הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסז
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסז
[מוזיקה] בו 14 דף קסז רשו מתחיל בעזרת השם שורה שישית מלמעלה אומר הביה הגמורה עוסקת כאן איך למנוע זיופים בשטרות למיסה כשיש עדים שחתומים עעל השטר ויש טענה שאולי השטר מזויף צריך לקיים את החתימות אחד האופנים לקיים את החתימות האופן הפשוט ביותר שהעדים מגיעים לבזן וכל אחד מהעדים אומר כן זו חתימתי זה מספיק אפילו שאין שתי עדים על כל חתימה כל עד מעיד על חתימתו אבל כמו שהרב מביים הגמור בקסוס יש אופן שהוא עצמו לא יכול לקיים את חתימתו למה מדובר ששתי עדים חתומים על השטר ואחד מהמהם מת אז זה שחי היה יכול לבוא ולהעיד ל חתימתו אבל זה שמת צריך שתי עדים שיעידו שזו חתימתו מי הם שתי העדים אז אחד מהשוק והשני זה העד שחתום והוא רצה להעיד על חתימת השני אז אם הוא יעיד על חתימת השני ביחד עם העד מהשוק והוא יעיד גם על חתימתו אז נמצא ששלוש רבעים מהכסף יוצא על פיו חצי על פי חתימתו ועוד רבע על פי מה שהוא מעיד לחתימת השני לכן כתוב בגימור בקסו שהעצה היא שהוא יחתום על איזשהו ש שטר ויזרוק זאת לבזן ואז בזן מעצמם ישוו את החתימות ואז יקיימו את חתימתו לא על פי עדותו אלא על פי הש עד בזן ואז יכול לבוא ולהעיד לבזן ביחד עם העד מהשוק על חתימת השני אז על זה אומר הבי אמן ד למדינה מי שצריך לכתוב חתימת ידו על כלף ולהשליך לבזן כדי שיכירו בזן את חתימתו לא ילח בסיף מגילת לא ייראה זאת בסוף מגילה לא יחתום בסוף קלף אלא בתחילתו דהיינו שלא ישיר שורות ריקות מעל כי אם הוא ישאיר שורות ריקות מעל דיל בז ירות החתימה זרקו את זה לפח ואז משכ אחר נמצא זאת אדם רע וקוס דמס בזוזה ויכתוב למעלה מחמתו שהוא חייב לו כך וכך כסף אני החתום לתי מפלוני וקח ממון ותנן אוצ כס יודו הכוונה חתימת ידו שוא חבו גו חוס בני חרן אפילו שאין חתימות של דים יכול לגבות ממנו עצמו לא נכסים שום אחר לכן יזה לחטו לחתום בתחילת כלב בלוס בסוף מספרת הגמור הו בזינה היה שהיה ממונה מטעם המלכות לגבות מכס מאלה שעוברים בגבול מקומות מסויימים הוא היה יהודי דס לקמי דב הומת נראה כוונותיו לא היו כאלה טובות אבל הוא הציג את עצמו שיש לו כוונות טובות מגיע לפני הבאיה אומר לי נזה לימ סימו סודי תיתן לי בבקשה דוגמת חתימה שלך דיוס רבונו מחולי כשיבואו חומים ויראו כתב ממך שהוא תמיד חוכם וראוי למחול לו את המכס מעברנו לו בל מכסה אני אמום את המכס נעביר אותם בלי מכס אז אני רוצה דוגמת חתימה שלך הביה אמר אדרבה אך ברש מגילת הוא לקח קלף והוא התכונן לחתום בראש הקלף כמו שהב עצמו אמר שזה מה שצריך להיזהר לעשות אבקו נוגד המוכס אמד מהצד והוא משך בקלף כדי שיחתום הב הביה למטה יותר אלי אמר ל הביה כבר קודמו חרבון חון כבר הקדימו ך וכבר הזהירו להיזהר לא לחתום פנימה יותר שאז תוכל לכתוב מעל חתימתי שאתה רוצה ולהוציא ממני ממון שלא קדין אומר הביי עוד עניין של חשל זיוף מטלס ועד 10 כשרוצים לכתוב שטר משל שזה לבע מחברו כך וכך אז משלוש עד 10 לא לכתו בסוף שיט לא יכתוב בסוף שורה כשיש שוליים בצד דילמה מזייף וכוסו למשל כתוב טלס הוא יבוא ויוסיף י ונ זה יהיה טלוס זה יהפוך משלוש זה יהפוך ל30 באחד וש אין חשש מה יוסיף לאחד מה יוסיף לשתי מש שיש חשש שיעשה ל3 ל40 ל50 גם 10 הוא יעשה ל-20 אבל אם כתוב אח הוא לא יכול לזייף כי מה הוא יעשה הוא יוסיף ימ הוא צריך אבל להוסיף ו לפני ה10 שיהיה ו20 ואז יראו שהו תחוקה ויהיה ניקר הזיוף וסר אם כן יצא לו ארבע או שלוש או חמש בסוף שורה נהדר לדיבור שיחזור על הסכום רסז פעמיים שלוש בהמשך השטר א אפשר למסר מלא באמצע שיט מסתו אחד מהם יהיה באמצע שורה ואז אפילו מזייף אין למדים אלא מן התחתון כמו שראינו במשנה מספרת הגמורה אהודה וסיבי טילט בפרדיס אדם היה לו גינה בתוך הגינה היה לו פרדס והוא מכר שליש מהפרדס אז נוסח השטר היה כך זוניס לפלוני בגין סיסלי מחרת לפלוני בגינה שיש לי טילת בפרדיס שליש מהפרדס אוזל קח לך מחק גג ד ביז הוא מחק חלק מהגג של הביז וקרה ואת כל התחתית של הביז ושוה הוא הפך זאת לבב ואז מה היה כתוב הוא פרדיס ואז מה הוא טען לו בשטר מכרת לי שליש מהגינה ואת כל הפרדס כולו אוס קמד הב אומר מתוך ליעל מלא ו למה יש כאן רווח בין הו למילה פרדיס כף סוד הוא קפט אותו עד שהוא הודע שבאמת הוא זיף כ עוד מעשה אהודה וכוס בי מנס רון ושימון אחה היה מקום פלוני שהיה כמה אחים שכל אחד מהם קיבל חלק בירושה של אביהם למשל והם מכרו זאת שניים מהאחים מכרו אז היה כתוב בשטר מנס חלק ראובן ושמעון אחי האחים הם מכורים לך אבלו אחי היה להם אח שלישי דשמ אחי שגם לא היה שם חלק אוזל הלך לקח כוסף בבוב ושב ואחי עכשיו היה כתוב ראובן ושמעון ואחי ישל כאן שלוש חלקים אוס למדב אומר ת דוחק לאל מלי קולי למה ו דחוקה יש כאן פחות רווח מבין מילים אחרות בין המילה ושמ המילה אח כסוד שז והוסיף כ ו עוד מעשה השורד וחוסים מלי רוב ורח ברדה שני אלו הם היו העדים על השטר אוס לקמי דרוב אומר לה דסס דדי נכון זה חתימתי כך זה נראה לי מי המ רסול לא יתכן מעולם לא חתמתי לפני רוח ברד הוא יותר מבוגר ממני תמיד נתתי לו לחתום קודם אני חתמתי אחריו אם אני חתום קודם זאת אומרת שיש כאן זיוף כפס ווד שוא אכן זיף אומר לי אומר לו רובה בשלי מדידי זיפ אני אדם צעיר אני כותב בכתב ברור הצלחת לזייף ולחכות את חתמתי אודר ברד שהוא כבר זקן דרסס יוד ידיו רוטטות רועדות ואותיות חתימתו פורחות איך אדס איך הצלחת לזייף את זה אומר אז הוא הודע לו אנח ידוי המצר יש גשר צר שעוברים בו את הנהר אז יש למעלה חבל שעליו אוחזים בו אוחזים אלה שעוברים על הגשר החבל הזה כל הזמן מתנדנד כ אנשים אוחזים בו והוא תלוי מקצה אחד שלנ לקצה השני אז הנחתי את ידי על החבל הזה וכך תמתי ו לי חתימה רועדת ואמרה לו קום אר זרנוק וקוס ויש אומרים שהוא אמר לו שהוא עמד על זרנוק זה כזה מתקן שבו דולים מים מהבור והוא כל הזמן רועד אז ברגע שהוא עמד עליו כל גופו נב ונד וידיו רוטטות ונעבור למשנה הבאה כמה משנה נראה שתי נקודות לגבי כתיבת שטרות שונים נקודה אחת מדעת מי אפשר לכתוב את השטר הכלל הוא שכותבים זא מידה הס מסחייב והנקודה השנייה מי משלם את סויפר ובדרך כלל מי שצריך לשלם זה מי שנהנה מה העסקה כאן אז אומרת המשנה קוסון הידים יכולים לכתוב ולחתום גט לאיש מכינים לו גט שהוא רוצה מתי שהוא רוצה לגרש את אשתו כבר יה לו גט מוכן אף על פי שאין אישתו ימו בשעה שנותנים לו בידו את הגט כי לא צריך את דעתה היא מתגרשת בעל כוחה אותו דבר הם כותבים וחותמים ושובו לאשו אישה מבקשת לידים תחתמו תכינו לי שובר שאני כותבת שקיבלתי את ה כתובה מבעלי שאז אם בעלי ירצה לגרש אותי יהיה לי מיד שובר שאני אגיד לו תביא לי את הכתובה יש לי שובר מוכן אף על פי שהם בא לומו כי לעצמה זה חוב לבעלה זה זכות זו חילות של בפונה היא צריכה להיזהר שהשבר לא יעבד לה ולא יבוא לידי בעלה לפני שהוא באמת ישלם לה את כסף סווסו ובלבד שאי מכירון העדים צריכים להכיר את האיש את האישה נראה בגימור והבעל נוסן סכר הוא נותן את סכר הגט נראה בגימור למה ושכר השיבו זה פשוט כי זה זכותו הוא צריך את השיבו כדי שלא תגבה ממנו פעם שנייה סובה ממשיכה המשנה קוסן שטר ללווה אף על פי שאין מל ומוים הלווו רוצה להכין שטר שהוא כותב של אוטי מפלוני כך וכך הוא רוצה ללכת למל ולולי כבר יש לי שטר מוכן זה חובה רק על זה לא זה חובה למלווה זה זכות אז אפשר לכתוב גם בלא נוכחות המלווה והפשוט אבל וכו ספין למלוה עד שהה ואמו אז מה החידוש אז ברמה כתוב שהחידוש הוא שאפילו שהידים אומרים שנחזיק את זה אצלנו ביד עד שעת ההלואה לא כל זמן שהלווה לא אומר להם לכתוב אסור להם לכתוב ובשטר הלוא ולוו כר הסופר הגמור תקשה פשיטה ודאי כל הנהה שלו ממשיכה המשנה מן שטר למוכר אף על פי שא חמו מי יכול להפסיד מהשטר הזה המכו אם הוא יאבד את השטר לפני שהוא ימכור בפועל והקו נמצא את זה אז הוא יפסיד אז כיוון שהוא מבקש כותבים מצד שני פשוט אז ין קח עד שר כמו שאמרנו אפילו ש מחזיקים את זה אצלם קח נוסן כר הסופר כי הוא קונה בגמ נראה מה החידוש אין קוסן שורי אירוסין ונישואים אלו מידת שניהם מידת אבי החתן ואבי הכלה אז שורי נישואין זה שטר כתובה שורי רוסן זה שורי פסיקת מה שכותבים אצלנו תים כמה אתה נותן כמה אתה נותן כיוון ששני הצדדים מתחייבים כאן אז צריך להיות בדעת שניהם והחוסן יססחר אז הרשב אומר כי הוא קונה את האישה גמור תקשה שזה פשיטה נראה בגימור מה החידוש ממשיכים אין קוסן שטר ריסוס קבלוס אלו מידה ה שניהם אדם מקבל מחברו שדה כדי לעבד אותה ואז יש שתי אופנים יש אריסות שמתחלקים ביבול למצו לשליש ולרביע או חקירות זה שחוקר את השדה מתחייב לתת כך וכך כור לשנה אז כיוון שהשטר האלו הם מחייבים את שניהם את בעל הסוד הזה מחייב להעביר את זה לחוכה לאוריס כדי שיוכל להשתמש בשדה את האורז ואת החיך הזה מחייב לעבוד ולשלם את מה שהוא התחייב אז כי אפילו שהם שניהם הסכימו לא כותבים זאת בשטר אלא מידה ה שניהם כיכ כל זמן שלא כתבו יכולים לחזור בהם והמקבל החוכר או האוריס הוא סכר כי עיקר ההנאה שלו הגמור תקשה גם ע זה פשיטה ממשיכים אין קוסון שטור ורין נראה בגימור מה הכוונה וכל מיסה בזן למשל הדרכתה שהמלווה מבקש לבזן שייתנו לו קצר הדרכתה שיכול לגבות את החוף שלו מנכסים של הלווו אלו מידע שניהם צריך להודיע על הלווה אולי הוא יפרע לפני שייכתבו לו את השטר הזה ושניהם נוסים סכר ושטר מס בזן אז פשוט שמי שמבקש הוא צריך לשלם אלא בשורי בירור שנר בגימור שתי דרכים אז שניהם צריכים לשלם את השכר המשים גם לוים בשת בירורים לשניהם כספים שניים לתובע ולנדב כותבים שתי שטרות נפרדות לזה לעצמו ולזה לעצמו וכל אחד משלם את השטר שלו אומרת הגמורה מה ראינו ברישה שאפשר לכתוב גט לאיש בלא נוכחות האישה אפשר לכתוב שובו לאישה בלי נוכחות האיש אבל ובלבד שם מכירון מה בלבד שם מכירון אומר רב יהודה מר לא מספיק שיכירו את הפנים שלהם ובלבד שי מכר שמו איש בגד ושמו אישו בשובו שהם אומרים תכתב תכתוב לנו בשם זה וזה והעדים יודעים שקר באמת קוראים להם הבם אומר הסופר וועדים צריכים שיכירו שזהו שמו הבס יוסף אומר הסוף עליו דווקא מספיק שהעדים יכירו אומר הבח זה הכל בשת של השיבו בגט הספה כ צריך לכתוב לשמו אז הוא כן צריך להכיר למה הם צריכים להכיר שכך קוראים כי אם לא מכירים שכך קוראים לאיש הזה אז האיש יכול לומר שקוראים לי כך וכך אומר שם של חברו והוא יתן את הגט לאשת חברו והיא תלך לבעלה ותוציא ממנו כסו יש לה גט ביד זה הוכחה שהוא גירש אותה והיא רוצה כסו כמו כן שובו תגיע אישה ותאמר קוראים לי כך וכך באמת לא זה שמה אלא היא אומרת שם של חברה שלה והיא תלך לבעל חברתה ו תיתן לו את השיבו ויהיה לו שו שהוא כביכול שילם את הסובה אומרת הגמרא יוסי ורב ספרה ורב אח ברונה ורב הונה בר חננה שלושת המורים האלה ישבו ויוסי ובו גבו הב ישב לידם ויס ושלושת אלה קומב והם שאלו שמויש בגת אין שים אויש אווי הם לא צריכים לדעת שלאשתו קוראים כך וכך באמת כמו שהוא אומר לכתוב שים אויש בשו ורין שים אויש לוי הרי אם הם לא מכירים מי אשתו שכך קוראים לה או במקרה השני מי בעלה וליו מוסף גיטה במקרה הראשון אולי באמת אך מכירים אותו הוא אומר קוראים לי יוסף בן שימן הידים אומרים כן מכירים אותך שקוראים לך יוסף בן שמעון איך קוראים לאשתך הוא אומר אשתי קוראים סור בסוכ אם הם לא יודעים באמת שכך קוראים לאשתו אז אולי ה ממציא שם של אשת חברו שקוראים לו גם כמו שקוראים לו עצמו ווזי לומת תס דח הוא יביא זאת לאישה של חברו שקוראים לסור בוכל ולחברו קוראים בדיוק כמוהו הוא מתכוון להתירה להינשא שלא כדין אומר הרשב רשבם גורס כאן הו מגרש לו הוא מתיר איש סיש לשוק וכמו כם המקרה השני אם לא יודעים איך קוראים לאיש האישה באה ואומרת אתם יודעים שקוראים לי כך וכך לבעלי קוראים כך וכך והם לא יודעים באמת איך קוראים לבעלה אז וזמן עוז לו וישו שובו ויבו לגב להבדילו היא תתן את השוי בו לאיש אחר שלא קוראים כמו שכתוב בשובו כן באמת לא יודעים איך קוראים לבעלה וקוראים לאשתו בדיוק כמו שקוראים לאישה הזו אומר להו הביה שישב לידם אוכי אומר רב הם צריכים להכיר שמויש בגת והוא הדין לשמ אוישו והם צריכים להכיר שמו אישו בשובו והוא הדין לשמו איש ומסביר הרמבן אז ל המת נקטו רק את שמו איש ובשובו רק את שמו אישו רצו לנקוט את החידוש יותר שאפילו שזה שבא לפני בזן גם אותו חייבים להכיר ולא אומרים שהוא מפחד לומר שם אחר לא כשמו שמה יכירו את התחזו אבל בכל שכן שצריך לדעת באמת שכך קוראים לצד השני שלא נוכח כאן שואלת הגמורה אפילו שמכירים שלא קוראים כך ולאשתו קוראים כך וכוש לשני יוס בן שמן הדורים בעיר אכס אז גם את כעת הבנו שחששו לשני יוסף בן שימן אבל הכוונה לשני יוסף בן שימן שגם לנשותיהם קוראים אותו דבר דיל מקוס גיטה הוא כותבת את שמו ושם אשתו נכון שכך קוראים לו וכך קוראים לאשתו הדם יודעים כך אבא ווזי לו ממט צך והוא יתן את הגט לאשתו של חברו שקוראים לו כשמו וגם לאשתו קוראים כשם אשתו אומר לו רב אח ברונה שגם הוא היה שם אוכי ום הרב שני יוסף בן שמן הדורים בעיר החס אם יש שניים או יותר באותו שם שגם נשותיהם קוראים אותו דבר שגרים באותה עיר אין בגר שינ שסן אלא זה בפני זה אז אין שום חשש יקראו לשניהם ואז הבעל אמיתי לא יתן שיתנו גת לא נכון כשאישה כזו בא עם גת בידי צריכה להוכיח שהגט ניתן לה בנוכחות שתיהם שואלת הגמורים אבל עדיין איך כותבים גת לאדם אפילו שמכירים את שמו ושם אשתו וליו דל מוז למסחרית הוא ילך לעיר אחרת ומזיק לשמי ביוס בן שמן וכוס גיתה וממ סדך כלומר אנחנו כאן למשל בירושלים לא יכולים לכתוב גת למי שבא לכאן מבני ברק הוא מציג את עצמו לי קוראים יוסף בן שימן הוא בא לכאן עם אשתו שנקראת רוכל בסורה למה לא נכל לכתוב לו כם בירושלים כי ייתכן שהוא באמת נקרא ראובן בן ייקב מבני ברק הוא בא לכם בשם בדוי כני שנכתוב לו גת ואז הוא יחזור לבני ברק ויתן את זה לרוכל בסורה ישס יוסף בן שמן שגר שם ובבני ברק באמת לא ידוע לנו על עוד יוסף בן שימן ואז נאמין לה שהיא קיבלה זאת מבעלה אומ לו רבונה ברכינה אוך אמ הרב כל שאור זק שמו הי בעיר שלש יים הוא נמצא כאן בעיר כבר 30 יום עם השם הזה אין חוש שלוי שאמת זה לא שמו אמיתי כי הוא לא הולך להחליף את השם לכל כך הרבה זמן ב30 יום עלול להגיע איזה אורח מבני עבר ויאמר לכולם לא קוראים לו יוסף בש מקורים לו רובן בן ייקב אם הוא נמצא כאן 30 יום באותו שם אז אין חשש שואלת הגמור לא יסח הזק הוא עדיין לא גר כאן 30 יום מיי איך נכתוב לוגת אומר הבי יש עצה דקור ליבונה קוראים לו בפתאומיות רובן בן ינקה יסם בן שימן אומרים לו את השם ואז רואים אם הוא מתייחס לשם או לא אבל רב זיד חולק על הבי רב זיד אמר רמו ברמוס זיר כיוון שהוא מתכנן כאן רמאות והוא החליף את השם שלו הוא ידע ווא יזהר לענות אז אין תקנה לכתוב גת לאדם שהגיע מחדש לעיר עד שיעברו 30 יום והוא התחזק בשמו 30 יום מספרת הגמורה ההוא תברה שובר שהאישה כותבת שהיא כבר קייבלה את סווסו סמן לו רבי ירמיה ברא ב חתום כעד אחר זמן אס לקמי הצ הגיעה האישה לפני רבי ירמיה לטבוע את סווסו והבעל הוציא את השיבו שרב ירמי ברא בעוד ד חתום אומרו אמרה לו לרב ירמי לנו אבוי אני לא אותה אישה שאתה אומר שאתה חתמת על שוב הרה שם האישה אחרת ששמה כשמי ושם בעלה כשם בעלי היא עשתה את השטר הזה וזה הגיע ליד בעלי אני לא קיבלתי את כבולם אומר אומר לרב רמיה אנונ ממר לאול הי הי הי היו עוד עדים שחים איתי על השובר כשנכנסת לכאן ום התחילה דינ תוירה אז אמרתי להם זה לא אותה אישה שאנחנו חתמנו לה על שובו ז במת אישה אחרת ואמרו לי ואמרו לי לא ז אותה אישה רק בינתיים עברו קצת כמה שנים או או לא יודע כמה זמן מי קשו דכו שלו היא הזקנה הו בוגר לקולה אז הכול שלה נהיה יותר עבה לכן אתה לא מכיר אותה ואז הת ביררתי והם צודקים זה הייתה זה היית את ואת קיבלת את כסו וסך אומר הביה אף אגב דומ רבו כ שיגיד שוב אוזרו מגיד הרשב מצל מסכת שוס למדים אם לא יגיד כבר מקשים על ה רשבם שאין את זה שם קופונים עץ שהיד דות לא יכול לחזור בו אז כאן לכאורה הוא כבר אמר לעדים קודם שאמת זה לא אותה אישה כעת הוא חוזר בו אומר כן זה אותה אישה כאן הוא כן יכול לחזור בו צור מרבון כמו רביב שו תלמיד חוכם לו אוח למידק אין דרכו לדגדג ולהכיר בנשים אז האגודה הראשונה שאמר שזה לא היא זה לא כלום זה לא חוזר מג מה שוא אומר לבסוף אתי אלא שנשתנה כלך כן שוא אומר שכעת דקדת יפה סומכים עליו עוד מעשה הר אמר אומר לו אני זוכר כן זו הית את ואני חתמת לש שאת קיבלת וסך אומר הב אג בנשים דקדוק כיוון שהוא אמר דקדת יפה ואני מכיר אותה סומכים על זה אומר טוס מה החידוש הרי מקודם אמרנו שאפילו שבתחילה הוא אמר לא זאת הוא נאמר לומר היא כן זאת אפילו שאין דרכו להסתכל אז כאן כשהוא אומר מיד אני מכיר שזאת היי ברור שהוא נאמן אומר תוסס כוונת הב לומר ן דוקדוק אם כעת הוא חוזר ואומר לא לא דקדק י אפה אולי לא זאתי לא ברגע שאתה אמרת שאתה בטוח שזאת היא אתה לא יכול לחזור בך אומר הביה כיוון שאמרנו שצו מרבון אינו בקי הוא לא מסתכל לנשים ארבון דוז לקדוש הצ שהולך לקדש אישה נדבר מורץ בדי שיקח אית מורץ שהוא מסתכל ומכיר בנשים דיל ממח לפול מיני הוא יסכם שהוא מקדש אישה מסוימת ויחליפו לו לאישה אחרת והוא לא מכיר אותה לכן ילך עם המאור ביחד עד כאן דף קסז
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה