הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסט
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסט
[מוזיקה] בו בטרה דף קסט מתחילים בעזרת השם דף ק סח עמוד ב שורה 19 מלמטה מספרת הגמרא אל העיר פומבדיתא שבבבל עיראק של היום הגיעו ישמאל והתחילו לגזול קרקעות לא זו אף זו הם גם היו צים את בעלי הקרקעות למסור לידיהם את השטרות שטרות הבעלות שלהם אלה שעדיין היו מוחזקים בקרקעות רצו אל הביה וביקשו ממנו שיכתוב להם שטר נוסף כדי שאחרי שהי שמעלים יקחו מהם את הקרקע והשטר יהיה להם עוד שטר ראייה שכשיבוא זמן שיוכלו להוציא בחזרה את הקרקעות יהיה להם לפחות הוכחה שה קרקע היייתה שלהם הנו ערב דתו פומבדיתא כמו שהגמרא מספרת אותם ערבים ישמעאלים הופיעו בעיר פומבדיתא דבו קנסי ארדין שהיו קופים אנשים לתת להם את הקרקעות באו בעלי הקרקעות שעוד לא לקחו מהם את הקרקע התו מרו לקמי דהביה הופיעו לפני הביה אמרו לי ה ביקשו ממנו לך זימר שטרן הרב יראה כעת את השטר שיש לנו שעדיין אצלנו כי הישמעאלים עוד לא הגיעו לקרקעות שלנו ולא לקחו מאיתנו עדיין את הקרקעות עם השטרות שהרב יראה הנה יש לנו כאן שטר ולכתוב לנו מר שרה אחרין עלי יכתוב לנו שטרות אחרים דם תניס חד אם הם יקחו מאיתנו את השטר האחד נקיתי נחת ביידן ישאר לנו השטר השני בידינו חרי שה שמאלים יעזבו נוציא מהאחרים שיקחו מהם אמר להו הביה לבעלי הקרקעות מ אביד לכו מה אני אעשה לכם אני לא יכול לכתוב לכם שטר נוסף בגלל הנושא שבו נעסוק בעזרת השם היום דבריו שאמר רב ספרא אין כותבין שני שטרות על שדה אחת דילמה טריף ואדר טריף אולי זה שמוחזק בשטר ילך ויקח שתי קרקעות בגזילה מאדם אחר לא נאריך כרגע נראה בעזרת השם בהמשך בדיוק מה החשש מכל מקום רב ספרא אומר שלא כותבים שתי שטרות שני שטרות על קרקע אחת יש לכם כבר שטר אחד אני לא יכול לכתוב לכם עוד שטר הבו קטר דלי הם בכל זאת לא רצו להפסיד את הקרקע שלהם לא רוצים לשמוט מה שנקרא את הקרקע מתחת לרגליהם וממש שהיו מפצירים הרבה בהבאה שייתן להם עוד שטר הם חייבים להציל את הקרקע שלהם אמר להבאה לספרי לסופר שלו זיל כתוב להוא הוא על המחק ועדו על הנייר פסול תכתוב להם עוד שטר אבל שהשטר יהיה פסול מהוא ה צורה מה הי הצורה לכתוב שטר פסול שלוקחים נייר שטר ומקשקשים למעלה במקום שאמורים לכתוב את השטר וחותמים למטה ואז מוחקים את הקשקושים וכותבים מעליהם את השטר נמצא שהשטר כתוב על מקום מחוק והעדים חותמים על המקום החדש שהוא לא מחוק שטר כזה הוא פסול כי חוששים שמה אותו אחד שמחזיק בשטר שהיה לו שטר עם עדים מחק את מה שהיה כתוב וכתב דברים אחרים אמר לרוח בר מניומי להבאה רבח בר מניומי הבין או שהוא רצה שאחרים יבינו יותר טוב הוא רצה שלא יבינו שהכוונה היא שיכתבו את השטר ואז ימחקו ויכתבו פעם נוספת למה ודיל מ רשימו ניקר כי אולי בפעם הראשונה שימחקו או יותר נכון בפעם שמחקו כי מוחקים פעם אחת אולי לא ימחקו עד הסוף ויהיה אפשר עדיין לראות מה היה כתוב לפני המחיקה ואז כשכתבו מלמעלה אז בעל השטר יכול למחוק את הכתיבה השנייה וישאר לו המחוק אבל שעדיין רישומו הראשון ניכר ו השטר הזה כשר כמו שראיינו תניה בבריתה שאם השטר נמחק ו טשטש אם רישומו ניכר כשר אז אמר אז הבי באמת אמר לרוחה מיק מין שטר המעליה וכי אתה סובר שאני התכוונתי שיכתבו שתר וימחקו אותו ואז יכתבו פעם אחרת לא בפעם הראשונה הכוונה סתם שיקשקשוק שקשו שם זה מה שק מינה זה מה שאמרתי ואחר כך הם חקו ויכתבו שטר ואם כן נמצא שהשטר כתוב על מקום מחוק והחתימות על מקום חדש משטר כזה הוא פסול עכשיו איך מבינים כאן את הגמרא שבעצם הבי לא נתן פתרון לאותם בעלי קרקעות מפוחדים אבל אם הם היו באים ומתייעצים יכול להיות שהיה אפשר ליעץ להם שיתנו את השטרות המזויפים לאותם השמאלים אם יצליחו להכניס להם את השטר הזה והם יקבלו אותו הם לא לומדים דף היומי הם לא היו יודעים ששטר כזה הוא פסול אז יכול להיות שזה היה יכול באמת לפתור את הבעיה ובעלי הקרקעות עצמם יחזיקו בשטר הכשר ימסרו לישמעאלים את השטר הפסול מביאה הגמרא נו רבנן ברייתא הרי שבא אדם לפנינו ואמר עבר עבד שתר חובי היה לי שטר שלתי כסף למישהו שהוא חתם לי על השטר שהוא חייב לי את הכסף אבל הוא נאבד אני מתחנן אליכם תכתבו לשטר אחר והנה יש כאן עדים אל תחשבו שאני משקר עליכם אף על פי שאמרו העדים נכון אנחנו מסכימים אנחנו כתבנו וחתמנו ונתנו לו ואנחנו יכולים להעיד שוב על כל ההלוואה הזאת אין כותבים לו את השטר רחוב במת דברים אמורים שלא כותבים זה דווקא בשטרי הלוואה אנחנו נראה בהמשך מה ההלכה בשטרי מכירה שעל השטרות האלה דיברנו בסיפור עם הישמעאלים בכל אופן בשטרות של הלוואה לא כותבים עוד שטר למה חוששים אולי הוא ימצא את השטר בסוף ואז הוא אולי יקווה פעמיים או שהוא משקר עלינו והשטר לא נעבד לו ואז אם כן יש לו שתי השטרות אוא לא יקוו פעם מים לכן בשטר הלוואה לא כותבים שתי שטרות אלא אם כן כמו שנראה בעזרת השם בדף קע עמוד ב' יש דעה שסובר שאפשר לכתוב שובר היינו אתה כותב ללובה שטר הוכחה שכל השטרות שהיו עד עכשיו הם פסולים ורק השטר הזה שכתוב לפי הזמן התאריך שאנחנו כותבים כעת הוא השטר היחיד שהוא כשר אז יכול להיות שכן אפשר לכתוב לו שטר אחר אבל כעת אנחנו בעזרת השם נרחיב בעיקר על השטרות שעליהם דיברנו בסיפור בפתיחת השיעור הנושא של שטר מכירה שטרי מכח וממכר האם אפשר לכתוב ל מוחזק שבשדה לקונה שטר אחר אז יש בזה שתי דעות יש דעת רבן שמעון בן גמליאל הוא סובר שאסור לכתוב עוד שטר בשום פנים ואופן אבל לפי דעת רבנן כותבין לו שא לו עוד שטר חוץ מן האחריות שבו אבל דבר אחד לא כותבים וזה גם היה הסיבה שראינו את הבי עומד על זה כל כך חזק לא לכתוב עוד שטר הכוונה כזה שטר עם אחריות אחריות נכסים ש יש הבדל בין שני שטרות יש שטר אחד שאיין בו אחריות זאת אומרת אני מכרתי לך שדה אם מחר יבוא מישהו ואיתן שאני גזלתי את השדה הזאת ולא יכולתי למכור אותה או שזה היייתה שדה שלי באמת אבל היא היייתה משועבדת לאיזה הלוואה שלקחתי מהמלווה ההוא וכעת הוא רוצה להוציא את זה מהלקוחות יש מושג שאיין אחריות זאת אומרת תברר טוב כשאתה בא וקונה את השדה הזאת כי אם יבואו וייקחו את זה ממך לא יהיה על זה אחריות תיקח את זה בחשבון יש טר אחר שהוא עם אחריות זאת אומרת הם לוקחים מך את השדה תבוא אליי ואני אשלם לך אני אפצע אותך על כל ה עוגמת נפש זאת אומרת אני לא חייב פצצות על עוגמת נפש אבל בכל אופן אני אשלם לך שדה אחרת או שני אשלם לך על השדה זה נקרא עם אחריות אבל במקרה שלנו אומרים רבנן נכון אפשר לכתוב ל קונה שיש לו שיש לו בעצם שדה ונאבד לו אשתר אפשר לכתוב לו שטר אחר אם יש לו עדים שמעידים שבאמת הוא קנה את השדה אבל בלי אחריות השטר השני אנחנו לא נכתוב על זה אחריות אבל כבר אמרנו דעתו של רבן שמען בן גמליאל הוא אומר שאפילו בלי אחריות לא כותבים שטר נוסף לקונה אף שטרי מכח וממכר הן כותבים ו הוא מסביר גם למה כי לפי דעתו וכן היה רבן שמבן גמליאל אומר הנותן מתנה לחברו הוא נותן לו נדבר על השדה מתנה כאלה חברים דבר מאוד טוב לקבל מתנה שדה תענוג והוא נותן לו שטר שהשדה הזו הי שלו אם החזיר לו המקבל את השטר חזרה מתנתו השדה חוזרת לבעלים הראשונים זה יכול גם להיות בקניין גמור זה לא חייב להיות דווקא בצורה של מתנה אדם קנה שדה חר כך אולי הוא מצא שדה יותר טובה הוא רוצה למכור בחזרה את השדה מחפש למי למכור המוכר אומר לו הנה השגתי בחזרה כסף אני רוצה בחזרה לקנות את השדה שלי מחזיר לו את השדה והולך קונה שדה אחרת נומר איך עושים עכשיו קניין הקונה מחזיר לבעלים הראשונים את השטר שהוא קיבל ממנו כשההוא קנה ממנו את השדה ובזה הוא מוכר לו בחזרה את השדה אומר הבל שמם גמליאל בגלל שזה מספיק להחזיר את השטר למוכר אז אם כן אם אתה עכשיו כותב שטר שני לקונה הזה יכול להיות שזה בכלל לא השדה שלו וזה שהעדים מעידים שזה נכון ש הוא קנה את השדה הזו עדיין יתכן שהוא מכר את זה בחזרה ל הבעלים הראשונים על ידי שהוא חזיר לו את השטר ואת עכשיו כותב לו שטר חדש אתה בעצם עושה כנבל לבעלים הראשונים ואם כן למה חכמים אומרים שאפשר כן לכתוב שטר אחר בתנאי שאתה לא נותן עליו אחריות נכסים כי הם אומרים ש על ידי החזרת השטר לבעלים הראשונים לא מתבטל הקניין של הקונה אלא מתנתו נשארת קיימת אם הוא רוצה להחזיר חזרה את השדה לבעלים הראשונים שנתן לו את השדה הוא צריך לתת לו את זה במתנה בקניין גמור או על ידי שטר חדש ם כן לפי דעת חכמים אפשר כן לכתוב שטר נוסף ולא חוששים שמה הוא החזיר את השטר לבעלים הראשונים ועל ידי זה השדה חזרה להות שלו אנחנו בעזרת השם בשיעור הזה נעמוד על דברי חכמים שסוברים שאפשר לכתוב שטר אבל בלי אחריות נכסים ואנחנו נתמקד מה הסיבה שאי אפשר לכתוב אחריות נכסים פעם נוספת למה לא הבן אדם הזה קנה שדה יש כאן ידים שמעידים שהוא קנה את השדה והשטר שלא נעבד אולי זה באמת הסיפור האמיתי מסתבר מאוד שזה הסיפור האמיתי רוב האנשים בעולם אנחנו רוצים להאמין שהם אנשים ישרים ואם זה באמת נכון נבד לו השטר הוא מביא עדים אותם עדים שהיו בזמן כתיבת השטר הראשון והם מספרים לך שכל מה שהבן אדם הזה אומר זה באמת נכון ואתה מאמין לו ואתה באמת בודק את העדים אתה רואה שהכל פה אמת לאמיתה ועכשיו הוא בסך הכל מבקש שטר אחר למה אתה לא מסכים לכתוב לו עוד שתה ולמה אתה לא מסכים לכתוב לו אחריות למה שלא תהיה לו אחריות מה באמת יקרה עם הבעלים הראשונים אלי כדי שהדברים יהיו ככה עם המחשה ברורה נקרא לבעלים הראשונים אדם הראשון לומר שהאדם הראשון האדם הראשון אולי מהה הידיעה האדם הראשון שמכר את השדה אולי הוא באמת גזל את השדה ממישהו והוא מוכר שדה שהינה שלו ועכשיו הנגזל ירוץ יראה שפה איזה אדם נחמד קנה את השדה יגבה אותה ממנו ואיין לו למי לחזור כי אין לו אחריות נכסים הוא לא יכול לבקש מאדם הראשון שיחזיר לו וזה מה שכעת הגמרא דנה בדברי הברייתא שמר מר חוץ מהאחריות שבו מה הייתה מה וכאן יש את דברי רב ספרה שעל דבריו התבסס הבית שהוא לא רצה לכתוב עוד שטר לאלה שחששו שישמעאל קנבו להם את השדות אמר רב ספרה לפי שאין כותבים שני שטרות על שדה אחת למה וזה באמת שאלה שעדיין לא ענינו עליה וכאן הגמרא מבארת אנחנו נבאר כבר בהתחלה בעזרת השם את מסקנת הדברים איך שהגמרא ממידה בסוף חוששים דילמה שמע הזיל חוששים שמא יבוא הגמרא בהתחלה אומרת בעל חוב אבל במסקנת הדברים אומרים שזה הכוונה ל הנגזל נאמר שאותו האדם הראשון הבעלים הראשונים גזל את השדה הזו ומכר אותה למישהו הרוויח רווח מלוכלך לא נקי כן אבל הרוויח את הרווח שלו ועכשיו יבוא הבעלים הראשונים אותו נגזל ויוציא את הגזלה מה הוא ואז ילך אותו קונה ראשון שהוא גם כן לא לחינם מלאך הזרזיר אצל העורב לפי שהוא מינו לא סתם הוא הלך ועשה עסקים עם אותו האדם הראשון הוא לא כזה אדם נחמד אם אנחנו ניתן לו עוד שטר עם אחריות נכסים יהיה לו עכשיו שתי שטרות עם אחריות נכסים זאת אומרת אולי באמת אולי נעדכן את זה לפי המציאות עכשיו אותו קונה ערמומי נוכל שקנה מהאדם הראשון את השדה מספר סיפורים שהשטר נאבד לו והוא עוד מביא אדים על זה בסדר אנחנו עכשיו בתור דיינים צריכים לחשוש לגרוע ביותר אנחנו לא יכולים לקחת שום סיכונים אולי אותו אחד הוא נוכל וערמומי ובאמת יש לו את השטר הראשון עם האחריות והוא מבקש עכשיו עוד שטר כדי שיהיו לו שני שטרות מה הוא מרוויח כשאותו נגזל יבוא אליו ויאמר לו השדה שקנית מאותו האדם הראשון היא היייתה שלי והוא גזל אותה ממני ותחזיר לי אותה אז הוא יחזיר לו את השדה ואז הוא ילך לאחד מהקונים האחרים שקנו סדות מהאדם הראשון כדי להמחיש את הדברים אז נדבר על שני קונים אח אחרים קונה אחד קנה במושב קוממיות והשני קנה במושב בית חלקיה הוא ילך לאותו קונה שקנה שדה במושב קוממיות הוא יאמר לו תראה אני קניתי שדה מאותו האדם שאתה קנית האדם הראשון והתברר לי שהוא בכלל גזל את השדה הזאת ובא אליי הנגזל והבאתי לו את השדה אבל עכשיו אני בעצם בא אל האדם הראשון כי הוא כתב לי אחריות בודאי בשטר הראשון ודאי שהיה אחריות כתב לי אחריות שאם יקחו ממני את השדה אני חוזר אליו הוא משלם לי וכעת הוא לא יכול לשלם לי כי אין לו אבל כיוון שאני קניתי לפניך אז באותו זמן שאני קניתי השדה שלך הייתה עדיין אצלו והא אשת עבדה לכל החובות שלו והחוב שלי הוא אחד מהחובות שלו אז אם כן השדה שלך היא משועבדת לי תביא לי אותם אתכ יש לך את השטר מביא לו מביא לו אותו קונא בקוממיות את השטר שהוא קנה את השדה מאותו ה אדם הראשון ושגב אותה ממנו ואז אותו קונה בקוממיות חייב להחזיר לו מחזיר לו את השדה ואז הולך אותו קונה נוכל וערמומי שממנו הנגזל בא ופרה בהתחלה את את ה שדה הוא ילך לאותו נגזל ויאמר לו יש לי איתך עכשיו איזשהיא קנוניה בוא ונעשה בינינו הסכם תן לי לחזור לשדה שגזלו אותה ממך האדם הראשון גזל ממך ומכר לי אותה תן לי לחזור לשדה הזאת כמה שנים שהנושא הזה שעכשיו היה פה ישכח בינתיים ו אני אתן את שכרך אל תדאג וזה מה שמביאה הגמרא אחרי שאזל היי ומפיק חד טריף לכוחות אחרי שלך או לוקח נוכל וערמומי ויווה מהקונה בקוממיות את השדה הוא יחזור חזרה לגזל שכאן הגמרא עדיין אומרת שהוא המלווה הבעל חוב אמר לי לבעל חוב במסקנת הגמרא זה הנגזל בוא ונעשה בינינו קנוניה תן לי כמה שנים להיות בשדה הזאת שבעצם משלך והאדם הראשון גזל אותם ממך ומחר להות אל תן לי לחזור אליה תן לי להחזיק בה שוף לי תן לי להיות כאן בשופי דיקומ בה אני אחזיק בשדה הזאת ואחרי כמה שנים תחזור ותקבע אותם ממני הדרת טרפן ו ומפיק החינה אחרי כמה שנים תקבה פעם נוספת פעם אחרת את ה את השדה ממני עכשיו אנשים לא ידעו שזה פעם נוספת אנשים יבינו שזה פעם ראשונה בינתיים ישכחו שכבר היה פעם שלקחתי מההוא והשדה בקוממיות בגלל שלקחת ממני ששכחו מהסיפור הזה אנשים ישמעו עכשיו סיפור כאילו הוא חדש אדם החזיק בשדה אותו הנוכל והרומי והגיע אליו הנגזל אמר לו תשמע מה ממי קנית את השדה הזאת מהאדם הראשון ההוא הוא גזל אותה ממני ובקיצור יבדקו את זה והתברר שזה באמת נכון ואז שוב פעם עכשיו הוא ילך לקונה שקנה בבית חלקיה קונה אחר וספר לו את אותו סיפור וגו ממנו רגע יש לך שטר כן הנה השטר השני אם תכתוב עליו אחריות אז יש לו עכשיו עוד שטר לגבות איתו שדה נוספת הדר זיל טריף לקוחות אחריני אחרי זה הוא ילך ויגבה מאותו קונה מבית חלקיה אחרי שהוא גבע מאותו אחד בקוממיות לכן זו הסיבה שלא כותבים עוד שטר עם אחריות כעת הגמרא מפרשת שלא ייתכן שמדובר כאן שמי שבא לגבות מאותו נוכל וערמומי שקנה מהאדם הראשון בא לגבות ממנו כי הוא המלווה למה כי אם הוא מלווה אז איך הוא בא כעת אל הקונה הנוכל והמומים הוא בא אליו משטר הלתי לאותו האדם הראשון כסף והשדה הזאת שאתה כעת מוחזק בה משועבדת אז אם כן אני עכשיו גובה אותה הרי אם מדובר במקרה של הלוואה אנחנו אמרנו שמדובר פה במקרה שהוא מספר שהוא ה נגזל שזה באמת מסקנת הדברים אבל הגמרא כעת מסבירה למה לא יתכן שמדובר פה שהוא המלווה כי אם זה נכון אז בסדר אין בעיה נפתח את הנושא בבית הדין ונראה את השטר שהמלווה הזה טוען שהוא הלווה לאותו האדם הראשון והוא לכן השדה שנוכל והמומים מוחזק בה משועבדת לו ובאמת נראה שהוא צודק ונחזיק לו את השדה ניתן לו את השדה הזאת ומה נעשה אז עם השטר הלוואה נקרא אותה נקרא אותו נקרא את השטר הזה כיוון דקר לשטר ד מלווה במה דרת ריפלי אז לא יהיה לו עוד דרך פעם נוספת לעשות קנוניה עם אותו קונה ערמומי ונוכל שיקבע שדה נוספת אחרי שהוא כמו שסיפרנו אחרי שהוא גבע את השדה בקוממיות בגלל שלקחו ממ את השדה הוא לא יוכל אחר כך לגבות עוד פעם את השדה בבית חלקיה מהקונה נוסף כי לא יהיה שום דרך לעשות קנוניה עם אותו מלווה כי פעם אחת אפשר לעשות את הסיפור הזה שה האדם הראשון היה חייב לו כסף השדות משועבדות לו ולכן הוא גוב את השדה מהנוכלות ההוא כי אז כבר קוראים לו ת השטר אז בסדר אז הנוכל המומי ילך עכשיו לקונה בקוממיות ויגבה מנו ובזה סתים הסיפור הוא לא יכל אחר כך לומר לאותו מלווה תן לי לשאר בשדה הזאת ואז נלך ונקווה אחרי כמה שנים מהאוב בבית חלקיה את ההמשך לא נוכל לעשות כי בשטר הלו קוראים את השטר בגבייה הראשונה אז במה דרת ריפלי וכי תמה דלא קראני אם תאמר שלא קראו את השטר כשהוא גבע פעם ראשונה והרי אמר רב נחמן שתמיד קוראים את כל השטרות הוא מביא פה על לפי הסדר של הדברים איך שהולך שגובים בבית הדין חוב כשיש שטר אז הוא כותב כאן על כל השלבים שקורעים תמיד את השטר אז ככה כותב הרשב איך הולך הסדר שגובים חוב מלווה בא לבית דין וצועק על הלווה שיפרע לו חובו חייב לכסף ומזמיני ליל הלווה בדינה מזמינים את הלווה לדין תורה ואם הוא לא בא לא התי מנדים אותו משמ תינן לי וכותבים שתר טרפה על המלווה שיוכל לטרוף לגבות מהנכסים של הלווה שילך ופשפש אחר כר כאותו של ובה וכל מקום שימצא מנכסיו ואם אין לו נכסים אז מלקוחות מהלקוחות שקנו ממנו אחרי כן ייראה שטרו לבית דין של אותה העיר וימסרו לו קרקעות ויכתבו לו שתר שהוא שליט כעת על הקרקע הזאת שזה נקרא שטר הדרכתה מלשון דורך שיהיה שליט ודורך על נכסיו של זה לגבות חובו מן אז אלה הם השטרות יש את השטר הלואה יש את השטר טרפה שהוא הולך לחפש קרקעות את שטר הדרכתה שהוא שולט על הקרקע הזו אז אומר על זה רב נחמן כל טרפה כל שטר שבדיים כותבים התר למלווה לחפש ולגבות מקרקעות של הלוה דלא כטיב בי שלא כותבים על השטר הזה עצמו קרני שטר הד מלווה כבר את השטר ההלוואה כבר קראנו כי אנחנו יודעים באמת שהסיפור נכון ו הלוה חייב את הכסף למלווה ולכן אנחנו כבר נתנו אנחנו עכשיו נתנים לו שטר טרפה שכבר ך יגבה קרקע אז את השטר הלוואה כבר קראנו אם לא כתוב שקראו את זה לאו טרפו השטר הזה הוא לא כשר שמה השטר ישאר אצל המלווה והוא ילך לעוד בית דין שיכתבו לו עוד שטר טרפה לכן דבר ראשון קוראים את שר הלוואה כשנותנים לו שטר טרפה וכל הדרכת שכותבים בית דין למלווה אחי שהוא גבה מהקרקעות של הלווה שכבר יש לו ראשות לדור שם דלו קטיב בק קרני לטרה כבר קראנו גם את השטר השני שטר הטרפה אז אם אין את ה דבר הכתוב הזה בשטר הדרכת ליו הדרכת הוא שם נשאר שטר הטרפה למלווה ויילך ויטרו יקווה בעוד בית דין עו עוד קרקע וכל שומה שכותבים בית דין למלווה באיזה שוי קיבל את הקרקעות כדי שהלווה יוכל לבדות אותם אצלו כשיהיה לו כסף דלו כטיב בי שלו כתוב שם זה כבר שלב נוסף שעוד לא דיברנו עליו ברשב אזה כתוב כנראה בהמשך אבל בכל אופן בהמשך גם כתבו לו כשהוא מצא קרקע כמה היא שווה אז בשטר הזה שנתנו לו שיעשו שומה כתב שומה אז כתוב שם שכבר קראנו גם את השטר הדרכתה אם לא כתוב לא כתיב בקרני להדרכת עליו שומה היא אז השטר לא כשר שמה נשאר הדרך ל המלווה והוא ייקח עוד קרקע על פי הדרכתה הזאת אז אם כן לא ייתכן שאחרי שהמלווה גבע פעם אחת עם השטר הוא ילך ויגבה איתה עוד פעם לכן כעת מעמידה הגמרא כמ שכבר אמרנו בפעם הראשונה שסיפרנו לא מדובר פה שהמלווה מספר לקונה הנוכל וערמומי שהאדם הראשון לקח ממנו הלוואה לא מדובר פה שהוא אומר לו שהוא גזל ממנו את השדה והוא הנגזל לא צריך דקאת מכוח אבתי בדרך כלל אדם בא ל השדה בדרך כלל זה בגלל שהוא קיבל את זה מאבותיו הוא מספר לו תשמע אני הנגזל השדה הזאת התה של אבותיי ואותו האדם הראשון שמכר לך גזל ממני את השדה הזאת וזה באמת הסיפור כמו שעמדנו אותו בחלק הזה שלא מדובר פה במלווה שלוקח את השדה מהנוכלות מומי ההוא אלא בנגזי שלוקח כעת מסבירה הגמרא את הסיבה למה כשה קונה הנוכל וערמומי הזה מבקש מהנגב תן לי להישאר כאן עוד כמה שנים בשדה אחרי שכבר לקחת ממני את השדה וכבר גיתי על חשבון זה את השדה ה בקוממיות תן לי עכשיו עוד כמה שנים להישאר כאן ורק אחרי כמה שנים אני אלך ואגבה מההוא בבית חלקיה את השדה שלו למה מה הסיבה שצריך להמתין כמה שנים אמר לי רבח מדפתי לרינה ולמה לי לממר לבעל חוב ובמקרה שלנו מדובר פה על הנגזל שוף לי בירה תן לי בשופי להישאר בקרקע הזאת ויקום בה ואני אחזיק בה טי פוקלי שיספיק לו דכיון דנקי טרי שרי טריף ועד הטריף כיוון שיש לו שתי השטרות שילך באותו יום לאו מי קוממיות ויקח ממנו על חשבון זה שקבעו ממנו את הקרקע ואחרי זה מיד אחר כך ימשיך עם הרכב ל בית חלקיה וגבה מההוא את השדה השנייה עם השטר מכירה השני יש לו שי שטרי שתי ישרות תריף ועד התעריף יקווה ויחזור ויגבה תרצ את הגמרא יש לו פה הערמומיות מאוד מתוחכמת לאותו קונה נוכל וערמומי כי אם כן ה הוא יעשה את הכל באותו יום נפי שעלי בעלי דינין ירבו עליו בבת אחת תלונות של שני אלה שהוא גבע מהם וישימו לב שיש כאן שקר הם ירוצו ישר לאותו האדם הראשון ויאמרו לו רגע מה הלך כאן זה שאתה גזלת מאותו נגזל את השדה בסדר זה שאתה מכרת את השדה הגזול לאותו קונה נוכל וערמומי בסדר הוא גבע מההוא בקוממיות בסדר אבל מה הוא רץ להו בבית חלקיה מה הולך פה ואז הוא יגיד רגע מה הוא הלך גם להו בבית חלקיה הדברים התבררו ואז הוא לא יוכל לגבות את שני הקרקעות ולכן מה עושים לכן הוא מחכה כמה שנים אחרי שהוא לקח מהו בקוממיות הוא ממשיך להחזיק בשדה האי הגולה שהוא קנה מהאדם הראשון הגזלן ונשאר בה ושוכחים לגמרי ממשהו גבה מהוא בקום אמיו ואז הוא הולך להו בבית חלקיה ביום אחד בעיר ולוקח את השדה השנייה אם כן נמצא שמובן מאוד טוב למה לא כותבים שני שטרות על שדה אחת עם אחריות שואלת הגמרא אפשר לפתור את הבעיה הזאת שההוא ילך ויגבה משני לקוחות שתי שדות מה איך נפ את זה על ידי זה שאנחנו כעת ניתן לאותו האדם הראשון שובר שובר נשמע משהו לא כל כך ברור אבל כן נגיד את זה בצורה פשוטה נכתוב לו שטר ש רק השטר השני שנתנו לקונה הנוכל והרומי הוא היחיד שבתוקף והשטרות הקודמים מבוטלים הוא מספר שזה נעבד בסדר זה נעבד אנחנו נבטל אותו על ידי שניתן להאדם הראשון המוכר שהוא גם גזלן ועוד כמה תוארים שאפשר להוסיף לו אבל זה לא בנושא שאנחנו מדברים עליו היום ניתן לו שתר ונכתוב שם שרק השטר השני רק הוא בתוקף ו השטר הקודם מבוטל כתוב להיי שטר המעליה תכתוב לו שטר שיני עם אחריות לקונה הנוכל והרומי ה זה ולכתוב תברה למוכר תכתוב שובר למוכר ויהיה כתוב שם כל שטרי דפקון לרדה פסולין לבד מן בזמ נדה כל השטרות שיצאו שמישהו קנה את השדה הזו שנמצאת עכשיו מוחזקת בידי הקונה הנוכל וערמומי שמבקש שני שטרות כל השטרות שיהיו אצלו פסולים חוץ מהשטר שכתוב בזמן הזה שאנחנו כותבים עכשיו בתאריך הזה ואם כן דע שרק השטר הזה הוא בתוקף נפתור את כל הבעי אמר הרבן כמד רב פפה אמרו החכמים לפני רב פפה יש אומרים ששאלו את רבשי אמר לקמי ד רבשי מה זאת אומרת אתה רוצה להגיד מכאן הוכחה שאין כותבין שובר כמו דעתו של רבי יהודה בדף קע עמוד ב ו לא כמו דברי רבי יוסי שם שאומר שמדברים שובר המקור של המושג זה לגבי הלוואה רגילה מלווה נתן 100 זוז ללווה יום אחד הלווה שילם 50 זוז מה עושים עכשיו אומר הלוה אני רוצה שתחזיר לי את השטר נסה שטר חדש על 50 זוז אומר לו המלווה לא אני לא מעוניין אני אכתוב לך שטר שובר ששילמת לי 50 זוז קבלה ואז פעם הבאה שנבוא אליך המשטר הזה של המ הזוז תוביל לי את השטר שובר של 50 שילמת וקופים את הלוה לקבל שטר שובר אף על פי שהוא טוען אני לא מעונין בשטר כזה מה אני אמור עכשיו לשמור כל הזמן את השובר הזה שילמתי לך 50 תחזיר לי את השטר בוא נעשה שטר חדש מה אתה רוצה לומר שבאמת ככה ההלכה שאיין כותבין שובר ולא מכריחים את הלוה לקבל את השובר הזה אלא כותבים שטר חדש אמר להוא אז הוא אמר להם זה לא קשור בכלל לוויכוח של שובר שם בדף ק עמוד ב לגבי מלווה ולווה יכול להיות שבאל סתם הלוואה כותבין שובר והח כאן זה שונה היינו טעם הסיבה שפה לא כותבים את השטר הזה דילמה אזיל בעל חוב טריף מני ד לוקח ילך אמרנו שזה לא בעל חוב אלא נגזל ילך ל הקונה הנוכל וערמומי ויגבה ממנו את השדה וזיל איהו ילך הקונה הנוכל וערמומי ותרי לכוחות וגבוה מהקונה שקנה בקוממיות והקונה שקנה בבית חלקיה לפי המחשה שהמ חשנו קווה משניהם ושובר גבי לכוחות לקע הם אין להם את השובר הזה רק האדם הראשון שמכר להם את השדות בשובר והם בתמימות יחזירו לו את השדה שהוא בא לגבות מהמהם שואלת הגמרא סוף סוף לכוחות לו אמרי דרה אמרי דרה הדרי וכי הם לא ירוצו לאותו האדם הראשון שמכר להם את השדות ויאמרו לו מה זאת אומרת גבעו מאיתנו את השדות תחזיר לנו את הכסף או שתיתן לנו שדות אחרות ואם כן הוא יראה להם את השובר הזה שרק אחד מהשרות היה טוב אומרת הגמרא נכון באמת הם ירוצו אליו ובאמת הוא יראה להם ובאמת ההוא מבית חלקיה באמת יקבל בחזרה את השדה שלו אחרי שיהיה מוכרח שההוא הה יכול לגבות רק פעם אחת ורק השדה הראשונה שהוא גבע בקוממיות רק היא באמת שלו אבל הד אח ואחי שמית ואכיל פר בינתיים עם הקומביין אני יודע מה שזה נקרא הלך ילך יקצור את כל התבואה שם אותו קונה נוכל וערמומי בבת חלקיה ילך יקצור את כל השדה יאכל שמה פירות עד שיבררו את העניינים יהיה מאוד קשה לבוא עכשיו ולגבות ממנו את כל מה שהוא כבר אכל אז לכן כדי שלא נבוא מלכתחילה לכזה תקלה אז לא כותבים שתי השטרות עם אחריות אפילו עם שובר לא כותבים שובר לא כותבים שובר וממילא לא כותבים עוד שטר אנה יש עוד סיבה למה לא כותבים שובר ועוד שטר יש מקרה שבו הקונה לא ילך למוכר אותו האדם הראשון ומר ראו שיש לו את השדה בבית חלקיה לא ילך לאותו האדם הראשון שמחר לו את השדה בבית חלקיה למה יכול להיות שהוא קנה את השדה הזאת לא באחריות אימי ללוקח שלא באחריות ואם כן הוא בכלל לא ייעלה בדעתו ללכת לאותו האדם הראשון שמכר לו את השדה בבית חלקיה כי הוא קנה ממנו בלי אחריות וכבר מהתחלה הוא ידע שהוא קונה שדה מאדם שיש לו כל מיני סיפורים מעניינים עם אנשים ויכול להות ששדה הזאתי לא תישאר אצלו הרבה זמן אז הוא קנה את זה במחיר זול אולי ועכשיו ייקחו ממנו את השדה שלא קדין במקרה הזה הוא אפילו לא ידע מזה והוא לא ילך לטבוע את הזכויות שלו לכן לא נותנים עוד שטר לאותו כונן נוכל ומומי ואז הוא יגבה רק את השדה בקוממיות וההוא בבית חלקיה ישאר על מחנהו ועל דגלו שואלת הגמרא אם כן אי החי שטרי הלוואה נאמי אמרנו שבשטר מכר לא כותבים שני שטרות על שדה אחת אבל בהלו שהמלווה טוען שהשטר שלו נעבד והוא מביא עדים שמעידים שבאמת היה כאן הלוואה אז כן כותבים לו עוד שטר כמו שראינו בתחילת הסוגיה שאל את השאלה למה אתה כותב לו עוד שטר נחשו שמה אותו מלווה שאתה נותן לו כעת שני שטרות נמר שהוא הלווה כסף לפי לפי השמות שקראנו בשטר מחר נשתמש עם השמות האלה גם בשטר הלוואה כמובן שבשטר הלוואה מדובר בסיפור אחר לגמרי נתחיל עם הפרטים שלו המלווה נתן הלוואה לאותו האדם הראשון והקרקעות שלו משועבדות להלוואה ואותו מלווה טוען שהוא איבד את השטר ומבקש שטר אחר ואתה נותן לו שטר אחר עכשיו יגיע זמן הפירעון הוא יבוא לאדם הראשון ויבקש ממנו את הפירעון החוב הוא יאמר שאין לו כסף אומר לו כן אבל כשלתי לך היו לך קרקעות איפה הם מכרתי אותם טוב אז בוא נלך לכוחות ילך ויגבה מלקוח אחד נאמר מהוא בקוממיות ואז הוא ילך עם השטר השני ויגבה מהלקוח שני מהאו מי בית חלקיה למה אתה נותן לו שתי שני שטרות מתרץ את הגמרא כי במקרה של הלוואה אין את החשש הזה למה התם כיוון דזו מסיק כיון שהמלווה מבקש מהאדם הראשון פירעון ההלוואה הוא רוצה כסף הוא לא צריך את הקרקע המרי אז הלקוחות שקנו בקוממיות תחלקי מאותו האדם הראשון הם יאמרו לפני שתנו את הקרקע למלווה שמה פייסי בעל חוב בזוזי אולי האדם הראשון כן שילם למלווה את הכסף הם יבואו אליו וישאלו אותו אם הוא שילם או לא ואז התברר שהוא לא שילם אבל רק קרקה אחת צריך לגבות ולא שניים ואם כן יקחו רק תאו מקוממיות ולא מבית חלקיה אבל החה כן לגבי שטר מכר הסיפור הראשון עם שני השטרות של מכירה כיוון דרע מסיק אותו נגזל טוען שהאדם הראשון גזל ממנו את הקרקע מידיד דמה דמה סיקרה בזוזה לא מפייס יודעים שהוא ודאי לא בא לאותו האדם הראשון וביקש ממנו אם אין לך קרקע לפחות תביא לי כסף לא אני רוצה את הקרקע אז בוודאי שהוא הלך וגבה את הקרקע מהקונה הנוכל ומומי שאנחנו יודעים שהוא נוכל ומומי אבל הם לא יודעים את זה והוא גבע ממנו את הקרקע אז הם יודעים שהוא בכלל ודאי לא קיבל כסף מהאדם הראשון הוא לא ניסה אפילו הוא רצה את הקרקע שלו אז הוא ודאי הלך דברון רשון לקחת את הקרקע אז אם כן אין להם מה ללכת לשאול את המלווה הם לא מלווה המוכר האדם הראשון אין להם מה לשאול אותו אם הואש להם כסף להניק גזל הם יודעים שכנראה לא אז הם כבר בהתחלה תנו את הקרקע שלהם לאותו קונה נוכל וערמומי אחרי שההוא מקוממיות נתן גם הו מבית חלקיה שלא יודע שהוא מקוממיות נתן גם הוא יתן לו ולכן כאן אנחנו באמת חוששים ולא נותנים שני השטרות על שדה אחת אז מה כן לפי דעת חכמים אפשר לתת שטר שני אבל בלי אחריות נכסים אתה רוצה הוכחה שהשדה הא שלך יש עדים שמעידים שאתה באמת קנית את השדה הזאת אנחנו מוכנים לתת לך אבל אמר מר אמר אמרו חכמים בבריתה שכותבים שטר חוץ מן האחריות שבו לא כותבים אחריות איך הי תבנ איך כותבים שטר בלי אחריות אז ככה יש ויכוח במסכת במציאה דף יד כששר לא רשום שהמוכר לוקח אחריות שאם יגבו מהקונה הוא ישלם לו האם זה טעות של הסופר ואין ספק בעולם שזה הכוונה באמת שהמוכר מתחייב ונותן אחריות או שזה לא טעות סופר ום לא כתוב אחריות זה אומר שבאמת אין אחריות אז מביאה הגמרא שלפי הדעה שסובר שאם לא כתוב שהמוכר לוקח אחריות זה סך הכל טעות אז צריך כתוב מפורש אמר רב נחמן דקת וחי כותבים ככה השטר שלפנינו שלנו דנן דלא למגבי אי אפשר לגבות ממנו זאת אומרת אומנם ההוא שקנה את השדה השטר הזה הוכחה שזה השדה שלו אבל אם יבוא וייקחו ממנו את השדה הנושים של המוכר הוא לא יכול עכשיו לטבוע את אלה שקנו מהמוכר הזה שדות וגם לא מהמוכר עצמו לא ממשב לא מאלה ש משועבדים והוא מכר ללקוחות ולא מאלה שנמצאים אצל המוכר עצמו שהם עדיין בני חרי בני חורין אלא כחמר בידי לוקח זה רק כדי שיהיה לנו לוקח הוכחה שהשדה היא שלו בלבד אם יקחו אותה ממנו אין לו שום אפשרות לגבות על חשבון זה מהמוכר או מהלקוחות שלו אמר רפרם זאת אומרת זה שצריך לכתוב מפורש שאין כאן אחריות זה אומר שבדרך כלל כשלא כתוב כלום זה אומר שיש אחריות וזה שזה לא כתוב זה טעות של הסופר הוא תמ דכתב ליחי דווקא בגלל שהוא כותב מפורש שאין אחריות אל לא כתב ליחי אם הוא לא כותב מפורש שאין אחריות גוי אז יש אחריות והוא גוה מהמוכר או מהלקוחות שלו ככה הבין רפרם בדברי רב נחמן מביאה הגמרא רב השי אמר לא באמת אם לא כתוב שהשטר הזה יש לו אחריות זה אומר שאיין אחריות זה לב טעות סופר הוא וזה מה שבאמת התכוון רב נחמן ומה ה חוץ מהאחריות שבו מה שרב נחמן אמר שכותבים שטר חוץ מאחריות זה לא הכוונה שכתוב שזה לא באחריות אלא דלא כתיב באחריות בשטר הזה לא כתוב שהמוכר נותן אחריות וזה הכוונה באמת שאיין אחריות וזה לא הטעות של הסופר עד כאן דף קסט [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה