הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסח
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסח
[מוזיקה] בואה דף קס השו מתחל בעזרת השם אמצע שורה השמינית מלמעלה והבל ראינו במשנה שכותבים גט והבל סחר וכולו לסופר מה תימה לכאורה האישה היא צריכה לשלם על הגט כרי היא מרוויחה מזה כך היא יכולה להתחתן עם אדם אחר הבעל כול גם לפני זה להתחתן עם אישה נוספת אונה הגמור ד כתוב אדם רוצה לגרש את אשתו וסב ו קריסוס נוסן ביודו וכוסו נוסן מי שנותן הוא כותב ודנה דב נוכ כיום שלא נהגו כך אלא נהגו שהאישה היא משלמת את חר הסופר שדיו רבו האישו חכו הטילו זאת על האישה כיכ דליש כדי שהב לא יוכל להשות ולומר אין לי כסף לשלם לכן אני לא מגרש ואז היא תגן אמרו האישה תשלם ואיך זה עובד הרי בתר כתוב וקוס ונוס שהוא צריך שלם צריך להיות שלו אומרים הראשונים שחומים יכולים יש להם כוח אפק בז נפקר הם כביכול מקנים את הכסף שהאישה נותנת לבעל והיא כביכול נותנת כסף של הבעל לסופר אז הסופר כותב זאת עבור הבל מה ראינו משטר ללו אף על פי שאין מל וימ וכולי מי משלם את שכר הסופר הלוה הגמור פשיטה ברור הוא מרוויח מהלוואה אנ הגמור צרי בעיסקה הוא לא לוקח תם הלואה הוא לוק עסקה להתחלק ברווחים הולך להתעסק בכל זאת הוא הנענה העיקרי ולכן הוא צריך לשלם זאת מה ראינו קוס שט למ אפי שלקח אמו ולקח הקונה את השדה הוא משלם את חר הספ פשיטה הוא מרוויח מהמח ונג צרי בפני רסו בדרך כלל המוכה מפסיד מפסיד נכס אפילו שמקבל כסף אבל לפעמים השדה הזו רעה יש בה מום גדול אוש רחוקה ממנו אז הייתי אומר ההנה היי של המוכר יש כאן שתי גרסאות ברשב יש גרסה שכמו שהב ולך ש כסיב כתוב בפסוק הקומ סבל זאת אומרת שמצב נורמלי יגיע זמן כזה אומר הנובי במצב נורמלי אז תמיד הקונה צריך לשמוח והמוכר צריך להתאבל בכל מקרה שהוא אפילו שפני רסו אבל המרשם גורס שזה חלק סר כד תוחמי שיש צ כזה שמובל אבל זה לא כך כד שנסס אם קנית חפץ הרווחת זון אם מכרת אוד הפסדת זה אפילו בסוד ארו ולכן התמיד הלקח ו משלם את חר הסופ כ מרוויח מה רנו מרוס וכולו וחתן משלם פשיט אנג צרי אפילו ם החתן ור רבו ואז חמ חמי נוח לו שהוא מקרב סד טול את המתחכם דבר גדול אז אולי הוא נחשב כנהנה והוא יתן את השכר כמש מלון שחתן משלם כי הוא קונה כן אשז הוא צריך לכתוב את השטר מה ראינו אקוס משטר הריסוס קבלוס וכולו והורס או הקבלן הוא משלם את חר הסיפר פשיטה ו מקבל כאן שדה ונה הגמור צריכו בבורו מדובר בשדה שצריך כת להביר אותה לתת לה לנוח שנה שנתיים אז אין לו רווח מידי רק אחרי שנה שנתיים הוא יוכל להתחיל לעבוד בשדה בכ ל זא הוא משלם את חר הסיפה מה ראינו אין קוס שטור ורין אלו מיד שניה וכולו מהשור ורין שתי דרכים אוכ בובל תרגמו שורי תנס אומר הרשב שני סופרי הדיונים היו כותבים טענות אנשי הריב מה הטענות של התובע מה הטענות של הנדבה כדי שלא יהיו טוענים וחוזרים וטוענים ברגע שכותבים אעל פי אותן טענות פוסקים מדעני מדינ י אפשר לחזור בהם לכן צריך להיות מדעת שניהם רבי ירמיה ברא בשעה בארצ יסר לומר הכוונה לשטר בוררות זה בויר ל אחוד וזה בויר ל אחוד אחד בורר את הדיין התובע למשל בורר אני רוצה דיין זה אני בבורר דיין שני ושניהם או הוב ת ביחד או שני הדנים בוחרים דיין שלישי וכותבים זאת בשטר ברגע שכתבו זאת בשטר הם לא יכולים לחזור בהם אלא הדיינים שנבחרו אז את זה כותבים מדע שניהם ושניהם נותנים את שכר אבשם גם לי אלוהים ראינו במשנה לשניהם כוסים שניים לזה בעצמו ולזה בעצמו אז כמו שנראה הוא מתייחס רק לשטר של טיינס אז איך זה מתאים רבי ברבה שהוא פירש אשתור בורין הכונה זה בורר לו יחוד אומר הקוס השוס רבי ברבה לא בא לומר שרק זה הוא אמר שטור ברורים כולל את שניהם גם שטורס וגם שתר בוררות ורב שמום בגמל בא לחלוק על האופן של שתר טענות ומה הוא אומר שכל אחד מקבל שתר עם טענותיו הגבור בגל שב מבשב שלי שלי שלו של ז מד בס מידה רגילה ויש כי מי שלא דים צריך לומר שלי שלכו גם שלך שלך וגם שלי שלך אז בזה הם נחלקו לכן אומר שניהם נים ים אח בכסף ואם יאמר אחד מהם אני לא אתן את השכר כי אני חפץ שיהיה לי שטר אחד לבדי ולך שטר אחר וי שלי שלי משך שלך כופין אותו שלא יהיה מיד סדים ומס שם גמ סובר אין כופין למיסה הראשו טמים למה זה מד הסדים הרי אם יהיה רק שטר אחד איפה הוא יהיה מונח יהיה מונח אצל השני הוא רוצה שיהיה מונח אצלו אז ה מתרצים שמדובר באופן שאחד אומר לחברו נכתוב שטר אחד וזה יהיה אצלך ושני לא מסכים הוא רוצה שייכתבו שתי שטרות אז מדדים אומרת הגמרא י כולק מדדים ח ש גמליאל הוא סובר זה לא מדדים יש לו כאן חיסרון אם ייש טר אחד לשניהם דמר זוג בוסי לא נוח לי שהטענות ששנינו היו כתובים אחד ליד השני דדוס רב אתה דומה לי כמו אריה עורב אומר הרשב כל שעה שתראה הכתב תבוא עלי בעלילות טענותיך הכתובים בו ושם תראה טענותי נבוא לידי מריה כיש מריבות לכן בוא נפריד את הטענות לשני השטרות נפרדים אומרת המשנה מי שפור רא מקצ חויבו אז מה הם יכולים לעשות אז נראה לאלון למשל לכתוב שויו מח לוקס אם לא יעשו כלום אז המלווה יגבה שוב את הכל ושוי הם לא רצו לכתוב אז הם עשו כזו עצה ואיש לייש הסטורי למשל היה חוב של 1000 הוא פרח 500 המלווה והלווה מסרו את השטר ליד שולי שנמנה שניהם אתה תחזיק את זה ואתה תאמר ש 500 כבר נפרע ואומר לו ימר הלוי ול השוש אם לא נסעתי או אם לא יתן לחום מכאן ועד יועם פלוני את ה-500 הנותרים עד יום זה וזה תן לו סטורי תחזיר לו את השטר הוא יוכל לגבות שוב את כל ה1000 למיס הראשונים שואלים איך זה יעבוד הרי השטר כבר נמחל שי עבודו לגבי 500 איך הוא ישוב ויגבה 1000 אז ה מתרצים שכאילו שהוא אומר אם לא יפרע לך הכל עד יום פלוני אז מה שפעתי עכשיו יהיה מתונה ולא יותר הספירים ואז אפשר לגבות משעבוד די השטר את כל הלף כי התברר שזה הייתה מתנה אז מה קורה מת הגיע הזמן ולא נוסם רב יוסי אמר איתן ילך השוש ויחזיר זאת למלווה ויגבה שוב את כל האלף וזה לא ריביס אומרים הראשונים כי זה רק בדרך כנס רבי יהוד אמר לא יתן כ ההתחייבות הזו לא חלה מהקו רבי יוסי סובר הסמכת קניה ורבי יהוד סובר הסמכת קני מה זה הסמכת הזכרנו בר כמה פעם השבר אומר מבטיח לחברו דבר עלמנת שיעשה דבר לעתיד כמו כאן על מנת אם אני לא אשלם אז תחזיר לו את זה וסומך בליבו בשעת התנאי שיוכל לקיים הדבר כשיגיע הזמן למה הוא התחייב זאת כ הוא היה בטוח שהוא יצליח להשיג את הכסף העד אז כשיגיע הזמן יאנס ולא יוכל לקיים אז הוא אז בזה זה נקרא הסמכתה אז הבסי סובר זה קונה התחייבות חלא הבי סובר זה לא חל כ הוא התחייב רק היה בטוח שלא יגיע לזה אומר רב נחמן מרב בברו הרב הלא חק סי כי אוסו למיד רבי מה לדין תו לגבי הסמכת אומר להו מה אני יכול לעשות אני לא יכול לחלוק על רבי רבי יחנון כח שרבי יח מדינו פעם ראשנו ושני כמה פעמים הוא למד אותנו לא רבי יסי אני מה עשה הייתי רוצה לפסוק שלא כך אבל אני לא יכול לפסוק נגד רבי פוסקת הגמור ואין לוח רבי יוסי אפילו שרבי יוסי נימוקו אמוי יש לו תמיד טעם לדבריו לחה כמותו בדרך כלל כאן הלכה לא כמותו להסמכת לא קונה אבל הרשב מביא הגמור בן דורים שאם הוא עשה סמכת והוא עשה קניין פ בז חשוב ובסוף לא היה אונס אז ההתחייבות חלה אומרת המשנה מי שנמחק שטר חוייבו הוא הטשטש מעצמו נפלו עליו מים מה מדולב אדים שהם יודעים מה היה כתוב לפני שתש והם הולכים ומקיימים לו ובוא לפני בזן ווסים לו קיום טוס מסבירים שהם בעצמם לא יכולים לכתוב שטר חדש כי אין להם כוח לכתוב שטר שמוציאים מומן רק בז יש להם כוח כזה ואז הם כותבים איש פלוני בן פלוני נמחק שטור ששם היה כתוב שביים פלוני הואלבה כך וכך ופלוני ופלוני אדו היו חתומים שם ככל זה כותבים הידים המקיימים והם חותמים את שמותיהם בסוף אמרת הגמרות ו רבון איזו קיום מה בז חותמים על זה במוס טלוס אונה ישבנו כאן שלושה דיינים אופני ופלוני ופלוני כותבים את שמותיהם אוצי פלני בפלוני שטר מחוק לפנינו ביים פלוני השטר המחוק כתוב בו ביום פלוני כך וכך ופלוני ופלוני הדיו חתומים בו מפרשת הברס ם כוסו בו הוזנו דושן שלד נמצ דוס מונס בז אלה שקמו הם חקרו את העדים שחתמו על השטר שנמחק וראו שהם את דבריה מכוונים אז גויו מזמן הראשון שכתוב בשטר על פי השטר החדש שכתבו לו ואין ל צורך להובי רעיה אחרת לחוב הזה ואם להם לא כתבו שהוא זקנו לדותן צריך להבירה על הזמן על סכום הכסף על כל מה שהה כתוב בשטר כולה השט הראשונה היה מזוייף ממשיכה היס מה קורה שטר שנקרא על ידי אדם פוסל תקרע מעצמו אפשר לראות מה שכתוב שם כושר נמח תשתש ם רישום אניק עדיין אפשר לקרוא קצת כושר מת הגמור איך דומה נקר איך דומה סכרי אומר רב יוד נקרא קרע של בזן אז זה מורה שהיה כאן פרעון לכן קראו את זה זכרי קרע שנו של בזן איך יודעים איךו קרע של בזן אומר רבדים יש את הקרע ומק הזמן קרשר זה שמותיהם הסכום גם הזמן למעשה טורף ישומים שכוונה שהקרע בשלושת המקומות ישומים שהקרע באחד משלושת הקומות הבע אמר הסימן שקרע בזן זה קרע של שטי וערב קוראים זאת לאורך ולרוחב מספרת הגמור אנו ר היו שמעלים דוסו פוביס דונס ארס דש הם היו בעלי זרוע והם נסו מאנשים את דיהם והם גם קפו אותם לתת להם את השטרות שיש להם שהם קנו את השדה הזו אוסו מרבו ו בעלי השדות שפחדו שעוד מעט הערבים באים לקחת מהם את השדות הם באו לקמי דבי אומרו לי לך זה מר שטורה אתה רואה שיש לנו שטר שקנינו את השדה ולטון אמר שטורה חרין לי תכתוב לנו התק של השטר הזה די מיסנס חד אם יבוא הישמעאלים והם יאנסו אותנו לתת את השדה עם השטר נקטין אחד ביידון עדיין אין לנו את השטר השני שאתה כותב לנו כעת ואחרי הרבה זמן אם תהיה עדינו תקיפה נוכל לערער על דותי שהערבים לקחו ומכרו לאנשים אחרים נוכיח שזה שלנו ונחזיר את השדה לעצמנו אומר לו אומר להם הביה אני לא יכול לעזור לכם מהבי לחו מה אני אעשה לכם דומ רב ספרי כמו שנראה בדף הבא באריכות אין קוסמין שטורס לסו דחס דיל מטורף ועוד וריף הקונה הזה הוא קנה באחיות ואז אם ניתן לו עוד שטר אם יבוא לחוב של המוכר ויאמר אתה קנית שדה שמעבד את לחוב שלי הוא יצטרך לתת לו את השדה אז יהיה לו שני שטרות ום שני השטרות הוא ילך ללקוח שקנו אחריו ויגבה את האחיות שלו פעמיים נראה בריחו בעזרת השם בדף הבא לכן אני לא יכול לכתוב לכם שטר חדש ראשוני מקשים שכמו שנראה בדף הבא יש עצה לכתוב שטר בלי אחריות אומר הרי תבוא הם רצו דווקא שטר עם אחריות אב הוא כותר דלי הם הפצירו בו מאוד אולא דע מה לעשות איתם רצה להתחמק מהם אומ לספרה אמר הבאי על הסופה שלו בוא נעשה כזה דבר תעבוד עליהם זלק סובלה הוא על המחק וידל הניר פוסל כמו שראינו לאיל דינו תכתוב שטר תמחוק אותו אחר כך תכתוב את השטר שהם מבקשים ממך על המחק והעדים יחתמו על הנייר מקום שלא מחוק והם לאי שימו לב שזה שטר פסול ואני אפטר מהם באמת השטר הזה יהיה פסול כמו שראינו לאיל אומר לרב אח בר מניומי לבי ולכן הקשר לעניינינו הוא חשב שהוא אמר לספר תכתוב את כל השטר תמחק אותו ותכתוב אותו שוב אז הוא אומר ודיל רשום מניקר הוא לא המחה כל כך טוב כ הולך לכתוב שוב את אותו דבר ואז הרושם הראשוני ניקר ואז ילכו בעלי השדות וימחקו את השטר החדש וישאר השטר הישן שכתוב כאן הרושם שלו עדיין ניכר ויש את החתימות ואז יהיה הוא והחתימות על הנייר כי הם יסיירו את את המחק הם יגלו חזרה את השטר הראשוני אומר לי אמר לה בתניה נמח קונית שם רישום ניק כושר זה באמת יהיה כשר או מלא אמר ל הביה מיק מינ שטור מליה אתה חושב שאמרתי לספ שיכתוב פעמיים את השטר יכתוב אותו פעם אחת עם חג ויכתוב שוב לא א' בזבל מק מינה דברים בטלים שיכתוב א' ב גד ואז ימחק ואז הוא יכתוב את השטר על המחק ודים על הנייר שהוא פסול הם לא יכולו למחוק כי אין שטר מתחת מתחת כתוב סתם א' ביז ממילא לא תצא שום תקולה וכך הוא התחמק ם כן ד קסס
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה