הדף היומי מסכת סנהדרין דף כד
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת סנהדרין דף כד
[מוזיקה] סנדר דף חוף ד אשו מתחיל בעזרת השם חצי שורה בדף הקודם כי אוסה למדנו שלוש פירושים ריש לוקיש רבי יחנון ורבי לזור בדס רב מייר שאומר במשנתנו שבל דין יכול לפסול את העדים של זה שכנגדו פירוש אחד שהיה מוסכם על שלושתם למה שרב מאיר אמר שיכול לפסול את הדיין שמדובר בערכו שבס יכול לומר אני רוצה דווקא לדון לפני דיינים שקיים בדין וירו כעת נראה פירוש חדש במכלי קשר המר וחומים הפירוש שזה מתייחס גם למה שרב מייר אומר שיכול לפסול את הדיונים של חברו וגם מה שיכול לפסול את העדים מביאה הגמור כי אוסה רובין כ שרובי נגע מרצ סר ל בובל אומר רבי חנון אמר בשם רבי חנון המשנה מדברת באופן שהבל דין טוען יחד עם עוד עד שמעיד כמותו שגם הדיונים של חברו וגם הדים שבי חברו הם פסולים ובזה אמר רב מאיר את שתי הדינים ריש של המשנה שרב מאיר אמר שהוא נאמן הבלדי לפסול את הדיונים מדומר בעדים פסולים ודיונים כשירים הוא הבלדי ואחד שמו פוסל גם את העד וגם את הדיונים ונמצאו דבריו אמת על העדים על הדיונים אין לנו עדות אחרת שהם פסולים אבל על העדים יש לנו עדים אחרים שהם לא נוהגים שהם בא ואמרו העדים האלה גזלנים למשל אז כיוון שהבל דין ועוד אחד הם העידו גם לדים וגם על מדיונים מיגו דפס לדים לגבי הדים אני מאמין להם כרי יש עדות אחרת פס לנ מדיוני אז הוא נאמן גם לפסול את הדיונים וזה מה שוא אומר רב מאיר שהוא יכול לפסול את דיון שזה סעיף להפך בדיונים פסולים ועדים כשירים הוא בא לפסול גם את הדיונים וגם את העדים ונמצאו דבריו אמת על הדיונים הגיע העדים אחרים והם אמרו הדיונים האלה פסולים אז הוא נאמן גם על העדים גו פסלון פס לנדים וחומים החלקו הם אומרים לא אומרים כזה מיגו מסף לוגו אני יכול להבין ש במיגו כזה אני מאמין לו לפסול את הדיונים הקב אחרה הוא לא כל כך נוגע בדו שאומר ואינו נוגע בידוס חור מוסיפים הוא לא כל כך נוגע כי הוא פסל את הדונים האלה ידו בפני דיונים אחרים הוא לא יוכל להתחמק מהדין אלו מיגו דפס דיונה פסנ מדים ודים טולק לגבי הידים הוא נגע גומו אם הוא יצליח לפסול את הידים אז זה שכנגדו לא יוכל להוציא ממומים אז איך אתה אומר מיגו שהוא נאמן לפסול את הדיונים כי בזה נמצא כמותו על פי דים אחרים אז הוא נאמן גם בפסול את העדים הרי נוגע גומו אונה הגמור צריך ככת החרס ל בלדין יש כת אחרת של עדים לכן הוא לא כזה נוגה אז אפשר להאמין לו במיגו לפסול את העדים האלו אומרת הגמרא לקקת החרס מ אוחנ מדמו צ פסלה אם זה העדות היחידה שיש לזה שכנגדו אז הוא לא נאמן אם כך הינו ד רב דימי שלמדנו בדף הקודם שהוא המיד שנחלקו רמר וחומים בצורך לבר כי מדובר שיש לו שתי כיתים אז מה ההבדל ביניהם מהאחרון תמים ודאי שיש הבדל גדול כי לפי רב דימי אנחנו אמרנו שהוא בכלל לא נגע כי צרך ר צריך לפי שתי הפירושים לפי רבנו כן חשב וצריך מגו בזה כמה תירוצים הקופונים ככ הגמור מקשה אונ הגור בניו מגו דמ סובר אמריגו אומר רשי אמריגו בל כמו כאן שאנחנו אומרים שהוא פוסל מת מגו לוגו ר פוסל לאגו לאגו בלמה וכאן ן ר מ מטעם אחר כמו שדיברנו בשיעור הקודם אז פשט שהכונה הי שנחלקו בעצם האם אומרים מיגו או לא אבל הרמ טוען שלא יתכן כי זה הרי מיגו מסוג אחר לגמרי לכן מפרש הכוונה היא כך רובי סובר שאומרים מיגו אז פוסלים גם את הדיוניים אם הוא נמצא הנאמר לגבי הדים פוסלים את הדיונים רב דימי סובר לגבי דיונים אין כזה דבר אין כזה מיגו רק בהדים באופן שיש כשתי כיתי ד מה זה יכול לפסול את אחד מהכיתות גופה הזכרנו בשיעור הקודם אומר וקיש הוא טמ על רב מאיר שאומר שיכול לפסול את די חברו פה קודש רב מאר ימ דוזה תני צריך לתקן את דברי דוי שיכול לפסול עד אחוד כמו שבינו בשעור הקודם שואלת כת הגמור איני בכזו הנוד לוקיש לומת רבו ואמרו למדרש כאילו אוקר אורים וחנו זה בוזה אומר רשי מתיח ומקיש זה בזה היה מאוד חריף אז איך הוא כך אומר בנוהל אומר ר מר במדרש כ הור הור זה בזה עוד יותר לים וחריף יותר מרש לוקיש אז ממילא אפילו שרלוק היה חריף הוא דיבר בנוה כלפי רב מום אמרת הגמ באמת לא הייתה כאן תמיה רק אומר כך אמרנו בזה הזה כמה בני ארץ ישראל מחב זה זה אפילו לוקי ש חריף וחים טו בכל זאת הוא בת רב מאיר והוא קרא לו פה קודש והוא ישב את דבריו ווא תיקן את דבריו עוד מקרה שמוכיח את החביבות של בני ארץ ישראל זה על זה כאוד יוסי רבי וקומה רבי הקודש ישב ואמר כתוב שאסור להתמ בשבת חזל גזרו יש פרק שלם מסכת שבמים בשבת עצמה אסור לטמון תבשיל כדי שישאר חם אפילו בדבר שאינו מוסיף הבל רבי בא ישב ואמר אוסו ת מצונן אסור להטמין למשל מים צנ כדי שלא תחממו כדי לשמו ל הקור שלהם גזרו אומרים הרש שחמ רב שמואל ברבי יוסי אב אבא שלי רבי יסיר אומר להם חזר בו רבי ואמר לתלמידים כבר הזקן רב יסי כבר הורא שמותר אז מותר אני חוזר במה שאמרתי שאסור אמר פפ במזה רבס קים וש לפני רבי הה נוסי איך ורים זו רבי שמואל רבי סי ממ מוקם אבוב אז הוא היה חשוב כמו אביו בכל זאת קופ וישב לפני רבי אז גם אביו היה יושב כך בכל זאת איך אמר הרבי בקמר כבר אוירו זוקן אומר רביש מסי כתוב הפסוק ואלי שני מקלס לאחת קורסי נו ולאח קורסי חובלים מה הכוונה נו אלו תמיד חחמ שראל שעמ זה ו זה בלו חובלים אלו תלמיד חומי שבבבל שמחבלים זהזה בוכ אומר רשי בלשון עז וחמה מקשין זה לזה ובני ארץ ישראל נוחין יחד מענן יחד ומתקן זה דברי זה ושמעה יוצא לאור כתוב הפסוק וימר אלה שניני הצ ג לפני זה נאמר ושניים זה צ אומר רב יצחו תמיד ח שב ישראל שכזה בלכ רשי גורס משמ זה בלו כשמן זי הם נוחים זה לזה כמו שמן שהוא נוח ושניים זוו אלו תלמידי חחמ שבבבל שמורין זהו זה בלוח זיס הם מדברים במהירות אחד לשני עוד רשה בחיסרון שיש בבוב כתוב פסוק ואסו איני ר והני שתיים נושים אז רשי אומר שזה רמז צרור של חנופה וצרור של גסוס הרוח הם שתים נושים יצו ורוח בכנפיהם זה לא שם גסוס הרוח ולא הנו נופים כחנה חסידו זה חנופה שמרים את עצמם חסידים סנוס איפו זה לי הזה זה רמז צ ביורי השמים בארץ ש אורזה בובל אמרח שורו לובל שואלת הגמ גב גבב לבב ואחר כך השתרבבה עילום ס נוסו בבר שינו לא כתוב לון רק האחת לבדה דהיינו חנופה התיישבה באופן כבע בובל מה שאם כן גסוס השתרבבה לאלום שמ מינו שואלת הגמור ומר למדנו סימן לגסוס הרוח אניוס ניוס לבוב נויס כמו שכתוב ז אומרת שגור כ בב לא בילום אונ הגמור ניוס שזה סימן גרח אניוס טוו וזה אמת היה בילום א בקידוש אומר שהתוו לא נחל גסי הרוח כי מתוך גותו מתוך גאותו הוא לא משמש את רבו כל צורכו הוא לא חוזר על הלימוד שלו אז ישני כן מרומז שבוני אומר רבז שמ למד אבל הוא לא רבץ תירו עזרא בובל ולימד חייקו משפט בישראל מה היא בובל למה היא נקראת כך אומר רבי כנון תלמוד בבלי זה בלולו במיקרו זה מעורב ממיקרו בלולו במש בלולו בתלמוד כתוב בעכו במח שקים הושיבני כ מיסי אולם גולוס בובל אומר הבי רמיז הוא תלמודו של בובל אומר רשי שאין נוחים זה עם זה למודם ספק בידם הם לא יוצאים ברורים לכן זה חושך בחשק השיבני אומרת מש הזכרנו את המשנה ל אומר ו נמן אולי אב אבא שלי לא יכול להיות דיין לדני לא לזכות ולא לחיוב כמו שראה לון ום לבונים אני מקבל על עצמי שהוא כן יהיה כשר לדיין או נמן אולי אויו או נמו אולי ש בוק רמ י זמרים אינו כ ז מחקת דמהו חב לח ואמר לו אתה לא צריך להשבה בשם השם ב קיטס חייפץ מספיק לי שדור לי תשבע בחי רושו תשבע לי בחי רושו למשל שאתה לא חייב לי כסף זה וזה רמ יכו לזבו ולדרוש שבו גמורה מחרים אין יוכו לזבו מביאה הגמור מה שהזכרנו בדף הקודם אומר רב דר רב נחמר רב יוסף כגון דקב בחד הוא קיבל את אביו או את אב זה שכנגדו כדיין עמוד שניים כשרים ובכל זאת אמר המ יכול לחזור בו אפילו שיש רק פסול אחד שהוא קרוב כל שכן אם הוא קיבל שאביב ידון אותו יחידי שיש כאן שני פסולים שהוא גם קרוב ו גם עדיין יחידי יכול לחזור לפי רמו פשס לפי רש לפי חומים הוא לא יכול לחזור בו אפילו קיבל על עצמו שני פסולים גם שדון אותו כיחיד וגם שהוא קרובו עכשיו מביא הגמור מחליק סמירים באיזה אופן החלקו רב וחכמים אומר רב יהודה מר שמואל מחלוק במוך ולוך באופן שטובי אמר לנדב נאמן עלי אבו או אביך אם זכוך ימחו לך החוף שאתה חייב לי בזה אומרים חומים הוא לא יכול לחזור בו כי מיד שוא אמר לו את זה אז הוא זכה מה שבידו כיוון שיצא זכאי כי זה ה כסף הוא מוחזק בכסף לא צריך קניין אבל בתן לוחמנית במר ל תבע אם אבא שלי או אבא שלך יחייבו אני אתן לך דברי ק יכל רז כיוון שהממון בידו אין בו כוח לטובע להוציא ממנו אלא בדיינים כשרים ורבי חן אמר בהת חמח לקס רבי יחנון סובר שלפי חומים יש כאן קניין על זה שהוא התחייב כלפי התובע אפילו שהממון הוא לא בידו אז החזון איש מסביר שכיוון שהוא קיבל על עצמו שמה שדנים האלה יאמרו כך הוא יעשה אז הוא כביכול הודע שמה שהם אומרים הוא חייב אז הוא קנה זאת בקניין אודיס יש קניין שאדם מודה ממילא אפילו בעטן לכו מח לוקס אבולו מה קמת רבי יחנון בעת לכ מלקס אבל במוך דברי יעקב כנ רומר הגמ שר בשניהם ורובה הוא אומר פירוש שלישי במשנה לא כמו רבי יחן ולא כמו שמואל אלא הוא סובר שמקס ב ל אין כז אז נשאר בספק מה הכוונת רבי חן ע ורלי לרו מה ראינו בהמשך המשנה ל ואמר לי ב מספיק לי כזו שגורים איז ש רבלי בס נשבים לא משלמין בדרך כלל מי נשבע אדם שהוא חייב להישבע ואם לא הוא הצטרך לשלם למשל מוד ב מקסס הוא טבע ממנו 100 אומר 50 אני חייב 50 לא ה50 שהוא כופר הוא צריך להשבה ומה הוא אומר לו דור לי בך רשו שאתה לא חייב לי את הח הנוספים ואני מוכה לך דכמו לוך ורואים שבזה נחלקו חו ורב מ אז הוא אנה לו י מדובר בסון השבים ונוטלים למשל רשי מביא סוכר ונג מה זה חזל תיקנו ששכיר ביומו שיש ויכוח בין זה ששכר אותו לשכיר האם הוא שילם לו או לא השכיר נשבע שוא עדיין לא שילם לו הוא צריך לשלם לו דלקת לוך הוא אומר לשכיר דור לי בכ ר שלא קיבלת ני אשלם לך בזה נחלקו רמ וחומים אז הוא שואל אותו ואותו לריש הרי את הריש העמדת שמדובר באתן לוך אז למה צריך לחלוק פעמיים חומים ורמו אז הוא אנה לו ירים הרי שבשנה שהוא בדרים מה שאבא שלי ומר מה שאביך יאמר צמו מה שאתה תעשה שדור הצריך שניהם ם היתי אומר ב רק בר שיכול לחזור בו משום גונ הוא לא יקנה בלב שנם ר מזק מי אומר שהם יזכו אם הוא היה יודע שהם חייבו אותו הולי היה אומר שהוא שמך על אבא שלו אבא של שכנגדו לכן הוא חוזר אבלו בדעה עצמו שהוא טלה בדס ה בלדין שאמר לו מספיק לי שדור בחי רושו אז ודאי שהוא ידע שכך הוא יעשה אז ודאי שיודע מוכל אמד רב מאר לרבו שהוא לא יכול לחזור בו לכן צריך את הסיפה משנ בות הסעיף היית אומר בומר רבון כי בזה הוא לא יכול לחזור בו כהרי הוא ידע שלה ינצל את ההזדמנות לדור בחי רשוש בי שולם אבל באישות לה בד בוכו הוא לא חשב מה יהיה הפסק שלהם אדרב שיכו לחזור בו צריכ מבי הגמור עוד מקס מתי נחלקו רב מר וחומים אומר לוקיש מלקס יכול לחזור בו לפני גמר דין אחרי שטענו את הטענות ולפני הפסק של האבא או של אביו או של שלוש בוקו הוא בא לחזור בו אז רב אומר יכול לחזור בו חכים לא יכול לעזור בו אבל ח הגמר דינ פסקו את חייו דברי אין יכול לעזור ב ורבי ן אמר לאחר גמר דין מחלוק הבלו שוב מספקת הגמור ב רב ן לאחר גמר דן מלקס דגם חוד שז עדיין לא קרה כלום בזו ובי בזו מקס תש ד ו ו אמר פסק כבס ש יד אותו פניגר ז חרג אין ז עכשיו כך שרבי התכוון לומר שלאחר גמר דן מחלוק אבל לפני גמר דבר כ ז אז רוב שהוא פסק שיכול לחזור לפני גמר דין ולא אחרי גמר דין דמר כרבי חנון לי בדרבן הוא פסק כמו חכמים כמו שרבי חנון פירש אותם ארבי ן בין בזו בין בזו מלקס רב כמן כרי בין לרוקי בין לרבי כן לפי חכמים לפני גמר דין אי אפשר לחזור אומר רשי וזה אין לומר שרוב סבר כרש לוקיש ו ע כמו רב מאיר כי לא ייתכן שהוא יעזוב דעס חומים ויפסוק רב מאיר ללא נראה שלוח חומים מוסיף רשי שגם אן לומר כמו שדינו בעומד א' שרובה יש לו דעה שלישית איך להסביר את המחלו קס והוא לא סבר לא כמו רבי ן לא כמו ריש לוקיש כאן בשונה ממה שראיינו בעמוד א' הוא לא בא לפרש את המשנה הוא לא אמר פסק הלוכ אז מה השמע שלגבי המלוק וא שמח על המרים הקודמים אלולי שמ מינו שרבי ח מתכן לומר לאח פ לכיול לזור בו ורב פסחים שנו של רב נח ברח לשאול לרב נחמן בקב לנו נו פניג מקק בשאלה נוספת ש אבל פ לכ כול לזור בו ד כמו שפסק [מוזיקה] כ הוא שלח לשאול אותו ב לוקס לו כדברי מי שולח בת ל מלקס ואלו כדברי חכמים שאפילו בתן כו הוא לא יכול לחזור בו בסור בישיבה בסורה מסכ את השאלה כמו שהבנו בפוביס מס אומר רבי חנינה בר שלמיה שלחו ירב לשמואל שלחו ישיבתו של רב לשאול את שמואל ילמדנו רבנו לפני גמר דין ווד עדין לפני גמר דין שאמרנו שלכול יכול לחזור בו אבל עשו הוא עשה איתו קניין סודר שהוא לא יכל לחזור בו ומה שאבא יפסוק מה שאביב יפסוק הוא צריך לשמוע בכולם מ שולח להו אז הוא שלח להם שמואל אין לח כן כלום אם עשו קניין אז ודאי שהוא לא יכול לחזור בו אפילו לפני פסק דין עד כאן דף חוף ד
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה