הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסט
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסט
[מוזיקה] ב 14 דף קסת שוכ בסיעתא דשמיה סוף דף קודם שש שורות מלמטה סוף השורה תונו רבון בשיעור הקודם למדנו עניין שרזו שטר שנמחק כאן הברייה מדברת בשטר שהוא טוען שנאבד לו ואין לו ידעים לכך שהשטר נאבד אולי באמת השטר נמצא אצלו תנו רבן הרי שבוא ואמר עובד שטר חובי אז מבקש שיכתבו לו שטר אחר ככל מה שהכתוב בראשון אף על פי שאמרו עדים הדים באים לבז מדים אונו וסבנו כזה שטר וסמנו וסנו לו שאין חשש שם מהוא כתב ללבד ולא לבה לא כבר מסרנו זאת למלווה בציווי לווו בכל זאת כש המלווה מבקש שיכתבו לו מחדש אין קוסמת במורים בשור אלוא כבר נראה למה לא אבל שטור מקח הומם כה אם אמרו העדים אנחנו כתבנו כזה שטר ונתנו לו קוסון חוץ מן האחרו שבוי כיוון שמת הדבר שהקרקע קנויה לו כמו שהידים מעידים והוא חושש שפ נשתק הדבר אחר כך הוא יערער על המכירה אז כותבים לו שתר מקח מחדש אבל בלי אחריות דהיינו לא כותבים שם או שכותבים מפורש להפך נראה בעזרת השם שאין אחריות דהיינו שהוא לא יגבה מ משעבוד ולא מבני חירין אם ייקחו לו את הקרקע כבר נראה למה לא כותים לו את זאת מה שאם כן בלבוא אפילו אם רוצים לכתוב חוץ מאחריות בו שהוא לא יוכל לגבות מ שעבודים לא כותבים כ אנחנו חוששים שמה הוא לא איבד את הראשון או שמה אחר כך הוא ימצא בחזרה את הראשון והוא יטרוף פעמיים מה שאם כן במכר הוא לא יכול לממש פעמיים את זכותו בעצם האחזקה בקרקע כך שיט סנק רבש גממ א שורי מח ומקרין קוסן הוא סובר כמו שהגמר לון אוסיק במסיר כלומר אם אדם מכר קרקע לחברו ראובן מחר קרקע לשמעון הוא כתב לו שטר אני ראובן מוכר קרק זו לשמעון שמעון רוצה למכור לו את זה בחזרה אז הוא יכול למכור לו את זה על ידי שהוא מוסר לו בחזרה את השטר הזה ועל ידי מסירת השטר השטר הקרקע עוברת בחזרה לראובן אז אנחנו חוששים שמה באמת כמו שהעיד מעידים שראובן מחר לשמעון והוא מסר לו את השטר על פיהם אבל אחר כך שמעון החזיר את השטר למוכר הוא שילם לו בחזרה ואז אם יכתוב לו שטר חדש הוא יוציא את השטר החדש והוא אומר ראובן מכרת לי אפילו שראובן יוכיח שיש בידו גם שטר אז הוא יאמר אתה כתבת שטר קוסין שט למוך אפילו שאין חימו אתה רואה שיש שטר בידי לכן לא כותבים ו שטר חדש וכבש גס מח והוא כתב לו שטר שהוא נותן לו שדה ז מתנה ואזת חוזר מתוס רים מתנוס קמס זה לא חוזר במסירת השטר צריך לעשות קניין גמור או שטר חדש לא בהחזרת השטר כמו שנראה בעזרת השם בדף הבא אומר חוץ מאחר ושבוי מה ראינו בברייס שבשטר מכר כותבים לו בלי אחיות מ אומר רב ספר כמו שהזכרנו בשיעור הקודם לפי ש שחס כ אנחנו חוששים שמה הוא לא איבד את השטר השני וכעת יש בידו שני שטרות ועכשיו כך דיוז בלוב ורף יגיע בחוב של המו יאמר לה לקח אתה קנית שדה ש משעבדת לחובי תן לי אותה ואוזיל הי הומה פיק חד הוא יוציא שטר המ שכתוב באחיות וטורף לקוס לכוס שקנו שדות מהמוכר שלו אחרי שהוא קנה הוא יכול לטרוף כיוון שיש לו אחריות על המקח שלו עכשיו הוא יעשה קנוני עם הבל חויב וא אומר לי לבל חויב שוף לי אל תרה עכשיו כלום תן לי ללכת לבזן ולטון שלקחו לי ואז אני אגווה קרקעות שנמכרו אחרי המכירה שלי עכשיו תן לי לש בשדה עוד קצת זמן דיקום בו ארבע או חמש שנים עד שהדבר ישתכח ועוד דעתו טרפון ואז תבוא שוב ותקווה את הקרקע בחוך שהמוכר שלי חייב לך ואז אני אוכל שוב יש לי הרי שתי שטרות ביד ומה פיק אח רינה עכשיו הוא מוציא את השטר הישן מקודם הוא לא יכל להוציא את השטר הישן כי זו דה טרי כולם שמעו מזה שעשו לו שטר חדש אבל אחרי כמה שנים ישכחו ועוד רוזל טורף לקוח סרינה לכן צריך לכתוב ו לו שתר מקע חדש בלי אחריות שואלת הגמורה איך יכולה לצאת כזה את הקולה וק קרע לשורד מילווה כשבל חויב הגיע פעם ראשונה לטרוף את השדה אז אם נתנו לו לטרוף קראנו את השטר במה יודע טורף לו אז איך אחרי כמה שנים יבוא שוב לגבות את הקרקע בקנוניה ה הרי עושה את קנוניה זה שיושב בשדה שתבוא אחרי כמה שנים לקבו שוב נתחלק עם הרווחים שאני עושה כאן וכי תמד קרנ לא קראו את שטר החוב בשעה שטרפו לו את השדה לא יתכן ואומר רב נחמן הרשבא מביא שהסדר לגבות חוב מקרקעות הוא כך המלו בא והוא גובר רוצה לגבות את חובו הוא בוא לבזן אומר הלווו לא רוצה לשלם הוא מראה את שטר חויב אז אם הלווה לא בא לבזן אז מניחים עליו שמטה מחרימים אותו הוא לא מגיע קוראים את שטר הרחוב ו ונותנים למלווה שטר טרפה זה השלב הראשוני שטר טרפה השטר הזה מייפה את כוחו ללכת לחפש קרקעות או קרקעות שעדיין בידו זה בני חירין או קרקעות שהוא מחר חרי שכבר השתעבדו להלוואה הזו אם הוא מוצא כוסים הוא לוקח את שטר הטרפה לבזן של אותה עיר שם הנחושים נמצאים בזן בודקים את הדבר הם קוראים את שטר הטרפה שלב שני נותנים לו שטר הדרכתה שטר הדרכתה זה כמו לדרוך יכול לגבות את החוף שלו מאותם נכסים כשהוא גובה בפועל קורעים את שטר הדרכתה וכותבים לו שטר שומה שם כותבים כמה שמו את הקרקע מה השוי שלה זאת אומרת השוי שלה למשל 1000 סכום הלוויה 1000 מקזזים את כל החוב ולמה צריך לטוף כזה שתר אומר הרש בם כי אנחנו פוסקים ששו מודר שאם אחר כך הלוו ישיג כסף יכול לבוא אליו למר לו קח את הלף ותחזיר את השדה שגביית ממני אז צריך לדעת כמה השמו את הקרקע אז על זה אמר רב נחמן כל טרפה קוסב כל שטר טרפה שלא כתוב קרנ לשור לוו ל טרפ לא זה פסול כרס ש כתוב ב קרע לרפה דרכת וכל שו שווס בקר דרכת ל שומ אז איך ייתכן שהוא יגבה פעמים אונה הגמור אינ אין חשש של בעל חוב רק לא צריכ למה מה לא כותבים שני שטרות עם אחיות כי יש חשש כוסה מכוח אב הוסה הלקח הזה יבוא אליו אדם וערער כשדה הזו שהוא קנה היא גזולה מאבותיו זה שמכר לך את זה הוא גזל זאת מאבות הוא מוכיח זאת באדים עכשיו כך מעמידים זאת ביד המער וכותבים לה לקח שנטרפה מידו ואז ה יכול ללכת לטרוף את הלוס אז הוא עושה קנוניה עם הגזל ואוא אומר לו תיתן לי לשבת כאן עוד כמה שנים ותבוא שוב עם העדים ותוכיח שהקרקע הייתה גזולה ביד המוחה שלי ושוב תטרוף ממן וכך פעמיים עם שני השטרות שיש לו הוא יגבה מלקוס לכן אמר רב ספרי קוס שני שטורס על סוד חס אומה רבח דיפ לרנ ולא מ לממ לבלוב שולי בירקו בו למה הוא צריך לעשות כך תפוק לדקים דנו קטרי שורים יש לו שני שטרות ביד טורף ווד הטורף הוא הלך פעמיים לשני לקוס אונה הגמור אם כין פישלי בדינים זה אין חשש אם הור רב בבת אחת עם שני אנשים אז כולם ישימו לב מה קורה כאן וישימו לב שהוא גובה פעמיים את אותה גבייה לכן החשש הוא רק שוא ימתין כמה שנים ויגבה שוב שואלת הגמורים אז מה ראינו בברייס שנכון שכותבים לו שתר מחר חדש אם הוא טוען שנאבד לו אבל חוץ מהח יוש בוי למה אפשר לעשות לו את הקונה ולכתוב להי זה שטוען שעבד לו שת הראש תור מעלי שתר מך חדש באחריות כי יתכן באמת שהוא איבד את השטר שלו ולכתב תלמו נכתבו שובר למוחו הוא יכתוב זאת אומרת זה שעכשיו מקבל את השטר החדש הל יקח הזה הוא יכתוב שובר שכך יהיה כתוב בו כל שטור קולרדו כל השטרות שיצו על קרק זו כביכול קניתי קרק זו דו פסולים לבר מדפ בזים לדו למשל הוא קנה שדה בתשרי הוא מגיע בכסלו אומר איבדתי את השטר העדים כאן מעידים תכתבו לי שטר חדש ואז כותבים אנחנו עומדים עכשיו בכסלו וכותבים לו שטר חדש על המכירה שהייתה בתשרי כדי שיוכל לגבות באחריות כאלה קרקעות שנמכרו מתשרי אבל כותבים גם את התאריך של עכשיו של כסלו ואז הוא כותב לו שובר שכל שטר שאני אוציא על הקרקע מלבד השת של תאריך זה וזה בכס לב הוא יהיה פסול עכשיו אין שום חשש כהרי כשהוציא לוקח את שטורה הראשון ששמה תאריך הוא תשרי אז המוח יוציא את השובר זה לא שווה כלום רק שטר של כסלה וזה יש לו רק שטר אחד אמרו רבונו כמד רב פופה ואמר לו שם אמרו זאת החכמים כמד רב אשה זוס מרס אפשר ללמוד מבריס הזו אין קוסן שויבר מציין הרשב זה מחליק סתים לאלון רב יהודה ורב יוסי שאדם שפורח חלק מהחוב או שהוא בא לטבוע אתה חייב לי ואין לי שטר תפרע לי ואני אכתוב לך שובר אז רבי יהודה אומר אין כוסי שובו כ הוא אומר אני לא צריך לשמור את שוברים אני אאבד את השובר תבוא לגבות שוב א תמצא את השטר ותבוא לגבות שוב עם השטר אז גם בברייס ורים כשרב יהודה שבשתי מכח לא נכתוב לו שטר חדש על סמך זה שניתן שובר שמבטל את כל השטרות חוץ משטר זה כאמו אפשר לשעבד אותו לשמור שוב הרוש שלא יהיה אחל די החברים אומר להו אמר רב פופה ורוש לפי שתי גרסאות הח החומים שאמרו זאת לא אין להוכיח כך מה ברייסה ייתכן שברייה זו גם סוברת שבעל קוס מן שובו למשל מלווה שאיבד את שטרו הוא בא לל ואומר אתה זוכר שאתה חייב לי אומר כן אבל איפה השטר איבדתי אותו תפרע ליני אכתוב לך שובר אז כותבים הוא לא יכול לומר אין לי כוח לשמור שובר מעכברים הגח מקח אומק הנו תימה שלא עושים את העצה הזו דיל אוזיל בעל חויב של המוכר ורף מני קח ואוזו ורף לקוס לא ילכו בכלל למוח וגלוס לק שוב לא נמצא אצל לכוס וכך הוא יגה מהם פעמיים אומרת הגמ סוף סוף לכוס למור דרדר הר לכוס הם גם כנו באחיות אז הם ילכו אלי מוכר והם יאמרו לו הולכים לגבות מאיתנו אז הוא יתערב הוא ירה את השוב שלו אונה הגמור אינו אבל עדכ ו עד שללו רשו מת ואכיל פירא הוא בינתיים הוא גבה פעמיים שתי קרות משתי לקוחו והוא יאכל את הפירות ועד שהוציא זה בחזרה ממנו את הפירות הוא כבר אכל וקשה להוציא גזע לנחל הנמה לקיח שלא י בחיס ייתכן שהוא ילך ללו קיח שקנה אחריו מהמוכר בלי אחריות יש כאלה שקונים בלי אחריות קונים קרקע לזמן ואז הוא לא חוזר אל המוחה כי ממילא אין לו אחריות אז הוא לא יודע מכך שיש שובר לכן אי אפשר לסמוך על השובר שואלת הגמור אי וכ שיש כזה חשש שלכו ישירות ללקוחו אז שטור אלבו נמה אמרת שיתכן שתן הזה מודה שכותבים שובו בשור אלוא למה הרי גם אם אדם יגבה את חובו על ידי שובר יתכן באמת שיש לו את השטר בידו ואז הוא ילך ישירות ללקוח והשובע מונח רק אצל הלווה ולא אצל הלקוח ואפילו שאחר כך יחזרו אליו בינתיים הוא יאכל פירות או ליקח שלא בח שיפסיד אונה הגיבורי אוסום בהלוואה דזו מסיק לויוו הוא לקח כסף מהמלווה אמרה פיס בלוי בזוזה כשהלכו יבוא אל הלוס יאמר להם תשמעו אני הלתי לזה וזה כסף אתם יודעים שאיין לו מאיפה לפרוע לי הוא מכר לכם קר כזו ש משעבדת לי אני רוצה לגבו זאת אז הם יאמרו הרי לבה כסף אז מסטו החזיר לו כסף אז הם הולכים לברר אצלו כבר החזרת לו לא החזרת לו ואז הם באים אליו הוא מראה שיש לו שובר שהוא כבר החזיר לו אז אין חשש אבל וכ במקח או ממ קר הרי הלוקח הזה בא לגבות קרקע והוא טוען אני קניתי קרקע דער מסיק עכשיו לקחו לי את הקרקע אני רוצה קרקע אחרת במקום מיד היד דמן דמ סיקר מי שקנה קרקע ו רוצה קרקע אחרת במקום הקרקע שלקחו לו בזוז לא מפייס הוא לא מתפייס בכסף כשהוא חוזר למוחה של המוכה רוצה לפייס אותו בכסף אומר לא אני רוצה קרקע חק אחרי הרבה זמן הוא רואה שהוא לא יכול להשיג לו קרקה אחרת הוא מסכים לקחת כסף אז ממילא כשהוא בא ללקוח הם לא חושבים שהוא יתפייס כל כך מהר עם כסף אז הם נותנים לו את הקרקע רק אחרי זמן מתברר להם שבאמת לזה כבר נפרע ויש לו יש לו שובר אבל בתוך כדי כך שו מדבור כל פיירה לכן לא כותבים שתר באחריות ולא שמכים ע זה שנותנים לו שובר כנגד שמבטל את כל השטרות חוץ משטר בתאריך זה מה רינו אום אמר שנותנים לו שטר מחר חדש לדס נקמה חוץ מן האחרו שבוי שלא יכל לטבוע חריות איך סינן איך אפשר לכתוב שטר שיוכיח רק שהשדה קנויה לו אבל אם יקחו לו את השדה הוא לא יוכל לגבות אחריות של השדה אומר רב נחמן דקס ווכ כובים שטר חדש כותבים כך שטור דנן השטר ש הזה דל מגבב אי אפשר לגבות את האחריות על המחר הזה לאש ולא יהי בני חורה אפילו מקרקעות שנשארו עדיין ביד אמך אלוקיך כל המטרה של השטר תוק שהקרקע תהיה ביד הלקח שלא יוכל המוך לתון לא מכרתי לך מעולם אומרם זמרני למד מדברי רב נחמן שצריך לפרש בתוך השטר שם בו אחוס ארוס ספו זה מחלק בשניים אוזים באמת ככה משכונת שם ששטר שלא כתוב באחיות בין בשטר מקח בין בשטר אלוא ש כתוב בו שיכול לגבות את ההלוואה גם מקרקעות שכבר נמכרו אנחנו אומרים זה כאילו שזה כתוב מה שהסופה לא כתב זוזה טעות סופה כי מה אני רואה שרב נחמן אומר ת לכה דווקא שכותבים בפורש שאין אחריות אז אין אחריות או לא וכם יכתבו סתם שטר גובה אז רואים שאחר סויפר ככ אמר רב נחמן רב שמ רב נחמן לא צודק אחרו סלטו סופרו וכשיש טר בלי אחיות ובלי אחיות ומה שיס אומרת חוץ מהחי שבוי לאקסי בחיס ות ו שטר חדש בלי לכתוב באחיות ר כמו שהרב מציין הגמור במצי פוסקת שאח ספ מספר את הגמור הצ ד לזוזה להו גבר לזבן לאר היא נתנה כסף לשליח שילך ויקנה לה קרקע מסוימת אוזל זובן לו של יביס ולאלו נראה שהדיו רגע לפני רב נחמן אז צריך לומר שהוא פירש לו אני מוכר לך את זה בלי אחיות כי אם הוא לא פירש אז סם סתם בלי אחיות חוש פ ויש אחיות אלקד רב נחמן והיא באה לצעוק תראה אני שלחתי אותו לקנות שדה בדרך כלל אדם קונה שדה מקבל אחיות והוא הלך והוא קנה לי עם הכסף שלי בלי אחיות אומר אז הוא אמר לשליח לתק שדר וסי יש כלל אדם אומר אני שלחתי אותך כשליח לתקן ולא לעוות לא לקלקל בוודאי שהמח שלך לא טוב מה תעשה אומר לו רב נחמן זיל זוב מני שיס אתה כבר סיכמת עם המוכר שאתה קונה בלי אחיות אז תקנה את זה אתה על שמך ועוד עזב נו נלו באחוס ואת עכשיו תמכור לה את זה לאישה באחריות כך תתקן את העיוות שעשית ואתה תקבל אחריות שאם יגבו את השדה מה האישה הזו מחמת חובות של המוחה שלך אתה תצטרך לפצות אותה אז למסה הראש מציין שמשמע שהוא פירש למוחה שהוא קונה או בשליחות האישה אז בעצם כיוון שהוא שינה בשליחותו השליחות בטלה אז אין כן מכח בכלל אז הראש אומר שאינו חנמ אם הוא אם הוא רצה יכל להחזיר לה את הכסף וביטל את כל שליחותו אבל כיוון שלא היה לו את הכסף להחזיר בזבזו את הכסף אז הוא אמר לו יש לך ברירה אחת תכתוב את השטר על שמך ואתה תמכור לה את זה באחריותך עד כאן דף קסט [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה