הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסב
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קסב
[מוזיקה] בב בטרה דף קסב מתחילים בעזרת השם קו סא עמוד ב שורה שנייה מלמטה במילים וצריך שיחזור המילים שורה תחתונה הפכו להיות סמל של סיכום דיברנו הערכנו פירטנו מה יוצא בשורה תחתונה מה הסיכום של הדברים המקור של המושג שורה אחרונה זה הגמרא שלפנינו אומר רבי יוחנן כשכותבים שטר מפרטים מתי היה הקניין או ההלוואה או הגט וכדומה את השמות את כל הפרטים כל התנאים צריך שבשורה האחרונה לא יחדשו שום דבר שלא היה כתוב בשור בשורות הקודמות אלא יחזור מעניינו של שטר בשיטה האחרונה הוא חוזר בשורה האחרונה את עניינו של השטר קנינו מפלוני בן פלוני לפלוני בן פלוני ככל מה שכתוב מפורש לאל והוא כופל מפרש את העניין שכתוב בשטר למעלה הוא לא מחדש שום חידוש ושום תנאי בשורה האחרונה מה היתם מה הסיבה שצריך לחזור על הדברים ולא לחדש דברים בשורה האחרונה אמר רב אמרם לפי שהעדים לא יכולים לחתום כל כך בסמוך לסיום הכתיבה אלא נשאר איזה רווח בין השטר לחתימה של האדים חוששים ש שהאדם יוסיף ברווח הזה איזשהו תנאי לטובתו או דבר אחר לטובתו לכן אין למדים מהשורה הא מהשיטה האחרונה אלא חוזרים בשורה האחרונה מעניינו של השטר אמר לי רב נחמן הוא שאל את רב אמרם מנ לך מנן אתה לוקח את זה שלא לומדים מהשורה האחרונה שום תוספת חידוש בשטר שלא כתוב בשורות הקודמות אמר לי השיב רב אמרם לרב נחמן תניה שנינו בריתה אם הוא הרחיק את העדים במרחק של שתי שורות ריקות שני שיטין מן הכתב פסול למה כי אפשר להוסיף עוד דברים אחרי החתימות של העדים ולא ידעו שעל זה העדים לא חתמו אבל אם הוא הרחיק את העדים במרחק של שורה אחת שיטה אחת מן הכתב כשר מה ישנה מה ההבדל שתי שורות שני שיטים שזה פסול כי חוששים דילמה מזייף וכתב אולי ברווח שנוצר אחרי החתימות של ה הוא יוסייף תנאים לטובתו אז אם כן גם אם הרחיקו רווח של שורה אחת שיטה אחת נ מי נחשוש שמ מזייף וכתב בשורה היא תנאי לטובתו וכדומה אלא לו שמ מינ כי לא נוכיח בריתה הזאת מההבדל בין שורה אחת לשתי שורות שהעדים משאירים לפני החתימה שלהם שבשתי שורות זה פסול ובשורה אחת זה כשר וכי לא נלמד שאין למדים משיטה האחרונה שגם אם יוסיפו עוד שורה לא נלמד ולא נסמוך על ה שורה האחרונה שום דבר אם זה לא כתוב גם בשורות הקודמות שמאמינה באמת רואים מדברי הברייתא שהשורה האחרונה זה בסך הכל חזרה ל הדברים וענייני השטר שהיו כתובים קודם אבל לא לומדים ולא סומכים על דברים שכתובים בשורה האחרונה כי חוששים שמ אחרי החתימה הבן אדם זייף תנאים לטובתו או דברים אחרים שהוא הוסיף שמה לטובתו אם כן אם העדים השאירו רווח של שורה אחת בין השטר לבין החתימות שלהם השטר כשר אבל אם הם השאירו רווח של שתי שורות בין הכתב לבין החתימה שלהם זה פסול מסתפקת הגמרא הבעייה להו אם זה שורה וחצי שיטה ומחצה מי אז מסקנת הדברים הגמרא מכריעה שרק שתי שורות רווח זה פסול אבל פחות מזה כשר אבל בהתחלה הגמרא מנסה להוכיח מדברי הברייתא אבל מהברית תן הוכחה כי אפשר להו הוכיח לכאן ואפשר להוכיח גם לצד השני תשמע הבריתה אומרת שאם מרחיק את האדים שתי שורות שני שיטין פסול תדייק השורה וחצי שיטה ומחצה כשר אבל אם תדייק מדברי המשך הבריתה אסיפה שרק אם הוא הרחיק שורה אחת שיטה אחת זה כשר תדייק הפוך גם שיטה אחת הו ד כשר רק שורה אחת כשר השיטה ומחצה עם זה שורה וחצי פסול אלא מה מהברית הזאת לק למשמע מינה אתה יכול לדייק לכן אתה יכול לדייק גם הפוך אז אי אפשר להוכיח מה היה ול מה באמת התשובה תשמ תניה בריתה מפורשת הרחיק את העדים שני שיטים מן הכתב אם זה שתי שורות בין הכתיבה לבין החתימות רק אז זה פסול כותבת הבריתה מפורש אם זה פחות מכאן אם זה פחות משתי שורות אפילו אם זה שורה וחצי כשר אז אם כן הכרנו בשאלה הזאת ממשיכה הבריתה הלכה נוספת היו ארבעה וחמישה עדים חתומים על השטר יש כאן חתימות של חמישה עדים ונמצא אחד מהן קרוב של בעל השטר או שהוא פסול עידות והוא חתום לפני העדים הכשרים אז השטר הזה נשאר כשר תתקיים עדות בשאר העדים הכשרים העדים הפסולים לא פוסלים את כל העדות מסייע לי לחזקיה דמר חזקיה זה ראייה לדבריו שהוא אמר אם הוא מילא את השטר בקרובים שחתמו ברווח שהעדים הכשרים השאירו בין כתב השטר לחתימה שלהם כשר אם בין הכתב לבין החתימות של העדים הוא הוסיף עוד עדים אפילו שהם קרובים לו השטר הזה נשאר כשר ואל תתמ שהרי רואים מצד אחד אוויר שתי שורות בין הכתיבה לבין החתימות זה פסול ואם אתה ממלא את זה בחתימות פסולות זה כשר איך ייתכן דבר כזה שדבר פסול מכשיר יש כבר דבר כזה שרי אדם משחך סכך בסוכה שלו לקראת חג הסוכות אז אם אין לו מספיק סכך והוא משאיר רווח פחות משלושה טפחים ששמה הוא לא מסכך זה כשר הלכה למשה מסיני אומרים לווד זה כאילו שזה מחובר כאילו שיש סכך בכל הסוכה פחות משלושה טפחים זה עדיין כשר אם זה אוויר אבל אם זה יותר משלושה טפחים פסול משלושה טפחים והלאה זה פסול אבל אם היה לו יותר משלושה טפחים אוויר והוא שם שם סכך פסול שם שמה מתכת וכדומה של סכך פסול סכך פסול השיעור שהוא פסל זה בארבעה טפחים אז אם כן היה לו כאן נומ רוח של ש שלושה וחצי טפחים אם זה בלי סכך בכלל זה פסול ברגע שהוא מילא את זה בסכך פסול זה נהיה קשר אוויר בסכך של סוכה פוסל בשלושה טפחים אבל סכך פסול פוסל באמצע סכך קשה רק בארבעה אז אם כן רואים מכאן אותו דבר גם לגבי השטר אם לא היה כתוב כלום שתי שור ב הכתיבה של השטר לבין החתימות זה פסול אבל אם הוא מילה את זה בחתימות של דים פסולים אז הוא מכשיר את השטר ועד כאן דף קסב [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה