הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסה
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסה
[מוזיקה] ב 14 דף קס השור מ בעזרת השם שורה רביעית מלמעלה רבון שמעון בגמל אום ראינו במשנה הכל כמנהג המדינה לכאורה מה כוונתו שדין הפושט ומקושר שפירשנו בתחילה זה הכל אם אין מנהג אחרת אם יש מנהג אחרת אז הולכים אחי מנהג המדינה אבל אם זה הפירוש נקמ לסלי מנהג מדינה ודאי שת גם וד שם המנהג אחרת את צריך לנהוג אחרת אומר רבשי הרשב גורס אומר הבה וכך משמע מהמשך שהבי מתייחס לזה ולא מסתבר שרב השי אמר והבי התייחס כרי הביה לא ייתכן שהוא התיחס לדבר רבש היה הרבה לפניו אז רשבם גורס אומר אביה בער דג פושט במקום שנוהגים בשטרות פשוטים וומר לי הוא ביקש לספר אובד לי פשוט ואוזל אובד ל מקושר פ הוא הקפיד כ הרי נוהגים בפוש הוא ביקש לו פש אז אם זה ג ישו זה פסול לגרש בו כמוכן אם נהג מקושר ומר ליביד מקושר זל הספר ובד פשט פ הגד פסול כפק שגמל בקוש יש ושים כלה שטרות ים כ שטרות ואמ ופשט וזל ובד מקושר סובר קפד ואפילו שמנה גם מדינה בשניהם כיוון שהוא אמר לו פשוט אוא מקפיד דווקא פשוט אומר סובר מרמוק מה שהוא אומר הכל כמנהג המדינה וכיוון שמנהג המדינה בשניהם אז ה מתכוון רק מרמוק אומר הרשם שאם טורח לו לכתוב מקוש כמו שאחרים כותבים כאן אכת פשוט מי כתו מקוש שיותר מסובך תפילי מדייק הרית רשבם שאם במקרה הפוך הוא אמר לו לעשות מקוש עשה אותו פשוט אז זה פסול לכול הלמה אפילו שמנהג בשניהם אבל בריף בראש מבואר לא כך שאפילו באופן הפוך גם השטר כשר כי ברגע שהמנהג בשניהם אז מה רמוקום תעשה אחד משניהם אומר הב רבש גליל ורבי שמעון סתם רב שמרב שמן ב יוחאי ורבי לוזו שלושתם כל סבירו את הסברה הזו רב שם גמלי לאדמור שפירש את משנתנו רבי שמעון תנן מש כס קידושין רבי שמעון אמר אם איתו לשוחרי זו מקודש אז הרשב מביא ששם כתוב במשנה סקת של בכוש ליים וכולי ושם הגיבור מבאר את שמדובר אישה שאמרה לשליח צא למקום זה וזה שמה אדם שהוא רוצה לקדש אותי שהוא אמר לי שהוא יקדש אותי בדינה של כסף למשל והוא הלך והוא קיבל קידוש ברגע שהוא מקבל השליח לקבול אז הקידוש נחלים הוא קיבל ממנו דינר של זהב אז תנק מסובר פי היא אמרה לו כסף לא זהב רב שמ סבר אם זה לשוח אם זה היה מקרה הפוך היא אמרה לו זהב נתן כסף אולי לא מסכימה אבל כסף היא קיבלה זהב ודאי טוב מרי מוקו אם ה אומרת לו מסכימה אפילו בכסף הרשבא מציין ששם מבואר שאם זה בענין יוסי למשל היא אומרת לו שהוא אמר שהוא לוי נמצא שהוא כהן אז היא לא מקודשת כי היא יכולה לומר זה מידי גדול עליי הקופונים רואים גם שרב שמ סובר מר מוקים הבל ז דתנן אוישו שומ סקה בגוני היא אומרת לשליח לך לעיר זו וזו שם בעלי נמצא שוא רוצה לגרש אותי קבל את הג במקומי וקיבלו ממוח בעיר אחרת פסו לפית רז מחשיר מה הם נחלקו סבס קפ היא מקפידה שהוא יקבל דווקא מקום זה מקום אחר היא לא רוצה לא רוצה להתבייש שם שהיא מתגרשת לוז סובר מרק היא אומרת לשליח אתה מבקשת ממך עד עיר זו וזו אם תטרח ללכת מקום יותר רחוק טוב ברוח אז רואים ששלושת תנו הולכים בשיטה אחת מה רינו במשנה פש שוס בדח וכולי או מקושר שכתוב בו שני דים אז הוא פסול אומרת הגבור בשוש שוס ב שני דים צרך צריכ לומר לנו זא סק בעל סתם שתר כשר בשתי עדים התוכנה מקושר בדי עבד רק לכתחילה צריך שלושה ס א כוסו בידי חוד פשיטה וודי אי אפשר להוציא מומים בידי חוד אי אפשר לגרש אישה בידי חוד אומר הביה ניצ רכו החידוש של המשנה זה אפילו באופן אפילו ד אחות בסו וד אחות בפה למשל אדם לבן מחברו היו כאן שתי עדים על השטר חתום רק עד אחד ועד שני מעיד בעל פה על ההלוואה הזו בא המשנה לומר אין לזה כוח של מיל ובשטר לשתי נפק מינס אומר הרשב קודם כל דווקא שני עדים שחתומים על השטר הם מוציאים את הכל ולכן אפשר לגבות גם ב משעבוד גם בנכסים שמחר אחרי אלואי אבל אם רק עד אחד חתום זה מיל בעל פה ואפשר לגבות רק בני חרן רק מנכסים שנמצאים אצל הלוו עצמו כמו מיל בעל פה שאין שטר בכלל כמו כן הלוו יכול לטען פורתי הוא לא יכול לומר לו פורתי שטורח בודי בו כזה שטר שלא נעשה כתיקון חומים לא זכרתי שאני צריך לבקש ממח תשתה פרעתי אז זה מה שמשת בא לומר שאם חטו מד אפילו שיש עוד אחד בעל פה אז השטר הזה פסול מביאה הגמור הימר אכשר הוא הכשיר בדיחות בקסה ידיחו על פה הידי חוד חתום על השטר וקיימות החתימה שלו ויד חד בעל פה מעיד על אותה לבואה אומר רשבם סתם מחשיר לגמרי משמע שהוא הכשיר את השטר כדין מיל ובשטר כאילו ששתי הענים חתמו כי גם באופן כזה ששתי ענים ראו ורק אחד חתם והשני לא חתם הם מוציאים את הכל ואפשר לגבות גם עם השעבודים אומר לירב ימי ועוד הבה מבה אמר לא כך אומר לי לא השמיע לי לא שמעתי דברי הביה כלא אמ לא הסביר לי אני חולק עליו אלו שואל אותו רב שקש מסס הרי הבה תירץ עם זה את הקושיה שהקנו שהשיטה מה המשנה בא לומר לנו שבדכ פסול לשיטתך איך תתרץ את המשנה עונה לו הממ אקוש משנתנו שכתבה פוש שכוסו בדוח פוס זה כדי שנלמד ממנו מקושר ד שניים במקושרים רק שני עדים חתומים גת מקושר כעד בפשוט מה אוסום כמו ששטר פשוט שחתום עליו רק ד אחד פסול דריס כתוב ל יוקום דכ באיש וכולי אף אוכ נמה במקו שחתמו בו שני דים ולא שלושה פסול דריס אז הרשב אומר ודאי שזה לא דריס כל הקונ שקוש תכונס חומים הטילו עליו חומים פסול דריסה ואם גרשו עם כזה גט היא לא מגורשת אם ישר לבוא הוא לא טורף משועבדים אבל אומר הממ אם יש אחד בעל פה שמצטרף ואומר את אותו דבר שהעד שחתום בשטר מעיד אז השטר כשר לגמרי אפשר לצרף ממשיך הממה ומוכיח כשיטת תידה שמצרפים ד שולחו מום חברה לרבי רמיה בדף כוף ג למדנו בלוח פור שרבי רמיה שאל שאלה שאם יש גוזל שרגל אחד בתוי חמישי מם או רגל אחד בחוץ החמיש ממש שווח והוציאו אותו מבית המדרש הוא מטריח בכאלו שאלות הוא היה מחוץ לבית המדרש והייתה השאלה בת המדרש השלו מום שלחו עם בית המדרש החברים לרבי מחוץ לבית המדרש שאלו אות את השאלה הזו כי לא ידעו מה הדין אד בקסו ודוד על פה מהו שהצטרפו האם נמר שהם כאילו שניהם חתומים ויש לה דין של שטר המשיכו ואמרו כך ליב תנק דרבי שע בן כורחו לאתי בולך הרשב מביא הגמור בסנהדרין תנ קמה אומר שאי אפשר לצרף עדות אלא אם שני העדים מעידים על אותו מקרה רבי יושע בן קורח אומר לא אפילו ש לא ראו כחוד למשל עד אחד מעיד ראיתי שראובן לובה משמעון זוז עד שני מעיד ראיתי שרובן הודה לשמעון שהוא חייב לו מ הזוז המדברי שניהם יוצא חיוב של מי הזוז אז הם אומרים לפי תנ קמה לא היתי בלוד אפילו שניים בקסיו הוא שניים על פה אלוהים הצטרפה לפי תנק שני עדים שחתומים בשתם אנחנו רוצים לקיים את העדות שלהם או שניים שמעידים בעל פה אי אפשר לצרף אותם אלא אם כן הם ראו את אה עדות אז ודאי שגם כאן לא נצרף אחד חתום ואחד בעל פה אלוקית בחליב רבי שע בן כורחו זה השאלה שניים בכס ושניים על פה הוד מצרפה אפילו שהם ראו בזה החזה שני מקרים שונים אבל דח בקסה דחד על פה לא מצרפי אודיל לא ישנה למסה תסס תמים ס ב תסס ארוך מה הקשר בין המחליק סנקש מקחו השאלה שלנו אנחנו מדברים כששני העדים מעידים על אותה הלוואה רק אחד חתום על שתר של הלוואה הזו השני מעיד בעל פה שהוא ראה את ההלוואה הם מדברים באופן ששני העדים לא מדברים על אותו מקרה בכלל מסביר טויס ס העד הזה שחתום בשטר זה לא עדות על עצם ההלוואה כי כמו שנראה לאלון אפשר לכתוב את השטר עוד לפני ההלוואה אז מה העדות שלו שהשטר הזה נכתב בציווי של הלוי ווה ייתכן שלא הייתה הלוואה בכלל העד השני הוא ראה הלוואה אז נכון ששניהם מעידים שהוא חייב לו זוז מה שכתוב בשטר אבל הוא מעיד שהוא ראה את ההלוואה והוא מעיד שיש כאן התחייבות שהוא כביכול לוה יתכן באמת שהוא לוה ייתכן שהוא לא לוה אז זה ממש דומה למחלוקת שרבי ש ב כורחו נקמה שולח להו שלח להם רבי ירמיה אני איני כדאי ששלחתם לי מה אני מה אני שתשלחו לי כזו שאלה ה היה עניו אלוק רדס תלמיד חמ נוית שהצטרפו אומר הממ לרב השה אתה רואה שרב ארמיה סובר כמותי אומר לי ענ לו רב השה ענן אוכם מסנ לו אנחנו יש לנו גרסה אחרת מה הם שלחו לשאול את רבי ירמיה ממילא אין קושייה על הבי שהוא אמר שהם מצטרפים מה אנחנו גורסים ד שלחו לי חברה אל רבי ירמי שניים שהעידו אחוד בבזן זה על אותו מקרה ואחד בזן זה בבזן אחר על אותו מקרה מהו שיבו בזן אצל בזן הצטרפו הדיינים של בזן זה עם הדינים של בזן השני והצטרפו בזן הזה שמע דחד בזן השני שמע את שני פסקו את הדין אז ממשיכים המסתפקים ואומרים לרבי רמיה יש עוד מחלוק שם באותה בריסה שהרשם מביא לאיל בין רב נוסן לתנ קמה תנ קמה סובר ששני העדים צריכים להעיד ביחד רב נוסן אומר הם לא צריכים להעיד ביחד הם יכולים לבוא ולהעיד אחד ביום זה אחד למחרת אז הלי בתנק נוסן לאתי בלוך ואפילו בחד בסדין מצט תקמה אומר שאפילו שידים על אותו מקרה אבל הם לא באו ביחד להעיד אי אפשר לצרף אותם אפילו שהם העידו באותו בזן אז ודאי שכאן אי אפשר לצרף שני עדים שעידו כל אחד בבזן אחר אלוקית בולי דרבנו מה הספק בחד בית דיוד מצט אפילו שלא העידו ביחד אבל בתרי בית דין והצטרפה דשנה אפשר גם לצרף את העדות של עד אחד עם העדות ש ד השני ששתי בתי הדינים הצטרפו כל אחד שמע עד אחד ושולח לו רב רמי אני איני כדי שאתם שלחתם לי שאלה זו אלקר דס תלמיד חם נוית שהצטרפו מביאה הגמור גרסה שלישית מה הייתה השאלה מר ברכי ימר אוכי שלחו לי כך שלחו בני בית המדרש לרבי רמיאל לשאול אותו שניים שדו בבזן זה הגיעו שני עדים עידו את אותה עדות בפני בזן א' וחזרו ועידו את אותה עדות בבזן זה בזן ב מוסיפים הראשונים הם הלכו לבזן שלישי וגם שם הם העידו את אותה העדות אחל כך מכל בזן שני דיינים נסו למדינה סים ונשאר רק דיין אחד מהו שובוי אחוד דיין אחד מכל בזן והצטרפו הרי כל אחד שמע בבזן את שתי העדים הם יכולים לפסוק יש כאן שלושה דיינים שכל אחד שמע בבזן אחר אבל שמע את אותם מדים על אותו מקרה לינוס תלך אשדים פדים שבאו כל אחד ביום נפרד מצרפים דו דא שבו אפשר לצרף אלוקי רסו מצפ כל זמן שד בבת אחת אבל דונ ששמעו כל אחד לחוד מצרפי גם ד אפשר לצרף שולח לה אני איני כדי שאתם שלחתם לי אוקר שהצטרפו גרסה הרביעית רבינו אי שלכו כמו שהזכרנו ישקי משטר שבז מקיימים את החתימות על ידי אחד האופנים שהעדים עצמם העידו או אופן אחר הם כותבים אפק אז הם כותבים ישבנו שלושה ושמענו את הקיום ואנחנו חותמים אז מה קורה שלשו שישבו לקס השטר ומיס חדמ וד לפני שהספיקו לכתוב אז אפשר כעת לכתוב שני הדיינים יכתבו ויחתמו השאלה היא צריך למכת במוסף לוחד סו האם צריכים להזכיר שהיינו שלושה ששמענו את הקיום ואחד איננו אוי לוי ומה הספק כרי למעשה יראו שתי חתימות האם יבינו שאחד מת או לא יראה כמו שקר הם מתחילים אוסף טלוס ונה וחותמים רק שניים אז צריכים להוסיף אחד לאסו הם שלחו לשאול את רבי ירמיה שולח לו אני איני כדעה שאתם שלחתם לי לוקר דס תמיכת שצריכין למכת ומוסף לוסינה חד סוי כדי שלא ירא השקר מסיימת הגמורה ועל דו ארבע גרסאות ראינו אבל כל אחת מהגרסאות מסיימת לו לרב מדרש אחרי ששב ם כהוגן אז החזר אותו חזרה לבית המדרש עד כן דף ק סמכי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה