הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קמא
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קמא
[מוזיקה] בב בטרה דף קמא מתחילים בעזרת השם שורה שלישית מלמעלה ראינו במשנה דבר פלא אדם אומר אם ילדה אשתי זכר אני נותן לו מתנה רק 100 זוז וכולי היינו ואם היא תלד נקבה אני נותן לה כפול 200 זוז לממר בעצם התנא במשנה בא לומר לנו דבת עדיפה לי מבן שאדם העדיף שתיוולד לו בת יותר מבן ולכן הוא אומר שהוא מקנה לעובר אם זה בת 200 זוז ואם זה בן רק 100 זוז והרי אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי כל שאינו מניח בן ורו הקדוש ברוך הוא מלא עליו כעס עברה שנאמר כשהתורה אומרת על אדם שמת ובן אין לו לכן הבת יורשת כתוב לשון והעברתם לשון עברה לשון כעס את נחלתו לבתו ואין העברה אלא לשון כעס לשון עברה שנאמר לגבי היום יום הדין לעתיד לבוא יום עברה היום ההוא אם כן לפי דבריו של רבי שמעון בן יוחאי הבן שיורש זה יותר חשוב ואם כן איך יתכן דבר כזה שאדם הוא לא יודע אם יש לו בן או בת והוא מעדיף לתת לה בת יותר מתרצת הגמרא שלושה תירוצים תירוץ ראשון באמת אדם מעדיף שבתו יהיה ל מזונות ברווח ולכן הוא אומר אם תלד אשתו בת כעת יש עובר והוא לא יודע אם זה בת או בן אם זה בת הוא רוצה שיהיה לה מזונות ברווח ולכן הוא נותן לה 200 זוז אבל לעניין ירושה כדי ש ה קרקע שהאבא קיבל וזה נחשב הנחלה על שמו ישאר אצל בנו כדי שתישאר על שמו אז זה עניין ירושה בין דיפלי כי הבת תעביר את הנחלה לשבט אחר כי הרי ה בת בעלה יורש אותה ואם היא תתחתן עם בעל משבט אחר זה יעבור לאותו שבט שבט אחר ולגבי נחלות ירושות הסדר הוא אם אנחנו הולכים לפי ההתחלה של הכניסה של עם ישראל לארץ ישראל שקיבלו כל אחד מהשבטים חלק בארץ ישראל ישראל שבט כל שבט ושבט קיבל חלק בארץ ישראל והתורה מאוד מאוד אה מדברת בצורה מאוד חזקה וברורה שרוצים שהנחלת ישארו אצל השבטים ולא יעברו משבט אחד לשבט אחר אז לכן אדם שיש לו בן שהוא מקבל את הנחלה שלו זה נשאר אציל השבט שלהם אבל אם אין לו בן אלא רק בת והיא מתחתנת עם בעל משבט אחר אז הבת הרי היא תירש את אבא שלה וכשהיא תמות בעלה יורש אותה או הבנים שלה ירשו ואז יעבור לשבט של בעלה לכן לגבי ירושה זה שונה אבל לעניין הרווחה של מזונות כשהוא נותן מתנה בתו עדיף עלי כדי שיהיה לה מזונות ברווח כי לא יכולה לחזר אח אחר המזונות שלה זה יותר בושה בשביל בת להתחיל ללכת לחזר על הפתחים תירוץ שני מה שמצד אחד במשנה אנחנו רואים שאדם נותן לבת יותר מבן ורבי שמעון בר יוחאי אומר שאדם שלא משאיר בן הקדוש ברוך הוא כועס עליו שמואל אמר תירוץ כ החה במבקר את הסקין שיולדת את הראשון נוח להשתלת בת יותר מבן וכמו דברו של רב חסדה רב חיסה אם בת נולדת ראשונה תחילה סימן יפה לבנים בגלל שני סיבות סיבה ראשונה הקמרי דרביה לאח היא מגדלת את האחים שלה וידמר סיבה שנייה ו שלת בביש על ידי שנולד לו בת והתחלה לא תשלוט בעין הרע ולא יאמרו כמה בנים יש לאדם הזה אמר רב חסדה לדידי לי הבנות עדיף בנתן עדיף אני מבני נתקיימו לו בנותיו והוא זכה לחתנים גדולי ישראל כמו שמביא תוספות רבה ורמי ברחמה מראו כבר ברחמה חתנים שלו היו גדולי הדור נמצא שהוא קיבל נחת דווקא מהבנות שלו תירוץ שלישי והיא בתמה אם תרצה אפשר לומר שהמשנה שלנו כמו מי היא סוברת מהני רבי יהודה היא שהוא סובר שאדם ותר רוצה ש שהבנות שלו יהיה להם מספיק מזונות ו שלא תבזי מזונותיהם מביאה הגמרא שהכוונה רבי יהודה זה לא הרבי יהודה של הבריתה הראשונה שהגמרא תביא אלא כמו דברי רבי יהודה בבריתה השנייה שנראה הי רבי יהודה לא רבי יהודה של הבריתה הבאה אלאמה רבי יהודה ד בקול מה זה רבי יהודה של בקול ד תניה פסוק אומר הקדוש ברוך הוא בירך את אברהם אבינו השם רך את אברהם בקול מה התוספת של המילה בקול רבי מאיר אומר הוא בירך אותו בזה שלא היה לו בת המילה בקול זה ב ועוד כ ל כ זה גימטריה 20 ל 30 ביחד 50 נ זאת אומרת זה כמו בן הוא בברך אותו שהיה לו בן רבי יהודה אומר הוא בירך אותו שהייתה לו בת ובקול שמה רואים שבת עדיפה אומרת הגמרא מי אמר עדיפה אמו ד שמת למה שאנחנו רואים כאן ששמענו לדבריו של רבי יהודה שגם בת היה לו ברת הנמי לא חסרי רחמנה לאברהם שאדם בשביל לקיים מצוות פרו רבו הוא צריך שיהיה לו גם בן וגם בת אבל אנחנו לא מוצאים עדיפה מבן מי שמת לה וכי שמענו דבר כזה בדברי רבי יהודה אלא לכן אנחנו אומרים שמה שהתכוונו לדברי רבי יהודה זה הבריתה השנייה א רבי יהודה ד תניה פי דברי רבי מאיר מצווה עליו לזון את הבנות חומה שמצווה עליו לזון את הבנים דסק בתורה כי הם עוסקים בתורה דברי רבי מאיר רבי יהודה אומר מצווה לזון את הבנים שעוסקים בתורה ומי יותר מי החמור יותר אם הקל אם את הבנים הוא צריך לזון אז כל שכן וחומר לבנות שהבנות חמורות יותר שהוא צריך יותר לזון אותם דלא לית זלן כדי שלא יתפזר אחר מזונותיהם רואים אם כן שדברי רבי יהודה הוא סובר שיותר חשוב לאבא שהבת תהיה לה זנות בהווה כדי שלא תצטרך אחר כך לחזר על הפתחים שבשבילה זה בזיון יותר גדול כעת מביאה הגמרא שתי ברייתות שעוסקות לגבי אדם שרוצה לתת לבן או בת מנה או 200 ו יש פלא באיזה מקרה הבריתה מדברת הבריתה הראשונה הלד תניה מה שנאמר בבריתה שאם ילדה זכר ונקבה אז זכר מקבל 150 זוז מנה וחצי שזה שישה דינרין של זהב והנקבה נוטלת רק חצי מנה ח זוז שזה שני דינרים של זהב באיזה מקרה זה מדובר אמר רבשי אמרית לשמע אתה למדתי את הסוגיה הזאת כמי ד רב קאנה לפני רב קאנה והוא הסביר לי מדובר כאן שהוא הפך את דבריו מסרס והוא תנה בצורה הזאת לפני שנולדו אתו הוא אמר אם תלד אשתי זכר תחילה אז הזכר תול מים והנקבה שתצא אחריו לא תיטול ולא כלום ואם תלד אשתי נקבה תחילה אז היא תיטול מנה והזכר אחריה ייטול מנה וכשהיא ילדה זכר ונקבה ולא ידין ני מיני הוא נפק ברש אנחנו לא יודעים מי יצא ראשון אזכר בין אם הוא יצא ראשון בין אם הוא יצא שני מנה ודאי מגיע לו שקיל מנה ממן אפשר אם הוא נולד ראשון מקבל שני מנים אבל מנה ודאי הוא מקבל ודך מנה המנה השני אב הממון המוטל בספק זה ממון שהוא בספק וכול קין ולכן אזכר מקבל בזה 50 והנקבה מקבלת רק 50 היוצא שהוא מקבל 150 והיא רק 50 כעת הגמרא מבארת את הבריתה השנייה הד תניה אם ילדה זכר ונקבה אין לו אלא מנה באיזה מקרה הבריתה הזאת מדברת איך הי משכחת לה אמר הבינה לא מדברים פה על הבן או על הבת אלא במו שרני כד תניה כמו הברייתא אדם שאומר המבשר מי שיבוא לתת לי את הבשורה הטובה במה נפטר רחמה של אשתי מי היה הראשון שנולד אם יבשר ני שילדה זכר אז אותו שיבוא לבשר יטול מנה אז אם הוא ביסר לו שילדה זכר נטל מנה ואם הוא אמר מי שיוסר לי אם ילדה אשתי נקבה אטול מנה וילדה נקבה ובא מישהו וביס לו את זה נוטל מנה ואם הוא ביסר לו שילדה זכר ונקבה המבשר אין לו אלא מנה שואלת הגמרא והרי הוא רק דיבר לכאורה על מקרה של זכר או על מקרה של נקבה לא ראינו בפורש בין המקרים שהוא דיבר על זכר ונקבה לכאורה הוא לא אמר אומרת הגמרא מד פה שהוא כן אמר דמר נמי הוא אמר אם אם יבוא מישהו ויושר לי שילדה זכרה יקבל מנה אם יבוא מישהו ויושר לי שילדה נקבה יקבל מנה וגם אמר אם יבוא מישהו ויסר לי שילדה זכר ו נקבה נמי תול מנה שואלת הגמרא אז מה החידוש אלא למיו מי אם בכל מקרה המבשר מקבל מנה למה הוא פירש עם זכר עם נקבה היה אומר המבשר ני מי שהיה ראשון מי שנולד ראשון יטול מנה רצת הגמרא זה בא למיו זה בא למעט במקרה ש הודיעו לו שילדה אשתו נפל ובר מת אז המבשר לא מקבל כלום והכוונה של האבא שבשרו לו בשורה טובה או שנולד לו בן או שנולדה לו בת עד כאן השיעור על דף קמא
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה