הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קמח
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קמח
[מוזיקה] ב 14 דף קמח השו מתחל בעזרת השם 6 וחצי שורות מלמעלה הי בו ילה הו בסוגיה שלפנינו יש כמה פירושים וכמה גרסאות ונלך עם הגרסה שהרשע מעדיף הרשב מעמיד שהספק שלפנינו עוסק לגבי מה ששנינו במשנה שכיב מרע שחילק את נכסיו אז אם הוא לא שיר קרקע כלשהוא אז גם אם הוא עברי הוא לא יכול לחזור בממונה שוא עשה עם קניין כמובן כיוון שרואים שהוא נתן זאת גם על הצד שהוא יבריא כבר השאיר לעצמו אבל אם הוא נתן הכל אז אנחנו אומרים אומדנה שהוא נתן זאת רק כיוון שההוא חשב שהוא מת אבל אם הוא בריא הוא עברי אז הוא חוזר בו המסתפק את הגימור בואי להו מה קורה בשכיב מרע דקל לאחד הוא נתן את הדקל שהיה לו לאחד בלי הפירות של הדקל אחר כך נמלך ונתן הו פי רוסוף של הדקל לאחר ולא השתייר לעוד קרקע מה הוא אומר הרש בם כמו שנראה בהמשך רב נחמן אומר ששכב מרש שכתב את כל נכסיו אם בנמלך דיין הוא נתן חלק ואחר כך הוא נמלך לתת עוד חלק בסוף הוא חילק את הכל אז אם מיס קנו כולם אם עמד הוא חוזר רק באחרון בלבד כ הקודמים זה היה מתונה במקצה אז הם קנו אם היה קניין רק האחרון שאז הוא לא שיהר כלום ממנו הוא יכול לחזור הספק שלפנינו הוא האם אנחנו אומרים כשהוא נתן את הדקל הראשון בלי פירות הוא שייר לעצמו גם את מקום הפירות את ענפי האילן שבו גדלים הפירות וכשנה לשני את הפירות עדיין מקום הפירות שיהר לעצמו ואילן שמחובר לקרקע כקרקע דומה וכאן מבואר ברשב שרק מושיר לעצמו קרקע נראה בהמשך שיש שיטה שגם משיער מלטם זה נקרא שיעור אבל פשס רשבם הולך כאן שדווקא שייר קרקע ממילא מתון ושה מתונה בין בעלם בין בפירות ואם הוא יבריא הוא לא חוזר אם היה קניין או שמה אין כאן שיור וכש שנתן את הדקל הראשון את כולו נתן כמובן חוץ מהפירות עצמם ואיין כאן שיור קרקע אז ממילא כיוון שנראה לאלון שצריך להשאיר לעצמו קרקע כדי פנו סוסה וכאן הוא לא השאיר לעצמו קרקע אלא השאיר לעצמו רק את הפירות אחר כך הוא נתן גם את הפירות אז ה מתונה בקול יכול לחזור בו אם הוא עברי אם תמצא לא ימר לאחר לא יב שיעור ורשבה מעדיף את הגרסה שמוחקים את המילה לעצמו אלא לאחו ושי חוץ מפרו יסוב מהו דהיינו אם לראשון הוא הדגיש ואמר חוץ מפרו יסוב הרי יש כאן איתור לשון כי גם כשהוא נותן לו סתם את הדקל והוא לא נותן לו את הפירות אפילו שהוא לא הדגיש חוץ מפרו יסוב אז הוא נתן לו רק את הדקל לא נתן לו את הפירות אלומ כשהוא אומר מילים מיותרות חוץ מפרוו אז הוא מתכוון לשייר מקום לעצמו ויש כאן שיעור קרקע וכיוון שיש שיעור קרקע הוא לא יכול לחזור מתנתו זה הספק בא רובה ואומר שהעיבו השנייה אין בספק אומר רוב הרב נחמן אם תמצ מגים תאמר לגבי הבו הראשונה דקל פרוסו לאח לא י שיור מו פר אבל כמו שהרשם גורס חוץ מפרוו דיינו הספק השני ודאי ששי מקפר כיוון שיש כאן לשון מיותרת ושוב חק את המשפט שלפנינו ונלך עם גרסת הרשם שמוד בסוף הגו הסבך וליב דרב זביד רב זי מתייחס למה שלמדנו בפרק אמח סבס אדם שמכר בית אז כתוב שם שלא כלול בבית את הדיו העלי הקומה השנייה שם למדרש לוקיש זס מרס אמבס לחברו ואמר לו על מנת ש שליד שלו מה הכוונה אז שם אמר רב זימר רצ צי בו זיזי מוצי לשאר לעצמו את הוטו הולי צריך להתנות גם אם מוכר בית סתם הדיו שלו אז בזה שהוא הוסי ואמר על מנ ש שלי הוא בא לשאר לעצמו עוד דבר שהוא מוכר או נותן ל בזה שקונה ממנו את הבית אז הוא מוכר לו את הבית והחצר וזה שהוא מוסיף ומר המנ שד שלי הוא מתכוון לומר שהוא משאר לעצמו גם חלק בחצר דהיינו זכות להוציא זיזין על גבי חצר של הקונ הוא לא יכל לעכב עליו אלמה רואים כדיו שיר זה היה מותר להזכיר את הדיו והוא הזכיר שמשרת הדו מוק זיז משר אכנ כדומה חוץ מפרו סוב אז התור לא שמי פרשיר ממילא זה מתו במק והוא לא חוזר אומר לרבבה רבש נן אנחנו את הבוי בדברי רב נחמן רב שמל לא קש מסלו לגבי מתנס בורי וכמובן מזה אפשר לפו לגבי שימרה ולא לגבי דקל לגבי ו באמת אז מה אמרנו ד שו שמ ואמר נ שלי של וכמו שאמרנו שרב זי מ שהכוונה שיש לו גם זכות להוציא זיזים על זה שנינו מה קורה אם הוא נתן ביס לאחד תו חוד סבור קנ את הבית לראובן דתו לשמן מה משיו הוא נתן לשמן גם זכות בחצר שהוא נתן לרובן יחד עם הבית להוציא זיזי דתו או אם תמצא ל ם הבית תו חד לשיעור מה קורה אם כשהוא נתן לראשון את הבית הוא אמר חוץ מדיוט מהו האם בזה הוא באמת שר זכות זיזים שזה הוא נתן לבעל דייטו לשמעון או לא על זה אומרוב אמר רב נחמן הספק השני הוא לא ספק אם תמצא לו אמר גם תאמר ביס לך דיו ך ודלה ושיו ובעל דייטו אין זכות להוציא זיזים אבל אם הוא אמר לראשון חוץ מיוטו ש אז כמו שהוא אמר על מנס לעצמו אז יש לו לעצמו מו זיזים הגם כשהוא נותן את הבית לאחד דתו לשני לראשון הוא אומר שהוא נותן לו חוץ דיטו זאת אומרת שהוא משייר לשני שנותן לו אתו זכות תוצאת זיזים מעל החצר שהוא נתן לראשון אמר רב יס מניומי אומר רב נחמן המר שהזכרנו ל ש כל נכב לאחרים רוים אם במחלק ש לכתחילה רצה לחלק עכשיו את כל נכסיו הוא לא שתק הוא אמר אחד אחרי השני הכ לא יכול לומר את הכל ביחד הוא חייב לומר אחד אחרי השני מסכו כולם כדין כל מת נשכיר שלא צריכה קניין הימת בדיו בעלמה אומד חוזר בקולון קדימת נשמר אם בנמלך לא היה בדעתו לחלק את כל נכסיו הוא חילק חלק ואז הוא שתק לא רצה לחלק עוד וחזר נמל וחילק עוד עד שהוא חילק את כל נכסיו מסכו כולו אומה דנו חוזר אלו באחרון כמובן שהראשונים הוא עשה איתם קניין אם הוא לא עשה קניין אז זה לא חל אבל כין של הראשונים הוא עשה קניין וזה היה במקס אז ראינו במשנה שיר קרקע כלשהו מ מנוס מתונה רק לאחרון שאז הוא לא שיר לעצמו כלום אז מזה הוא חוזר שואלת הגמור ודיל מוק וד היב אולי משהו שותק בי מתנה למתנה זה לא כנמ לך אלא הוא אמר כך השדה הז נותן לראובן אחר כך הוא שותק הוא חושב מה אני אתן לשמעון אחר כך אומר זה לשמעון אחר כך הוא שותק הוא חושב מה יתן ללוי אבל מעיקור היה בדעתו לחלק את הכל וממילא יוכל לחזור בו כשעמד מחוליו אז למה אומרים שהראשונים קנו אונה הגמור סתומ שכי מר מדקדק הוא קודם מאיים בליבו מה יתן לכל אחד לפני שיבוא לפניו ועוד הרייב ממילא אין סיבה שישתוק בין לזה ומד שתק אז רואים שהוא היה נמלח אומר רב אחר בר מניומי אומר רב נחמן אומנם למדנו במשנה ששימרה שכתב את כל נחוס לאחרים ואז אם הוא עברי יכול לחזור בו כ אנחנו אומרים אומד שנתן זאת רק מחמת שהוא חשב שהוא הולך למות אבל בפועל אז אי אפשר לקיים הלכה זו עוד מעט נראה אם כך באיזה אופ מדבר את המשנה למה אומר כך שכיר שכוס כ חוס חים כל הנכסים הידועים בכל זאת חישין שמו יש לו נחוס במדינה החרס ואז הוא כן שיר לעצמו וכמובן כמו שדיברנו במשנה מדובר שהוא נתן את הנחושים בקניין אבל אם הוא אמר זאת באמיר בעלמה אז ברור שיוכל לחזור כשהוא יבריא כי אם יש לו נכסים אחרים אז המת נשכיר מי מקצ שכלל לו חלה בלי קניין מקשים הראשונים הרי הוא מוזג בנכסיו הוא עברי אומר אני חוזר בי אנחנו אומרים אתה לא יכול לחזור בך כי חוששים שמה יש לנכסים מדינה חרס מחשש אתה מוציא מיד מוזק אז כמה דרכים נאמרו בראשים אחת הדרכים שרבינו יונה כיוון שלמעשה הוא קנה את כל הנחושים בקנין ולפנינו מתון קבורו למדנו לדס חכמים באמת הוא לא יכול לחזור בו אלא משנתנו סוברת שהולכים אחרי ודנה אנחנו מבטלים את המתונה אז כיוון שאנחנו הולכים לבטל מתנה ברורה על ידי קניין באומ דנה אז האומדנה צריכה להיות 100% אם זה לא 100% כי יתכן שיש לנו חוסם ד ים אי אפשר לבטל שואל את הגבור אם כך סניס קושיר קרקע כל שונוס קימס איך מש כחס לו אז זה הלכה שלא נוהגת בפועל מתי כן תנהג הלכה במשנה אומרת הגמור יש שתי אופנים שתי תירוצים אומר רב חומה אופן ראשון שייתכן בום הכל נחוסי הוא לא חילק שדה זו לזה ושדה זו לזה וקרם זו לזה אלא אמר כל נכסה אני נותן לפלוני ופלוני ממילא היכן שהם גם נסיים הוא נתן הכל באופן כזה אמו חיזו מרב רב שומר בוזק לון דסלי כשאנחנו מוחזקים בברור שאיין לו עוד נכסים אבל בסתם שתחנת שיש לו נכסים נס הים אז חוששים שיש לו עוד והוא לא יכול לבטל את המתונה אם הוא עברי וק תרגמו ספק הזכרנו לאש דיקי מבטל דיקי מתנ שימרה הוא נתן לאחד יכול לחזור בו לתת לאחר הוא יכול לחזור ב בכלל להשאיר לעצמו אבולה הוא מסתפק את הגמור חזור צס אחזור בכולו אוי לוי מה הכוונה שכירה שכתב כל נכסיו לרובן אחר כך הוא אומר לא שדה אחת אני רוצה לתת לשמעון האם אנחנו אומרים שכיוון שהוא מתחרת משדה אחת אז הוא מתחרט לגמרי ע המתון שוא נתן לראשון אז לשני הוא נתן רק שדה אחת לראשון לא נתן כלום אז היורשים יוציאו מיד הראשון לשני זה מתון במקס שאם הוא עשה קניין זה חל בכל מקרה או שזה לא חזורי אלא מה שנתן לשני קנה שני וכל השער הוא השאיר לראשון אז אם יעמוד מכליו יחזור בשניהם כי לא שהר לעצמו כלום ואם הוא מת שניהם יקנו זה הספק תושמע למד בברייס שכי מרא שכולו לרישון הוא נתנה שכי מרה את כל נכסיו לרישון לראובן אחזר אחר כך הוא חזר בו הו מקצו סון לשני ממש הספק שלפנינו בזה מדברת הביסי אז מה אומרת הביסה שיני קונו רישן קונו מיליו בשמש ואז מה אומרים שהראשון לא קנה למה כ חזור במקצה זה חזור בכולו א השני קנה כדי מת נשכים במקצה מדובר שעשה לו קינין והראשון לא קנה אבל אם זה לא חזורי אז שניהם צריכים לקנות השני יקנה מה שהוא נתן לו וכל השעל הראשון אומרת הגמור אלוי יתכן באמת שחזור במקצה זה לא חזור בכולו הברס שאומרת שרשן לא יקו בש עמד הוא עמד מכלי הוא עברי אז השני קנה כ זה מתו במקס הוא לא יכול לחזור בו הראשון שהוא נתן לו את כל הנחושים בלי שיור אז אמו מתחו זו אז אמיס הגימור הת הקשה עוד מעט אם הוא עמד אז שניהם לא קונים גם השני לאכי ככיוון שאנחנו אומרים שחזור במקצה זה לא חזורי אז כל השעל הראשון אז ה מתונה בכל נכסיו ואז הוא יכול לחזור בו אם הוא עברי הגמור כת מבינה שאפילו שחזור במקס היא לא נחשבת חזור בכולו אבל בכל מקרה המתנה השנייה נחשבת כמתנה במקצים כי למעשה עכשיו הוא נותן רק מצס באמת הגמורה תקשו עוד מעט אומרת הגמורה אוחנ מסתבר שהביסה מדברת כשהוא בריים מכולות שעמד ולא שהוא מת מדק אותון הסיפה הסיפה יש אופן הפוך מה קורה מקצו לראשן וקולון לשני הוא אמר כך הנותן שדה אחת מסדות לראובן אחר כך הוא אמר אני נותן את כל שר נכסי לשמעון רשו קו כיוון שיש בזה שיעור אז מתו אם הוא עשה איתו קניין שני קונו עכשיו כך איסה מדברת בשוד ברי מכו משומש קו כיוון שלא הוא נתן את כל השר אז מתוקולו וכולו ראינו במשנה לא השאיר קרק כלשהו מתונה אלו ימ שמדובר בשמ רוקנו כדת נשכר שקונה אחרי מיסק הכן שאין שיעור ל הראשון נתן חלק כל השר לשני שניהם יקנו אלא בדי מדובר שהוא עברי ולכן הוא חוזר כיון שמתו בקו יכול לחזור אז מידס בעומד רשנ בעומד אז ממילא התחיה שאמרנו שמדובר בריש בעומד היא נכונה אבל כעת מקשה הגבור מה שאמרנו אומר לרב ימה לרב אש מה אמרנו הרי שכתוב שמשכירה נתן את כל נכסיו לראובן אחר כך הוא חזר בו ונתן חלק לשמעון השיני קונו הריש לא קונו אז אמרנו אם מדובר שהוא מת אז רואים שחזור במקס זה חזור בכולו אבל אם נאמר שמדובר שהוא עומד מחולי וי אז אין רעיה אומר הב שלו אומר הבל הרבה שלו ותה נ בשוד אפילו בשוד אז גם נוכיח אי אמר בשחזור במקס אחזור בכולו הנו דשני מסקו למה כי ברגע שאנחנו אומרים שיש כאן חזורי אז לשיני הוא נתן רק מצס כל השר חזר אליו כ הוא חזר בו ממתנה לראשון אז מתו במקס אם עומד אינו כוזו לכן השקונה אלו חזור במקס חזור בכולו ומה שלא נתן לשני נשאר לראשון נה כמחלק אז הוא חילק את כל נכסיו לחד מני קנו שניהם לא יקנו כרין שניהם הוא נתן את כל הנחו לא שהיר לעצמו קרקע כלשהו אז גם השני לא יקנה אז אמת הגמורה פושטת ואלכס חזור במקס אחזור בכולו ולכן ריש הריש של הבריה מה אומרת שאם הוא נתן את כל חוסוב לראובן אחר כך הוא חזר בו ונתן שדה אחת מסס מ חוסוב לשני אז רישן לא יקו ושן קו זה מת משכח לו בין שמס בין שעומד שני קנה כ חזר בו מהראשון אז זה מתונה במקצים אז בכל מקרה הוא לא יכול לחזור בו ראשון לא קנה כ חזר בו לכן אפילו אם הוא מת לא יקנה ראשון כי דקי מ דקי הוא יכול לחזור בו ברגע שנתן חלק לשני הוא חזר בו את כל השער שלא נתן לשני הוא השיר לעצמו סיפ מה כתוב בסעיף מקרה הפוך שאם הוא נתן חלק מנכסיו לראובן ואחר כך הוא נתן את שער הנכסים לשמעון הרשקו השני לאקו זה כחס לו אלו כשעומד הוא בריא מכליו אז הריש קנה כי זה מתו במקצה כ ה שיר את כל שר החוסים אז הוא קנה אם הוא עשה איתו קניין שיני לא קנה כי הוא נתן לו את כל השער אז אין כאן שיעור אז אפשר להבין את הבריה אבל אם מדובר שמת אז שניהם צריכים לקנות קדימה אתנ שימרה ת את הגמור עוד ספק ולמסה ברשם נראה כ בעוד ראשונים כגרסה שמוד בסוף בלי שנ אחריה זה לא לישנה חרנה אלא באמת זה הגרסה שהייתה לפני הראשונים שהספק שלוש ספקות בגימור בלי הסברים של צדדי הספק אבל לפנינו יש כן הסברים לשלושת הספקות אז נאמר גם את ההסברים של הגימור וגם את ההסברים של הרשם שלא הייה לפניו ההסבר של הגימור הבלו הגדיש כל נכו סו עומד שכי מרה שלא נתן מתנה את כל נכסיו אלא הקדיש להקדש את כל נכסיו והוא לא שיר לעצמו כלום אחרכך הוא ברי מכוו מה הוא האם הוא יכול לחזור בו מהקדש אלא מי אמרינן כלל לגבי הקדש גומרו מקנה הרשב מתאים בערך עם זה הרשב אומר מי חומר מתנס דני גומה וגדיש הכל בלב שולם בין יחיה בין ימות אודיל מכל לגבי נפש כשמדובר לעצמו שאם הוא עברי מה יהיה לו לאכול לא יגמרו מקנה גם בקדש שיכול לחזור בו אם תמצ למה שבדש הכל מוקדש ואפילו עמד מכל ום איקר חוסוב מהוא מי אמרי קבנ אף לנים כשירים גומר ומקנה אפילו יברי אודיל מכל לגב נפשי לא יגמרו מקנה רשבם שלא גורס את מי אמרינן אז הוא מסביר כך שתי הסברים הסבר ראשון יתכן שכוונו של השומים לתת לכולם אז הוא יקנה לגמרי לכל מי שיבוא ויזכה או כיוון שהפקיר ממונו אז הוציאו מדעתו לגמרי הוא לא רוצה להנות מזה גם אם הוא יבריא או לא אם הוא יבריא במת הוא לא התכוון לכך אם תצלם שהבקר הוא לא חוזר כ הוא לא חושש לממון הזה אתה רואה שהוא הבכיר אותו לא שהוא רצה לתת את זה לאוהביו לא עניין אותו בכלל מי יקח את זה זת אומרת שאפילו מייברי לא מעניין אותו אז מה קורה חי לכל נחוס לעני כן מעניין אותו נתן לעני זה ני זה מי אמרינן צדוק ובד מגמ גומרו מקנה אפילו אם הוא יבריא הדיל מכ ג בנפשי לגומר מקנה רשבם שלא גורס את ההסבר אז הוא מסביר מלי מידנים כיד הקדש ואנחנו עכשיו צמה ש בהקדש הוא לא חוזר בו אוי לוי זה אחרת קדש והוא כן חוזר בו תיקו שלושת הספקות נשארו בספק אומרת הגמורים סיכמנו שמת שימרה זה רק אם הוא אמר בלשון ש שאם הוא היה עושה קניין בבורי אז זה מועיל אבל אם הוא אמר למשל יודו פלו בבית זה לא אמר כלום אז אומר רב שיש אלו לשונות מועילים אם הוא אמר אטול אמר פלוני טול נכסי או ויזכה או ויזיק או ן כל אחד מהלשונות האלו לא שת שנינו אס אנל וס זה רש בארמית ברש רבי חק שלמדנו קו סובר שלמשל אדם שיש לו כמה בנים הוא יכול לתת מתנה לאחד מהבנים בלא ש ירושה אז גם אם הוא אמר לשון ירושה זה מויל הלשונות שלפנינו בזה יש ספק י מ אר פלוני יהנה מנכסי האם הוא התכוון כולו מתו קומר הוא יהנה בהם כמו שהוא נהנה מנכסיו אודיל מליני מקומה הוא יהנה קצת מהם עוד ספק הוא אמר פלוני רוא ב ירה בנכסי מה הוא האם הכוונה שהוא יראה כבעלים או שהוא רק יהנה מהם ימ במהו אשון בו מהוא האם שהוא יעמוד וישן כבעלים או לא למיסה הראשו טמאים הרי אמרנו כבר הזכרנו כעת שיודו פלנ בי זה לא אמר כלום כי דירה זה לא ש בממש אז לכאורה גם הנו ירוא ימו דישון זה דברים ש בהם ממיש אז הרבד אומר שוודאי מדובר באופן שמר נחוס לפלוני שיה בהם נחוס לפלוני שישון בהם הספק הוא האם זה בא לומר שהוא לא מתכוון באמת נחוס לפלוני כפשוטו אלא רק שיהנה קצת מהם או שמה משהו וסיף שין או שישון זה לא בא לגרוע רק להוסיף אמל המתונה כן קיימת אז כל לשונות הלו נשאר בספק תקו עד כאן דף קמח [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה