הדף היומי מסכת סנהדרין דף כה
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת סנהדרין דף כה
[מוזיקה] סנהדרין דף כה השו מתח בסיעתא דשמיה במשנה שבסוף הדף הקודם גזלן פסול מנתר להעיד כמו שנראה בגימור את המקור וכל הפסול להעיד אומר רשי כל שכן שפסול לדון וכ נראה במשנה כאלו שפסול מן הרבון אומרת המשנה ואלן הפסולים לדון ולהעיד הם לא יכולים לשמש דיינים הם גם לא יכולים לשמש כעדים מי הם חק בקובה אלה שמהמרים המורים על כסף כמו שרה בגור ומל בריבי ומפרי נראה בגימור שתי דרכים אומר רשי שלושת הראשונים זה מן גזלו וגמור וכל שקן זה מעין גזלן כמו שנראה בגור וסס מןר כתוב לאוכלו על פרות ש וו אדם שסוחר בפר שס אומר רשי היל ימוד מ דשו חמוס אז הוא כמו ראשו של גזלן פסו ד ש אחרי הבצע כמו שהכסף מעביר אותו על דעתו לעבור על הסטר פרשס הכסף גם יכול להביר אותו על דעתו להעיד עדות שקר ממילא הוא פסול לדום ויד אומר רבי שמעון בתירה בגמ בעזרת השם בשיעור הבא אומר רב יהודה אס פסולים בסח קובה בזמן שאין ומנוס אלו הוא אומר רשי דיל ין עסוקין בישובו של עולם הם עוסקים כל הזמן רק באיורים זה הפרנסה שלהם אינון בקים בטי דין ומתון ואינון איר חט לכן הם פסולים לדום ולהעיד אבל יש לון אומנו של היו זה לא הפרנסה שלהם זה הם עושים בשות הפני כשרין אומרת הגמור משחק בקומי קוית מה הוא עשה מה החט בזה למה פסול דו להעיד אומר רומ חומה משום דב אסמכתה הסמכת זה הדבר שאדם לא נותן מדעתו הוא סומך על דבר שאינו דהיינו אדם מהמר למה הוא מהמר כ הוא בטוח שהוא ינצח לפעמים מנצחים אותו הוא שם כסף זה שכנגדו שם כסף וזה שכנגדו ניצח הוא לוקח את כל הכסף וסמכת לקניה הוא לא נתן זאת בליב שולם כי מה שהוא שם את הכסף כי רק הוא חשב שהוא ינצח אז זה שלוקח את הכסף כעין גז בוד לכן הוא פסו מד רבון זה כאין גזלה זה לא ממש גזל זה כאין גזלה רב שס אמר כל גבנ סמכת אז מכת אומר רשי שתי דוגמאות דוגמה מסכת מצי אםו תוו אוריס שהוא קיבל על עצמו לעבוד בשדה הוא קיבל על עצמו כנס שאם הוא לא יעבוד והוא לא יעשה מה שהוא צריך בשדה הוא ישלם כנס במתווה או עוד דוגמה אר מסת 14 אדם השליש את שטרו כלומר הוא היה חייב לחברו 1000 זוז הוא החזיר לו 500 עכשיו מה עושים עם השטר שכתוב בו 1000 אז נתנו זאת לאדם שלישי שהם שניהם סמחים עליו והלוי אמר לשוש אם אני לא פורע את 500 אחרים עד תעריך זה וזה תחזיר למל ו השטר ויוכל לגבות ממני שוב את כל האלף בשני האופנים אלה הוא לא אומר זאת בלב שלם הוא סבור שהוא כן יעמוד ביד האוריס הוא סבור שהוא ודאי יעבוד בשדה הוא לאש ע האופציה שהוא לא יעבוד אותו דבר זה הוא חושב בזה שליש תרו בטוח שהוא ישיג את 500 ע תריך זה וזה אז זה הסמכת אנחנו אומרים שלא יקונה אבל כאן על מה הוא סמח אולי עדי אם הוא ינצח או לא בכל זאת הוא הסכים לשים את הכסף אז הוא גמר והקנה וזה לא גזל ביודי אל אומר רב שס למה ה פסולים לדום ולה מסחק בקוביה לפי שאין עסוקים ביישובו שלום אז כמו שרשי אמר במשני הם לא קים בטי דומט ואינ ח מה בניו מה הבדל הלוכ בין רב ש בומה גוי יש לו אומנות אחרת א לפי רב שיס הוא כשר לפי רום בחומ הוא גזלן מדרבן והוא פסול דתנן צריך תקן אומר רב יהודה אי בזמן שאין לו אבל יש לוומ שלא יו כרים לרים כמו שרמר כיך רץ פרבו על רבי יהודה הוא אומר רבי יהודה מחלק חילוק זה הוא סבר לפסול רק משום שאין עסוק שלום אבל תקמה הוא פוסל משום גזלן גזלן מרבון משום הסמכת לא יתכן ואומר רביש בן לוי כל מוקם שאמ רבי יהודה במשנה מוס כמו משנתנו ובמה או שלפעמים כתוב במורים אינו או לפרש דברי חומים רבי מה תלוי אם הוא אומר מוס זה לפרש וב אבל כול רבי ח מודים אוס לפרשו במשנתנו כתוב איוס אומרת הגמור ג גומיס אתה מקש רבי ב לוי ורבי ן הרון בחומה בג רב יהוד שמר אי ב לחלוק עלת אומר ס רב שלי רבי חן סוברים לא פליג אומרת הגמור ולא פליגה עכשיו הגמור מסית לר בחומ בן שיש לוומ שוא ב שומס א הוא הרי זה לכאורה מי התנ של הברי תנק ש משנתנו אז רואים מפורש שנקמה סובר כמו שרום בחו פירש בין שיש לומנס שונס פסול כזה הסמכת סמחתק ורבי יהודה בסיום המשנה חולק על תנק אז כושיה רבי ש בלוי רבי כנון אונה גמור באמת אי מוסה אפשר לומר לפרש נקמה שמשנת לא חולק על רבי יהודה רב מפרש את דבריו הת של הבריה הזו ה רב יהוד משום ני הוא חולק על חכמ ש משנתנו הם סוברים חכ ש משנתנו שת משו מישוב ורבי יהודה מפרשי והוא סובר שהפסל הוא משום הסמכת באמת תניה רב יהוד משום רב לאלם אין א נוזר לפי שניתנו זירוס או פ מה הכוונה אז רשי מביא שני אנשים יושבים ואדם שלישי עובר שם אז אחד אומר לחברו זה שעובר כאן הוא נוזר השני אומר הוא לא נוזר אומר הראשון הריני נוזר אם אני צודק שהוא נוזר השני אומר הריני נוזר אם אני צודק שהוא לא נוזר שניהם אמרו הנירא לי נוזר ה אם זה כמו שאני אומר אחרי זה ניגשים אליו שאלים אותו אתה נוזר אומר כן אז לכאורה הראשון צריך להיות נוזר אם הוא עונה לא השני צריך להיות נוזר אומר טרפן אי חד מם נוזר שעל הספק אמר דברב תחילה הוא לא ידע באמת מה מה קורה שם אם הוא נוזר או לא ואין זו אפלו כתוב כי יפ לי איש צריך שיהיה דבר ברור אז רואים שלפי רב טרפן אדם שתול את נאו בדבר שלא בידו והוא לא יודע מה יקרה זה הסמכת ולא אומרים שמסי גומרו מקנה אפילו שלא תלוי בו א לפי רבט באמת זה הסמכת ווס אומרים בשם הריבון שאפילו שזה פסוק שם למדים משם לכל מקום אז הפי רטפן שהוא סבר שאדם שתולה בדבר שהוא לא אמור לדעת אז הסמכתם אז הוא פוסל באמת מסחי בקוביה אפילו שיש לו אומנות אחרת כי זה הסמכת מה שאם כן חכמים ש משנתנו רבי מפרש את דבריהם זה לא סמכה כ הוא לא יודע באמת אם מנצח או לא אז הוא כן גומרו מקנה ופסול הוא רק אם אין לו אומנות אחרת ואז הפסול משום שהוא לא עושק בש שלא ילום ולא יראי שמיים מהרנו בהמשך המשנה מל בריבי פסול לדון ולהעיד אומר רוב וברייס פוס דוס אומר רשי קמלו בסוף פרק אזו נשך שגם המלב גם הלו עוברים בל ססה וכיוון שחימוב מעביר על דעת הוא צריך כסף אז הוא עובר על הלב והוא לובה יביס אז זה כמו רוש חומוס כמו שהוא גזלן ומילא הוא פסול לדון ולהעיד שואלת הגמורה נ משנתנו מלוו בריבי מהשמה שרק המלווה אונה הגמורה כוונת המשנה מילווה אבו יביס ושניהם שעוסקים במיל ובין הלו בין המל ו שניהם פסולים מספרת הגמורה ברבי ניסוס כך קראו לו דריד הגיעו להד עליו שני עדים חד אמר וזהבי לפני אני ראיתי שהוא מלוה בריבית אחד אומר השני אומר לדי ברביס אני היית לוה אני יתנו בריבית יש לנו כאן שני דים שבי ניסוס מלו בריבית פס לרוב לביסוס מיד שואלת הגמור אמר בריבי פוס דוס לרוש זה שמי לדד אבי כ מוד שהוא לו בריבית ר על ושס רושו עד למעשה זה קיצור של הפסוק הפסוק אומר על ושס יות חוים רושו ליוס ד חומוס הדיינו על תוס ראשו להיות עד אומרת הגמור רוב לטעמי דום רוב ראינו בפרק ראשון אודום קורב אצל עצמו קרוב פסול להעיד בין לזכות בין לחובה ומי הכי קרוב לאדם הוא עצמו ואן אודו מיס מרושה אני לא יכול להאמין לו במשהו מעיד שהוא עצמו לבה בריבית כולו נאמן על עצמו ממילא פלגינן דיבור כמו שדיברנו שם ואנחנו מקבלים מדבריו רק מה שהוא מספר שבר ביסוס הלווה בריבי מה שהוא מספר שהוא הלווה את זה אני לא מקבל ממי הוא נשאר עד כשר אז יחד עם העד השני אפשר לפסול את ברבי ניסוס מספרת הגמורה ההוא תבכה היה שוחט דשת כך שנמצא דנפק טריפס מתוס יודי יצא טריפה מתחת ידו ווא מוכר טריפה בתור בשר כשר פס לרב נחמן רב נחמן פסל אותו מלהעיד כרי הוא מכשיל אנשים לפני עיבר הוא לוקח מהם כסף וטור בשר כשר אז הוא הוא עובר על עבירה מחמוד ממון אז הוא פסול לדון ולהעיד ו והוא העביר אותו מלהיות שוחט אוזל הלך השוחט רוב מזיה טופרי הוא הגדיל את צערו בציפורניו הוא לא הסתפר הוא לא גזר את ציפורניו לנבל את עצמו הוא חוזר בתשובה סוב הרב נחמן חשור להכשיר אותו אומ לרב וקרים אלי הוא מערים עלינו אלומה התקנת איך נדע שהוא חזר בתשובה רברבן דבי דברון החושד טריפוס אין לו את הכונה עד שילך למקם שאין מכירו ושם הוא יעשה אחד מהשניים אבל דווקא מקום שלא מכירים אותו מקום שמכירים אותו אז הוא עלול להערים עלינו שהוא רוצה לחזור בתשובה מה הוא יעשה שם ויחזיר אחשוב הוא ימצא עבדה שחברו דבר חשוב ויהיה לו ניסיון לחמוד את זה לעצמו והוא תגבר והוא יחזיר זאת אומרת שהוא חזר בתשובה או שצי טריפ מתחסל תהיה לו טריפה בשר בכמות גדולה דבר חשוב והוא יזרוק זאת לפח והוא לא ימכור או לא יאכל אז רואים שהוא מתגבר על חמד סומון אז אפשר להכשיר אותו בחז מ במשנה ו מפריח נים גםם פסולים לדום ויד מרבון מה מפריחים שתי שיטות אוכ תרגומ בובל תרגמו עושים תחרות בין שני יונים והיונה שהיא תשיג את חברתה אז בעל היונה הוא יקבל מחברו כסף מאמרים על כסף חומ ברשי אמר ארי אומר רשי מלומד להביא יונים קומן לבית בעלים על כורחם ויש בהם גזל אשתון אומר רשי בלז זה אדם שהוא מתאה יונים לבוא אליו על ידי יונה מאולפת יש לו יונה מאולפת שהיא היא סוחבת היא גוררת טעונים משובחים אחרים אליו ההוא פסול מד רבון יש בזה גזל אומרת הגמורה מה הם נחלקו דמר אור אמך אורה מפני דרכו בלמה רשי מביא המשנה בחולין יוני שבח יוני עליה מי שגוזל מהם יונים הוא לא גזל מדריסה זה רקש של יבואו לריב כי בעל השבח הוא לא זכה בהם זכיה גמורה הם באים מעצמם לשבחים לכן כיוון שהוא גזלן רק מדר כ שולים אז הוא לא פסול עוד מעט נראה שבזמן מאוחר יותר פסלו אותם בזמן משנה עדיין לא פסלו גזלן לכן הוא אומר זה מונו בו שנו ברש מה זה משנה מח בקוב א זהותה תחרות ודמה השני אומר המש כן פרטה את שתי הסוגים ומכת צרי שהוא משחק צריך להפעיל את הראש שם זה הסמת התי אומר דוקלי בנפשו אני יודע שאני יותר חכם מחברים וא בכך ממילא הוא לא זה מה שהוא הבטח את הכסף רק על דעת שהוא ינצח הוא לא גמר וקנה לכן הוא פסול מד רבון כי באמת גם חברו אותו דבר ויש לו כסף בידו שזה גז מדרבן אבל שהוא לא ידע אם היונה שלו תנצח איונה שחברתו ובכל זאת הוא תנה לכסף אז הוא גמר והקנה אם אלו אז הוא לא פסול לכן צריך גם את הסיפה ולחוד אז בזה פרה הפוכה דומר בנק שס נק שזה הקהה זו הזו יש לו דפים של עד שהוא מנקה זו לזו וכך היא שומעת את הכל מהרת לעוף ואנו עדיין קוש את אני יודע יותר טוב לנקש ממילא מה שהוא מבטיח את הכסף זה רק הוא בטוח שהוא ינצח לכן זה השמחת אבל אעשה עצמו ם אלוהים מי אומר לך אם אתה אם הראש שלך יעבוד טוב ותוכל לנצ מחק אולי אז הוא כן גומו כו אמור לדעת שהוא ינצח צריך שבשני אופנים זה הסמכת אומרים הרונים כל הצריכו זה רק לפר בחומה שמס בקוב סמחת לפי רב ש שמס בקוני שעשו בשוב שלום אז הוא מפרי מותו טעם אז אין צריך הזו אז לפי זה צריך לומר שרב שש בעל כור פרש שמפריחים זהר שזה פסול משום שהוא גז למד רבון מפני ר מס בקשה הגמור על מדומר אר מבריס המשחק בקובי אומר את הבריה אלון המשחקים בפיס פסים שברי עצים איתם משחקים כמו קוביות ולא פספסים בלבד אומרו אלא אפילו קליפה אגואיזם וקליפ רמונים שהם לא עשויים לכך והקר בעלמה הוא שיחק בזה בכל זאת פסול ואם עוש חזור וסון איך יודעים שהם שבו בתשוב והם שוב כשרים להעיד מי ששברו פספסה את הקוביות שת משחקים וזר חזור גמור מפרשת הגמורה מה הכוונה חזור גמור פילו בכינו לא יעבד אז לפי רום בחומה זה פשוט דהיינו בדרך כלל משחק בקוביה שאנחנו פוסלים זה רק אם יש כאן אסמכתה שהוא משחק על כסף אם הוא משחק סתם לא על כסף בחינם אז ה הוא לא הוא לא פסול אבל כדי לדעת שהוא חזר בתשובה אז צריך שיעשה דבר שהוא יותר מתרחק מהחטא שאפילו בחינם הוא לא משחק אז יודעים שהוא זר בתשובה לפי המנדה אומר שהפסל הוא משום שנו עסק בשוב שילום אז לכאורה גם ה משחק בחינם צריך לפסול אותו אז מה זה חזור גמור אפילו בחינם לאבד מסביר הרן אם הוא משחק רק בחינם אז הוא ליה נפסל כיוון שאם הוא לא עושה מזה כסף אז בהכרח שיש לו אומנות אחרת אחרי שהוא נפסל בגלל שהוא שיחק תמורת כסף כדי שתהיה חזור גמור הוא צריך להימנע גם ממשחק בחינם ממשיכה היסה מלווה בריבי איך וד מלוו חו דלו ונסני יש כם יסה כמו שרוב המר לאיל ואם עושה חזר אוסון מ שיקראו אשוריים אומרים הראשון אם זה ברור שחלק מחזור בתשוב שם מחזירים את הריבי שהם כבר גבו אבל זה לא מספיק גם אם יש להם שטרות ביד שהם עדיין לא גבו הם צריכים לקרוע את השטר שכתוב בו קרן וריבית אפילו שעל ידי זה מפסידים את השטר לגבי הקרן ויר זר בן חזור גמור מסבירה הגמורה איך הוא מוכיח שהוא מתרחק מריבית אפילו לנוחי למוסה אפילו לגוי ש מותר בדרך כלל ללבות לגוי בריבית בכל זאת אומר רשי שישתכח שם ריבית מפיהם דתו לקקו כ אנחנו יודעים שהם לא יחזרו לקלקול להלוות ליהודי בריבית הם מתרחקים עד כדי כך שאפילו לגוי הם לא מלוים בריבית אז יודעים שהם חזרו בתשובה והם שוב כשרים לדות ממשיכה הבריה ומפרי יונים אלו שמרי סיונים מפרש רשי מרגיזים אותם זה על זה להילחם אז זה פשס לפי הפירוש שהתקדמו ליון רק מקודם דיברנו על סוג תחר מי שתפרח יותר מהר וכאן זה סוג תחרות אחר מי שתנצח את חברתה הוא יקבל את כל הכסף לפי הפירוש שזה ארה אז צריך לומר שממ נסיינים למשוך אותם משובחה לשוח שלו ממשיכה הבריה ולא יונים בלבד אמרו שזה שכיח אפילו באימה חיב עוף שלא כל כך שכיח לעשות זאת איתם גם בזה פסלו ואם עושה חזור אוסון מה חזור ה בתשובה שלהם מי ששברו את גומים זה הדפים מעץ שמזרזים באמת היונים רזרו בן חזור גמור מפרשת הגמורה מה הכוונה חזור גמור ד אפילו במדבור נמ יבד אפילו במדבר שאין שם יונים ששייכים לאנשים אחרים פם שם הם לא יעשו זאת אומר רשי זה לא בני דברי ברייסה פילו במדבור זה פירוש של הגימור וזה מתאים לפי הפירוש של ארי שאפילו במדבר שאיין שם עניין של גזל הכל הפקר גם שם לא ישחקו במשחק הזה להביא יונים מקומות אחרים לפי הפירוש התיק מחלין אז מה חזור גמור ש מתכוונת כמו שה פירשה לגבי משחק בקוביה שפירשה הגמור ל דהיינו שאפילו בחינם לא ישחק ממשיכה הברי סשס אלו שסים ונוס פיס הם סוחרים עם זה ום עושה חזרן מי שתגיע שביס אחרס תגיע שמית הבאה וויבולו אומר רשי שלא יסו ויתנו מפיהם אלא יפקירו גותהם ניים ואומר רבי נחמייה הוא חולק על תקמ לא יחזור דור בלבד אמרו לא מספיק שבשי הבאה הוא יאמר לא שי הזו אני מפיר אלו חזור סממ חזרה שתהי ניכרת אומר רשי שזרו פשי שגם לנים כיצד אמר אני פניני כנסת מס זוז פ שיס והרי נסו במתו לנים אז פשס לפי ר שצריך לומר שנקמה אמר שהוא צריך להפקיר בשמיטה וזה ה מראה שהוא חוזר בתשובה הוא יכול לקת לעצמו לבני ביתו גם לבעל הבית מותר ללקט כמה שמותר ללקט זה מחמי בא ומוסיף לא הוא צריך להפקיר את הכל לומר כך וכך אספתי וגם מה שאספתי אני יכול לקחת לעצמי לא הפירות האלה שמשמים אותם זוז לטונים מתנה לנים אב ראשונים אחרים מפרשים שהכוונה היא שהוא יעשה חשבון כמה הוא הרוויח בשמיטה שהוא כן שכר בפירות ת הרווחים זהו יחלק לנים עד כאן הברייה כעת לקושיה קטונה מיס ששיה רגם מפריח יונים בבי מחיב עוף מילה חייב עוף זה שייר גם בדברים אחרים בעופות אחרים לא רק ביונים בחיות ות זה שייך הביש למדתן משס תחרות של בהמות הוא מלמד אותה לרוץ תשמע כולו והבהמה שהיא תקדים את חברתה אז בעל הבהמה הוא יקבל את כל הכסף אדומה אור ב בסוי מה יש כזה דבר להלף בהמה שתצא החוצה ותביא בהמות מבחוץ הרי החיות תרדפו אחריה אומרת הגמור אין זה כן שייך זה לא קושיה גלמד מר אורה שייך בשו רב הוא דומה לחיה ואם בגדלו בביתו הוא הולך למדות אומר רשי הומת חיות לבוא אחריו ויש בזה גזל מדר קשול הוא מביא כאלה חיות מהבי בורים שם שייכים לאנשים לדר כשלים ומה שקראו לזה בהמה הוא כמן דומר שוי רבר מין בהמה תנה זו מחלוק והמחלוקת נוגעת לגבי חלב וכיסוי אדם בהמה החלב שלה אסור באכילה חלב חיה מותר בחילה בכיסוי אדם אדם שוחט בהמה לא חייב לכסות את דמו אדם שוחט חיה הוא חייב לכסות אדמה חקמ מן נ ממילא אין קושיה על מדמה ארי ו בברי במשנה למדנו כמה שפסלו תמיד רבון אחר כך הסיף עליהם בזמן מאוחר יותר הגזלן ומסונן בלא שנר חומס זה שהוא גוזל בלא ש חזל זה שהוא קונה מדם בעל כוחו דהינו בא לאדם תמכור לי את החפץ הזה אומר ל אני לא רוצה למכור הוא לוקח את זה ממנו משלם לו בעל כוחו אז הוא פסול מד רבון טמאה גמור מה גזלן גזלן דרסו כמו שהבנו את הפסוק לתו שיד ונגמור צצי ש קן גזלו הכוונה שהם גוזלים כאלו דברים שחרש שט וקטן מצו מציה הוא לוקח זאת מידם זה גזלן רק מפני דרק שולם כ הקוטן לא זכה בזה רק חזל תקנו כמו שרש מסכת גיטין שלא התקוטט עם אביו או קרוביו שלא יק ז אז מקור לפני הקונ הזו שביס מציע ש קוטן לא השכיחה זה לא שכיח כל כך אז גם אם הוא גזל פעם או פעמיים לא צריך לפסול אותו אנמה מפני דרקו בעלמה זה לא גזל גמור אז לכן לא פסלו כ דוזו דסוף סוף ממ דושק למעשה תכלס הם עוברים על תכוס חזל ממסכי מוד מומ פס רבון כי אותו חשד יש לנו כמו שהם גוברים חזל בגוזלים מח וקטן מלולים להעיד עדות שקר תמורת שוחד תמורת תשלום שיעידו כך וכך לכן פסלו אותם חכמים אז תוסס מציינים לפי מדומר שמפריחים זהרה אז כבר לכתחילה בזמן המשנה כבר פסלו גזלנים מפני דרק שולים אז לשיטתו אי אפשר לומר את האינ לשיטתו מקור סובו רק כי לא השכיחה אחר כך החליטו בכל זאת עובר על תקון הסרח פסול רק למן ד אומר ש מפריח זה זה תחרות בסח בקוב אבל בתחילה לא פסלו גזלנים כאלה שהם גלונים רק מדרשים לשיטתו אמרו את הנמה שבתחילה לא גזרו על כאלה גזלנים ובסוף גזרו גם על כאלו גזלנים לפי זה אחרי שהוסיפו גם את הגזלנים מפני דרשו חרשת קוטן אז הוא הדין אלה שעושים את אר שם פסולים גם מד רבון החסון מה היה בחמס ד את המילים הקרי בעל מהור יש מוחקים מר שנרא שהוא לא גרה זאת כבז ח שוקלים גוז בבון אז מראשי משמע שמקור הם סברו שנכון שהוא לא רוצה למכור הוא קונה זאת בעל כורחו ממנו אבל בסוף תכלס הוא מתרצה במחר אז לכן זה לא גזלן אפילו לא מדרבן אבל אחר כך ראו שקשה לבעלים למכור בעל כורחם הוא לוקח את זה מהם והוא דוחף להם את הכסף ום לא מרוצים גם כעת אחרי שקיבלו את הכסף אחרי שכבר נסתה בל כוחם אז לכן פסלו אותם מדרבנן טוני למדנו בברייס אוד הסיפה עליהם לפסול אותם לעדות אורים הגבו ומכסים רואים זה רועי בהמה כמו שנראה עוד מעט הם מכניסים את הבהמות לשדות אחרים אז הם גזלנים גבאים ו מוכסן זה אלה שגובים את המס עבור המלך מלך האומות יש כל סוגי מיסים כמו שראשי מפרט וגבאי זה שהוא גובה עבור המלך הוא מקבל עלזה משכורת ומכס זה והוא זכיין הוא אומר למלך אני משלם לך כך וכך וכל המכס שלי מה היה רואים מקור סוב הוא אקרי בעלמה מה שבמה נכנסת לשדות אחרים זה הקראי הרועה לא מתכוון לכך לא צריך לפסול אותו כי חוז ושוד לכתחילה הם לכתחילה מכוונים את הבהמות סדות אחרים גוז רו בובו לפסול אותם הגבן ומסין מעיקור אסו ומד קיץ ושקלה הם נוטלים רק מה שהמלך קצץ לקחת וזה זה לא גזל דנ מכוס דינה כוז ושק הם לוקחים יותר ממה שהקצה של המלך סלינו כזה גזל אומר ו שאמרו שוא פסול איך עוד ר בודקו ואיך עוד ר בגסו מקשה הגמור ואמר בודקו בארץ ישראל פסולים לדות בחוץ לארץ כשירים אישר ישראל יותר חמור רואה במו גו אפילו בארץ ישראל כשירים הסתירה בדברי רוב אומרת הגמור הו בגמ הממרה השניה של רוב נאמרה באלו שמגדלים בבתיהם אבזה בארץ ישראל פסולים מגדל במו דקור כי היא יוצאת לפעמים ויא רואה בשדות אחרים אבל גסה היא לא יוצאת אפשר לשמור אותה מה שאם כן בממ הקודמת דיברנו ברויה שהמירה שלהם בחוץ ואז אפילו במו גסה פסול כי גם אותם הם מכניסים בשדות אחרים אומרת הגמ חנ מסתבר שרוי ש בגסו פסול בדוק אותו לי בו אז נחלקו ר יכול לחזור בלא זאת אומרת שאם הוא לא קיבל ל עצמו אז הם לא נאמנים מהלי עידוס אז רואים שר בוק פסולים לדוס אומרת הגבור י שם המש מדובר לדינה לדי דאי שהם פסולים כ הם המרץ הם גמורים אומרת הגמ וס ש ג דבר בסתם שלושה אנשים המרצים אומרת הגמור לא מדובר לדין רומר אפילו הנה דכי בישוב הם תמיד רואים מחוץ לעיר הם לא שמעו עסקי דין בין אדם לחברו הם לא ראו אף פעם דין תוירה בכל זאת אם הוא קיבל על עצמו שהם יהו דיונים לפי חכו מם ה לא יכול לעזור בו אומר רב יהודה סתם רויה אפילו לפני שראיינו שהוא מרעד את הבהמות בשדות אחרים פוסל כ מסתו מעושה כך סתם גבי כושר עד שנשמע שהוא ל יותר מהקצבה של המלך ביד רמה מסביר וסתם רוה כיוון שהוא מרד במותו רחוק מהיישוב אז לא יודעים מה שהוא עושה שם אז פסלו כי מסטור מעושה שלו קדין גבאי זה מתפרסם שהוא נותן יותר קצווה לכן כל זמן שלא יתפרסם כך הוא כשר וויסס מוסיפים שלפי זה שגבאי פסול רק אם הוא נטל יותר א לכאורה הוא גזלן פשוט מה צריך לפסול אותו מדרס הוא פסול מתרץ תוסס שה תכונס חזל היא שאפילו שהם מחזירים את הכסף שם הגבו שלא כדין הם פסולים ושונה מגלנים שהם שבים בתשובה והם גם מחזרים את הגזל הם חוזרים כשרותם למה אומר טופס הם לא יכולים להחזיר את כל מה שגבו כי מסטו לא יודעים בדיוק ממי הם נטלו וגם כיוון שממשיכים לעסוק בזה אז אומרים הם כנראה יחזרו לסורם לגבות יותר מהני צרך מביאה הגמורה מעשה עם גבאי שכן היה כשר אהבו אד רבי זיר אביו של רב זר עובד גביוס לישן 13 שנים הוא היה גוה מטעם המלך וסה ריש נהר למוסה כשראש העיר הגיע לעיר אז הוא רצה שהוא לא יראה שיש הרבה אנשים לפי כמות האנשים כך הוא קוצב את המס לשנה כחוזה רבונו כש ראה את החום עם יושבי העיר אומר לו את הפסוק ליך אמי בואי בדורך תחבו שלא ירא אותכם אז הוא יוריד את המס כחוזה סתם שמושה סתם אנשים אומר רשנ רוש למוסה ראש העיר הגיע לעיר וידנה ויום נוכס אב לפום ברו ישחוט אתב לפני הבן וברו לפום אבה ושחט את הבן לפי האבא כלומר הוא רימז להם שהוא הולך לגבות מהם כסף והרמה מסביר לתמיד חומים הוא אמר בפירוש לכו תחבו כ הלא חשש ילשינו עליו מה שאם כן שאר התושבים הוא לא ידע מי הם אולי יש כאן אדם שלא יגום ילשין עליו ללכן אמר רק בדרך רמז ואז הם הבינו את הרמז הו מגנ זו כולל וכולם תחבו כי עוסה כ שהסר הגיע אומר לי ממה אני בואה אומר לו אביו של רב זירה ממי תגבה המס תראה כמה אנשים גרים פה אין פה כמעט אנשים אז הוא התרצה בסכום קטן כי ניח נפשי כשהוא הלך להיפטר מהעולם אבש זהר אומל הוא אמר לבניו שקול ליס מוצרנו תיקחו את 13 המאות שהם צרורים בסדין ועד דרו לפל תחזירו את זה לפלוני זה וזה זה שייך לו שקלטנו מ לקחתי את זה ממנו ולא הצטרכו לי ולא הצטרכתי לזה הרמ מסביר שהיה פעם שהשר של העיר הוא דרש סכום מסוים ואבי שרב זיר אמר הסכום הוא כך וכך יש כך וכך תושבים הוא חילק את זה מכל התושבים הוא גבע מכולם אחד הוא לא גבע ממנו הוא הגיע לסר הסר אומר חסר כאן החלק של זה שלא גבית ממנו אז הוא לך לגבות ממנו בינתיים הסר התרצה בסכום שההוא כבר נתן לו אז נשארו בידיו 13 מאות שהוא נתן ובעצם אף אחד לא ידע מזה יכל להכניס את זה לכיס לעצמו רק הוא היה אדם ישר ואמר תחזירו את זה לפלוני עד כאן דף חופ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה