הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסז
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסז
[מוזיקה] בב בטרה דף קסז מתחילים בעזרת השם שורה שמינית מלמעלה מספרת הגמרא על חוכמתו של הבי הגיע לפניו יהודי שהתפקיד שלו היה לגבות מכס בשביל המלך ההוא בזינה דעת למדב מהבה אמר לי אני רוצה שתכתוב לי תחתום לי על קלף דוגמה של החתימה שלך נכ זה לימר חתימות ידי תחייתו רבנן שיבואו תלמידי חכמים שהם פטורים מלשלם מכס איך אני ידע שהם תלמידי חכמים מה כבו לי הם יראו לי שאתה חותם שהם תלמידי חכמים מעבר נלו בלא מכסה אני אעביר אותם בלי לבקש מהם שישלמו מכס בסדר גמור הביה בא לחתום הוא חותם בראש השטר אח ולי ברש מגילת כדי שלא יכלו לפני החתימה שלו לכתוב דברים כאילו הוא חתם את זה אם בן אדם לוקח קלף וחותם באמצע או למטה אז יכולים לבוא ולכתוב דברים בחלק העליון של השטר כאילו הוא כתב את הדברים ויש את החתימה שלו לכן הבה הקפיד לחתום דווקא בראש השטר הב כנגיד בהיותו מוכס ניסה למשוך את הדף כדי ש החתימה תהיה קצת יותר למטה אמר לה הביה כבר הקדימו אותך רבנן החכמים והזהירו אותי מרמאים כאלה ולכן עכשיו זה לא יעזור אני כן אחתום בדווקא בראש הדף עוד אמר הביה דבר שצריך להיזהר כדי שלא יבואו לידי רמאות שאדם כותב בשטר הלוואה מסכום תלת שלו ועד 10 לא כתוב בסוף השורה בסוף שיטה דילמה מזייף וכתב הוא יוסייף עוד שתי אותיות ימ משלוש הוא יעשה 30 מארבע הוא יעשה 40 וכן הלאה ואם יצא לו אחת מהמילים האלה בסוף השורה יתרא מילי מה הוא יעשה נידרי דיבורי טרי טלת זמנה אז שיחזור על הסכום פעמיים או שלוש במהלך השטר אי אפשר דלא מטר מילי באמצע שיטה עד שיצא זאת אומרת לא יכול להיות שלא יצא שישתדל שיצא שבאמת פעם אחת הוא יכתוב את הסכום באמצע השורה וכשיש סתירות בשטר אז המשנה אומרת שלומדים ממה שכתוב אחרון אז אם כן גם אם יוסיפו ימ על ה-30 למשל יסו משלוש 30 אז כיוון שהכותב כתב פעם נוספת את המילה שלוש וכשיבוא וייראו שיש סתירה פעם אחת כתוב 30 פעם אחת כתוב שלוש כי בפעם הבאה שכתוב שלוש הוא כן ידאג שזה לא יהיה בסוף שורה כדי שלא יכלו להוסיף ימ אז יקבלו את המספר שלוש כי הוא כתוב בסוף מספרת הגמרא היה שטר מכירה ההוא דו קטיב ב היה כתוב שהמוכר מכר שליש פרדס תילתא בפרדיס הזל מחקי לגג דב וקראי הלך הקונה ומחק את הגג והרגל של האות ב' הפך את זה שזה יהיה כמו ו במקום שיהיה כתוב בפרדיס שוי ו פרדסה הנו שהוא מכר שליש בגינה וחוץ מזה את כל הפרדס הת לקמי ד הבה באו לדין תורה לפני הבה אמר לי הביה אמר לקונה מה התמה רביח לי אלמה לו למה יש רווח גדול לאות ו משהו כאן חשוד זאת אומרת שאולי שינית משהו בשטר כט ועוד הב הצליח לקפות אותו עד שהוא הודע שבאמת הוא זיף הוא מחק חלק מהאות ב' שזה ראה ו' מספרת הגמרא הו דב כתב ב היה שטר שיה כתוב שם שפלוני קנה בקרקע את החלק של ראובן ושמעון האחים מנת ראובן ושמעון האחי היה לראובן ושמעון עוד אח ששמו היה אחי הב להו החד שמי אחי הזל כתב בו אז הוא הלך הוסיף אות ו ושוויה במקום שה כתוב ראובן ושמעון אחי ראובן ושמעון ואחי היינו גם החלק של אחי אלק המיד הב הוא לא ידע לפני מי הוא בא לדין תורה בא לדין תורה לפני הבאה כבר ראינו כמה פעמים שהבא ידע מאוד טוב לדייק בשטרות שלא יהיה זיופים אמר לי אז הב מד זי הוא שאל אותו מה הית מדחי ליל ו כולה למה האות ו כל כך דחוקה כאן בין שתי המילים כט ווד הוא קפה אותו והוא ודע שהוא הוסיף את האות ו י שיראה כאילו גם את החלק של אחי הוא קיבל ו באמת הוא קיבל רק את החלק של ראובן ושמעון האחים מספרת הגמרא הוא שטר ד חתים עלי היה שטר ש שחתמו עליו שני חכמים מחכמי ישראל רבה ורוחא בר עדה באו לקיים את השטר הזה בפני רבא בעצמו אתה לקמי דרבה אמר לי אז רבא אמר נכון החתימה שלי באמת היא שלי דין חתימות ידע דידי היא אבל אף פעם לא חתמתי ביחד עם רווחה ברדה איך יכול להיות שהחתימה שלי היא ליח היא ליד רוח הברדה מי הו לקמ ד רוח ברדה לא חתמי לי מעולם כנראה זיפו את החתימה שלי כט רבה קפה אותו ועוד עד שהוא הודע שהוא זייף את שתי החתימות אמר לירב על אותו זייפן תשמע זה זיוף מאוד מדויק אז בשלם אני מבין איך שהצלחת לזייף את החתימה שלי דידי זייפת אלא דרוחא ברעדה מאוד קשה לזייף את החתימה של רוחא ברעדה דרית ידי בגלל שהוא זקן הידיים שלו רועדות כשהוא חותם איך היא עבדת איך הצלחת לעשות חתימה ביד רועדת הרי אתה לא כל כך זקן אמר אז הזייפן אמר לרבה בוא אני אלמד אותך איך מזייפים החכמים היו צריכים לדעת את הדברים האלה כדי לעמוד על הזייפנים הנחי ידיי המצרה הנחתי את היד על החבל שמחזיקים בו אלה שעוברים את הגשר היה גשר והיה חבל שאלה שעברו את הגשר לא היה מעקה היה חבל שהחזיקו בו כדי לא ליפול אנשים שמחזיקים בחבל הזה הוא רועד כל הזמן וככה היד של וככה היד שלו גם כן רעדה שהוא החזיק באותו חבל בתוך כדי הוא כתב ואמר לה יש אומרים שהסיפור היה שהוא קם זרנוקה הוא ישב על המוט שמשלשל ממנו הדליל הבור ש אותו מוט שמעמידים על הבאר שממנו משתלשל הדליל הבור הוא גם כן רואה את כל פעם כשבאים לשאוב מים מהבור ו כשהיד שלו היייתה על אותו מוט הוא כתב את החתימה ולכן יצא לו חתימה רועדת כעת אנחנו עוברים לעסוק במשנה שמפרטת רשימה של שטרות ועל כל אחד מהם היא אומרת מי צריך להיות נוכח זמן כתיבת השטר וכן מי צריך לשלם על השטר הזה מבין שני הצדדים דבר הראשון גת כותבין גת לאיש אף על פי שאין אשתו אמו שטר שני שובר שהאישה קיבלה את התשלום שהבעל מתחייב לה בשטר הכתובה היא נותנת לו שטר שובר שהיא קיבלה את ה את החוב של הכתובה אז מי צריך להיות נוכח בזמן שכותבים את שטר השובר האישה השובר לאישה אף על פי שאין בעלה אמה ובלבד שהסופר יהיה מכרן את הבעל והאישה גם בגט וגם בשובר מי משלם על ה שכר של הסופר בגט והשבר הבעל הוא נותן את השכר ולגבי שטר הלוואה כותבין שטר ללובה שלוקח את הל אף על פי שאין מלווה אמו והן כותבין שטר למלווה עד שיהיה לוה אמו מי משלם את סכר הסופר הלוה נותן את השכר זה שלוקח את ההלוואה לגבי שטר מכירה כותבין שטר למוכר אף על פי שאין הלוקח עמו ואין כותבים ללוקח עד שיהיה המוכר עמו ומי משלם את השכר הקונה הלוקח נותן את השכר עכשיו כשבאים להרס חתן וקלה ההורים מתחייבים מה הם נותנים וכותבים על זה שטר זה נקרא שטר אירוסין אז הן כותבין שטרי אירוסין אלא מידת שני הצדדים וכן יש שטר כתובה שהבעל מתחייב לאשתו התחייבויות אז את שטר הנישואין גם אין כותבין אלא מדעת שניהם שני הצדדים מי נותן את השכר החתן נותן לסופר את השכר על הכתיבה על הכתיבה לגבי שטר הסכם בין הבעל השדה לבין הפועלים צריך שייכתבו מדעת שניהם הן כותבין שטר של הסכם הריסות אם ההסכם הוא שהפועל מקבל חצי או שליש או רבע ממה שיגדל או שטר קבלנות שהפועל יקבל סכום קצוב על העבודה שלו הם כותבים את השטרות האלה אלא מידת שניהם והמקבל הפועל נותן לסופר את השכר על הכתיבה ולגבי אשתר ביורן של שני בעלי דינים שבאים אל הדיינים כותבים את הטענות שלהם או שהם מסכימים לבוא ודיין בפני הדיין אז זה צריך לכתוב מידת שניהם איין כותבים שטרי בירורי אל המידת שניהם וכן פסקי הדיינים כל מעשה בית דין הן כותבין אל מידעת שני הצדדים ושני הצדדים נותנים את השכר בשטר הבירורים רבן שמע בן גמליאל אומר לשניהם כותבים הינו כותבים שני שטרות שניים ויתנו לכל אחד מהם שטר לזה לעצמו ולזה לעצמו אמרנו ש סופר כן כמובן דיינים לא כותבים גט או שובר אלא אם כן הם מכירים וב ובלבד שיהיה מכיר מהי בלבד שיהיה מכיר את מי הוא צריך להכיר אמר רב יהודה אמר בשם רב ובלבד שיהיה מכיר את האיש בגט שם האיש בגט ואת האישה בשובר שם האישה בשובר למה לגבי גט צריך לדעת שבאמת הוא זה שמגרש כדי שלא יבוא מישהו אחר ויקח גט כאילו חברו גירש את אשתו ויתן את זה לאותה אישה כדי שתוכל לטבוע כתובה מבעלה אף על פי שבעלה לא נתן לה גט וכן לגבי שובר צריך להכיר את האישה למה כדי שלא תבוא אישה אחרת ותתקבל שטר שובר בשביל חברתה כאילו חברתה כבר קיבלה את הכתובה ו תפסיד את חברתה כאילו יהיה הוכחה לבעלה של חברתה כאילו הוא שילם בזמן שהוא לא שילם יתיב רב ספרא ורב אחא בר הונא ורב הונא בר חיננא הם שלושתם ישבו בבית המדרש וישב לפניהם הביה יתיב הבי גבו וית קב להו היה להם קושיה על דברי רב מה מספיק שיכירו את האיש שם האיש בגט אין שם האישה לא צ לא צריך להכיר הגמרא תכף תסביר למה כן צריך גם לדעת שזו האישה וכן ן ושובר למה מספיק שיכיר את האישה שם האישה בשוברים מה הוא לא צריך לדעת ש שזה באמת הבעל שם האיש לא לגבי הגט למה אתה אומר שמספיק שיידעו שזה הבעל אם אתה לא יודע שזו האישה באמת שהיא מקבלת את הגט ליחוש דיל מה כתב גיטא הוא באמת הבעל שכתוב כאן השם שלו יש לו חבר שיש לו את אותו שם אולי הוא בא והוא כותב גט בשביל חברו ששם אשת חברו זה שם אחר והוא יבקש מהסופר שיכתוב את השם של חבר את השם שלו ושל חברו שזה אותו שם ושם אשתו של חברו ליחו שילמה כתב גיטה ואז ומתי דך ואז הוא יתן את הגט הזה לאש את חברו כאילו ה קיבלה גט מבעלה וכן לגבי שובר מה מספיק שיידעו את השם של האישה ולדעת שזה באמת האישה לא צריך לדעת את השם של הבעל ז אז לה כתבה אישה שובר ויבה לגברה דלב דילה אולי היא ביקשה שיכתבו שובר אבל זה לא בשבילה אלא יש לה חברה שיש להם אותו שם והיא מבקשת שובר בשביל חברה שלה והיא כותבת את השם של בעלה חברה זה לא חברה כן כי היא בעצם מפסידה אותה שכאילו הבעל כבר שילם לה את הכתובה היא תיתן את זה לבעלה אמר לו הב אחי באמת נכון אחי אמר רב רב מה שהוא אומר שצריך להכיר את שם האיש בגת ושם האישה בשובר זה לא רק שם האיש אלא באמת שם האיש בגט והוא הדין לשם האישה וכן שם האישה בשובר והוא הדין לשם האיש באמת צריך להכיר את שניהם גם בגט וגם ב שובר שואלת הגמרא ולחוש תחשוש לשני אנשים שהשם שלהם יוסף בן שמעון או שם אחר לא משנה בכל אופן השם של שניהם אותו שם והשם של נשותיהם הוא אותו שם הדרים בעיר אחת דיל מה כתב גיטה הוא יכתוב גט אתה מכיר את השם שלו אתה מכיר את השם של אשתו תכתוב את השמות שלהם ואז הלומת ת דך והוא יביא את הגט לאשת חברו והיא כאילו מגורשת שלה הגט אמר לו רבח בר הונה לרב ספרה ורב אח ורב הונה האחי אמר רב ככ אמהר הרב שני יוסף בן שמעון יינו שניים שיש להם את אותו שם ונשותיהם אותו שם בעיר אחת אין מגרשי נשותיהם אלא זה בפני זה באמת שם לא נאמר הדבר הזה שמספיק שהבעל נמצא אלא באמת כאן צריך ששניהם יהיו נוכחים ורק אז יכתבו את הגט ואז אין חשש שואלת הגמרא ולחוש דיל מזיל למטה החריטה אולי הוא ילך לעיר אחרת ויחזיק את השם שלו כאילו קוראים לו יוסף בן שמעון הוא מחזיק לשמי ביוסף בן שמעון וכתב גיטה וממתי דך יבקש מסופר לכתוב גת על שמו והביא את ה לאשת חברו ויגרש אותה בשם בעלה כי במקום ההוא אין שניים עם השם הזה אז שמה הוא יכתוב את זה אז אם כן לא נכתוב לשום אדם אפילו אם אנחנו מכירים את שמו ואפילו אם אין כאן שניים עם השם הזה אפילו אם יש כאן רק אחד עם השם הזה אמר לו רב הונה ברכינה לרב ספרא ורב אחה ורב הונה החי אמר רב כך אמר רב כל שהוחזק שמו בעיר 30 יום אז זה באמת השם שלו אין חוששים לו שם הוא בא מעיר אחרת והחזיק את השם אפילו שזה לא השם שלו אדם לא מגיע לעיר אחרת עם שם אחר במשך 30 יום ו אומר שם קוראים לו שם מסוים ובאמת זה לא השם שלו הוא פוחד שיבואו אנשים שמכירים אותו ויגידו שזה באמת לא השם שלו הוא פוחד שייתפסו שהוא רימה שואלת הגמרה ואם הוא עדיין לא 30 יום כאן לא התחזק הוא רוצה לגרש את אשתו מה איך יכתבו לו גט אמר הב קוראים לו בשמו פתאום והוא עונה דקרו וני רב זביד אמר אי אפשר לסמוך על הבדיקה הזאת למה הרמאי נזהר ברמאות רמ ברמאות יזהיר הוא ידע להיזהר לענות לכן אין לו תקנה עד שהוא יהיה מוחזק בעיר 30 יום עם השם הזה ורק אז הוא יוכל לכתוב גט כאן בעיר הזאת על שמו עד כאן דף קסז
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה