הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסד
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסד
[מוזיקה] ב 12 דף קסד השום בעזרת השם שור וחצי האחרונו של הדף הקודם גופה הזכרנו בשיעור הקודם או מרב שטר הבו הודו על המחק כל השטר כולל החתימות הם על כלף שכבר מחוק ונכתב עלו פעם שנייה כושר ואם תומה איזה חשש יכול להיות מוחק וחוזר ומוחק הוא ימחק אתמה שכתוב בשטר ו יכתוב דברים חדשים ואז השטר יהיה מזויף הידים חתומים על מה שהם לא מת חתמו אין חשש כזה אינו דו מ נמחק פעם מחס נמחק שתי פועמים ממילא יראו הבדל בין חתימות האדים שהם כתובים על שטר שנמחק פעם אחת ועל שטר שכתוב על מקום שנמחק פעמיים אז אין חשש שואלת הגמור ליחוש דיל מ שוד דיוט עמוק א מקור בעל השטר הוא כבר תכנן לכתחילה את הזיוף אז מה הוא עשה בקלח במקום שהידים אמורים לחתום הוא הטיל שם הוא שפח שם דיו הוא מוחק לי הוא מחק את הדו הזה עכשיו הוא הלך וכתב על כל הקלף כולל במקום של החתימות הוא כתב דברים ומחק את הכל ואז מה יש לו יש לו שטר שרובו מחוק רק פעם אחת והחלק התחתון מחוק כבר פעמיים ואז הוא הולך וכותב על זה שטר וידים חותמים ועכשיו דיוד מוכ ליי כשהוא ילך וימחק את כל מה שכתוב בשטר כדי לכתוב עליו זיוף אבידה וידה נמחק שתי פורמים גם העדים כתובים על מקום שנמחק פעמיים וגם השטר יהיה כתוב מקום שמחק פעמיים נכשיר אותו אז איך רב מכשיר כזה שטר כשיכול לצאת כזה תקלה אז למס טיס טמים הרי אמרנו שאין יודע מנמ חק פעם מח נמחק שתי פעמים אז כשדים יבואו לחתום אז הם יראו שהם הולכים לחתום המקום שמחה כבר פעמיים והשטר כתוב המקום שנח פעם אחת אומרים טופס ההבדל נקע רק אחרי שכתבו על המקום הזה והתייבש עדיו אז הוא יכול להחתים את הידים על השטר שכן החק פעמיים והוא יחתים אותם ומיד הוציא את השטר מידם הם לא יראו את השטר אחרי שהתייבש דיו ואז הם לא יבחינו אומר הביה כוסו הרב נודים וסמן על המחק אלא אם כנ חק בפניהם הם לא חותמים עעל שטר שנכתב נמחק רק אם ראו מה שהיה כתוב על הקלף ו חק ואז כתבו את השטר אז הם חותמים אז ממילא הוא יאלץ למחוק את הכתיבה הראשונה בפניהם ואז הם יבחינו שהמקום שהם אמורים לחתום שם משונה מכל השטר כל שאר השטר זה כתוב על נייר שכעת נמחק פעם ראשונה והחלק של המקום של החתימות שלהם כבר מחוק שם פעם אחת וכתוב על המחק אז הם לא יחתמו על כזה שטר מס ומקשה הגימור מברייס הוא על הנייר כל השטר כתוב על נייר דהיינו על קלף שלא נמחק מעולם ועידו חתומים על המחק כושר כמובן הם מקימים את החתימות שלהם וחוש ק איך אפשר להכשיר כזה שטר לפי רב הוא המחק את כל מה שכתוב על הניר וכ ל המחק אונה הגמור אין כזה חשש דס מה שכתוב בברי שני ח כושר זה דווקא אם ה כתבו הדים אנחנו סד אנחנו דים חסמנו על מחקה חתמנו על מקום שהיה מחוק ושור אבל ממילא אם הוא ילך וימחק את כל השטר אז לא נחשיר אותו כי הרי הדם חתמו שהם כתבו הם חתמו על כזה שטר ש כתוב על נייר לא מחוק שואלת הגמור דכס כ היכן הם כותבים את המשפט הזה אם לחס אם מתחת חתימותיהם גז הוא יגזור את זה הילא אם זה מעל חתימותיהם מוחק ביחד עם כל הש המוכר גם את השורה הזו הוא כותב מה שהוא רוצה אונ גמור דקס בין סהד לסד הם כותבים זאת באותה שורה החתימות בשורה האחרונה של השטר כותבים ראובן בן יעקב עיד אנחנו סד חסמ על מחק ור וסניורה ושמן בן יין כבד ואם באמת מגיע השטר שהוא וד המחק ויש רווח בין החתימות אז רואים מיד שהיה כאן כתוב משהו מכשירים כזה שטר שהוא וד המחק אומרים טופס רק אם אין רווח בין שתי החתימות של העדים שואלת הגמור וכ שיש כזו עצה הספה של הברס מה קורה במקרה הפוך הוא על המחק כל השטר כתוב על מחק דינו כתיבה שנייה וידו על הנייר על מקום שמעולם לא היה מחוק פסל שמה הוא מחק את השת וזיף כמה שהוא רוצה אבל מה פוסל אכנ מכתבו אוכ שיכתבו הנח נוסד חסמנו על ניורה ושורה על מחקה מה אמרס מוחק חוזר ומוחק או אמרס אינו ידע נמחק פעם מחס נמחק שתי פעמים אז יראו שהעדים כתבו שהם חתמו על ושר על המחק ואז מה יקרה הוא ימחק שוב יכתוב אז יראו שכבר מחוק פעמיים אלו מה רואים שאין צ שדים יכתבו את המשפט הזה אז למה בר שייש כן את העצה הזו בהכרח שמה שברי שכ שרנו לכה לא כמו רב אומרת הגמורה לא הנ מילה שאמרנו שאפשר להבחין ב נמחק פעם אחת נמחק שתי פעמים אידסס מחקה שיש באותו שטר שתי כתבים כתב אחד שכתוב נייר שנמחק פעמיים וכתב אחד ע נייר שנמחק פעם אחת משל מה שדיברנו קודם שכל השטר יהיה כתוב על מקום שנמחק פעמיים החתימות המקום שנמחק פעם אחת אז יבחינו אילס מסחור מקרה שלפנינו הדים חתומים על ניר שמעולם לא נמחק אז מה תאמר למעלה ימחק פעמיים יבחינו לא יבחינו לא ידיע לא יבחינו אם למעלה כתוב אמחק פעם אחת אני אמחק פעמיים אז מה זה יעזור שהם יכתבו אנחנו סד סמנ ורור ל מחקה אבל נכון שור על מחקה וכ הוא מחק אחרי זה עוד פעם כתה מה שהוא רוצה בזיוף שואלת הגמור עדיין למה לא נכשיר שטר שהוא על המחק דבל הנייר כשם יכתבו נחנה הרי יש עצה וליס מגילת אחריתה ניקח קלף אחר נכתוב עליו משהו ולמחוק ונמחק ונכתוב פעם שנייה ודמה ונראה נדמה לפי שתי השטרות נקרב אותם אחד על השני ונראה הקלף הזה החדש שכט הבנו זה כתוב על מחיקה פעם אחת אם זה דומה אז זה כשר אם זה לא דומה זאת אומרת שהשטר שלפנינו הוא כבר נמחק פעם שנייה אז נפסול אותו אומרת הגמור הזו לא יצא לא דומ מח כדו מגילת למח כדו מגילת אי אפשר להשוות בין שני קלפים הרשב אומר זה עוה זה דק מחק של קלף אב אינו ניכר כל כך כמו בדק שואל את הגמור עדיין יש צה להכשיר זאת ולקבל לססיות סבי דינה אם מגיע לפנינו שטר שהידים חתומים על נייר וכל השטר כתוב על מחק אז אפשר להכשיר אותו ב זה אופן קודם כל נקיים את החתימות בזה יחליטו שהחתימו כשרות הם לא מזוייפות נקיים אותם מעידים יעידו נשווה אותם לחתימות אחרות אחד אופנים של קיום ואז למחוק נמחק את החתימות של האדים ונכתוב שם דברים אחרים ונדם ונראה אם זה אותו דבר כמו למעלה אז זאת אומרת שהוא מחק רק פעם אחת ויריד הרי כתבו שזה נכתב על שתר מחוק אז נחשיר ואם נראה שזה לא דומה אז נראה שהוא כבר עשה זיוף אומר רבי ישעיה זו לא עצה אינו נמחק בין ימו נמחק בין שני יומים הוא מחק לפני יומיים אתמול ואנחנו נמחק כעת את החתימות של העדים ונכתוב זה לא דומה שואל את הגמ אלישי אז נמתין עד מחר ואז נדמה את את החלק התחתון לחלק העליון אומר ירמי חיישין לבז טוין שלא ידעו לדגדג בכל הדקדוקים להשעות ולהבדיל ולכן אמרו כל שתעשו על המחה גד אבל הנייר פסול הרשב מציין שיש ספרים שלאג את השאלה ולשעה וטויס מסבירים כי זו לא שאלה ולשעה כי כמו שיש הבדל בין יים ק בין שני יומים אז יש הבדל בין שני יומים לשלוש יומים השוב לא יעזור תמיד ישאר הפער בין המחק שהוא עשה למרחק שאנחנו נעשה אלאמה לא גוס לישה ולא אומר רבי רמיה אלא רבי רמי אמר הוא בא לתרץ תרוץ אחר רבי שי אמר שש לעשות את העצה הזו כנו דמה רבי רמי אומר לא חוששים ל וים שלא ידעו לעשות את כל העצה הזו לקיים ואז למחוק ואז לכתוב לכן אמרו בכל אופן זה פסול מה ראינו במשנה רבי חנינא בן גמליאל אמר מקוש וכולו שהוא כתב את העדים בפנים הוא כשר כי אפשר להפוך אותו לפושט על ידי שפותחים את כל התירות מביאה הגמור אישב רבי לדבר רבי חני גמליאל שאומר שאפשר להפוך מקוש לפושט וינו דו מזמנו של זה לזמנו של זה היו כותבים את התאריך לפי שנות המלך שמלך המדינה הזו המלך הגוי כמו שמבואר בריחו בתחילת מסכת רוש השונה אז זה לא דומה פשוט שתע רגיל שהוא פשוט שהוא פתוח מולך שונו מועדים לו שונו אם עומדים בשנה הראשונה של המלך כותבים בשנה הראשונה של המלך שתיים עומדים בשנה השנייה מועדים לו שתיים בקושה מוסיפים לו תמיד עוד שנה מולח שונו מודים לו שתיים שתיים מודים לו שלוש הרשב מביא שנראה עוד מעט זה היה מנהג האומה של הגויים לכבוד המלך אמרו ו כבר כבר יותר משנה ואז חחים תיקנו במקושרים הזו כדי שיהיה הרבה הבדלים בין שטר מקושר לשטר פושט כדי שיהיה מסובך לעשות את זה הכל את הקונ הס הקונים הקונים שיקח זמן עד שיכתבו כזה שטר ממילא טוען רבי וזמנין יוזף מני זוזה במקושרים כסף במקושרים אחר כך הוא יהיה לו כסף להחזיר הוא יב הוא יחזיר את הכסף הוא יפרע באותה באותה שנה עו לפני זמן הפרון ווא אומר לי אב לשטרי והוא יוצא את השטר בחזרה ואומר לי אז הוא יכול לעשות כזה אורמה הוא יגיד רכס לי נאבד לי השטר מה עושים כשנאבד השטר וכוס ליתו תחזיר לי את החוב אני אכתוב לך שובר קבלה ואז אם אני אוציא את השטר יהיה לך שובר כנגד וכימות זמ שיגיע הזמן הפרון משו לפושט הוא יפתח את כל הפירות יהפוך את זה לשטר פושט ואומר לי אנה אשת ז ספינו הוא יבוא עם השובר יאמר לא השובר הזה תראה לפי התאריך הוא לפני התאריך של השטר הזה כרי הוספנו שנה ולא לא יתפסו שיש כאן עניין שמקושר שהפך לפושט ואז תצא תקלה הוא יאמר שאתה פרת על חוב קודם זה הר חוב שאחרי השיבו הרי מה רואים מכאן טוען רבי שלא יכולים להפוך מקוש לפושט אונה הגיבור כוסו רבי חנינה סובר אין שובו נראה בעזרת השם לאלון שזהו מחליס מחליס שאדם בא לחברו ואומר אני רוצה לפרוע לך את החוב אבל איפה השטר אומר נאבד לי השטר אז יש אומרים שיחול לומר לו תחזיר לי אני אכתוב לך שובו אבל יש אומרים שהוא אומר לו אני לא רוצה אולי השיבו יעבד לי אברים יאכלו אותו אני לא פורח לך כל מה שאתה לא מביא את השטר מילא כך סובר רבי חנינה אז לא לא יכולה לצאת את הכולה ממקו שר שהפך לפושט אז מה אמרנו שרבי הקשה ל רבי חנינה שואלת הרב גמור מבוכי רבי ב מקושר שזמנו של זה לאק זמנו שלזה והוא מקושר דוס לקמי דרבי וזה היה בשנה הראשונה של המלך והיה כתוב בו שנה שנייה ואומר רבי שטר מאוחר זה ואומ זונין שם חכם לרבי כך מן הוגו שלו מזו מולח שו מדים ל שתיים שתיים מודים ל שולש וחכים תיקנו ב מקושר שיהיה הרבה הבדלים אז גם את ההבדל הזה תיקנו אז רבי לא ידע מזה אונה הגמור בוס דשו מז הוא כת שמה הזאת מזנין אז אחר כך הוא הקשה על חנינה משנתנו אומרת הגמור הוא שור קוסב בשנ פלני ארון היה כתוב למשל בשנת קויש שם המלך ארון לב פלני בניב שנס לא כתוב איזה שנס אומר רבי חנינה הי בודק אמוס אומד ארון חנוס אחון זה מלך ובשנה הראשונה קוראים לו ארון כי עכשיו הוא מתוקן אחן זה לשון תיקון אז ממילא אנחנו אומרים שבשנה הראשונה של מלכותו נכתב שטר זה ומאותה שנה אפשר לטרוף מהלקוח שקנו אחר כך שדות הרש בם אומר שזה היה שטר פרשוט למה כי בשטר מקושר אף פעם לא כותבים שנה הראשונה גם בשנה הראשונה כותבים ב שנה השנייה שואלת הגמור דיל דורך במלכו דורך מלכוס אולי ארון זה לשון אריכות שהוא כבר העריך במהלך כמה שנים ורק אז הייתה הלוואה אז איך אתה טורף משעבוד בשנה הראשונה אומר רבי ש כך מנ הוגו שלו מזו שו רנו קרחון מתוקן למלכות שניו ק דגון זה לשון שניים הזמם אומר קרוב לשון לז שלנו לשון דו שואלת הגמורה ודיל מעבור עברו אולי פיטרו אותו מהמלכות אחרי כמה שנים ועוד הרו קמו אחרי כמה שנים שוב הוא מלך ואז הוא נקרא רחון כי עכשיו הוא מלך מחדש ואנחנו נטרוף מ שעבודים מהשנה הראשונה של המלכות הקודמת שלו אומרת הגמורה אומר רבי רמי ההוא ארחו דגון קורלי אם הוא מלך פעם שנייה קוראים לזה ארכוד יגון זה פעם שנייה שהוא מתוקה למלכותו אז אם כתוב סתם ארכו זה ודאי מהשנה הראשונה של מלכותו הראשונה כיוון שהזכרנו דגון מביאה הגמור תון רבון הריני נוזר אז סתם זירו 30 יום אפשר לקבל כמה נזירות א סומכוס אומר אם הוא אמר הריני נוזר הנה אז זה אכס הנה זה אכס אם ה אמר הריני נוזר דגון שתיים והוא יהיה נזיר 60 יום אם הוא אמר טריגון זה שלוש ת טריגון זה ארבע פנטגון זה חומש כיוון שהזכרנו את המספרים האלה ביוונית מביאה הגימור ברייסי לגבי ניגי בטים טון רבונו ביס אוגול הוא עגול אין לו שום קרן זווית אין לו שום פינה או דגון יש לו רק שתי פינות הוא חצי עיגול בצד השני יש שתי פינות טריגון הוא משולש פנטגון יש לו חמש זוויות כמו שיש כאן שסרטו רשבם אין המתה מדג לא מקבל תומס נגועים גם אם יש בו נגע בקירות הבית הוא לא טמ רק תתרי גו מרובע מת בני גוים מנו מילה שדווקא מרובע לתו רבן למלו אומר קיר קירוס דנו כתוב והנה הנגע בקיר אוס הביס היה מתאים יותר לכתוב הנה הנגע בקיר הביס בזה שכתוב קיר רויס זה שתיים למט שוב כזה פסוק אמר קיר במקום לומר קיר קירוס זה שתיים הרי כאן ארבע זה מרובע בבית עגול כולו קיר אחד הזמ מציין שיש עוד פסוק מרו שופל מן הקיר אבל זה לא בא לדרוש שזה בא לגופי הרשב מביא שרבנו חנן גרס גמור עוד דבר שמביאים הנה שהזכרנו שהנה זה אחת כצ קדוש ברוך הוא ב אירס השם שנאמר הן אירס השם ש ב שבוני ק חס הנה מספרת הגמור סיפור שכבר הזכרנו בתחילת הפרק הוא מקושר דוס לקב דרבי הוא אמר רבי אין זמ ב לא רה את התאריך בחלק הפתוח אין תריך אומר לרבי ש רבי לרבי ש קורב מובל פליה אז הוא פתח את הכשירות וחזי את התאריך ודה חוזה בי רבי בויוס רבי הסתכל בכעס על בנו רבי שימן הוא חשב שהוא כתב זאת ומה הבעיה הרשב אמר פירוש ראשון שהוא לא רצה שעשו מקושר כי לא יודעים בדיוק איך לעשות זאת טועים בו פירוש שני הזמן היה מובל מדי בין קשרו יותר מדי הקשרים צריכים לעשות זה באופן שיוכלו לקרוא מה כתוב שם אומר לי לבנו קסבת לא אני כתבתי את השטר הזה רבי יהודה חיתה כך קראו לו כסוי אומר לי אמר לו אביב רבי כליך מלו שנרה הזה לא היה לך להטיל השמה על רבי יהודה חיית היית צריך לומר לא אני כתבתי מי כן לא אומרת הגמור זמנים פעם אחרת אבי יוסיף קמי רבי שמ ישב לפני אביו רבי ופוסק סדר בספר תהילים רבי סיים ספר אחד בספר תהילים אומר רבי כמה הוא מיושר כסף זה של התהילים איזה יופי זה כתוב אמר לו בנו רב שימן למה נו כספת לא אני כתבתי זאת יהודית אומר ך מו שנרה זה תמ גבור רבי שסם בסיפור הראשון ק ל שנור כ רבי הקפיד או שנורק הרי הוא דיבר בשבחו שהוא אומר אתה משבח את הכתב הזה רבי דחיית כתב זאת אונה הגמור משום דרב דימי טוני רב דימי אחוד רב ספרי רב דימי אחיו של רב ספרה שנה לאולם אל ספר ודם בתו של חבר שמ וו בדי סוי אומר רשבם שגיים די גנותו מתוך שמרבין בשבחו מזכירין שם גנ שבו אומרים חוץ מזה או שיש כאלה שמוסיפים לא אתה אומר שוא כזה משובח יש לו גם חסרונות אבל הרמבם כותב שזה רק אם יש כמה יש שמה הסונים שלו שיש כמה הרבה אנשים שמסתו יש שם הסונים שלו הזכרנו לו שנור מביא גמור אומ רמר אומ רב שש אין אודום ניצל בכל יום בכל יום אדם עלול להכשל בהם אי רר ועיון תפילו ולא שנורה אז יון תפילו מפרש הרשב אחרי שהתפלל דן בליבו ששלם לקדוש ברוך הוא שכרו ויעשה הקדוש ברוך הוא צרכה וישמע תפילתו פי שהתפלל בכונה וזה דבר לא טוב אבל וסס אומרים איר למה אצ בכל דם אינו מצום שאנו מ כל כך שצפו תפיס אומר תוסס פירוש אחר כתוב במשנה אלו דור ש פסים כתוב וו תפילו יו זה דבר טוב לכוון בתפילה דבר חיובי אז מה הכוונה שהוא לא צ מזה שלא מכוונים שאין שום אדם יכול לכוון בתפילתו היטב וטוס מביאים ירושלמי מאוד מעניין שרב מסני אמר שצריך להחזיק טובה לראש שלנו שמתפללים 18 מגיע מודים הוא מתכופף מעצמו אדם לא זוכר ש שהוא מת במודים והראש מתכופף מעצמו אומרת הגמורה מה אמר נו הדבר השלישי שנכשלים בו כל יום ל שנור סל כדי תוך כולם נכשלים כל יום אלא לא לו שנורה ממש אלא האבק לו שנורה למשל הרבן מביא רבי ארכין למשל לומר בבית פלוני נורבי פלני יש תמיד אש אז זאת אומרת שהוא עשיר שתמיד ישצ סעודות זה אבק לו שנורה אומר רב יהודה מרב רוב בגזל רוב בני אדם חשודים על הגזל אומר הרשב כאין גזל מיר מטר במו מטון לעכב לאנשים רווח שמגיע להם אומרים לא מגיע להם אומות אנשים נכשלים רוס והכול בלו שנורה נכשלים בלו שנורה סל קד תוך אלו אבק לו שנורה עד כאן דף sd
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה