הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קנח
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קנח
[מוזיקה] דף קנח רגע איזה מסכת לא צריך לומר יש רק מסכת אחת בכל השס שיש בדפים מדף קנח והלא רק מסכת בב בטרה אומרת המשנה נפל הבית עליו ועל אשתו פחד פחדים אבל מה שכרגע נוגע בענייני ירושה זה שיש ויכוח בין היורשים של הבעל שאם אשתו מתה לפניו הוא ירש אותה הם אומרים האישה מתה ראשונה ואם כן הוא ירש את אשתו אם כן היורשים של הבעל הם מקבלים את הירושה של אותה אישה גם כן ואחר כך הוא מת אותו הבעל לכן ה רוצים לרשת גם את נכסי אשתו ויורשי האישה טוענים ואומרים שהבעל הוא מת הראשון ואם כן אתם שאתם היורשים של הבעל לא מקבלים את הירושה של אשתו כי הוא לא הספיק לרשת את אשתו רק אחר כך מתה האישה אז אם כן היורשים של האישה הם מקבלים את הירושה אז דעת בית שמאי הם אומרים יחלוקו היורשים של האישה והיורשים של הבעל חולקים בנכסי האישה ובית הלל מחלקים את הנכסים לשלושה חלקים והם אומרים כך אותם הנכסים שמוגדרים צאן ברזל שכשהן התחתן עם האישה היו לה נכסים שה הכניסה לחיי הנישואים שלהם ועשו עומדן הערכה שומה כמה זה שווה והבעל כתב בכתובה תשמעי אני מתחייב לך את הסכום הזה יכול להיות שהנכסים שלך יפחתו מערכם יכול להיות שהם יעלו בערכם כשתגיעו תת אלמני את מקבלת מנכסי כמה שהנכסים שלך היו שווים בזמן שאנחנו כעת משערים ומעריכים כמו ברזל זה דבר שהוא איתן הערך לא ישתנה אז אותם הנכסים נכסי צון ברזל אם בחז קתן ויש שלוש דעות בגמרא האם הכוונה שמוחזקים זה אורשי האישה או יורשי הבעל או שהם חולקים ביניהם והכתובה שהבעל מתחייב לאשתו שאם היא תגרש או תלמן ה תקבל מנה 200 או יותר מנכסיו זה בחזקת יורשי הבעל והנכסים שמוגדרים נכסי מילוג כמו שדיברנו על נכסי צון ברזל רק עם שינוי קטן הבעל לא אומר לאישה תראי אנחנו מעריכים כמה נכסים שאת כעת מביאה שווים וכש שתתגרש אותי תל מיני תקבלי מנכסי את ערכם כמו שהם שווים כעת לא יש לך שדות בסדר אנחנו כעת הולכים לחיות חיים ביחד הנכסים ישארו שלך רק מה הפירות בתמורה להסכמי ממון שיש בינינו את הפירות אני אקבל זה נקרא נכסי מילוג וזה נקרא סים הנכנסים והיוצאים ממה הם בחזקת יורשי האישה במילים אחרות יורשי האב של אותה אישה הם אלה שמוחזקים והם אלה שמקבלים את זה כמו שכבר אמרנו בדברי בית הלל שהנכס צון ברזל נשארים בחזקתם אז הגמרא מביאה בחזקת מי שלוש דעות רבי יוחנן אמר בחזקת יורשי הבעל כי הוא היה אחראי על הנכסים האלה ואם הוא היה מפסיד הוא היה צריך לשלם לה ורבי אלעזר אמר בחזקת יורשי האישה כי הרי הביאה אותה מבית אביה רבי שמעון בן לקיש משום בר כפרה אמר זאת אומרת כאן יש הדעת בר כפרה יחלוקו כי יש טענה ליורשי הבעל וגם ליורשי האישה ובית אביה לכן יחלוקו וכן באמת תני בר כפרה ה שנה בברייתא שלו הויל והללו באין לירש והללו באין לירש הם שווים בטענותיהם ויחלו ומשנה הבאה מדברת על בן יחיד שהיה עם אמו האלמנה בבית והשם ישמרנו נפל הבית עליו ועל אמו ושניהם מתו יש כעת ויכוח בין היורשים שלהם והיורשים של הבן מי מת קודם היורשים שלהם טוענים שהבן מת קודם ואם כן הוא לא הספיק לרשת את אמו והיורשים שלו לא יורשים את הנכסים של האמא והיורשים של הבן טוענים שהאמא מתה ראשונה ואם כן הבן עוד הספיק לרשת אותה ואם כן היורשים של אותו בן הם אלה שיורשים את הנכסים של האמא יש ויכוח מי מקבל את הירושה של האמא אז בית שמאי ובית הלל שהיה ביניהם ויכוח במקרה הקודם שנפל הבית עליו ועל אשתו אלו ואלו מודן במקרה הזה שיחלקו יורשי האם עם יורשי הבן ורבי עקיבא חולק אמר רבי עקיבה מודה אני בזו שנכסים בחז כתן הלשון מודה אני שהוא משתמש זה כיוון שבית שמי ובית הלל השתמשו בלשון מודים אז גם הוא כותב לשון מודה אני זאת אומרת לפי דעתי הנכסים בחזקתם מה מביאה ויכוח האם הכוונה בחזקת יורשי האם או בחזקת יורשי הבן אמר לו בן עזאי על המשנה הקודמת שיש ויכוח בין בית שמאי ובית הלל שהם חלוקים אנו מצטערים אלא שבאת לחלק עלינו את המקרה שבו בית שמאי ובית הלל שווים בכל אופן מה ש רבי עקיבא אומר שלפי דעתו הנכסים שלהם בחזקת שואלת הגמרא בחזקת מי אז רב אילה אמר בחזקת יורשי האם ורבי זירא בהתחלה הוא אמר כשהוא היה בבבל בחזקת יורשי הבן אבל כי סליק רבי זירא כשהוא עלה לארץ ישראל הוא חזר בו והוא קם בשיטתי דרבי ילא הוא הסים עם דבריו של רבי אילא שבחזקת יורשי ההם אבל עדיין יש כאן ויכוח כי רבא קם רבא בשיטתי דרבי זרא הוא הודיע שהוא סובר כמו דעתו הראשונה של רבי זרא שהנכסים בחזקת יורשי הבן אם כן נמצא שיש כאן כעת ויכוח בין רבי עילה ורבי זירא לבין רבא לפי רבי עילא ורבי זירא בחזקת יושע אם ולפי רבא בחזקת יורשה הבן אמר רבי זירה מזה שחזרתי בי כשעליתי לארץ ישראל שמ מינה אוויר ד ארץ ישראל מחקים ונתתי לבי לעמוד על אמיתות הדברים ולחזור בי מהשיטה הראשונה ם מבארת הגמרא טעם ממאי מה הטעם שרבי זרא באמת סובר כעת שהנכסים בחזקת יורשי ההם אמר הבאיה הויל והחזקה הנחלה כל ימיה אחרי שמת בעלה הנכסים שלה היו מוחזקים באותו שבט שלה שלהם אז אם כן זה נשאר בחזקת המשפחה שלה רבי עקיבא חלק על בית שמאי ובית הלל אמר לו בן עזי על המקרה שבו חלוקין בית שמאי בית הלל הנו מצטערים ואתה בא לחלוק עלינו את המקרה שבו הם שווים אמר רבי סמלא מזה שאתה רואה שבן עזאי מדבר בצורה כזאת הדע המרה זה אומר שבן עזי היה תלמיד חבר דרבי עקיבא אהבה הוא לא היה תלמידו משום אמר לי שבאת לחלוק עלינו את השווים אם הוא היה תלמידו היה חייב לומר שבא רבינו לומר בדרך כבוד עד כאן דף קנח [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה