הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קכב
הדף היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קכב
[מוזיקה] ב 14 דף ק ח בזר שו מתחיל בסיעת דשמיה סוף דף קודם סוף שורה שנייה מלמטה הבוא מסתפקת הגמור ארץ ישראל איך חלקו אותה לשבות ם פלוג יהשוע בנן חילק את הארץ ל1 חלקים שווים ואחר כך כל שבט ושבט התחלק לפי אנשיו או לפי יוצ מצרים או לפי בוי אורץ כל אחד לפי שיטתו שראינו ליל הדילמה לקרקף גברי פלוג לפי ראשי האנשים לפי רבי עשיה לכל אחד מיוצאי מצרים זאת אומרת שחילקו ל60 ריבו ל60 600,000 חלקים שווים את הארץ וכך חלקו או לפי רבי ינוסן לפי באי הארץ וכל אחד נטל את חלקו כמובן שכל שבט ה מרוכז מקום אחד תושמע מה כתוב בפסוק על פי הגוי רול תכול ק בין רב למאות אומר הרשב שיקח כל שבט ושבט מה שייתן לה גורל בין שה מגיע לו חלק מרובה כגון שבט שיש בו אנשים מעט בין שיה לו חלק מועט כגון שיש לא אנשים הרבה כיוון דכל השבטים לוקחים בשווה שבט הקטן כשבט הגדול נמצאו חלקי בני שבט הקטן מרובה מחלק של מ הגדול אז זה המשמעות בין רב למאות יש כאלה שיש להם הרבה יש כאלה שיש להם מ אבל אם זה התחלק לקר כו גברה אז כולם לטלו בשווה אז רואים שתחלק ל1 חלקים שווים ועוד תניה מה זה ועוד יהוד ועוד לקרוא צריך גם בריס אחרי שישנו פסוק אומר הרשם את הפסוק הזה הבריה עצמה שנביא דורשת באופן אחר לכן מביאים עוד מקור בריסה שזה התחלק לשבטים מה ראינו בברי אסיד רסד בבית המשיח שתחלק לשלש שותים שבתיו בחלוקת הארץ הראשונה לא סלקו אלא לש שבים לוי לא קיבל חלק בארץ אלא כל שבט ושבט נתן ללוי אורים לשבס בוהם והם היו אור מקלות לרוצים מגג מצד שני מנשה ואפריים נטלו שני חלקים כמו שכתוב אפרים ומנשה קרוש הניהולי אז התחלק ל1 שבטים לאוסי לובוי היא תתחלק ושותים מי זה החלק ה13 אז אר עוד מעט כשבן מציין אי אפשר לומר שהכוונה ללוי כמו שכתוב שם ביחזקאל שער לוי אחוד כי מצד שני מנשה ואפריים גם טלו רק חלק אחד יחד כתוב שם שער יוסף אז נראה לאלון מי זה החלק היג ונחלקו אז בחלוקה הראשונה אלו בכסף שנאמר בין רב למאות אז ההבנה הראשונית היא שמי שקיבל עידית הוא היה צריך לשלם למי שקיבל זיבורית דהיינו הוא קיבל דונם אידיס הוא קיבל דונם זיבור ואז באים להשוות את הערך ההוא צריך לשלם לו הגמור אבל תישאר לא כך אומר רבי יהודי הוא בא לפרש לא בא לחלוק לא כתוב רבי יהודה אימ הוא נותן דוגמה שאו ביודו מקום שאפשר לזרוע שאו בהודו שוב חומש שאים בגול אז ממילא לפי ההבנה הראשונית מי שנפל חלקו ביודו היה צריך לשלם למי שקיבל בגול ההוא קיבל סאו והוא קיבל סאו וזה שווה הרבה פחות ממשיך נקמה ולחלקו אלו בגוי רול שנאמר אך בגוי רול ולא נחלקו אלאו בהורים ותומים שנאמר על פי הגוי רול על פי ממה שמע אורים ותומים או כיצד אם הורים לא מגוי רול ואם גוירו לא מורים וגם ייתכן שהגוי יאמר כך וההורים יאמרו כך מסבירה המיס אלזור מלו בוש אורים ותומים הוא היה הכהן גודל הוא לבש את החושן שב ור ותומים וישוע וכל ישראל ומדים לפונו וקלפי של שבטים ארגז שבו מונחים שני פתקים שעל כל פתק כתוב שמו של שבט אחד וקלפי של תחומין אוד דר גז שמונחים בו 11 12 פתקים שעל כל פתק כתוב פה תחום ארץ ישראל חלק אחד של ארץ ישראל מונוי פנוב והוו מכוון ברוח הקודש ווימר אורים ותומים שאלו אותה מה עכשיו הולך להיות והם ענו על ידי זה ש אותיות האירו זבולון אוילה עכשיו הולך להעלות זבולון בקלפי של השווים וקלפי השני תחום אקו אוי לאמ אוי ונקטו באמת זבולון קודם לא לפי סדר אומר הרש בם כי באמת הגורה לא היה לפי סדר לפי מקרה ואז באמת הממונה על ההגרלה טורף בקלפי ששווים הוא ערבב שלא יאמרו שהוא בחר איזה פתק להוציא וול ביוד זבולון כמו שורים ומים אמרו תורף בקלפי של תחומין וד תחום אקו ז מוח הקד ור נו שפתו לה חום גנו וכך היה תור בקלפי של שבטים ווד פתו תור בקלפי של תחומין ו תחוגו וכן כל שבת ושבט ומה הייתה המטרה אומר הרשב בכך מתקרה דייטון של ישרל היו רגועים שרואים שהגורל היה עולה כמו שנתנה חילו אז שני הדברים יחד הם מוכיחים להם שחלוקה ישראי ולא היו מרננים השבטים שקיבלו אותו חלק כמו השבטים הקטנים יותר לא יהיה להם טענות כי כך יצא גם על פי הגוי רול וגם על פי אורים ותומים רשבם מוסיף לכאורה למה היו צריכים שני קלפיות אפשר רק כלפי אחד עם 12 פתקים של התחומים ואז הכריזו כעת מוציאים לשבט רובן ויוציאו פתק כעת מוציאים לשבט שמעון אומר רשבם אם כך אין כל החלוקה עשוייה בגורל ופסוק כתוב אך בגורל רק על ידי גורל בלי שום הוצאת דיבור מפיו ממשיכה היס חלוקו שלזה חלוקו שבו אלומה זה ודם שיש לו יסוד לבון אין לו סוד פרדס אם יש לו תבואה אין לו עצים סוד פרדס אין לסודן לאבו אין לך כל א ואכ שאין לו את כל הסוגים בה ובשלו בעמק שנאמר שער ובן אחוד שער יוד אחוד שער ל אחוד וככ להשוות שם ביחזקאל מה הכוונה ש מה שיש לזה יש לזה מה שיש לזה יש לזה אז בהכרח שלכל אחד היה מכל הסוגים עוד הבדל יהיה הקדוש ברוך הוא מחלק לם בעצמו לא על פי גורל שנאמר ואילה מחלקו סום נאום השם נאום השם הוא עצמו יאמר לכל אחד אתה תטול את זה ואתה תטול את זה עד כאן הבריסקט מיס שבתיו לסלקו אלו לשני מס שבים שמ מינו לשבים פלוק 12 חלקים שווים שמ מינו וכעת נעבור לביאור הביסה אום אמר הסיד רל שתחלק ל1 שבטים הדוך למן מי זה חלק ה-13 אומר רב חסדה לנוס למלך המשיח כסיב ודיר דהינו הנשיא שאול הרבים הול עליו הוא עובד לכולם יעבדו מכל שפת ישראל יתנו לו נחלה מכל שפת ישראל אומר לרב פופל הביה המה רוגר בלמה מי אומר שיתנו לו נחלה ישלחו לו יתנו לו כירים בעלמה לעבוד לו כתלמידים לרב אנ הגמ ל דוך כסיב ונוס לנוס מזה ומזה לסרו מסקד לחוז הסעיר מה שנותר הו נתל מזה ומזה הוא נותן נחלה מכל שבט וחוץ מזה חוץ מהחלק שלו זה לסור מס הקודש מקום ביס מקדוש לחוז הסיר מקום ירושלים מה ראינו בהמשך הברי ס חלקו בזמן יהשוע אלו לקופים שנאמר בין רב לימאות למי מה הכוונה שהרב למאות הרב משלם מעט מה הכוונה איל שופר וסניה כמו שדיברנו שאם אדם נטה על קרקע משובחת ואדם השני לקח את אותו גודל קרקע גרועה אז היו צריכים להשתוות ביניהם השבות היו צריכים להשתוות ביניהם לא ייתכן אוו בשופס קינן כי עוסקים באנשים שופטה שופטה זה אנשים לא נורמליים שותים שמשתנים מחלתם בזוזה הרי וודאי שלא יתכן שאדם יקח זי בוריס והוא יסכים לקבל כסף ש כסף זה קלה אלא ודאי שנכון שחילקו ל-12 חלקים שווים אבל שווים בערכם ולא שווים בגודלם אז זה שלקח ביהודה לקח סאו וזה שלקח בגול אם אכן כך שגו משובח חמש פעמים כפול הוא לקח חמש סאו כנגד כל סע ביודו אל אומרת הגמורה לקרובו ורוקו באמת חלקו את הקרקעות לפי שווה לפי השוי הרקי מי שלקח כחוש נוטל יותר עד קדמה היפה אבל יש עוד עניין מי שעלה לו בגורל בקרוב לירושלים הוא היה צריך לשלם למי שעלה גורלו רחוק מירושלים יה בזה שתי חסרונות לגור רחוק מירושלים הוא רחוק מביס מקדוש והוא קרוב יותר לגבול לארץ העמים והוא דואג ם אז לפי זה לכאורה אומר הרש בם מה שרבי יהודה ממשיך סאו ביודו זה כמו חמישה עים בגול זה לא המשך של דברי תנ קמה כי תנ קמה אומר שהיו צריכים לשלם אלה שקרובים לירושלים לאלה שרחוקים ירושלים רבי יהודה אומר שהקרקע היא לא אותה שוי אז כנגד קרקע של סו ביודו אז בגול נתנו קלקה של חמש סים כדי להשוות את הערך אבל הרשב ממשיך שבאמת גם לפי המכונה אפשר לומר שרבי יהודה הוא דיבר לגבי התשלום על המרחק מירושלים אז הוא אומר שבגלל שיש את המרחק הזה הסיור ביודו שקרוב לירושלים זה שווה כמו חמש שעים בגון שרחוקה מירושלים אז מי שנטל שאו יהודו הייה צריך לשלם שווי שתי סאים מי שנטל סעו בגו זאת אומרת לפי זה לא מדברים על האידס זיבור שניהם אידיס סאו יהודו ז אותה אידיס כמו סאו בגול אבל כשאדם לקח סאו ביהודה הוא קרוב לירושלים וזה שלקח בגול סאו אז יש כאן הבדל יש כם פער בשובי כלפי המרחק מירושלים זה כמו חמש אז כמה פ בין אחד לחמש ארבע אז את הארבע צריך לשלם חצי מזה שזה ישתווה הוא שלם לו שוי שתי סים בכסף אומרת הגמור מה שרנו בברייס ששילמו זאת בכסף זה מחלי קסנו טנוי רב לזרב כסופים מלו רבי ישע אמר בקרקע אלו זה שנטל רחוק יותר הוא נטל קרקע יותר גדולה לפי ערך רשבם אומר אין מקור בפסוק לא לזה לא לזה כתוב הפסוק בין רב למאות צריך להשתוות הרב והמאות יתכן בכסף יתכן בקרקע אז הוא אמר כך הוא אמר כך מה ראינו נסחר בגוי רול שנאמר אך בגוי רול אח זה תמיד מיות בריס אח בגוי רול יצו ישע קולב הם לא קיבלו בגוי רול אומרת הגמור למ מה הכוונה שהם יצאו מהגורל א שוקו כלל לא נתנו חלק בארץ ישראל לא ייתכן אשדו שוקו הרי כעת ראינו שהם קיבלו גם של אחרים הם קיבלו של המרגלים הם קיבלו ישומים גם של המסוננים בוה אז ודאי שלהם הם קיבלו אלו שלו בגול אלא על פי השם היכן רואים זאת ישע כסיב על פי השם נוסר שעל אמנסר בפרים עכשיו ד קודם לפני שנעבור לקולב אז עוסקים בסתירה שיש בפסוקים כסי בישע קוראים לעיר הזו סרח וכס בשופטים קוראים לה חרס אומר בזו תחיל לפני שב ד ישע פ כחרס הם היוש ורעים כחרס היבש בלי שומן ולבסוף בזכות ישועה פס מריחן מרוב שומן כש משמרים אותם יותר מדי אז הם מסריחים זה מעל יוסה יש בזה הרבה שומן קמ להפך בתחי מסריח זה שרח רוב שומן לא יכלו לשמר אותם ולבסוף שהגיע ליד יהשוע כחרס לא היו שמנים יותר מדי אלא במידה והיו שמנים אפשר גם להכניס אותם לאוצר ואפשר לקיים אותם ומוסי עכשיו נעבור לולב גם הוא לא קיבל פ הגורל יב יתנו ל כשר דבר משה וש משו שש בני נוק היכן דבר מיש מביא הרשב כתוב דורבו לו מה זה ז שדור הרבו כמו שדרשו בגוד כתוב כנסו המרגלים ובד חבר מלמד שנתח כלור צדיקים שב פוקים שצו מצס מרגלים שקוש בומן שואלת הגמור איך נתנו לו את חברון חבר יר מקלבי כמו שמפורש בספ ישוע אור מקל ה שח ללים אומר הבה נכון עיר חבר עצמה והמגרש שסביבה זה שייך ללים הקפר ור הכפרים והשדות שסביב מחוץ למגרש זה הם נתנו לכול וזה נקרא על שם חבר ס ד צר של חבר נונו לק בן פונ באחוז אומרת המשנה איך הודן ד בנח מה הכוונה נראה בגמ אלו שהבן לפ שניים בניב ופ שני בים בכור מקבל פי שני בניס אבל לא כששים את האמא כמו ש בדף קי הגמור דורשת לא משפט לאש לאשו ועון ז מ כל אדם מתחייב בתנא בנו ן בנות נב שלדו ממך נו מנכסי יזון מנכסי עד אתל ח גוברן לכן כשאדם נפטר ויש לו בנים ובנות אז הבנים רק הם יורשים אבל צריך לזון את הבנות עד שהם התבגרו או עד שהם התחתנו אז בנחוס סמות אם אין מספיק אז הם מקבלות מזינ והבונים שיש להם רק בידין ירו שאין להם דין מונס הם צריכים לשאול על הפתחים כדי שיהיה להם אוכל אבל זה הכל בנכס שהוא מתחייב זאת בסוב ונוזוס מנכסים כשהאם נפטרה בין אם יש נכסים מרובים שיש מספיק לכולם בין במועט כשיש בנים הבנים יורשים את הכל והבנות לא מקבלות כלום אומרת הגמור מ אךד בן ואוד בס נחלו מדוד שהבנים והבנות יורשים זה עם זה זה לא כך ותנן שכשיש בנים הבנות לא יורשות בן קודם לב למדנו כל יצח של בן קוד בלבס סימן לארבעת המרים שפירשו את המ נשום ראשי תיבות נ זה רב נחמן בר צחוק פ זה רב פופה ש זה רבש מ זה מרב השי אז פירוש ראשון המנסה גמור לומר אומר נחם צחוק אוקו משנתנו איך וד בן ואך הוד בס כשאין בנים נוטלים בראוי כמחזק כאביהם נפטר הם נותנים לא רק מה שמוחזק בידו אלא גם מה שראוי לבוא אחר כך דהיינו אדם נפטר הוא הריש לבניו את ירושה או אם אין לו בנים הוא הריש לבנות את אחר כך אביו נפטר אז מי הורש את הסבא הבנים שעומדים מקום האב או הבנות אפילו שזה רק רו זה לא היה ביד האבא בשס המיס בכור למדנו הוא לא נטל ז חלק בכו אבל חלק פיטוס כולם נוטלים אומרת הגמור אונ מתני זה כבר משנה מפורשת ליל בנו בחו חלצ מצרים וחלקו בניס חיפו ואפילו שחיפה נפטר אחרי צלופחד כי אם לא אין בזה חידוש כמו שהרשם מסביר לעלון זאת אומרת שהיה ראוי לצלוף חוד בכל זאת נטלו בנותיו את החלק של צלופח בנכס אביב חיפר כאילו שהוא קיים והוא הדין אומר הרש בם היה אפשר לו הביא גם מאמיש לכוף זבו וכל וצריך של בן קוד מלבס זאת אומרת שאם אדם נפטר וכ לפניו נפטר בנו והוא השאיר בת אז הבת הזו הנכדה היא יורשת הכל ולא הבננות של המס זאת אומרת שה בן הוא הוא מוריש לה כי הא יורשת את אביה בראוי רק העדיפו להביא יסרב בנו סלוף חו שה מיסה רב שמשה רבינו בפועל קיים זאת וויד עוד קושיה אפילו אם תאמר שנקטו את הריש אפילו שכבר למדנו זאת ליל כדי לסיים את הסיפה אז זה לא מתאים הסיפה מהי אן לו הרי מה רב נחמ יצוק פירש שהרי ש משווה בין בן שהמקבל בין עם כל הבנים בת שמקבלת עם כל הבנות בסוג הנכסים שהם יורשים גם ברוי אז מה זה אלו חי שאמרנו שהבן והבת שווים יש איזשהו הבדל אבל בהלו אין שום הבדל בין ירוש ה סבס לירוש הסבן ההבדל הוא בין ירושה בנכסי האם לירושה בניך סעב ואם באמת היו רוצים לסיים בדומה לריש אומר הרש בם היו צריכים לסיים את ההבדל בין בן לבס אז היו צריכים לסיים ל שהבן נוטל פי שניים אבל לא יבס לבס אין חירו אפילו שה נולדה ראשונה לא מקבלת וירו ומצד שני והבס זוס מנחוסים של אביה אבל לא יבן אם אין מספיק לכולם אז לא יתכן שזה הפירוש אלמר פ פירוש שני אוקומה איך וד בן וחו דבס כשהם בנים נוטלים חילק בחרו אם אביהם כבר נפטר לפניהם הם נוטלים לא רק את החלק שאביה מקבל כעת כשסבא נפתר את החלק פיטוס אלא גם את חלק הפרו וגם לפי רב פופה קשה מה ההמשך אלו אבל הוא בא לתרץ רק מה שהקשת שכבר שנינו זאת ליל אז זה החידוש שבעצם הגמור מ תקשה גם את זה שנינו בפירוש רק עדיין לא הלה על דעתו אומרת הגמור נ מנינה ושו יחו נויטל שני חלוקים ש צלופחד היה בכור ואפילו שהוא מת בחיי חיפר כי אם הוא מת אחר כך זה לא חידוש כבר הוא היה מוחזק בידו בכל זאת אנחנו אומרים שבנו סופחו עמדו ממקום אביהם ליטול גם את חלק הפכו שמגיע כעת לאביהם שכבר נפטר אז כ משנה מפורשת ל ואדמה יהלו הרי לא דיברנו לגבי כסם שאתה בא לחלק בנכסיהם לנכסיו אלמר רבשי אוקו איך וד בן בין הבונים כשיש בנים והוא בוחר את אחד הבנים וחד בס בין הבו שיש רק בנות אין בנים והוא בוחר את אחד הבנות אם אומ רב על הבן הזה או על הבת הזו רשכ נחוסי דבורק יומין כמו שנראה לאלון רבי יוחן בויקו לומד זאת מבי אנחי לו עזבונו יכול להנחיל לבניו כל מה שיירצה אז איך עוד הבן ואיך ודב אז דינם שווה שיכול להנחיל את כל הנכסים לאחד מהאחים או לאחד מהאחיות אם אין בן אבל לא לאדם זר אם יש בנים הוא לא יכול להנחיל לאחת הבנות אם יש בנות הוא לא יכול להנחיל לאחד האחים אז כמן כדעת מי שנויה משנתנו כרבי יוחנן מייקו הוקו לכמו זה שוב מיותר זה בשנ לאלון רבי יוחן וריקו אמו אמו אמר על מי שר לישו דבור קיומן על מי שאינו רוא לישי אין דבור קיומי אם הוא אמר על מי שיש לו חלק בירושה שהוא יקבל את הכל דורב קיומיים אם הוא אמר על אדם זר שאין לו חלק בירושה אז אין וף קיומי וכי וסוס רבי יוחן בוקו אתנ רצה לשנות כאן בסתם משנה דבריו כדי להורות שלחה כמותו הרי סתם חר כך מוקסי אחר כך להלום בדף קל זה משנה ששם מובת מחלוק בזה וסתם אחר כך מחלוק אין לחק סתם ווד מסביר רשבם אפילו תאמר הרבה יש בשס סתם אחר כך מחלוק כי בתחילה רבי הקודש הוא סבר שלכה כמותו אז הוא סתם כמותו אחר כך הוא חזר בו והוא הביא את המחלק במשנה ראשון לזז ממקומו אבל עדיין נקשה מ אלו שמחלקים ב ניכסו לנכסים שזה לא קשור לריש אלו פירוש אחרון אומר מר רבשי אוקומה אךד בן ואוד בסכ שאין בן שוי בנכסים או בנכסיו לרשת חלק חלק אין הבדל בין ניכסו לנכסי אהים בין לירושת בנים בין ליין ירושת בנות כשהם בנים חוץ משני דברים שיש חילוקים בי נכסים לנכסיו וחילוק אחד זה רק בבנים חילוק שני זה רק בבנות מה הם שתי ההבדלים על זה המשנה ממשיכה אלושה בן טל פי שניים בנכס יואב ואתל פי שניים בנכסים לעניין ירושת הבן יש הבדל בנכס שהוא בחור נוטל פי שניים בניך סים אפילו שהוא בחור למדנו לוי הוא לא מקבל פי שניים אבל זה הכל בירושת הבן בירושת הבת אין הבדל כי בת לא נטלת בחירו כמו שדרשו בספרי כתוב יולדו לוי בונים ואז הוא לא יכול לבקר הוא צריך לתת לבחור פי שניים בוני מבוני בתר הזו של כירו והנה הבוני בתיר זויס ועוד הבדל יש בי נכסים בנכסיו שההבדל הזה הוא רק בבת ולא בבן בן לא משנה הוא יורש הכל בנכסיו ובנכסים ואם אין מספיק בנכס אב אז לא מקבל מזס אבל לגבי בת יש הבדל שבני סב ה מקבלת מזינ בניכם היא לא מקבלת מזס עד כאן דף ק חו ביז [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה