הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קיז
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא מבית "דרשו" עם הרב מאיר שפרכר שליט"א, הדף היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי מסכת בבא בתרא דף קיז
[מוזיקה] בב בטרה דף קיז מתחילים בעזרת השם דף קטז עמוד ב במשנה בליל הסדר נוהגים לשתות ארבע כוסות כנגד ארבע לשונות של גאולה הקדוש ברוך הוא אומר למשה רבנו שיאמר לעם ישראל שמועדים במצרים ארב שונות והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים והצלתי אתכם מעבודתם וגאלתי אתכם בזרוע נטוייה ולקחתי אתכם לי לעם בני אשכנז נוהגים למזוג חמישי לאליהו הנביא כנגד הלשון החמישי הקדוש ברוך הוא אומר והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם ליצחק וליעקב ונתתי אותה לכם מור רשע אני השם הקדוש ברוך הוא אומר לעם ישראל אותה ארץ שהבטחתי לאברהם יצחק ויעקב אני מחלק לכל אחד מכם חלק בארץ הזאת ומכאן לומדים חכמינו זכרונם לברכה שהחלוקה של ארץ ישראל היייתה לפי יוצאי מצרים כל אחד מאלה שייצאו ממצרים היה לו חלק בארץ ישראל ובנות צלופחד שהפסוק מספר עליהם בספר במדבר שאביהם מת צלופחד מת במדבר ולא היה לו בנים היו לו רק את בנות צלופחד חמש בנות והם ביקשו לרשת את אביהם את נחלת אביהם בארץ ישראל ועל ידם נתחדשה ההלכה שגם בנות יורשות אם אין בנים כמה חלקים הם נחלו בארץ ישראל שלושה חלקים בנחלה החלק הראשון החלק של אבין צלופחד שהוא היה עם יוצאי מצרים והחלק השני היה החלק של חפר אביו של צלופחד שגם הוא היה מיוצא מצרים אבל הם לא קיבלו את כל החלק של חפר אלא חלקו של צלופחד אביהם עם אחו בנכסי אביהם חפר זה החלק השני והחלק השלישי שהיה צלופחד אביהן בכור בכור בניו של חפר אביו ולכן הוא נטל עוד חלק הוא נטל שני חלקים בירושת אביו וזה החלק השלישי שנטלו בנות צלוף חד התנא במשנה שלנו סובר כמו דעת רבי יושיע שוע מנדה אמר שאומר ליוצאי מצרים נתחלקה הארץ חילקו את ארץ ישראל לפי אלה שיצאו ממצרים שכל אחד מהם היה לו חלק בארץ ישראל והיורשים שלו ירשו את נחלתו כמה היורשים שהיו לו לפי זה חילקו את הנחלה שלו ד תניה בבריתה שנינו שלוש דעות הדעה הראשונה זה דעתו של רבי יושיע הוא אומר ליוצאי מצרים התחלקה הארץ ארץ ישראל היייתה מחולקת לפי אלה שייצאו ממצרים שנאמר כשספר את עם ישראל לפני כניסתם לארץ אומר הקדוש ברוך הוא לשמות מתות אבותם מנח לו לא יורשים לפי אלה שנכנסים לארץ כל אחד מקבל חלק לא אלא אלה שייצאו ממצרים כל אחד מהמהם יש לו כאן חלק בארץ ישראל ואת החלק שלו יורשים אלה שיורשים אותו והם יורשים לפי סדר ירושה אלא מה אני מקיים מה שכתוב בתחילת העניין לאלה תחלק הארץ בנחלה זאת אומרת הפסוק שמה אומר שאלה שנמצאים כאן ובאים להיכנס לארץ להם מחלקים את הארץ בנחלה סובר רבי יהושיע שבאים ללמוד כן מי הם אלה שמקבלים נחלה כאלה כמו אלה שמנו אותם כעת בערבות מואב מבן 20 שנה ומעלה כמותם אלה שיצאו ממצרים מ-20 שנה ומעלה יש להם חלק בארץ ישראל להוציא את התפל אלה שהיו פחות מגיל 20 אין להם חלק בארץ ישראל בפני עצמם זאת אומרת דעת רבי יושיע שארץ ישראל חילקו אותה לחלקים לפי אלה שיצאו ממצרים ונאמר אם היה אחד בשם ראובן ואחיו שמעון לראובן יש בן אחד שמעון יש לו רה בנים וראובן ושמעון יצאו ממצרים ומתו במדבר והבנים שלהם נכנסו לארץ סובר רבי יושיע שבנו של ראובן קיבל חלק שלם חלק אביב ובניו של שמעון התחלקו בחלקו של אביהם שמעון כל אחד קיבל עשירית דעה שנייה רבי יונתן אומר חילקו את ארץ ישראל בשני שלבים שלב ראשון בין באי הארץ נתחלקה הארץ כל אחד מבן 20 שנה שנכנס לארץ קיבל חלק בארץ ישראל שנאמר לאלה שבאים להיכנס לארץ תחלק הארץ בנחלה שלב שני אלא מה אני מקיים איך נפרש את מה שכתוב שם שגם לשמות מטות אבותם שיצאו ממצרים אנחלו זה מדבר על השלב השני שונה משונה הירושה הנחלה הזו מכל הירושות הנחלות שבעולם שכל הירושות כל הנחלות שבעולם החיים יורשים את המתים וכאן זה נראה כמו שהמתים יורשים את החיים למה כי יש את השלב השני אחרי שהחלטנו כל משפחה כמה חלקים מקבלת אם דיברנו על שני אחים ראובן ושמעון שראובן אמרנו שיש לו בן אחד שמעון עשרה בנים אז המשפחה הזאת של ראובן ושמעון קיבלו 11 חלקים חלק אחד מבנו של ראובן ועוד ר חלקים מבניו של שמעון עכשיו ראובן ושמעון כאילו חולקים ביניהם ב החלקים האלה וראובן מקבל ח וחצי ושמעון חמ וחצי ואז בנו היחיד של ראובן מקבל את כל החמ וחצי ועשרת בניו של שמעון מתחלקים ביניהם בח וחצי חלקים האלה אמר רבי אמשול לך משל למה הדבר דומה מה ש אתה אומר בשני השלבים האלה של החלוקה בארץ ישראל לשני אחים כהנים שהיו בעיר אחת ועשו ביניהם תנאי שכל התרומות שהם מקבלים הם ובניהם הם מחלקים ביניהם ולאחד מהם יש לו בן אחד ואחד מהם יש לו שני בנים ולפי המשל שאנחנו אמרנו עשרה בנים והלכו לגורן לקבל תרומה זה שיש לו בן אחד אותו הבן נוטל חלק אחד מהתרומה וזה שיש לו שני בנים הם נוטלים שני חלקים ואם היו 10ה בנים אז 10ה חלקים ואחר כך הם מחזירים אצל אביהן שני האחים נמר ראובן ושמעון וכיוון שם תנו ביניהם שם חלקו מה שהצטבר אצלהם חוזרים וחולקים את הכל בשווה אז אם נאמר זה קיבל האח ראובן קיבל חלק אחד מבנו היחיד ו שמעון קיבל עשרה חלקים מעשרת בניו הם כעת מחברים את כל החלקים יחד משתתפים והכל ביחד ואז הם חולקים ראובן מקבל חמ וחצי ושמעון מקבל חמ וחצי חלקים דעה שלישית רבי שמעון בן אלעזר אומר לאלו ולאלו נתחלקה הארץ גם אלה שייצאו ממצרים וגם אלה שנכנסו לארץ כדי לקיים את שני המקראות הללו גם לשמות מטות אותם שיצאו ממצרים אנחלו וגם לאלה שבאים להיכנס לארץ תחלק הארץ הה כייצד אם היה מיוצא ממצרים ולא מבאי הארץ נוטל חלקו אם יוצא ממצרים אם היה מבאי הארץ ולא מיוצא מצרים נוטל חלקו עם באי הארץ ואם היה מעל גיל 20 מכאן ומכאן גם כשיצאו ממצרים האב היה למעלה מגיל 20 ואם כן הוא זכה בחלק בארץ ישראל וגם הם עצמם שנכנסים כעת לארץ הם למעלה מגיל 20 אז הם אמורים לזכות בחלק גם מצד עצמם אז אחד כזה נוטל חלקו מכאן ומכאן הוא גם מקבל את ירושת אביו שהיה מיוצאי מצרים שיש לו חלק כאן בארץ ישראל ובנוסף הוא מקבל את החלק שלו כי הוא בעצמו כעת נכנס לארץ לפי רבי יושה חילקו את ארץ ישראל ליוצאי מצרים כל אחד מיוצאי מצרים שהיה מעל גיל 20 היה לו חלק בארץ ישראל להוריש ליורשים שלו בכל זאת המרגלים שמסופר עליהם בפרשת שלח שהם מוציאו דיבת הארץ רעה היורשים שלהם לא קיבלו את החלק שלהם אף על פי שהמרגלים היו מיוצאי מצרים והיה להם חלק בארץ ישראל הם לא הורישו את זה לבניהם אלא שני המרגלים שנשארו בצדקות יהושע בנן וכלב בן יפונה הם נטלו את חלקם של מרגלים שהוציאו דיבת ארץ ישראל רעה וכן המתלוננים בעדת קורח שבאו לחלוק על משה רבנו לא היה להם חלק בארץ ישראל ובניהם לא נטלו את חלקם אלא החשיבו כאילו הם לא קיימים חילקו את ארץ ישראל בלי להחשיב אותם והבנים שנול למרגלים ומתלוננים שבאו לארץ ולא יכלו לקבל חלק בשביל אביהם לפי הדעה שסובר שחילקו את ארץ ישראל רק ליוצאי מצרים אז איזה חלק הם נטלו בזכות אבי אביהן ובזכות אבי אמותיהן אם הם היו מיוצאי מצרים כולם מודעים שיש שני פסוקים אחרי שהתורה תורה כותבת אחרי שספרו את ארץ ישראל לפני כניסתם לארץ שאחד מהם מלמד לאלה תחלק הארץ היינו אלה שבאים להיכנס והשני לשמות מתות אבותם אמרנו שלפי כולם אבותם הכוונה אלה שיוצאים ממצרים וזה לא הכוונה ל1 השבטים מבררת הגמרא מנן ההוכחה לזה מה הם משמע די לשמות מטות אבותם ביוצאי מצרים כתיב דילמה לשבטים כמר להלה אולי הכוונה שחילקו את ארץ ישראל לפי השבטים מתרצת הגמרא כמו שפתחנו את השיעור בפתיחה שהלשון החמישי והבאתי אתכם שהקדוש ברוך הוא הבטיח לעם ישראל בזמן שהיו במצרים שם כתוב כתיב ונתתי אותה לכם אלה שכעת ממצרים מורשה אתם תקבלו את הירושה הזאת של אברהם יצחק ויעקב אני השם ירושה הילחם מאבותיהם ולא לשבטים ווצא מצרים כמר לו הרי הנבואה הזאת הלשון הזה של הגאולה נאמר ליוצאי מצרים וזה הקדוש ברוך הוא הקנה להם שיוצא מצרים כל אחד מהמהם יהיה לו חלק בארץ ישראל להוריש לבניו שנחלו את הארץ עד כאן דף קיז
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה