הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קכט
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קכט
[מוזיקה] ור בטרה דף קכט מתחילים בעזרת השם שורה חמישית מלמעלה המחלק נכסיו על פיו לא כמו סדר הירושה שהתורה קובעת הוא רוצה לתת לאחד מהבנים יותר אחד מהבנים פחות וריבה לאחד ומת לא אחד וכולי אומרים רבנן שאדם לא יכול להתנות שהוא מחלק את הירושה בדרך שונה ממה שהתורה מחלקת הוא מתנה תנאי שהירושה שלו תתחלק אחרת ממה שכתוב בתורה דבריו בטלים כך אומר התנא במשנה כל זה כשהוא אומר לשון ירושה ירושה התורה קובעת איך היא תתחלק אבל בלשון מתנה שההוא רוצה לתת לאחד יותר ולאחד פחות בחייו בוודאי שהוא יכול לחלק כרצונו והתנה הוסיף ואמר אם הוא כתב לשון מתנה בין בתחילה בין באמצע בין בסוף אז דבריו קיימים יש במהלך הגמרא היום שלוש אפשרויות שמשלבים בנוסח שטר גם לשון ירושה וגם לשון מתנה אפשרות אחת שהיא הכי קלה שהוא כותב לאחד גם לשון ירושה וגם לשון מתנה על שדה אחת אדם אחד שדה אחת גם לשון ירושה גם לשון מתנה אז לפי כל הדעות ודאי זה הועיל הוא יכול לחלק בצורה הזו את הנכסים שלו כרצונו אפשרות שנייה זה שילוב או שהוא מחלק לשניים שדה אחת או שהוא מחלק שתי סדות לאדם אחד ואז הוא משלב בשטר גם לשון מתנה וגם לשון ירושה זה האפשרות האמצעית ואפשרות שלישית שהוא בא לתת לשני אנשים שתי שדות על זה מביאה הגמרא באופן כללי שלוש דעות היחיד מי מה הפירוש מה שהמשנה כותבת שאם המוריש כותב לשון מתנה בתחילה באמצע או בסוף דבריו קיימים ה יחידה ממתנה בתחילה ה יחידה ממתנה באמצע ו יחידה מ בסוף מביאה הגמרא את דברי רב דימי בשם רבי יוחנן שזה הדעה המחמירה ביותר כי אתת רב דימי כשהוא בא מארץ ישראל לבבל הוא אמר בשם רבי יוחנן רק אם הוא כתב שדה אחת לאדם אחד גם בלשון ירושה וגם בלשון מתנה דבריו קיימים והוא מביא את את כל שלוש האפשרויות גם לשון מתנה בתחילה גם לשון מתנה באמצע וגם לשון מתנה בסוף תינתן שדה פלונית לפלוני וירשה אז קודם אמרתי נתן זוהי לשון מתנה בתחילה כתב ירשה פלוני לשדה פלונית ותינתן לו אז לשון מתנה זה בסוף זוהי מתנה בסוף אם הוא כתב ירשה פלוני לשדה פלונית ותינתן לו ואז הוא הוסיף עוד פעם וירשה ולשון מתנה באמצע זוהי לשון מתנה באמצע וד דווקא באדם אחד ושדה אחת הוא כתב לאדם אחד שדה אחת הוא כתב לשון מתנה דבריו קיימים אפילו שהוא גם הוסיף לשון ירושה אבל לפי דעת רב דימי בשם רבי יוחנן במקרה האמצעי שזה לא אדם אחד בשדה אחת אלא זה אחד מול שתיים או אדם אחד ושתי שדות או שדה אחת ושני בני אדם לא מועיל לשון מתנה אלא מי כתבו לו רק את הלשון הזו אבל השני שכתבו לו לשון ירושה מה שהוסיפו לשון מתנה לא הועיל כעת מביאה הגמרא את הדעה השנייה האמצעית רבי אלעזר הוא אומר לא רק אדם אחד ושדה אחת מועיל כשמשלבים בלשון ירושה גם לשון מתנה אלא אפילו במקרה האמצעי שזה אחד ושתיים אדם אחד ושתי שדות או שדה אחש בני אדם זה מועיל אם הוא כתב לאחד לשון מתנה ולאחד רק לשון ירושה מועיל לשון מתנה שכתב לאחד גם לשני כיוון שבדיבור אחד הוא נתן לשניהם ושניהם קנו אבל לפי דעתו באפשרות השלישית שזה שתי שדות ושני בני אדם ולאדם אחד הוא כתב לשון מתנה על על שדה אחת ואל אדם השני הוא כתב לשון ירושה על השדה השנייה לא מועיל לשון מתנה של זה לזה רק זה שכתבו לו לשון מתנה הוא זה שקנה דעה השלישית הדעה המקלה ביותר זה דעת רבין בדעת רבי יוחנן כית רבין כשהוא בא מארץ ישראל לבבל הוא אמר בשם רבי יוחנן כשאדם אמר בשני אנשים שתי שדות תנתן שדה פלונית לפלוני הוא אמר לו בלשון לאותו אחד ה אמר בלשון מתנה תנתן וירש פלוני שדה פלונית לזה אמר בלשון ירושה רבי יוחנן אומר לא רק זה שאמרו לו בלשון מתנה קנה אלא אפילו זה שאמרו לו בלשון ירושה שכתבו לו בלשון ירושה הוא גם קנה אם כן יש לנו שלוש דעות דעת רב דימי בשם רבי יוחנן זה הדעה המחמירה ביותר שכדי שיועיל שילוב של מתנה וירושה צריך שזה יהיה אדם אחד ושדה אחת דע שנייה זה דעת רבי אלעזר שזה מועיל אפילו כשזה אחד מול שתיים או אדם אחד ושתי שדות או שני אנשים ושדה אחת ודעה שלישית זה דעת רבין בשם רבי יוחנן שבכל השלוש אפשרויות אפילו באפשרות הכי מחודשת שמדובר כאן על שני אנשים שתי שדות לאחד הוא כתב לשון מתנה לשני הוא כתב לשון ירושה זה מועיל כעת מביאה הגמרא שגם רין אמר את דעת רבי אלעזר כמו שאמר רב דימי שהוא אומר שבמקרה כזה שזה שתי שדות לשני אנשים לא קנה אלא אם כן זה או שדה אחת לשני אנשים או שתי שדות לאיש אחד כמו שראיינו גם בדבריו של רב דימי אמר להב לרבין דבריך לא מתאימים ממה שידענו מדברי רב דימי אן חתת לן חדה אחד מדבריך נוח לנו ואת קפלן חדה אחד מדבריך קשה לנו בסופו של דבר הוא באמת דעה שונה אבל בהתחלה הם מנסים להתאים את דבריו עם רב דימי אז ביש למה דבריו של רבי אלעזר על דבריו של רבי אלעזר לא קשיה כי כאן מה שאמר רב דימי הוא דיבר על מקרה של אדם אחד ושתי שדות או שני בני אדם ושדה אחת ולכן קנה וכאן מה שאמרת שלא קנה מדובר במקרה שבאמת אתה הבאת שני בני אדם ושתי שדות אלא דברי רבי יוחנן על דברי רבי יוחנן אתם לא יכולים לומר שאתם סוברים אותה השיטה בדברי רבי יוחנן כי כ שזה סותר זה סותר לא סתם אלא זה סותר בצורה הכי הכי הפוכה זאת אומרת דברי רב דימי בשם רבי יוחנן זה הדברים המחמירים ביותר כאן מבין שלוש השיטות שרק באדם אחד בשדה אחת מועיל שילוב של לשון ירושה ולשון מתנה והדעה שאתה מביא כעת בדעת רבי יוחנן זה הדעה הכי מקלה שאפילו בשתי שדות שני בני אדם כיוון שלאחד הוא כתב שדה בלשון מתנה זה מועיל גם לשני שהוא כתב לו בלשון ירושה אנה רוין להבה אנחנו באמת חולקים יש ויכוח המוראים נינו וליב דרבי יוחנן אז אם כן נמצא שיש שלוש דעות לגבי שלוש האפשרויות שילוב לשון מתנה ולשון ירושה הדה המחמירה כמו שאמרנו זה דעת רב דימי בשם רבי יוחנן שרק באדם אחד בשדה אחת מועיל השילוב של לשון ירושה לשון מתנה עדיה האמצעית שזה מועיל גם באפשרות השנייה של או אדם אחד בשתי שדות או שני אנשים בשדה אחת זה דעת רבי אלעזר דעה המקלה ביותר זה דעת רון בשם רבי יוחנן שהוא אומר שאפילו האפשרות השלישית הכי מחודשת ש שני בני אדם ושתי שדות אם הוא כתב לאחד לשון מתנה זה מול גם לשני שהוא כתב לו לשון ירושה שהוא יקנה כעת מביאה הגמרא את דברי ריש לקיש זה לא לפי הסדר של השלוש אפשרויות שנו הוא מדבר על האפשרות הכי מחודשת הוא אומר דרך שזה יכול שזה יועיל השילוב הזה אפילו בשתי סדות לשני בני אדם יש לקיש אמר לעולם סתם ככה בשני בני אדם ושתי שדות לא קנה אפילו הולך לשון מתנה על שניהם בבת אחת כגון תנתן שדה פלונית לראובן ושדה פלונית לשמעון וירשום ונמצא שלשון מתנה גם כן הייתה ל שדה פלונית לשמעון לפי דעת ריש לקיש זה לא יועיל עד שיאמר לפי ראש לקיש יש לו ככה שיטה מחודשת על המקרה הכי מחודש שהוא נותן שתי שדות לשני אנשים איך זה יכול להועיל כשהוא יאמר או יכתוב פלוני ופלוני ירשו שדה פלונית ופלונית שנתים להם במתנה וירשום זאת אומרת לשון מתנה היא באמצע לשון ירושה בתחילה ובסוף ואז לומדים לשון מתנה מלשון ירושה כמו שאמר לשון ירושה על כל אחד בפני עצמו כך כוונתו בלשון מתנה היייתה על כל אחד מהם בפני עצמו כעת מביאה הגמרא לגבי השלוש הדעות המרכזיות שהבאנו הדעה של רב דימי בשם רבי יוחנן רבי אלעזר ורבין בשם רבי יוחנן שלושת הדעות המרכזיות האלה זה בפלוק יש בוויכוח הזה ויכוח גם בין שלוש המוראים נוספים הדעה הראשונה זה כמו הדעה הראשונה שהבאנו דברי רב דימי בשם רבי יוחנן שרק אדם אחד בשדה אחת זה מועיל אמר רב אמנונה לא שנינו במשנה שכשהוא שילב לשון מתנה עם ירושה זה מועיל אלא אדם אחד בשדה אחד אבל האפשרות השנייה של אדם אחד ושתי שדות או שדה אחת ושני בני אדם לא מועיל לשון מתנה אלא על מי שזה נכתב ולא לשני שכתבו לו לשון ירושה ודעה שנייה זה כמו דברי רבי אלעזר כך סובר גם רב נחמן הוא אומר אפילו באפשרות הש שנייה של אחד מול שניים או אדם אחד ושתי שדות או שדה אחת ושני בני אדם מועיל לשניהם אבל באפשרות השלישית של שתי שדות ושני בני אדם לא מועיל לשון מתנה של זה על זה מאפ ששת אמר כמו דברי רבין בשם רבי יוחנן שזה הדעה המקלה ביותר שאפילו בשתי שדות ושני בני אדם הוא אמר לאחד לשון מתנה זה מועיל השני בלשון הירושה כעת מביאה הגמרא שתי ראיות ל דברי רב ששת שהם בעצם גם כן ראיות לדברי רבן בשם רבי יוחנן לדעה המכלה ביותר אמר רב ששת מנה מינ עלה מהיכן יש ראיה לשיטה שלי לתניה שנינו ברייתא אדם חולה או שהוא נוסע למדינה רחוקה והוא אומר לאיזה אדם נאמן קחו מהממוצע סלע לבני בכל שבוע שבוע בלשון של הבריתה זה שבת בכל שבוע תנו להם שקל ויש לו הרבה בנים ולא מספיק להם שקל לשבוע ראויים ליתן סלע אז אם אנחנו נדייק בלשון מה הוא אמר הוא אמר תתנו שקל לבני לשבוע הוא לא אמר להם אל תתנו להם יותר אז משערים את דעתו ש הוא חשב שזה יספיק להם אבל אם זה לא מספיק נותנים להם שאלה כפי צורכם ואם הוא אמר בלשון של קפידה אל תתנו להן אלא שקל או זה כבר ממש מאיים אז הן נותנים להם אל שקל לא מוסיפים אפילו פרוטה אחת וה רואים שיש לו תוכניות מה לעשות עם הכסף לעתיד הוא אמר אם מתו שנזכה לחיים טובים וארוכים כ שימותו בניו ירשו אחרים את ממוני תחתיהם ולא בני בני אז הוא רוצה לצמצם בנתינה לבנים שלו כדי שישאר לאחרים מהל הרשת אז אין הבדל אם הוא אמר תתנו או אל תתנו אלא בין שאמר תנו שקל לבני ובין שאמר אל תתנו להם אלא שקל אין נותנים להם אל שקל אפילו אם זה לא מספיק להם זה הברייתא אומר רב ששט והח במקרה הזה שהוא יחד שקל לבניו לכל שבוע ואת שאר הממון שלו לאחרים ולבניו הוא אמר בלשון תנו לשון מתנה תנו לבני ולאחרים הוא אמר בלשון ירשו ירשו אחרים לשון ירושה וח כשתי שדות וכשני בני אדם דמ זה כמו שתי שדות ושני בני אדם יש פה את הכסף שהוא נותן לבנים שלו ואת הכסף שהוא נותן לאלה שירשו אחריהם ויש פה את הבנים שלו שזה כמו אדם אחד ואת האחרים שזה כמו אדם אחר והוא אמר לבניו לשון מתנה ולאחרים לשון ירושה וקטני דקני רואים כאן שאחרים קונים בגלל לשון המתנה שהוא אמר על בניו אז אם כן יש ראייה על הדעה המקלה ביותר דעת רבין בשם רבי יוחנן ודעת רב ששת אבל זה לא רעיה גמורה כי רב ששת הוא זה שמוטב לה שהקשה מהברית הז לאלה שחולקים עליו הוא בעצמו מפרק לה הוא בעצמו דוחה שזה לא ראייה גמורה כי אפשר לומר שהברית הזאת הי כמו דעת רבי יוחנן בן ברוקה שאומר בדף קל שאדם יכול להחליט אני רוצה להוריש את כל נכסיי רק לאחד מהבנים שלי והבנים האחרים לא יקבלו אז אם כן מדובר כאן כשהוא אומר שמה שישאר יתנו לאחרים מדובר פה בראוי ליורשו בנים אחרים שלו ורבי יוחנן בן ברוקא שהוא סובר שאפשר אפילו בלשון ירושה לתת את כל ירושתו לאחד מהבנים שלו אז לפי דעתו של רבי יוחן בן ברוקה לא מתחיל בכלל כל הדיון כאן ודאי שלשון ירושה מועילה אז אם כן לא צריך בכלל את השילוב של לשון מתנה ולשון ירושה כדי שהדבר הזה יקבל תוקף האחרים שירשו אחרי שכל האלה יקבלו את השקל של שלהם לש זה בעצם הבנים שלו והוא יכול להגיד להם את זה בלשון ירושה ולכן זה מועיל מביאה הגמרא כעת את הראיה המוחלטת לדברי רבין בשם רבי יוחנן ורב ששת שהם מקלים ואומרים שאפילו בשני בני אדם שתי שדות מועילה הלשון מתנה גם לזה שאמרו זה שכתבו ללשון ירושה אמר רבה שיטה שמה שנזכה כולנו לחיים בריאים וארוכים חולה שנטה למות שדבריו זה כמו שטר עצם מה שהוא אומר זה כאילו הוא כותב שטר והוא אומר לחברו נכסי נתונים לך ואחריך אחרי אריכות ימים ושנים טובות שלך ירש פלוני את הנכסים ולא היורשים שלך ואחרי אחריך אם אותו פלוני אחר אריכות ימים ושנים טובות ימות ירש פלוני אחר את הנכסים ולא יורשה פלוני קודם אז הדין כדבריו אם מת הראשון קנה השני אם אחר כך מת השני קנה ה שלישי ום מת השני בחיי הראשון אז מה מה עושים עכשיו אז כשהראשון ימות אין את השני אז מה נעביר את זה לשלישי הרי הוא אמר רק מתי שהשני ימות יעבירו את זה לשלישי אז יחזרו הנכסים ליורשי הראשון ולא לשלישי והרי כאן החד כשתי שדות ושני בני אדם דם כמו שתי שדות ושני אנשים כי הרי כל אחד כאן מקבל בפני עצמו בזמן אחר הם לא מקבלים ביחד ו יש כאן שתי נתינות שונות לראשון הוא אמר נכסי לך שזה לשון מתנה ולשני הוא אמר לשון ירושה ואחריך ירש פלוני וקטני כתוב כאן דקנה השני קנה בזכות לשון מתנה שהוא אמר לראשון וכי תרצה הח הנמי גם כאן לתרץ ולדחות ולומר שמדובר כאן כמו דעת רבי יוחנן בן ברוקה בראוי השני ליורשו ורבי יוחנן בן ברוקי ולכן זה מועיל כלשון ירושה אם כן י אחי למה כתוב שאם מת השני קנה השלישי הרי שלח רב אחה בנו ברידר רובייה שהדין הוא לפי דברי רבי יוחנן בן ברוקה אם אדם אמר לחברו נכסיי לך ואחריך לפלוני אז נכסי אליך יכול להיות באמת לשון מתנה אבל אם הראשון ראוי ליורשו אז זה הופך להיות לשון ירושה ואם כן ברגע שהראשון ירש אז הוא יורש ירושה גמורה ואין לשני במקום הראשון כלום שכשהוא נותן למישהו שראוי ליורשו והוא אומר לו נכסי לך אין זה לשון מתנה אלא לשון ירושה וירושה אין לה הפסק ובידי השני אין כוח לעקור את הירושה מיורשי הראשון אז אם כן גם כאן השלישי לא יוכל לעקור את הירושה מיורשי השני אם אתה אומר שהשני ראוי לרש ואם כן מהברית הזאת יש הוכחה גמורה לדברי רבין בשם רבי יוחנן ו רב ששת יוב דקולו יש כאן לכל האמורים האחרים רב דימי ורב אלזר תיובתא באמת יש מכאן פריכה גמורה לשיטתם כי באמת רואים מכאן שאפילו לשני בני אדם בשתי סדות אפשר לשלב לשון ירושה עם לשון נתינה וזה מועיל מה אומרת הגמרא אולי נאמר נמי וב דרש לקיש אולי פרכה גם לדברי רש לקיש שהוא הגביל את הקניין כשהוא נתן לשני בני אדם שתי שדות בתנאים מסוימים שצריך להיות לשון מתנה באמצע ולשון ירושה בהתחלה ובסוף כאן אנחנו רואים בפשטות ששתי שדות לשתי אנשים מועיל אומרת הגמרא ותסב וכי אתה רוצה לסבור שמכאן באמת יהיה דברי ריש לקיש והרי אמר רבה הלחתה ההלכה היא כבתי דריש לקיש כמותו באני תלת בשלושה דינים וזה אחד מהמהם את הרצת הגמרא לוקה שזה לא סותר בבריתה כאן שאמרנו שעל ידי לישון מתנה לאחד קנה השני גם לשון ירושה מדובר שאמר לשון ירושה בתוך כדי דיבור ללשון מתנה ומה שאמר אש לקיש בשני אנשים ושתי שדות לא קנה כם מדובר כשהוא אמר לשון ירושה לאחר כדי דיבור מאמירת לשון מתנה ולכן לא מועילה לשון מתנה ללשון הירושה וה לכתה כל תוך כדי דיבור הרי הוא כמו דיבור דמי ואדם יכול לתקן תוך כדי דיבור את מה שהוא אמר קודם חוץ משני דברים לבר מעבודת כוכבים אם הוא אמר על פץ שהוא לעבודה זרה וחזר בו בתוך כדי דיבור זה לא מועיל והחפץ נדפס באיסור וקידושין ע מוקדש אישה מול שני אדים ואחר כך הוא חזר בו והוא אמר שהוא רצה לתת את הכסף הקידושים בלשון מתנה אז מה שהוא חוזר בו לא מועיל אלא היא מקודשת מספק והיא צריכה ממנו גת ואם הוא רוצה לקדש אותה הוא צריך קידושין שניים משי שתהייה מקודשת לו בקידושי ודאי עד כאן דף קכט א
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה