הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קכו
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קכו
[מוזיקה] ב 14 דף ק חבוב הש מתחיל בעזרת השם אמצע השורה הראשונה אומר רבונה אומר רב אסי אפילו שסיכמנו שלדברי הכול גם לדס רבי אין טל בשניים בשבח שהשיח הישים אחרי מות אביהם זה נחשב כרוי אבל אומר הבסי בכור ש מיכו מיכו אם הוא מיכה הוא אמר לאחים אל תשביח את חלקי בואו נחלוק מיד ואני אשבח את שתי החלקים שלי ואני אטול את כל השבח והם אומרים לא לא רוצים כת לחלוק והם הלכו והם השביחו את הנחושים כיוון שהוא מיכה בהם הוא יטול פי שניים אומר הרשם כי כמו שנראה לאלון הלוך הי שיש לבחור פי שניים עוד לפני החלוקה משעה שחפץ לזכות את בכורתו וכאן הור חפץ הוא אומר אני רוצה לקבל את החלק שלי ולכן בכל מקום שהוא החלק כבר נחשב שלו ונכסיו ושבחו אלו מה אומרים הראשונים אם השקיעו כספים הצריך לשלם להם כדין יירד אומר רבי מסטר בתיים מדרס שפכו ותל פי שניים בשח ששיח הו סומים אחרי שהו מחה דווקא אם זה היה בנוים מחוברים ובוצר מסוימים שלא מדעתו או מדעתו ובעל כוחו הם לא רצו להתחלק או שזה היה זיתים מחוברים שמכה בהם הוא מסכום וזיתים וענבים ושבחו על ידי הבציר ומסיקה עכשיו זה שווה יותר כי זה כבר מוכן אז בשבח הזה נטל פי שניים נטל שני חלקים הענבים ומ הזיתים כמו שם בצורים והוא לא צריך לקזז את השווא בצירה של הענבים כי זה היה ענבים וזה נשאר ענבים אפילו שהם רצו כאן לגזול כ הוא מחה בהם והם גוזלים אותו אז זה דומה לאדם שגוזל פרה ו התייקרה שהוא משלם אותה כמו שהיא כיוון שהיא לא השתנתה אבל דור חום עלמנת לזכות הם שחטו את הענבים לעשות מהם יין שחטו את השמן עשו הזיתים עשו מהם שמן לא הפכו לא טל פי שניים בשוח זה כמו ששנינו מסכת בקמה הגוי ליצים סון קילים משלם כשס כ הוא קנה זאת בשינוי כר גם כאן החו קנו את הנובים בשינוי הז מביא עוד פרוש רבינו חנ והוא מפריך אותו כך אמר רבי רב יוסף אמר אפילו דורום אז כעת מבינים שאפילו דרום הוא נוטל בשוח הין פי שניים שואלת הגמור למה הרי מקור עינו ושת חמרה זה השתנה והם קנו זאת בשי כדין ג אנגור כם עוד מ נרה הכ ה אמר ז דמי עזק נוב דהינו מה שרב יסף אמר אפילו דורום הוא לא התכון שאז הוא יול את שבח היין היתר על הענבים ודי הוא לא נטל רק דמי ענבים כ חשים גזים שק בשינוי רק כאן מדובר שפחד היין נפח התקלקל זה שווה פחות מענבים אומר רב יסף אפילו דרכו ופחתו פחון אתל פי שניים בנים בצורים כמו שהם היו שווים בשעת הפצירה כיוון שהוא מיכה בהם הם לא היו צריכים לדרוך זאת הם משלמים לו דמ נבו הכל כשס זילה נמצא שמר אומר חודה ומה הוא אמר חוד ולא פליגה רבי ורבי יוסף כל אחד דיבר באופן אחר רבי דיבר באופן שיש כאן שבח אז הוא אמר לא נוטל בשוח היין כי הם זכו בזה כדין גזה שקונה בשינוי רב יס בוא לומר שכמו כן הוא לא נוטל בפחית היין דהינו הוא לא מרוויח והוא לא מפסיד גם מזה שהם דרכו ו צריכים לתת לו דמי ענבים לפני הדריכה אז הזכרנו את הוכ בחומה איח הרבו בחומה העוד אומר רב יהוד אמר שמואל חו הוא פשוט שיניח לנבי הם הנובים ובוצר ווא מיכה אני לא רוצה שיצרו זאת בוא נתחלק קודם זה סימו מוסקו בכור נוטל פי שניים אפילו דורום נשאלת השאלה דורום מקור עין ואשת חמרי אז הפשוט שעשה זאת אפילו אחרי המכו זאת אומרת שהוא רצה לגזול הוא קנה בשינוי אומה מרוקו בחו מלית לדמי זק נוב אפילו דורום הוא נוטל פי שניים ענבים בצורים כמו שהם שווים קודם דרכם וגמור אומר רסי בכור שנוטל חילק הפשוט באו להתחלק מתחלקים שדה זו אחר כך התחלקו שע נחושים חת השדות שבאו להתחלק הוא אמר אני לא צריך פי שניים נו לי כמו שר החים וט ומכל את חלק הבכורה כמו שלמדנו ליל שפכו יכול לותר מתוק ירח המונה מתונה לא נותנים לאדם בעל כוחו עכשיו נשאל את השאלה מה הי ויטר גמור מלקס רב פופ משמי דרוב אמר וטר באיסו סודה רק באותה שדה בשאר הנחושים יכול ליטול פי שניים אם הוא רוצה רב פשמ דרוב אמר ויטר בכל הנכס עם קולון בכל הנכסים הוא קבל רק חלק כשע רחב אז הגימור מבינה כמו ש מסביר לאלון שזה ברור שאם אדם מכל בחלק אחד כוון למחול על הכל אזמה הם נחלקו האם הוא יכול למחול האם המכיל חלה לגבי שר הנכסים אז כעת הגיבור מסבירה מה הם נחלקו ר פשמ בסודה וסוב אין לבכור קודם חלוקה לפני החלוקה אין לו את חלק הפכו לא לתת ולא למכור ולא למחול כתוב לא סיסו עד שמגיע לידו למק מתו רק אז נהיה שלו ומדוד יוכי הסוד הזו שכבר עומדת לבוא לידו אז הוא זוכר בזה כבר מחלקים אותה זה שת חלוקה זה כבר כלול בוססו זה יכול למחול היא דושה נחוס אם לא יוכל אינו דו מקנ דו שלו ב לום עד שאת חלוקה הוא לא זוכה בזה מוסיף הרן שלפי זה מה שלמדנו לאל שבחור שמר איני נויטל אז המכילה שלו חלה זה רק אם הוא אמר זא בשעת החלוקה עצמה כל שקל אומר הרשב ב קפ שיטוס הוא דאי לא זוכה לפני החלוקה שהוא עדיין לא הוברר חלקו אבל זה כן אם הוא מת לפני החלוקה לא ישנה פחו לא ישנ פשוט אז הבן שלו יורש עם האחים ונותן חלק אביו כשיבואו לחלוק ולא נאמר הוא לא איכל להוריש לו את זה כ זה לא הבעייה לידו כי זה לא גורע מאופן שהוא מת עוד לפני שאביו מת ששירות הנכד עומד במקומו אז ודאי שהוא ייטול זאת אבל למכור אז הם לא יכולים לא האב ולא הבן שעומד במקומו למכור זאת לפני החלוקה ורפ משמר בכל הסכ ס ישל לור קדם חלוקה נכון שבחלק פשוט אין לו אבל כא כיוון שכתוב וסס השעה שמת זה ראוי לתת לו אז בבחור זה תלוי בשעה שהוא ירצה הוא זוכה בחלקו ממילא ומיכל בהו אכל בכולו יש לו כוח למחול בכל הנכס אמרנו שסברה היא שברגע שהוא מוכל דבר אחד כוון למחול על ככל הנחושים את חלק הבחירו אומרת הגמורה רב פופה ורב פפי שניהם ממרו משמ של רובי ועוד הרב פפי ורב פופה לאפי רושית לא שמעו זאת מרובה עצמו את הוא שמע כך הוא שמע כך אלא מקלו תמר זה נלמד מתוך מעשה שהיה וכל אחד הבין זאת אחרת מה המעשה שהיה דו בכור דאזיל נכס דדו ד פושט היו שני אחים בכור ופושט למזה כמו שמיד נראה הפשוט כבר מת ובניו עמדו במקומו אז צריך כעת לחלק את הנחושים שעני לשלושה חלקים והבכור תול שני חלקים והפשוט בניו שעומדים במקומו תנו חלק אחד למעשה הוא הלך דוז כס דד פושט ומכר את כל הנכסים לפני החלוקה אוזו יס מבני פושט הסד של הפשוט הלכו למי חלתם רנו לכוס מהעצים שהכוס קנו מיד הפכו יש להם כאן חלק אביהם יש להם כאן שליש מכונו הגיעו ורכז והקו אותם אמר קרבים אמרו הקרובים של ה לקוחות לא סטסו לנכסיו לא מספיק שהלכתם וקניתם את הנכסים שלהם שלא מדעתם שלא מדעת אביהם ודאי שהבחור לא יכול למכור את חלקם אלומים חנם הם הכניסו לו הם באים לקחת את החלק שם אתם וכים בידם אז נהייה כאן דיון אוסו לקמ ד רובה אומר לו הבכור שהוא מחר לא יוסו ולא קלום במכירה זו ובזה נחלקו תלמידי רובה מה התכוון רובה מרסו הרב פפי הבי שוא התכוון לומר לא עשו כלום בפלגה בחלק הפשיטות שלו ל ש בחלק של אחיו בחלק הו יפה מחר כ יש וקמ אפו בחלק שלו הוא לא יכול למכורי כ מבי הגמ שלום שלחו למרץ ישראל ב שמ דם חלוק כלול זא אומרת שבני אר ישראל סוברים אין ל קודם חלוק יש חלוק ר או מלול חלק אחד כפשוט ויטר בכל החוסים כולם כי מתוק ירח המונה ומ שמתב זה נתונה על הבחור מספרת הגמור מר זוטרה מדרישה שם המקום פולג בצ פלפלה בעח בשובה הוא היה בכור כשאביב מת התחילו להתחלק בנכסים אז דבר ראשון חילקו היה שם סל של פלפלים הוא אמר אל תתנו לי שני חלקים חלק אחד כמוכם אוס לקמי רב שומלי אויל ויטרו במקס רתו בכל הנכון כל כמו שפסק שיש לבכור קודם חלוקה ובכל הנכסים תקבל רק חלק אחד ונעבור למשנה הבאה כאן המשנה תבאר מה קורה אם אדם רוצה לערוך שינויים בירושה אז כמו שנראה בדרך ירושה הוא לא יכול לעשות זאת הוא לא יכול לשנות את סדר ירושה שהתיר הקבה יכול לתת מתנס ברגע שהוא נותן מתנס אז כשהוא מת הוא לא הניח את הנכסים האלו הוא כבר נתן א את המתנות מחיים ובזה זה באמת הסדר שעושים צבא עושים מתון מחיים אומרת המשנה אומר איש פלוני בני בכור לא ת על פי שניים הוא יקבל רק חלק אחד או שאמר איש פלוני בני פשוט לא ירשים מחוב ה הוא מנשל אותו ירושה לא יאמר כלום שישנו עלמה שכוסו בתרו הוא מתנה לעקור דבר מן התורה בעל כורחו של זה ירשם האחים הוא לא יכול לסלק אותו הירושה אלא על ידי שיתן בלא שמתו את הנכסים לשער בניו או לפי רבי יוחנן בן ברוקו הוא כן יוכל לומר בלא ש רושה בלשון חיובית אבל שר בני ישו לא יכול לומר הוא לא ירש נראה לאלון את שיטח בוקו אומרת המשנה המחלק נחוו ל פיו שכיב מר לא צריך קניין לא שטר לא משיכה אם הוא נטה למות בדיבור פיו בעלמה הכל קיים אם הוא מצווה מחמס מיסה וריבו לוד מת לחוד הוא נתן לחת כפליים מלאח השני או יש ספו בלא שמונה חיובי ולא שלילי הוא נתן לאחרים ונשאר לבכור חלק פשוט דבור וקיומן שיש כוח באדם ליתן ממונו מתנה לכל מי שירצה ואין כאן מס מקוס בתר אומר הרשם שהרי לא נשאר לו אחרי מיטתו כלום להוריש לבנה בתורת ירושה שיטלו פשוטים בשוב בבחור פ שניים כ הוא חילק את הכל מחיים אבמ משום ירושה הוא ריבה לאחד ית לאחד בלא שרוש אמר פלוני בני רש אותו שדה ביקור פלוני בני רש שדה לס חצי מביקור או על בנו בכורו הוא אמר פלוני בני רש שד פלוני ופלוני בנישו פשוט ירוד פלוני הגדול כשל חברו זאת אומרת שלמיו משווה ו לא ימר כלום כי ברגע שוא אומר ב שרוש זה מסנ שוס בטרו אומר הרשם זה לא מתאים דס רחקו דחקו גמרו שזה חל כמו שנראה ללון רק משנתנו כדס חומים ונקטו רבוס נק ריבו ד ירוש שלא אמר כלום כל שקנ העקר את כל הנחלות חים וריש רק לאחד מהם לדס חומים לא סובל כלום אבל אם הוא כתב את שתי הלשונות הוא כב גם ל שרו שגם ל שמונ תחיו באם באמצע באם בסוף ב שו מתונה דורב כיומן אפילו שהוא כתב גם לא שירוש נראה בגימור בדיוק באיזה שנות הוא כתב אומרת הגמור לימה מסני ששנינו שאדם לא יכול להתנות ולשנות את סדר הירושה שת רקבה דלא יק רבי יהודה ותהיה קושיה כי הקי מלון אומר הרשב כשרב מאר ורב יהוד נחלקו וחרב יהודה די רב יהודה אומר בדוב של ממן נוקים אפילו שס משו בו ניה אומ לאשו אדם שמתחתן מתחיב לאשתו שלוש חיובים שר כסוס וינו הוא אומר לו הרת מקודש לי המנה שאין ליך עולי אין לך תביעה עלי שער זה מזון כסות זה בגדים וונו הרי זה מקודשת נו בוטל אין אודו מס משקו בטו אז המיסה של הקידושים קיימים והתנאי כמן דלס זה כמו מעשה בלי תנאי ראשונים מוסיפים לכאורה הוא הרי לא מסכים נכון שהתנאי לא יכול לחול לא ילא יכול להיות כזה דבר שהקדוש יחולו בלי החיובים האלה שהקדוש לא יכולו כרי לא מסכים לקידושין כאלו עם התחייבויות כאלה אז רבנו תם מתרץ מביאים הראשונים שכל אדם שעושה תנאי שהוא כנגד אתרו זה כמו הפלוג דברים בעלמה זה דברים בעלמה כמו שאומר למנה שת ללא רקיע הוא לא באמת מתכוון לתנאי דברי רמו רבי יודו אימו תלוי בדוב של מומין שאר כסוס שאפשר למחול זאת נו יקים וקידושין קידושין והוא לא מתחייב בשר כסוס אבל אונה הוא כן חייב אומר הרשב אונס תשמיש מצ צר גופו הי הזה לא שייך מחילה משנתנו זה ד של מומו מדובר בכספים המשנה אומרת ששר להתנות כנגד הויר משנתנו כדס רב מו אומרת הגמורה לא אפילו תה משנתנו כרב יודי אוסום במעשה של האישה יודעו וקומו לו היא יודעת עלמנת כן היא קיבלה את הקידושין היא נהנית שהיא מקבלת קידושין היא רוצה להתחתן אז היא התרצתה למחול על הסוס והשעיר אבל כאן אוכל לא יקום אוכל איזה הנאה יש לבן שים חול שהאבא מנשל אותו ואפילו שהבן שותק זה לא מחיידק הוא לא רוצה להכניס את אביו אומרת הגמורה אומר רב יוסף אדם שאומר אומר איש פלוני בני בכיו אמר בכורי עם י בסוף נויטל פי שניים אומר הרש בם נראה לנון ששמח לוקס בן חכמים לרבי יהודה אם יש לאדם נאמנות לומר מי הבכור אבל אומר הרשב כמו שנראה ללון כל המחלק כשיש לנו חזוק על אח אחר והוא בא ומשנה זאת האם אנחנו לא יודעים בכלל מי הבכור אז לכול למו נאמן כמו שכתוב יקיר אז אם הוא אומר פכרי אז נו פ שניים אבל אם הוא אמר איש פלוני בחרו ולמה בכורי אין ע פי שניים דיל מתכן בוכ די מקומה הוא התכוון לומר הוא בכור לאמו ואז הוא בחור לכהן הגע בפין הבן אבל לא לנח לו כי זה לא רשי סונו ממילא מספק יתכן שהוא התכוון שהוא בחור להבן יתכן שהוא תכוון בחור להם אז הוא לא נטל פי שניים מספק הוא לא יכול להוציא מיד אחו ואפילו הוא תפס לא יכול לומר מספק זה ישאר בידי כי ברגע שעדיין נשאר בספק אין כאן יקיר אין כאן הכרה של הב כי הוא לא אמר לשון ברורה מספרת הגמור ההו דוס למיד רע בבונה וכמובן שהוא לא הגיע לבדו אלא עם עוד עד כי צריך שני עדים בדין ממנס והם שניהם אמרו אומר לי מזקני בזה שהוא פכו הוא הפכו ווא צריך לקבל פי שניים ירושת האב אומלי מנוי עדס מנן אתה לוקח זאת דקור לאבו כי כולם יודעים שאביו תמיד קרא לו בוכ ך לבכור שותה מי אמר שהוא התכוון לומר שהוא בכורי רק הוא שטה דיל מבוכרה דמהו הוא התכוון לומר שהוא בכור לאמות דכל בוכ ד מנ בוכ סכ לקרלי לכל בכור מאמו שהוא לא בכור מאביו קוראים לו בכור שוטה לא כי הוא שוטה באמת אלא פכור שוטה הכוונה הוא לא חור גמור כמו הדס שוטה בסוכה שהוא לא כשר הדס שוטה לארבעת המינים של סוכות זה הדס שוטה למה קוראים לו הדס שוטא כי הוא לא הדס גמור אז כך גם כאן הוא לא בכור גמור המרשל כותב שקוראים לו בכור שוטה כי בכור לאמו הוא רק משלם והוא לא מקבל זה נקרא שותה לגבי פידן רבנו צריך לשלם לכהן ולקבל לא מקבל פי שניים ובעצם הרמ מוסיף שגם אם הוא לא היה אומר בוכה סיכלה הק ה ק בוכרה זה גם לא רעיה כי כמו שאמרנו לא אמר בכורי הוא אמר בכור יתכן שבחור לאמו רק הוא אמר את האמת הוא אמר ייתרה מכך כאן שמע בכור שוטה אז יש רגליים לדוב א ש בכור לאמו וקל שקין שבאופן כזה זה לא רעיה ליטול פי שניים עוד מעשה אודוס לקמ רבי חנינה אומר לי מזקני בזה אחד מהאחים שהוא בכור ועוד צריך לומר כמובן שהיה עוד עד ששניהם העידו כך אומר לי מנו דס אומר לי דוסו לגבי אבו מתי שהגיעו לאביו אלה שיש להם מחוש בעיניים אומלו זילו לגבי שיחס ברי כך קראו לבנו הבחור שיחס הרשב מצים שרב חנינה בעצמו רינו בדף חבב היה לו בן שיחס אבל כאן לא מדובר חנינה כרי באו לשאול את רב חנינה היה אדם אחר שגם לא היה בן שיח אז הוא היה בכורו דבו ומסי קרקה אמר להם לכו לשיק חס ברי שהוא בכור והרוק שלו בזמנם היייתה כזו סגולה שרוק של בכור לוקחים את הרוק הזה שמים את זה בעין זה מועיל למוש עין אז אני יודע שהוא בחור כאביו תמיד אמר שלכו אליו ותקחו מעמנו רוק אז אומרת הגמורה אז מה ראינו שרב חנינה באמת קיבל את העדות הזו והוא נתן לו פי שניים למה דלבו אולי הוא רק בכור לאמו לכן הוא אמר לכו אליו לקבל מנו רוק אונה הגמור גמיר קבו בדינו בוד במישהו לאביו מרק רוקו מרפה את חולי העיניים בו רקמו קרו של לא מועיל לא מרפה ממי יש לקבוע שהוא בחור להב ולכן הוא מקבל פי שני בנחל אביו עד כן דף ק חבב [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה