הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסג
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסג
[מוזיקה] ב 12 דף קסג השום מכ בעזרת השם שורה האחרונה בדף הקודם יבוא אלהו למדנו שאם יש שתי שורות ריקות בין סיום השטר לחתימות האדים השטר פסול פחות משתי שורות השטר כשר יבולו מסתפק את הגימור שני שיטים שאמרו הין ואיירון מקום של שתי שורות כתיבה עם רווח אבל אם אין רווח אז לא הדיל ו ירון אפילו שתיות בלי רז גם פוסל את השטר אומר רב נחמ יצחק מסתבר ין וירון סל כד תוך אין ולא וירון אז הרשב גורס כמו שבך מתקן למה חז למה זה ראוי כי הרי אם הוא כתוב רק שורה אחת סיכמנו זה לא י לו כלום כן למד משיו אחרנו אלו מה הוא יכתוב שתי שורות אז אם הוא יכתוב אותיות דקות יותר משר אותיות השטר כדי שישאר רווח בין שורה לשורה ושתי השורות שהוא כותב אזייה ניכר הזיוף למה זה כתב יותר קטן אם הוא יכתוב באותו כתב אז יהיה ניכר הזיוף שאין רבח משתי השורות אז בכל מקרה הוא לא יכל להוסיף כאן כלום אלא שמ מינו אין ויירון שרק אז הוא יכול להוסיף כאן שתי שורות שמ מינו מביאה גמור רבי שפסי אומר משמי לחזקיה שני שיטים שאמרו שהם פוסלות את השטר בקסב ידי עדים ולא קסב ידי סופה סופה יודע לאמן ולכתוב בכתיבה דקה אם יש רווח של שתי שורות שרק סופ יכול לכתוב עדיין השטר כשר רק בכתב ידי האדים מהתם דכל המזייף לאו לגבי סף רוזל מזייף מי שרוצה להוסיף שורות בזיוף הוא לא הולך לסופר כולי הוא לא ירצה לשמוע לו הוא לא ירצה להרע את הפרנסה שלו אז רק אם יש רווח לאדם רגיל לכתוב וכמו אומר רב יצחק בן לוזו כגון לכו לכו זה על גבי זה מסביר רשבם הוא לא בא לחלוק על חזקי ודאי שבסו ידי עידי משערים כתיבת שני שורות עם רוח ביניהם אבל הוא בא להוסיף שמלבד המה שדיברנו שתי שורות של כסיב ידי ד ורווח צריך לשער גם שיוכל להיכנס שם שבשתי השורות יש את המילה לכו ואז צריך שיהיה רווח כדי שהל של השורה הראשונה לא יגע בכתיבה של השטר לפני זה ו הכ לא תיגע בל של השורה הבאה אם זה יצא אחד מול השני ו לכו לכו לא אחד מעל השני כאז הל מעל הל הכ מעל הכ אלא קצת מוזז ואז גם בשורה התחתונה צריך שהל לא יגע בכ וגם הכ לא תיגע בחתימות של האדים אם אין לו את כל הרווחים האלה הוא לא מתחיל לזייף שמה ימצו לו כאלה אותיות על מקוסוב זרים שרבי צחק בן לוזה סובר שהשטר פסו רק אם יש שני שיטין וארבע אוויריים שתי שורות ארבעה אוויריים אוויר בין הכתב שעכשיו נמצא על השורה הזו בשביל הל של התחתונה ואחר כך עוד רווח בשל הכ של ה הכ של השורה העליונה ועוד אוויר מעל השורה התחתונה בשביל הל מעל מתחת לשורה התחתונה בשביל הכ אז שני שיטים וארבעה עבירים רב חיבר משמד לומר כגון ל מלמעלה וחוף מלמטה על מקוסוב שני שיטים ושלושה אווירים בין שני השורות די באוויר אחד הוא יכול להמן יתעדו רחי גם אם יצא לו כזה דבר את ראש הלמ של התחתונה מ כנגד רגל של החף של העליונה המספיק שני שיטים שלושה אווירים לפני השורה אחרי השורה ובין שני השורות הבבא הוא אמר כגו בורך בן לוי בשיו אכס כוסו שיט אכס הוא שני אווירים אחד למעלה בשביל הלמד של לווי ואחד למטה בשביל חבד בוך אז מסביר טופס רבב ודאי מודה שהשטר פסו רק עם שתי שורות עם בר ביניהם רק הוא אומר מספיק שיהיה בין שתי השורות רווח מועט אז רוחב שורה אחת עם שני אווירים לזה ולזה של בור ור בלוי זה יוצא כמו שני שורות עם אוויר מועט וקת גמור מחליס בין רב לרבי יחנון קשטר שמגיע לפנינו צריך לקיים אותו כי הוא יתכן שהוא מזויף אז הולכים לבזן ויש כמה שיטות איך לקיים או שמגיעים העדים עצמם המעידים לחתימות שלנו או שמשים חתימות אחרות או שלים אחרים מעידים ואז יש קיום השרה אפק השר אפק שתי שמות שקוראים לזה שזן כותבים מתחת לשטר שאנחנו קיימנו את החתימות והם חותמים את החתימות שלהם אומר רב לא ישונו שאם יש רווח ששתי שורות רק אז השטר פסול אלו בין עדים לכסף של השטר אבל בין עדים לשטה בין חתימות העדים לאפק של בזן אפילו טו ונע מכושר אפילו שיש רווח יותר משתי שורות גם כשר שואלת הגמורה מה ישנה בדים לסו שאמרנו שזה פסול דיל מ מזייף וכוס דבו יכול להוסיף שם מה שהוא רוצה וחס מסד רידים חתומים על זה אם כך בדים לאשר תנ מז וקוס מדב וחס מסד ואפילו שהוא מוסיף אחרי חתימות האדים מסביר רבינו גרשום כיוון שיש מתחת זה קיום של בזן אז מה שמ שהם קיימו כל מה שכתוב בשטר גם מה שכתוב אחרי החתימות אונה הגמור באמת מה שרב אמר שכשר זה רק באופן דמלי ומלכלך בדיו את השורות הריקות שיש בין החתימות לקיום של הבז אז לא יכול להיות שום זיוף ובאמת אם באנ פק לפנינו ויש בו שתי שורות רבע חלק בלי טיוט הוא באמת פסול כי לא נעשה כדיקן חחמ אז ממילא אין חשש כי מה שרב מכשיר זה רק אם יש טיוט של דיו שואלת הגמור אם כך אז למה רב אומר שיש הבדל בין הרווח של השתה לחתימות העדים שתם שתי שורות פוסלות ואחרי החתימות העדים קיום של הבז שתי חתמות שתי שורות לא פוסל כי אפשר לטייט יוכ בין הדים לשטר נ מטט לי גם בין הידים לכתב השטר אפשר שיהיה רוח של שתי שורות או יותר ונטיית אונה הגמורה זה לא יועיל אמרי יאמרו סדיו חסימה מה שעדים חתמו כאן מתחת לטו הם לא מעידים מה שכתוב בשטר למעלה הם מעידים שהיה כאן משהו שנכתב תיתו את זה שח שדו בעל השטר שהוא קשקש כאן משהו הם חותמים שקשקו הוא נכון אז לא יהיה לנו דים על השטר שואלת הגמור בד לשר תנ איך יעיל תיות אמר בדינה תיוס ולא על קיום השטר אונה הגמור בידיות אסימה בז זה אנשים חכמים אין דרכם לכתוב על כזה דבר עדים כולם כששרים לעדות כולם מצוים גם רץ לכן יאמרו שהם חתמו על התיו שואל את הגיבור חו שעדיין יש חשש דיל גז ללה הוא יגזור את כל השטר העליון לגמרי יש לו את השטר עם חתמות האדים ואז מה נשאר לו נשאר לו שתי יורות או יותר ריקות אבל הן מתוות עם דיו ומתחת לזה קיום של בזן ומוחק לטיוטה הוא המחק את כל הטיות של הדיו וכוסו מד בו יכתוב מה שהוא רוצה שרובן חייב לו כך וכך ומח תמ סד הוא מזייף דים מזוייפים ואז יש לו את הקיום מתחת לזה ואפילו שכל השטר כתוב על קלף מחוק ואו מרב כמו שנראה בעזרת השם השיעור הבא באריכות שתר הבו הוא וידום על המחק הכל על המחק אם חלק על המחק ו חלק על נייר רגיל זה נראה בעזרת השם בדף הבא אבל אם הכל על המחק גם כתיבת השת וגם העדים כושר כי מה זה משנה אם כתבו וחתמו על כלף חלק או על כלף שכבר הה כתוב ומחקו את הכל וכעת יש לנו גם השרתה ועשרת מעיד שהכרנו את כתב ידי הדים שלמעלה וסמוך על זה אז איך רב מכשיר כזה דבר מוסיפה הגמורים אוכ רב קהנ דמסה לשמי דשמואל רב כהנה הוא שנה הזאת משמו של שמואל ש כושר שפיר כי תכת שרב סובר שפסול בכזה אופן אז אין חשש או לרב תוי ס משמי דרב מה יקל ממה אומר הרשב שלכאורה הקושיה הזו קיימת בכל שטר שיש בו אפק גם אם אין רווח של שתי שורות בין הנפק לחתימות העדים כ הוא יכול למחוק את כל מה שכתוב בשטר עם חתימות העדים ולכתוב שטר חדש מה שהוא רוצה בזיוף ולהחתים דים בזיוף ויש לו קיום רבין יונה מתרץ שהקושי הזאת קיימת רק כאן למה כי בסתם שתר הוא לא הולך למחוק את כולו כ הוא חושש שם ה יגלו את הזיוף הוא יפסיד הכל כם מה שהיה כתוב בשטר הקודם המקרה שלנו הוא לא מפסיד כלום הוא חותך את השטר עם החתימות הוא יכול לקיים אותם עוד פעם בהזדמנות אחרת יש לו כאן השרת עם שתי שורות חלקות אחרי שהוא מוריד את הטיות מקלף אותו ונהיה מחק הוא עושה שם שטר עם אדים על המחק אז איך הרב מכשיר כזה דבר הונה גמ סוב הרב סובר כל כי הגבנה כל מקום שמגיע לפנינו שטר שיש בו קיום של חתימות על ידי בזן אבל הושטר שהוא וד המחק אין מק מ משר שבוי אל מן העדים שבוי זה לא מועיל כי באמת חוששים שזה מה שקרה שהוא מחק את הכל וכתב שם שטר חדש לכן באופן שהקיום של בזן ומתחת לשטר שכולו כתוב על מרחק לא סומכים על הקיום הזה אומרים לו ת קיים מחדש החי ש הד לכ אם הוא מרחיק ש שורות את השר מחתימות האדים והוא מייט אין שום יבה לפסול ויג הגמור שיטה הפוכה ורבי ח אמר לא ישונו שאם הוא החיק את העדים כשיעור שני שיטים פסול אבל כשיעור שיורה אחת זה כשר זה הכל שהרווח הוא אלו בין העדים לכסף של השטר אבל בין אדים להשרת אפילו שיך הסריקה פסול מה פסול אומרים הראשונים לא כלל השטר פסול הקיום פסול ובזן צריכים לראות לחתום ממש מתחת לחתימות האדים לא להשיר רווח אפילו לא של שורה אחת ורשבה מוסיף שאפילו טיות לא יועיל טוס מסבירים שרבי וחנון סובר שגם אם יהיה טיוט זה לא יועיל כי יומרו שהחתימו של הדיונים זה ל טיוט כמו שאמרנו ליל אז רב סובר שלא חוששים בבזן רבי יוחן כן סובר שחוששים בבזן שיאמרו שהם חתמו על התיו שואלת הגמרא מה ישנה בין עדים לשרת מה חשש יום השיר שורה אחת ריקה דיל מגיז לילו הוא יגזור את כל השטר וכוסו הו דוב הוא יכתוב בשורה אחת ראובן ח חייב לשמעון מיליון דולר חתימה ראובן בן ייקוב שמעון בן ייקוב הכל בשורה אחת בשיט אכס וכוסו רבי יוחן סובר שתרבו הו דו בשיט אכס כושר וכאן יהיה לנו קיום של בז מתחת לזה יוכ בן עדים לכס נמה למה אמרנו שאם יש רק שורה אחת זה בסדר כן ל אחרנו אבל דיל מגז ל הוא יגזור את כל מה שכתוב עד לשם וסב מ דוא יכתוב שפלוני חייב כך וכך וחס מסד בשורה מתחת זה לא שת חנו כי כל השת רק בשורה אחת אונג שטר בשיטס כל השטר בשורה אחת ודו בשיט אחר תחתיה פסול אז הרשב מסביר הרי אמרנו למה אין לחנו כי דים שה לדייק שלא להרחיק את החתימה מהכתב לכן אמרו שורה אחת הם יכולים להרחיק וממילא גםם מזייף לא נלמד כי אין למיד משית אחרנו אז מאותה סיבה אי אפשר להכשיר שטר שכל השטר כתוב בשורה אחת ודי בשורה מתחתיו כי הרי יתכן באמת כזה דבר שהיה שטר לפני למעלה והוא גזר את כל השטר נשארה שורה אחת ריקה כעדים לא יכולים לדייק ושם הוא כתב מה שהוא רוצה לכן בזה פסול אבל שטר שכולו בשורה אחת העדים והכל כתוב בתו השורה זה כשר חילקו חומ משטר הגדול לשטר הקטן ואין חשש שהוא יבוא לזה יף כי אין דרך דים לחתום באמצע שורה שואלת הגמורה אבל עדיין יש חשש אם יש שורה אחת ריקה בין החתימות של העדים לכתב של השטר הוא יגזור את כל השטר למעלה תישאר לו שורה אחת ריקה ואז מה הוא יעשה חשיל מוסב הוא ד בשטח עסו כתוב ראובן חייב ליעקב מיליון דולר ראובן ביין כבד ביין כבד ומתחת לזה יש עוד חתימות של עדים ואומר אנו לרז ב לימודי אבדה רציתי להוסיף שיהיה ארבע עדים שיהיה פרסום גדול והוא מקיים את החתימות של שתי העדים בשורה השנייה הם באמת חתמו הם חתמו על שתר אחר מקיים את החתימות ואז הוא יוציא את כל הממון בזיוף אז איך מכשירים שיש שורה אחת ריקה אונה גימורי כו סובר רבי יחנון סובר כל כ גבני בכל מקרה שמגיע לפנינו כזה שטר שבשורה אחת יש את כל נוסח השטר וחתימות עדים ובשורה הבאה יש חתימות נוספות של עדים אין מק מנוס מעדים שמטו אלו מנידים שלמ לו אומרים לו לא מספיק שתביא עדים או השוואת חתימות של העדים בשורה השנייה לא אתה חייב לקיים את החתימות של העדים שחתומים באותה שורה של השטר וזה הרי הוא זייף אז הוא לא יכל לקיים את זה לכן אין חשש כשמניחים שורהה ריקה בין השטר לחתימות האדים עד כאן דף קסג y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה