זה הרעל השת אומרים מזוייף אין דרך לבוא בזמן השמיטה מסתבר יותר שנכתב ביומו ובאמת מוז מהעדים אפילו אוכ קדשי סופ משמט יש עוד זמן מא ניסן עד כט אלול רק ברגע האחרון של שית אז החוב נשמט כתוב מקיץ מכשרי אם דינ מומנ ריך דריש וחקירה איך אתה מכשיר זאת קושיה ברייס יותר קשה כי כאן זה יותר קשה לתלות שיחררו וכוסו בכל זאת אני תולה ולכן זו קושיה יותר חזקה מאשר מהמשנה מכל מקום קשה אז איך אנחנו אומרים כאן אצלנו במשנה של צעיר דריש וחקירה מצד שני בברייס במשנה מסכת שבי אנחנו רואים שאפילו שיש סתירה אני מיישב את הסתירה מביאה הגמורה שלוש דרכים לישוב הקושיה סימן לדברי המים חרפש חרפש רש ח זה רבי חנינה ר רוב ופ זה רב פופה ש' זה רבשי זו לא וד דרך לישב את הקושיה אלא דרך אחרת לישב את הסתירה בין הפסוקים שרב פופה הביא כמו שנראה עוד מעט אמרבי חנינה דבר אנס דנפש בדרי חקר שנאמר משפט איך עוד י וכם וזה מה שמשנת אומרת ומה א ו תקנו ר כד ש בפני לאין אם נחקור דים שמגיעים ד לבוא אז אנשים לא רצו להלוות כסף שמ וכפור מצטרך להעמיד אותו בדין בעדים וחשה בסיקס ומלו פסיד הוא לא ירצה להלוות לכן המשנה באמת אומרת מה שד צרי וכך דנו עד שתקנו חו הר שנו כמו כן המשנה בשביס שם זה כבר אחרי הקונה אז כיוון שתקנו שלא עושים דריש וחקירה אז גם שתרו מאוחר כשר אפילו שיש לי הכחוש בזמן אני מכשיר זאת אנחנו אומרים חרו קוסבו הגמ שקו אם בז בדנס לא ישלמו כמו שנראה בעזרת השם בדף הבא יש אופנים שדיין צריך לשלם את טעותו כי אם אתה אומר שאתה לא מרש עשות דריש וחקירה איתן הדיין אם היית מרשה לדרוש ולחקור לא הייתי טועה טעיתי בגלל שלא עשיתי דריש וחקירה אז נפתור אותו מחמד כן אומרת הגמורה אם נפתור את הדיונים כל שקן שתינו דלס בפני לא הבין הם אומרים אני אלווה כסף יהיה דין תוירה אדן פתור אותו בטעות ואפילו שזה יהיה טעות אז הוא לא יצטרך לשלם לי לכן השאירו את הדין שגם אם טוו ישלמו דרך שנייה רובו אמר גם הבריה וגם המשנה בשוויץ וגם משנה הכל נשנ אחרית החמים רקס בד קסס למשל הוא טובע את חברו שהוא גנב הוא צריך השם לו כפל בדין קנוס אין חשש שנל דלס לכן לא ביטלו דריש חיר ודו המשנה ויס שנו בד לואס שיש טביעה שלתי לחברי הוא מביא עדים שראו את הלוא או עדים שודה בפניהם שולבה בזה חששו לס דלס ותקנו שלא צריך רי קיר ממילא גם שור מחורים כשירים דרך שלישית רב פופו אמר איד ויד בדו לבו כאן משנתנו מדברת בדין מרומה ביזה מכירים בתובע הזה ודע מכירים אותו שהוא רמאי או על פי טענותיו אז רואים שיש כאן איזשהיא רמאות הבזה השאירו את דין תויו שצריך דריש וקירה כאן המשנה והביס מדברת בדין שאינו מרומה אז תקנו שלא צריך דריש קיר מפני תונס הלו כדי שאנשים ירצו להלוות כסף ש יודע פני לא הבין כדרי ש לוקיש דרש לוקיש רו הוא הקשה סטיר בין שתי פסוקים כסיב בצדק תיש פה מסכו לא כתוב בצדק צדק לא צריך כל כך לדקדק מצד שני הוא קסיב צדק צדק תרדוף דקדק היטב או כיצד כאן בדין מרומה צדק צדק כאן בדין שאין מרומה מספיק צדק אחד מסביר המהרם אין כוונת ריש לוקיש לומר לישב את הפסוקים כמו שרב פופה ישב את הסתירה בין המשניות כר מדין צריך לכל דבר ריר גם בדין שה מרומה מה שרפו פמה זה רק מתי ההס מתי לא התה חומים רק הפסוק אומר לי שדין מרומה צריך עוד יותר לדקדק בדין שאין מרומה מספיק דרייר לא בלי דקדוק מדי גדול ומזה למד רב פופה שגם אחרי שתיקנו חומים לבטל דרישה וחקירה זה הכל בדין שינה מרומה בדין מרומה השאירו את הדין על כנו רבשי אמר המך כ מסס כד שנין לתרץ את הסתירה בין המשניות בין המשנה שלנו והמשנה והביס זה או קרב חנינה או כרוב או כרב פופה אבל קרוא את הפסוקים שרש לוקי שיקשה צדק צדק זה לא לדרישה וחקירה אלא איך עוד לדין ואיך עוד לשורה מה שכתוב פעמיים צדק צדק דין שלך וצדק פשרה שלך לפי רות עניך ולא תרדוף את האחד אותם מחברו לפעמים צריך דין לפעמים צריך פשור כד תניה צדק צדק ף מה זה הכפלות איך עוד לדין ואך עוד לשורה כיצד שתי ספינוס אווס בנור ופו גוזה בוזה נותנים דוגמה שתי ספינות עוברות בנהר ומגיעים למעבר צר תעלה אם אובר שתן זו מצד אחד וזו מצד שני שתין טויס אחת דוחפת את השנייה ושניהם יטבעו בוז חזה אחת תחזור קצת אחורה על איזשהו מפרץ ואז היא תמתין עד שחברתה תעבור ואז היא תחזור אחר כך היא תעבור שתי נוס וכן שני גמלים שלים במ ח מגיעים למקום צר אין דרך ליטות ימין ו שמאל ופה גוזה בוזה וחנן צריך ללכת אחורה למקום רחב יותר אם עולו שניהם שניהם נו פלים זולה מצד זה זולה מצד זה הם פוגעים יחד בראש חודו של הר הם נופלים ימינה או שמאלה אם עולים בזה החזה אחד חוזר אחורה שניהם מועילים או כיצד אז דין מה הדין תאונו ושנו תאונו אם אחת מהם תעונה במשא חת ריקה תדוה שעינו תהו פני תונו כי לאש טרח יותר גדול אחורה אם שתיהם ריקניות או שתיהם תאונות אז קרובו ושנו קרובו אם אחת מהם קרובה לעיר המוצא שלה תדו קני שנו קרבו זו שינו קרבו כבר יצא מזמן אז היא קודמת לאז ה תריכה יותר גדולה להמתין זה הכל דין מתי עושים פורה שתין קרווס או שתיהן רוקוס וכמובן ששניהם תאונות א או שניהם ריקות פשור ביניהם ומכר זו לזו אז מה הרמ מסביר שעושים מכרס ביניהם אחת תחזור אחורה ושנייה תעבור והיא תשלם לזו שממתינה מי שמסכים לשלם יותר אז הוא יעבור וישלם לשני תונו רבון כאן יש לנו פירוש אחר צדק צדק תרדוף ליך אחר בזני יופה המשו מסביר המיסה הזו אומרת מה שכתוב בצדק תשפ מסכו זה מזהירים את הדיין צדק צדק זה אומר לבעלי הדין צדק צדק אל תסתפק בבזן שבערך אם יש לך בזן יותר רחוק אבל יותר מומחה לך אליו למשל אחר רבי אליעזר ללוד אחר רבי יוחנן בן זקא לברור חיל כיוון שהזכרנו את ברור חיל מביאה הגמור טונה כול רחיים בבור בעיר בורני אם שמעו כול רחיים אז כאילו שומעים הכרזה כאילו שרכים מכריזות שבוע הבן שבוע הבן יש כאן ברית ברית נקרא שבוע הבן כי בסוף שבוע עושים ברית אחרי שעברו ביום השמיני למה עשו סימן זה כר חיים זה סימן ששוחק את הסממנים את התרופה לתינוק למה היו צריכים סימן אומר רשי זה היה שת שמד שגזרה מלוכה שלא למול אז לא יכולו להכריז שיש ברית אז קבעו סימן זה אויר הנר בברור חיל שרואים נרות דולקים ביום או בלילה אבל הרבה נרות זה סימן כאילו שהנרות צועקים משת שום משת שום יש חתונה וגם כאן התה גז ראה שכלל מי שניסה צריכה להיבהל לאגמון תחילה אז הו צריכים לעשות נישואין בהלם אז עשו סימן זה והרן מוסיף שמכאן המנהג שמובילים את החתן עם אבוקות תונו רבון חוזרים לעניין שהבנו בברייס הקודמת צדק צדק תרדוף ליך אחר חומים לישיבה אם יש לך בזן קרוב לירך אפילו רחוק שיש שמה בית אוד יש שם הרבה חומים כמו רב לזר בלוד וכדומה אז עדיף ללכת שם לדון אז נותנ ה דוגמאות אח רב אליעזר ללוד תילך אחר רב יחן בזקה לברור חיל אחר רב ישע לפקיעין אחרב גמלי ליבנה אחר רבי עקיבה לבני ברק אחר רבי מסיה לרומי אחר רבי חננ בן טרדון לסיני אחר רבי יוסי לציפוי אחר רב יהודה בן בסירה לנציב אחר רב ישוע לגוי לו הכוונה לפו בדיס קראו לזה גוי לו שעיקר ישיבת בבל היייתה שם אחר רבי לביס שורים רבי הקודש גר בביס שורים אחר חומים לליש קס גוזיס אם אתה יכול לבוא לליש קס גוזיס שמה חום הנהדר גדולו אז ודאי ששם עדיף לדון מהרנו במשנה דינ ממנס פוס ביזוס בי חובו דינ פשס פותחים לזכות איך אמרינן אז לכאורה הכוונה הגמור הבינה שאומרים לדים שקיבלו את דודם ודרשו וחקרו אותם עכשיו מתחילים את המסע ומתן אז פותחים לזכות אומר רב יוד או חמל אומרים להדים מי ריסו מי אומר שהיה כמו כמו שאמרתם אולי שכרו אותכם לעיד עדות שקר וכך פותחים הצלל הזה אומ ולבו חסמין להו אנחנו חוסמים את פיהם אנחנו אומרים להם חושדים בהם בשקר אולי הם יחזרו בהם מה מה תאמר הם לא יכולים לחזור כ שג שוחזר ומגיד אומר רשי יחזרו בהם תוך כדי דיבור וויסס מתקשים מה שך תוך כדי דיבור כבר עבר הזמן שאמרו להם מם הקד קריסו אם בתס ש מתרצים אומרת הגמרא ולך סמו מה אכפת לך שיחזרו בהם מי תען רב ש לא זורו כשדים מגיעים להעיד על דין נפוס אז מסיע בידים לפני קבול הידות ממוקם למוק אומרים להם בואו תיכנסו לחדר הזה אחר כך אומרים לא לא בוא נעבור לחדר אחר וכך משגים אותם כדי שטורף דייטון ויהם שקרנים ויחזרו בהם ונצי נפש מישראל אז גם כאן מנסים לומר להם מי אומר שכמו שאמרתם אומרת הגמורה מי דומה איזו השוואה וס ממילה קו מתחו אני רק מטריח אותם וממילא הם שקרנים הם יודעו אוח קודחי בידה אנחנו אומרים להם בפה מלא אנחנו חושדים בכם שאתם שקרנים נכון שצריך לחפש להציל מצד שני כתוב בערת רו מקרבו אלמרו אוכ אמרינן לא לעדים אומרים אלא אומרים לנדבה יש לך עדים לזמום אולי יש לך עדים שיבואו להעיד שביום זה שהעדים שרו אותך לעשות עבירה הזו הם היו איתם מקום אחר לחלוטין זו פתיחת זכות אומה לרב וכיוסים בזוס של זה שחויבו של זה מציעים לו לחזור אחרי ידי הזמה ואז מה יקרה שהם העידו שהוא חייב מסק כ שיזמו אותם כשז וכי יהרגו אותם אומרת הגמור מ חסוי הרי עדיין לא נגמר הדין תחילת משע ומתן כת ותנן איז מרגן עד שגומר הדין דווקא אם נפסק הדין על פיהם להמיט אותו אמרת הגמור אחנה איך אומרים להם אומרים לנדב אולי תחפש ד הזו זהרי חובה הלו למה אילו שוסע מגמד אנחנו נותנים לו רעיון בראש לחפש עדים שיזמו אותם יכול להות שימתין עד שיגמר הדין למיסה ואז הז אב שזה אז לא ייתכן שזה פתיחת זכות ארב אמרי יש לך עדים להכחיש אולי תמצא עדים שיחיו אותם למשל הם מעדים שאתה הרגת אדם אולי תמצא דים שיאמרו מה הם אומרים שאתה הרגת אותו אחרי התאריך שהם אומרים שאתה הרגת אותו אנחנו ראינו אותו חי וכיום אז העדות בטלה והוא פטור וגם הם פטורים כעונש כזום זה רק עם מדים ונו איס מומו רב קנו אמר פתיחת הזכות היא שאומרים מדבריכם נסד פלוני אחרי שקיבלו את העדות אפילו שלפי העדות נראה שהלך חייו מיסה אומרים מתור דבריכם מזדכה פלוני לפי מה שאנחנו שומעים ממכם סופו לצאת מבית דין זקי אחר כך מתחילים את המסע ומתן ברגע ש ים בכזו אמירה זו פתיחה בזכות הב ובמ רו אמרין מדברים לטבה פתיחת הזכות שאומרים לנדב א קטלס אם לא הרגת למשל באופן שדעים שהרג אדם לא תחל אל תיבהל תנסה לחפש ז זכויותיך זו פתיחת הזכות רב ש אמר מדברים לציבור כל מי שיודע ל יזכו יב למדו ואז מתחילים משע ומתן מביאה הגמור הנו כמה שיטות כאן מה פתיחת הזכות ת דבי ורובה הבריה הזו היא מביאה את המקור לזה שצריך לפתור בזכות יש פר שסו יתו אדם שכינה באשתו אל תתיח ע פלוני ו התייחדה איתו אז צריכים להביא אותה לביס ה מקדוש ועושים איתה את כל פרש סויטה ואם הי זיסו אז צוס ביטנו ונופל יריחו וכולי ואם היא נקיה אז היא שותה את המים המורים וניקס וזר עזרה אז הכהה מדבר אלי רבי אימר אומר לה אם לא ישוך ואם לאס וגו אז הינוקי אבל אם כן חטאת אז בתצ וגוי אז מה רואים שפותחים עם הזכות אם לא שכרם לא סוטיס אז תנקי מכאן שפו בדי פשס תי לכוס ואם זה המקור אז נלמד משם גם מהי פתיחת זכות שמה אומרים לה אם לא אם לא חטאת אל תפחדי אז כר גם כאן בכל די פשס כמו שהב ורוב אמרו אם לא דם לא ת שבת ית הכ כן ד [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה